יום שישי, 8 בנובמבר 2013

ד"ר לכלכלה חקר את דרך מדידת האבטלה בישראל וגילה שכמות המובטלים האמיתית פה היא 11%

מאת: ערן הילדסהיים

לאט לאט עוד חלקים בפאזל המציאות המדומה בה אנו חיים נחשפים.אחרי שנחשפנו לשקר מדידת האינפלציה -עכשיו הגיע גם תורה של האבטלה. ד"ר יעקב שיינין חקר את דרך מדידת האבטלה בלמ"ס וחשף באתר Funder כי שעור האבטלה האמיתי בישראל גבוה במיוחד ועומד על כ-11%. צפו בממצאיו.



* נתוני האבטלה הרבעוניים שפורסמו לאחרונה מפתיעים ומעוררים תמיהה באופן מיוחד, כיוון שהם מראים כי שיעור האבטלה ברבע השלישי של 2013 עומד על 6.1% בלבד. זאת לעומת שיעור אבטלה של 9.6% ברבע השלישי של 2009.

* המגמה של ירידה באבטלה בשנתיים האחרונות, מקורה הן בשינוי המדגם והן בירידה במספר שעות העבודה למועסק. לכן שיעור האבטלה הרשמי הינו מדד גרוע לתשומת העבודה במשק. אנו "מתקננים" אומדן זה באמצעות מעבר למועסקים "מתוקננים" לפי שעות עבודה קבועות בחודש.



אומדן שיעור האבטלה
* אילו ממוצע שעות העבודה היה נשאר על 36.9 שעות בשבוע, כמו בשנת 2001, היה שיעור האבטלה המתוקנן גדל לרמה של מעל 11%. להערכתנו, שיעור האבטלה המתוקנן עקבי עם מגמת הפעילות האיטית של המשק.

* במהלך 12 החודשים האחרונים, נוספו למשק רק 26 אלף משרות שכיר (אשר רובן מהמגזר הממשלתי), גידול של 0.8% בלבד. כוח העבודה להשוואה, גדל בכ-1.5% (נכון ל 07/13).

*כיום קבוצה גדולה מהאוכלוסייה איננה חלק מכוח העבודה – הן החרדים והן הנשים הערביות. ואולם, שינוי במבנה השוק וכניסתם לשוק העבודה עלולה לחשוף את המשק הישראלי לעובדה שכיום אין להם מקומות עבודה ויידרשו השקעות גדולות לפתח מקומות עבודה.

לכתבה במלואה באתר Funder לחצו כאן

17 תגובות:

  1. מעניין לראות שעד 2011 יש קורלציה בין הגרף האדום לגרף הכחול (הם עולים ויורדים ביחד), אבל החל מ 2011 הגרף האדום ברח למעלה בעוד הגרף הכחול יורד למטה?
    האם יש לכך הסבר?

    השבמחק
    תשובות
    1. ד"ר שיינין טוען שהמקור של זה הוא בשינוי המדגם והן בירידה במספר שעות העבודה למועסק

      מחק
    2. למה צריך לתקנן ? מה חשובה כמות השעות למועסק ?
      האם אבטלה איננה כמות האנשים שנרשמים בלשכת התעסוקה כמובטלים ?

      מחק
  2. אגדיר מובטל כמי שמשתכר 50% משכר מינימום ופחות. (כ 2300 ש"ח).

    ע"פ הגדרה זו ישנם כ 30% מובטלים!

    השבמחק
    תשובות
    1. העובדה ששני הגרפים מתנתקים אחד מהשני היא הבעיה ולא המספר 11%. שיינין מחשב לפי שנת 2001 אני לא הבנתי מדוע הוא בחר דווקא בשנה הזאת - אני מזכיר זוהי השנה שקדמה לעלייה הגדולה באחוזי האבטלה (ומכאן לירידה בשעות העבודה). כלומר אם אני מזיז את שנת הבסיס לחישוב השעות הממוצעות לעובד שנה או שנתיים קדימה המספר יורד בכמה אחוזים.

      הלמ"ס ערך כמה עשרות שינוים לבקשת ה-OECD כאשר השינוי אולי הבולט הוא הוספת אנשי הצבא אל תוך המכנה והמונה - דבר שיכול להסביר ירידה בשונות אבל בטח לא את הסטייה הענקית ששיינין מראה.

