יום רביעי, 17 בדצמבר 2014

מדוע ירידת מחירי הנפט היא לא רק הבעיה של רוסיה?

מאת: אמנון פורטוגלי

לא רק רוסיה צריכה לדאוג ממחירי הנפט הצונחים, העיניים נשואות בדאגה גם אל עבר שוק התעסוקה והמערכת הפיננסית של ארה"ב.


בשנים האחרונות גדלה הפקת הנפט והגז בארה"ב במהירות בעיקר בשל הישגים מדהימים בטכנולוגיות קידוח אופקי וסידוק הידראולי , שאפשרה הפקה כלכלית מסיבית של נפט מפצלים. תפוקת הנפט בארה"ב גדלה בכ-80% בשש השנים האחרונות, מ-5 מיליון חביות ליום ב-2008 ל-9 מיליון חביות ליום השנה.

תעשיית הנפט האמריקאית מנועה מלייצא נפט גולמי לשוק הבינלאומי, אבל היא מייצאת כ- 4 מיליון חביות ליום תזקיקי נפט – בנזין, דיזל, דלק למטוסים וכו'. הגידול המרשים בהיצע המקומי של נפט מפצלים הפחית את כמות נפט שארה"ב רוכשת בשוק הבינלאומי, ובכך תרם לגידול בהיצע הנפט בעולם. בעוד שהביקוש העולמי לנפט למעשה אינו גדל וההיצע גדל משהו צריך לתת. ואנו רואים זאת בירידת מחירי הנפט בכ- 50% מאז יוני בארצות הברית ובעולם. נפט גולמי נסחר נכון ל16 בדצמבר במערב טקסס (WTI)  ברמות שפל רב-שנתיות של 55.9 דולר לחבית, ירידה מ -107 דולר לחבית לפני ששה חודשים, יוני 2014.
ירידת מחירי הנפט נראית כשינוי מבני בשוק. החלטה של אופ"ק מנובמבר שלא להקטין את תפוקת הנפט, נובעת מכך שלסעודיה יש כיום פחות תמריץ לקצץ בייצור מאשר בעבר, שכן קיצוץ כזה יתן למפיקי נפט מפצלים הזדמנות לקחת נתח שוק. אבל ייצור נפט וגז מפצלים ימשיך ומדינות אופ"ק יצטרכו לחיות עם זה.

מצד אחד מחירי נפט נמוכים הם חדשות טובות עבור צרכנים ברחבי העולם ולכלכלה האמריקנית אבל הם גורמים לבעיות רציניות בתעשיית הנפט. לירידה דרסטית בהשקעות קפיטליות capital expenditures בתעשיית הנפט ובתעשיות נלוות, לעליה באבטלה ולסכנת קריסה בשוק המניות ולמשבר פיננסי חדש. מחירי בנזין נמוכים הם חדשות טובות עבור המעמד הבינוני, אבל כדי שיהיה לאנשים כסף למלא את מיכל הדלק הכרחי שתהייה להם עבודה והכנסה.



תעסוקה
הפקת נפט וגז מפצלים היא עתירת עבודה לבטח בהשוואה להפקת נפט וגז 'קונבנציונלית'. תפוקת הנפט והגז מבארות בשדות פצלי נפט וגז יורדת בכ- 40% לשנה, כ-75% עד 85% בשלש השנים הראשונות להפקה. זאת בהשוואה לירידות של 5-6% בשנה בשדות נפט קונבנציונליים גדולים. הירידה התלולה בקצב ההפקה מחייבת קידוחים חדשים באופן שוטף כדי לשמור על רמות התפוקה משדות פצלי הנפט והגז. בנוסף, הנפט שמופק מפצלים מובל רובו ככולו במשאיות וברכבות ולא בצינורות.

מאז המיתון האחרון, מגזר הנפט והגז הוא המוביל ביצירת מקומות עבודות טובים במשק האמריקאי בזמן שהתעסוקה בארה"ב מראה שיפור ניכר. אך ללא הגאות בתעשיית הנפט והגז מפצלים, יתכן מאוד ששיעור האבטלה היה גדל. לפי הערכות אנליסטים, מעל 15% מתוספת התעסוקה בארה"ב מאז תחילת 2008 הגיעה מתעשיית האנרגיה, למרות שעובדים בה פחות מ 1% מסך העובדים בארה"ב. ואכן ניתן לזהות שונות כלכלית בולט בין האזורים בארה"ב בהם מפיקים נפט וגז מפצלים ובין אלו בהם לא מייצרים נפט וגז. מאז דצמבר 2007 נוצרו סך של 1.36 מיליון משרות במדינות בהן מייצרים נפט וגז מפצלים. באותה תקופה 424.000 מקומות עבודה אבדו במדינות שאינן מייצרות נפט וגז מפצלים. עכשיו, כאשר 'בום האנרגיה' הופך במהירות ל'משבר האנרגיה', הכלכלה האמריקנית שרק יוצאת מהמשבר של 2007/8 תעמוד בפני קשיים חדשים ואיומים רציניים לקראת 2015.

