יום רביעי, 24 באפריל 2013

זהירות סכנת קריסה

הפילוסוף והמשקיע המפורסם נאסים טאלב ,שחקר את הקריסות הכלכליות הכי קשות שהתרחשו בהיסטוריה המודרנית, הגיע למסקנה שכולן התרחשו מסיבה שאיש לא צפה אותה מראש. טענתו היתה שכשהשווקים נמצאים בסכנת קריסה הם בסוף יקרסו והטריגר לקריסה תמיד יגיע ממקום לא צפוי. תזכורת לכך קיבלנו היום.


אנחנו מתעסקים כל היום עם כן קצבאות לחרדים או לא, פירוק ועד עובדים,תאגידי מים ושאר ירקות אבל הסכנה האמיתית לכסף שלנו לא נמצאת באף אחד מהם. אם רציתם דוגמא עד כמה המציאות הכלכלית שלנו לא יציבה ומדוע בכל בוקר אנחנו עלולים לקום למציאות כלכלית שונה מזו שהיינו בה כשהלכנו לישון, קיבלנו אזהרה כזו אתמול. בפריצה שנמשכה 4 דקות בלבד לחשבון הטוויטר של סוכנות הידיעות אי פי, דווח על פציעתו של אובמה בשני פיצוצים בבית הלבן. הודעה מזויפת זו הספיקה אתמול לגרום לקריסת כל הבורסות בארה"ב לזמן קצר עד היוודע הטעות. מה יקרה לפיכך אם מחר תתרחש קטסטרופה אחרת אך הפעם באמת?
טאלב בכל אופן מצידו טוען שהכלכלה העולמית נמצאת במצב כל כך רגיש, כך שכל קטסטרופה כזו שתגיע עלולה להביא לקריסתה.הוא מכנה קטסטרופה כזו על שם ספרו "הברבור השחור". המושג ברבור שחור מגיע מהתפיסה שרווחה בעבר ושטענה שכל הברבורים הקיימים בעולם הם הברבורים לבנים. בהקשר זה, ברבור שחור שימש כמטפורה למשהו בלתי אפשרי עד שנמצאו כאלה באוסטרליה. טאלב מאמין בהגעתו של ברבור שחור כזה לכלכלה בעתיד הקרוב .הוא מסתמך על ניתוח מצב הכלכלה היום וההערכות סטטיסטיות . הוא כל כך מאמין בזה שאף הקים קרן שמהמרת על ההתרסקות הזו. בהתחשב בזה שאת רוב הונו עשה טאלב  בהימורים מוצלחים על משברים כלכליים ,לא הייתי ממהר לזלזל בתחזיתו.

אם אתם מתענינים מה הדבר שבכל זאת ברחו אליו המשקיעים עם היוודע ההודעה המזויפת אתמול? אז במקרה או לא זה היה הזהב.


ההודעה המזויפת שהפילה את השווקים






18 תגובות:

  1. . טענתו היתה שכשהשווקים נמצאים בסכנת קריסה הם בסוף יקרסו והטריגר לקריסה תמיד יגיע ממקום לא צפוי.
    Brilliant!
    Bertrand Russell must be turning in his grave.
    Sheesh.
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. למה אתה לא כותב בעברית?

      מחק
  2. דווקא הין (YEN), כהרגלו בשנים האחרונות, התחזק יותר מהזהב במצבים של משבר/חשש ממשבר..
    הזהב בקושי התחזק..

    השבמחק
  3. 1% ירידה זה חמור, אבל זה לא קריסה

    השבמחק
    תשובות
    1. מדובר ב1% ירידה בתוך מספר שניות.

      מחק
    2. קריסה זה 3-4% שלא מתוקנים תוך מספר שניות
      סתם בחירה גרועה של מילים זה הכל

      מחק
  4. שזה יקרה זה יקרה,פשוט נקום בבוקר או בערב לעולם חדש.
    בינתיים ממשיכים לחיות והכסף הזול מדבר כבר 4 שנים

    השבמחק
  5. קראתי את ספרו של נאסים (לא ניסים) טאלב. במבט לאחורו, אני פחות מתרשם ממנו מכיון שהוא בעצם לא אומר כלום חוץ מאמת אחת בסיסית שכולנו מודעים לה: סדר ושגרה עלולים להתערער ברגע אחד עקב אירוע לא צפוי. נו יופי. מתי יקרה האירוע הזה ומה תהיה השפעתו? אף אחד לא יכול לחזות.

