יום ראשון, 2 במרץ 2014

הדור שיביא את המהפכה

מאת: ערן הילדסהיים

מדוע התפרצו עלי שני פורפסורים לכלכלה במהלך שתי הרצאות ואיך כל זה קשור למהפכה התודעתית הגדולה שמתרחשת בשנים האחרונות?

במהלך כמה הרצאות מטלטלות שקיימתי בחודשים האחרונים על שינוי חוקי המשחק בכלכלה התפרצו עלי לפחות בשתיים מהן שני פרופסורים לכלכלה מהאקדמיה. הפרופסורים לא עשו זאת כדי לנהל איתי דיון ענייני אלא התפרצו בחמת זעם שלא תרמה בכלום מלבד הנסיון חסר הסיכוי להשתיק אותי. במקרה אחד ,בכנס שנערך במלון נחשולים, אף נאלצו מארגני האירוע להתערב על מנת שאוכל להמשיך בהרצאה.  מרצים נוספים לכלכלה שישבו בהרצאות שתקו.  עם תום ההרצאה לחשו לי מעטי מעטים מהם "שהם איתי". מסתבר שלאותם בודדים היתה סיבה טובה לשתוק.

בראיון מרתק שערך גיא רולניק עם פרופ ענת אדמתי ושפורסם ביום שישי בTheMarker, קיבלנו הצצה נדירה אל תוך עולם האקדמיה בכלכלה. אדמתי ,מתאר רולניק בראיון, שייכת לקבוצה קטנה מאוד של בכירים באקדמיה בארה"ב שהחליטו לא להצטרף לקונצזוס הקיים ושמנסים לחשוף בפני הציבור האמריקאי את הסוד הגלוי ביותר: הבנקאים אינם הפתרון, אלא הבעיה. אדמתי ,שהולכת הכי רחוק שאפשר בשינוי המערכת במסגרת השיטה הקיימת ,מספרת בגילוי לב מה קורה לאקדמאי בחוג לכלכלה שיוצא נגד המערכת. "בניגוד לרוב חבריה באקדמיה היא לא כאן כדי לייצר עוד מאמר ועוד מודל ועוד רגרסיה יפה, אלא כדי לשנות את המציאות. מי שרוצה לשנות את המציאות צריך לרדת ממגדל השן האקדמי, לכתוב ספרים וגם למצוא דרכים לתקשר עם הציבור בצורה ברורה ומושכת. " כותב רולניק

פרופ ענת אדמתי. צילום: Themarker

 הנה הקטע מהראיון:
 ~~~~~~~~~~~~~~~
 
נניח שבארה"ב יש כמה אלפי פרופסורים לכלכלה, לבנקאות ולמימון שמתעסקים בנושאים האלה. כמה מהם משמיעים דעות דומות לאלה שלנו?
"מעט מאוד. אולי 1%. רוב האנשים פשוט לא מדברים בכלל. אולי הם חושבים כך, אולי הם מדברים במסדרונות, אבל לא תשמע את זה".
פרופ לואיג'י זינגלס מאוניברסיטת שיקגו טוען שמי שייצא באקדמיה נגד הבנקים גדולים והחברות הגדולות לא רק שלא יקבל משרות, אלא גם עשוי להיפגע מבחינת הקידום האקדמי.
"יש בזה משהו. האמת היא שאני רואה את זה יותר ויותר. זה כמו בדברים אחרים, ככל שאני מסתכלת יותר, אני מוטרדת יותר".
כלומר אם אתה רוצה לקבל קביעות, כדאי שאתה...

"שתשתוק".
שתשתוק לפחות עד שתקבל קביעות.
"בטוח".
ואחרי זה?
"אפילו אחרי זה".
אחרי זה, אם אתה רוצה כסף גדול?
"בדיוק".
אז כדאי...
"זה לא קשור רק למשרות, אלא אפילו למחקר ולוועידות. זה עצוב מאוד. כי אקדמאים, אתה יודע, לפחות מהם ציפיתי ליותר".
אבל יש שינוי בשלוש שנים האחרונות?
"בשוליים. אני מוטרדת מאוד. צפיתי בסרט Inside Job (שמתאר כיצד בכירים באקדמיה שירתו את הבנקאים כל הדרך עד למפולת, ג"ר), וזה חלק ממה שמניע אותי. הייתי במקום שבו רגולטורים ניסו לעבוד על זה, ואמרו לי את המשפט הבא — לפני שהתחלתי להיות כל כך קולנית - 'אקדמאים לא עזרו לנו הרבה'. ואני אמרתי - זה הולך להשתנות. זה ממש היה אחד הרגעים שבהם אמרתי 'זהו זה. לא אכפת לי מכלום'. זה קשה, כי כמו אנשים אחרים כאן, יש עיוורון מרצון, ויש דברים עדינים וסמויים שיעשו נגדך: לא יזמינו לכנס, או לא יקבלו מאמר, וימציאו תירוצים. יש פיל גדול בחדר, ואנחנו יודעים שהוא שם אבל אף פעם לא נגיד את זה, ואם אתה תגרד את הפיל ותחקור אותו לעומק, אז נגיד שכבר ידענו את זה - אפילו שאנחנו כל הזמן שוכחים את זה".
לראיון המלא לחצו כאן
  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
אני לעומת אדמתי אופטימי. האינטרנט שבר את המונופול שיש לאקדמיה על הכלכלה בדיוק כמו שאיפשר את התפתחותם של מיטב המתכנתים בעולם (למרות שחלקם מעולם לא למד לתואר במדעי המחשב). אני רואה היום כלכלנים עובדים כמתכנתים מוכשרים בעוד אנשי מחשבים מפתחים מערכות מטבע מהפכניות שלפרופסורים לכלכלה אין שום מושג איך הן עובדות.
בשנה הקרובה מתוכננות לי הרצאות בפני סטודנטים לכלכלה באוניברסיטת תל אביב והעברית והרצאה פתוחה באוניברסיטת באר שבע.ברובן מדובר ביוזמה עצמאית של אגודות הסטודנטים שיזמנו זאת מתוך כמיהה ללמוד משהו חדש שמציב אלטרנטיבה ליסודות השיטה הבודדת שנלמדת. הפעם לא מדובר באחוז בודד כפי שמצינת אדמתי. מדובר בדור הבא ו"החוצפן" של הכלכלנים שחשוף למידע רב מחוץ לאקדמיה ,שלא מהסס לשאול את השאלות ולדרוש תשובות מאותם אלו שהוא משלם להם. 

