יום שבת, 26 בנובמבר 2011

אחריות בערבון מוגבל/ מאת ע'

נניח שחבר שלכם רוצה לסחור בנדלן. החבר הזה בא אליכם ומבקש מכם הלוואה. מאחר ולחבר יש מוניטין טוב בשכונה, לכם יש כסף פנוי שאתם חוסכים, אני מניח שלפחות חלקכם יגיד "למה לא?”, נעזור לחבר, וגם נקבל ריבית, כולנו נהנה. החבר מקבל את ההלוואה ורוכב על גל העליות בנדלן למשך מספר שנים ונהנה מרווחים יפים, בעקבות הצלחתו הוא מנצל את הרקורד שצבר וממנף עצמו עוד על מנת לגדול ולהרחיב פעילותו גם מעבר לנדלן תוך השתלטות על מוסדות נוספים. על הדרך הוא קונה גם בית מפואר (עוד יותר מפואר משלכם), מכונית נוצצת, וחייו הופכים לחיי מותרות.
אולם לא לעולם חוסן,השגשוג בנדל"ן לפתע מתחיל לחרוק, פרויקטים מתחילים להתקע, הלקוחות לא באים ,החבר שלכם נקלע לקשיים ואין לו כסף כדי להחזיר לכם את ההלוואה.לחבר שלכם,שנותר חסר כל, לא תהיה ברירה אלא למכור את הבית המפואר שלו, את מכונית הפאר, וחיי המותרות שלו יהפכו לחיי עבודה קשים והכל כדי שיוכל להחזיר לכם ולשאר נושיו את החובות.

עכשיו נתחיל את הסיפור מהתחלה בשינוי קטן...

את ההלוואה תתנו הפעם במקום ישירות לחבר ,לחברה בע"מ שהקים. כלומר כביכול הכל אותו הדבר, רק שמשפטית מקבלת ההלוואה היא חברה בע"מ שהחבר הוא הבעלים שלה. שוב החבר שלכם סוחר בנכסים יוקרתיים וחי חיי מותרות, שוב הוא נקלע לקשיים.
שוב אתם באים ודופקים על דלתו ומבקשים את כספכם אולם הפעם החבר שממתין לכם במפתן הבית המפואר שלו מסרב לבקשתכם, מפנה אתכם לחברה שלו ומבקש מכם לעזוב את שטח ביתו.
אתם אומרים:”אבל רגע, אתה ביקשת את ההלוואה, אתה הקמת את החברה ,אתה שלטת עליה, אתה נהנת מרווחיה, אתה הוא בעצם החברה הזו והחברה שהפסידה את הכסף פשטה רגל, היא לא קיימת!”.
למרבה הפליאה החוק עומד לצד "החבר" שלכם. אם לא תסתלקו מביתו ותמשיכו להפריע למנוחתו, המשטרה תעצור אתכם.

 מוסד החברה בע"מ זו בסך הכל דרך מתוחכמת לקחת את הרווחים ולשלוט בתאגידים מבלי להיות אחראי לנזקים ולהפסדים. אבן בניין נוספת המאפשרת לטייקונים/ אוליגרכים לקבל את הכספים שלכם מהבנקים והקרנות ולנצל אותם לחיי השפע ומענה על הצורך שלהם בשליטה.

אני שומע מדי פעם הפחדות כגון:”אם נוותר על המוסד של חברה בע"מ נחזור לימי הביניים, תהיה פה רוסיה הקומוניסטית, ההיי-טק לא יתפתח" וכיו"ב. לדעתי הכל עורבא פרח. בואו נודה באמת, רוב הכסף אינו משמש למימון מחקר מתקדם או פריצות טכנולוגיות. רוב הכסף שזורם לחברות בע"מ משמש לכיבוש השליטה בחברות תאגידים, ופירמידות. בעלי השליטה מנצלים את מסעות המינוף והרכישה האינסופיים שלהם עד שמגיע המשבר הראשון בו מתברר שבעצם זה אנחנו אלו שהפסדנו את הכסף, משום שרק אנחנו נטלנו את הסיכון. כך שאם נפסיק את הזרימה הזו, ה"ריכוזיות" שכולם מדברים בגנותה תקטן ואותם בעלי שליטה יתחילו לגלות יותר אחריות. כמה שחסרה לנו אחריות בעולם העסקי שלנו, בעיקר בקצה העליון של הפירמידות.