על פי מחקר חדש של קבוצת Perryman, מגזר האנרגיה מייצר יותר מ -9.3 מיליון מקומות עבודה קבועים בארה"ב. אלו הם מקומות עבודה בשכר טוב, לא מדובר בעבודה בשכר של שמונה דולר לשעה או במשרה חלקית במזנון המזון המהיר המקומי, אלא בעבודות שתומכות היטב במשפחות מהמעמד בינוני. אבל אם מחיר הנפט יישאר נמוך או ימשיך לרדת זרימת המשרות הטובות שענף האנרגיה ייצר צפויה להתחיל להתייבש. ואלה הם סוגי העבודות שהמשק האמריקאי לא יכול להרשות לעצמו להפסיד.
למעשה, החדשות רעות בתחום זה כבר החלו לזרום. סקטור הבניה האזרחית הכבדה  הכולל פרויקטים של קידוחי נפט ותחבורה, היה אחד מבין שני הסקטורים בשוק הבניה בארה"ב בהם אבדו מקומות עבודה- 1,300 מקומות עבודה בחודש נובמבר לעומת גידול חודשי ממוצע של 2,100 עובדים בשלשת החודשים הקודמים. תאגיד הליברטון אישר לפני מספר ימים כי הוא מתכנן לקצץ 1,000 משרות כתוצאה מירידת מחירי הנפט, ותאגיד BP הודיע על פיטורים כחלק מתכנית ארגון מחדש בהיקף של מליארד דולרים. קיצוצים נוספים יבואו כמעט בודאות.

ירידה במספר הקידוחים ובתקציבי ההשקעות
ירידת מחירי הנפט הביאה לירידה דרסטית במספר רישיונות הקידוח החדשים. רויטרס מדווחת כי "מחירי הנפט הצוללים הביאו לירידה של כמעט 40 אחוז ברישיונות הקידוח החדשים.הפסקה פתאומית בגאות בצמיחה של הפקת נפט מפצלי נפט והגז בארה"ב, שהחלה סביב שנת 2007." בחודש נובמבר אושרו 4520 היתרי קידוח חדשים, לעומת 7,227 בחודש אוקטובר. הנסיגה במספר ההיתרים חדשים מבשרת על ירידה במספר אסדות הקידוח הצפויה בעוד מספר חודשים.

ירידת מחירי הנפט הביאה לאחרונה להודעות על הורדה דרסטית בהשקעות קפיטליות capital expenditures. בשנים האחרונות תאגידי הנפט והגז השקיעו סכומי כסף אדירים בהשקעות קפיטליות. לפי דויטשה בנק מגזר הנפט מהווה כיום כשליש מכל ההשקעות הקפיטליות בארצות הברית. תאגידי הנפט והגז מבצעים השקעות אלו משום שהם מאמינים שהשקעות אלו יניבו רווחים גדולים. אבל כאשר מחיר נפט מתרסק, השקעות אלו הופכות להיות פחות רווחיות או אף הפסדיות ומוקטנות כמעט באופן מיידי. בתחילת נובמבר דיווח רויטרס כי ב-2015 חברות הנפט אמורות להחליט החלטות השקעה סופיות Final investment decisions - FID , על כ- 800 פרויקטים של נפט וגז בהיקף של כ- 500 מליארד דולרים. הפרוייקטים אמורים להפיק כ- 60 מיליארד חביות נפט. כשליש מהפרויקטים המתוכננים ל- FID ב- 2015 הם בתחום הנקרא לא שיגרתי Unconventional, הפקת נפט וגז מפצלים באמצעות קידוח אופקי ופרקינג. אבל במחירי הנפט הנוכחיים מעריכים כי חלק ניכר מפרויקטים אלו בשווי של יותר מ-150 מליארד דולרים לא יאושרו או צפויים לעבור ל'המתנה' בשנה הבאה.

תאגיד קונוקו פיליפס, אחד השחקנים הגדולים בעולם בהפקת נפט מפצלים, קיצץ לאחרונה את תקציב ההשקעות שלו לשנה הבאה ב-20%. היעד החדש משקף השקעות נמוכות יותר בפרויקטים גדולים, כמו גם בפרוייקטים לא קונבנציונליים של הפקת נפט מפצלים. מנכ"ל קונוקו פיליפס הצהיר כי תכנית ההוצאות השמרנית של התאגיד היא "נבונה בהתחשב בסביבה הנוכחית". הירידה החדה בתקציב ההשקעות מורה כי קונוקו צופה שמחירי הנפט ישארו נמוכים גם בשנה הבאה.
תאגיד קונוקו אינו לבד כאשר הוא צופה שמחירי הנפט לא יתאוששו למשך זמן מה. מורגן סטנלי פרסם לאחרונה דו"ח בו הזהיר כי נפט גולמי עומד בפני "האיום הגדול ביותר" שלו מאז המשבר הפיננסי של 2008 ויכול לצלול לזמן קצר עד 35 או 40 דולר לחבית בשנה הבאה לפני שאולי יחזור לעלות. תאגידי האנרגיה הגדולים כמו שברון, אקסון-מוביל ומפיקי נפט גדולים אחרים בארה"ב צפויים להכריז בחודשים הקרובים על קיצוצים בתקציבי ההשקעות אם כי לא כה עמוקים כמו בקונוקו. תאגיד סטאטאויל הנורבגי הודיע שהוא דוחה לאוקטובר 2015 את החלטתו להשקיע כ- 5.74 מיליארד דולר בשדה סנורה Snorre .