51 תגובות:

  1. הדברים שאתה כותב מגוחכים. הם סתם מעודדים לבורות, להרס מסגרות חינוך פורמליות של אוניברסיטאות. אתה באמת חושב שאנשים יכולים להפוך להיות אנשי מחשבים מוצלחים ללא הכשרה? אולי תציע את זה גם לרופאים? ולחוקרים בכל תחום? שינתח אותך כלכלן מוכשר על פי הרגש.ומה עם טייס שלא למד טיסה מימיו? זה שטויות מה שאתה אומר. ללמוד לתכנת בלי רקע זה אולי אפשרי, אבל לכתוב תוכנות מורכבות ומערכות מורכבות דורש שנים רבות של לימוד בבית ספר.ללמוד לתכנת תוכנה שתהיה חלק ממערכת גדולה ומורכבת מחייבת השכלה כדי להבין את המערכת. זה מטעה מאד לחשוב שמכיון שאנשים שלא סימו אוניברסיטה הקימו חברה שהפעילה בוגרי אוניברסיטה אז אוניברסיטה זה מיותר. והדור הבא החוצפן שלך של כלכלנים מפתח את הביטקוין שאתה כל כך מתלהב ממנו ותראה מה קורה לו, ישבת בשקט בימים האחרונים כשחצי בליון דולר ירדו לטמיון. כל שיטות המטבעות הקהילתים שאתה מעודד טובים אולי לקנות מעל דוכן הדשא של השכן, זה מה שאתה רוצה להחזיר את הכלכלה לשנות האבן אחורה?

    השבמחק
    תשובות
    1. האוניברסיטאות ומערכת החינוך ככלל ממומנת ע"י המדינה, ולכן רוב המעוסקים על ידה מישרים קו עם האג'נדה הזאת.
      לחשוב שאוניברסיטה מיצרת מחקר ללא תלות במדינה זה כמו לצפות מקוקה-קולה לממן מחקר שמגלה כמה קולה מזיקה לשיניים.

      הבעיה עם האוניברסיטאות היא אחת: הן נהנות ממונופול ממשלתי.
      כלומר, לא רק הן ממומנות מכסף שנגזל ממני בכוח (כלומר מיסוי) אסור לך לעסוק במקוצועות רפואה, ראיית חשבון, עו"ד, חלק ממקצועות ההנדסה ובריאות הנפש אם אתה לא בוגר אוניברסיטה או מכללה. לא, זה שיש לך תעודת רופא מאוניברסיטת ת"א לא עושה אותך רופא טוב.

      מחק
    2. השמיים יפלו
      אל תחשוש לצאת מאזור הנוחות בו אתה נמצא.
      הקריאה שלי היא לא רק שאיננה קריאה לבורות אלא להרחבת הידע וצמצום הבורות. באוניברסיטה אתה לומד מה שהאוניברסיטה רוצה שתלמד. הלימודים באוניברסיטה תורמים אך במקרים רבים מקבעים את עולמו של הסטודנט סביב מסגרת ידע עם גבולות מאד ברורים. יהיו כאלה שיקראו לזה "שטיפת מוח". היום למשל רופאים אינם מכירים שום דרך אחרת לרפא מחלות מסוימות מלבד תרופות שמזיקות לגוף למרות שהוכח שיש עוד דרכי ריפוי ומניעה נוספות (שלא נלמדות באוניברסיטה). היום כלכלנים יודעים שיש רק שיטה מוניטרית אחת בעולם בעוד בחוץ כבר מיושמות עשרות שונות אחרות (שלא נלמדות באוניברסיטה). כבוגר תואר במדעי המחשב אני יכול להגיד לך שהיו כלכלנים שהיו מתכנתים טובים ממני (למרות שלא למדו מדעי המחשב) ואילו היו כאלה שההבנה שלי בכלכלה עלתה על שלהם (למרות שלא למדתי כלכלה באוניברסיטה). אתה לא יכול לעשות שינוי ללא פריצת הסדר הקיים והאקדמיה היא זו שנותנת גושפנקא מדעית בתחומים מסוימים לקיומו של הסדר הזה.
      אתה צריך להבין שאוניברסיטה זה רק צינור אחד להעברת מידע ,אחד מבין רבים. השתמש גם באחרים.
      ערן

      מחק
    3. יש דרך ללמד ויש דרך לסגור את יכולת הלמידה והמעוף של התלמיד.

      מה שקורה היום בבתי ספר זה קו יצור של תוקים - הילדים הללו לומדים בעלפה, אין למידה מתוך יישום ואין תחומי למידה שיעזרו להם בחיים,
      מזמן הורידו את גוף האדם - אני מניח ש 85% מהתלמידים לא יודעים מזה טחול ומה תפקידו בגוף האדם.
      לגבי כלכלת הבית - זה לא לימוד אפיה אלא דרך לחישוב נכון של צריכה - ירד מזמן.
      כל הנושאים שנותנים להם קצת יכולת מעשית בחיים - יצאו מתוכנית הלימודים.
      מנגד הכניסו מאות ק"ג של ריטלין כדי לשמור על השקט.
      והתוצאה עגומה - למי שזכה בהורים מבריקים ופנויים מספיק כדי להשקיע בו יש סיכוי טוב, אבל מי שתלוי בבית ספר בלבד - מצבו גרוע.

      מנסיון בתחום גם ההנדסה של היום למרות החלק המעשי בלימודים שלהם, מהנדסים לא מסיימים את התואר עם יכולת מרשימה - תמיד יש את המבריקים במיוחד! אבל השאר זו קטסטרופה.

      לדעתי האישית מוסדות החינוך מנופחים ביוקרה בהרבה מעבר למה שמגיע להם בייחס לתוצר שהם מוציאים.
      ישנן שיטות אחרות ללמידה אבל זה נחסם בצורה קשה.
      ובארץ מאמצים שיטות כושלות אשר נפסלו בארה"ב.
