יום רביעי, 2 בנובמבר 2011

הבנק החברתי היחידי שהבנקים יעשו הכל כדי שלא תדעו עליו

לימדו אותנו שאי אפשר אחרת, אנחנו מקבלים את התנהלות הבנקים שלנו כאילו מדובר בגזירת גורל או ביציר האלהים. אנחנו בגיבוי התקשורת מתעסקים בזוטות כגון עמלות הבנק אך מתעלמים ומקבלים בהבנה את המודל הבסיסי מאחורי מדיניותו בדיוק כמו שאנחנו מקבלים בהבנה תופעת טבע הרסנית. 
הכירו את צפון דקוטה: מדינה כמעט ללא אבטלה ,פלוס בתקציב , משבר 2008 לא השפיעה עליה והמדהים ביותר מדובר במדינה בתוך ארצות הברית הידועה כאימפריה השוקעת תחת חובותיה. קבלו את המדינה שהסוד הגדול שלה הוא הבנק המרכזי שלה, שחי בהרמוניה מלאה עם תושביו.

הבנק של צפון דקוטה (BND) הוא בנק בבעלות המדינה, שקם ב1919 על ידי פעיל המפלגה הסוציאליסטית אי.סי. טאונלי במטרה לשחרר את החקלאים והעסקים הקטנים מלפיתת הבנקאים שנמצאו מחוץ למדינת צפון דקוטה.
הרעיון של הקמת הבנק הוא פשוט עד כדי להכעיס מדוע הוא לא קיים בכל מקום:
על פי החוק בצפון דקוטה ,המדינה מחויבת להפקיד את כל כספיה בבנק ובתמורה הבנק מתחייב לספק לה ריבית יפה על כספי הפקדונות אבל חשוב עוד יותר-  הוא מתחייב להשקיע כספים אלה חזרה בקהיליה  בצורת הלוואות שינתנו בתנאים נוחים לחקלאים, סטודנטים ועסקים וכן לסייע ללווים באזורי שימור מקומות עבודה, ליצירת טכנולוגיה, למסחר קמעונאי ולעסקים קטנים. לדוגמא רוב ההלוואות עבור חקלאים חדשים בצפון דקוטה ניתנות בעבור ריבית של אחוז בודד.
לבנק קרן הלוואות יעיל הנועד לתקופות של אסונות כדי למנוע משבר אשראי כפי שקרה ב2008.
הבנק פועל לפי עקרונות בנקאות שמרניים הכולל שכר צנוע למנהליו. הוא למעשה משמש כבנק לפיתוח כלכלי וכ"בנקאי של הבנקים" ומאפשר לצמצם את היקף הסיכונים שנוטלים בנקים פרטיים במדינה בגין הלוואות שהם מעניקים.  הבנק השיג רווחי שיא בשנה שעברה ובמהלך העשור האחרון הזרים למעלה מ300 מיליון דולר מרווחיו לאוצר המדינה ,מה שצימצם לאזרחים שם הרבה מהמיסים שהיו צריכים לשלם ,בהחלט הטבה נאה לאוכלוסיה שמונה פחות מ700 אלף איש.
רק לשם השוואה- בנק ישראל המתגאה כל כך בכלכלה החזקה של מדינת ישראל לא הזרים ולו שקל אחד לקופת המדינה במשך כמעט אותה תקופה ,שלא לדבר כך שהוא בהפסד של מליארדים ועל כך שהוצאות השכר לעובדיו ב2009 בלבד הגיעו ל850 מיליון שקל!

הבנקים הקונבציונאלים הפרטיים הקיימים היום בראש ובראשונה מטרתם היא אחת- להרויח והרבה וזה בא בגדול על חשבון האזרח ,שכספו הפך להפקר : הבנקים מלווים אותו לכל טייקון שיבחרו,גם אם זה איש עסקים כושל שכל כשרונו מתמקד בקשריו הטובים עם מנהלי הבנקים, הם מלווים אותו למשפחות שלא יוכלו להחזיר את המשכנתא אם הריבית תעלה רק בכמה אחוזים , כספינו מבחינת הבנקים הם לא יותר מז'יטונים בקזינו שאם הם מצליחים הם הרויחו ואם הם מפסידים -סחבק ישלם מיסים כדי לחלץ אותם .
זה נכון שיש את ההבנק המרכזי שאמור לפקח על הבנקים אבל תאמינו או לא הבנק המרכזי הוא לא בנק שמקבל תכתיבים ממדינת ישראל לגבי המדיניות המוניטרית שהוא מנהיג וזה על פי חוק (כלומר לנגיד יש זכות הצבעה מכרעת במידה ואין הכרעה בוועדה המוניטרית בין נציגי הציבור לנציגי  בנק ישראל). גם הוא ,כמו הבנקים הפרטיים, ישתעשע עם כספינו למשל על ידי רכישת מטבע חוץ  ועל הדרך יפסיד כ17.9 מיליארד שקל במשחק הזה בשנה אחת (מי מבינינו נתן להם אישור לעשות זאת?). הוא מקבל כל כך הרבה עצמאות וכוח בחוק בנק ישראל שיוסי קוצ'יק ,מי שהיה ממונה על השכר ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, כינה אותו באחד מממאמריו בעבר כמדינה בתוך מדינה.

