יום ראשון, 1 בספטמבר 2013

על פי נתוני גוגל: ההתעניינות ברשת ב"הכלכלה האמיתית" שוברת שיאים

לפני שנתיים וחצי הוקם אתר "הכלכלה האמיתית" .האתר קם בנסיון להעלות את רמת השיח הרדודה והאינטרסנטית לעיתים בתקשורת בתחומי הכלכלה ובתחומי אקטואליה נוספים. הוא קם כדי לצקת תוכן מאחורי הססמאות שמפזרים לנו הקברניטים ,שיותר קל להם לנווט ציבור שהוא בור מאשר ציבור מבין.



למרות שנושאי האתר לא מדברים על נושאי רכילות ,אופנה או באיך הופכים להיות מליונר בתוך שנה אחת ,אלא בבסיס ובפרות הכי קדושות , האתר צבר פופולריות גדולה בשנה האחרונה (ראו את גרף ההתענינות באתר ברחבי הרשת למטה).

גרף ההתעניינות בהכלכלה האמיתית מ2011 ועד היום
מקור: גוגל

אפילו הצעה לרכישה מגוף גדול התקבלה בחודשים האחרונים. לכל המודאגים: ההצעה נדחתה. אחרי הכל אפשר ללמוד ממנהלי וויז שאם מחכים מעט אפשר לקבל מיליארד דולר... או שסתם ממשיכים להיות בלוגרים פשוטים שעובדים ללא תמורה. ההתעניינות הגיע עד אוסטרליה הרחוקה- שם חלק מהמאמרים יתורגמו בעתיד לאנגלית וזאת בעקבות יוזמה של מבורכת של ישראלית המתגוררת ביבשת הרחוקה,שביקשה לתרגם ולהפיץ את התכנים במדינה.

חוגים מסוימים מתוך האקדמיה לא ידעו איך לעכל את הרעיונות המובאים פה. אחרי הכל מדובר ברעיונות שמאתגרים את האקדמיה ,שדבקה בעקשנותה ללמד רק שיטה כלכלית אחת ומונעת דיון ביקורתי עליה (ראו את הסרטון המצורף של בוגר התואר בטקס חלוקת התארים -במיוחד מדקה 5:12) . חלק מהאקדמאים העדיף להתעלם  , חלקם הקטן כינה את הרעיונות פה הזויים וקונספרטיבים. אבל כמעט כולם ,ברגע שהתבקשו להגיב ולהתמודד עם המחקרים והפתרונות ,העדיפו להתחמק. למען ההגינות נציין שיש גם אנשי אקדמיה בכירים ,ששותפים לרעיונות ומשתפים פעולה עם האתר ותכניו.

http://www.youtube.com/watch?v=pT9T_ogCKn8


היום כעבור שנתיים וחצי, הטענות "ההזויות" באתר שזכו בחלק מהמיקרים להרמת גבה מצד קוראים ואף למאמרי תגובה, הפכו להיות יותר ויותר חלק מהקונצנזוס: החל מהטענה שמחירי הנדל"ן חייבים לעלות כדי למנוע משבר כלכלי, דרך הטענה שהפנסיה שלנו היא בסך הכל פיקציה, שהחובות שלנו חייבים לגדול בשיטה הזו עד שיקרסו עלינו,   שחרדים הם רק השעיר לעאזאל של כל הבעיות הכלכליות וכמובן ששוק חופשי לא יכול להתקיים בשיטה שבה המערכת הבנקאית  מחליטה על חוקי השוק הזה.

נמשיך לשאוף לחשוף את המידע ולהנגיש אותו גם לקורא שאינו מבין בכלכלה. נשאף להסיר את הקליפה מעל הססמאות. נקרא לאנשים לקחת אחריות על חייהם ולשאול את השאלות הכי קשות בנושאים הכי רגישים. והכי חשוב נמשיך לקרא לכולם להפעיל את השכל ואת שיקול הדעת. הוא,כנראה כבר שכחנו , לא נועד רק בשביל לעשות חישובים מי יהיה המודח הבא באח הגדול.


