יום רביעי, 26 בנובמבר 2014

המטאפורה של כחלון לשחיתות "שר חשוב ביותר"

מאת: ערן הילדסהיים

משה כחלון הוקלט בפגישה סגורה חושף לכאורה ניסיון סחיטה במיליונים של ראש עיריית קרית שמונה על ידי "שר חשוב ביותר". כשהסיפור הודלף החוצה ושמות המעורבים בו נחשפו, חזר בו לפתע מדבריו תחת הטענה התמוהה שזו היתה בכלל מטאפורה.


משה כחלון,המועמד המבטיח לבחירות הבאות,  נתפס בחוג בית סגור לפני כחודש חושף את הדברים הבאים:



תומר אביטל וטל שניידר, בלוגרים פוליטיים, ביצעו תחקיר משותף בעקבות דבריו של כחלון. כך כתבו בבלוגים שלהם:
**********
לפי הסיפור שתואר בפרטים עובדתיים צבעוניים על ידי כחלון, ״שר חשוב ביותר״ במפלגה שיש בה רכזי איזור כורך מינוי של אחד מפעיליו לתפקיד עירוני (בשכר המשולם מכספי משלם המסים) בפתרון ממשלתי של איזה סבך ביורוקרטי אליו נקלעה עירית קרית שמונה.
מי הוא השר הבכיר? מה אותו הסיפור שראש עירית קרית שמונה מביא בפני השר משה כחלון? מיהו הרכז הפעיל של השר הבכיר המקבל מינוי בעיריה? (או שמא לא מקבל את זה בסוף?)

את כל השאלות הללו הפנינו – טל שניידר, תומר אביטל ומתנדב חרוץ מ"מאה ימים של שקיפות" – בשבועיים האחרונים למספר רב של אנשים. פנינו לפעילים פוליטיים בקרית שמונה, לעיריה, לשרי ממשלה, לצוות של משה כחלון, למקורות בכירים בליכוד ובמערכת הפוליטית – וקיבלנו תשובות. הגענו לכאורה לשם של השר.
ואז הגיעו האיומים. גם מה"רכז" וגם מה"שר הבכיר" לכאורה. ה"רכז" צרח שיתבע אותנו וניתק לנו בפנים. השר אמר שלא משנה מה נכתוב גם הוא יגיש תביעת דיבה. ועדיין, הכתבה הייתה מוכנה. נעזרנו בייעוץ משפטי ותכננו את פרסומה תחת סייגים מגוונים. הם לא היו חסרים: אף שיש ים של עובדות הן כולן נסיבתיות. המקורות, כמו תמיד, היו בעלי אינטרס.

למרות הסייגים התכוונו לפרסם את הממצאים כי לדעתנו אם השר או הרכז רוצים לתבוע מישהו – זה צריך להיות כחלון. אלא שדקה לפני הפרסום כחלון סוף סוף הגיב. ומה הוא אמר? הוא שלל שמדובר באותו שר, או למעשה בכל שר.
בעצם, הוא הסביר כעת, מדובר במטאפורה.  מטאפורה שנועדה להסביר לקהל שאינו מעורה בחיים הפוליטיים את התופעה של עולם ההשפעות והלחצים שקיים בפוליטיקה הישראלית..

******
אביטל ושניידר חושפים בעיה קשה מאד בהתנהלותו של כחלון. הדבר מציב שתי אפשרויות שכל אחת גרועה מקודמתה:
אם כחלון אכן דיבר אמת בחוג הבית הסגור וחזר בו תחת הטענה המביכה ש"זו היתה מטאפורה", הרי במה הוא שונה משאר חברי הכנסת?  רובם, במקום להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים הצרים ולדווח על סיפורים חשודים שנחשפו להם, מעדיפים לשתוק ולתת לשחיתות הציבורית לעבור על ידם כאילו היה זה מדובר בחוק טבע. והדוגמאות לאותם קשרי שתיקה נחשפות בקצב מהיר בשנים האחרונות והן מביכות יותר ויותר- מקשר השתיקה של חברי מפלגת העבודה סביב מעשיו החשודים של פואד דרך קלטות אולמרט על מעשי ברק והדוגמאות עוד רבות ומצערות. זה נכון שיהיו כאלה שיגידו שאין מה לעשות , שככה מתנהלת פוליטיקה מפלגתית. שהיא היתה מושחתת לפני כחלון ותהיה גם אחריו. אלא שכחלון הוא זה שטוען בתוקף שהפעם הוא זה שמביא את הבשורה החדשה. והפעם באמת. והנה במקרה זה קיבלנו עוד מאותו הדבר.

