יום ראשון, 1 בדצמבר 2013

מוטי ששון חושף את החגיגה של הרשויות המקומיות והממשלה על חשבון הציבור

מאת: ערן הילדסהיים

זה לא כתוב באף מקום ,לא מופיע בשום גזירה של הממשלה ולא הודיעו על זה באף מסיבת עיתונאים :משרד האוצר החליט להטיל עליכם (על כלכם) עוד מיסים חדשים.  בנוסף החוב הממשלתי אמור לזנק בקרוב בכחצי מיליארד ש"ח אבל בספרי החוב של ממשלת ישראל לא יראו את זה .קראו איך קרה "הקסם" ומי ישלם עליו.

לפני כשבעה חודשים ,פרסמנו פה ב"הכלכלה האמיתית" על קומבינה חסרת תקדים בין הממשלה לרשויות. אלא שאז התקשורת כמעט שלא דיברה על זה ,הרשויות והממשלה העדיפו להשקיט את העניין והנושא לא עלה כלל על סדר היום הציבורי. השבוע ראש עיריית חולון ,מוטי ששון, החליט לצאת באומץ נגד הקומבינה ועורר עימו סוף סוף גם חלק מהתקשורת הרדומה.

למי שלא עקב אחרי הפוסט שפורסם פה במאי. הנה פרטי הקומבינה בקצרה:
עם ההחלטה על תקציב 2013 הוחלט על העלאות מיסים , העלאת יעד הגרעון ועדיין היה חסר כסף.  כאן הומצאה הקומבינה היצירתית בשיתוף הממשלה והרשויות המקומיות. הממשלה פנתה לרשויות העמידות (הכוללות 75% מכלל האוכלוסיה) ואמרה להן: קחו אתן הלוואות מהבנקים .את כספי ההלוואות תעבירו ישירות אלינו. אנחנו בממשלה בתמורה נאשר לכן לגבות יותר ארנונה מהאזרחים ב10 שנים הקרובות, שישמשו אתכן למימון ההלוואות.
 כך למעשה, יתאפשר לממשלה לגבות יותר מיסים, מבלי שירשם באף מקום שהעלתה מיסים. כך היא תוכל ללוות עוד כסף ,מבלי שהדבר יחשב לה בספרי החשבונות כחוב ממשלתי נוסף (מה שעלול היה לסבך אותה מול חברות דירוג האשראי). כך מנגד הרשויות המקומיות הופכות לשמש כאגף הגבייה ברשות המיסים וגם כיחידה לניהול החוב הממשלתי במשרד האוצר. לידיעתכם, למעט ראש עיריית רחובות -רוב ראשי הרשויות המקומיות תמכו וקידמו את הקומבינה.

בשבוע שעבר החליט ראש עירית חולון ,מוטי ששון, לצאת בפומבי נגד הקומבינה הזו. הוא הופיע והציף את הנושא בלילה כלכלי ביום חמישי האחרון . אל תחמיצו את תגובת הפרשנים בסוף  הכתבה,שכינו את המהלך כ"צדק חברתי":


הנה עיקרי דבריו של ששון מדף הפיסבוק שלו ב26 לנובמבר:
"שלום לך שר האוצר Yair Lapid - יאיר לפיד,
הייתי שמח לברך אותך בבוקר זה על ההחלטה שלא להעלות את מס ההכנסה בשנת 2014 ולהיות שותף לתחושתך שהמשק הישראלי בכיוון הנכון. לצערי הרב, נראה שהתמונה הנשקפת מבעד לחלונות הגבוהים במשרד האוצר שונה לחלוטין מזו הנראית אצלנו, ראשי השלטון המקומי בישראל.
 
