יום חמישי, 17 בנובמבר 2011

אין גבול לחוצפה:בנק ישראל החליט להמר בבורסה עם כספכם

בנק ישראל החל במדיניות רכישת דולרים על מנת להחליש את השקל בשנת 2008. במילים פשוטות יותר הוא גרם במדיניות מכוונת ומוצהרת להורדת ערך הכסף שברשותכם על מנת להגן על היצואנים ששקל חזק עבורם עלול להפחית מהכנסותיהם. כשנשאל פישר לפשר מדיניותו ענה כי "הסיבה העיקרית שאנחנו ממשיכים להתערב היא הרצון שלנו להגן, אנחנו לא רוצים להעניש באופן מוגזם את סקטור הייצוא". אני עדיין חושב שהחלשת המטבע המקומי היא הרסנית בטווח הארוך וכולנו במוקדם או במאוחר נשלם על כך את המחיר אבל אם כבר מחלישים את המטבע מדוע עשה זאת הנגיד על חשבון עושרם של האזרחים? מה שלא סיפר פישר שיש גם שיטות אחרות יעילות אפילו יותר:

השיטה הידועה ביותר היא זו שנקטה דרום קוריאה ,שחוקקה תקנות חדשות שמגבילות את יכולתם של הבנקים ומוסדות פיננסיים אחרים להיכנס לפוזיציות בחוזי מט"ח עתידיים, בעסקאות המרה של מטבעות בחו"ל ובחוזים עתידיים.
מדוע פישר לא עושה זאת אצלינו? אינני יודע אבל אני יכול לשער- צעד חריג מהסוג שעשתה דרום קוריאה פוגע בסופו של דבר בחופש הפעולה וכנראה גם ברווחי הבנקים. לא מן הנמנע שפישר העדיף להמנע מכך על פי ההגיון של פגיעה בבנקים עלולה לעורר התנגדות בעוד פגיעה באזרחים ,שרובם אינם מבינים בכלכלה ושכל הבנתם תלויה בפרשנות התקשורת (שחלקה גם כך תגבה את מדיניותו בצורה עיוורת), תעבור חלק.לא מן הנמנע גם שיש גם עוד סיבות ואפילו יותר מעניין היה לשמוע מה תגובתו של הנגיד בעניין.
כך למעשה הצטבר בבנק ישראל הר מזומנים בגובה של כ79 מיליארד דולר ששווים כ290 מיליארד שקלים!

אם היה לנו בנק מרכזי שבבעלות המדינה במודל הבנק של צפון דקוטה, הכסף הזה ודאי היה מוזרם כבר לצורך מימון הקמת הרכבת הקלה בת"א ומוחזר עם הפעלת הרכבת  בתוספת ריבית כעבור מספר שנים. הערכה גסה של עלות כל הפרויקט הגרנדיוזי הזה עם שלושת המסלולים שלו,כך שישרת את כל גוש דן, היא בהגזמה לא יותר מ30 מיליארד ש"ח. כלומר היו נותרים לבנק ישראל עוד 260 מילארד ש"ח למימון השקעות נוספות ועם סכום כזה בהחלט אפשר להפוך את כל המדינה במובן החיובי של המילה. אולי כל זה נשמע אצלנו כרעיון פופוליסטי אבל זכרו כי בצפון דקוטה זו המציאות.

לא כך חושב בנק ישראל שמנצל את עצמאותו ואת החוק (חוק בנק ישראל) שלא מאפשר לנו הציבור או לממשלה כוח שווה להתערב בפעולותיו. כלכליסט מפרסם היום שבנק ישראל החליט להשקיע חלק מהכסף הזה (שהוא הכסף של כולנו) במניות החל מפברואר : אם יצליח הוא יוכל לכסות חלק מהפסדיו בסכום הקרוב ל20 מיליארד ש"ח מ2010. אגב, ההפסדים האלו נבעו בעיקר כתוצאה מ..קניית אותם דולרים. אם יפסיד בהימור שלו פה, כולנו נשלם את המחיר.

ואם חשבתם שפה נגמרת הפארסה,כלכליסט מדווח שבנק ישראל רכש לצורך ההימורים שלו בבורסה מערכת מחשוב לניהול סיכונים. כמה עלתה לדעתכם מערכת המחשוב או נשאל אחרת כמה עולה היום מערכת מחשוב יקרה: 20 אלף שקל? 200 אלף שקל? 2 מיליון זאת כבר הגזמה?
ובכן , בנק ישראל ע"פ כלכליסט שילם סכום דמיוני של כ100 מיליון שקלים על המערכת הזו. תזכירו לי כמה משכורות אפשר לשלם ב100 מיליון ש"ח למתמחים בבתי חולים?



