יום שלישי, 10 באפריל 2012

מה הסיבה הנסתרת לכך ששוויץ היא מהכלכלות היציבות בעולם?

הכלכלן הבלגי ברנרד ליטאר, מי שיצר את מטבע היורו ולשעבר בכיר בבנק המרכזי הבלגי חקר במשך יותר מ-40 שנה מערכות מוניטריות. נדרשו לו הרבה פחות שנים, לדבריו, כדי להבין שני דברים חשובים: האחד, שהמערכת הנוכחית שבורה, מקולקלת ומועדת לקריסות חוזרות ונשנות; והשני, שהבנקים המרכזיים הם מונופול שלעולם לא יאפשר רפורמה במערכת העולמית.



145 משברים בנקאיים, 208 משברים מוניטריים ו-72 משברי חובות ממשלתיים ב40 שנים בלבד הביאו את לייטאר למסקנה כי המערכת הנוכחית תוביל אותנו לקריסות נוספות  " זאת ודאות פיסיקלית, כמו כוח הכבידה", הוא מסביר. לדברי לייטאר, הרע ביותר עוד לפנינו בו כל השיטה המוניטארית תקרוס ותקום אחת חדשה במקומה - לדבריו : "אנחנו יכולים להמשיך במסלול הזה, או להקים מערכת פחות שבירה. אבל בשביל לייצר מערכת פחות רעועה צריך להקריב קצת יעילות"

לייטאר ,שיצא לי לפגוש אותו בכנס סגור שנערך בישראל,  פרס את משנתו ואת הפתרונות שכבר מיושמים בעולם לכלכלה ולשיטה מוניטארית בת קיימא.
הפתרונות שמציע לייטאר יכולות להוות בסיס ואלטרנטיבה ליום שבו השיטה המוניטארית תקרוס .
אני מקווה שנוכל לקבל את אישורו להעלות פה את ההרצאה המלאה מאותו כנס. עד אז הנה קישור לראיון שערך עם כתב TheMarker בו הוא פורס כמה מהאלטרנטיבות האפשריות למערכת הקלוקלת נוכחית : לחץ כאן לקישור לכתבה.

בנוסף, הנה הרצאה מומלצת של ליטאר על המחאה החברתית, על השיטה המוניטארית ,מה הגורם שאף אחד לא מדבר עליו מדוע שוויץ היא מהכלכלות היציבות בעולם  ואלו אלטרנטיבות כבר מיושמות בעולם למדיניות המוניטארית הקיימת :



10 תגובות:

  1. אם הבנתי נכון, הוא מציע להחליף מטבע אחד ב סל שלם של מטבעות שונים (לכל תחום מטבע)..אם כך, זה נשמע לי הזוי כמו התוכניות השונות של חברות הסלולר...רק מסבכות את האזרח הממוצע.

    השבמחק
    תשובות
    1. תפיסת הכסף שלנו עומדת לעבור מהפכה, שתגרום למהפכת המידע להיראות כמו אדווה קלה... בעתיד יהיו לכל אדם כמה סוגי כסף לרשותו והוא יוכל לבחור באיזה להשתמש לאיזו סיטואציה.

      מחק
  2. התוכנית של ה-WIR השויצרי היא גאונית, אבל יכולה לעבוד רק במדינה שבה יש לאזרחים רצון באמינות, ביושר עסקי ובתחושת חשיבות הקהילה.
    תודה ערן על המידע שלא ידעתי. ההרצאה מאלפת לא רק בגלל המידע אלא בעיקר בגלל אישיות המרצה.

    השבמחק
  3. "what is money" is a question raised early on here - no one's taken the bait yet.
    More accurate description of what taxation purpose is, also provided some time ago.
    As far as the title question - the Money Masters needed an island of financial stability from which to orchestrate their scheme. Their place of choice - Switzerland.
    As correctly pointed out in the Crash Course, war is the most economically devastating for a nation - thus, the condition for credit to finance wars was "stay off Switzerland" - that's why it has prospered.
    Follow the money - just make sure you stop spinning before you embark on the journey.
    -Eran.
    PS
    If anyone happens to see this fellow please tell him to leave the intellectual hogwash (he's off the mark anyway) and put himslef on a strict diet - high blood pressure and weak heart are a deadly combination
    .PPS
    Here's a good start to straighten you out:
    http://www.amazon.com/Tragedy-Hope-History-World-Time/dp/094500110X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1334078195&sr=8-1

    השבמחק
  4. It's a mad mad world...