ניתן להשקיע במודלים אחרים – לדוגמא מודל בו המשקיע יקבל חלק מהבעלות בחברה, או שהמלווה עושה זאת בידיעה שהוא נותן הלוואה בסיכון גבוה, דהיינו במקרה שהחברה נכשלת המלווה לא יקבל חזרה את הלוואתו.
למעשה אם תחשבו על כך, רוב ההלוואות שאנחנו (החוסכים הקטנים) מלווים לתאגידים דרך הבנקים, קרנות הפנסיה, וקופות הגמל, הן השקעות בסיכון גבוה. אם טייקון זה או אחר לא יחזיר את הכסף, אין לנו מה לעשות כנגדו. משום שזה לא הוא, זה החברה בע"מ שמהווה ישות משפטית לכל דבר, ואפילו יש לה זכויות של בן אנוש בבית משפט. כך קבע בג"ץ (בית הדין הגבוה לצדק – להזכירכם).

בסופו של דבר מטרת המאמר לא היתה לגרום לזעם כלפי הטייקונים, הם סך הכל משחקים בכללי המשחק שאנחנו מסכימים להם.המטרה שקודם כל נבין באיזה סטנדרטים מעוותים אנחנו חיים כדי שנדע מה צריך לשנות, ולא ניגרר אחרי מנטרות כמו – הגדלת התקציב, או האצת הצמיחה בתקוות שווא ששם טמון הפיתרון.
כדי לשנות את המערכת הכלכלית המשעבדת, צריך לשנות מספר מוסדות מעוותים מהיסוד, חברה בע"מ הוא אחד המוסדות הראשונים שצריך ללכת.

אין סמכות ללא אחריות.

13 תגובות:

  1. Bottom line is correct, how you arrived to it is a different matter:
    We're already, to large extent living not in Democracy (or any other system) but under Corpocracy - that is Multi/Trans - National corporations rule although that fact is hidden from the public lest they revolt. In an enlightened society there is no room for such creature - why would fascistic/dictatorial body whose sole concern is not the well being of the many but the wealth of the few.
    Corporations have sole agenda all else be damned. It's called profit.
    That is why they should be eliminated.
    - Eran.
    PS
    I'm against: Socialism, Democracy and Capitalism. Observing the world around me, I must be on to smth.

    השבמחק
  2. Read:
    why would fascistic/dictatorial body whose sole concern is not the well being of the many but the wealth of the few be tolerated?

    השבמחק
  3. אתה טוען שרוב הכסף אינו משמש למימון מחקר מתקדם או פריצות טכנולוגיות, אבל האם יש לך ביסוס לטענה הזאת?
    אולי כל נושא כיבוש השליטה בחברות הוא יחסית זניח לעומת ההתקדמות הטכנולוגית בעשורים האחרונים?
    הרי איך יכולנו להגיע להתפתחות הטכנולוגית היום ללא כל המינוף הזה?

    האם יש לך דוגמא למדינה שמתנהלת אחרת בנושא זה? האם יש דוגמא לחברות שהיו מצליחות להגיע לפריצת דרך ללא מינוף?

    כמובן שלכל דבר יש פלוסים ומינוסים, אבל על סמך מה אתה אומר שהמינוס (כיבוש השליטה בחברות וריכוזיות) עולה על הפלוס (התפתחות טכנולוגית והצלחה עיסקית)?

    תודה מראש,
    אשמח להתייחסותך בנושא.

    השבמחק
  4. השאלה במקומה.
    לפני שאענה - הדבר העיקרי שעשיתי במאמר הוא להדגיש מבנה שממילא קיים - אין ערבות לחובות, בעוד שיש הנאה מהזכויות. חברה בע"מ יוצרת מצג שווא של מכובדות. אותה השקעה בדיוק יכולה להתבצע כשהמשקיעים יודעים מראש לאיזה בוץ הם נכנסים. אם הטענה שלך שהמשקיעים חושבים משהו אחר כשמדובר בחברה בע"מ ולכן משקיעים - הרי זו רמאות.

    הטענה שלי הפוכה לאמונה הקיימת, אולם למען האמת הוכחה אמיתית של אחד מהצדדים אינה אפשרית משום שאין לנו גישה ליקום מקביל לעשות ניסויים.