בעיה נוספת היא שעל מנת שתכניותיו של כחלון בתחום הוזלת מחירי הדיור ופירוק המונופולים ייושמו בפועל, הוא לא יוכל מלהתחמק מהתמודדות כואבת מול הגופים הכי חזקים במשק. ועם כל הכבוד להישג שהוא כל כך מתגאה בו על ניתוץ המונופול בסלולר- זה יהיה בגדר משחק ילדים רק אם ינסה לפגוע בבנקים. הרי רק שניים מהם בלבד מחזיקים בכ-60% מהשוק ומממנים במקביל בכ-60 מיליון שקל את כל המפלגות הגדולות בישראל. ועוד לא דיברנו שמאחוריהם שוכב על הגדר אחד הגופים העוצמתיים בישראל, שלא חייב דין וחשבון לאף פוליטיקאי,  בדמות הבנק המרכזי.  כיצד יוכל לפיכך כחלון להתמודד מול לחצי הגופים האדירים ,כאשר הוא בעצמו לא עומד לכאורה בפני לחצי/איומי פעילים פוליטיים מהדרג הנמוך ביותר?

האפשרות השניה היא שבאמת מדובר במטאפורה. במילים פחות יפות, כחלון בדה סיפור וחטא בהוצאת דיבתם של שרים, פעילים וראש עירייה כדי להדגים בעיה ,ועוד לא היסס לציין בפני הנוכחים שהוא לא אומר זאת סתם. אלא שבמקרה זה איך נדע האם שאר סיפוריו והבטחותיו הם אמת או האם גם הם בכלל נמצאים  תחת כוכבית של "יתכן ומדובר במטאפורה"?



18 תגובות:

  1. http://www.news1.co.il/Archive/001-D-356699-00.html

    There's an elephant in the room everyone's pretending isn't there.

    http://rotter.net/forum/scoops1/157616.shtml?utm_source=rotter.net&utm_medium=mivzakside

    Who was the darling of the United States? - Ehud Barak - they probably have him in their pocket (massive scam called the F-35, anyone?)
    I wouldn't be surprised if Iron Dome is exactly as the experts who spoke against it claimed - they were just missing the U.S. components...
    , Kadeema party, in my opinion was a CIA project - Sharon became their stooge Tzippi Livni works for them.
    What we need to understand is once you take bribes you become vulnerable to blackmail and the NSA has the information - that's the real danger to the security of Israel.
    There's someone most of us know, who knows who in Israel is on CIA payroll, and for that reason will never be allowed to see the light of day.
    Pollard.
    This, will explode in the open one day - for now it sounds like fantastic conspiracy material - print cut and paste.
    - Eran

    השבמחק
    תשובות
    1. http://forward.com/articles/189767/us-rented-israel-apartment-to-spy-on-ehud-barak/

      Wouldn't be surprised if Amir Peretz received cash from Uncle Sam in return for pushing Iron Dome, so they can tighten their bear hug on Israel

      http://forward.com/articles/189663/israel-prime-minister-targeted-by-us-spying-new-ed/?

      Spy=> know about illegal activities => blackmail the target => get to dictate policy => hijack the country.

      מחק
  2. תודה על הפוסט ערן . תאמין לי ערן , אין שופט שקונה שזה מטאפורה , בטח לא ככה באיבחת ברק . הסיכוי לכך קלוש . ייתכן ששופט יקנה שזה מטאפורה , אם : הוא לקח סיפור מוכן , ממקור חיצוני , וסיפור אותו לא פעם ולא פעם , מעין אנקדוטה קבועה שהוא שולף תדיר .