אחד התחומים שנפגע ויפגע קשות מירידת מחירי הנפט הוא תחום הנזלת הגז. במרבית החוזים הבינלאומיים לאספקת גז יש מנגנוני הצמדה למחירי הנפט ועם הירידה הדרסטית במחירי הנפט גם מחירי הגז הבינלאומיים יורדים וירידה זו מקטינה בצורה משמעותית את הכדאיות בהשקעה במתקני הנזלה. ואכן מחירי הנפט הנמוכים כבר הביאו לביטול תוכניות ליצוא גז טבעי נוזלי מהחוף המערבי של קנדה. ב -3 לדצמבר הודיע תאגיד הנפט פטרונאס Petronas המאלזי כי החליט לגנוז את פרויקט הנזלת הגז Pacific NorthWest LNG בקולומביה הבריטית, בהשקעה של כ- 36 מיליארד דולר.זאת עקב הצניחה במחירי הנפט. קודם לכן הודיעה קבוצת BG שהיא זנחה את התוכניות להקמת מסוף יצוא LNG בחוף המערבי של קנדה. ופרויקט LNG Kitimat נמצא בלימבו לאחר שאחד השותפים הגדולים, תאגיד אפאש Apache, פרש מהפרוייקט.


פוטנציאל למשבר במערכת הפיננסית – אג"ח זבל ונגזרים פיננסיים
עוד יותר בעייתי ומבשר רעות הוא המשבר שקריסת מחירי נפט יכולה לגרום למערכת הפיננסית. בפעם האחרונה שמחירי הנפט ירדו בלמעלה מ -40 דולרים בפחות משישה חודשים, במחצית השניה של 2008, נוצר משבר פיננסי בוול סטריט והמיתון העמוק ביותר מאז ימי השפל הגדול. עכשיו חוששים רבים כי הקריסה הנוכחית במחירי נפט יכולה להביא למשבר פיננסי חדש.

תאגידי האנרגיה וחומרים energy and materials companies, בעיקר חברות להפקת נפט וגז מפצלים, מהווים כיום 29% משוק אגרות החוב בתשואה גבוהה (אג"ח זבל), אחרי שחברות אלו לוו בחמש השנים האחרונות בהיקפים עצומים כדי לממן את הפעילות. (התוצאה של העליה הניכרת בחוב זה היא העלייה המהירה בתפוקת נפט והגז בארה"ב). אם מחיר נפט יישאר ברמה זו או ימשיך לרדת, זה כמעט בלתי נמנע שחלק מאג"ח זבל אלו יאבדו את ערכן והתאגידים שהוציאו אותם יגיעו לחדלות פרעון.אג"ח אלו חשובות למערכת הפיננסית האמריקאית, ואם הן יגיעו ויתחילו להיות חדלות פירעון default זה יכול לעורר משבר רחב בשוק אגרות החוב. דויטשה בנק ערך לאחרונה מבחני קיצון stress tests של לווים ברמת סאב-פריים במגזר האנרגיה בארה"ב, ומצא כי אם מחיר הנפט הגולמי בארה"ב ירד ל- 60 דולר לחבית, זה יכול לגרום בשנים הבאות לחדלות פרעון של כ-30% מהלווים בענף האנרגיה המדורגים B וCCC-. כל זאת אם מחירי הנפט לא יתאוששו. האנליסטים של דויטשה בנק מזהירים כי "הלם בעוצמה כזו {הירידה הדרסטית והמהירה במחירי הנפט} יכול לעורר מחזור של חדלות פרעון בשוק אג"ח בתשואה גבוהה". אם זה יתממש זה יהיה סיוט מוחלט לוול סטריט.