הבנק של צפון דקוטה הוא שונה לגמרי במהותו מעצם היותו בנק הנשלט על ידי המדינה. ומעצם היותו כזה המטרה של שירות לאזרח ועזרה לחברה היא מטרה מרכזית לא פחות מריווחיותו אבל הפלא ופלא השילוב של שני הגורמים האלה הביאו את צפון דקוטה לאן שהיא היום- אחת המדינות הכי יציבות בעולם בה האזרח מרוויח מצד אחד:
שיעור האבטלה במדינה הוא הנמוך בארצות הברית ועומד על כ-3.5% ,כשבארה"ב כולה הוא נע בממוצע בין 9-10%.
וגם הבנק מרוויח מהצד השני והיום הוא "מתמודד" עם המאזן החיובי הגדול ביותר שהיה לו אי פעם.
מעצם היותו חשוף בעיקר להלוואות לשוק המקומי הוא גם פחות מושפע ממה שקורה בוול סטריט ולכן הוא גם פחות פגיע למשברים, אם כי מעצם היותו חלק מהעולם וככזה הכפוף לדולר הוא לא חסין לגמרי מפניהם.

אם לא שמעתם על הבנק הזה , יתכן שזה בגלל שהבנקים החליטו ,שמודל כזה שמיטיב עם הציבור על חשבון ריווחי העתק של הבנקים, הוא לא כדאי להם. אבל למרות זאת ה"פלא" הזה הוא משהו קיים שאי אפשר להתעלם ממנו. לכן מעניין לבחון איך כלי התקשורת,שחלקה משמשת כשופר לבנקים מתיחסים אליו - הרי חשיפתו תהיה בבחינת הודאה בכשלון המערכת הבנקאית הנוכחית  או חלילה הדבר עלול לתת דוגמא לציבור כי יכול להיות פורמט שונה לבנק בו גם האזרחים יכולים להרויח ממנו (על חשבון עצמאות הבנק).
דוגמא טובה אפשר לקחת מכתבה שעלתה בביזפורטל רק השבוע ומבוססת על כתבה אחרת בCNN בה הם מתארים את הפלא שנקרא צפון דקוטה אך למרבה הפליאה,לא תמצאו אף מילה בכתבה על הבנק של צפון דקוטה כאילו אין לו שום תרומה למצב. הטענה העולה וחוזרת בכתבה היא שכל הצלחתה של צפון דקוטה טמון בנפט הנמצא אצלה. אז כמה עובדות ששכחו בביזפורטל וCNN לציין:
1. הנפט בהחלט תורם לכלכלת המדינה אבל לאלסקה למשל עם כמות אוכלוסיה פחות או יותר דומה לזו של צפון דקוטה ועם מאגרי נפט הגדולים פי 2 בגודלם שוררת אבטלה של 7.7%
2.  למונטנה שדה נפט אדיר בגודלו שחולש גם עד לדרום דקוטה ועדיין גם שם אחוז האבטלה הוא כ7.7%.
באיזורים אגב שבו מצוי הרבה נפט בצפון דקוטה האבטלה עומדת שם רק על 1.5%.