43 תגובות:

  1. עם הצלחה אי אפשר להתווכח. למרות שהטענה שהרעיונות פה חדשים אינה נכונה משום שהם נמצאים במחלוקת באקדמיה כבר יותר מחמישים שנה. בכל מקרה שיהיה בהצלחה בהמשך.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לירן
      לא אמרתי אף פעם שהרעיונות חדשים. לחלקם ימלאו בקרוב 100 שנים. בלימודי התואר נמנעים מלדון בהם או לבקר את השיטה הנוכחית.

      מחק
    2. גם אני אגב למדתי באוניברסיטת תל אביב ואני חייב לומר שהנאום של חגי תלוש מהמציאות ואיננו משקף את האמת כלל. סוף הריאיון מסגיר בפירוש את משנתו הפוליטית. בתל אביב נלמדות שני אסכולות בלימודי המאקרו כלכלה ולא רק את הגישה הקלאסית. הקורס במאקרו כלכלה א עוסק בגישה הקלאסית והקורס במאקרו כלכלה ב עוסק בגישה הקיינסיאנית.
      כנראה שהוא מאלה שהחסירו את הקורס השני כמו מרבית הסטודנטים :)
      במערכת של השנה הנוכחית היה גם קורס בחירה שעסק בפילוסופיה הכלכלית ובהן בין היתר בפילוסופיה של האנטישמי הנודע קארל מרקס שעל בסיסה נרצחו והורעבו למוות 100 מיליון בני אדם.

      מחק
    3. לירן, הגישה הקיינסיאנית היא הבסיס לשיטה הנוכחית, לא? הקיינסיאנית אומרת שצריך לצרוך יותר בשביל לפתח את הכלכלה - הרי רעיון כזה תלוש מהמציאות.

      מחק
    4. הקלאסית היא הבסיס לקיינסיאנית. יש גבול מולי לכמה אסכולות אפשר ללמוד ב-3 שנים (כששנה אחת הולכת לבניית יסודות מתמטיים סטטיסטיים ואקונומטריים). כמו תמיד, מי שמתעניין בכלכלה באמת מחפש ולומד לבד.

      מחק
    5. As a rule political economists do not take the trouble to study the history of money; it is much easier to imagine it and to deduce the principles of this imaginary knowledge.
      Del Mar

      סמית' וחבריו (הקלאסית) הם הבסיס לקיינס - ושתי הגישות תומכות בזה שהמדינה לווה את כספה מגופים פרטיים בריבית, בניגוד לרוב ההיסטוריה האנושית באלפי השנים האחרונות.
      זה שעיקר הכסף נוצר בידי גופים פרטיים כחוב זה אקסיומה בשיח הכלכלי המרכזי בימינו. ברוב המקרים מתעלמים מהאקסיומה הזו, וכשמכירים בה מקבלים אותה כחוק טבע - בניגוד לרוב ההיסטוריה.

      אריסטוטל, בנג'מין פרנקלין, דל מאר, ארווינג פישר ואחרים לא נלמדים על פי רוב. מקלות הטאלי האנגליים, הגרינבאק וכו' מועלמים בד"כ. רוב המחשבה והניסיון האנושי לאורך ההיסטוריה בתחום הזה נדחקים לפינה לטובת שתיים שלוש תיאוריות, שבעצמן לא בוססו על היסטוריה אלא על יצירתיות הוגי הדעות שהמציאו אותן. לקיינס לפחות הייתה את היושרה להודות שדבריו מבוססים רק על היפותזה לא מבוססת "שדבריו הם נכונים" וצפה שלאורך זמן רעיונותיו יסתרו על ידו... (התיאוריה הכללית עמ' 190)
      http://ebooks.adelaide.edu.au/k/keynes/john_maynard/k44g/

      ולערן:
      The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else.
      Keynes

      מחק
    6. פישר מקבל התייחסות לפחות ב-4 קורסים שהייתי. מקלות הטאלי? תגיד אתה רציני? שוב, אין באמת מקום להתייחס לכל תאורייה באשר היא, צריך להציג את העיקריות על יתרונותיהן וחסרונותיהן.