      משנתו הכלכלית של שיינין - אנטי קלאסית מובהקת לבקשת הסטודנטים המרקסיסטיים מהכתבה הקודמת.
      http://www.youtube.com/watch?v=pBMIT8pNwpw

      מחק
  3. שמישהו יתנדב לעשות איזושהי השוואה בין השיטה של חישוב האבטלה בישראל לבין כמה מדינות מובילות ב - OECD שהרי אנחנו כבר חלק בלתי נפרד ממנו ונראה כמה מעגלים אצלנו פינות וכמה לא...
    אם החישוב הוא באמת חופף למדינות הנ"ל אז אין לנו יותר מידי מה להתלונן אבל משום מה נראה לי שכולם יודעים את התשובה מראש...
    למרות זאת הייתי מציע שמישהו ירים פה את הכפפה ויבדוק את זה...

    השבמחק
  4. ואח"כ רוצים להעסיק מסתננים?

    השבמחק
  5. בוקר טוב
    הגרף לא הפוך?

    השבמחק
  6. ד"ר יעקב שיינין אמר גם בהמשך את הדברים הבאים:
    "הממשלה תפעיל מדינות אגרסיבית לעידוד הצמיחה, ועכשיו !!"
    "השקל חזק מידיי"
    "יש להוריד מיד את הריבית בעוד 0.5 נקודות"
    במקרה כזה אני מעדיף לבחון לעומק את שאר הדברים שאמר (ניתן לראות את המחקר המלא?) במיוחד שאנו יודעים שהוא חבר בפורום המייעץ לשר האוצר (שעד עכשיו בעיקר מדבר ופחות עושה) ולשעבר סגן יו"ר הוועדה והמועצה המייעצת של בנק ישראל (שעושה עבודה מעולה בשחיקת השקל)

    השבמחק
    תשובות
    1. שיינין, משמיעה אותו ברדיו מדי פעם, הוא לא עיפרון חד מדי. הוא טוען שאמנם ארה"ב בחוב של טריליונים, אבל מאחר שגם הכלכלה שלה היא בהיקף של טריליונים, אזי היא יכולה בקלות למחוק את החוב הזה אם היא רק תחליט לעשות זאת. הוא מוסיף וטוען שאם פשוט יעלו שם את המסים - בקלות יימחק החוב. מחשבות של אדם מוגבל, שבוי בסיסמאות שחוקות. מזכיר את עומר מואב שהגיב כאן פעם. אותה רמה.

      מחק
  7. מנסים להחליש את השקל כבר הרבה זמן ולא מצליחים.
    איך? הדפסת כסף?

    השבמחק
    תשובות
    1. פתרון פשוט ומעניין יהיה לדפוק באופן מכוון את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי בריבית.

      מחק
  8. לפי מה מחשבים את אחוז המובטלים? לפי אלו שרשומים בלשכת העבודה? אני מובטלת כבר שנתיים.אחרי שדמי האבטלה נגמרו לא טרחתי לגשת ללשכה,אין לה באמת מה להציע לי.אז אני לא רשומה אבל אני עדיין מובטלת.

    השבמחק

  9. תופעה של מדידה מעוותת של האבטלה קיימת גם בארה"ב, כמו שמסביר פיטר שיף:
    http://www.youtube.com/watch?v=MUG3ypDg-OA

    השבמחק
    תשובות
    1. אין על שיפ. מס' 1. תענוג לצפות בערוץ שלו.

      מחק
  10. זה בכלל לא חשוב. ולמה זה לא חשוב? כי זה עוד מדד שהוא מנותק לחלוטין מהמציאות. ברגע שמתחילים לחשב כל פעם מחדש רק בשביל שאח"כ שר האוצר ורה"מ יגידו עד כמה מצבנו טוב, אז בדיוק כמו האינפלציה זה עוד כלי בשביל שאלה שלמעלה יגידו אחד לשני כמה הם מוצלחים. שום דבר מכל אלה לא מוביל לשינוי חיובי ושום דבר מכל אלה לא מוסיף לא שקל ולא משרה.

    השבמחק