    לא אוכל להאריך בסיבוכים פה : אבל , רק הרישא : שם הוא גורס : " שר חשוב ...." , " שר חשוב ביותר ...." וכמה פעמים למעשה , כבר עשוי להסגיר שזה לא איזה אנקדוטה דמיונית . במקרה כזה , מספיק להגיד : שר .... או : שר חשוב ...... המילה : " ביותר " , יחד עם השיהוי , עשויה להביע יחוס ספציפי ומציאותי מאוד , מסגיר מאוד הדבר !!

    בלי קשר , ההכחשה שלו , לא יוצרת שום מניעות !! אתה יכול להתמקד בהפרכה של ההכחשה , ולהוכיח שלדעתך , אין עסקינן באנקדוטה דמיונית משהו . בלי קשר : זה שהוא מכחיש , לא מבסס לשון הרע . לשון הרע יבחן לגופו של ענין , ולא לגופה של ההכחשה שלו . כלומר :

    האם היה שר כזה , שניסה לסובב את המתואר אכן , מהעילות המפורטות וכו..... ולא מעלה או מוריד הרבה , ההכחשות של כחלון , שכפי המתואר , לא ממש אמינות . ישנה עוד אפשרות , וטובה , שמציאות ודמיון משמשים בעירבוביה , וזה קצת מסבך עינינים . כלומר : השר למשל מציאותי , ופרטים או עובדות אחרות , דימיוניות . סיפור נפרד וסבוך מאוד !! תודה

    השבמחק
  3. שלום ערן,
    לגבי העובדות קשה להתווכח.

    אני בעד המון דברים באתר
    אבל דבר אחד אני חייב לנסות לתקן:
    אם אתה פוסל אדם כל שהוא או דרך מסויימת אז אתה חייב לתת לאנשים דרך אחרת - דרך שבה הם יוכלו להמשיך לצעוד עם האמת של האתר.
    אם אנו פוסלים את כולם - בטוח נהרוג מישהו טוב או פחות רע.

    לגבי כחלון - לא מת על הבחור וכדאי שתבדקו לבת של מי הוא נשוי.

    מצד שני הבחור עשה משהו חיובי.
    ואני לא יודע איך הייתי מתנהג אם הייתי במקומו, לפתוח את בית החזה עם צעקת קרב אל מול צבא שלם - לא הופכת אותך לטקטיקן גדול, האם זה מה שאנו מצפים מאיש הציבור שלנו לעשות?
    ונניח שהוא יעשה את זה - מה יהיה עתידו הפוליטי?
    עזוב פוליטי - הרפואי!

    האם זליכה - שאני מעריך מאוד - הוא דוגמה להצלחה או כישלון במבחן התוצאה?

    העם שלנו עדיין ישן ולא ממש מבין שכדי שיהיה כאן "שילטון עם" - הוא, העם צריך להיות יותר אקטיבי!
    כי בלי צבא של אנשים מאחור, וכשמולך צבא שלם של מושחתים - לא נותר לך אלא להרים דגל לבן.

    בברכה
    אמיר

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה אמרת

      מחק
    2. הי אמיר
      אני מעולם לא פסלתי את כולם ואפילו תוכל לגלות שאפילו שיבחתי לא פעם ולא פעמיים חברי כנסת מכהנים על פעילותם הפרלמנטרית המבורכת. מבלי כרגע להתיחס ספציפית לכחלון - הרצון והכמיהה שיגיע אלינו בכל 4 שנים מועמד לכנסת שיהיה על תקן "המשיח" , מעבירה אותנו לפעמים על דעתנו ומשבשת לנו את ההגיון הבריא. כשביקרתי את לפיד טרם הבחירות על המצע הרדוד והפופוליסטי שלו שבשורה התחתונה הופך את החרדים לשעיר לעזעזאל כאשר הם כלל לא הבעיה (או לא הפתרון שיפתור לנו את הבעיות הכי בוערות) -זה הפך לפוסט עם התגובות אולי מהזועמות שידע האתר בסגנון "איך אתה מעז להגיד את זה".
      וספציפית לגבי כחלון - אתה כותב פה הרבה תירוצים למה כחלון במידה מסוימת פעל נכון אבל שים לב שהוא פעל נכון מבחינתו. ועוד הדגשת כי אם היה פועל אחרת היה מסכן את עתידו הפוליטי ואתה בדיוק נוגע בבעיה: מי שפועל היום על פי מצפונו , ערכיו וחותר לפתרון הנכון (מבחינת הציבור) עלול לפגוע בעצמו ובקידום שלו מבחינה פרלמנטרית. צר לי אבל כל עוד זה המצב כנראה שהמשיח האמיתי יגיע הרבה לפני שיגיע המשיח של הכנסת

      מחק
    3. הי ערן,
      אני רוצה לומר שאני קודם כל מעריך ומכבד אותך.

