יום שני, 19 באוגוסט 2013

לבבות במקום שקלים


מהפיכת הכסף כבר כאן.  פתרון המטבע המשלים הוא פתרון נפוץ בעולם למחסור בכסף. בשביל ליישם אותו לא צריך לשנות את המערכת המוניטרית הלאומית ,לצאת לרחובות ,לדרוש צדק חברתי או להתעצבן על הפוליטיקאים שמפסיקים ליצג אותנו ברגע שהם מתישבים ליד שולחן הממשלה.  צריך רק יוזמה שבאה מלמטה. באפריל כשתיארתי את מערכות המטבע המשלים בתוכנית הבוקר של ערוץ 10 זה נשמע כמו חזון רחוק ומנותק למדינה כמו שלנו- אבל היום החזון הפך כבר למציאות שמיושמת ועובדת פה בהצלחה. הכירו את המטבע המשלים החדש של האמהות- לבבות. והיום אפשר כבר להגיד: לבבות זו רק יריית הפתיחה.



למי שלא צפה הנה ההסבר על מערכות המטבע המשלימות מתוך תוכנית הבוקר:
http://www.youtube.com/watch?v=0DoRAKyaej4



אופיר אביגד עומד כיום בראש פרויקט  של הטעמת מטבע משלים בקנה מידה גדול בארץ. על הפרויקט הזה ארחיב בקרוב. הוא מסביר פה על מטבע משלים אחר שכבר מיושם בהצלחה שנקרא "לבבות" - המטבע המשלים של האמהות. תחילה הנה הסבר קצר על לבבות שנלקח מתוך מהדורת החדשות של ערוץ 10 בשבוע שעבר:



השאלה על ההבדל בין לבבות לשקלים עולה בהזדמנויות רבות. הרי ברור שלפחות כרגע, לא ניתן לקנות בלבבות במכולת, אז למה בכלל צריך עוד מטבע?

התשובה הפשוטה היא שהשקל זה מטבע שחסר מאד לרוב המוחלט של משתמשיו. לרוב משתמשי השקל יש הוצאות קבועות שהם בקושי מצליחים לעמוד בהם (משכנתא, חשבונות, דלק, מזון, טיפול בילדים) מה שמשאיר מעט מאד שקלים פנויים לפינוקים ומותרות ולמסחר בין אנשים פרטיים.
הלבבות זה מטבע משלים, שבאופן אירוני הדבר החיובי ביותר בו זה שאי אפשר לשלם בו את חשבון החשמל. מי שמספקות שירותים ומוצרים בעבור לבבות הן אמהות אחרות, בשר ודם. ה״חיסרון״ (שהוא גם היתרון) הוא שכל מי שמקבלת לבבות *חייבת* להשתמש בו בתוך הקהילה ולהניע את הכלכלה הקהילתית - ולא יכולה להשתמש בו כדי לשלם לבנק את המשכנתא.

יש לאמהות כל כך הרבה מה לתת - בין אם זה מוצרים שהן מכינות, שירותים שונים, או מוצרים שנקנו, שכבר אין בהם שימוש ואפשר להעביר למי שיש לו שימוש עבורם. כל הפוטנציאל הענק הזה לא נוצל כל עוד ניסו לסחור בשקלים - מהסיבה שצוינה לקודם - לרוב בני האדם *אין* שקלים פנויים לדברים שאינם הכרחיים לקיומם. קוראים לזה רווחה.
הלבבות פותרים בדיוק את הבעיה הזו - ע״י יצירה של מטבע משלים - נוצר חיבור בין אותה אמא שיש לה דבר שאינה צריכה, לאותה אמא שצריכה אותו. בין האמא שיכולה לתת שירות בזמן הפנוי שלה, לאמא שזקוקה לשירות - והכל בלי נקיפות מצפון על ההשפעה של זה על המינוס בבנק - פשוט כי זה מטבע שמיועד בדיוק לזה - למסחר בין בני אדם (לעומת השקל, שרוב השימוש בו הוא על מנת לשלם לגופים גדולים עבור צרכי הקיום הבסיסיים).

