יום שלישי, 11 בפברואר 2014

והעונש על מחדלי הניהול בבית החולים הדסה הוא...

מאת:ערן הילדסהיים

המחדל בבית החולים הדסה גדול הרבה יותר מסתם פשיטת רגל של חברה כושלת. הוא גובל במעשים פליליים מהרמות הבזויות ביותר שמעסיקים יכולים לבצע. זה כמובן לא הפריע לאדריכלי המחדל להמשיך לתפקיד המכובד הבא.

בשנת 2011 עבדה אישתי  בחברת הי טק ,אחת מבין רבות שהיו קיימות אז בארץ. במהלך השנה היא יחד עם עובדים נוספים שמו לב שלמרות שמנוכים להם כספים מהמשכורות לטובת קופות הגמל והפנסיה ,הכספים משום מה לא הגיעו ליעדם. הקרנות נשארו ריקות.  בדיקה אחורה גילתה שלא מדובר בטעות של חודש אחד וגם לא של חודשיים אלא של תקופה ארוכה יותר. מיד החלה התארגנות לא רשמית של העובדים נגד ההנהלה (נדיר ביותר בחברות הי טק) .מכאן הדרך עד להכרזה על פשיטת הרגל של אותה חברה היתה מהירה.
בשבוע שעבר כמעט שלוש שנים אחרי , ביקשה אישתי לבצע תיאום מס עבור אותה שנה (2011). היא היתה אמורה לקבל החזר מס בסכום יפה בעקבות קיזוזים חשבונאיים שנגרמו מפעולות טכניות שביצע מפרק החברה. אבל פה חיכתה לה הפתעה. במס הכנסה הודיעו לה -"גברת, לא עבדת באותה שנה". אישתי שהיתה בטוחה שמדובר בטעות טכנית קלה אמרה לפקיד: "יש לכם טעות. זה לא נכון. עבדתי. יש לי אפילו תלושי משכורת שמוכיחים זאת" .
הפקיד בדק שוב וחזר על הטענה המוזרה: "מצטער, לא מופיע לי במחשב שום דווח על תשלום מס על שמך באותה שנה מאף מקום עבודה.מבחינתנו את מופיעה כמישהי שלא עבדה". האסימון באותו הרגע נפל. זו לא טעות. המעסיק כתב בתלוש המשכורת כי ניכה את אחוז המס הדרוש מהמשכורת אבל את הכסף לא העביר למס הכנסה אלא השאיר לעצמו.  חוצפה אמיתית.בעיה גדולה. כל שנותר לי זה לחשוב מה עושים לאנשים כאלה במדינה .את התשובה להפתעתי קיבלתי כמה ימים אחרי.

השבוע הסתבר שאישתי לא לבד. כעת מתברר שמבחינת המדינה גם עובדי בית חולים הדסה כלל לא עבדו לפחות בחלק מהשנים האחרונות. גם להם הורידה הנהלת בית החולים מס הכנסה מתלוש המשכורת אבל השתמשה בכסף לצרכיה והוצאותיה. סך הכל רימתה הנהלת בית החולים את עובדיה ב102.9 מיליון ש"ח שלא הועברו למס הכנסה למרות שנוכו לעובדים מהנטו. בנוסף ההנהלה השתמשה ב80 מיליון שקל שהיו אמורים להגיע לקרנות הפנסיה של העובדים ולא הגיעו. וזאת רק ההתחלה כפי שמתאר העיתונאי שאול אמסטרדמסקי בבלוג שלו.


אז איפה נמצאים היום חלק מאותם האנשים שיש להם חלק במחדל או שהיו אמורים למנוע ולהתריע כנגד הבעיות שהובילו למעשים לכאורה פליליים האלה בבית החולים? מורחקים מכל תפקיד ציבורי? בכלא? בוודאי שלא. תחזיקו חזק:

פרופ' שלמה מור יוסף -מנכ"ל בית החולים עד 2011. היום נמצא בראש הארגון (ביטוח לאומי) שיצטרך לדאוג לעובדים שיפוטרו מבית החולים בגלל מחדליו.

