יום ראשון, 20 ביולי 2014

בצל הלחימה הממשלה תחליט היום לחזק את שליטת הבנקים על האזרחים

מאת: ערן הילדסהיים

בצל המלחמה המתנהלת בשטח עזה, בזמן שתשומת לבכם נתונה לשלום החיילים ולשאלה מתי תבוא האזעקה הבאה, אמורה להתכנס היום הממשלה לישיבה בה תאשר את המלצות הועדה לצמצום השימוש במזומן. בכך לכאורה מנצלת הממשלה את המלחמה כדי להמנע מדיון ציבורי בנושא שנוי במחלוקת ועקרוני שהולך לצמצם את מעט החופש המוניטרי שעוד נותר לנו.מיותר לציין ,שבמעלימי המס הגדולים באמת, הממשלה החליטה דווקא לא לגעת.



 יש דבר עקרוני חשוב שצריך להכיר כשמדברים על שימוש במזומן- בכלכלה מונופוליסטית (על סף הפאודלית) כמו זו שקיימת אצלנו,הממשלה מחייבת את תושביה להשתמש רק בשקלים שמיוצרים כאשראי על ידי בנקים פרטיים. זה אומר שהממשלה בעצם כופה עלינו להיות תלויים תלות כמעט אבסולוטית בבנקים אם ברצוננו לחיות חיים נורמטיבים. מעט החופש שעוד עדיין נותר לנו בכלכלה כזו הוא המזומן. המזומן היום הוא הדרך היחידה שנותרה לנו כדי לבצע עסקה מבלי שהאח הגדול יוכל לעקוב אחריה,מבלי שהבנקים יוכלו לגבות עבורה עמלות או להטיל ריביות וזו גם דרך יעילה כדי למנוע מהממשלות לגנוב לנו את הכסף דרך הטלת מס על פקדונות (כפי שנעשה בקפריסין) או הטלת ריבית שלילית (כפי שהחליט עליו הבנק המרכזי באירופה לאחרונה). המזומן הוא גם מפלטם של אלו שאיבדו את הכל וחשבונות הבנק שלהם נסגרו או עוקלו. למרות שלרובנו זה נראה בלתי אפשרי יש הרבה אנשים בישראל שאין להם חשבון בנק.  חלקם פתחו בחיים חדשים ללא חשבון בנק מחוסר ברירה וחלקם כי נמאס להם להיות כפופים לגחמות ולשעבוד הבנק.

אזרחים שהחליטו להתנתק מהמערכת הבנקאית ולעבור למזומן

החלטת הממשלה היום משמעותה להגביל את השימוש במזומן בעסקאות עד 10,000 ש"ח ,בשנה הבאה זה כבר יופחת עד ל-5,000 ש"ח ומפה המדרון לסכומים נמוכים עוד יותר נראה ודאי. ההגבלות תקפות גם לצ'יקים שניתן להסב. המטרה הרשמית היא מלחמה בהון השחור. במילים אחרות אפשר להגיד שבמקום שהממשלה תשקיע משאבים כדי לעצור את העברינים שמסתובבים בתוכנו, היא מחליטה באופן חריג לשים את כולנו במעצר פיננסי. למעשה הממשלה בוחרת בדרך הקלה. אפילו הקלה מאד בהתחשב בכך שחלק גדול מהעלמות המס בישראל לא מגיע מאותם נהגי מוניות או אינסטלטורים שמעלימים שקל פה או שקל שם כדי לכסות את חובותיהם,  אלא מטיקונים ותאגידים שעושים זאת בחסות חוקים שנתפרו במיוחד עבורם על ידי אותן ממשלות ישראל ש"נלחמות" בהון השחור. כך נחשף למשל בתכנית המקור כי שר התמ"ת דאז אהוד אולמרט תפר חוק במיוחד עבור חברת טבע שאיפשר לה לקבל פטור מתשלום מס של 12 מיליארד ש"ח! אתם ודאי שואלים איך אף אחד לא התריע על זה אז ואיך אנחנו לא יודעים על זה? החוק הזה גם הוא מסתבר שעבר בחטף בחסות ההתנתקות והמשבר הפוליטי שהעסיקו את הציבור באותה תקופה. מתחילים להרגיש דה ז'וו למה שמתרחש כעת?