המסקנות והפתרונות ממאמר זה ברורים:
1. בנק אמור להיות בראש ובראשונה גוף המטפל בכספי ציבור ולמען הציבור.
2.  BND הוכיח כי בנק התומך בתושבי מדינתו כמטרה ראשית יכול להיות ריווחי ואפילו יציב יותר מכל בנק אחר ובכך הוא סותר את הטענה כי בנק לא יכול לפעול למען הציבור כמטרה ראשית, מאחר שלא תהיה לו שום מוטיבציה כלכלית מאחורי זה.
3. השליטה והבקרה על הבנקים חייבת לחזור למדינה ולאזרחים ולא להיות שייכת לבנק המרכזי שהוא גוף בילתי נבחר עם סמכויות של 'מיני מדינה'.
4.  אחרי שנבצע את השלבים הקודמים יהיה אפשר להתקדם הלאה ולאסור בד בבד על הבנקים להלוות או ליצור כסף יש מאין כמעט ללא הגבלה ולהעביר את ייצור הכסף למדינה, כך שיהיה מבוסס על עקרונות שמירת משאבי כדור הארץ. כך נחסוך לנו את האינפלציה שעושה את כולנו לעניים מיום ליום יותר ויותר, נחסוך לנו את תשלומי המיסים שנועדו להחזיר את חובות המדינה לכל העולם וגם על הדרך נימנע ממשברים כלכליים חמורים כל כמה שנים כמו זה העומד להגיע אלינו בקרוב.

26 תגובות:

  1. המודל הזה מזכיר לי את מצוות המעשר הנדרשת מכל אדם.
    אם בחברה שלנו מצוות המעשר תהיה נחלת הכלל הפריחה הכלכלית תרקיע שחקים.
    כנראה זה יהיה כאשר המשיח יגיע או כאשר תהיה התרסקות כלכלית מוחלטת שכולם יתחילו מאפס ולפי שיטת המעשר.

    השבמחק
  2. ערן הילדסהיים2 בנובמבר 2011 בשעה 9:13

    שלום אבי,
    במקרה זה לא מדובר פה במצווה כזו או אחרת ,מדובר פה במערכת שלמה שניזונה אחת מהשניה והחשוב מכך כולם מרויחים ממנה ולא רק צד אחד כפי שקיים במערכת הבנקאית הקיימת היום.

    ערן

    השבמחק
  3. ערן שלום לך!
    זה ברור לחלוטין.
    המאמר מחזק את האין מוצא שהמערכת הכלכלית שרויה בה.
    נשאר לנו להסתכל על הרכבת הדוהרת לתהום בעיניים כלות.
    לא הצלחתי למצוא במאמריך הנפלאים את הפתרון לבעיה במובן הישומי רציונלי שסטנלי פישר מסתכל במראה במקלחת ואומר לעצמו "מחר אני הולך ליישם את דברי ערן"

    השבמחק
  4. ערן הילדסהיים2 בנובמבר 2011 בשעה 10:47

    הי אבי,
    הפתרונות שאני מציע (ואגב הם לא המצאה שלי) בהם כסף ייוצר על ידי המדינה ללא חוב ע"פ פרמטר שישמור על היחס בין כמות הכסף לכמות המוצרים בשווקים, בנקים ילוו רק כספים שיש ברשותם וישמשו במה שהם הכי טובים בו שזה לנהל לנו את הכסף (ולא לעשות מניפולציות עליו כפי שהם עושים היום) הוא פתרון פשוט ,הגיוני וישים לחלוטין ואף מספר נשיאים בארה"ב בעבר ניסו ליישמו אך לצערינו הם נרצחו.
    ע' כתב על כך מאמר מרתק בעבר :
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/10/blog-post_04.html

    אתה יכול לראות גם הסרט של ביל סטיל ביוטיוב 'הסוד מארץ עוץ' שמרחיב שם על הפתרון הזה ,שאגב גם יושם בעבר מספר פעמים ובהצלחה.

    ואגב, אם אתה מחכה שהפתרון יגיע מסטנלי פישר אז באמת אנחנו נצטרך לעבור לדבר במושגים של המתנה לבואו של המשיח.
    פישר לא יכרות את הענף עליו הוא נמצא ולכן הפתרון צריך להגיע מאיתנו האזרחים וכשלב ראשון עלינו להפיץ את החסרונות בשיטה הקיימת והיתרונות בשיטה שתיארתי כאן.

    ערן

    השבמחק
  5. כל הכבוד ערן
    מתי כולנו נתעורר כבר ונבין שאפשר גם אחרת?
    אין ספק שאתה תורם לכך...

    השבמחק
  6. ערן, קודם כל אני איתך בגדול...
    אבל -
    למה אתה חושב שהאינפלציה צריכה להיות קשורה למספר המוצרים במשק? אתה חושב שצריך לחזק את המדינה (בהנחה שהכסף החדש הולך ישירות לחשבון המדינה שמייצרת אותו לפי התיאור שלך), כשהשוק גדל?
    מהי הסיבה ההגיונית לשחוק את ערך הכסף, או לחזק את המדינה, בהנחה שכוח היצור גדל?