      תקרא לזה צירוף מקרים אבל ההשכלה בארץ נמצאת בירידה זה 40 שנה - לא מעלה איזה חשד קטן? וזה קורה בצורה גלובאלית.

      במיקרו אפשר לראות את ש"ס עושים דבר דומה לציבור הבוחרים שלהם - קל לשלוט בבורים, אני חושב אחרת אבל בטווח קצר המציאות של שליטה בבורים עובדת.
      במשך ההיסטוריה עבדות - בתור שיטה - נכשלה כישלון חרוץ והסבה נזק עצום למשעבדים אולם האדם, מסיבות שלא נכנס אליהם, ממשיך לנסות את הדרכים שאין מהם מוצא.

      מעט מאוד אנשים מסתכלים אל מחוץ לקופסא אולם מודעות זה דבר מדבק והאתר הזה עושה יותר ממה שאפשר לדמיין.

      ערן אחלה מאמר.

      מחק
    4. ערן, אני מסכים עם מה שכתבת. הרעיון של האוניברסיטה הוא בין היתר ליצור מסגרת שתאפשר שינויי פרדיגמות כשהם הגיוניים (העולם הוא עגול, סובב את השמש, כח הכבידה וכו'). תמיד יש התנגדות לשינוי פרדיגמות קיימות, זה חלק מהעולם. ספר מפורסם של Kuhn עסק בכך: The Structure of Scientific Revolutions
      http://www.google.co.il/books?id=3eP5Y_OOuzwC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
      הבעיה בנושא הכלכלה היא שיש יותר מדי כח, כסף והשפעה שתלויים בקיום הפרדיגמה השולטת. לכן ההתנגדות לשינויים עוד יותר חזקה בכלכלה מתחומים אחרים ואינה נובעת רק מקבעון מחשבתי וההעדר יצירתיות.

      השיח התוקפני של כמה מגיבים כאן הוא מצער ומהווה ראי עצוב לדפוסים שנפוצים יותר ויותר בחברה הישראלית. חבל שאנשים פותחים את דבריהם במילות הגחכה וגנאי במקום להביע ביקורת בנחת והיגיון.

      מחק
    5. אגב השמיים יפלו הביטקוין זו דוגמא מצוינת לבורות המקובעת אצל כלכלנים. לא הביטקוין נפל אלא זירת מסחר בביטקויו שהתנהלה בצורה לא אחראית. היא איבדה קרוב לחצי מיליארד דולר אבל אין קשר למערכת הביטקוין כמו שאין קשר בין מידוף שהעלים מיליארדי דולרים לדולר עצמו. ואגב ערן היה בין הכותבים הראשונים על הסכנה לנפילת הבורסה כמה ימים לפני שהתרחשה.

      מחק
    6. אחרי 17 שנה בתחום אני יכול להעיד שפגשתי בכירי הייטק שהיו טמבלים מוחלטים. אני מדבר על אנשים שנשאו משרות בכירות, קיבלו תנאים מפנקים וחלשו על מערכות.גדולות בלי להבין מימינם ומשמאלם.

      מחק
    7. גם אני בוגר מדעי המחשב. ללמוד לכתוב שפת תוכנה זה בערך כמו ללמוד שפה, זה עדיין לא אומר שזה שמדבר יפנית יש לו משהו בעל ערך להגיד. האוניברסיטאות נותנות בסיס ומלמדות איך ללמוד. בפועל מי שהיה מוכשר יגיע לידי ביטוי בחוץ. מי שלא הלך לאוניברסיטה לא עבר מסגרת שחינכה אותו לשליטה עצמית להשקעה ללימוד. מההוא עושה עם זה זו ביעיה שלו. לסיים אוניברסיטה לא אומר שאתה נהיה פתאום צודק נכון או חכם, לא ללכת לאוניברסיטה משאיר אותך בעל פוטנציאל לא מנוצל, אם יש פוטנציאל. לכן להמעיט בערך חינוך זו טעות. לגבי הביט קוין וזירת המסחר שנפלה, זה הכל חלק מתמונה אחת גדולה ומורכבת, ההשואה למידוף טובה מכיון שבדיוק כמו שבכל תחום יהיו נוכלים ורמאים כשמדובר בכסף כך גם במטבעות וירטואלים כשלא ברור לנו מי מגן עליהם.
      המצב של הכלכלה שלנו כפי שהוא כיום נוצר כתוצאה ממשבר, הוא לא טבעי. הכלכלה העולמית עסוקה בלסתום חורים בספינה טובעת.

      מחק
    8. השמיים יפלו אני מקווה על השיעבוד שלך לדוקטרינה האקדמית שבפעמים רבות בהיסטוריה גם המודרנית הפכה לשיטת הגנה על הקיים, על האליטות הקיימות, ודווקא דיכאה מחשבה חופשית. תומס אלווה אדיסון לא בא מהאקדמיה וכך גם אלברט איינשטיין וכך גם רוב הגאונים והממציאים לא באו מהאקדמיה. כיום אם עדיין לא שמת לב, פתוח בפני כל אדם אוקינוס המידע שבמרשתת, ואתר זה הוא דוגמה מצוינת לכך. אינני בא לפסול את האקדמיה, אך לראות בה חזות הכל, היא גישה צרת מוחין שמזיקה לא פחות מאשר לבטל אותה מכל וכל.

      מחק
    9. אם למדת מדעי המחשב, אז בטוח למדת על מערכות ספרתיות ותיאור חומרה, אסמבלי ובניית אקסקיוטבל, מערכות הפעלה וקומפילציה, לפחות בטכניון זה חובה, ואת זה אתה לומד בשלושת הסמסטרים הראשונים, גם אם אתה גומר כמפתח אפליקציות, אתה יודע את תשתית המערכת שאתה מהנדס מעליה, מצד שני, הבורות של כלכלנים לגבי יסודות הכלכלה שהיא המערכת המוניטרית, פשוט מדהימה. ואני מדבר על בוגרי תואר שני מאוניברסיטה, עזוב את יועצי ההשקעות שזה אמור להיות יסוד עבודתם, לגלות סימנים מתי השוק נמצא במשיכת יתר או לא.