    טאלב איבד את הקרדיט אצלי ברגע שהמליץ על ההשקעה הכי בטוחה לדעתו: אג"ח מדינה של ארה"ב צמודות מדד. לא די שהצמדה למדד היא בדיחה כי האיפלציה הרשמית בארה"ב נמוכה מאוד מהאינפלציה בפועל, הרי שאג"ח ארה"ב הוא בועת ענק לפני קריסה (אם מדברים על ברבורים שחורים), ובכל מקרה הוא מתעלם מכך שההתחייבות של ממשלת ארה"ב לפרוע את האג"ח לא שווה הרבה. היא יכולה להדפיס את הכסף ובכך לכאורה לכסות את החוב אבל בפועל זו שמיטת חובות כי הדפסת כסף יוצרת אינפלציה ששוחקת את ערך הכסף (בפועל זה בדיוק מה שקורה כעת. כשטאלב פרסם את הספר איש לא העלה על דעתו שארה"ב תדפסי מאות מיליארדים מדי חודש) ואם את זה טאלב לא מבין, לא הייתי קונה ממנו ברבור משומש.

    השבמחק
    תשובות
    1. דרך אגב הספר בלתי נסבל...

      מחק
  6. דני, היום אתה מודע לזה אבל כשהוא כתב את הספר שלו מה ששלט זה בכיפה זה מודלים מתמטיים ש"צודקים עד כדי שש סטיות תקן", שקרסו לאבק. אם המשפט שכתבת זה מה שהבנת מהספר שלו, כנראה שלא הבנת אותו.

    איפה הוא המליץ על אג"ח צמוד מדד? תוכל לתת לינק?

    השבמחק
  7. אנונימי, הבנתי מצויין את הספר, אל דאגה. הוא פשוט נכתב בין היתר מתוך תסכול אישי של טאלב ואם אכן קראת אותו היית מוצא שם שוב ושוב את ההמלצה לקנות אג"ח מדינה של ארה"ב בתור ההשקעה הבטוחה ביותר. לא התיימרתי לסכם את כל מה שכתוב פה בפסקה אחת ולמען האמת רוב הטענות שבו די התיישנו או הפכו ל common knowledge. יש מישהו שמאמין היום שבוול סטריט יושבים צדיקים ישרים והגונים?

    ולא, אצלי לפחות זו לא חוכמה בדיעבד. ברור לי כבר שנים רבות שהאיפלציה בארה"ב גבוהה בהרבה מהמדווח (וזה נכון לגבי כל מדינה שאני מכיר), שכל מדינה מדפיסה כסף תוך הסרת ההדפסה, שכסף נייר לא שווה כלום, ושאג"ח מדינה הוא הונאת פירמידה מכיוון שכל מדינה כמעט פורעת הלוואות ישנות באמצעות לקיחת הלוואות חדשות במקרה הטוב (?) או בהדפסת כסף. ולראייה: מעולם לא השקעתי באג"ח או בדולרים.
    אבל בוא תאמר לי אתה מה האמת הנסתרת שנשגבה מבינתי אשר מופיעה בספר?
    אגב, סתם הערה לסדר: יש פה המון אנונימיים ולא תמיד קל לזהות מול איזה אנונימי אני מנהל דיאלוג. למה לא להשתמש בשם או מדצי בצירוף אותיות אקראי אבל קבוע?

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק, אצלך זה בכלל לא חכמה בדיעבד(: רק חבל לאנושות שאתה משחט את האינטלקט הנדיר שלך על התנצחויות אגו מיותרות בנוגע להמלצה שולית בספר שעם התזה העיקרית אתה דווקא מסכים.