      אגב ערן, אני אשמח לשמוע מה אתה מציע לעשות עם החובות שכבר קיימים למדינות. איך לדעתך צריך למחוק אותם כך שתשלומי הריבית יתאפסו?
      ושאלה קטנה נוספת, אם המדינה תפסיק למכור אג"ח לאן ילכו או ינותבו כספי הפנסיה והביטוח הלאומי? האם ישארו בכלל אפיקים סולידיים?

      מחק
    7. כל החובות יוחזרו בהדרגה על ידי כסף ממשלתי שאינו מחוב. ראה הסבר בעמוד 6 כאן:
      http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2012/wp12202.pdf

      היום כספי הפנסיה מנותבים לאגחים כדי שיצברו ריבית ולמעשה ישמרו על ערך הכסף הנשחק בקביעות על ידי האינפלציה התמידית. כיום אנחנו יודעים שהערך לא רק שלא נשמר אלא אפילו יורד. במערכת עם אינפלציה אפסית תוכל לחסוך ולשמור את כספיך בפקדונות ועדיין להנות מאותו כוח קניה כשתצא לפנסיה.

      מחק
    8. לירן, מקלות הטאלי שימשו את אנגליה כ-700 שנה. זה אחד מאמצעי התשלום החשובים באלף השנים האחרונות באחת המדינות החשובות ביותר בעולם. זו גם אחת הדוגמאות המוקדמות לכסף פיאט. כדי להבין ארועים כמו יצירת הבנק המרכזי של אנגליה, הכרות עם הטאלי מתבקשת. אני לא רואה סיבה לזלזל בהם...
      כוונתי היא שללמוד תיאוריות זה חשוב מאוד - אך חשוב מאוד גם ללמוד את ההיסטוריה עצמה.

      בקשר לפישר, אני ממש אופתע לטובה אם יש קורס אחד שמלמד את התיאוריה המוניטרית שלו בנוגע ל-100% רזרבה, ולא רק את רעיונותיו המפורסמים (ובימינו המקובלים) בנוגע לדיפלציה-ריבית.
      אם מעניין אותך, אני מצרף קישור ל-"100% כסף" בגרסתו המקוצרת. זה ספרון שמפרט את הרעיון שדנים עליו פה:
      http://fisher-100money.blogspot.fr/

      ערן, רק להוסיף שלהבנתי ע"פ פישר וקומהוף אג"חים לא יעלמו, הם ימשיכו לשמש תפקיד בכלכלה. אך החוב יהיה קטן הרבה יותר ובשליטה שכן המדינה לא תהיה חייבת ללוות כדי לפעול, בנקים לא יורשו ליצור בעצמם כסף חדש והסניורג' מייצור הכסף יגיע למדינה.

      עומר

      מחק
    9. הי ערן, ברכות על ההתעניינות.
      רק שתדע שנעלמה תגובה לכאן, שניה אחרי שפרסמתי אותה. זה הספאם פילטר?

      מחק
    10. כן שוב מנגנון סינון הספאם שעדיין לא הצלחתי להבין אותו
      פרסמתי את התגובה

      תודה
      ערן

      מחק
  2. אם הגרף מציג את תוצאות החיפוש אחרי אתר כלכלה אמיתית, אז זה דומה למבקשי דמי אבטלה בארה"ב, מציג את החדשים שמבקשים דמי אבטלה לא את אלו הותיקים. יש להבדיל בין אנשים שכבר קוראים קבועים וצריך להחזיק אותם עם נושאים חדשים וזה קשה יותר מאשר את אלו שרק באים לראות על מה מדובר.

    השבמחק
  3. כל הכבוד ערן
    תמשיך בעבודה הקשה

    השבמחק
  4. אחד האתרים הגדולים ברשת בתחום הכלכלה!!!