אורי גלילי - יו"ר ועדת הכספים והתקציב של הדירקטוריון בהדסה בשנים 2010–2012. כיום משמש כיו"ר ועדת הביקורת של המועצה המינהלית של בנק ישראל. פה רק ניתן לשאול מי מבקר את המינויים של האנשים שאמורים לבקר את הגוף שאמור לבקר את הבנקים שנתנו אשראי לא אחראי להדסה?

דוד ברודט - יו"ר הדריקטוריון בהדסה עד 2008 .כיום שומר לנו על הפקדונות  שלנו כיו"ר דירקטוריון בנק לאומי.

יוסי רוזן - יו"ר הדריקטוריון בהדסה  עד 2012  . היום משמש בתור יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה. השם הממלכתי של המכון מטעה לפחות כמו תלושי המשכורות שהונפקו בתקופתו לעובדי הדסה. מדובר  בכלל בגוף פרטי בו חברות כל חברות האנרגיה, הכימיה והתשתית הגדולות במדינה. גם המילה סביבה לא בדיוק משתלבת כאן שכן רוזן הונחת לתפקיד הישר מהיותו המנכ"ל של אחד הגופים המזהמים ביותר במדינה. בתי הזיקוק.

אסתר דומיניסיני -יו"ר הדריקטוריון עד 2013. היום חברת הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה. ועדה שמיעצת לראש הממשלה בנושאי כלכלה ומסייעת בגיבוש המדיניות הכלכלית-חברתית. מעניין מה יהיו המלצותיה לגבי הדרך הנכונה לחלץ את בית חולים הדסה מכספי המיסים שהמוסד שעמדה בראש הדריקטוריון שלו לא העביר למדינה?

ויקטור מדינה -דירקטור מן המניין בבית חולים הדסה .היה מועמד להפוך ב2013 להיות לרגולטור הכי גדול במדינה כנגיד הבנק המרכזי .

39 תגובות:

  1. כאשר קבוצת אנשים (ממשלה) מרשה לעצמה לשדוד אנשים אחרים (ולקרוא לזה מס), מה הפלא שאנשים אחרים (שגם שייכים לאותה קבוצה המכונה "ממשלה") מחליטה לשים את ידע על הכסף. ברגע שאלימות הופכת לגיטימית, כולם מתחילים להשתמש בה

    כל הבזיון הזה מגובה ע"י הממשלה. משכורת צריכה להגיע לאדם שעבד עבורה במלואה. אם אותו אדם ירצה להפריש לפנסייה או לקנות שירותים מהמדינה הוא יעשה זאת.

    השבמחק
  2. ישראל היא אחת המדינות המושחתות בעולם. לדעתי באותה שורה כמו סין ורוסיה...

    השבמחק
  3. אני מציע לשלוח את החבורה הזאת לאיראן. תוך שנתיים איראן קורסת ואין יותר איום גרעיני

    השבמחק
  4. אגב. עבד איתי מישהו שקרה לו משהו דומה. גם במקרה שלו מנהל חברת ההייטק עדיין לא בכלא ןאפילו ניסה לגייס אותי לשורות החברה שלו לאחרונה

    השבמחק
  5. כל הכבוד ערן על מציאת המידע הזה. חבל שעיתונאים "אמיתיים" לא עושים כך את עבודתם.

    השבמחק
    תשובות
    1. עיתונאים "אמיתיים" מחוברים להון-שלטון-עיתון ולכן ברגע שיפרסמו מידע כזה יאבדו את מקום עבודתם. מקווה שערן ישאר נקי מהקשרים האלו ויוכל להמשיך לדווח מידע אמין ואמיתי.

