יום שבת, 21 בפברואר 2015

הקרן הקיימת דואגת לכסף שלך בשוויץ

מאת: אמנון פורטוגלי.

מפגש מקרי עם פרסומת במהלך טיסה, חושף כי קק"ל מחזיקה מסיבות לא ברורות חברה ליעוץ פיננסי לגופים פרטיים בציריך. השאלות: ממתי תכנון פיננסי הוא חלק מתפקידם של שומרי יערות  והאם בעקבות רפורמה בקקל ורשות מקרקעי ישראל יועברו לאותה חברה חלק מקרקעות המדינה?

ד"ר אילן זילברשטיין קרא בזמן טיסה, לפני מספר חודשים, את המגזין של חברת התעופה סוויס. את עיניו משכה מודעה שהתהדרה בכותרת "קופסת החלומות" Box of Dreams – עם צילום של הקופסה הכחולה של הקרן הקיימת. להפתעתו היה מדובר בפרסומת לחברת ניהול הכספים השוויצרית של הקרן הקיימת שנוסדה ב-1964 בציריך.

פרסומת לחברה ליעוץ פיננסי של קק"ל


המודעה אומרת, בתרגום חופשי:
"הבטחת פריחת העתיד היא יותר מחלום. היא יכולה להפך למציאות בהווה בעזרת הידע המקצועי הנכון. לנו יש ניסיון לעזור לך בשימוש מיטבי באמצעיך (הפיננסיים) ובתכנון פיננסי של צוואתך.
חברת KKL TREUHAND GESELLSCHAFT שמרכזה בבירה הפיננסית השוויצרית בציריך, מציעה לך יעוץ פיננסי מומחה ודיסקרטי. אנו עובדים אתך להגן ולהגדיל את עושרך, ומתמקדים לא רק בעתידך אלא גם בעתיד ילדיך ונכדיך, על-ידי מתן שירותים מלאים של מתכנני צוואות ומבצעי צוואות
אנא התקשר עמנו. אנו מזמינים אותך לשבת עימנו ללא התחייבות לדיון בדרכים למיטוב עושרך. עתידך שווה מאמץ זה."
יש גם אתר אינטרנט בגרמנית לקרן (אפשר לתרגם בגוגל) בקישור כאן
מעניין לדעת מה עוד יש להם בקרן הקיימת בקנה: בית השקעות?, קרן גידור? Trading House?

על הקרן הקיימת ומה שנעשה שם כדאי לקרוא את התחקירים והמאמרים של רביב דרוקר כאן כאן וכאן.
בתמצית: "הקרן קיימת לישראל מחזיקה ב-12 אחוזים מקרקעות המדינה. עד לפני כשנתיים המצב שם היה גן עדן. הכסף מהמדינה הגיע, החברים החליטו למי לתת, והכול עבר מתחת לרדאר. בשנתיים האחרונות, הכול השתנה. קרן קיימת שורבבה לתוך ויכוח ציבורי לוהט לגבי עצם זכות קיומה. בתמצית, הויכוח הוא האם הקרקעות האלה הם של חברה פרטית או של העם היהודי. ובלב התחקיר - העברות של מיליוני שקלים לעמותות שקשורות למפלגות פוליטיות."

אבל זה רק חלק מהסיפור.

ביוני 2013 נמסר כי דירקטוריון הקרן הקיימת לישראל החליט לבחון את האפשרות להפריד את קרקעות קק"ל מקרקעות המדינה. קרקעות קק"ל מנוהלות מ-1961 על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י, לשעבר המינהל) במשותף עם קרקעות המדינה. בהסדר זה קק"ל מקבלת את התמורה בעבור קרקעותיה ששווקו על ידי רמ"י, שהסתכמה בשנים האחרונות בממוצע של כ-900 מיליון שקל בכל שנה.