תשאל כל ראש רשות בישראל והוא יספר לך: המשק הישראלי נמצא במיתון. אנו רואים זאת היטב בירידה חדה בהכנסות מארנונה. ראוי היה כי בתקופה כזו ממשלת ישראל תירתם לסייע לרשויות המקומיות, או יותר נכון לתושביהן. בפועל קורה ההיפך: הממשלה שאתה חבר בה מודיעה בראש חוצות על ביטול העלאת מס הכנסה מצד אחד, אך לא מספרת לתושבים כי במקביל היא שולחת ידה עמוק לכיסיהם.....
....שיאו של תיאטרון האבסורד הזה הוא בהחלטה כי אנו, הרשויות המקומיות, נלווה לממשלת ישראל כחצי מיליארד שקלים על מנת לאזן את תקציבה. אני חוזר: תושבי הרשויות ילוו כסף למדינת ישראל! עיריית חולון בראשותי למשל נדרשת לקחת הלוואה מהבנק כדי להלוות למדינת ישראל 18 מיליון שקלים השנה! זוהי החלטה שערורייתית, לא מוסרית, שפוגעת בתושבים שלנו.
רציתי לברך אותך הבוקר, שר האוצר יאיר לפיד, אך אצלנו בשלטון המקומי מצב הרוח אינו בשיאו בימים אלה."

24 תגובות:

  1. לא ייאמן למה שאנו שומעים מהפרשנים הללו. פשוט לא ייאמן.
    רחל

    השבמחק
    תשובות
    1. לא יכלתי לשמוע אותם עד הסוף

      מחק
  2. נו מה חדש ? הרי המדינה לקחה הלוואות מביטוח לאומי וטרם החזירה ולא ברור מתי זה יקרה כמו כן האוצר לוטש עיניים לכספים אשר מצטברים בקופות תאגידי המים ויאפשרו לתאגידים למשוך רווחים זה יותר מרגיז כי מהלך תאגידי המים היה אמור לאפשר השקעה של כספים בתשתיות ולא לאפשר רווחים על גב הציבור ולא לדבר על עדות פנימית של עובד תאגיד שנחשפה בתוכנית הכל כלול שבה טען העובד שכסף שלא נוצל במהלך השנה פשוט יעבור לתאגיד אחר ולכן התאגידים מפזרים כספים ללא הכרה בקיצור אין חדש תחת השמש העושק והתנערות מאחריות של השלטון השיאה


    ace

    השבמחק
    תשובות
    1. מה זה אומר? שרשות שסרבה להלוות כספים למדינה לא קיבלה אישור להטיל את המיסים הנוספים?

      מחק
  3. לא יאמן.
    המידע הזה פשוט מדהים.
    לא יאמן שהממשלה צריכה לקבל הלוואה מהרשויות.
    ואת עלות ההלוואה (ריביות) יגלמו שוב בארנונה.

    יתרה מזאת, מאיפה הגיעו שני הפרשנים האלו?
    אני לא רוצה להתבטא בחריפות ולכן אני רק אומר שהם זוג מאד לא אינטליגנטי.
    מה הקשר לצדק חברתי, או לתמיכה של ראש עיר בפרויקט כזה או אחר.

    האמור ע"י מוטי ששון,פירושו גניבה ורמאות של ממשלת ישראל!

    השבמחק
  4. אהבתי איך שהיא אמרה שצריך שיהיה לנו את כל הנתונים לפני שאנחנו מסיקים מסקנות, וממשיכה מיד ב"אני קראתי..."
    שניהם מאמינים בלפיד כמו בדת

    השבמחק
  5. והוא עלה לממשלה
    ודיו לבוחר אמר
    ופה בחש בסתר ושם בגאוה
    וכל הכבוד לשר

    השבמחק
  6. מה יהיה עם המקום הזה? העושק הפך נחלת הכלל. מדברים על מעמד הביניים (בצדק) כשאנשים קשיי יום מודרים מהשיח. באותו זמן הבנקים מגדילים רווחים בעשרות אחוזים.
    דרך אגב לאן נעלם ד"ר איציק ספורטא הוא עדיין מופיע בתוכנית זו?

    השבמחק
  7. מי הביא את הפרשנים האלה?! קודם כל אם אין לך נתונים, אז את לא עושה את העבודה שלך ואל תטרחי לפרשן בטלויזיה כי הנתונים קיימים. דבר שני הנורא ביותר זה חוסר השקיפות והמעילה באמון הציבור. לא יכול להיות שלא מפרסמים בכלי תקשורת מרכזי או במסיבת עיתונאים כזה נתון.