      המצב אצל בוגרי כלכלה הוא גרוע, לא סתם בועות נוצרות, הן מוזנות ע״י ״מומחים״ חסרי יסודות והבנה.

      מחק
    10. ערן, אם עברת כזאת שטיפת מוח באוניברסיטה, איך בכל זאת אתה חושב אחרת?

      מחק
    11. ערן,
      "למרות שהוכח שיש עוד דרכי ריפוי ומניעה נוספות (שלא נלמדות באוניברסיטה)."
      מה הוכח? מי הוכיח?
      התחלת לדבר בשפה של אתרי קונספירציות.
      אם יש משהו נקודתי, ציין אותו, אבל לומר שהרפואה המודרנית מייצרת תרופות שמרעילות אותנו ויש ריפוי במקום אחר, זו הכללה לא אינטלגנטית.

      מחק
    12. ערן,
      מעבר לזה שאני מסכים עם ההודעה של "השמים יפלו" לחלוטין, אתה עם כל הכבוד כנראה שכחת שכדי להבין במשהו צריך קצת ללמוד אותו.
      עד כמה שפופוליזם עובד היום יופי, בן אדם שמתייחס לחוב של מדינה רק כ-חוב, ואומר "הנה, בגלל החוב הזה המדינה תפשוט רגל" עושה מעצמו צחוק.
      תשים לב, הבלוג שלך יהיה קיים מספיק שנים כדי שתבין שארצות הברית לא הולכת ליפול ביחד עם הכלכלה שלה, הטענות הללו מושמעות כבר למעלה מעשור ואתה לא הראשון. זה מגוחך בסרטי תעמולה ביוטיוב כמו שזה מגוחך כאן, ביחד עם הקאונטר של החוב ששמת למעלה שאין לו שום משמעות.
      היום באינטרנט(כמו שאמרת בעצמך), כל אחד נהייה מומחה.
      כמוך, אני עוסק בתחום המחשבים עם נגיעות בכלכלה. וכמוך, אני יודע שאם כלכלן יבוא להעביר ביקורת על תוכנה שכתבתי, אשלח אותו ללמוד.
      אתה יכול ללמוד לתכנת, אתה לא תוכל ללמוד להנדס תוכנה/להגיע לרמה שהיא אקדמית בתחום(כמובן יש יחידי סגולה שכן, לא מכליל).
      הסיבה היא שיש המון חומר, וצריך שיטה אקדמית ללמוד אותו. הסיבה שחלק מהפרופסורים שתקו, היא כי פופוליזם זה כיף, אבל זה לא נכון. הפרופסורים שצעקו עלייך לא פופוליסטים, הם אוהבים אקדמיה כמו שהיא אמורה ליהיות, בנויה על עובדות. אתה לא בונה את האתר שלך על עובדות, אלא במקרה הטוב על כתבות מוואינט(שברור לכולנו שלא כלכלנים כותבים אותן). אתה מפרש כתבות כראות עינייך וקובע עובדות שרירותיות שיתאים לאג'נדה שלך, מהי אגב? כנראה שלפיד כלב וגנב, וגם ביבי(לא שאני מסמפט מישהו מהם, זה פשוט שקוף מהדעות שלך).
      האתר שלך מטעה, והדברים שאתה כותב באתר אינם עומדים בכנה אחד עם האקדמיה או בכלל עם המציאות.
      אתה מוזמן להמשיך לחשוב(ביחד עם חבורת האנשים שרואים בבלוג שלך מקור מוסמך בענייני כלכלה) שאתה צודק. המזל של כולנו, הוא שאת המדינה מנווטים אנשים שסומכים על האקדמיה והכלכלה יותר ממך, ובכך עושים את הדבר הנכון, ולא הדבר "שנראה טוב".

      אתה רוצה לעשות טוב?
      לך תלמד. וכשתחזור עם הידע שתרכוש תפתח בלוג אמיתי ואובייקטיבי, נטול קונספירציות ועיוותי הדברים כמו שניתן לראות בבלוג שלך היום.
      אגב, מפתיע אותי שהתגובות כאן לא נמחקות, כי כשאני בזמנו כתבתי לך את מה שאני כותב התגובה לא זכתה להופיע מעל דפי הבלוג.
      כאדם שעוסק בכלכלה אני אומר בצורה חד משמעית וברורה, אתה מטעה אנשים בכך שאתה מציג את הדברים שאתה כותב כעובדות.

      כמו שלא היית רוצה שכלכלן שלא למד תוכנה יבוא לעשות לך דיבאג, אל תצפה מאנשים שמבינים בכלכלה להסתכל על תוכניתן חסר השכלה בתחום שנותן להם הערות על כלכלה.

      בהצלחה לך.

      מחק
    13. במחשבה שנייה(לאחר קריאת הפוסט האחרון שלי).
      אני לוקח בחזרה את כלל הפסקה האחרונה לגבי ההמלצה שלי של "לך תלמד".
      אני בטוח שיש לך ידע רב בהרבה תחומים ואין לי שום רצון להתנשא או לפקפק בדברים שאתה יודע.
      אני חושב, שלא חקרת מספיק כדי להבין את התמונה הכוללת של יחס רזרבה חלקית ומה היא מייצגת, חוב הוא חלק ממערכת מאוד גדולה אבל הוא הכרחי לקיומה של מערכת שכזו. חוב מאקרו(של מדינה), או חוב של תאגיד, אינו חוב של בן אדם לבנק, זה שונה במגוון רמות.

      בכל מקרה, את ההמלצות שלי אשמור לעצמי, רק אומר את דעתי.

      מחק
    14. ואחרי שארה"ב תיפול תמצא גם הסבר יפה למה זה קרה ושאפשר היה לצפות זאת מראש. אכן המצב הזוי ביותר ארה"ב תהיה בסוף בחוב 500 טריליון.הם השטן הגדול ומוכרים שקרים הכלכלה שלהם זה הונאת פונזי הם שורדים דווקא בזכות שקרים של כלכלה הכלכלה שלהם לא מתפקדת הם "עשירים" על הנייר בזמן שאחרי שיפלו יחזרו למאה ה-19. כל הצמיחה שלהם זה ניפוח בועות. הם מחליאים.

