יום שני, 30 במרץ 2015

"אני לא אידיוט" - לוביסט של תאגיד חקלאות סרב לשתות חומר הדברה אחרי שטען שהוא בטוח לשתיה

מאת: ערן הילדסהיים.

ד"ר פטריק מור טען שחומר הדברה חקלאי שמשווק תאגיד הענק מונסנטו, ונחשב לנפוץ מאד גם בישראל, בטוח לשתיה. ברגע שהוצע לו במהלך ראיון טלויזיוני לשתות את החומר הטיח במראיין: "אני לא אידיוט" ונטש בזעם את עמדת הראיון. צפו  בקטע מתוך הראיון.


הגלייפוסט הוא קוטל העשבים הנפוץ ביותר לצרכי חקלאות בארצות הברית. הוא נרשם כפטנט על ידי חברת מונסנטו בשנות ה-70 תחת השם המסחרי 'ראונד-אפ'. מונוסנטו בנוסף שינתה באמצעות הנדסה גנטית זרעים כך שיהיו עמידים לראונד-אפ . תהליך זה הוביל לכך שהחברה שמוכרת לחקלאים את קוטלי העשבים היא גם אותה החברה שמוכרת את הזרעים. בכך השתלטה מונסנטו על חלק גדול משוק הזרעים המהונדסים בעולם.

הגלייפוסט הוגדר תחת הסיווג של "מסוכן לסביבה" ו"רעיל ליצורים ימיים" על פי תקנות האיחוד האירופאי. סיווג זה ליבה בשנים האחרונות את המחלוקת הקשה, ששררה גם כך, סביב השימוש בו. המחלוקות כללו הפגנות ענק נגד מונסנטו ברחבי העולם והגבלות חמורות שהטילו מדינות מסוימות על השימוש בחומר.

ד"ר פטריק מור
למרות זאת בישראל נעשה שימוש נרחב עם הראונדפ לקטילת עשבים. בנוסף, המדען הראשי בישראל (משרד הכלכלה) חתם אף במאי 2014 הסכם שיתוף פעולה שנוי במחלוקת עם מונסנטו. ההסכם עורר סערה גדולה בקרב פעילים סביבתיים וחברי כנסת. בעקבות כך אף הוקם דף פיסבוק הכולל אלפי חברים המתנגדים להסכם.

אחד התומכים בחברת מונסנטו הוא ד"ר פטריק מור. מור הוא מומחה לאקולוגיה. בעברו היה ממיסדי גרינפיס, אלא שמאז שעזב את הארגון הפך למתנגד גדול שלו  והחל לפעול למען פרויקטים שונים של תאגידי מזון ואנרגיה.
לאחרונה התפרסם מור בתקשורת הצרפתית לאחר שהתגאה שהוא יכול לשתות כוס גלייפוסט מבלי להפגע. מור טען שוב ושוב שהחומר לא מסוכן לבריאות אדם. בראיון שקיים עם ערוץ הטלויזיה הצרפתי +CANAL, חזר מור על טענתו ואמר למראיין : "אתה יכול לשתות ליטר שלם (של גלייפוסט) ולא תפגע". המראיין הפתיע את מור ואתגר אותו לעמוד במילה שלו על ידי שתית כוס מלאה בחומר. צפו בתגובתו:


מור אינו עוסק רק בענייני מונסנטו, הוא הוזמן למשל בשנת 2012 לישראל כאורח חברת IEI כדי שיסייע לה במאמציה לקבלת האישורים להפקת נפט פצלי-שמן בשפלת יהודה. מור פעל כדי לקדם את הפרויקט וסבר כי אין כל חשש ואין טעם להתנגד אליו.למרות עמדתו של מור,החליטה הוועדה המחוזית בספטמבר 2014, שלא להתיר לחברת IEI לבצע את הפקת הנפט בשל החשש לסיכון הסביבתי הכרוך בכך.

17 תגובות:

  1. מתי ניראה איזה כתבה בערוץ שתיים
    "מרעילים אותנו ואנחנו לא יודעים"

    השבמחק
  2. אהבתי :)
    אפשר בבקשה לספק את הכתובת של הסרטון? דרך טלפון אנדרואיד הוא מנסה להריץ את הסרטון באמצעות אפליקצייה אחרת ולא דרך יוטיוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. הקישור לא עובד. שים לב גם לכתובת.