הגאות בהפקת נפט וגז בארצות הברית התאפשרה על ידי אשראי נרחב שניתן לקודחים. היקף אג"ח זבל בתחום האנרגיה הגיע ל- 210 מיליארד דולר שהגיעו ממשקיעים המחפשים תשואות גבוהות. כאשר מחירי נפט נמצאים מתחת ל -70 דולרים לחבית, לתאגידים שהנפיקו אג"ח זבל לא תהיינה ההכנסות שתאפשרנה תשלומי ריבית וקרן למחזיקי איגרות חוב. מצב שיכול להביא להפסדים כבדים למחזיקי אג"ח אלו כבר בשבועות ובחודשים הקרובים. המצב יחמיר אם מחירי הנפט יישארו נמוכים למשך זמן. שוק אג"ח הזבל עשוי ל'היסגר' ולנתק את גישה לכסף לחברות נפט וגז קטנות ובינוניות שיתפסו כמסוכנות. ללא היכולת לממן קידוחים, להחזיר, ולגלגל חובות, לחברות נפט קטנות או כאלו שחובן גבוה, לא יהיה עתיד.
 כבר ב -25 בנובמבר, הוריד תאגיד מודי'ס את דירוג מגזר הנפט וגז לתחזית "שלילית" עקב ירידת מחירי נפט. על פי ההערכת האחרונה של ג'יי.פי מורגן, אם מחירי הנפט יישארו על 65 דולרים לחבית במשך שלוש שנים, 40 אחוזים מכל אג"ח הזבל בתחום האנרגייה יכולים לגיע לחדלות פרעון . הסכנה מורגשת כבר עכשיו. הפיננשל טיימס דיווח כי שליש מהחוב שהונפק ע"י חברות האנרגיה בשוק אג"ח הזבל של נמצא כעת בתחום 'מצוקה' distressed.

משבר באג"ח הזבל בתחום האנרגיה עלול להצית משבר פיננסי רחב יותר. יתכן מאוד שבנקים ומוסדות פיננסיים אחרים חשופים יתר על המידה לחובות בתחום האנרגיה, כמו גם קרנות השקעה שחיפשו תשואה בסביבת ריבית נמוכה, ורכשו כמויות גדולות של אג"ח בתשואה גבוהה של תאגידי הנפט והגז.
ה'טלגרף' מה- 14 לנובמבר מצייר תרחיש חמור בו בועת החוב בתחום האנרגיה פוקעת בגלל מחירי נפט נמוכים ומובילה לקריסה פיננסית בדומה לזו של 2008, לפחות בשוק אג"ח זבל. ברגע שכמה חברות יגיעו למצב בו לא יוכלו לשלם את הריבית או לפרוע את חובן, הבעיה עלולה להתפשט במהירות. בנקים מקומיים ואזוריים בארה"ב יכולים להיות חשופים מאוד, במיוחד אם הלוואות אנרגיה מהוות חלק גדול מתיק ההלוואות שלהם. בנוסף, האטה כלכלית באזורים שתלויים במידה רבה באנרגיה, כגון טקסס או בצפון דקוטה, יכלה להביא לירידה רחבה יותר בביקוש להלוואות מכל הסוגים, שתוסיף לבעיות של הבנקים מקומיים.

מחירי הנפט נמוכים הם בעייה לא רק לתאגידי הנפט. צלילת מחירי הנפט יכולה להרוס את הבנקים שמחזיקים כמויות עצומות של נגזרים בתחום האנרגיה. עסקאות בנגזרים אלו הן במידה רבה ללא פיקוח  ולפי פורבס צפויים להיות בלב של הקריסה הפיננסית הבאה. אף אחד לא מבין את רמת הסיכון בנגזרים שמחזיקים הבנקים הגדולים מכדי ליפול כמו ג'יי.פי מורגן צ'ייס, סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס או מורגן סטנלי. אין כיום שום דרך למדוד את הסיכונים הכרוכים במינוף, כמות ביטחונות או את היציבות של הצד הנגדי לתאגידים האלו. הם מעין חורים שחורים גדולים המסוגלים פוטנציאלית להביא להרס ולחורבן. לפי הלשכה לאומית למחקר כלכלי בארה"ב, הרגולטורים שאין להם גישה למידע סודי פנימי על הנגזרים המסוכנים האלו וכמותם לא יכולים להגיב בזמן וביעילות כדי לחסום את האיום על היציבות פיננסית,
למרות הציפייה שחברות הנפט יקצצו בהשקעות וההחלטת של אופ"ק שלא לקצץ בהיקף הפקת הנפט, מה שנראה כניסיון של קרטל הנפט לחנוק את תחום הפקת נפט מפצלים בארה"ב, הפקת נפט מפצלי נפט בארה"ב לא מתה. אלא שאין לצפות לעלייה בתקציבי ההשקעות בתחום כמו בשנים האחרונות.

רוב תאגידי הנפט בארה"ב חוזים עדיין גידול בייצור בשנה הבאה, 2015. לפי בלומברג, תאגיד קונטיננטל שהוא הבעלים הגדול ביותר של זכויות קידוח במאגר פצלי השמן באקן Bakken, אמר בחודש שעבר, שב-2015 תפוקת הנפט של התאגיד תגדל בין 23 ל-29 אחוז, גם לאחר ביטול תוכניות להקצות יותר כסף לחיפושים. רמות גבוהות יותר של הפקת נפט תביא למחיר נפט נמוך עוד יותר. אם זה יקרה, זה עלול להביא למשבר באחת מהתעשיות החשובות ביותר בארצות הברית ולמשק בכללותו.