    השבמחק
  7. ערן הילדסהיים3 בנובמבר 2011 בשעה 10:57

    שלום איתי
    אינפלציה מתרחשת שמטבע מאבד מערכו. איך זה קורה? למשל אם אתה נמצא על אי בודד עם 100 אנשים שיש בו רק 100 קוקוסים ו100 ש"ח אז כל קוקוס יעלה שקל לאדם. אם מחר יהיו 200 ש"ח באי כבר מחיר הקוקוס יעלה ל2 ש"ח לאדם. הקוקוס אותו קוקוס אבל המטבע כבר שווה חצי מערכו הקודם בגלל שהוא גדל כפול מכמות המוצרים (במקרה זה הקוקוסים).כך גם הפכת בלי שהרגשת ליותר עני כי עם השקל שבידך אתה יכול לקנות חצי מהדברים שיכולת לפני שהזרימו עוד כסף.
    אתה יכול להגיד שהפעם יש לך 2 שקל ביד ולכן מבחינתך זה לא משנה חוץ מהמטרד ללכת עם יותר כסף אלא שבמציאות רוב תוספת הכסף מאותם 200 ש"ח תעבור לקבוצה קטנה של טיקונים ואתה תשאר רק עם תוספת קטנה.
    אילו היית רוצה לשמור על ערך השקל אז היית מזרים עוד 100 ש"ח רק אם היו נוספים עוד 100 קוקוסים ואז היית שומר על היחס של שקל לקוקוס.
    הרעיון שליצר כסף על פי פרמטר מסוים לא חייב להיות רק ע"פ כמות המוצרים אלא יכול להיות ע"פ כמות שעות העבודה, כמות האוכלוסיה וכו'. נשאיר לזוכי פרס נובל בכלכלה למצא את הנוסחה הנכונה.

    המצב היום הוא שבנק ישראל או בכלל כל בנק מרכזי בעולם מנפיק כסף על פי חוב, כל חוב נושא ריבית והריבית גדלה בצורה אסקפוננציאלית והיא בילתי מוגבלת. לעומת זאת כמות המשאבים על כדור הארץ היא מוגבלת וכך נוצרת אינפלציה אדירה. הדולר איבד למשל מערכו כ95% מאז שנות ה30. המטבע שלנו התחלף כבר לפחות פעמיים בגלל איבוד ערך.. כך כל המטבעות בעולם. דבר נוסף השיטה מכלה את רוב משאבי כדור הארץ ובקרוב אנחנו יכולים להגיע למצב שנשאר עם מחסור חמור במשאבים.

    כוח היצור גדל כי הביקוש גדל אבל הביקוש גדל על סמך כסף וירטואלי (כספי חוב) שלא באמת קיים ולכן המערכת היום היא לא בת קיימא. הדבר שקול לבן אדם המתאמן במכון כושר ולוקח סטרואידים לנפח לעצמו את השרירים, בטווח הקצר הוא יהנה מגוף שרירי וחתיכי (או שסתם נפוח ודוחה) אבל בשלב מסוים הגוף לא יוכל לשאת בעומס הזה ויקרוס,זו גורלה הצפוי של כלכלת העולם.
    ערן

    השבמחק
  8. האם המודל הזה מתאים גם למדינה שהיא תחת איום?
    האם לפי מודל זה למדינה שהמפעל הגדול שלה קוראים צה''ל ומתוך כך היא גם אחת
    מיצואניות הנשק הגדולות לא מגיע לעם לקבל תשואה מכך?
    אבי

    השבמחק
  9. ערן - צפון ודרום דקוטה הן שתיים מבין המדינות הנחשלות ביותר בארה"ב. תעשייתן (אם קיימת בכלל), קטנה ביותר, וכלכלתן של שתי מדינות אלו מזערית ולא משמעותית בכלל במונחים אמריקניים. היא אף מבוססת בעיקר על חקלאות ותולא!הבנק המדובר הינו בנק ממשלתי לכל דבר, ויש לנו נסיון מר עם סוג זה של בנקים ראה ערך מזרח אירופה של לפני שנות ה9 90