      מחק
    15. כלכלה זה מדע למספרי סיפורים הצמיחה לא יכולה להיות גבוהה ה"כלכלה" מככבת כאילו זה פיתרון כי זה נותן לשקרנים לנפח בועות אחרי שהשקר יחשף הם יהיו כאלה מורעבים שאתה יכול לשכוח משליטה עולמית של השטן הגדול שישארו מוגבלים לתחומי היבשת שלהם ולא ינהלו את כל העולם בשלט רחוק. יש מסביבם ים גדול שמקיף אותם אין סיבה שהם ינהיגו את העולם. והם גם שקרנים מוחלטים עם תעמולה שמתחרה עם הנאצים.

      מחק
    16. אתה משווה תוכנה שהיא סך הכל שינויים בקוד בינארי בחומרה עצמה (אתה נותן פירוש למה שקורה זה לא יותר משינוי של ביטים) משהו שהוא יש לו סופיות למדע מטופש כמו כלכלה ? ההונאה העצמית בכלכלה זה מדהים, ועצוב מאוד שמדינה מופקרת ומרושעת כמו ארה"ב ממשיכה להיות דומיננטית על סמך שנות 1950.

      מחק
    17. זה שאתה משווה כלכלה למדעי המחשב כבר מראה על חוסר שיקול דעת. מחשב עובד בצורה בינארית מידע מיוצג שם בצורה קבועה לחלוטין וסטטית. לעומת קלקלה שזה לא מדעי פיזיקה.

      מחק
    18. לאנונימי 18:36,
      תגובתך היא מופת לפופוליזם והשמצות. ערן מתבסס על עובדות כמעט תמיד. הרעינות שהוא מביא לפתרון הוא לא המציא, הם מבוססים על עבודה של חוקרים כלכלנים, ביניהם חברי חטיבת המחקר של הבנק העולמי ואנשים שעזרו לפתח את היורו, כמו גם אירגונים דומים לשינוי מוניטארי ברחבי העולם. אך גם אם היה ממציא את הרעיונות יש להתייחס אליהם עניינית ולבדוק אם הם טובים.
      אם הוא פספס משהו בנוגע ל-100% רזרבה שגם מייקל קומהוף, ארוינג פישר, ריצארד ורנר ואחרים פספסו - אדרבה, בוא ותוסיף לדיון. אך בדבריך האלו לא תרמת דבר ענייני לנושא, חוץ מהשמצות.

      מחק
    19. לשמיים יפלו וכל מי שתמך בו
      קשה להיות אופטימי כשרואים את רמת האינדוקטרינציה שהציבור עובר בעוד העבודות טופחות על פניהם.
      כמו שכבר הזכירו, רבים מגדולי הממציאים ופורצי הדרך כלל לא למדו במסגרת פורמלית או פרצו דרך בתחום לא אותו הם למדו. כמו כן אצל רבים מאנשי העסקים המצליחים ביותר. בנוסף לעיתים רחוקות תמצא אדם כזה שמייחס את הצלחתו להשכלה אותה הוא קיבל באוניברסיטה לא כל שכן בבית הספר.
      אז מדוע מוכרים לנו כי על מנת להצליח יש ללמוד בבית הספר ובאוניברסיטה? על מנת להצליח יש ללמוד בכוחות עצמך מכל אדם! וזה הסוד שכל המצליחנים יספרו לך. אני למדתי בכוחות עצמי לתכנת ועבדתי עם בוגרי אוניברסיטה שהייתי בן 18 ועזרתי להם. האם אני מיוחד? לא. במקום להשתעמם בבית הספר הברזתי ועשיתי דברים מעניינים יותר. ניצלתי את זמני לרכוש השכלה אמיתית והיה לי ידע מעשי יותר.
      מה שערן תיאר כאן על הפקולטה לכלכלה כלל איננו שונה בכל פקולטה אחרת, למרות שמוכרים לנו שהאקדמיה היא אוביקטיבית הכל מבוסס על כבוד, קרדיט ומעמד אקדמאי. ראה דן שכטמן שבמשך שנים לעגו לו על גילויו. וכמוהו יש רבים.
      לא מזמן גיליתי את ג'ון גאטו, אחד המורים הנערצים בארה"ב. הוא כתב במילים את מה שכמעט כל אחד מרגיש על בית ספר. כמו כן הוא חקר לעומק את ההיסטוריה של החינוך הציבורי וגילה שאכן בתי הספר עובדים מצויין על פי התוכנית המקורית, שהיא לא לתת השכלה לצעירים אלא לייצר אזרחים טובים ובינוניים שיהיו עובדים וצרכנים צייתניים. הספרים שלו מומלצים מאוד ושי איתו גם ראיונות פוקחי עיניים ביוטיוב.

      מחק
    20. האוניברסיטה לא תמיד נותנת את הכלים המתאימים. אני למדתי אלקטרוניקה באוניברסיטה וגם עשיתי קורס במקום פרטי לא מוכר כלל. אני יכול להעיד על כך שהקורס הפרטי קידם אותי הרבה יותר מאשר מה שלמדתי באוניברסיטה.
      הנקודה החשובה היא שלמרות כל הכלכלנים המומחים בעלי התארים מהאוניברסיטה, הכלכלה נמצאת על הפנים. קרנות הפנסיה קורסות, מחירי הדירות בעננים, האבטלה גבוהה מאוד (אני חושב שהיא פי כמה ממה שמוצהר), אנשים בגיל מבוגר לא מוצאים עבודה. לא אכפת לי איזה תארים יש לכלכלנים. אכפת לי מהתוצאות. התוצאות הן על הפנים.

      מחק
    21. לכל מי שטוען שההשוואה בין מדעי המחשב לבין כלכלה היא השוואה מטופשת, אשמח להסביר לכם איפה אני רואה מקום להשוואה שכזו.
      גם להשוות בין היסטוריה לבין הנדסת תוכנה זה לכאורה "לא קשור" ואולי למישהו יראה כ"חוסר שיקול דעת". העובדה הפשוטה היא שכן ניתן להשוות בין שתי התחומים, גם מבחינה מחקרית בשניהם, ומאוד הרבה בחינות כמו השפעתן על החיים שלנו, שיטות בכל אחת וכו'.