אלא שפה זה לא נגמר:
בניגוד להרבה עצמאיים שמעלימים הון כדי לשרוד, לאותם טיקונים ותאגידים יש את המשאבים ואת הכסף "לקנות" את אותם מומחי מס שכתבו את חוקי ונוהלי המס בישראל.אלה מכירים את כל הפרצות בחוק. דרך שניה היא להפעיל קשרים עם האנשים הנכונים ובעצם "להעלים" מיסים בצורה חוקית לכאורה. כך למשל חשפו בתחילת העשור מיקי רוזנטל וחושף השחיתויות רפי רותם, שבעת רכישת "סלקום" צירף דנקנר לשירותיו את רואה החשבון, קובי בן גור, המקורב לראש רשות המיסים, איתן רוב. לבסוף, בעסקה ששוויה 1.4 מיליארד דולרים קיבל דנקנר "הנחת מס" שהגיעה ל400 מיליון שקלים ! לימים איתן רוב יועד להיות יו"ר נייר חדרה של דנקנר עם משכורת עתק -מינוי שסוכל בעקבות מעצרו של רוב. מהתחקיר עולה בנוסף כי דנקנר העסיק בשורותיו אישי ציבור לשעבר ו"נערי אוצר".

האם אתם רואים איזשהוא תרחיש בו הממשלה מאשרת בדחיפות יוצאת דופן המלצות  נגד העלמות המס של הטיקונים והתאגידים הגדולים והכל תוך כדי לחימה עזה בדרום הארץ?
כך או כך אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון אמורה היום ממשלת ישראל להחליט להתחבא מאחורי רעש התותחים רק כדי להעביר עוד שליטה לאלה שכבר שולטים בנו.

37 תגובות:

  1. מה שכתבת זה נכון אבל זה הסימפטומים יותר מאשר שורש הבעיה.

    שורש הבעיה הוא הכסף כחוב. זה יוצר חוסר מתמיד אצל הממשלה.
    בצר לה הממשלה פוגעת בחוליה החלשה שהיא בדר"כ רוב הציבור.

    שיטת הכסף כחוב הומצאה במקור בשביל לאפשר שליטה טובה יותר ולהעביר כסף מרוב
    האנשים למיעוט האנשים.
    השליטה הטובה יותר מתאפשרת ע"י ריקון רוב הציבור מכסף מה שהופך אותם "נוחים לשליטה".

    היום שהרצון לשלוט חלש יותר מאשר פעם ויש ניצנים של מעבר להרמוניה ושיתוף פעולה יש צורך
    להחליף את השיטה הכלכלית הישנה שהיא תוצר של העבר.

    השבמחק
  2. בטווח הקצר מדובר בניסוי. לראות אם הציבור מקבל את זה ולאט לאט (כמו צפרדע במחבת) להעלים את המזומן. הרי מי שמצליח להציל את רכושו משוד המושלים (בקצרה "מיסוי"), ימשיך לעשות זאת כל עוד יש מזומן. הרי גם כך הוא מסתכן בכך שידפקו על דלתו בריונים חמושים, אז מה ההבדל?

    לגבי הטווח הארוך - הלוואי שזה יצא לפועל והמזומן יבוטל זה יעשה לכולם רק טוב - והנה הסיבה:

    יש דבר אחד שהממשלה מוכיחה באופן עקבי - אלימות, בסופו של דבר, תמיד משיגה תוצאות הפוכות לכוונת מפעיל האלימות. אותו אדם מסכן ששורד רק בגלל שמצליח להציל פרי עמלו ממיסוי, ימצא פתרון יצירתי אחר כדי לשרוד. אנחנו נצפה בשגשוג פתרונות תשלום חלופיים (למשל: ביטקוין אבל לא בהכרח), והמושלים ימצאו את עצמם עם פחות כסף ופחות שליטה.

    אין לי כדור בדולח, אבל סמנו את המילים שלי. ביטול המזומן יביא את הקץ על חבורת החמושים המכונה "ממשלה"

    השבמחק
    תשובות
    1. שחרורון: הגישה שלך חיובית, אני אוהב את זה (: מי ייתן ומה שכתבת באמת יתקיים בעתיד.

      מחק
  3. זו הכנה לקראת העלאת ריביות. המטרה היא אמצעי שליטה על בני האדם בתקופת המלחמה שלפנינו, שרחוקה מלהסתיים.

    השבמחק
  4. דרורי החלאה....

    השבמחק
    תשובות
    1. דרורי כול הכבוד לך איש חכם עלה והצלח !!!

      מחק
  5. אם המדינה הייתה מייצרת את הכסף שלה בעצמה במקום שבנקים פרטיים ייצרו אותו בשבילה וילוו לה אותו בריבית ובמקום לגזול אותו מהאזרחים אז לא הייתה בעיה של "הון שחור".

    השבמחק
  6. מצדה תיפול בשנית בזכות הקפיטליזים הרצחני של בן העוולה זייבי !!!