    השבמחק
  10. תודה על הפוסט המעניין.
    לא היכרתי את זה.
    האם יש לך קישורים למאמרים מענינים נוספים על הבנק.
    אולי זה המקום להוסיף, שבימים אלו מתקיים מאבק בממשלה על גורלו של בנק הדואר.
    האם להפכו לבנק חברתי, במתכונת כמו זו או אחרת או להפקירו למשיסתהבנקים הגדולים שלוטשים עיניים בעיקר לנדלן שלו.
    הצדדים הם כחלון המעוניין לקדם בנק שאינו רוצה רק למקסם את רווחיו, לבין שטייניץ וביבי החרדים מהרעיון.
    רן

    השבמחק
  11. לאנונימי. כלכלה גדולה אינה ערובה לאיכות חיים, וכלכלה קטנה אינה סימן לנחשלות האוכלוסיה.
    חקלאות היא ענף מאוד חשוב, הרבה יותר חשוב מפיננסים למשל, בסופו של דבר אנחנו לא אוכלים כסף.
    לא ברור על איזה בסיס אתה מקטלג את הבנק של צפון דקוטה כבנק מזרח ארופאי לפני הרמת מסך הברזל, חוץ לקרוא לבנק בשם "בנק ממשלתי" ומכאן מסיק מסקנות.
    המרדף אחר הגדול, הלכאורה מפותח, העוצמה מוביל לשום מקום. לדוגמא בחלקים "המפותחים יותר" של ארה"ב, אי השיוויון נמצא בשיא הסטורי, כך שהעוצמה אולי רבה יותר, אבל לא הגיע מעולם ל99% מהאזרחים.

    השבמחק
  12. ערן הילדסהיים3 בנובמבר 2011 בשעה 17:17

    אני רוצה לחזק את דברי המגיב שלפני:
    תושב שגר בבית קטן בכפר ,צופה בטלויזית CRT ונטול חובות אינו בהכרח נחשל יותר ממי שגר בפנטהאוז במגדל מפואר במרכז העיר וצופה בפלזמת 50" כשמשכנתא עצומה רובצת על גבו.
    אולי זו לא הדוגמא הכי מתאימה אבל אילו ההבדלים בין הכלכלה "המפותחת" שחיה על חשבון העתיד לכלכלה האמיתית שחיה בסטנדרטים שמאפשרים לה לשמור על יציבותה גם כמה דורות לאחר מכן.
    ואגב, אני לא מוצא שום פגם בכך שכלכלה מבוססת על חקלאות, להפך בתקופת משבר, המזון לא יעלם להם בניגוד לכסף.

    לגבי הבנקים ממזרח אירופה הם אכן היו בנקים ממשלתיים אך שאלת את עצמך את מי הם שירתו?
    ערן

    השבמחק
  13. ערן הילדסהיים3 בנובמבר 2011 בשעה 17:30

    שלום אבי,
    לא הבנתי למה צריך להיות קשר בין האיום הבטחוני לקיום בנק חברתי? במה המצב היום מיטיב טוב יותר עם האיום הזה?
    הכספים שהבנקים משתמשים הם שלנו ולכן על פי דעתי הם אמורים לשתף אותנו גם ברוחיהם ולהפסיק לעשות על אותם כספים מניפולציות בטח כשאני רק מפסיד מאותם מניפולציות. הנשק שישראל מיצאת שייך לחברה שמיצרת אותה ולכן אני לא מבין למה אני צריך להיות שותף ברווחים עם אותה חברה? כל עוד היא לא פוגעת בי או משתמשת בנכסי או בכספי כדי להרויח אדרבא שיעשו וירויחו. חבל רק שמדובר בכלים שישמשו להרג אחר כך אבל זה כבר קשור לדיון אחר.

    ערן

    השבמחק
  14. מדוע אין בישראל אגודות אשראי credit unions או קואופרטיבים בנקאיים cooperatuve banks כמו במדינות רבות בעולם?
    ואולי הגיע הזמן שיקום פה משהו כזה?

    השבמחק
  15. סוףסוף שומעים דברי אמת! כל הכבוד ערן! האם יש מקום של שיתוף דעת בו ניתן לבקש את עצתך או דעתך במקרי כלכלה ספציפיים?

    השבמחק
  16. ערןן הילדסהיים8 בנובמבר 2011 בשעה 2:10

    שלום גל,
    אינני יועץ השקעות ולכן לא מסמכותי ליעץ לך. אבל אני כן אוכל להגיד לך את דעתי בנושא.