      האזרח הפשוט, לא יכול לוותר או לערער לעצמו את הנתונים היציבים כמו: "הממשלה תדאג לי" או "בבחירות הבאות אני אבחר את הדבר 'הנכון'" - אשר נותנים לו איזו תקווה בחיים.
      וכך בעצם האזרח מקובע בחשיבתו ולא מסוגל להבין באמת, את מה שאתה כותב כאן.
      כדי שהבנה כזו כן תתרחש - צריך לתת לעם להבין שיש פתרון אחר.
      משהו להחזיק בו או דרך ללכת בה.

      אני מבין מתגובתך שזה קשור למשיח - ובכך בעצם אנחנו מוותרים לפני שבכלל התחלנו.
      כי אם אי אפשר לשנות כלום בכל מקרה - מעט מאוד אנשים יעזו לנסות.
      כמה אנשים יצאו להפגין כאשר מראש אומרים להם שזה לא יועיל בכלום?
      הממשל די מצליח להוכיח את זה לציבור - והציבור בישראל קונה את זה בכל פעם!
      ולכן כשמעלים את מחיר הדלק - אז אין כלום חוץ מתור ארוך בתחנות - רגע לפני השינוי.

      אין לי פתרון אמיתי - ואני לא בא להוכיח אותך.
      ההשלכות של מה שאתה אומר הם קשות ועצובות במיוחד וברגע שאאמין לגישה/דעה הזו - כבר לא אהיה בישראל.

      בכבוד
      אמיר

      מחק
    4. אמיר
      אומרים שאור השמש היא התרופה הטובה ביותר.
      השינוי הגדול מתרחש והוא קורה כל הזמן ברשתות החברתיות (ואיתם בתקשורת המיינסטרים שלא יכולה להשאר מאחור). אנחנו חיים בתקופה מרתקת של צונאמי של מידע שמקיף אותנו. כל אדם שיש לו חשבון ברשת חברתית הופך להיות פתאם לכלי תקשורת.זה עדיין אפשרי אבל הרבה יותר קשה היום לפעול במחשכים. זה נכון שזה גורם לחלק מהאנשים להתעצבן, לחלק להתעודד, ואולי לכמה גם להתיאש אבל אי אפשר לדלג על השלב הזה בדרך לריפוי. חוקי המשחק השתנו. את זה מבינים החכים (ואלה שלא מבינים יבינו בעתיד) ,אנשי אקדמיה (שפתאם מאבדים את הבלעדיות שלהם על הידע והמידע) ומנהלים של כלי התקשורת הגדולים (שיודעים שכבר כמעט בלתי אפשר להסתיר דברים מהציבור בהוראת הבוס).
      הפתרונות גם הם קיימים (חלקם תוכל למצא בבי"ס לכלכלה אמיתית פה באתר למעלה) והנה גם הם שנחשבו עד לפני שנים כפתרונות הזויים הולכים ותופסים מקום של כבר בשיח הכלכלי ובפרלמנטים מכובדים.
      תהיה אופטימי...
      ערן

      מחק
    5. אומרים שאור השמש היא התרופה הטובה ביותר

      Actually, it's time.

      כל אדם שיש לו חשבון ברשת חברתית הופך להיות פתאם לכלי תקשורת.

      Or a Blog.

      הרבה יותר קשה היום לפעול במחשכים

      Somewhat true. Keep in mind, that "they" had plenty of time to prepare for what's coming, and to come up with a strategy to keep the pecking order unchanged.
      Understanding how the human mind works, they simply bombard it with too much information contradictory information and disinformation, too fast. This causes mental fatigue and confusion. Keeping people in perpetual state of confusion is the objective - in this state you don't act. Bingo.