    השבמחק
    תשובות
    1. רק בוא נדייק. לא מדובר בקפיטליזם. מעולם לא היה קפיטליזם במדינת ישראל, אפילו לא משהו קרוב.
      מה שקיים הוא ספין אוף של פאשיזם הקרוי crapitalism או שילטון המקורבים או רווחים פרטים הפסדים ציבורים.

      מחק
  7. המשמעות העיקרית היא איבוד 2% מערך הכסף לטובת עמלות סליקה.
    כאמור, הפחדת אנשים במושג "כסף שחור" תמיד נוגעת לבעלי מקצוע - אבל אלו משלמים מיסים עקיפים, שהם רוב המיסים בישראל. ולכן אין משמעות אמיתית להפחדה.
    הבעיה היא עם כספים של שמקורם בפשע ושל תאגידים שלא משלמים מס.
    על אלו החוקים החדשים לא ישפיעו כי יש להם תשתית לניהול ההון - כמו רשתות של מכבסות, מאפיות, פיצוציות, חשבונות אופ שור וכו'
    אבל הכי טוב להיכנס בחמאס עד הסוף....

    השבמחק

  8. לא לבעלי לב חלש...
    אני לא ישן מאז שקראתי את זה :

    http://www.nakim.org/israel-forums/viewtopic.php?t=269647&s=%D7%9B%D7%9E%D7%94_%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%9C%D7%90_%D7%9E%D7%9E%D7%A9_%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%A8%D7%95_%D7%9C%D7%9B%D7%9D_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%9E%D7%91%D7%A6%D7%A2__quot;%D7%A6%D7%95%D7%A7_%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%9F_quot;_%D7%91%D7%A2%D7%96%D7%94

    השבמחק
  9. ערן, אתה כותב מה המטרה הרשמית. מלחמה בהון השחור. יופי, מה המטרה האמיתית?
    אתה בוחר להחזיק את החבל בשני הקצוות. אתה אינך בטוח בעצמך מה הסיבה האמיתית לכלא הפיננסי הזה, אבל אתה לא מודה בזה. רק טוען מה זה לא.
    לדעתי שלי הסיבה האמיתי והלא מודעת של הממשלה היא שמירה על ערך המטבע שלה. לדעתי צריך לנתח את הנקודה הזו הרבה יותר כדי להבין לאן הדברים הולכים. הם מנסים באופן נואש וטוטליטרי לשמור על ערך השקל ודרכו על האליטה השולטת. זה מתרחש בכל המדינות וישראל רחוקה מלהמציא כאן את הגלגל. היא רק מיישרת קו עם כל החבר'ה.

    השבמחק
  10. העתונות המגויסת הפסיקה למלא את תפקידה כשומר הדמוקרטיה וממלאה את המסכים מבקר עד ערב בקשקשת אינסופית של כתבים ומומחים מטעם עצמם שמנהלים נון סטופ שיחות סלון של יום ששי ובחסות התרדמת הזאת הממשלה ממשיכה לחסל את שאריות החופש והאנושיות..