בתחילת 2015 נמסר על יישום ההפרדה. בפגישה שנערכה ב-26 לינואר בין בכירים במשרד הבינוי, קק"ל ורשות מקרקעי ישראל הוחלט על הקמתו של צוות היגוי שינהל את ההיפרדות של קק"ל מהמינהלשבה יועבר הניהול של 2.5 מיליון דונם מהרשות לידי קק"ל. בכך יבוא הסוף להסדר ה"אמנה" ההיסטורי שנחתם ב–1961, שלפיו ניהלה הרשות בנאמנות גם את קרקעותיה של קק"ל.

בצמרת קק"ל מסבירים את המהלך במספר סיבות ביניהן החלטתו של שר השיכון אורי אריאל להדיח את יו"ר קק"ל אפי שטנצלר והיו"ר העמית אלי אפללו מראשות ועדות משנה של מועצת מקרקעי ישראל. "השר אריאל פשוט דוחף אותנו החוצה" אמר בכיר בקק"ל. אריאל ומנכ"ל משרדו שלמה בן אליהו מנמקים את הצורך להפריד את אדמות קק"ל מאדמות המדינה ומהניהול המשותף באמצעות רמ"י, ביצירת תחרותיות בשוק המקרקעין.

אבל הסיבה האמיתית למגמת ההפרדה לפי דברי בכירים בקק"ל, מנהל רמ"י לשעבר מיקי ורדי כמו גם גורמים אחרים בענף לא טמון ברצון ליצר תחרות, אלא כדי לשמר את הקרקע כמיועדת ללאום היהודי בלבד. בניהול עצמאי של קק"ל היא תהיה מחויבת לפעול לפי חוקת קק"ל, שנוסחה עשרות שנים לפני קום המדינה, האוסרת מכירת קרקעות לערבים.

להפרדה זו יהיו גם תוצאות אחרות שלא בהכרח מתכוונים אליהם. לדוגמה, האפשרות שקק"ל, לאחר ההפרדה מרשות מקרקעי ישראל, תעביר לחברה הבת שלה בשוויץ את כל המקרקעין בישראל בהם היא מחזיקה.
הרצל מתהפך בקברו.


מקק"ל טרם נמסרה תגובה על הדברים.


אמנון פורטוגלי הוא חוקר במכון חזן במכון ון-ליר.

11 תגובות:

  1. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל

    השבמחק
    תשובות
    1. ל 7:37,
      השאלה אם עם ישראל מוכן להילחם בשחיתות?
      כרגע להפגנה אנשים בקושי יוצאים אז מלחמה...?!?

      מחק
    2. השחיתות האמיתית היא להלאים את קק"ל על מנת ששיחים קאטריים יקנו אדמות השייכות לעם ישראל,במסווה של מלחמה בשחיתות.
      המלחמה היחידה שעל עם ישראל לצאת אליה היא כנגד הכיבוש הערבי במהרה בימינו ויפה שעה אחת קודם.

      מחק
    3. ל-(Amir M (08:20,
      האם ישנה סיבה, ומהי, שהשורש ל.ח.מ (במובן מלחמה, ולא במובן של אוכל) מופיע בכל אחד מהמשפטים שכתבת?

      מחק
    4. אז אם זה כל כך מפריע לך תפעל להעביר חוק שמדינת ישראל לא תמכור קרקעות לערבים (כנראה שזה לא יעבור את בג"ץ וגם יותר מסביר להניח שגם את הכנסת לא) אבל מה הקשר בין לאפשר (או לקיים את האופציה הזו שתאפשר) להעביר קרקעות לחברה פיננסית בשוויץ לבין זה?