    http://www.youtube.com/watch?v=SpUdatj9sSg

    http://www.in5d.com/greece-for-sale-on-ebay.html

    -Eran

    השבמחק
  5. לצערי לא הבנתי בדיוק את התהליך ...
    בואו נניח שחבורת חקלאים בצפון הרחוק מחליטה על "מטבע" בשם "ג'ובה".
    מחליטים (מי בדיוק ? לפי מה בדיוק?) שמלפפון = 1 ג'ובה ,מלון = 2 ג'ובות ואבטיח = 3 ג'ובות.
    ליוסי יש חלקת אבטיחים למנחם חלקת מלונים ולנבוכדנצר יש חלקת מלפפונים.
    איך הם "משלמים" אחד לשני ? באמצעות סוג של סחר חליפין לפי המפתח הקבוע ? ואם אנחנו בחורף ורק לנבוכדנצר יש יבול ,איך משלמים לו ? יש בכלל שטרות ומטבעות ?

    השבמחק
    תשובות
    1. התהליך הוא בדיוק אותו תהליך שמתבצע היום עם השקל, רק שהוא לא נשלט על ידי הבנקים ומכאן שלא מיוצר על ידי חוב ומכאן שגם לא נושא ריבית.
      לדוגמתך:
      מי מחליט היום כמה שקלים עולה מלפפון? כמה אבטיח? כמה מלון? התשובה: כוחות השוק (במקרה שלנו בארץ יש גוף אחד שעושה זאת .. אבל אנחנו די יוצאי דופן לצערינו וללא הצדקה)
      כוחות השוק לצורך העניין גם יקבעו כמה ג'ובות תצטרך לכל ירק וכו'
      יוסי, מנחם ונובכדנאצר ינהלו בינהם מסחר עם ג'ובות כמו שעשו עד היום עם השקל
      ולשאלתך : מה קורה היום אם לנובכדנצר אין יבול... אף אחד לא ישלם לו לא בשקלים ולא בג'ובות.
      מה שאני רוצה להגיד שהשקל כמו היורו ,הדולר או כל מטבע אחר הוא בסה"כ דף נייר שנהנה מאמון ולכן מחר תוכל להחליף אותו בדף נייר אחר שקוראים לו ג'ובות.
      אבל ברגע שהג'ובה לא תיוצר מחוב (בניגוד למטבעות שציינתי) יצרת מערכת הרבה יותר יציבה שתתנהל לפי כוחות השוק ולא לפי כוחות הבנקים.
      כדי להבין למה מערכת כזו יותר יציבה הסביר לייטאר בהרצאתו וגם מומלץ לקרא איך כסף נותר פה באתר (יש קישור מצד ימין פה) כדי להבין למה המערכת הקיימת לא יציבה.

      מחק
  6. הרצאה מעולה.
    לא הבנתי דבר אחד, איך הבנקים, באורוגוואי או בכל מקום אחר בעולם יתנו לדבר כזה לקרות? הרי הם מטיפול כזה חזק שלא אמור לאפשר רפורמות ושינויים כאלה בכלכלה. איך ממשלת אורוגוואי הצליחה לאשר שינו במיסוי וקבלה של הc3 בתור תחליף לכסף המקומי? מהלך כזה אמור היה להיות מטורפד ברמות הגבוהות ביותר

    השבמחק
    תשובות
    1. בסופו של דבר המונופול של הבנקים על הכסף נשמר לא כי הם יותר חזקים מהציבור (אמנם יש להם שליטה על הכסף אבל מדובר בקבוצה מזערית בגודלה ביחס לציבור), אלא בגלל שיש להם יותר ידע מהציבור. ברגע שיש לך יותר ידע ומסביבך יש ציבור שהוא יחסית "בור" בתחום שלך ואתה משמר את בורותו,אתה יכול לעשות עליו איזה מניפולציות שתבחר- אתה יכול אפילו לשכנע אותו שמערכת שמכוונת נגדו היא בעדו - בדיוק מה שקורה היום.
      זו הסיבה היום שלמרות שבשינוי קטן אפשר יהיה לפתור את רוב בעיות הכלכלה בעולם ,כולם מדברים על כל הסימפטומים (ממשלה,טיקונים,ריכוזיות,שחיתות, תספורות,סוציאליזים ,קפיטליזם) אבל אף אחד לא מדבר על הבעיה.גם אם קיים ויכוח האם שינוי השיטה זה הפתרון האולטימטיבי,הייתי מצפה לפחות שיתעורר דיון בעניין,משהו שידברו עליו בתקשורת, בפוליטיקה, במוסדות הלימוד ,הרי על זה מבוססת כל הכלכלה . האם זה מיקרי בעינך שאף אחד לא מדבר על זה?
      ערן

      מחק