    השבמחק
  11. אז מכיוון שאני מכירה את הנושא מבפנים אני יכולה לומר באופן די וודאי שהכתבה הזאת חובבנית עד הזויה. והאמת שאני מופתעת להיות זאת שמגנה על הועדה, כי לאורך כל הדרך תפקידי היה לבקר אותה. אולי זה יתן לי עכשיו קצת קרדיט.
    א. המגבלות הן העסקאות בין עוסקים. כמה עסקים אתה מכיר שמשלמים במזומן סכומים של 10 אלש"ח, ואין להם כוונות זדון? יש כמה בודדים, אבל בטח לא תופעה רווחת.
    הרף ליחידים גבוה בהרבה.
    ב. במסלול מקביל המדינה עובדת על יצירת כרטיסי דביט עם עמלות מפוקחות.
    ג. לבעלי חשבון מוגבל תהיה אפשרות להתנהל ללא הבנק
    ד. אפשר יהיה לנכות צ'קים בגופי נש"מ מפוקחים.
    ה. היה דיון ציבורי כל כך מקיף, שימועים לכל מי שרצה לבוא ולטעון, אם לא השמעת את עמדתך כנראה לא התאמצת במיוחד.
    ו. המלחמה בהון השחור היא לא מול נהגי המוניות, וגם לא מול טייקונים, אלא מול משפחות פשע פשוטו.
    ז. הנפגעים הראשונים הכלכלה השחורה הם אתה ואני.
    ח. כל כך הרבה ססמאות ריקות מתוכן, גם בכתבה וגם בתגובות. מרקסיזם במיטבו. תחי המהפכה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה.
      אענה לך:
      א. אם יש כמה בודדים אז אדרבא בוודאי יהיה קל לתפוס אותם. את רק מצדיקה את העובדה שיש פה ענישה קולקטיבית שלא לצורך בגלל בודדים אם באמת אלה רק בודדים.
      ב. כרטיסי דביט לא פותרים את הבעיה של מעקב כל מיני גורמים אחרי עסקאות שאנשים לא רוצים לחשוף אותם מטעמי פרטיות ומגבירה את התלות שלנו בניהול חשבונות בבנקים. לגבי עמלות על כרטיסי הדביט בניגוד למזומן - הן ניתנות לשינוי - מי ערב לנו שלא יעלה מפקח שיחליט בעוד שנה שהעמלות "נמוכות מידי"? והשאלה היא למה בכלל צריך עמלות על כרטיסי הדביט - למה להטיל עוד עמלות בנוסף לקיימות?
      ג. עד כמה שהבנתי אזרחים ללא חשבונות בנק בכלל או חשבונות מוגבלים. לא יוכלו לבצע עסקאות מעל 10000 שקל במזומן השנה ו5000 בשנה הבאה. הפתרון הוא שהם יצהירו שחשבונם מוגבל -דבר שבנוסף לפגיעה בחופש הפרט הוא פגיעה בכבודם של כ800000 איש שידרשו להצהיר לצד השני של העסקה כי הם בעלי חשבון מוגבל.
      ד. סעיף זה אין בו אלא להפוך את שוק הנש"מ משוק תחרותי לשוק בשליטת מספר מועט של חברות
      ה. הטיעון של שמירה על חופש הפרט הוא טיעון בסיסי - לא ברור כיצד התנהלה הועדה לכל אורכה מבלי לדון בה ?
      ו. זו לצערי מכבסת מילים - ממליץ לך לחפש בגוגל "רפי רותם" ולקרא מה קרה לו ברגע שניסה להלחם בהון השחור של משפחות הפשע כאשר היה קצין חקירות במחלקת מודיעין ברשות המיסים. מה שאני רוצה להגיד שאם ההון השחור של משפחות הפשע הוא הבעיה אז למדינה אין שום בעיה להתמודד איתו מבלי להגביל את העסקאות במזומן. היא רק צריכה לרצות לעשות זאת .
      ז. אין ספק שאני ואת נפגעים מהכלכלה השחורה לכן יש להגביר את האכיפה במקום לראות בכולם אשמים כל עוד לא הוכיחו אחרת ומכאן גם לגרום להגבלת החופש המוניטרי היחידי שעוד נותר לנו. המדינה ללא ספק בוחרת בדרך הקלה - במקום לעצור את העברינים בשכונה היא החליטה להטיל עוצר על כל תושבי השכונה. ועוד לא דיברנו על העלמות המס במיליארדים של הטיקונים בחסות החוק. מתי קמה ועדה שבדקה את הנושא הזה?
      ח. זה לא טעון

      מחק
    2. לאנונימי(ת)
      אם זו רמת הטענות שאת מעלה בתור מי שתפקידה הוא לבקר את הועדה - אל תצפי לקרדיט כלשהו.

      מחק
    3. יוסי המג'נון21 ביולי 2014 בשעה 2:16

      ערן, אני במקומך כבר הייתי מתפחלץ למשמע טענות ותגובות כאלו ודומות בגלל תסכול הולך וגובר מתרדמתם של האזרחים עם כל זמן שחולף. גם כשאני מעלה נושאים כאלה בדו שיח עם סביבתי קשה לי לא להתלהם ולערב אמוציות ומהר השיחה הולכת לאיבוד.
      הרשה לי לשבח אותך על תגובות ענייניות וממוקדות כמו זו לעיל, על השקט הפנימי שאתה משדר בתגובותיך וההתמצאות בנושאים אותם אתה מפרסם.

      הרשה לי להוסיף כי לא ירחק היום בו שימוש במזומן תהיה נחלת העבר וביחד עם המאגר הביומטרי, הדנא לנולדים וחוקים נוספים שיגבילו את חופש הביטוי והפרט בעזרת המשטרה, העיריה, רשות המיסים וגופים ממשלתיים, כולנו נהיה תחת מעקב מתמיד. גם אם נרצה לשנות לא נוכל - זה יהיה מאוחר מידי.