לבבות זה מטבע של רווחה פשוט כי מטבע הוא בסך הכל כלי לשיתוף פעולה קהילתי (נראה שרובנו כבר מזמן שכחנו את זה). החלפת המוצרים והשרותים בתוך הקהילה תורמת לרווחה של כולנו, ומאפשרת לנו ליצור כלכלה משל עצמנו - במקום ללכת ולהפגין ברחובות על מנת שיתנו לנו עוד קצת שקלים (או שיקחו מאיתנו פחות).

ככל שהשוק וכמות המשתמשות בו יגדלו - כך יקטן הצורך שלנו בשקלים, דבר שיוסיף עוד יותר לרווחה של כולנו.
הלבבות הן החלום לעצמאות כלכלית אמיתית של כולנו. היכולת שלנו לשתף פעולה בעזרת הכלים שלנו, שיש לנו שליטה עליהם - ולא רק בעזרת הכלים שהמדינה מספקת - שלרוב-רובנו קיים מחסור חמור בהם. מחסור שלפעמים מר כמו עבדות של ממש.

כמו שפעם היינו צריכים מהמדינה שירות מברקים כדי לשלוח הודעות טקסט לכל מקום בעולם, והיום יש אימייל, כך גם המציאות שבה קיים רק מטבע אחד, שהמדינה מנפיקה - מתחילה לחלוף מן העולם - והלבבות זו רק הסנונית הראשונה.

18 תגובות:

  1. תוצאת לוואי של המהפכה התעשיתית היתה מעבר לעיר, רוב האנשים גרים כיום בערים גדולות ואין אוירה קהילתית אלא תחרותית. בפרוורים יש עדיין אוירה קהילתית. האינטרנט יכול ליצר קבוצות עם אינטרס משותף שימצאו אחד את השני ושיקימו חיי חברה ואמון. אמון זו המילה העיקרית. עדיין זה לא יבטל את הצורך בכסף "אמיתי" זה רק ישפר את איכות החיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם בפרוורים כבר אין אווירה קהילתית... או לפחות ברובם

      מחק
  2. צפיתי בשני הסרטונים. באף אחד מהם לא ברור מספיק משם איך המטבע המקוני נוצר. בסרטון הראשון אתה אומר שהוא "נוצר מעבודה" אבל לא ברור בכלל איך זה קורה. בסרטון השני הם אומרים שמי שמצטרפת מקבלת 40 לבבות מתנה אבל גם זה לא מסביר איך יווצרו מטבעות חדשים נוספים. ושאלה לדעתי לא פחות חשובה שגם התייחסות אליה לא ראיתי זה גם איך המטבעות "נעלמים". אם חקלאי מייצר עגבניה הוא "מגדיל את הכלכלה" וצריך שיהיו מטבעות שאפשרו לקנות את העגבניה... אבל מה קורה כשמישהו אוכל את העגבניה הזו?

    השבמחק
    תשובות
    1. הי איל,
      בשבוע הבא אני אציג פה מאמר מורחב על מערכת מטבע משלים שקמה בארץ שמיועדת לא רק לאמהות. שם תקבל בהרחבה הסבר איך זה עובד. יש המון שאלות בנושא וככל שתעמיק במערכת וככל שהמערכת תגדל תתקל בעוד ועוד שאלות שאפילו לא חשבת עליהן. יש כמעט לכולן פתרונות יצירתיים שכבר מיושמים במערכות מקבילות בעולם.

      מחק
    2. בלבבות כל משתמש חדש מקבל 50 לבבות ע"י מנהל הקהילה(זאת עם הרווח בשיניים).
      מה לא ברור כאן?
      אז כן תאורטית אפשר ליצור עוד ועוד משתמשים לקנות בלבבות דברים קטנים - עד 50 לבבות
      ואז למכור ממשתמש אחד לשני ומשתמש אחד יתעשר - אבל כיון שמדובר בדברים משומשים אז
      אנשים קרוב לוודאי לא יתחילו זיופים בקנה מידה גדול.