      מחק
    2. נזכרתי שפרופסור אהוד קוקיה מנכ"ל מכבי שרותי בריאות לשעבר, הובא לנהל את הדסה אחרי מור יוסף. פרופסור קוקויה התפטר אחרי כשלושה חודשים בתפקיד על רקע הניהול הפיננסי של בית החולים.
      מעניין איך הדסה "סחבו" כשנה עד שהגיעו למצב שאינם יכולים משכורות.

      מחק
    3. רני,
      ערן הוא העיתונאי האמיתי. וה"אנונימי" שהגיב לרני צודק במאה אחוז. על צוואר העיתונאים מונחת חרב ה"איטבח אל עיתונאי". מדברת מניסיון אישי. על רקע זה יבוא יום וערן יקבל לא רק את פרס יקיר "אומץ" ו"איכות השלטון" אלא גם את פרס ישראל. והיום הזה בוא יבוא.

      מחק
    4. בינתיים גלובס כתבו על זה פה: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000916099#fromelement=leftmostpopular_narrow_AllNodes

      מחק
  6. במדינת ישראל אי העברת ניוכיים למס הכנסה זה לא עבירה חמורה. יתרה מזאת יש הלכה שאם לארגון ובמיוחד מלכ"ר כהדסה אין כסף הוא יכול לא להעביר.....וכל זאת למה? כי האדון יחזקל ביניש? שהיה היו"ר ולא חשוב מה של התזמורת הסימפונית של רשות השדיור כמדומני לא העביר את הניכויים בגלל שלא היה לו כסף. הכניסו אותו לבית סוהר? לא למה? כי הגברת ביניש היתה צריכה להתמנות לנשיאה. אז עשו דייל עיסקה קונץ. אליוקים רובינשטיין שעיקר כישוריו המפורסמים היה לספר בדיחות למשה דיין (בחיי ככה הוא התקדם בחיים בתור אידיוט הכפר שאיש לא סופר) שהיה יועצ משפטי לממשלה (גם זאת בדיחה לא רעה) פטר את ביניש מאחריות בנימוק כל שהוא ובתמורה קיבל מינוי לעליון. ומאז? ארגונים גדולים בקשיים כלכלים? לא מעבירים מקדמות...

    השבמחק
    תשובות
    1. ומה לגבי הכסף שהיה מיועד לקרנות הפנסיה שפה זוהי גניבה מהעובד האם זוהי לא עבירה פלילית

      מחק
    2. האם אין פה בעיה פלילית של העסקת מאות עובדים כאשר מבחינת הרשויות הם לא קיימים כעובדים ולכן גם מאבדים כל מיני זכויות

      מחק
    3. אין פה עבירה פלילית כי מדובר במוסד ממשלתי המנוהל ע"י החונטה השולטת

      מחק
    4. בי"ח "הדסה" איננו ממשלתי: היא שייכת לאירגון נשי הדסה העולמי.
      מאחר ומדובר במוסד לא-ממשלתי הממשלה לא מתקצבת אותו כמו את "שיבא" תל השומר או את רמב"ם בחיפה, למשל.
      ומאחר וביה"ח איננו ממשלתי - אין מה לשייך אותו ל"חונטה השלטת "
      ואתה יכול לנקד "חוּנְטה" (ספרדית: כת, חבורה), או חוֹנְטֵה (גרמנית: זנזונת) כרצונך. תלוי אם אתה מעדיף נוסח ספרד או נוסח אשכנז

      מחק
    5. אי ניכוי מס במקור היא עבירה על החוק ע"פ פקודת מס הכנסה:.דינו מאסר שנה ו/או קנס כספי ופי שניים מסך כל הסכומים שלא נוכו, או שני העונשים יחד. הענישה החמורה הקבועה בפקודה מלמדת על ה"אמון" שנותן המחוקק במנכה המס במקור

