יום רביעי, 28 בדצמבר 2011

תשכחו מאירופה וארה"ב - יפן היא בעלת החוב הגדול בעולם. צפו במפת החובות העולמית

אם חשבנו בהתחלה שמצבה של ארה"ב גרוע ,הגיעה אירופה והחלה להתמודד מולה על התואר של 'הכלכלה הגרועה ביותר'. ודאי רובכם תופתעו אבל לא אירופה ולא ארה"ב נושאות את התואר המפוקפק הזה אלא כלכלה אחרת הנמצאת הרחק בצד השני של הגלובוס והיא יפן.
מפת החובות העולמית כפי שמוצגת כאן , מראה מצב עגום מאד של הכלכלה היפנית- החוב שלה היום הוא למעלה מ10 טריליון דולר ,לפי התחזיות הוא יחצה את הקוואדטריליון יין (המטבע היפני)  שנה הבאה. היחס של החוב לתמ"ג* עומד על 220% ,כלומר על כל יין אחד שנכנס לקופת המדינה היפנית, היא נאלצת להוציא 2.2.

אחד הדברים המפתיעים שניתן לשים אליו לב בגרף למטה, היא העובדה שלמרות החוב העצום של יפן ,הריבית שדורש השוק על אגרות החוב שלה היא מהנמוכות בעולם. רק אציין שככל שהריביות על אג"ח של מדינה או חברה נמוך יותר,זה לכאורה מעיד כי האג"ח בטוח יותר ולכן מבוקש יותר-  המשקיעים כביכול מוכנים לוותר על תשואה גבוהה יותר באפיקי השקעה אחרים רק בכדי להבטיח את העובדה שכספם אינו מושקע באפיק מסוכן. איך זה בדיוק מסתדר שהכלכלה הגרועה בעולם נמצאת עם התשואות מהטובות בעולם על החוב שלה?
התשובה נעוצה במי קונה את אותו אג"ח. רוב רוכשי האג"ח היפני הן אוכלוסית יפן עצמה ,שמאמינה שהנכס בטוח, אלא שמדובר פה בחרב פפיות לכלכלת יפן ולאזרחיה. אוכלוסית יפן הולכת ומזדקנת ואותם יפנים שהשקיעו את חסכונותיהם בחוב היפני לפני עשרים ושלושים שנים,לא רק שכבר אינם רוכשים אותו, אלא מתחילים בתהליך הפוך בו אט אט הם מתחילים לפדות אותו לצורך מימון חייהם בפנסיה. זה עניין של שנים עד שיפן לא תוכל להסתפק בביקוש ההולך ופוחת בשוק המקומי ותאלץ לצאת לשוק העולמי והאכזר כדי למכור את החוב שלה בסטנדרטים העולמיים ,שישקפו מדינה בפשיטת רגל. במקרה כזה יווצר מצב בו יפן תצטרך לשלם ריביות גבוהות על האג"ח שלה ומכאן המרחק שלה מפשיטת רגל דה פקטו קצרה. התהליך הזה אגב, כבר נמצא בתחילתו ולכן עלינו לצפות להורדה בדירוג האשראי שלה כבר במהלך השנה או השנתיים הקרובות.
גם הכיוון השני ,שיכול להיות חבל הצלה זמני ליפנים  ,שהוא הצמיחה לא נראה באופק- הערכה כי השוק היפני יתכווץ בעשירית האחוז במהלך שנה הבאה .בנוסף לכל הצרות נחתה על היפנים גם רעידת האדמה שהיתה בבחינת המסמר האחרון בארון הקבורה של כלכלת יפן. היה עצוב לראות כלכלנים בכירים שמספרים לנו כי הצונאמי שפגע ביפן היא הזדמנות מצוינת ליפנים ל"האיץ" את כלכלתה ואת כלכלת העולם. לפי המודל הזה הרי כדאי מחר שנפנה את כל גוש דן מתושביו נהרוס אותו וכך גם אנחנו וגם העולם נהנה מתוצאות ההרס והכל יעשה ללא פגיעה בנפש.
עליה בתשואות האג"ח היפני עלולה ליצור משבר חברתי בקנה מידה חסר תקדים- מיליוני יפנים בגיל הפנסיה עלולים להשאר חסרי כל והגוף היחיד שיוכל לעזור להם ,שזו הממשלה , עלול להשאר חסר אונים בלי כסף או לחילופין להדפיס ולגרום ליין להפוך להיות חסר ערך, מה שכנראה יקרה בסוף.

לצפייה במפת החובות בגדול לחצו כאן 

מקור : awesome.good.is

מקור הנתונים: בלומברג וbuisness insider

*תמ"ג- הערך הכספי של כל הסחורות והשירותים שיוצרו בתוך שטח המדינה . הנוסחה :סיכום הצריכה הפרטית + צריכת הממשלה + השקעות + ייצוא – ייבוא

10 תגובות:

  1. שלום ערן,
    ההערה שלך על הכלכלנים שצפו כי כלכלת יפן תצמח כתוצאה מרעידת האדמה היתה במקום. זה פשוט מדהים אותי הדבר הזה כל פעם מחדש.

    השבמחק
  2. הציטוט המלא של ד"ר שיינין היה:
    "למרות האסון האנושי הכבד, רעידת האדמה צפויה להאיץ את כלכלת יפן והעולם כולו"

    השבמחק
  3. ידידי,

    אלה אינם כלכלנים,ובטח לא בכירים, אלא אנשים שמדברים מהפוזיציה!!!
    הרי ידוע לכולנו מי הוא הדיקן הפרופסור (וגם בעל בית השקעות) שבימי סגריר (כמו ב-2008) כתב מאמר בו הציע/המליץ לסגור את הבורסה עד יעבור זעם. מה דעתכם - יש סיכוי שנחזה בהצעה דומה כשהמצב בשווקים הפוך??
    בנוסף, לגבי ארה"ב מצויין שם רק 10.4 טריליון, ולא 14-15 כפי שהמצב היום. האם לא מעודכן שם??