    ערן

    השבמחק
  17. בקשר איום הצבאי על ישראל.
    אדרבה ולהיפך - האיום החיצוני דורש דאגה רבה יותר לחוסן החברתי הפנימי. ובנק, מערכת ניהול כסף, שלא למטרת רווח יכולה לחזק את החברה.

    השבמחק
  18. לדעתי השינוי צריך להתחיל בכך שהעובדים השכירים יקבלו משכורת פעם בשבוע ,לאחר מכן לעשות מעשה ולשנות את התפישה הרווחת לגבי הבנקים !

    השבמחק
  19. ערן - נהניתי מאד מההסבר שלך לגבי הקוקוסים פשוט וקולע. רציתי אם תוכל לאמר את דעתך ב- 2 נושאים:

    1. האם אפשר באופן תיאורטי לחייב חברה לחלק מקצת מרווחיה לעובדיה (למשל עפ"י ותק ותפקיד) ושהעובדים יהיו בהגדרה בעלי מניות בחברה. האם יהיו השלכות חיוביות מכך?
    2. אני מגלה לאחרונה שכלכלה התנהגותית נותנת לי הסברים טובים יותר מכלכלה קלאסית. מה דעתך על זה ועל ההשפעה של מוסר/חינוך/אידיאולוגיה על הכלכלה החופשית

    תודה רבה

    אריאל

    השבמחק
  20. שלום אריאל,
    1. באופן תארוטי הכל אפשר.האמת היא שלא בדקתי את הנושא הזה לעומק ואת ההשלכות שלו.
    2. אני קודם כל לא חושב שהכלכלה שלנו חופשית. עצם זה שאתה היום תלוי בבנקים כלומר על פי חוק אתה לא יכול להקים או להשתמש בגוף בנקאי מתחרה בלי לקבל את אישור הבנק המרכזי מצד אחד, ואין לך שום השפעה על המדיניות של הבנק המרכזי (גם על פי חוק) מצד שני מוכיחה כי אתה היום חי תחת כלכלה שמוגבלת על ידי גוף אחד. השיטה המוניטרית הקיימת שמחייבת אותך לגדול ולצמוח ללא פורפורציה רק בגלל שהיא תוכל לקיים את עצמה משחיתה את המוסר, מוכרת אידאולגיות תמורת כסף ולא משאירה כסף לחינוך.
    ערן

    השבמחק
  21. וואו,הגינות,יושר,כנות,צניעות ואחראיות שמשקפת אהבה ודאגה אמיתית לזולת כבסיס למודל כלכלי מוצלח ויציב ויצירתי
    בשביל מה אנחנו צריכים את זה בכלל כשיש לנו כל מיני פישרים שיודעים לכסות במילים הכי גבוהות את ההתנהלויות הכי נמוכות
    סתם,לא צריך יותר מאדם אחד הגון בבנק ישראל או באוצר בשביל שכל המדינה הזאת תיראה אחרת
    אבל זה לא יקרה בדור הזה
    סביר שגם לא בזה שאחריו

    השבמחק
  22. ערן הילדסהיים19 בנובמבר 2011 בשעה 8:22

    אני לא חושב שמי שעומד היום בראש המערכת הכלכלית הן באוצר והן בבנק ישראל הם האשמים.הם מתנהלים תחת שיטה שלא משנה מי יהיה בראשה ,היא לא משרתת את אזרחיה. זה נכון שאותם אנשים יכולים להחמיר או להטיב עם המצב אך לא לשנותו.

    ערן

    השבמחק
  23. אחרי הבחירות הבאות יהיה שינוי.

    השבמחק
  24. במדינה חופשית אידאלית המדינה לא צריכה להיות בעלת חוב בכלל. כספי המדינה צריכים להיות מופקדים בחשבונות עו"ש רגילים של בנקים מסחריים בארץ ובעולם, אלה שיציעו למדינה את התנאים הטובים ביותר.
    ממש כמו כל שרות אחר שהמדינה קונה מחברות פרטיות.

    השבמחק
  25. ובכן הבחירות הגיעו ועברו - לא ניראה שעדיין הגיע שינוי.למרות שתמיד שומרים על התקווה.

    השבמחק
  26. ועוד מצפון דקוטה - הפעם על בנק מסחרי (למטרות רווח) - לא הבנק המרכזי - אשר מלווה אך ורק למקומיים ונמצא בקשר עם הקהילה
    http://www.nextworldtv.com/videos/new-economy/north-dakota-banking-on-the-locals.html

    השבמחק