      מחק
    4. ושוב אני,
      עיקר הביקורת שלי על צמצום השימוש במזומן הייתה בדיוק מהסיבה שיש לי בעיה עקרונית עם כל סוג של מגבלה על בחירות של אזרחים. הנקודה היא שבכובעי המקצועי הטיעון הזה לא היה רלוונטי (למרות שהשמעתי אותו מספר פעמים בכל זאת).
      מה בכל זאת הקושי שלי עם מה שכתבת? וזה מתחבר למשפט האחרון שלי שכתבת עליו שהוא לא טיעון, ואני מסכימה שבשל הקוצר שלו הוא אכן לא טיעון אבל כבר לא היה לי זמן להרחיב, והייתה מאחוריו דווקא הרבה מחשבה)
      ראשית מהכותרת שלך עולה שהממשלה באה כגנב בלילה ובמיסוך עשן המלחמה מעבירה במחטף החלטות שנועדו לקבע את שלטון האליטות. שזו פשרנות מרקסיסטית למציאות.
      אני, שדוגלת בגישה פוזיטיביסטית (מפוקחת), ולצד זה מכירה את השתלשלות העניינים בועדה, וגם מכירה אישית חלק ניכר מהאנשים שהיו חברים בה רואה את הדברים אחרת.
      הועדה הזאת הייתה אחת הידועות, כל מי שרצה להשמיע את קולו, עשה זאת. מרבית המתנגדים לשינויים הגיעו מהמגזר העסקי דווקא, ואפילו מתחום כרטיסי האשראי שלא כל כך שמחים עם הקטע של הדביט.
      היו שני סבבים של שימועים, פלטפורמה להערות הציבור והרבה דיונים בין לבין. כך שבטח שלא ניתן לומר שעושים מהלכים בלי לשתף.
      האם המסקנות של הועדה היו ברורות לה מראשית התהליך? אכן כן. אך נעשו גם הרבה שינויים תוך כדי, והתאמות שבוצעו לאור ההערות שהתקבלו.
      עניינית תמצית ההמלצות:
      1. סכום ההגבלה בשלב הראשון בעסקאות יהיה 10 אלש"ח
      2. הגבלה בין פרטיים 15 אלש"ח
      3. ברכישת כלי רכב משומשים 50 אלש"ח
      4. בעלי חשבונות מוגבלים עד 20 אלש"ח (עד לכניסת כרטיס חיוב מיידי לתוקף)
      5. לא ניתן להסב צ'קים אלא פעם אחת בלבד לגוף נש"מ - זאת במטרה לא לפגוע ביכולת לקבל אשראי באמצעות נכיון צ'קים.
      6. איסור על צ'ק פתוח
      7. איסור על צ'קים מעל מיליון ש"ח
      8. קידום פתרונות כרטיסי חיוב מיידיים במחיר מפוקח (וגם למזומן יש עלות, למי ששאל על למה עמלות)
      9. חיוב בנק הדואר להנפיק כרטיס דביט.
      10. קידום צ'ק דיגיטלי
      11. בין שלב לשלב תתבצע הערכת מצב על ידי שר האוצר שרת המשפטים ונגידת בנק ישראל והוועדה הקבועה לעניין. לא סביר שדבר כזה יתבצע בדלתיים סגורות.

      עכשיו בואו נתחיל את הביקורת מהנקודה הזאת.
      צריך וחשוב לבקר את מהלכי הממשלה, אבל מפריע לי שזה נעשה על אוטומט, כל אחד מקובע במקום ובתפקיד שלו ושולף את התגובה הגנרית ההולמת את מעמדו. זה לא מעשיר את השיח.

      כפי שאמרתי אני לא מתה על העניין, אבל מבחינה אמיתית, אין הרבה עסקאות מזומן שמתבצעות בסכומים כאלה (ואני שוב מדגישה את ההבחנה בין עסקאות לבין פרטיים), ולכן ההגבלה לא מהותית ברמה הפרקטית. כמו כן זה קיים כבר במדינות רבות בעולם.
      לגבי צ'קים, הסבה אחת נותנת מענה לשימושים של צ'קים מוסבים כאשראי אלטרנטיבי (חשוב במציאות של ריכוזיות), ונש"מים ימשיכו לפעול ולבחור אם הם רוצים להיות רק צ'יינג'ים, ואז הפיקוח עליהם יהיה יותר מקל, לעומת אם הם רוצים לנכות צ'קים ואז יצטרכו לעמוד בשלל דרישות לגיטימיות כמו הון עצמי וכו'.
      ומי שמכיר את עולם הצ'יינג'ים יודע גם מה תפקידם בהלבנת כספים.

      ולסיום - למה כלכלה שחורה פוגעת בנו? זו לא אגדה, אלא זה חלוקה לא שיוויונית בנטל המסים.
      לרשות המסים יש מתודולוגיה מאוד ברורה לעניין. לא תמיד אני מסכימה איתה, אבל זה מהלך אחד מתוך כמה, שנועדו לסגור את הפינות, בתוכם גם דיווח מקוון וגם שלל דברים מעיקים נוספים, אבל בסוף למרבה הפלא עושים את העבודה.
      לגבי תכנון מס לגיטימי או לא לגיטימי, גם סוגייה לטיפול, אם מטפלים בבעיה אחת אין בכך מתן הכשר לבעיה אחרת. אם על כל פעולה יאמרו, "במקום לעשות X תעשו קודם Y", הסוף יהיה שלא יעשו שום דבר.