אמנון פורטוגלי הוא חוקר במרכז חזן במכון ון-ליר

15 תגובות:

  1. לגבי עניין התעסוקה - צריך לקחת את כל עובדי הנפט ולתת להם לעבוד על המעבר לאנרגיות מתחדשות/נקיות/בטוחות, ולתקן ולנקות את כל ההרס שנגרם מהשימוש בנפט.

    השבמחק
  2. לפני מספר שנים דברו כאן אל מחירים מופקעים היום אומרים את ההפח שחחנו שה יש הרבה יותר איתרונות לה מחיר ה זול מאשר חסרונות לדוגמה מחירי ה אלויות ה לוגיסתיות או מוצרי פלסיק ו כדומה ה בעיה הי שה אנחנו כאן בה מדינה משלמים מס של 4 שקלים אל 3 שקלים אלות של דלק

    השבמחק
    תשובות
    1. לא אומרים את ההפך .אומרים את אותו הדבר רק שזה שהמחירים מופקעים לא אומר שהירידת מחירים לא תגרום נזק

      מחק
  3. בכלכלה אמיתית יש איזון,
    אם מחירי הנפט ירדו מחירי השינוע ירדו ובכך הריווחיות של שאר השוק - ומכאן גיוס עובדים נוספים.
    הבעיה בישראל היא שהשינוי לא בר לידי ביטוי בירידת מחירי הדלק - זה פשוט עוד מס.
    מה שכן הגז בישראל הופך לפחות רווחי - זו בעיה אמיתית מבחינת יצוא.
    לגבי שימוש פנימי אנחנו די מנותקים מהעולם בעזרת מסים וקומבינות - כך שכל השיפור עובר ישירות לממשלה ככספי מיסים.
    אזץ זבת מסים וקש.

    השבמחק
  4. סליחה מהד"ר - זה פשוט יותר מכל המילים שנשפכו כאן (אגב האם המאמר מתורגם? אולי בחלקו? ביטוי כמו "משהו צריך לתת" לקוח בברור מאנגלית וכלל לא קיים בעברית).
    מה שאנחנו רואים כיום היא מלחמה כלכלית בין ארה"ב וסעודיה לרוסיה ואיראן פר אקסלנס - כל הטיעונים על כך שסעודיה משאירה את התפוקה גבוהה בגלל התחרות מהפראקינג בארה"ב מפספסים חלק גדול מהתמונה - בעיקר לא לוקחים בחשבון שתעשיית הפראקניג האמריקנית בכלל לא מהווה איום אסטרטגי (וגם האיום הכלכלי לא נורא) על סעודיה שהיא בת בריתה הקרובה (יותר מאנגליה וישראל אפילו) של ארה"ב זה 70 שנה - יש היסטוריה ארוכת השנים אם כי קצת לא מוכרת של שת"פ אמריקנו-סעודי - שיתוף הפעולה וזהות האינטרסים עם הסעודים לאורך השנים יצרו ידידות עד כדי יחסים סימביוטים ממש - לפחות בין האליטות האמריקאיות והסעודיות.