      מחק
    2. עם כל הכבוד זו לא התנצחות אגו מיותרת, מאחר שכשכותבים למישהו ש"כנראה לא הבנת אותו", זה חוסר נימוס. וכמו כן לכתוב בציניות "חבל לאנושות", "אינטלקט נדיר" וכו' זה פוגעני לא פחות, וכן - בהחלט מיותר.
      אמיר

      מחק
  8. Where's the money..Part II:(excellent):

    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=578257

    - Eran

    השבמחק
  9. האמת שממש לא נפגעתי. מסתם גסות רוח ויהירות ללא בסיס אני לא נוהג להיפגע. ובד"כ אני מגבה את הטענות שלי בעובדות ובידע היסטורי כך שכל קורא שכן רוצה להתמקד בעיקר מוזמן להפיק מהן משהו, או לתקן אותי (גם זה קורה, אך לא במקרה הזה)
    אני משתמש בשמי האמיתי, עומד מאחורי כל מילה שלי ומעריך אנשים שבאמת רוצים לאתגר את המחשבה (שלהם או שלי) ולנהל דיאלוג פתוח. ולזכות ערן ייאמר שהוא אכן מאוד קשוב ופתוח לדיון. חבל שלא כל המשתתפים פה כאלה.

    השבמחק
  10. טאלב דיבר באופן ספציפי על האלגוריתמים של נגזרות (שורטים, לונגים וכד') שבהן השתמשו קרנות גידור וכן על דת הניתוחים טכניים שבאמת ראויה לגנאי. הוא גם ביקר קשות את חברות דירוג האשראי ואת האנליסטים שישבו בהן. בכל זה הוא צדק, ואין חולק על כך. הוא גם הדגיש את עניין הברבור השחור, כלומר אירוע בלתי צפוי לחלוטין שטורף את הקלפים והדגיש את העובדה שהנדירות שלו היא בעיקר הנחה אופטימית שלנו (או הונאה), ולא עובדה. כל זאת ועוד כהנה וכהנה אנקדוטות ראויות ומרתקות אבל בכל פעם שנדרש לסוגיית "מהו אפיק ההשקעה המועדף/מומלץ בעיניך" הוא השיב שהוא שם את מבטחו באג"ח מדינה צמודות מדד של ארה"ב בנימוק שארה"ב לעולם לא תפשוט רגל כי היא תמיד יכולה להדפיס כסף ולפרוע אות חובותיה. אתעלם לרגע מסוגיית בלוף מדד המחירים לצרכן. אבל האם הדפסת כסף היא באמת פירעון חוב או שמיטת חוב? אני מאמין שזו האפשרות השניה.
    אנסה לחפש לינק לראיונות איתו. ייתכן שהתשובה הזו תימצא בהם אבל אני זוכר בפירוש שהיא גם הופיעה יותר מפעם אחת בספר עצמו.

    השבמחק
  11. ביקשתם קישור? קיבלתם!
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.408933
    הספר שבו ההמלצה כאמור ניתנת הוא "תעתועי האקראיות"
    המאמר לעיל פורסם ב-2008 והנה הציטוט הרלבנטי ממנו:
    "אני מציע לשים את הרוב המוחלט של הכסף במסלול השקעה שהוא באפס סיכון - אפס מוחלט - כלומר ב*איגרות חוב ממשלתיות צמודות למדד* [הדגשותיי, דני]. 80% מהכסף צריך להיות באפיק ללא סיכון, ואני כל כך פרנואידי שאני גם לא בטוח שאני יכול להצמיד את הרכוש שלי למטבע אחד כמו הדולר אף שאני חי בארה"ב, ולכן אני מפזר את הכסף על פני כמה מטבעות. את שאר הכסף, 20%, אני משקיע בדברים מאוד מסוכנים, בחשיפה לאירועים יוצאי דופן. כך אני לא יכול להפסיד יותר מ-15% מסך ההון שלי".

    מה שהכי הפתיע אותי הוא האמונה שהוא לא יכול להפסיד יותר מ-15% מסך ההון שלו. אם הוא אכן שמר על כספו בעיקר באפיקי אג"ח מדינה, הוא כבר הפסיד הרבה יותר ע"י שחיקת ערך הדולר בחמש השנים האחרונות (וזה תקף לגבי כל מטבע פיאט אחר שאני מכיר, אולי פרט ללאטס הליטאי).

    השבמחק