    בברכה,
    אודי

    השבמחק
  4. Vote against the bankers!

    http://www.avaaz.org/en/eu_people_vs_banks/?tta

    השבמחק
  5. שלום ערן,

    זה מזכיר לי כתבה שראיתי על יפן לפני מספר שנים (שנתיים - שלוש) שבא נאמר שאוכלוסיית יפן מזדקנת, הילודה נמוכה ולכן ככל הנראה היא תצטרך לעשות מה שלא עשתה אף פעם וזה לאפשר הגירה המונית לתוכה על מנת להציל את עצמה. דבר שלא ממש מצא חן העיני היפנים המבוגרים. מעניין מתי זה יתחיל לקרות...

    השבמחק
  6. מעניין אותי באמת לראות איזה אוכלוסיה תסכים מרצונה להגיע למדינה שערכי הקרינה הרדיואקטיבית אצלה הוא כמו זה שהיה בצ'רנוביל גם במרחק של מאות רבות של קילומטרים מפוקושימה (כולל טוקיו).
    הבעיה של יפן בכל מקרה זו ההשקעה או יותר נכון הצפי לחוסר ההשקעה בחוב שלה.אולי אני מפספס פה משהו אבל אני לא מבין איך הגירה המונית תעזור פה.

    השבמחק
  7. שלום ערן!
    יש לי שאלה כללית, רק אולי בשנתיים האחרונות אזרחי העולם נחשפו בחלקו למשבר החובות בארופה וארה"ב, ואני לא מבין דבר אחד פשוט: היכן היו כל הכלכלנים עד 2008 ? למה פתאום מתברר שמדובר "בכלכלת חובות" (ברובו)יפן הייתה עד לפני מספר שנים מועטות ביותר אחת הכלכלות החזקות בעול ( G8 או G20 )ארה"ב, איטליה, ספרד, בבעית חובות עצומה, מי שנשארה כלכלה חזקה זה גרמניה. ושאלה נוספת בנושא כלכלת ישראל: מה היחס בין צמיחה לבין חוב מבחינת מאקו, הרי ידוע שנדל"ן הוא עיקר צמיחה של הכלכלה פרח בשנים 2008-10אבל חלקו הארי מבוסס על חוב גדול (משכנתא ) בעקבות עליית המחירים!
    תודה שבת שלום
    רונן נ.

    השבמחק
  8. שלום רונן,
    הכלכלנים רובם מיצגים חברות ואינטרס החברות לאו דווקא תואם לאינטרס שלך, אז יש כאלו שיודעים ולא מספרים ויש כאלה שבכלל לא מודעים לבעיה. כלכלנים בכלל לא לומדים באוניברסיטאות אופציה אחרת מלבד השיטה הכלכלית הנוכחית ולכן חלקם חיים באותה בועה מנותקת מהמציאות כמו שאר האזרחים.
    כלכלות החוב קימות זה 100 שנים מאז שהוחלט על החלת השיטה המוניטרית המושתתת על חוב. אותה שיטה שמעולם לא נלמדה בבית הספר או בשאר מוסדות הלימוד, אף אחד לא מדבר עליה בתקשורת וחלילה מלעלות אותה גם על שפתותיו של פוליטיקאי.
    בפעם האחרונה שמישהו דיבר עליה היה לפני 50 שנים וזה היה הנשיא קנדי שנרצח זמן קצר אחר כך ומאז..שקט.

    יפן כבר כמעט 2 עשורים לא כלכלה חזקה, זה שהיא מוצגת ככה בתקשורת זה כבר סיפור אחר. גם ארה"ב היא מדינה בתהליך של פשיטת רגל כבר מאז תחילת שנות ה2000. למה אתה לא ידעת על זה? שוב, התקשורת לא היתה מעונינת לספר על זה מסיבותיה של מי ששולט עליה.
    אפתיע אותך גם גרמניה היא לא כלכלה חזקה. מדובר בכלכלה שרוב כספה מושקע במדינות שלא יוכלו להחזיר לה את החוב בחזרה ומדובר בטריליונים. פשיטת רגל של אחת ממדינות אירופה יכולה בקלות להביא לפשיטת רגל של הגרמנים, גם על זה מן הסתם אף אחד לא מדבר.. מידי פעם שומעים איזה ציוץ פה ושם שיש סכנה על הורדת דירוג לגרמנים אך לא מעבר לכך.

    היחס חוב תוצר של ישראל נכון ל2010 הוא 75% ,יחסית סביר לשכננו באירופה. רובו כמו שאמרת מתודלק מהאויר שנמצא בבועת הנדל"ן. אם הבועה לא תמשיך להתנפח נגיע למצב שלא יהיה מספיק כסף בשוק לצורך החזר הריביות על ההלוואות שנלקחו ומפה המדרון חלקלק. לא פלא שפישר החל להתרוצץ אצל שר השיכון אטיאס בבקשה שיפסיק לשווק קרקעות. זה מבחינתו בעיה קשה שאני לא רואה איך הוא יכול לפתור מלבד למשוך זמן.

    השבמחק
  9. תודה רבה
    שבת שלום
    רונן

    השבמחק
  10. I think this is so good to see the real awesome blog.

    השבמחק