      כל מי שלמד תוכנה והנדסה בפרט, ידע להגיד מהר מאוד שרוב מה שהוא לומד זה "היסטוריה". למה? כי האלגוריתמים הנלמדים לרוב הם כאלה שהומצאו פעם, כנ"ל לומדים על יסודות שהונחו פעם, כנ"ל משפטים שהוכיחו פעם, וכו'. כל זאת, בכדי שנוכל להגיע לרמה שממנה נוכל להתפתח הלאה. אדם שידע איך עובד מחשב(כי הוא למד על אלגברה בוליאנית, ועל קאשינג, ועל אלף ואחד נושאים אחרים שהומצאו בתחום), ידע להתפתח הלאה ולהמציא דברים חדשים.
      כנ"ל בכלכלה, מי שלא מבין בתחום(למד אותו במסגרת אקדמית) יכול עד מחר לכתוב "עובדות" שמקורן בעיתונים שונים כגון וואינט/דה מארקר וכו'. ולטעון שהוא מבין בכלכלה, בפועל, הוא יחזור על אותם הדברים שכבר שנים אומרים אנשים אחרים, ורוב הכלכלנים לא מסכימים איתם. בגלל זה השיטה "לא משתנה". שוב אגיד, אני לא כלכלן, ואפילו אני יודע שלהתייחס לחוב של מדינה כ"חוב" בלבד, מבלי לתת את התמונה המלאה על מהו אותו חוב ובכלל מהי כלכלת חוב, זאת שטות לטעמי ולא מצדיק אפילו את הקריאה. האדם שכותב את הנ"ל לא מבין מספיק בנושא כדי להעביר עליו ביקורת, זאת הסיבה שפרופסורים מתפרצים, ולעומתם יש כאלה שלא - פופוליסטים שכיף להם ליהיות "נגד" למרות שהם יודעים שהטענות הללו מופרכות ואין להם קשר למציאות.
      כמו הטענה ש"ביבי גנב", "לפיד גנב" וכו'. אם יש לכם קייס על זה שאחד מהם גנב, תתבעו.
      הפופוליזם חוגג ולהמון נוח עם פופוליזם שלא מצריך לימוד מעמיק ומחקר, או הבנה כלשהי. אז ההמון אוכל. אם זה מה שמקים האתר מכוון אליו - שיהיה בכיף.

      לגבי ה-"רבים האנשים שלא למדו במסגרת פורמליות והצליחו".
      אז תן לי לשים לך את הדברים בפרופורציה, יש יותר אנשים שכן למדו במסגרת פורמלית והצליחו, ומעט יותר יחידי סגולה אוטודידקטים שלא היו צריכים "ללמוד". ככל שתלך יותר אחורה ככה תתקל ביותר כאלה, כי פעם המוסד האקדמי לא היה מבוסס כמו היום. הטענה ש"איינשטין לא למד, או היה גרוע במתמטיקה" היא נחמדה אולי לילדים קטנים עם הפרעות קשב וריכוז, אבל אין לה שום אחיזה במציאות ותוכל לבדוק זאת בביליוגרפיה שלו.
      הוויכוח על כך שאקדמיה מפתחת אנשים ומקדמת אותנו כחברה הוא בעיניי מיותר, מי שחושב שלא, שיובשם לו. אני הייתי ממליץ אגב להתבסס על עובדות, כמו איך מאמר אקדמי מתתרגם ל-Iphone בסוף, והאם מכשיר שכזה יכל ליהיות ממוצא ע"י מישהו שלא סיים תיכון.(רמז, סטיב ג'ובס לא המציא את האייפון לבד).

      לגבי הטענות ש"הכלכלה נמצאת על הפנים", שוב, כשאתה לא יודע איך משהו עובד, כנראה שזה נמצא "על הפנים". אנחנו מדברים על מאקרו, ומערבבים את זה עם מיקרו. זה שאין לי כסף לקנות את הג'יפ שאני רוצה - אומר שהכלכלה היא "על הפנים". מקרה קלאסי של חוסר הבנה בסיסי.
      אין בכך פסול, אבל חשוב לדעת מתי אתה טועה בכדי לדעת ללמוד.

      שכל אחד יאמין במה שנוח לו, אבל לא יתפלא שהשיירה עוברת ועולם כמנהגו נוהג. הכלכלה האמיתית היא זאת שמתרחשת בחוץ, בעולם. מעוגנת ע"י פרופסורים(אותם אלה שצעקו עלייך ערן). ועובדת. העבודה שלה היא עובדה אגב.

      נדבר עוד 10 שנים, אני יכול לנחש את המקומות שכל אחד מאיתנו יהיה בהם.
      שבוע טוב.

      מחק
  2. ערן מתי אתה מגיע לבאר שבע?

    השבמחק
    תשובות
    1. עוד אין תאריך סופי. בסביבות מאי כנראה.

      מחק
    2. ולעברית יש תאריך?
      יהיה מעניין לשמוע אותך.

      מחק
    3. ערן הילדסהיים2 במרץ 2014 בשעה 11:34

      סליחה תיקון
      ההרצאה בבן גוריון ב30 באפריל
      בעברית עדיין אין אישור סופי לתאריך

      מחק
    4. היכן תתקיים ההרצאה? האם הכניסה חופשית?

      מחק
    5. ערן, איך משיגים כרטיסים להרצאה בבן-גוריון? דרך האתר של אגודת הסטודנטים?

      מחק
  3. היכן מתפרסמים המועדים והמקומות להרצאות?

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים2 במרץ 2014 בשעה 11:35

      הרצאות פתוחות אני אפרסם

      מחק
  4. ערן היקר. מזל שאתה אופטימי. האופטימיות שלך מדבקת...
    מאמר מצויין כרגיל.
    בכל פעם מחדש אני שמחה שנולדת
    ויותר שמחה שהיה לך ולעמית את האומץ לקום ולומר את הדברים בלי פחד
    לצאת מהקופסא, כנגד כל הסיכויים
    אין השראה גדולה מזו
    ולמרות הייאוש שאוחז בי לעיתים ,
    אני מתעוררת מחדש להאמין שיש לנו תקוה.
    ( :

    השבמחק
  5. אשליות אשליות. כל כך נוח לנו לחיות בתוך אשליות מבלי צורך לרענן ולבדוק מחדש.