      מחק
  7. הי ערן,
    כך המחדלים הללו יוצאים החוצה בקצב די מסחרר לטעמי.
    השאלה שנשאלת היא מהות התזמון.
    ואני אומר שכשמגלים מחדל מסתירים פשע.
    כאן מגלים פשע והשאלה היא מה בדיוק מנסים להסתיר - כי ברור שהעם רוצה אשמים ודם, אז יש את הספין על הדתיים, וכל כך הרבה רעש בתקשורת על השלום, אירן - על מה באמת מנסים לכסות כאן?
    כי ברור שבי"ח הדסה לא מתנהל כך רק בשבועיים או בשנה האחרונה - התזמון מוזר לי.
    אשמח לקבל את תגובתך.
    בכבוד
    אמיר

    השבמחק
    תשובות
    1. אמיר אנחנו נתחיל לחשוד בך
      מוצגת בפניך הונאת הון שלטון חמורה ביותר ואתה בשלך

      מחק
    2. מזדהה עם כל מילה אמיר, נחכה ונראה מה "יבשלו" לנו.
      יהיה מעניין זה בטוח.

      מחק
    3. המשבר בהדסה קים כבר הרבה זמן לפחות מאז פרוץ המשבר בארה"ב ופרשת מיידוף:
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000429644
      לכן מאז מדובר על בית חולים מבוסס חוב. כלומר לא רק הנהלת הדסה ביצעה את אותה הונאה חמורה. האם הגיוני, שהמרויחים בכלכלה מבוססת חוב, יענישו על הסתרת בעיותיה החמורות?
      יש טענות, שבחברת חשמל יש תופעות דומות:
      http://www.themarker.com/news/health/1.2239532
      לדעתי גם התנהגות בנק ישראל מאוד בעיתית:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2014/01/blog-post_22.html
      האם לדעתכם קרנית פלוג תקבל עונש?

      מחק
  8. מעניין אם התשלום עדין מתבצע http://www.haaretz.co.il/news/education/1.2147623

    השבמחק
  9. מעניין כמה זמן הדסה היה ממשיך להתנהל ככה לולא התפוצצה פרשת מיידוף...

    השבמחק
  10. 1. הלאמה ביה"ח הדסה לביה"ח ממשלתי.

    2. להגיש לבית משפט תביעה נגד קבוצה הנ"ל על אחריות שלהם במהלך קריסה ביה"ח הדסה.

    3. הפרדת בין יועץ משפטי לממשלה ולתובע המדינה.

    4. שינוי חוק מבקר המדינה לחוק עם שיניים חוקר לפי מודל צרפתי.

    5. תביעה אזרחית נגד מנהלים ועומדים בראשה כמו קריסת ליהמן בירדס ובנקים אחרים.

    בהצלחה אם תצליחו להרים את הכפפה ע"י עצומה לקרוא למבקר מדינה. אני ראשון חותם על עצומה אם תהיה בכלל. בסופו של דבר ציבור משלם

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. הדסה הוא מוסד ממשלתי. אולי לא לפי הגדרה אבל בפועל הוא מנוהל ע"י אנשים השלטון (מנכל קופת חולים וכו')
      2. יצירת עוד "ג'וב" לא תפתור כלום. פתח ספר הסטוריה וחפש מתי פעם אחרונה הגדלת הממשלה עזרה במשהו
      3. אפשר לעשות כל מיני העמדות פנים. יעזור כמו לבקש מהיועץ המשפטי ללבוש ורד לעבודה.
      4. אף גוף לא יכול לפקח על עצמו. הממשלה היא לא יוצאת מהכלל (בלי קשר לאיזה מודל היא מאמצת)
      5. כיון שהאחראים הם חברי השלטון - במקרה הטוב תשיג הצגה יקרה שתעשיר עו"ד

      עצומה... יהיה לך חתיכת דף מלאה בחתימות. פעם אחרונה שבדקתי, זה לא נותן לה כוחות קסם.

      הפתרון הוא הפרדת ממשלה ממדינה.