    כעת לעניין: כל 4 המדינות - ארה"ב, רוסיה, סעודיה ואיראן הן מפיקות הנפט הגדולות (יחד עם וונצואלה וניגריה) אבל יש כמה הבדלים כאשר הבולט שבהם הוא שארה"ב וסעודיה אמנם נפגעות מהמחיר הנמוך - אבל הן נפגעות פחות.
    הסיבות לפגיעה המוקטנת באמריקנו-סעודים הן שפשוט לאמריקאים יש מקורות הכנסה נוספים מלבד נפט ושלסעודים יש המון נפט איכותי ונזיל שלא צריך פראקינג בשביל להוציא אותו (ואפשר לעשות עליו רווח נחמד מאוד גם ב-60 דולר לחבית - מה שלא נכון בפראקינג שמבחיר כזה בהכרח מייצר הפסד).
    אז ארה"ב וסעודיה (גם) מפסידות - אבל יכולות לעמוד בזה טוב יותר מהאחרות.
    תעשיית הפרקאינג בארה"ב נשענת על סוסבידיות ממשלתיות גם כאשר מחיר הנפט גבוה - ויש סיבה טובה מדוע וושינגטון מוכנה לסבסד תעשייה אסטרטגית זו - זה מאפשר לה לעשות מהלכים כמו זה נגד רוסיה ואיראן (ואם וונצואלה וניגריה נפגעות גם - ממש לא נורא). כלומר תעשיית הפראקינג האמריקאית היא נשק אסטרטגי-כלכלי ולא תעשייה למטרות רווח בלבד - זו הסיבה לסובסידיות - בעלדיהן אי אפשר לבנות את הנשק הזה כי הוא פשוט לא כדאי.
    וזה כל הסיפור בעצם - כמו בטיפול בסרטן - שבו מקרינים את כל הגוף בתקווה שרק תאי הסרטן ימותו - גם כאן מייצרים מצב קיצון שבו כל היצרניות מפסידות - אך יש כאלו שיכולות לעמוד בכך טוב יותר ולפרק זמן ארוך יותר.
    זה לא חדש בהיסטוריה של המאה ה-20 שהיו בה מלחמות כלכליות כאלו לרוב - מלחמות בלי שמות ובלי הרוגים (באופן ישיר לפחות) אבל בעלות השפעה מכרעת על העולם המודרני - הדוגמא הקלאסית היא כמובן המלחמה הכלכלית האמריקאית נגד ברית המועצות (תוכנית מלחמת הכוכבים למשל - פר אקסלנס מלחמה כלכלית) וגם משברי הנפט בשנות ה-70 שנוצרו על מנת להקפיץ את מחיר הנפט ולהגדיל הביקוש לדולר (שהופרד מהצמדתו לזהב קצת לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים) - המטרה כאן הייתה הפוכה - לפגוע בצרכניות ולא ביצרניות אבל הרעיון דומה - לפגוע במדינות המתפתחות (כולל אירופה של אחרי המלחמה) שזקוקות מאוד לאנרגיה זולה על מנת להמשיך להתפתח - אפשר לראות בשנות ה-70 נגרמה האטה גלובלית בצמחיה העולמית שפגעה מאוד במדינות אירופה, אפריקה ואסיה אשר התחזקו בהדרגה מאז סוף המלחמה והחלו להוות איום להגמונה הכלכלית האמריקאית. אגב- באמצעות הסדרים סודיים עם מלך סעודיה - מי שנפגעה פחות מכולן הייתה ארה"ב שהמשיכה לקבל נפט בסתר למרות החרם - אמנם היו תורים ארוכים בתחנות הדלק אבל האמריקאים בכל זאת נהנו באופן יחסי מיותר נפט ודלק זמינים משאר העולם במהלך המשברים).
    עכשיו נותר לראות מה יקרוס קודם - פוטין ושלטון האוליגרכים שלו או כלכלת המערב המג'עג'עת - כרגע נראה שיד האמריקנו-סעודים על העליונה אך להפעלת סנקציות נפט מסוג זה יש כאמור מחיר כבד לכל הנוגעים בדבר ולכלכלה בכלל - תרחיש הבלהות הוא שפוטין יחזיק מעמד זמן מספיק בכדי להביא לתגובת שרשרת של קריסת חובות בכלכלת המערב כתוצאה מהמחיר הנמוך - במילים אחרות הגידול הסרטני עשוי לשרוד טוב יותר את הטיפול מאשר תאי הגוף מכיוון שאלו האחרונים אינם בריאים מלכתחילה ומסתמכים על כל כלכלת חוב מוצמדת פטרו-דולרים שכבר הראתה ב-15 השנים האחרונות את פגיעותה למשברי חוב - פעמיים.

    השבמחק
  5. אהבתי את הקישור שעשה כותב המאמר, בין פשיטת רגל של יצרניות הדלק מפצלים, אי עמידה בהתחייבויות עבור אג"ח הזבל, דבר שיכול להרחיב את האימפקט על כלל שוק אגח הזבל בארה"ב ומשם לפגיעה רצינית בבנקים ובכלכלה. כנראה שזה באמת נכון, שאגח הזבל במדינות המפותחות נסחר בממדי בועה. יחד אם האג"חים הממשלתיים.

    מצד שני חלק מהחברות שעוסקות בשוק הפצלים הן חברות ענק, קונקו פיליפס, שהוזכרה במאמר, היא חברת נפט ענקית שיש לה הכנסות ממקורות יציבים יותר ורווחיים יותר משוק הפצלים. שיכולים לאפשר לה לעמוד בהתחייבויות שלה. למחזיקי החוב. אבל בפועל אני לא יכול להגיד שאני מבין יותר מדי בשוק הזה, לא מכיר את המספרים את רמות החוב וכו'.

    בעניין האבטלה, ירידה במס' העובדים בתעשייה היצור יכולה להתאזן על ידי עלייה במס' העובדים בתעשיית השרותים ,בגלל שיותר אמריקנים אם כסף פנוי ילכו ויבזבזו אותו על שטויות במקום להחזיר חובות, דבר שיביא לגיוס עובדים בתעשיה זו. הכלכלה האמריקנית היא בבסיסה כלכלת צריכה, והיא מיבאת יותר נפט מאשר שהיא מייצרת.

    לפי דעתי התחזיות בעיתונים מדויקות, המדינות המפותחות מבוססות צריכה ויבוא ירוויחו. המדינות המתעוררות
    מבוססות ייצור ויצוא יפסידו. אנחנו בתקופה שטובה למניות ורעה לחומרי גלם.

    אבל מצד שני מה אני מבין.
    יהיה מעניין לראות מה יקרה בסוף.

    השבמחק
  6. אוסף שטויות

    השבמחק
  7. http://www.haokets.org/?by_author=%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%9F+%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%92%D7%9C%D7%99

    'nuff said

    השבמחק
  8. "תעשיית הנפט האמריקאית מנועה מלייצא נפט גולמי לשוק הבינלאומי"
    למה?