    מעבר לכך צורת ההסתכלות היא פשוט לא נכונה - לחתוך את האוכלוסייה לפי מקום מגורים. בכל עיר גדולה יש גם עניים וגם עשירים, ולא הגיוני שעניים מעיר חזקה יתמכו בעניים מעיר חלשה. זו הבעיה שמסתכלים על מספרים, ולא במציאות בשטח. אמנם נכון מס זה הוא מס פרוגרסיבי והוא צודק יותר (ואם כבר אז יש להוריד את מע"מ), אבל החלוקה הזו של המיסוי הישיר היא קצת עקומה ואפשר לעשות אותה (אם בכלל צריך) בצורה נבונה יותר. מעבר לכך, שוב, יש פה מעילה באמון הציבור, זה ממש קומבינה.

    השבמחק
  8. הכל אפשר להאמין על הממשלה (ולאו דווקא זו)

    חבורת אוילים ... יד ימין לא יודעת מיד שמאל והראש המטומטם לא שולט בשתי הידיים

    היה בור תקציבי של 48 מיליארד ש"ח. רק בימים האחרונים הסתבר שמצאו פתאום 120 מיליארד ש"ח רווחים כלואים ... שטרם שילמו עליהם מס.

    איפה היו הטאמבאלים האלה כבנו מערכת מיסוי לסגירת הבור התקציבי.

    אין להם מושג ירוק מה קורה עם נכסי המדינהה הזו. הכל ברדק אחד גדול כנראה. רק כשאזרח עושה עיסקה
    יודעים למצוץ את האם אמא שלו. אלה שחיים על מיליארדים יכולים לצבור הון ולהגדירו כרווחים כלואים. מי מאיתנו יכול לדחות תשלום מס ? שיקום.

    האמת היא שהסבלנות לנהול הביזיוני הזה של המדינה נגמר מזמן. אין ספק שאנחנו כולנו משלמים את מחיר הנהול הכושל או את מחיר ההחלטות של ראשי הגזר במשרדים הממשלתיים

    בכל עסק מסחרי הם היו נבעטים מזמן החוצה.

    השבמחק
  9. אש הנה אספקרר לכם ספור נוסף כיצד הממשלה עושקת אותנו ללא רחם ומסכנת חיים של מאות אלפי ישראלים

    ישנו נושא תמא 38

    הגדירו שיש פטור מס מלא לכל מה שנוצר (ניבנה) בעיסקה כדי לאפשר לקבלן לממן ברווחים שנוצרים את חיזוק הבנין ובניית ממ"דים ועוד כל מיני להשביח הבנין.

    אבל מה קורה כאשר יש בנין עם דירות גג ? שאלתם את עצמכם מה קורה ?
    ובכן הפתרון היחיד הוא להעלות את דירות הגג קומה למעלה ובמקום שהתנה ע"י דירות הגג השינות - הקבלן בונה דירות - שממכירתן הוא מממן את כל מה שעליו לעשות בבניין

    בא משרד האוצר וקובע **עפ"י פרשנות** !! ולא על פי חקיקה !! שהוא רואה שיש כאן עיסקת מקרקעין. כאילו קבלן התמא קונה את דירות הגג הישנות ומוכר לבכלי דירות הגג את דירות הגג החדשות ועל הדרך גונב עוד כמה מאות אלפי ש"ח מהקבלן לכל דירת גג.

    מהי התוצאה לדעתכם ? נכון ... קבלני תמא לא מוכנים לטפל בביניינים עם דירות גג.