      מחק
    6. הי ערן,
      קודם כל אני מסכים אתך לחלוטין!
      אני חושב שצריך לתת קצת יותר תקווה לאנשים - במיוחד בתקופה של כל כך הרבה בלגן.
      כאשר אולמרט מקבל סטירה - העם מרגיש שרימו אותו - וזו הרגשה לא ממש טובה.
      האמת היא שנעשה כאן סוג של "צדק חברתי" - וצריך לשמוח על השינוי.

      כמובן שהרוב עוד לפנינו אבל אנחנו לפחות מתקדמים קצת.
      אני משתדל להיות אופטימי - תודה הטיפ!


      לאנונימי עם המקלדת באנגלית,
      ב 2010 הכרתי בחור בתאילנד שנשאר שם לחכות לסוף העולם (אחלה דרך לשרוף 3 שנים, האמונה שאין סיכוי להצליח היא מתכון לכישלון בטוח - אז במקום להאמין ביכולת המוחצת של האויבים שממולך - תסתכל קצת על השורות מימינך ומשמאלך.

      בהצלחה לכולנו,
      אמיר

      מחק
  4. חברים, אמש הובא כאן באתר הכלכלה האמתית הדיווח על הדיון החשוב ביותר בפרלמנט הבריטי על יצירת הכסף, מי יוצר אותו, כיצד הוא נוצר, מי מרוויח מכך, מי מפסיד. היום ידידנו ביל סטיל מביא סקירת וידאו של הדיון אמש מהפרלמנט ומציין שזהו הדיון החשוב ביותר שנערך בנושא הכסף אי פעם, עם קטעים מהדיון בפרלמנט, ממש מרגש ועוד יותר מזה מאפשר לאנשים להבין משהו על הכסף, מתוך דיון רציני אך מובן לחלוטין בפרלמנט הבריטי שבו לא היו מתנגדים לתזה המרכזית שגם אתר זה שותף לה: אל תחמיצו:
    https://www.youtube.com/watch?v=_syDOz1NIrw

    השבמחק
  5. דיון רציני וחשוב ביותר, אבל לא מספיק חשוב כנראה בשביל שמישהו מהם יטרח להגיע...
    (הקרנה של הבית של אביה בדקה 9:00)
    https://www.youtube.com/watch?v=bXOkmD8Eozs&feature=share

    השבמחק
  6. יש מצב שהשר המדובר הוא סילבן?

    השבמחק
  7. אני לא מבין למה להיטפל לכחלון. הוא אזרח פרטי ואין בחירות קרובות באופק (האינטרסים של כולם להמשיך לשבת על הכיסא המיוחל חזקים מכל הספינים שהם מאכילים אותנו).
    ומה גם שיש מספיק מושחתים אחרים שמכהנים בתפקידים ציבוריים שעליהם צריכים לפקח.

    צריך לזכור שהאנרגיה של פרוייקט המעקב היא מוגבלת וכמוה גם יכולת הביקורת הציבורית (אי אפשר לכעוס על כולם) ברגע שמבזבזים את התחמושת על אנשים פרטיים לא נשאר מספיק כדי לנסות לעצור את השיטה המושחתת.

    סיכול ממוקד לאפרוח שעוד לא בקע מהביצה רק מחזק את קבוצת האינטרסים שמתנגדת לשינוי.
    הדבר החמור הוא שבפוסט הנוכחי הובאו ספוקלציות לגבי פעולותיו של האיש לו יבחר. וערכן של ספוקלציות אלו הוא נחות ביחס לוודאות שיש לנו לגבי צורת פעולתם והאינטרסים של המנהיגים הנוכחיים. המנהיגים הנוכחיים נכשלו וצריך להחליפם. הכתמת המחליפים הפוטנציאלים על סמך ספקוליצות חוסמת בפני הציבור את הסיכוי לשינוי ומעודדת אותו לחשוב שאין אפשרות להיחלץ מהשיטה הנוכחית.

    אף אחד לא מושלם ובמיוחד לא פוליטיקאים אך האיש ביצע את המהפכה המשמעותית ביותר שנעשתה פה בשנים האחרונות. מהפכה שאף אחד לא דמיין שהיא אפשרית במציאות הישראלית. להזכירכם, לפני שלוש שנים הייתם משלמים בערך 400 שקל בחודש עבור חבילת דקות שיחה לא כולל גלישה. אדם שמבטיח משהו וקיים ספק אם יצליח למלא את הבטחתו עדיף בעייני על 120 אנשים שהבטיחו ונכשלו.