      מחק
    2. פסימיות שם משחק שלך כרגע. כך עדיף לשבת על גדר מאשר לא לעשות כלום כך אתה טוען ששחיתות כל כך עמוקה במשרדים ממשלתיים שאל אזרחים לא לעשות כלום.
      שכחת אזרחים הינם ריבון של ממשלה ולא להפך.
      5 המלצות עדיפות מאשר לבכות כל יום

      מחק
    3. הפתרון הוא אכן הפרדת הממשלה מהמדינה, כהצעתו של האנונימי לעיל, אבל בשלבים: להפריד את הממשלה; להעמיס אותה על מטוס בטיסה ישירה לאיראן, כפי שהציע מישהו למעלה; לנשום לרווחה; לשאול למה משלמים מיסים; לשאול למי משלמים מיסים; ללמוד את המודל של ככר תחריר; ללמוד את המודל של אתא-טורק בטורקיה; להקיף את העולם ברפסודה מהמודל של הקלברי פין. מי שיחזור כשמלוא ריאותיו חמצן - שיגיש מועמדות לראשות הממשלה.

      מחק
    4. חלק מהפיתרון הוא ההכרה בבעיה: על פי המודל התיאורטי האזרחים אמורים להיות ריבון של הממשלה, בפועל זה לא ככה ולא היה ככה מעולם. חלק מהדברים שמוכיחים שהתעמולה עובדת עליך היא שאתה מאמין שבכלל יש אפשרות כזאת...

      מחק
    5. אני לא מציע לשבת ולא לעשות כלום. אני מציע לעזור לאנשים להתעורר ולהבין שהמדינה זה לא הם - אלא חבורה חמושה של שודדים - זה השלב הראשון

      השלב השני הוא אי-ציות. הפסקת תשלום מיסים

      מחק
    6. אי אפשר לתת לאשמים במחדל קריסת ביה"ח הדסה להתחמק...

      בסופו של דבר מדינה צריכה לחלץ את ביה"ח הדסה וציבור משלם.

      השאלה אם לחץ תקשורתי יעשה את שלו שזה יוביל לתביעה אזרחית נגד אשמים במחדל...

      עצומה זה צעד ראשון שממשלה תשקשק מלחץ..

      בבלוג הזה אפשר להתארגן לעצומה ולהגיש ולעשות רעש תקשורתי שמטרתה הינה להגיע לתביעה

      אזרחית נגד אשמים במחדלים כמו קריסת ליהמן בירדס,ומיידוף וכולי...

      מחק
  11. לערן
    שפו גדול על החשיפה והצגת הדברים בצורה תמציתית ובהירה.
    אני ממתין לראות מי הכתבים שירימו את הכפפה ויעלו את הנושא הכאוב הזה לסדר היום הציבורי.
    לא לשכוח שאת החוב בסופו של דבר (כדיברי רוה"מ) יעמיסו עלינו האזרחים.
    חיים
    חייבים להציף את הנושא לדרגות הכי גבוהות.

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט כל הכבוד. כל האתרים הגדולים כבר הציפו את הנושא. מן הסתם אחרי שקראו את שנכתב כאן.

      מחק
  12. האם ישנה דרך שבה עובד שכיר יוכל לבדוק ברשויות המס (מס הכנסה, ביטוח לאומי) האם המעסיק אכן העביר אליהם את הסכומים שהוא מנכה משכר העובד?
    בחברות ביטוח ישנו דיווח חצי שנתי ושנתי, ויש את סוכן הביטוח שאפשר להתקשר אליו טלפונית והוא ישמח לוודא שהסכומים אכן מגיעים לחברת הביטוח (אחרת הוא לא יקבל מהחברה את העמלות שלו).

    הרי אם ישנה דרך כזו, מוטלת על כל עובד שכיר במדינה לוודא שאכן הועברו סכומי הניכויים.
    אם אין דרך כזו, הרי שלמדינה (כך נראה לי) אין כל זכות וסמכות לטעון שהעובד לא עבד, משום שלמעסיק ישנם נקסי ניכויים ורואי חשבון, וכל עוד העסק חי וניתן לביקורת, רשויות המס יכולות לבדוק למה הניכויים לא מועברים. אלא אם העסק לא מדווח ולא מעביר ניכויי מע"מ (סיכוי אפסי שזה יקרה).
    משמע מכאן, שעל רשויות המס והממשלה מוטלת אחריות כבדה מאד לדאוג לרווחת העובדים השכירים שחוו הונאה שכזו.