      מחק
    2. החל משניה 43
      https://www.youtube.com/watch?v=kMnYIYHSiQ8#t=46

      מחק
  3. הם הורידו את הסרטון מיוטיוב.
    נס שהוא עובד פה בכלל

    השבמחק
    תשובות
    1. הסרטון המלא:
      https://www.youtube.com/watch?v=kMnYIYHSiQ8

      מחק
  4. http://m.canalplus.fr/?vid=1122650

    השבמחק
  5. עוד עסקן שימכור את אמא שלו בעבור בצע כסף. פרקטיקה נפוצה מאוד פה בישראל, בעיקר בקרב יוצאי משרד האוצר ובנק ישראל

    השבמחק
  6. חחח גדול. לא יודע אם לצחוק או לבכות.

    השבמחק
  7. חברים, אם אתם רוצים ללמוד לעמוק ובאופן מקיף על השחיתות המערכתית בישראל, שעושקת מאות מיליארדים ש"ח לשנה, מומלץ לקרוא את ספרו המדהים של ירון זליכה 'הוודארדיה השחורה' החשב הכללי באוצר שנים 2003-2008 שעסק בניקוי אורוות יסודי וחשף שוד הקופה הציבורית של מאות מיליארדים! והצליח בגיבוי נתניהו להורידה, אך פוטר לבסוף בלחצם של הטייקונים והמושחתים - שהם בעצם היינו הך בישראל. לאחר פיטוריו חזרה חגיגת השחיתות במלוא הקצב, והיום אנו רואים שטייקון השחיתות הגדול אולמרט, נתפס בקלקלתו, אך האמת יש ראיות כלפיו רק בשולי השוליים של הדברים, אך גם זה מספיק להכניסו לכלא לכמה שנים טובות.

    השבמחק
  8. עוד המוני העם משלמים את המיסוי הגבוה בעולם, המאיון והאלפיון העליון בישראל, רק מקבלים מתנות מהמדינה ושודדים את התקציב הציבורי, זוהי באמת הבעיה החמורה ביותר, שלצערי כל תנועות הצדק החברתי מתעלמות ממנה, כפי שגם אין להם מושג ירוק ביחס לכסף ריבוני בר-קיימא. אני מציע שאולי ערן יראיין כאן את ירון זליכה על תקופתו כחשב הכללי באוצר. יכול להיות ראיון מרתק ומניב, הרבה יותר מהסקופים המושחתים של התקשורת על הבקבוקים של שרה.

    השבמחק
  9. כמה תגובות - לגבי היותו אידיוט, כאן אין עוררין.

    לגבי העובדה שהחרה יוצא החותה - תופעה מעודדת ורצויה.

    הבעיה האמיתית בנוגע לעניין הזה בארץ היא - צוואר הבקבוק בבתי המשפט ומכאן בעיה בטיפול.
    כמה זמן לוקח להכניס את אולמרט לכלא - זה משפט או טלנובלה?
    פן מסויים של אי צדק הוא צדק שנעשה לאט מדי.
    ובארץ זה בנקודה קיצונית.

    השבמחק
  10. אתר הדמגוגיה האמיתית. מה הקשר בין נושא הראיון והסכמתו או אי הסכמתו לשתות את החומר?
    בינתיים הרעיונות ההזויים שלכם רק מאבדים פופולריות, אז כנראה יש עתיד לדור שלנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. האדון טען שאפשר לשתות כוס של החומר הזה, המראיין פשוט אמר: "דיבורים הם חסרי ערך, תוכיח"

      תפיסת עולם שאם היו משתמשים בה יותר דברים היו נראים אחרת

      מחק
    2. למה אתה שונא מדע? לא ברור? הבנאדם מביא טענה בצורה כל כך ישירה ואומר "אפשר לשתות ליטר של זה ולא יקרה לך כלום (כי זה כל כך בטוח)" במדע יש חובת הוכחה, יש הבדל בין דת למדע, עצוב שהיום המדע בגלל אנשים כמוך נהפך לדת ולא צריך להוכיח כלום, אמונה עיוורת, ברגע שמבקשים הוכחות זה נחשב דמגוגיה, אם זה כל כך בטוח לשתות ליטר! מה כבר כוס אחת תעשה לו? אם הוא מאמין במוצר שהוא מוכר הוא לא מוכן לשתות כוס קטנטנה? בגלל זה בהתחלה הוא אמר כן כי הוא לא ציפה לזה, אחרי זה לא הייתה לו ברירה, למות מסרטן או להתחמק מאחריות ולברוח מהרעיון.

      מחק
  11. אחחח , אם רק היה לנו את התקציב והקשרים של V15 לשים את הפוסט הזה בכל מקום ככה שגם מי שלא מתעניין יצפה בו......

    הרשעים האלה לעולם א מתעייפים.
    כולי תקווה שלפחות נושא ההפלרה עכשיו מאחורינו ולא יציקו לנו שוב עכשיו עם התחלפות שרי הבריאות.

    השבמחק