יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

קליידרמן הוא הנגיד המתאים ביותר

עיתוני הכלכלה מנסים להריץ מועמדים שמתאימים להם לנגידות. כאילו שזה ישנה לנו משהו. הרי גם כך אם לא שמתם לב, הכל משחק. כל נגיד שנבחר בעבר ,כל נגיד שנבחר כעת ופרש וכל נגיד שיבחר ויאושר, תמך, תומך ויתמוך באותה שיטה שקוברת אותנו באיטיות אך בעקביות תחת הר של חובות. הנגיד חייב גם להיות "בעל שם" ,ככה יותר קל לרכוש את אמון הציבור שהרי "איש ברמתו יודע כבר מה הכי טוב בשבילנו". אז אם כבר מצבינו הולך להחמיר גם כך, אנחנו החלטנו לתמוך לפחות בנגיד שיתן לנו הרגשה טובה ושגם יענה על הדרישות של לפידביבי. המאמר הזה הוא סוג של סאטירה בדיוק כמו המציאות שנקלענו אליה.



העיתונאי דן מרגלית כנראה כבר התבלבל מכל המועמדים לנגידות.בשבוע שעבר עם היוודע זהותו של הנגיד החדש שכבר הספיק לפרוש, ליאו ליידרמן , הוא העלה את ההודעה הבאה (ההודעה אמיתית):



מרגלית עלה בלי לשים לב על נקודה מעניינת : מדוע שקליידרמן בעצם לא יהיה נגיד? הוא אכן מתאים מאד. אז נכון שיגידו שקליידרמן הוא בסך הכל פסנתרן מפורסם והוא לא אחראי על אף הישג כלכלי, אבל זאת לא בעיה - גם כך הישגים בתחום הכלכלי והיכולת לחזות התרחשויות כלכליות בעתיד הם לא הקריטריון בבחירת הנגיד היום (ראו מקרה פרנקל). יגידו שאין לו ניסיון ניהולי? גם זה מסתבר לא השיקול עיקרי בבחירת נגיד היום (ראו דברי תלמידיו של ליידרמן פה).
חוץ מזה הוא עונה כמעט על כל הדרישות לתפקיד הנגיד: הוא מזכיר מאד את ליידרמן רק שלו יש ק' בהתחלה, הוא כוכב גדול מחו"ל ,הוא בעל שם עולמי והכי חשוב שם משפחתו לא פלוג- בדיוק מה שביבי ולפיד מחפשים.

לקליידרמן גם תכונה חשובה נוספת: הוא  יוכל להרגיע אותנו כשאנחנו נהיה בדרך למטה ובכך ישמור עוד קצת את אמוננו במערכת. וזו הרי מטרת כל נגיד..לא?
עיצמו עיניים, הפליגו בעולם הדמיון וחישבו איזו הנאה זו תהיה לקבל למשל הודעה על הורדת ריבית ,כשברקע מתנגנת המנגינה המתוקה והמרגיעה של הנגיד ריצ'רד קליידרמן .מי יחשוב אז על בועת הנדל"ן המתנפחת ,על החסכונות האבודים שלנו, הפנסיות הנשחקות בריבית אפסית, על המשכנתא האדירה שנצטרך לקחת ושלעולם לא נוכל להחזיר...הכל פתאם יהיה כל כך טוב, כל כך לבן ,כל כך טהור..



 ואז המוסיקה תפסק ונתעורר למציאות .ועד שנבין שזו היתה רק אשליה שטוב לנו, קליידרמן כבר יעלם. כמו שעשה כבר בעבר נגיד אחר..

14 תגובות:

  1. מצחיק שמשום מה קוראים למי שבראש בנק ישראל בתואר "נגיד" שמשמעותו היא בין היתר "מלך".
    אולי נחליף את התואר למלך? המלך פישר או המלך ליידרמן, לי זה נשמע טוב - קליט ומכובד.

    כל הטקס הזה של בחירת הנגיד מזכיר לי טקסים של אינדיאנים בהם השליטים בוחרים באנשים שיבצעו את ריקוד הגשם ויצילו את העם.

    השבמחק
    תשובות
    1. לקרוא במבטא של פישר:
      אנחנו צריכים ריקוד גשם רציני מאוד, עכשיו.

      מחק
  2. אל תסתכל בפסנתרן - תסתכל לו על הידיים

    השבמחק
  3. s72
    אם הכול הולך לקרוס, אז משתלם היום יותר מתמיד לקחת הלוואות גדולות מהבנקים (נגיד ל- 30 שנה, ובאיזה ריבית שהם מוכנים לתת, העיקר שיתנו), לקנות עם הכסף רכוש בר- קיימא ואחרי הקריסה שיחפשו אותנו, גם לא נראה שיהיה למי להחזיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. כשהכל קורס לא אומר שההוצאה לפועל לא עובדת - להפך. כשהכל קורס זה בדרך כלל אומר שהבנקים אוספים את הרכוש של האזרחים ראה אמריקה 2008.
      הבנקים "גדולים מכדי ליפול", אנחנו לא.

      מחק
    2. s72
      אתה צודק כשמדובר בקריסה כלכלית קלה עד בינונית. מתכני האתר עולה כי חלק מהכלכלנים צופים קריסה כלכלית קשה ביותר שתגרור קריסה מערכתית כוללת. כלומר, מדינות הפושטת רגל בזו אחר זו. במקרה שכזה אין הוצאה לפעול ולא בתי משפט ולא משטרה כי אין כסף לשלם לכלבלבים האומללים.

      מחק
    3. אין צורך בהלוואות, אני גר בשכירות ובאותו הרגע אפסיק לשלם, או לחילופין אמשיך לשלם במטבע שאין לו כל ערך

      מחק
  4. עוד תיקון... לא לואי כי אם ליאו.
    לואי - הוא אחד מהשמות של הנסיך החדש במלוכה של הממלכה המאוחדת, או כמו שקוראים לה "הרחק הרחק.." :)

    השבמחק
  5. תגיד ערן, יכול להיות ששני הסיכולים הממוקדים האלה (פרנקל + ליידרמן), בסוף יובילו לבחירתה של קרנית פלוג, שהיתה המומלצת של פישר? יכול להיות שמישהו מושך בחוטים ולא מאפשר לביבי לסטות מילימטר מהתכתיבים? שעל כל מועמד אחר פרט לממולצת (ולכן קנדל מסרב) ימצאו גם איזה דו"ח חנייה מלפני 30 שנה?

    השבמחק
    תשובות
    1. מה?!?

      אחי, העולם לא מורכב מקונספירציות...

      תמיד תחשוב כמה אנשים יכולים לחשוף קונספירציה בסדר גודל שתיארת עכשיו (כולל הנגידים המוצעים עצמם...) וכך תוכל לשלול את רוב הקונספירציות שיש בעולם...

      מחק
    2. אין פה "סיכולים ממוקדים" אלא עבודה עיתונאית רצינית ויש לשאול אם מי שממנה נגיד לא אמור לעשות שיעורי בית לפני כן

      מחק
  6. הוא הרבה יותר מתאים לנגיד.

    http://www.youtube.com/watch?v=0Wv3Ya9nskA

    השבמחק