    השבמחק
  5. לערן והצוות
    עלו והצליחו, כן ירבו הקוראים והמגיבים לשיח הציבורי.
    שתהייה לכולנו שנה טובה, חג שמח ושקט.

    חיים

    השבמחק
  6. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000875737

    עוד צורה של בנק

    מערכת בנקאית פיראטית בדרום ת"א מגלגלת מיליארדים

    השבמחק
  7. שלום ערן
    בהצלחה לך ,רק חשוב להתעסק יותר בכלכלה ופחות בנושאים צדדים שאין להם קשר (חלב,חיסונים וכו')

    שנה טובה ומוצלחת .

    השבמחק
    תשובות
    1. דוד שלום.
      שוב, אני אחזור על זה: חלב, חיסונים וכו' מביאים קוראים שלא היו מתעניינים אחרת.
      בדוק!
      חלק מהעלייה של הגרף תלויה בנושאים האלה.

      לערן.
      בטח יעלה הגרף! ההתמדה, התשובות למגיבים ובעיקר האמת עושים את העבודה.
      ואני מוסיף תודה למשפחה המורחבת של "הכלכלה האמיתית", תודה על השיתופים והעלאת המודעות.

      מחק
  8. כל הכבוד ובהצלחה

    השבמחק
  9. ערן, כל הכבוד לך קודם כל על המבריקות והרעיון להקים את האתר, ועל כל העבודה הקשה, ההתמדה, והנתונים האמיתיים.

    מאוד מעודד לראות שאתה גם מפרסם בנושאים חושבים אחרים (כמו חיסונים).

    האתר הזה מאלף ומציל חיים!

    השבמחק
  10. אכן אתר מיוחד אשר חותר להבאת האמת אל ההמון, הרבה הצלחה.
    עורב

    השבמחק
  11. כל הכבוד ערן! בהצלחה בהמשך.
    אפרים

    השבמחק
  12. לי אישית הבאת ידע רב, הפלטפורמה הפשוטה והלא מסחרית מאד ראויה ואני מאד מודה לך ולצוות. מחזק אותך בכתיבת מאמרים בתחומים שלכאורה אינם קשורים כמו נושא החלב והחיסונים. ותודה למגיבים הרבים שיוצרים דיון ענייני ומעשיר.

    השבמחק
  13. ערן המעוף החזון הידע וההגינות שלך הפכו אתר זה לעליה לרגל לרבים מהתומכים ועד למתנגדים - שנה טובה והצלחה בהמשך הדרך
    אבי ג

    השבמחק
  14. הדירוג של הבלוג לפי אתר אלקסה (שמדרג פופולאריות של אתרים) הוא רק 500,000.

    זה כנראה בקושי 3,000 אנשים ביום.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם זה נכון אז 3,000 ביום זה בערך 20,000 איש שנחשפים לחומרים פה בשבוע. 20,000 יותר ממה שהיו לפני שנתיים.
      מאמר ממוצע על כלכלה בYNET צופים בו בערך 10000 איש


      זה נתון פנטסטי.

      מחק
    2. נו באמת, איך אפשר בכלל להשוות את הבלוג הזה ל- YNET .... יש להם מאות אלפי גולשים ביום או אולי מעל מיליון אפילו.

      מחק
    3. יש להם מאות אלפי גולשים שמתחלקים בקריאת עשרות מאמרים וכתבות ביום. חבר שלי כתב מאמר למדור כלכלה והוא אמר לי שצפו בו בסך הכל קצת פחות מ10000 קוראים.

      מחק
  15. ערן,
    העובדה שאני עוקב וקורא את מה שמתפרסם באתר אומרת שהאתר מצליח בתחרות על הזמן היקר שלי. כך הדבר לגבי כל האחרים הרבים שקוראים ומגיבים. המשך בדרך שלך.
    שנה טובה!
    יורם

    השבמחק
  16. ערן
    שנה טובה
    כל הכבוד על העבודה המבורכת

    אהוד

    השבמחק
  17. תודה לכם, הדברים שלמדתי בבלוג הרבה יותר בסיסיים וחשובים מהמון חומר שלמדתי בתיכון והאקדמיה. מדהים איך חדו"א היא תנאי הכרחי לתעודת בגרות, אבל הבנה בסיסית של כלכלה ומדיניות מוניטרית היא קסם שחור.