    צריך ליצור הרתעה בקרב 120 הדרקס ולגרום להם להבין שאם הם לא ישפרו את איכות החיים של כלל האזרחים הרי שדינם הוא להיבעט החוצה. כיום נראה שההרתעה הזו, שהיא הכרחית בדמוקטיה, אינה קיימת. מנהיגים נבחרים משתינים מהמקפצה בידיעה שבבוא היום הציבור יבחר בהם שוב. וזה מתאפשר הודות לאידיוטים שימושיים (כך שבן דרור ימיני נוהג לכנותם) שמסכלים ומכתימים את המחליפים הפוטנציאלים.

    ואם כבר עוברים לטפל באנשים פרטיים, אז אחד השכנים פה בבניין חיבר את קו החשמל של הוועד לביתו הפרטי. נראה לי שכדאי לבדוק את העניין. בנוסף יש חשדות סבירים שהכלב שלו משתין בחניה למרות שהוא מכחיש זאת.

    -אריק-

    השבמחק
    תשובות
    1. הכסף של עיריית קריית8פרטי? יש להקיא אנשים מסואבים. מי זה ראש עיריית קריית8? למה הוא שותק? מי זה השר? מי זה ראש הממשלה שלהם?
      איך אפשר להזכיר 120 דרקס, כדבריך, ולא לכלול את כחלון איתם? האפרוח התמים שלך שעוד לא בקע מהביצה היה שר בממשלת מדינת ישראל[שמנתקת את עצמה באדיקות מארץ ישראל]. יום אחד שנבחרי הציבור ישלמו על הדלק,החשמל והמזון שהם צורכים וירוויחו משכורת מינימום. כידוע, כסף ציבורי הוא הזול במדינה ויש אומרים שבחינם[נשמתם זולה. לא יותר מכמה לירות]. האם אולמרט הוא החריג? כולם צדיקי הדור ורק הוא מושחת? יש מישהו לבד ממשיח השם שיציל את בני האדם מבני האדם? בטח שמשיח נשמע הזוי. כשהנורמה היא עבודה זרה, רצח, ניאוף,שקר, גנבה, משכב זכר וכסף משיח השם בוודאי הזוי.

      מחק
  8. מדוע משיח השם הזוי, אנו מתפללים לבואו כבר 2000 שנה שלוש פעמים ביום.

    השבמחק
  9. בוודאי שניתן לפרסם את הפרטים של "כבוד" השר והרכז שלו.
    הפרסום יתבצע באתר נידח על שרת ברומניה,
    כל מה שאתם צריכים זה לתת קישור לאתר