    אשליית החינוך: בתי ספר מלמדים , מלמדים אותך ללמוד או מעבירים ידע ? אמיר כל כך צודק.
    איפה גוף האדם, כלכלת בית, קבלת החלטות, תקשורת בין אישית... איפה כל הדברים שבאמת חשובים ?
    עוד פרק בהיסטוריה או תנך לשינון מעיק (יכל להיות מרתק!)... תקראו איך חרדי מניו יורק מנהל בית ספר באופן שונה לגמרי ואז תבינו שכל השיטה הקיימת הומצאה בפרוסיה וממש אפשר אחרת !
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3589613,00.html

    אשליית דמוקרטיה : חחח באמת צריך להרחיב ? אולי צריך לקרוא לילד בשמו מקורב-רטיה או פקידו-קרטיה. לעם נותרת האשלייה של הליכה לבחירות בשביל לאשרר את המוסדות הקיימים בלבד. כל מוסדות והסדרי השלטון האמיתי נשארים בעינם.

    אשליית הכלכלה : המושג הכי מצחיק זה היד הנעלמה... תחשבו על זה ותראו כמה ציניות יש במושג הזה. זו היד הנעלמה שנכנסת לכם לכיס. זהו. אנחנו במשטר כלכלי פאודלי של עריצים ואריסים במסווה של שוק חופשי. נקודה.
    אחרת אין הסבר לכך שלפני דור היתה משכורת אחת לכל משפחה וזה הספיק... אפילו לחסכון חחח. הזוי.

    אבל זה נגמר. האינטרנט הורג את השקרים. הבלוג הזה ביחד גל המחאות ברחבי העולם הן אחד.
    התעוררנו.
    שקרנים מקצועיים תתחילו להכין כתבי הגנה.
    ש.ג.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מסתכל על זה לא נכון. מטרת מערכת החינוך היא לא להקנות ידע (הילדים יוצאים ללא כישורים בעלי ערך אחרי 12 שנות לימוד), אלא "לחנך". - כלומר, לשטוף את מוחם של הילדים. המטרה להפוך אותם לחיילים טובים ומשלמי מיסים שקטים.

      מחק
    2. אני לא יודע בקשר אליך, אבל הילדים שלי לומדים בבית ספר: חשבון, קריאה וכתיבה וגם אנגלית.

      למערכת החינוך מטרות רבות. אחת מהן היא ללמד. עוד אחת היא לחברת את הילדים ולהעביר אליהם את האתוסים הבסיסיים שהופכים חבורת בני אדם לעם. וכן, הסיבה שעושים את זה באופן תעשייתי וזול בבית הספר היא גם לפנות את ההורים לעבוד ולהביא תועלת.

      מחק
    3. אז בוא נדבר קצת עובדות:

      90% מהחרשניות ואהובות המורים והמורות בביה"ס שהוציאו 90-100 בכל המקצועות היום מזכירות או פקידות שמרוויחות מקסימום 5000 שקל ואחרי העבודה צופות בריאליטי כזה או אחר.
      90% מהחרשנים עושים משהו דומה.

      מעניין שאלה שהצליחו, עם או בלי בגרות בסופו של דבר, הם אלה שהבריזו הכי הרבה, עשו את הבגרויות שלהם, עם או בלי להעתיק - כדי לצאת ידי חובה כמובן, ועשו ההיפך ממה שאמרו והמליצו להם המורים\הורים.

      למערכת החינוך כפי שהיא היום אין שום עניין שתחשוב בעצמך והיא עושה את זה מצויין (או לפחות הצליחה עד שהגיע האינטרנט). גם המורים עם הכוונות הטובות לא כ"כ מצליחים לחנך לחשיבה עצמאית - הם עצמם תוצר של מערכת חינוך גבוהה יותר שמטרתה דומה.

      את הדברים האלה אני כותב בין היתר בתור אחד שסיים תיכון לפני 12 שנים, מספיק זמן כדי לחוות ולתת דיעה מגובשת ומעוגנת על מערכת החינוך בה למדתי, כולל השכלה גבוהה. מערכת החינוך כפי שהיא היום מביאה הרבה הרבה יותר נזק מאשר תורמת ורק אידיוט לא יבין שהיא קיימת בצורתה הנוכחית כדי לשרת אינטרסים בלבד - בעיקר כאלה כלכליים. מעכרת החינוך הנוכחית ביסודה מערכת דיכוי.

      מחק
    4. אחזק את דבריו של אור.
      קח אדם שסיים 12 שנות לימוד - אלו כישורים יש לו?
      אם הוא מחליט ללכת ולנסות ליצר ערך (כלומר לעבוד) - כמה ישלמו לו תמורת הכישורים הבאים הנלמדים בבי"ס:
      * גזירת משוואות ריבועיות
      * דקלום בע"פ של פסוקים מהתנ"ך
      * ניתוח שיר של ביאליק
      * אנגלית ברמה תיכונית
      * שליטה בפיזיקה ניוטונית
      * תכנות ברמת תיכון

      התשובה היא - במקרה הטוב מינימום במקרה הרע אפס.

      מערכת החינוך היא מתקן לאחסון ילדים שכל תפקידו היא לשטוף את מוחם כדי שילכו לצבא וישלמו מיסים. יותר מזה - הכל נעשה בכפייה. אני חייב לשלוח את ילדי לבי"ס מסויימים שמישהו מחליט שהם ראויים ואני גם חייב לשלם עבור חינוכם של ילדים אחרים

      מחק
  6. ערן, למיטב זיכרוני אתה מרצה באוניברסיטת בן גוריון ב31/4...

    השבמחק
  7. ערך, אני מציע שאתה תפרסם באתר כאן את מועדי ההרצאות שלך במיקום נפרד וזמין כל הזמן, כך יגדל מספר המשתתפים.