החומר הכלול במאמרים בבלוג זה הם על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. סקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

16 תגובות:

  1. The real aim here, in my opinion, is to help prop up the U.S. Dollar, the need to protect exporters is just a cover story (why would you need such massive accumulation?).
    Fischer, an ex IMF, is simply following the global policy of the IMF ruler - the U.S.. Defending the Dollar is why Gadaffi had to go. Same for Saddam. Like Saddam, for instance, Chavez wanted Euro based Oil trading and tried to form coalition with Brazil and Iran - he's now dying of cancer. Ex Brazilian president has cancer too. Once the modus operandi is understood strange coincidences suddenly are anything but..
    http://www.serendipity.li/hr/imf_and_dollar_system.htm
    -Eran

    השבמחק
  2. Let me expand on this a bit more:
    The U.S must not allow a United States Of Europe as such union will pose, with the Euro, a challenge to the U.S. Dollar as the global trading currency, thus Goldman Sachs was allowed to engage members of the European Union in financial scheme designed to bring the EU to collapse.
    If the Dollar is no longer the global currency of choice, and Eurodollars are liquidated the Dollar will collapse taking the U.S. with it.
    To understand the real agenda, google
    economic hitman
    -Eran

    השבמחק
  3. מעניין לפי מה פישר בוחר את המניות? לפי השיטה של גראהם (המורה של באפט)? האם הוא משקיע טכני? לפי שיטת דאו? או שהוא ממציא שיטה חדשה - שיטת פישר?

    ע'

    השבמחק
  4. האתר הזה התחיל טוב, אך לצערי מתגלה מיום ליום כעוד אחד משלל אתרי הקונספירציה שרצים ברשת.
    הייתי מצפה לסגנון כתיבה (ותגובה) יותר ענייני וספקני, ופחות בוטה.
    אינני מומחה בכלכלה, אבל נראה לי הגיוני שפישר רכש דולרים כדי להחליש את השקל. אחרת - יצואנים ישראלים עלולים לפשוט רגל ויכה בנו גל של אבטלה.
    עדיף שהחסכונות שלנו ייפגעו, מאשר שנהיה מובטלים.
    סיבה נוספת לרכישת דולרים היא אגירת עתודות למקרה של מלחמה חו"ח (ע"ע איראן והאביב הערבי).
    אני לא חושב שזה בהכרח רע שפישר רכש דולרים - רק השאלה היא, האם המיר את הדולרים בסחורות ומניות יציבות, או שאנו עומדים להיתקע עם הר של דולרים שברבות הימים לא יהיו שווים הרבה.

    השבמחק
  5. שלום אנונימי,
    למרות שאינני רואה בתאוריות קונספרטיביות משהו מגונה עדיין מאמר זה מורכב מרצף עובדות תוך העלאת שאלות ותמיהות המתבקשות כפועל יוצא מזה ולכן אני לא מוצא בו שום דבר קונספרטיבי אבל אני אשמח לדעת על איזו קונספירציה אתה מדבר אם אני אולי מפספס משהו.
    דבר שני אם אכן אתה חושש לגורל היצואנים ומכאן גם לאזרחים אז לשם כך לא צריך לקנות דולרים. קניית דולרים משמעותה אחת ואיך שלא תשחק עם זה אי אפשר להתחמק מהעובדה שהפעולה הזו עושה אותך יותר עני ,שכן השקלים בידך היום שווים פחות. סתם דוגמא: תראה כמה סל קניות בסופר עלה לך ב2008 ותראה כמה היום.. כנ"ל לגבי דלק,דירות, תכשיטים וכו'. הנזק שנגרם כתוצאה מזה הועלה גם בפורומים כאלו ואחרים של אנשי אקדמיה ,אתה מוזמן לפתוח גוגל וללמוד עוד על הנושא הכאוב הזה שאנחנו כבר מרגישים את הנזק שהוא גורם.
    ישנה אופציה פשוטה והיא הגבלת הסחר במט"ח , היא בוצעה בהצלחה בדרום קוריאה- במקרה זה היצואנים לא נפגעים ואתה לא נהיה עני יותר כתוצאה מזה. למה פישר מתעלם מאופציה זו? אני לא מצאתי סיבה טובה יותר מכך שהוא חושש לרווחי הבנקים.. אם אתה מכיר סיבה אחרת אני אשמח לשמע או לקרא תגובה ממך כמו שעשו כמה חברים פה לפניך.
    לגבי מלחמות- עברנו מלחמות קשות ואיומות עם עתודות קטנות וצנועות והנה אנחנו חיים וקיימים ואפילו חלק מהמדינות המפותחות,כך שזה טיעון שלא עמד במבחן המציאות.
    השאלה שצריך לשאול ,לדעתי כמובן , לא איפה פישר משקיע את הרזרבות אלא למה הוא לא משקיע אותם בפרויקטים של המדינה כפי שעושה הבנק של צפון דקוטה .
    בכל מקרה שמחתי לקרא גם טענות מנוגדות.
    ערן