    השבמחק
  10. בכל מערכת חיים חברתית קיים מנגנון סינון מוסווה, בלתי כתוב ,המנתב את המועמדים הטובים (למערכת) אל פסגת הפירמידה - להנהגה עתידית. העובדה ש-כחלון עבר את כל מבחני הסינון בהצלחה... (והבדיקות הרפואיות), החל מתחתית הפירמידה המעמדית/חברתית אליה נולד, עובר במעלותיה עד לקדקוד, מלמדת כי המערכת מצאה את האזרח – כחלון כשיר ומתאים להנהיג ולשמר את השיטה. אך גם הרצוג, יחימוביץ, גלאון, נתניהו, ארדן ... ולמעשה כל האזרחים הנמצאים בשורת הנהגה הראשונה במערכת (מימין ומשמאל) עברו תהליך סינון חברתי דומה ונמצאו כשרים להנהיג את המערכת, אחרת הם לא היו שם!
    זאת נאיביות להאמין כי ניתן ליצור שינוי אמתי, מהותי, מתוך מערכת חברתית קיימת. הסיכוי קיים, יש לפעמים כשלים, אך הוא נדיר ובד"כ לא מאריך ימים. קשה להרוס מערכת חברתית בת מאות ואלפי שנים מבפנים, כי 'למערכת' (כמו לכל מערכת אורגנית) יש מנגנוני בקרה והגנה. אתה מהר מאוד הופך לחלק מהמערכת, לחלק מהשיטה, לתא מתאיה או נפלט ממנה דרך מערכת העיכול (או השתן).
    בכדי ליצור שינוי אמתי צריך להפשיל שרוולים ולבנות מערכת חיים אלטרנטיבית – מהתחלה, מהיסוד! מערכת חיים - שתתחרה בסדר החברתי הקיים. סדר חברתי חדש - שמייצר לחבריו אושר ושמחה על פני ניצול וענישה, לצד בטחון קיומי, ימשוך אל שורותיו, עוד, ועוד, פרטים. ואז, יום אחד, התעוררו האדונים (והאדונות) ויגלו כי הם נשארו ללא משרתי קבלן.
    סדר חברתי חדש לא יכול להתקיים מתרומות. הוא חייב עוגן כלכלי איתן ובלתי תלוי. עוגן כזה קשה להשגה. כי מי שמעוניין בשינוי נמצא במרכז הפירמידה הכלכלית ומטה. תשובה למשל לא יהפוך את קרחתו ולא את שערות ישבנו השמנמן ולא יוותר על אסדות הגז שברשותו למען תנועה חברתית הדוגלת בהחלפת השיטה החברתית שהוא ניזון ממנה. וכך גם לא האחים עופר ולא אריסון ולא שטראוס ולא בעלי השליטה באסם ולא בעלי השליטה במקורות אנרגיה ובמשאבי טבע אחרים בעולם.
    לתמוך באזרחים דברנים כמו יחימוביץ, גלאון, בנט, שפיר, מיכאלי ושחקני מדיה אחרים שעברו סינון מערכתי בהצלחה... בציפייה לשינוי חברתי משמעותי – הוא בזבוז של זמן – על אשליה. חוץ מלחוקק עוד אלפי חוקים ועוד עונשים ועוד הגבלים הם לא יכולים להביא לשינוי חברתי במערכת שהבעלות על הכלכלה המקיימת שייכת לקומץ אזרחים מדושנים ששפר גורלם ושיחק להם מזלם להיוולד למשפחה הנכונה או שהיו במקום הנכון ברגע הנכון והייתה להם התעוזה (או טיפשות) להמר על כל הקופה. רוב בעלי ההון במדינת "היהודים" - למשל, עשו את הונם ההתחלתי בזכות מהגרים שהגיעו בהמוניהם מארצות ערב אל ארץ כנען לאחר הכרזת המדינה. קרקעות שנרכשו בפרוטות בארץ הנכשלת – כנען נמכרו באלפי אחוזים ויותר עשרות שנים לאחר מכן.
    מרכיב המזל בחברה הוא בעייתי, כי הוא לא מבטא כישרון או יצירתיות של הפרט המהווה תרומה גדולה לחברה, וכהוקרה לכך, החברה מתגמלת אנשים כאלה. אדם שיצר הון בשל מצב נסיבתי – מזל, ימצא ביתרון על פני תושבים אחרים ללא הצדקה. התורה ראתה את הבעייתיות בגורם המזל במשק החברתי/כלכלי ולפיכך קבעה - כי אחת ל-50 שנה החברה תעצור ותחזור לנקודת ההתחלה של הבוקר שלאחר כיבוש הארץ. מאחר ושטח השבטים קבוע, הרי שמשלב מסוים היה על השבטים לשמור ולבקר על גודל האוכלוסייה ולשמור על מספר בתי אב קבוע.
    – אם אדון תשובה היה תורם את משאב הגז שברשותו... למען יצירת חברה טובה יותר, ניתן היה לבנות עיר בת קיימא ראשונה (ואחריה רבות נוספות) הפועלת ע"פ סדר חברתי אחר. אבל זה לא יקרה! ואנו נמשיך לשמוע את קולן המזמזם והמעצבן והטורדני והמונוטוני של "יפות הנפש" יחימוביץ וגלאון רוטט בחלל אוזננו הלוך ושוב - "אני חושששבת ש... " , "אני לא חושששבת ששש...", "אני...", "אני..", "אני.", ערכית, מוסרית, ליברלית, "מתקדמת", "נאורה" – (פלצניות).

    השבמחק