      לסיום, תפקיד הביקורת הוא חשוב מאוד, אבל הייתי שמחה לראות שהביקורת לא מקובעת.
      תודה על האירוח, יש עוד הרבה מה לומר בעניין אבל אני חייבת לרוץ


      מחק
    5. לחלק גדול מהטענות שהעלת פה כבר הגבתי בתגובה הקודמת והסברתי מדוע לדעתי יש בכך פגיעה באזרחים מבחינה פיננסית. מחלק אחר כמו חופש הפרט או השפלת אנשים שהם בעלי חשבונות מוגבלים (מעצם זה שהם יצטרכו להצהיר על כך שהם מוגבלים לצד השני בכל עסקה שיבצעו מעל 5000 ש"ח בעוד שנה) את פשוט התעלמת.

      לגבי העובדה שחלק מחברות האשראי התנגדו לכרטיסי הדביט -
      בארה"ב למשל אין הגבלת מזומן ולמרות זאת הכלכלה השחורה היא חלק הרבה פחות דומיננטי מזה שבישראל. אלא שבשביל לצמצם את הכלכלה השחורה הזו "בסגנון אמריקאי" מבלי להגביל את המזומן זה דורש מהמדינה משאבים רבים ומנגנון פיקוח נרחב . המדינה החליטה ללכת על הפתרון הקל ולכן בשביל להצדיק את פעילותה היא הלכה להתיעץ עם חברת ויזה כדי להבין איך מצמצים את הכלכלה השחורה בארץ שזה כמו ללכת לחתולה להתיעץ איתה איך שומרים על השמנת כך שאף אחד לא יאכל אותה.

      לגבי השימוע שרוב ההתנגדויות בו הגיעו מהמגזר העסקי - אני לא מבין מי מחברי הועדה באמת חשב שאנשים פרטיים שחשבונם מוגבל וכל עיסוקם הוא בלשרוד את היום, יוכלו להתעדכן באיזה הודעה קטנה בעיתון שיש שימוע, למצא את הזמן להתעמק בהמלצות הועדה , להגיש נייר עמדה ולבוא להתעמת איתו מול ראשיה. זה יותר לצאת ידי חובה -להגיד אמרנו שיבואו והם לא באו.

      לגבי חברי הועדה -הביקורת היא לא אישית - אינני מכיר את כל חבריה ואת כל האינטרסים שלה אבל כל עוד לא מצאתי רבב אני יוצא מתוך הנחה שחברי הועדה עשו מלאכתם נאמנה בהתאם למנדט שניתן להם.

      את מרבה לדבר על "ההקלות" שעשו חברי הועדה. בדרך כלל הקלות ניתנות על עונש או הגבלות מסוימות שהוטלו על האזרח. הועדה הזו איך שלא תסובבי את זה ואיזה הסבר שלא תתני מטרתה להגביל את החופש המוניטרי של האנשים - לא ברור במה פשעו רוב האזרחים שמשתמשים במזומן (ושאינם עברייני מס) שהם זקוקים להקלות מטעם המדינה?

      לגבי הביקורת על הממשלה -האם כל ביקורת על הממשלה נעשת בצורה אוטומטית וכל תמיכה בה נעשת לאחר מחשבה רבה?

      מחק
    6. לא, גם הביקורת וגם התמיכה הן לרוב אוטומטיות, בהתאם לתפקיד שכל אחד או אחת משחקים, וזה חבל.

      מחק
    7. מה ההבדל בין 'עסקאות' לבין 'פרטיים' זה לא ברור לי, מישהו מוכן להבהיר ולהדגים? תודה

      מחק

    8. הבסיס של כל הפסטיבל הזה היא ההנחה שאי-תשלום מיסים פוגע באזרחים. כלומר, אם "כלכלה שחורה" לא פוגעת באזרחים כל הדיון הזה מיותר ונותר לחפש את המניעים האמיתים מאחורה

      המבקרת טוענת שיש לה יותר מידע מהאדם הממוצע. ואני שמח שכך! אולי סוף סוף נקבל תשובות.
      שאלתי אותה האם "כלכלה שחורה" באמת פוגעת באזרח והבאתי מאמר אחד שטוען ההפך.

      התשובה שלה הייתה: "למה כלכלה שחורה פוגעת בנו? זו לא אגדה, אלא זה חלוקה לא שיוויונית בנטל המסים." הייתי מצפה ממומחה להביא נתונים ולא "להפריח סיסמאות" (אם נשתמש בביטויים של המבקרת).