    מצד שני הבה נסתכל היכן ההשקעות הגדולות ביותר היום? התשובה תפתיע את הקוראים אבל בשוק הנגזרים העולמי!!! כמה מושקע שם??? למעלה מ-1000 טריליון דולר. עכשיו אנונימי יקר, הגד לי איזה אדם קבוצה או אפילו מדינה היתה מוכנה לקחת על עצמה חובות עצומים כאלה הגדולים פי כמה מהתל"ג של העולם כולו? רק תאגיד בע"מ מאפשר כזו פרקטיקה.

    כמה כסף מושקע במחקר בארה"ב? טריליון דולר תיהיה הגזמה פראית. שוק הנגזרים בארה"ב הסתכם ב- 684 טריליון דולר בסוף 2008. שוב בזכות חברות בע"מ.

    דעתי שהמבנה הזה של נגזרים יתפרק בשנים הקרובות ויגרום נזק רב לעולם האמיתי (לא רק לפיננסי).

    אני חושב שהראתי אינדיקציה חזקה לכך שהכסף הולך למקומות הלא נכונים.

    עכשיו אשמח אם אתה תראה לי אינדיקציות שיש לנו מחקר ופיתוח בזכות תאגידים בע"מ.

    השבמחק
  5. לדעתי הדינמיקה הכלכלית בעולם לא יכולה לעצור לחשוב ולשנות שיטה.
    מכיוון שכדור השלג בתאוצה מטורפת ועם כל סיבוב הוא צובר עוד ועוד חובות, ברור שבעלי העניין הגדולים בעולם מבינים זאת בטח טוב מאיתנו לכן הם בעלי הענין (קודקודי NWO)שופכים מים מתחת לכדור השלג על מנת שתאוצתו תגבר עד לנקודת זמן בעתיד (היא מאוד קרובה)בה תווצר התמוטטות כלכלית גלובלית וכאוס זמני יתפתח ואז ברגל גסה קודקודי NWO יכתיבו לכל מנהיגי עולם (חלקם בתוך סוד העיניין) סדר עולמי כלכלי חדש בו חוקים דרקוניים נוקשים וללא פשרות כאשר הצבא (בשליטת המדינות החזקות) אוכף את החוקים בכוח הזרוע.
    זה נשמע מאוד אפוקליפטי, אך אין מוצא אחר למה שמתרחש בעולם במיוחד שהכוח המוסלמי מרים ראש כרגע במזרח הקרוב אך במהרה גם ינסה להרים ראש בארצות המערב שם הוא תפש אחיזת חנק.
    כאשר שומעים כל הזמן את המנהיגים והכלכלנים שיש מוצא ופתרון לבעיות בשיטה כזו או אחרת זה רק מחזק את דעתי לתהליך הבלתי נמנע שתארתי בתחילה.

    השבמחק
  6. חבר׳ה מישהו יכול להסביר לי מה זה הגוף/ מוסד הזה nwo ? הוא באמת קיים? ואם כן מי עומד בראשו? אני דווקא עוקבת בהנאה אחרי הבלוג הזה .. מאיפה הוא בא?

    השבמחק
  7. לאנונימית. בעיקרון ה-NWO מחוץ לתחום של הבלוג (פשוט משום שאין לנו מספיק ידע וזמן לתחום הזה). אולם בכמה מילים אני יכול לספר מה שאני מבין כ-NWO .New World Order. בעיקרון לפי התאוריה הזו הממשלות שאנחנו חושבים ששולטות בעולם, הן למעשה ממשלות-בובות. מאחוריהן עומדים כמה טבעות של שליטה, ככול שעולים בהיררכיה הטבעת מצומצמת יותר. הארגונים שמדברים עליהם כנוטלים חלק בטבעות השליטה הן אילומינטי, הבונים החופשיים, הואתיקן ועוד.
    לפי תיאורית NWO, יש תוכנית ליצור ממשלת על עולמית שתרכז את השליטה בכדור הארץ.
    אישית אני חושב שמה שאנחנו רואים בחדשות הם לא האירועים שבאמת חשובים, אלא דרמות שבמקרים רבים מסונטזות לצורך משיכת תשומת הלב. האירועים החשובים נשארים מאחורי הקלעים וההתרחשויות האמיתיות נותרות כתאוריות קונספירציה.

    בשורה התחתונה קשה לשפוט מהם התוכניות שעומדות להתממש. לפיכך אין טעם להיתפס לבהלה בעניין. אם כי גם לא כדאי להישאר בור.