    השבמחק
    תשובות
    1. על פי החוק הפדראלי הקיים, אין לייצא נפט גולמי לארצות חוץ. אבל חוק זה ניתן לשינוי על ידי הקונגרס, וכבר נערכו לשנותו, אלא שמשבר האנרגיה המתפתח, אולי ייתר את המהלך.

      מחק
  9. הן המאמר המעמיק והרציני והן הדיון שבעיקבותיו עם vner Senderowicz1 שהאיר סוגיות אסטרטגיות חשובות של נשק הנפט בהיסטוריה, הם מסוג החוויות שמסבירות את הקאוס המתפתח באופן רציני ומקיף. אני מודה לכותב ולמשתתפים על דיון חשוב.

    השבמחק
  10. צריך לקחת בחשבון שעם קריסת שוק אג"ח הזבל, וכדי למנוע קריסה מערכתית רחבה, הפד, כהרגלו ינפיק כסף במה שקרוי הקלה כמותית וירכוש אג"ח זבל חדלי פרעונות, ובכך יציל הן את התעשיה והן את שווקי ההון והפיננסים ואת המשק בכלל, והכל במחיר נסיקה נוספת בהר החובות. כלומר הכלכלה איננה חייבת לקרוס, אבל היא מייצרת חובות אין קץ וחסרת יציבות, עם תחלואים מבניים קשים, אך שניתן לשקמם על ידי רפורמה מוניטארית כוללת, בדרך שבה אתר זה מקדם. נא לראות כאן בית הספר לכלכלה.

    השבמחק
  11. אמנון פורטוגלי20 בדצמבר 2014 בשעה 19:30

    לקוראים המגיבים. (1)

    במאמרי שנכתב בתחילת דצמבר, עוד לפני הירידה הגדולה בשער הרובל והעלאת שיעור הריבית ברוסיה, אני מדבר בעיקר על ההשלכות של הירידה במחירי הנפט על התעסוקה, על מספר הקידוחים ותקציבי ההשקעות, על אג"ח זבל ונגזרים פיננסיים, ועל המערכת הפיננסית. המאמר מבוסס על קריאה בעשרות מקורות זרים, אך ניתוח ההשלכות של ירידת מחירי הנפט רובו שלי. על הסיבות לירידה במחירי הנפט כתבתי במבוא בקצרה: "הגידול המרשים בהיצע המקומי של נפט מפצלים הפחית את כמות נפט שארה"ב רוכשת בשוק הבינלאומי, ובכך תרם לגידול בהיצע הנפט בעולם. בעוד שהביקוש העולמי לנפט למעשה אינו גדל וההיצע גדל משהו צריך לתת. ואנו רואים זאת בירידת מחירי הנפט בכ- 50% מאז יוני בארצות הברית ובעולם."

    לגיא, לאמיר ולגבי בעניין התעסוקה. אכן ירידה במס' העובדים בתעשייה היצור יכולה להתאזן על ידי עלייה במס' העובדים בתעשיית השרותים, אני לא בטוח שזה נכון לגבי תחום האנרגיות מתחדשות/נקיות שיפגע מירידת מחירי הנפט. הבעייה היא שמקומות העבודה שיעלמו במגזר האנרגיה היו בשכר טוב, בעוד שבמגזר השירותים מדובר בעבודה בשכר של שמונה דולר לשעה או במשרה חלקית במזנון המזון המהיר המקומי.
    רוב המגיבים התייחסו למאמר כמות שהוא מלבד אחד, אבנר סנדרוביץ ששטח את דעתו על הסיבות לירידת מחירי הנפט. ההסבר שלו בא מעולם הקונספירציות ומוטעה מעיקרו, ומשהו צריך לתת הסבר. ההסבר הרווח לירידת מחירי הנפט הוא שזו מלחמה כלכלית של סעודיה כנגד ייצור נפט מפצלים (פרקינג). הרבה פחות סביר שזו מלחמה אסטרטגית-כלכלית בין ארה"ב וסעודיה לבין רוסיה ואיראן, כפי שהוא כותב. בשאר הדברים סנדרוביץ טועה ומטעה. בניגוד לדבריו הפקת נפט מפצלים בארה"ב אינה נשענת על סובסידיות ממשלתיות, לפחות לא יותר מאשר תעשיית הנפט האמריקאית בכללותה. אשמח אם יתן סימוכין לדבריו אלו. בניגוד לדבריו, הפקת נפט מפצלים היתה ועדיין הינה רווחית. הפקת נפט מפצלים מהווה איום ברור על מחירי הנפט שהתממש בחצי השנה האחרונה ובכך, בניגוד לדבריו, הפקת נפט מפצלים מהווה איום כלכלי על סעודייה.

