יום רביעי, 12 בספטמבר 2012

הפדרל רזרב איבד אמון.. בעצמו

כשמפעל או חברה רוצים לשמור על קיומם הם צריכים להשיג את אמון לקוחותיהם עבור המוצרים או השירותים שהם מייצרים ומשווקים. אבל מה קורה אם אותו גוף משווק אויר? הבנקים המרכזיים בראשות הפדרל ריזרב מצליחים בצורה מעוררת פליאה לקיים מפעל שלם כבר 100 שנים ולקבל את אמון כל העולם בו, למרות שהם לא מיצרים כלום. הכל הודות למערכת משומנת היטב של ממשלות הכופות על הציבור לשלם מיסים רק עם אותו הכסף שיוצר הבנק המרכזי מהאויר. הודות לתקשורת שמקדשת את אותה מערכת ומקפידה להעביר לנו את המסר שאם הכלכלה משגשגת זה הודות לבנק המרכזי ואם הכלכלה כושלת אז נמנענו מכשלון גדול עוד יותר הודות כמובן לבנק המרכזי. והודות לאקדמיה שנמנעת מלבקר את המערכת הזו בכל צורה שהיא ולהציג אלטרנטיבות. אחרי הכל אמון זה כל מה שמחזיק אותה ,אלא שהחודש משהו החל להסדק במערכת הזו. 




נציג בכיר בפדרל ריזרב,ג'יימס בולארד,  המשמש גם כנשיא הפדרל ריזרב בסנט לואיס,  הודה החודש כי מדיניות הבנק המרכזי נכשלה והביע אף חשש לעתיד הגוף החזק בעולם.

בראיון לפיינשל טיימס אומר בולארד את הדברים היוצאי דופן הבאים :
"אני מעט ,אולי קצת יותר ממעט -מודאג לגבי עתידו של הבנק המרכזי - אנחנו באופן עיקבי הרגשנו שהנה מגיע האור בקצה המנהרה ומגיעה ההזדמנות לחזור למצב נורמלי אבל זה לא קרה עד עכשיו.
מה שאני מודאג ממנו במיוחד הוא כל תהליך הפוליטיזציה [בנסיון התערבות הפוליטיקאים בפעולות הפדרל ריזרב]" [קישור]

הבנק המרכזי של האיחוד האירופי ,הפד ובנקים מרכזיים נוספים בעולם יצטרכו להתמודד במוקדם או במאוחר עם השלכות מדיניותם שהיא בעיקר הצפת השווקים בכספים. התהליך הזה לא הוכח כיעיל בעבר ואותם גופים יודעים היטב שתהליך זה יגרום לנזק עצום בטווח הארוך בדמות היפר אינפלציה. לכן לא מן הנמנע שהם מבינים גם שעליהם להערך לתרחישי קיצון ,שינבעו ככל הנראה מלחץ של אזרחים מיואשים ופוליטיקאים חדשים שיעלו כתוצאה מלחץ זה. רמז לעליית פוליטקאים המתנגדים לפעילות הפדרל רזרב ובמקביל מצליחים להתגבר לאט אך בעיקביות על אותה מערכת משומנת של הפד ניתן לראות בסרטון הבא. בסרטון ניתן לראות את עוצמת האהדה שהיתה למועמד המתנגד לצעדי הפד ,רון פול, בבחירות האחרונות מול המועמד מיט רומני הנראה בתחילת הסרטון נואם בפני אצטדיון ריק :



אם עתה אפילו  הפדרל ריזרב כמו קרן המטבע מודה שפעולותיו ואולי אף הוא עצמו כבר לא רלוונטים , הרי אין אלא להגיע למסקנה שבחלונות הגבוהים כנראה מתחילים כבר להתכונן ל"יום שאחרי".
מתי יגיע היום הזה?
קשה לדעת. דבר אחד בטוח: קריסה של מערכת כלכלית היא לא דבר שקורה מהיום למחר.מדובר בתהליך ארוך שאנחנו נמצאים בו כבר כמה שנים.
אחת הערכות ששמעתי השבוע לגבי עתיד הכלכלה היתה מהמשקיע הידוע מארק פאבר .פאבר ידוע ביכולת ניתוח יוצאת מן הכלל של המערכת בעיקר לטווח הארוך (אם כי הייתי מוותר על תחזיותיו לטווח הקצר יותר). פאבר חוזה בראיון זה  עתיד אפוקליפטי במיוחד לכלכלה בתוך 3-10 שנים. כל שנותר לקוות הוא שהקריסה הבאה תוליד מערכת חדשה ושפויה:

3 תגובות:

  1. Quick summary for people who watch finance channels:
    Intellectual hogwash.
    PS
    Aren't this the people who said to short the Euro two weeks back?
    - Eran

    השבמחק
  2. ממליץ לחזור לספרו המצוין של דוד פסיג על צופן העתיד. מודלים של מחזורים מעגליים של שפל וגאות בכלכלה העולמית חוזים נפילה קשה במיוחד לקראת 2018
    הספר אגב הניח נפילה קשה ב2008 שנה קודם לכן הוא יצא. לאור ונכתב אף קודם.

    השבמחק
  3. בהרא האמריקאים עוקבים אחר חצי מהתושבים שלהם (בין השאר) ואיך קוראים לאדם העוקב אחר עצמו?

    השבמחק