    השבמחק
  8. ערן שלום, שמחתי מאוד על אזכור הכתבה עם ענת אך אני תוהה האם אתם באמת חולקים את אותו מאבק.. קראתי כתבה אחרת שלה שבה היא מספרת על השינוי שלדעתה צריך לקרות. לדעתה צריך להעלות את אחוז ההשתתפות העצמי של הבנקים ל30% (להבנתי שה הכסף האמיתי שעומד מאחורי הכסף הוירטואלי שמתגלגל מהלוואות באשראי. אתה מציג עמדה שדורשת 100%, ענת מציגה דעה זו כקיצונית יותר ומתנגדת אליה אם כי לא בנחרצות כהבנתי. ממה נובע השוני ביניכם? מה הוא מייצג? ניסיתי להוסיף קישור לכתבה ולא הצלחתי, היא באתר כלכליסט. חפש אותה ואני אנסה להעלות אותה בתגובה אחרת.

    השבמחק
  9. אנונימי 11:46

    רצ"ב קישור לכתבה מכלכליסט - http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3600168,00.html

    ענת אדמתי מזהה נכון את הבעיה, אך לא הולכת עד הסוף עם הפתרון. יש כלכלנים בכירים רבים שתומכים בפתרון של רפורמה מוניטרית כוללת המשלבת יישום רזרבה של 100% עם ייצור כסף על ידי המדינה ולא ע"י גורמים פרטיים.

    השבמחק
  10. מה זה "הרצאה מטלטלת" ?
    מקבלים מכות בסוף ההרצאה ?

    השבמחק
  11. ערן, אם אתה יכול לשים את ההרצאות שלך בYOUTUBE
    לא רק שזה מעניין..
    אלא גם נוכל לשתף בפייסבוק למשל..

    השבמחק
  12. מה יצור ההבדל באחוז הרזרבה? וגם היא מדברת בכתבה שמצוינת פה שהימנים הם אלה שתומכים בה יותר.. יש הקשר פוליטי של שמאל או ימין לעניין הנ״ל? או שהוא גדול מהסוציאליזם מול קפיטליזם?

    השבמחק
  13. לאנונימי 14:48
    ההבדל באחוז הרזרבה הוא משמעותי מאד. כל זמן שלא תהיה רזרבה 100%, גופים פרטיים יוכלו להמשיך וליצור את כסף המדינה ולהרוויח ממנו על חשבון כל שאר האזרחים. 30% רזרבה טוב יותר מ-5%-6% כפי שהדבר כיום, אולם הוא עדיין לא פותר את העניין המרכזי - שהמדינה צריך ליצור את כספה ולהיות אחראית על כמותו.

    השיטה המוניטרית הנוכחית היא חוצת מחנות, מפלגות, ימין שמאל. אין כאן קשר לסוציאליזם או קפיטליזם. לאורך ההסטוריה היו תומכי הרפורמה הן מימין והן משמאל המפה הפוליטית.

    השבמחק
  14. הקטע מתוך הסרט inside job שעליו דיבר ערן

    https://www.facebook.com/photo.php?v=10152255780109008&set=vb.439609429431795&type=3&theater

    השבמחק
  15. מסכים עם דברי "שמיים יפלו" בענין תכנות ומחשבים.
    מסכים עם דברי ערן בענין הכלכלה.

    במוסדות דת, פסיכולוגיה, כלכלה, פילוסופיה, רפואה, ביולוגיה וכעת גם בפיסיקה שולטות אסכולות קשיחות של אג'נדות מקובעות שלא מאפשרת כל סטיה מהדוגמה השלטת.
    אפילו ביסודות המתמטיקה ניתן למצוא אותה.

    אומרים שהשקר הגדול ביותר בתולדות המין האנושי הוא שאין האושר המוחלט בחזקת קיים.
    שאין הנצח קיים.
    שאין וודאות מוחלטת.
    שאין אמת מוחלטת.
    אומרים שהשקר הגדול ביותר בתולדות המין האנושי הוא שאין אלהים בחזקת קיים.
    שאין אלהים אהבה טהורה אינסופית.
    שאין טוב מוחלט.
    שאין פתרון לבעיות האדם מכאוביו וייסוריו.
    אומרים שהשקר הגדול ביותר המופץ ברבים הוא שהאדם הוא חומר שהפך עצמו מעצמו לאדם. שתודעה היא חומר. שהאדם לא נועד לחרות אמת.
    -
    מבט נוקב על האדם שאבד את האמת על עצמו כאן:
    http://vod.walla.co.il/movie/2616743/s21

    נקודת מבט מנוגדת של אדם שהשתחרר משלטון העריצות של האגו:
    http://www.youtube.com/watch?v=TAvfdwypmnw
    http://www.youtube.com/watch?v=SUkFibYW2Gs
    http://www.youtube.com/watch?v=RofybYVNCe4
    http://www.youtube.com/watch?v=1DgPaoObetE
    -




    השבמחק
  16. מהתפיסה שלי אחוז רזרבה של 100% יקשה על גלגול הכספים במשק ועל ״הצמיחה״. תפיסה זו להבנתי היא חברתית יותר ולכן מתקשרת בראש שלי יותר לשמאל ולשיווין.. מה אני מפספס..?

    השבמחק
    תשובות
    1. נסה את נקודת המבט הבאה:
      "רזרבה חלקית" היא למעשה שפה מכובסת שמשמעותה: להלוות כסף שאין לך או לזייף כסף.
      לאף אחד אסור לעשות את זה חוץ מהבנקים. איך זה בראיה חברתית?

      מחק
  17. המהפכה שאמריקה תלך לעזעזל זה המהפכה

    השבמחק
  18. הבעיה של החוגים לכלכלה היא לא רק שלהם. ברגע שהאוניברסיטאות נתנו להון הפרטי להתערב. הן הפכו לשפחות שלו. החוגים לכלכלה מתנבאים נבואות נוחות לחונטות השולטות. ובמכיוון שהחונטות השולטות גם מימין וגם משמאל מחזיקות ברעיונות ההפרטה והשוק הכביכול-חופשי, החוגים לכלכלה מפתחים את הרעיונות האלה ולא אחרים. די לדעת מה עשתה אסכולת שיקגו לכלכלה בדרום אמריקה ואיך העלתה את שלטון פינושה על מנת שיישם את רעיונותיה, כדי לדעת מה הם החוגים לכלכלה היום. במילים אחרות: החוגים לכלכלה תפקידם הוא למצוא הצדקות לשלטון הגזל.

    השבמחק