      אבל, השאלה שלי אולי לא הייתה מנוסחת כראוי. הנה היא שוב: נניח 100% מהאנשים ישלמו מיסים, האם איכות החיים של התושבים תשתפר כתוצאה מכך שלחבורת האנשים הקרוייה "ממשלה" יהיה יותר כסף? המאמר שהבאתי, הבלוג הזה וניסיון היומיום של רובנו מציע שזה לא בטוח המצב.

      האם קודם נוטלים את כספנו, עושים בו שימוש לטובת אינטרסים צרים ואח"כ מספרנו לנו אגדות על כלכלות בכל מיני צבעים, שיוין בנטל וחדי-קרן?

      מחק
    9. אנונימית לא צריך להיות גאון גדול בשביל להבין שהמטרה העליונה של הגבלת המזומן הוא מיסים.

      בושה שאת תומכת בממשלה,מה עוד שאת אומרת:"כפי שאמרתי אני לא מתה על העניין".
      אז את בניגוד פנימי,תסמונת שטוקהולם אם תרצי.

      חשבת פעם למה בכלל צריך להגביל את המזומן או שצר עולמך כעולם נמלה.
      אולי זה בגלל שהמצב הכלכלי מדרדר בעולם.
      ואם זה המצב מן הסתם זה לא יפתר על ידי המהלך החולה הזה אלא רק יתרום עוד פלסטר
      לפצע קשה מדמם.

      מחק
  12. בכרטיסי האשראי כבר מופיע רכיב אלקטרוני. התוכנית לחבר אותו גם למאגר הביומטרי שיבטיח שליטה מוחלטת באזרחים. אוייב הממשלה.. לא תוכל לקנות אוכל !!
    לא מאמינים ?
    תראו פה:
    https://www.youtube.com/watch?v=FuinaIm-kd4

    השבמחק
  13. גברת האנונימית:
    למה את חושבת ששימוש בכסף מזומן אמור לעלות לי עוד כסף? זה שאני מפקיד בבנק משכורת שלי ונותן לו להשתמש בכסף שלי, זה לא תשלום מספק?
    את מתבלבלת בין מארקסיזם לטוטאליטריזם, האחרון זה היעד שממשלה וועדות שלה, כולל המדוברת, מנסות לנוות אותנו.

    השבמחק
  14. אנונימית רשמת "האם המסקנות של הועדה היו ברורות לה מראשית התהליך? אכן כן".

    ובעצם כל הדיון שלנו הוא טכני ומיותר.

    המטרה היא להכשיר את השרץ או בשפתך ליישם את ההחלטות על הגבלת המזומן.
    הפרטים הם מה שהם - פרטים.

    עד עכשיו לא הבנתי לציבור, מה התועלת, חוץ מלהוציא עוד כמה שקלים מהאינסטלטורים(צדק חברתי לטענתך) ודומיהם ולהפריע
    מעט לקבוצות הפשיעה.

    החסרונות לעומת זה גדולים - כל פגיעה בחופש של האזרחים הוא משמעותי,במיוחד שמדובר בדברים כספיים שהרי המצב הכלכלי קשה לרוב האנשים.

    השבמחק
  15. Follow the money :

    הבעיה של ישראל ושל המדינות הערביות המתונות היא קטאר.
    מדובר במדינה זעירה שב־20 השנים האחרונות התעצמה כלכלית בזכות יצוא גז טבעי, והחליטה למנף את עוצמתה הפיננסית להישגים פוליטיים. עם משק המגלגל 200 מיליארד דולר בשנה אין לקטאר בעיה לרכוש את החברות המובילות בעולם, לקנות את המונדיאל של 2022 או לחלק מיליונים רבים לכל ארגון טרור ולכל ג'יהאדיסט קיצוני.
    בשנים האחרונות הפכה קטאר לאויב המסוכן ביותר לישראל, הרבה יותר מאיראן. הממשל שם אמנם מקפיד על מעטה של חיוכים ופתיחות מזויפת כלפי ישראל, אבל מתחת לפני השטח גרמה קטאר לישראל נזק גדול יותר מכל מדינה ערבית אחרת. דוגמה קטנה ומוכרת לכך היא רשת השידור הטלוויזיונית אל־ג'זירה שממומנת על ידי משפחת א־ת'אני בסכום של כ־100 מיליון דולר בשנה. במשך שנים מהווה אל־ג'זירה ערוץ מסית כנגד ישראל.
    המשימה לאלץ את קטאר להפנות את עושרה אך ורק למטרות פיתוח בעולם הערבי ולא לקבוצות טרור תהיה קשה כל עוד וושינגטון לא תירתם לעניין. כרגע ישנם יחסים הדוקים בין ארה"ב למשטר בדוחא, אם כי נראה כי מנופי הלחץ (בעיקר כלכליים) נמצאים דווקא בצד הקטארי.
    נכון להיום ארה"ב היא בעלת האינטרסים הגדולים ביותר בקטאר בתחומים העסקי והצבאי יותר מכל מדינה אחרת. דוגמה לקרבה המיוחדת בין קטאר לבין ארה"ב קיבלנו רק בשבוע שעבר, כשקטאר הודיעה על הסכם לרכישת נשק אמריקאי ב־11 מיליארד דולר. העסקה שנחתמה השבוע בפנטגון כוללת בין השאר רכישת מסוקי קרב מסוג אפאצ'י. עבור ארה"ב מדובר בעסקת הנשק הגדולה לשנה זו. במצב הדברים הזה, כשהכסף הקטארי מפרנס את תעשיית הנשק בארה"ב, יהיה קשה לרתום את הממשל האמריקאי למאמץ ללחוץ על שליטי דוחא.״