    תפוקת הנפט מפצלים עלתה בצורה מסחררת בשנים האחרונות והיקפה עומד כיום (דצמבר 2014) על כ- 5.24 מיליון חביות ליום. http://www.eia.gov/petroleum/drilling/#tabs-summary-2
    לפני כחמש שנים תפוקת הנפט מפצלים היתה זניחה, כ-0.3 מיליון חביות ליום. תפוקת הנפט הכוללת בארה"ב נאמדת השנה בכ- 9 מיליון חביות ליום, כך שתפוקת הנפט מפצלים מהווה כיום יותר מ-50% מתפוקת הנפט האמריקאית. יתרה מכך, ברבעון השלישי של 2014 הביקוש העולמי לנפט עמד על 93.08 מיליון חביות ליום בעוד שהתפוקה עמדה על 93.74 מילין חביות ליום, כך שעודף ההיצע עמד על כ- 0.7 מיליון חביות ליום. https://www.iea.org/oilmarketreport/omrpublic/. תפוקת הנפט מפצלים היא הגורם החשוב ביותר כיום ביצירת עודפים אלו.
    יתרה מכך, הפקת נפט מפצלים בארה"ב כיסתה ומכסה את הירידה בתפוקת נפט בשאר העולם מסיבות פוליטיות (מלחמות, אמברגו, וכו') ומהזדקנות של שדות הנפט הישנים. במילים אחרות, בלי הפקת הנפט מפצלים בארה"ב, העולם היה נכנס למשבר נפט עמוק.

    השבמחק
  12. אמנון פורטוגלי20 בדצמבר 2014 בשעה 19:31

    לקוראים המגיבים (2)

    אין צורך בהסברים קונספירטיביים. הירידה במחירי הנפט נובעת מעודף גדול בהיצע הנפט ההולך וגדל עקב העלייה המהירה בהפקת נפט מפצלים, ומהתמתנות ואף הירידה בביקוש לנפט.
    מאז עשר שנים ועד יוני 2014 מחירי הנפט עלו בחדות בגלל עליה בביקוש העולמי, במיוחד בסין. באותו הזמן, תפוקת הנפט לא יכלה לעמוד בביקוש בגלל מלחמות במדינות מפתח כמו עיראק ולוב, ובגלל אמברגו על ייצוא הנפט מאירן. סכסוכים אלה גרעו יותר מ- 3 מיליון חביות ליום מהשוק. התוצאה היתה שמחירי הנפט עלו ונעו סביב 100 דולרים לחבית בין השנים 2011 - 2014.
    אבל בחמש השנים האחרונות, לכאורה מתחת לפני השטח, נכנס גורם חדש, הפקת נפט מפצלים וממקורות אחרים של Tight Oil כמו חולות הנפט של אלברטה. עם זאת, עד למחצית השניה של 2014, לעלייה המסחררת בהפקת נפט בארה"ב לא היתה השפעה רבה על המחירים, בגלל שבאותו הזמן, התרחשו סכסוכים באזורי המפתח המפיקים נפט. במהלך 2014, המגמה התהפכה, הביקוש לנפט נחלש, בעיקר כתוצאה מהאטה בסין, בגרמניה ובשאר מדינות אירופה, מצד שני עיראק ולוב חזרו לספק נפט. שילוב זה של ביקוש חלש ואספקה עולה גרם לירידת מחירי הנפט מהשיא של 115 דולרים לחבית ביוני עד לכ -80 דולרים לחבית באמצע נובמבר. וזו הייתה רק ההתחלה. ב -27 בנובמבר בישיבה של מדינות אופ"ק, קרטל מפיקות נפט המייצר כ -40 אחוז מהנפט בעולם, לא הגיעו להסכמה על קיצוץ במכסות הנפט, עקב ההתנגדות של סעודיה, מפיקת הנפט הגדולה בעולם. האירוע הביא למפולת במחירי הנפט, שירדו בתוך כחודש בכ- 25%, לפחות מ- 60 דולר לחבית..
    ההתנגדות של סעודיה נבעה ככל הנראה, ממה שקרה בשנות השמונים של המאה שעברה, כאשר מחירי הנפט ירדו וסעודיה ניסתה לקצץ בייצור כדי לתמוך בהם. התוצאה הייתה שהמחירים המשיכו בירידה, וסעודיה פשוט איבדה נתח שוק. בנוסף, סעודיה יכולה לחיות עם מחירים נמוכים יותר בטווח של שנים, שכן יש לה יתרות מטבע חוץ מסיביות.

    להערכתי הנוכחית, הניסיון של סעודיה לחנוק את תחום הפקת נפט מפצלים בארה"ב לא יתן פירות במהלך השנה הקרובה. הפקת נפט מפצלי נפט בארה"ב לא מתה, להיפך תפוקת הנפט מפצלים בארה"ב תגדל בשנת 2015 מקידוחים שבוצעו עד היום. אלא שאין לצפות לעלייה בתקציבי ההשקעות בתחום כמו בשנים האחרונות.

    השבמחק
  13. ירידת מחירי הנפט ישפיעו לנו על מחיר דלק

    השבמחק