      לגבי "בעית העגבניה" ניתקלתי כבר בשאלה הטיפשית במובן אחר:
      אחד אמר לי קניתי כסא מחוץ לקהילה ושילמתי בשקלים(כי לא היה בקהילה כסא חדש/נגר/עצים וכד')
      אז איך אני מקבל את השקלים חזרה.

      התשובה תציע בחזרה לנגר/מגדל העגבניות משהו שיהיה לו כדאי לתת לך את השקלים בחזרה.

      ולכן אם חקלאי מייצר עגבניה הוא מגדיל את הכלכלה אבל לא את היצע הכסף.
      ז"א אם הוא מגדל עגבניה מחיר העגבניה אמור לרדת מעט כי יש יותר עגבניות וכמות קבועה של כסף.

      בקהילת הלבבות עם היית משתמש פעיל ועכשיו אתה לא אז היצע הכסף יורד - הכסף נעלם בפועל מהשוק.
      זה לא אומר שהמחירים יעלו כי גם הסחורה ה"לבבית" שלך נעלמת.

      מחק
    3. אפשרות נוספת היא להכניס את הנגר למעגל הלבבות... בשביל צריך שיהיה שם היצע כזה שיאפשר לו לרכוש דברים בלבבות. עדיף כנראה כמו משהו שיעזור לו לחסוך כסף. נגיד נקיון של הבית, בייביסיטר או מזון שאנשים מגדלים

      מחק
    4. איל, הרעיון גדול ומעולה אבל כדי ליישמו הדרך קשה ומפותלת. הכוחות החזקים ילחמו כדי למנוע יישומו. קרי הבנקים וכל האנשים במשק שמרווחים מהלוואות שלוקחים הציבור. ובד"כ הם אלו שמניעים את גלגלי הכלכלה.
      בעצם אתה מציע לחזור לכלכלה הישנה הנקראת סחר חליפין או בלעז עסקת ברדר, קשר בין מוכר וקונה ללא תיווך גורם שלישי, כסף הנוצר מן הבנקים!!!

      אני מאוד סקפטי אם זה יעבוד. העולם נשלט ע"י גופים חזקים שלאזרח הקטן אין לו מילה .
      ראה את הדוגמה של הורדת העמלות שגובים הבנקים, מלחמה שהגיע לכנסת
      והלובי שהפעילו הבנקים בתוך חברי הכנסת למנוע את צמצום העמלות.


      מחק
    5. כל עוד המערכת קטנה ,אף אחד לא יתערב. יש להניח שאם המערכת תגדל ותאיים במידה מסוימת או תתפוס נתח קצת יותר משמעותי לגופים שנהנים מהמונופול שיש לשקל או אז תגיע ההתנגדות. במקרה כזה זה כבר לא יהיה פשוט לסגור מערכת כזו ,שכן יהיו לכך השלכות כלכליות, משפטיות, חברתיות ופוליטיות. בכל מקרה אם מהלך כזה יקרה הוא יהווה את הפרסום הכי גדול לבעייתיות במערכת הקיימת וליתרונות במערכות המטבע האלטרנטיביות ויכול להיות בבחינת חרב פפיות למערכות הגדולות.
      בקשר לנושא המס - גם פה יש פתרונות שהם במסגרת החוק.