    השבמחק
    תשובות
    1. השלטון בקטאר לא יציב בזמן האחרון והיו שם מהומות. נראה לי שכל העימות הזה יזום ע"י קטאר שרצתה להסיח את תשומת הלב של הרחוב מהערבי ממה שקורה אצלה בבית ואולי לקנות שקט מהפעילים האיסלמיים.

      מחק
    2. נכון , ולכן אין טעם ללכת בכיוון של ללחוץ על קטאר.
      שום דבר לא יעזור וצריך לשחרר את פלסטין אבל לא בכוח כמו שהקיצוניים רוצים אלא בטוב.
      לפתוח את המעברים בים יבשה ואויר - לשפר את המצב הכלכלי וכך להחליש את הקיצוניים.
      הנה עובדה ש 22 מדינות ערבים ואף אחד לא תוקפת אותנו.
      הסכסוך הערבי יהודי מרוכז רק בעזה ובגדה,אפילו ערביי ישראל בקושי משתפים איתם פעולה.

      מחק
  16. ערן
    אני חובב מושבע של קונספירציות ואף מאמין לרבות
    אך אתה גולש שוב ושוב לצד ההזוי והחשוך של הקונספירציות וכך מאבד את לגיטימיות האתר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שמעון
      לא כל דבר הוא קונספירציה בטח שלא המקרה הזה. במקרה הזה הכל פה גלוי על השולחן כולל מטרות המלצות הועדה ,הזמנים שבהן היא תאושר, התוצאות הנלוות ליישומה וכו ,כך שאם אתה רואה פה תאורית קונספירציה אפלה והזויה -שתף אותי.

      מחק
    2. הקונספירציה היא לחשוב שזה כדי לחזק את הבנקים ולהגביל את צעדי האזרח הקטן.
      במיוחד כשמדובר בסכומי כסף שאזרח פשוט משלם במזומן לעיתים רחוקות מאוד.
      אבל עולם תחתון ומעלימי מס עושים זאת לרוב.
      חוץ מזה שלא ברור איך יאכפו את זה.

      מחק
    3. זה אכן יגביל את האזרח הקטן ויחזק את הבנקים - האם זה נעשה במכוון כדי לעשות זאת?
      זאת כבר תאוריה שאתה העלת עכשיו שיכול להיות שהיא נכונה ויכול להיות שלא - זה כלל לא היה נושא המאמר ולדעתי זה כלל לא משנה אם זה נעשה בכוונת מכוון או לא אלא התוצאות של המהלך.

      מחק
    4. ערן למען האמת זה הכי חשוב.
      שהייתי קטן אמרו לי(ואני בטוח שעוד להרבה ילדים) העיקר הכוונה.

      על טעויות אפשר ורצוי לסלוח - אם הכוונה רעה זה כבר סיפור אחר.

      מחק
    5. זה כשהיית קטן, בחיים הבוגרים הכוונה אומנם חשובה אבל מה שנחשב באמת זן התוצאה... אם תדרוס מישהו סביר להניח שלא יעזור לך אם תגיד "לא התכוונתי", אותו הדבר עם הממשלה שלנו

      מחק
  17. העושה את דבריו בסתר נפרעים ממנו בגלוי, את זה אמרו כבר אבותינו.

    השבמחק
  18. 2 המגזרים החמורים ביותר בישראל
    1. המגזר הציבורי שמוצץ את לשד עצמותיו של האזרח שחייב להיעשק
    כדי לאפשר את קיום הראשון
    2. מגזר איום ונורא של בעלי הדירות
    הנ״ל מהמרסקים הגדולים של מה שנקרא החברה הישראלית

    השבמחק