    אני מתייחס לעניין מנקודת המבט של ביל היקס: Its just a ride:

    http://www.youtube.com/watch?v=7criyE09uy0

    השבמחק
  8. ערן הילדסהיים28 בנובמבר 2011 בשעה 1:59

    תיקון קטן למגיב לפני-
    בעקרון אין שום תחום כלכלי שהוא מחוץ לתחום בבלוג
    כולל האפשרות לסדר עולמי חדש. הבעיה שרוב הנושא ,מאחר שהוא לא גלוי וחשוף, בנוי על תאוריות
    קונספירציה והמטרה פה היא יותר להתמקד בעובדות ופחות בתאוריות קונספרטיביות. אין זה אומר כלל וכלל שצריך לפסול את נכונות התאוריות הללו ובכל מקרה הבלוג הזה מציג גם את הצד הזה (אם הוא מגובה בעובדות או במגמות) ובכל מקרה הוא פתוח לכולם וכל אחד פה מוזמן במסגרת התגובות או המייל להעלות לדיון,להציף ולהרחיב כל תאוריה שהוא חפץ או מאמין שהיא צריכה לעניין גם את כלל הקוראים.
    ערן

    השבמחק
  9. גילוי נאות: אינני מאמין בתיאוריות קונספירציה.
    תגובתי: אותם ארגונים שחובבי הקונספירציה מדברים עליהם (אילומינטי משפחות רוטשילד רוקפלר ועוד) קיימית כבר מאות שנים- עובדה 1.
    לפני שהעולם הפך לכפר גלובלי המעצמות שלטו בו בצורה ברורה יותר עם נוכחות פיסית במקומות הנשלטים- עובדה 2.
    המסקנה שלי היא שלארגוני הקונספירציה היה קל יותר בעבר לשלוט בעולם ולנווט אותו כרצונם אולם הדבר לא קרה מהסיבה הפשוטה שלפי תיאוריות הקונספירציה הגופים הללו כל הזמן במגמה של השתלטות.
    כלומר:
    1. הם מעולם לא שלטו ולכן לעולם לא יצליחו לשלוט.
    או
    2.הם שלטו בעבר אך העולם המודרני גזל מהם את השליטה והם לעולם לא יצליחו להשתלט עליו בחזרה.

    השבמחק
  10. ערן הילדסהיים28 בנובמבר 2011 בשעה 16:17

    יש הרבה גורמים ,חלקם הגדול שייכים למה שמכונה אליטות , התומכים בסדר עולמי חדש וכלל לא מסתירים את זה. כל הנושא של למה ומה מניע אותם הוא פתח להרבה תאוריות שחלקם אגב גם מגובות בעובדות או עדויות.
    בכל מקרה בין אם אתם מאמינים ובין אם לא בנושא הזה, אתם יכולים להכנס לאתר 'אמת אחרת' ושם יש כמה סרטים מעניינים בנושא מתורגמים לעברית.

    השבמחק
  11. ערן,בקנית אגרות חוב בבורסה של חברות יש לפעמים שעבודים
    של נכסים - במיוחד בחברות נדל"ן.

    השבמחק
  12. http://www.themarker.com/markets/1.1728471

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94_%28%D7%AA%D7%90%D7%92%D7%99%D7%93%29

    השבמחק
  13. הי ערן,
    רב הכתבות באתר שלך הן ענייניות ופותחות את החשיבה, אך בנושא הזה לדעתי אתה טועה בגדול.
    'חברה בע"מ' באה לענות על הצד הפסיכולוגי של היזמות, בתור יזם אתה חייב לקחת סיכונים תמיד (עבור כל סוג חברה שתקים), אבל נאמר שכל הסיכון הוא עליך - על הבית שלך ועל הכסף שחסכת לילדים שלך לאוניברסיטה ושאם תכשל תשאר בלי כל - לא תהיה יזמות. אני הייתי מפחד לבצע השקעה כזאת גם אם הסיכויים להצלחה יהיו מאוד טובים (נאמר 70% לעומת 30% כישלון).

    חברה בע"מ הוא כי חשוב להנעת תהליכים בכלכלה, והאחריות לבחינת הסיכון צריכה היא על מי שמלווה את הכסף (הבנק) - וכמובן שהריבית (כמו תמיד) אמורה לגלם בתוכה את רכיב הסיכון.

    השבמחק