      מחק
    5. ל-ערן,
      האם אתה מחזיק בבעלותך (במישרין או בעקיפין - באמצעות גוף שלישי) אדמה בארץ ישראל?
      באם כן, האם היית מסכים שבג"צ או הכנסת יחליטו יום אחד להפקיע ממך את האדמה בכדי שמישהו אחר יוכל לרכוש אותה? אני מדגיש - שמישהו אחר יוכל לרכוש אותה, דהיינו לא הפקעה לצרכי ציבור (אלא אם זכות רכישת הקרקע שבבעלותך, ללא הסכמתך, מהוה צורך ציבור).
      ----------------
      במשך יותר ממאה שנה יהודים תורמים לקק"ל בכדי שזו תרכוש ותשמור אדמת א"י (כולל אזור חורן בדרום סוריה) לשימוש יהודים בלבד. הקק"ל משמשת כנציגה בלעדית של מי שתרם לה.
      והנה באים בג"צ ופוליטיקאים בעלי אג'נדה מסוימת (כאלו שהשקפתם צרה מאד בכל הנוגע ליהודים, אך רחבה מאד בכל הנוגע לפולשים בני עמים ודתות אחרים), ודורשים שאדמה, שנרכשה בנאמנות עבור יהודים, תופקע מהנאמנות ותשמש את אותם הפוליטיקאים לצרכיהם בלבד (כולל לאפשר למקורביהם לספסר באדמה הזו).
      ----------------
      האם היית מסכים לכך לו היית בעל האדמה? אני מניח שמה שקק"ל מבקשים לעשות הוא למנוע מבג"צ ופוליטיקאים בעלי אג'נדה מסוימת להשתלט על האדמות השייכות לקק"ל (שוב, נרכשו בנאמנות עבור יהודים ולמען עם ישראל בלבד), ואם צריך לעשות זאת באמצעות העברת הבעלות לחברה בשוייץ - זה מה יש.
      ----------------
      אני בטוח שאף אחד מהתורמים לקק"ל לא היה תורם לה לו היה יודע שבעתיד יבואו שודדים (תחת כינוי מכובד של שופטים ופוליטיקאים) ויגזלו ממנו את רכושו בכל מיני תרוצים משפטיים.
      ----------------
      אנונימי משעה 10:22 כתב זאת בקיצור ולעניין.

      מחק
    6. עד כמה שזכור לי אפילו אני תרמתי כשהייתי ילד קטן לקק"ל. שמתי בקופה שלהם שהיתה במכולת השכונתית כמה שקלים או אגורות שנתנו לי הוריי. לכן יתכן ויש בבעלותי אדמות קק"ל.
      וברצינות, תרמתי כדי לעזור ליער את הארץ. כך לפחות הבטיחו לי הוריי שיקרה אם אתרום. אף אחד לא דיבר איתי שהכסף יעבור לבעלות חברה שווצרית או למפלגות פוליטיות. ואגב העניין הוא לא שמאל וימין. להזכירכם אחת הנהנות הגדולות מכספי קקל היא מרצ

      מחק
  2. מדינת כל מושחתיה. מה חדש.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. ה שקיימת שחיתות בקק"ל, עדיין אינו שולל את החיוניות המכרעת שבעצם קיומה כדי לשמור על קרקעות הלאום היהודי שנקנו בכסף יהודי למען היהודים. אבל, יש מי שמתמם לשמור ממי, למי יש אג'נדה לגזול את קרקעות העם היהודי ולהעבירם לערבים? ובכן אנחנו בימין לא תמימים, יש לנו כבר ניסיון רע מאוד עם אג'נדת השמאל שפועלת רק לשמירת זכויות הערבים, אך לעולם לא, אבל לעולם לא לשמירת זכויות היהודים, אם הם למשל מתיישבים ביש"ע, ובראש אג'נדת השמאל, ערן היקר עומדת לא אחרת מאשר חונטת בג"ץ שמיקמה את עצמה בין מרץ לרע"ם תע"ל. כך חונטת בגץ לא מאפשרת הרס בתי מחבלים מורשעים, מפאת זכויות האדם שלהם, אבל כשזה הגיע לפגיעה נפשעת בזכויות האדם של אלפי מתיישבי גוש קטיף, בגץ הנפשע נאלם דום. ובכן לידיעת כל השמאלנים, רובו המכריע של הציבור סולד מבגץ, מכיר באג'נדה האנטי ציונית שלו, מודע להיותו גורם פוליטי שמאלני קיצוני ולכן מודע לצורך להגן על מדינת ישראל מפני העוינות של בגץ, כמו במקרה שלפנינו, החשש שבגץ יורה לחמוס את קרקעות היהודים ולתיתם לאויבי הציונות.

    השבמחק