    השבמחק
  6. היי ערן,

    בתור קורא אדוק אך בעל פערי ידע:
    תוכל לתת הסבר "כלכלה 101" על מדוע קניית דולרים מחלישה את השקל?

    כמו כן - מדוע הגבלת הסחר במט"ח תגרום ליצואנים לא להפגע?

    תודה:)
    אדם

    השבמחק
  7. עבודת תחקיר מצוינת. כבר הרבה זמן ישב לי במאחורה של הראש כל עניין קניית הדולרים התמוה הזה.

    השבמחק
  8. ערן,
    אני לא חושב שעתיד היצואנים עמד בראש מעייניו של פישר.
    מה שפישר עשה החל מ 2007 ועד לפני חצי שנה זה להשוות בין רזרוות המט"ח להון החיצוני שמושקע בישראל ע"י משקיעים זרים ויכול להעלם מכאן ביום. כמו שקרה בתאילנד וברוסיה בעשור הקודם.

    מה ששערורייתי היא העובדה שבמקום לרכוש זהב, דולר קנדי או אוסטרלי, פישר התעקש על הדולר האמריקאי. שמ 2007 עד 2010 עבר פיחות עצום בערכו. פיחות שממשיך עד היום.

    השבמחק
  9. ערן הילדסהיים18 בנובמבר 2011 בשעה 23:00

    שלום שאול,
    הטענה שהעלתי שרכישת הדולרים נעשתה בשביל להגן על היצואנים היא הטענה שהעלה פישר עצמו (ראה ציטוט במאמר). אני לא פוסל אפשרות שיש גם סיבות נוספות.

    בכל מקרה לא הבנתי את ההגיון סביב הטענה שאתה העלת שהרי ה"רזרבות" שיש לבנק ישראל הם אינם באמת רזרבות ,מאחוריהם עומד חוב בסך 290 מילארד שקל ,שנלקח לצורך מימון ניפוח הרזרבות הללו. אם כך אינני מבין ואני אשמח אם אתה תסביר לי איך יהיה אפשר להשתמש בהם בזמן שההון החיצוני יעלם אלא אם בבנק ישראל מתכוונים להכפיל את הגרעון שהם נמצאים בו לממדים מפחידים.

    לגבי השקעה של בנק ישראל בזהב - אני איתך בעניין ולא רק אני הרבה בנקים מרכזיים ברחבי העולם שהשכילו להגדיל בצורה דרמטית את הרזרבות זהב שלהם בצורה שלא היתה כמעט 40 שנים.

    ערן

    השבמחק
  10. אתה כותב - אם היה לנו בנק מרכזי שבבעלות המדינה במודל הבנק של צפון דקוטה, הכסף הזה ודאי היה מוזרם כבר לצורך מימון הקמת הרכבת הקלה בת"א ומוחזר עם הפעלת הרכבת בתוספת ריבית כעבור מספר שנים.

    אז למה, אם הבנק היה בבעלות המדינה, למה המדינה היתה צריכה ללוות אותו ולהחזיר בריבית? אם הבנק היה של המדינה והכסף הוא של המדינה אז מי בדיוק לווה אותו ממי, ולמה המדינה (האזרחים)צריכים לשלם ריבית לעצמה??