    יודעים כמה ביניינים כאלה יש במרכז הארץ ? הרבה מאוד אלפי דירות. כלומר יש היום מאות אלפי ישראלים שגרים בביניינים שיש בהם דירות גג שאין להם סיכוי להפעיל תהליך תמא בבניין שאצם כיון שלקבלן לא משתלם
    לבצע את הפרויקט כי ממשלת ישראל דורשת מיסוי שאינו קבוע בחוק

    כלומר בגלל בצע כסף של הממשלה - מאות אלפי ישראלים עלולים חס וחלילה להקבר בביניינים אלה ברעידת אדמה שצפויה

    התכתבתי עם כל גורמי הממשלה - עם מדרש ראש הממשלה - יש שם איזה ד"ר שמרכז את ההערכות בנושא רעידות אדמה ברמה הממשלתית, עם משרד הפנים / ועדה ארצית לתכנון ובנייה ועם משרד האוצר ולאחרונה עם מירי רגב כיו"ר ועדת הכנסת הרלוונטית לענן

    כשאתה חושב על הנ"ל - אז אתם מתפלאים על התרגילים שהם עושים החלאות האלה.
    אני לא איש אלים אבל כשיושב מולך גורם שרק מוצץ ממך באלימות בחסות החוק עוד ועוד ונותן לך פחות ופחות
    אז כנראה שאין דרך אלא להרוס אותו עד היסוד ולבנות הכל מחדש. כי באמת הגיעו מים ... סליחה החרא ...עד נפש

    השבמחק
  10. יש קישור לפירוט כל הרשויות שיעלו את הארנונה וילוו את הכסף לממשלה?

    השבמחק
  11. איזה מלך גדי סוקניק

    השבמחק
  12. זה נורא מטריד, לא יודע איך לאכול את זה...אנחנו פשוט עולם של פריירים המשועבדים ללא רחם ע"י השלטון. למה אנחנו לא מתקוממים? למה אנחנו מקבלים את זה כי "אין מה לעשות"? לעזאזל...

    השבמחק
  13. הוא ביקש להגיב בפייסבוק אז למה אתם לא מגיבים?

    השבמחק
  14. הפייסבוק של לילה כלכלי
    https://www.facebook.com/laylacalcaly?fref=ts

    השבמחק
  15. תיקון הגהה :
    אמידות ולא עמידות (אם כי אולי עמידות בפני קריסה כלכלית ...)

    השבמחק
  16. שמתם לב איך כל דבר בימינו מצדיקים באמצעות צמד המילים : צדק חברתי...
    כמו אצל ג'ורג' אורוויל: מלחמה היא שלום, עושק ציבור זה צדק חברתי.
    חנן

    השבמחק
  17. יש משהו בטענה שזה מס פרוגרסיבי יחסית. אנשים עם נדל"ן רב יותר שחיים ברשויות מבוססות יותר הם אלו שישלמו יותר. הבעיה המשמעותית היא חוסר השקיפות.

    השבמחק
    תשובות
    1. יוסי ארנונה משולמת גם ע"י השכבות החלשות ושלא יבלבלו לנו את ה...
      .רוב משלמי השכירות משלמים גם ארנונה.זה בכלל לא נופל על בעלי הדירות!

      מחק
  18. אין להתפלא על תגובת הפרשנים כשרואים מאיפה הם הגיעו - התאחדות התעשיינים ויועצת השקעות - שניהם שותפים לשלטון ההון

    השבמחק
  19. דוגמא לסתימות מופתית שמכוסה בסיסמאות הנוגה הזו טוענת בלי להתבייש שארנונה זה למעשה מס רכוש של האוכלוסיות החזקות!!!???איפה את חיה!!!??? את מכירה אנשים שחיים בשכירות ולא משלמים ארנונה כחלק מההוצאות של הבית??? או שפשוט את חיה בעולם שבה כל מי שסביבך יש לו בעל דירה כזה נדיב שהוא משלם את הארנונה וזה לא כולל כחלק מהשכירות.או ששכחתי את פשוט לא מסתובבת עם אנשים כאלה שמשלמים שכר דירה....

    השבמחק
  20. לנגה קנז - למי יש את כל מסד הנתונים?

    למה התרגילים המתוחכמים האלה - לקחת הלואה תמורת התר להעלות ארנונה - חשבתי שאנו נגד פירמידות/מבני שליטה מסובכים (דנקנר) ובעד שקיפות.

    ומס רכוש דרך הארנונה - ארנונה משלם גם מי ששוכר דירה ולא בעל הרכוש.

    השבמחק