    השבמחק
  13. פשוט עיתונאי אמיתי כל הכבוד ערן

    השבמחק
  14. שיר תודעה – על פי הלחן "במדינת הגמדים"

    במדינת הגנבים

    במדינת הגנבים
    צהלה גדולה
    שם כולם מעונבים
    רצים לעשות קופה

    ובראש נואם-צועד
    אצבעוני המפקד
    הוא חמוש אנגלית טובה
    ובפיו בשורה חדה:

    לה-לה-לה
    יש רק חוב ללא תחתית

    אחריו הבריונים
    רכובים על המסים
    לעצמם הם ממלאים
    ת'הכיסים בנכסים

    שר אוצר ושר מישפט
    גם נגיד קצת אנטיפט
    הם שרים מה טוב ומה
    דישון הבנקים כמשימה

    לה-לה-לה
    הריבית עולה-יורדה

    בימים ובלילות
    מתכנסים לישיבות
    ודנים איך וכיצד
    יוטלו מסים גם מהצד

    במדינת הגמדים
    התקבלה ההסכמה
    שכולנו כבר גדולים
    ועומדים זקופי קומה

    לה-לה-לה
    תחזירו לנו ת'המדינה

    השבמחק
  15. המצחיק שאם מנהל הייטק היה משחק עם מס הכנסה כמו שהוא משחק עם המשכורות של העובדים הוא מזמן היה בכלא.
    כנראה שכולם יודעים ממי חוקי לגנוב וממי לא.

    השבמחק
  16. !!! UnFuckenBelievable
    מדינה סירחון, פח זבל מצחין!!!

    השבמחק
  17. שכחת לציין שדומיניסיני הייתה מנכ"לית של ביטוח לאומי לפני שמור יוסף החליף אותה.

    השבמחק
  18. היי ערן,
    אני מאוד אוהב את מה שאתה כותב אבל לא מבין כ"כ לאן כל זה מוביל... אתמול קראתי כתבה מרתקת בפתיחותה של קובי אמסלם (הממונה על השכר במשרד האוצר) שאומר פשוט שאין מה לעשות (זה בגדול)... כלומר, השחיתות הזאת קיימת והיא כאן כדי להישאר (לכתבה ttp://www.themarker.com/career/1.2240591).
    בכל מקרה, מה שבאתי לשאול הוא לאן ממשיכה הכתיבה המצויינת שלך והנקודות שאתה מעלה, כמו גם מה שעלה בכתבה שצירפתי.... אנחנו אנשים שטובים בלכתוב, להתבכיין, לעשות לייקים על דברים יפים כמו אלו שאתה כותב. השאלה היא איך משנים את פני הדברים בשטח? מדהים אותי לראות שבעצם לפי מה שאתה כותב וקובי אמסלם אומר בעצם אין מקום או יכולת לשנות... אז אולי... פשוט חבל על הזמן שאתה "מבזבז" בבלוג שלך?
    אשמח לשמוע דעתך ודעת אחרים

    השבמחק
  19. לפי איתמר לוין ב-news1 אחרי הדסה שלמה מור-יוסף מונה כדי להסתיר את ה"משבר בביטוח לאומי"
    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-90167-00.html?t=091902

    השבמחק
  20. אי ניכוי מס במקור היא עבירה על החוק ע"פ פקודת מס הכנסה:.דינו מאסר שנה ו/או קנס כספי ופי שניים מסך כל הסכומים שלא נוכו, או שני העונשים יחד. הענישה החמורה הקבועה בפקודה מלמדת על ה"אמון" שנותן המחוקק במנכה המס במקור.

    השבמחק