    כנראה שגם אתם עדיין לא מבינים את הסיפור של הכסף. נכון להיום , בכל העולם, למדינות אין כסף משל עצמם, כל הכסף הוא של הבנק המרכזי הפרטי (אם תסתכלו על שטר כסף תראו את סכום הכסף ואז את שם הבנק - ישראל או כל מדינה אחרת. לא תראו שם רשום - מדינת ישראל או כל מדינה אחרת בשום מקום על השטר וזה כי הכסף לא שייך למדינה אלה לבנק המרכזי) ולכן, נכון להיום, כשהמדינה לוקחת כסף מהבנק היא מלווה אותו בריבית ואנחנו צריכים לשלם את הריבית הזאת כל החיים. אם הכסף היה שייך למדינה היא לא היתה צריכה ללוות אותו ולא לשלם ריבית עליו. תראו את הסרט ביוטיוב - 'החלום האמריקאי' ותלמדו סוף סוף מה זה כסף ואיך הוא עובד (עלינו).

    השבמחק
  11. לאנונימי,
    אני לא חושב שערן חולק עליך בעניין יצירת הכסף, או לא מבין למה אתה מתכוון.
    תדפדף לאחור ותקרא את המאמרים. אם עדיין אתה חושב שדרושה הבהרה, אני בטוח שערן ישמח לקרוא אותה.

    בברכה.

    ע'

    השבמחק
  12. ערן אני מצטט דברים שאומר סמנכ"ל משרד האוצר לשעבר.
    זה מסביר את העובדה שפישר הכפיל את הרזרוות בפחות מארבע שנים.
    אם אתה זוכר את מה שקרה ברוסיה ותאילנד, אז אתה יודע ששמה בריחה של משקיעי חוץ הפילה את המטבע.
    המטרה של הרזרוות זה רכישה של שקל על כל מכירת שקל.
    ז"א שיותר משרכישת דולרים מגנה על היצאנים היא מגנה על הצרכנים.
    זאת פעולה שמונעת אפשרות שליטק דלק יעלה 100 שקל.

    השבמחק
  13. ערן הילדסהיים19 בנובמבר 2011 בשעה 11:50

    שאול, הכל טוב ויפה.. אבל בסופו של יום תבוא החשבונית - החשבונית שבנק ישראל ינפיק על מימון ניפוח הרזרבות על ידי הלוואות שעומדות היום על סכום דמיוני של כמה מאות מילארדי ש"ח. החשבונית הזו כבר הגיע אלינו הביתה בצורת אינפלציה ויש חשבונית נוספת בצורת מיסים שהיא בדרך.

    ערן

    השבמחק
  14. ערן שלום.
    אבקש לחדד כמה פרטים.
    הראשון הוא שהמערכת שרכש בנק ישראל נרכשה לפני כשנה ועלותה הייתה 30 מליון שח ולא 100 מליון, הרכישה בוצעה בפרוייקט שדרוג בסקטור הבנקים הגדולים עוד לפני שחשבו בכלל על השקעות בבורסה מייתרות המט"ח.
    על כך תוכל לקרוא עוד הכתובת הבאה : http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3552154,00.html
    בפסקה השלישית מתחת לתמונה.

    השבמחק
  15. ערן הילדסהיים19 בנובמבר 2011 בשעה 15:39

    שלום liadon,
    1. בקישור שצירפת כתוב שעלות המערכת כ30 מיליון דולר ~ 100 מיליון ש"ח אפילו יותר.תסכים איתי שגם אם נניח שכלכליסט טעו גם 30 מיליון ש"ח זה הרבה.
    2. מטרת פרויקט המחשוב לפי הודעה לעיתונות שהוציא בנק ישראל מה1 לינואר 2009 על המערכת :
    "פרויקט רב שנתי שבסיומו תיושם מערכת מחשוב חדשה לניהול יתרות מטבע החוץ". אינני יודע מה היתה מטרת הקמת המערכת מלכתחילה של החברה שייצרה אותה
    מה שכן, לפי מה שכתוב כאן היא יועדה פה בארץ אך ורק לצורך ניהול יתרות המט"ח של בנק ישראל וזה לפי דברי בנק ישראל עצמו.
    לפרטים נוספים קרא כאן באתר בנק ישראל:
    http://www.bankisrael.gov.il/press/heb/090112/090112h.htm

    ערן

    השבמחק
  16. ערן הילדסהיים19 בנובמבר 2011 בשעה 15:45

    עוד תיקון קטן שלי לתגובה הקודמת:
    המערכת יועדה גם בנוסף לצורך לתמיכה בפעילות בנק ישראל בשווקים הבין-לאומיים והמקומיים.

    השבמחק