      מחק
    6. פרמטר חשוב של התפתחות כל זן כגון אדם היא התקשורת בין אחד לשני ובכלל זה האמצעי לקנות ולמכור כגון כסף
      בעצם כסף הוא אמצעי לשעבוד יכולות, כלומר כסף הוא משהו נחוץ לקיום חברה תקשורתית ומפותחת,
      הבעיה נעוצה בכך שמישהו אחד או גוף מסויים משתלט על יצור הכסף כלומר משעבד את היכולות שלנו אליו, ובמקום לדאוג לצרכים של הציבור דואג לעצמו וניתן לראות זאת היום בכל פינה
      השאלה היא האם ניתן תוך מודעות והבנה מה מסתתר מאחורי השליטה בכסף לגרום לעולם יותר טוב.
      לדעתי איחרנו את הרכבת, זה ששולט בכסף כבר שיעבד את היכולות של האנושות והתעצם כל כך שהינו כמעט בלתי ניתן לעצירה.
      צריך להבין שהתהליך בוא זה קורה הוא טיבעי וחלק מהאבולוציה של כל תרבות ניתן לראות שהטבע נוהג אותו דבר
      גם המפולת של התהליך הינה טיבעית מאחר והטבע תמיד שואף לאיזון
      אז נשאלת השאלה באיזה שלב אנחנו נמצאים בתהליך? באמצע בסוף אולי 90 אחוז, ניתן רק לנחש ולנסות להסיק מסקנות לפי המתרחש לדוגמא ההבנה של כמעט כולם שהשלטון מושחת בכל העולם, ההתקוממות של הציבור בכל העולם נגד המשטר, הבועות שהולכות ונהיות יותר ויותר קיצוניות, התחשבניות בלתי הגיוניות של טריליונים, הטרור שהוך ומתעצם שהוא בעצם האיזון של הצד השולט ביכולות האנושיות.
      מסתבר שהכל מתמתיקה וכאשר הנוסחה מובילה לאין סוף אפסים הכל מתמוטט ומתחיל משהו חדש.
      עורב

      מחק
  3. כבר הבעתי את דעתי שמטבעות חברתיים כאלה הם מאוד בעייתיים, אבל שיהיה בהצלחה, the more the merrier.

    השבמחק
  4. שאלה לערן שלא קשורה לנושא. כתבת בזמנו שאיסלנד בדרך לשינוי מוניטארי. איפה זה עומד שם כרגע?
    טל

    השבמחק
    תשובות
    1. באיסלנד לא יהיה שום שינוי משמעותי - האנשים שם טיפשים כמו כאן(אם לא יותר).

      מחק
  5. איך נכנסים לזה? רק בסמארטפון?

    השבמחק
  6. בסופו של דבר לכל מטבע לב יש איזשהו שער שקלי שנקבע לפי היצע וביקוש ולכן מה ההבדל בין אתר זה לאתר יד2?
    בטח תענו שבניגוד למטבע השקל על מטבע הלב אין מניפולציות. אבל למעשה מי מבטיח שלא עושים מניפולציות על מטבע הלב?
    מה מונע מהבעלים ל"שלם" לעצמם במטבעות לב כאוות נפשם?
    האם כמות הלבבות משתנה לפי צרכי השוק? הרי נוספים אנשים ולא ברור ש 40 לבבות לכל משתמש חדש זה מספיק. אם אני מוסיף הרבה חולצות יהיה מספיק לבבות לשאר המוצרים?

    ושאלת השאלות, נניח והייתי סוחר לבבות מצליח וצברתי 1000 לבבות. האם אני יכול להלוות את הלבבות שלי לחסרי מזל ממני שאין להם לבבות תוך הבטחה שיחזירו לי את הלבבות תוך פרק זמן מוגדר מראש? אם כן האם אני יכול לגבות פרמית סיכון? הרי מי מבטיח לי שיחזירו?

    בקיצור, למה לייצר מערכת מוניטרית חדשה שאין עליה פיקוח? במיוחד שמי שאחראי עליה רק רוצה להרוויח כמה שיותר כסף (שקלים)?

    השבמחק
  7. תראו מה קורה לביטקויין, בגרמניה דיברו היום על להטיל על קניות בביטקוין מע"מ

    השבמחק
  8. ביטקוין קיבל הכרה רשמית מממשלת גרמניה כמטבע...
    המע"מ פה זה תוצר לוואי מבורך (לקופת האוצר הגרמני) - גם רווחי הון וכו'.
    מחיר "קטן" לשלם.

    השבמחק
  9. מעוניינת לקבל יותר פרטים במייל karnit65@walla.com

    השבמחק
  10. כמה טוב. מקווה שזו סנונית ראשונה לעוד מטבעות ושירותים שכאלה. הגיון במיטבו.
    יהודית

    השבמחק