    השבמחק
  18. התורה הכלכלית-פילוסופית של איין ראנד גם היא לא נלמדת בבתי ספר לכלכלה, למרות חשיבותה המעשית והתאורטית והמוסרית לקיום האנושי.

    היישום של עקרונות לוגיים מוסריים בחשיבה כלכלית הוא נושא שלא נלמד.

    לדעתי, כל תורה כלכלית שמאפשרת התעשרות שלא מייצור פיזי היא מוטעית, פסולה ולא מוסרית.(וכך בהתאם לתורת ראנד)
    וכל תורה כלכלית שמתעלמת מעניים, מובטלים וזקנים היא בלתי מוסרית שנזקה גדול מתועלתה. (בניגוד לתורת ראנד)
    -

    השבמחק
  19. איפה טענת שהפנסיה שלנו היא פיקציה?
    תוכל להפנות אותי למאמר הזה?

    galgal21

    השבמחק
  20. איפה טענת שהפנסיה שלנו היא פיקציה?
    תוכל להפנות אותי למאמר הזה?

    galgal21

    השבמחק
    תשובות
    1. בבקשה:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/07/blog-post_28.html

      מחק
  21. אחד האתרים החשובים ביותר שקמו בעשור האחרון. אני גאה בכם ושמחה להמנות על הקוראים המסורים.

    שנה טובה
    שרון

    השבמחק
  22. אחד הכלכלנים החשובים בעולם המייצג את ה-Austrian School of Economics חיי בארץ. שמו Fran Shostak.
    חיפוש קצר בגוגל יגלה עולם מדהים של מאמרים שהוא כתב.
    אני לא אתפלא אם הכלכלן הזה יקבל פרס נובל עוד כמה שנים...

    כל הכבוד על האתר. אני עוקב אחריו יום יום ומחזק את ידי העומדים מאחריו.

    השבמחק
  23. ערן שלום
    מאז שנחשפתי לאתר והגעתי למפגש האחרון ,פתחתם עבורי עולם חדש שהאיר את עיניי בנושאים כלכליים, והסביר בצורה פשוטה מדוע כל כך קשה לי היום לכלכל את משפחתי.
    הצבתם מולי מראה אמיתי ונכון להיום אני מבין באיזה שלולית בוץ אני נמצא.
    אז כל תודה רבה.
    מעבר לזה איך אנו האזרחים הפשוטים אמורים לכלכל את מעשינו בתוך הכאוס הקיים ?
    נעם

    השבמחק
  24. ערן הבלוג הזה חוטא בחוסר מעשיות לגבי ההתנהלות של האזרח הקטן ביום יום אבל עדיין
    צריך להוריד את הכובע על המידע האדיר ששמת ובראשו המידע שיחודי לאתר ואין באף אתר
    קונספירציות מוכר - הנס של וורגל. לדעתי זהו קליע הקסם של הכלכלה האמיתית.

    אבל אולי בעצם אין הרבה מה לעשות חוץ מלעבוד עם ברטרים ולהתרחק ממוסדות כלכליים.

    אני במקומך לא הייתי נתלה בזרם החיובי של ה imf - שמציע שינוי לשיטה.
    שקול הדבר להיתלות על הזרם החיובי של הבונים החופשיים.

    השינוי צריך לבוא מהעם ולא מגוף בינלאומי שזוכה לכבוד והוא בעצמו תרם לשיטה הנוכחית.
    מה גם שאני רואה בזה התבטלות ורפיסות בפני שררה וכוח:כאילו הם אמרו גם, הנה זה אמיתי -
    זה חוטא למטרת האתר שהוא הפצת האמת(שלך לפחות) להמונים ופתרון של ההמונים(לדעתי).

    השבמחק