יום שני, 2 בספטמבר 2013

היפנים איבדו שליטה על הכור בפוקושימה: אלפי טונות של מים רדיואקטיבים בדרכם לחופי ארה"ב

בעוד האמריקאים והעולם מתעסקים בטבח בסוריה שהתרחש בגלל חומר כימי , בצד השני של העולם מאיים הכור בפוקושימה להציף את האוקינוס עם עשרות אלפי טונות של חומר רדיואקטיבי מסוכן. הסיבה: שרשרת תקלות שהולכות ומחריפות. הרשויות ביפן מצידן, צופות מהצד בחוסר אונים בקריסת הכור המתרחשת מול עינהם. לפניכם הסבר קצת יותר מסודר על ההתרחשויות הלא סימפטיות שמגיעות מיפן, שנדחקו משום מה לעמודים האחוריים בעיתונים. 



המקרה בכור האטומי הפגוע מאז הצונאמי ב2011 בפוקושימה ,מזכיר קצת את הסרטים המצוירים על הדלי מלא במים שבכל רגע נפער בו עוד חור ועוד חור שצריך לסתום עם עוד אצבע ועוד אצבע, עד שלא נשארות אצבעות לסתום את כל החורים וכל המים נשפכים. אלא שהפעם מדובר בחיים האמיתיים ובמים רדיואקטיבים בכמויות בילתי נתפסות.

מתחת למתקן בפוקושימה נשאבים מאות טונות של מים תת קרקעיים שכמותם הולכת וגדלה מידי יום. המים מתערבבים עם מים רדיואקטיביים בטמפרטורה מסוימת ,שמשמשים בסופו של דבר לקירור הכורים. פה נכנסת החברה שמתפעלת את הכור הנקראת טוקיו אלקטריק פאואר (טפקו). מדובר בחברה שהאמינות של משרד הבריאות אצלינו עוד נחשבת לגבוהה ביחס לאמינות הדיווחים שמיחסים לה האזרחים ביפן.

אחרי רעידת האדמה שהרסה חלקים מהכור בפוקושימה, שחררה טפקו עשרות אלפי טונות מים מזוהמים מהכור לאוקיינוס ,אחרי ששימשו לקירור הכור הפגוע. אולם לאחר שנמתחה על הפעולה ביקורת חריפה מצד אזרחי יפן ופעילי סביבה, אסר ראש הממשלה היפני להמשיך בפעולת הזרמת המים לים.
טפקו למעשה מצאה את עצמה במצב בילתי אפשרי שבה כמות המים התת קרקעיים עולה מיום ליום ומקומות האחסון לאחר השימוש במים המזוהמים הולכים ופוחתים. שעון הזמן לקראת האסון החל לתקתק. החברה החלה לפיכך בשאיבת המים למיכלי אחסון ענקיים, שנבנו בחופזה ושאמינותם תלויה בספק.
כבר באפריל השנה החלו רמזים למה שמתקרב. טפקו דיווחה כי מים רדיואקטיביים דלפו משני מיכלים רעועים שמאחסנים אותם.

בנוסף למיכלים, עובדי טפקו ניסו גם ליצור מחסום תת-קרקעי באמצעות הזרקת כימיקלים המקשיחים את הקרקע ,וזאת במטרה למנוע את זרימת המים לים. אולם המחסום הזה רק עיכב את הדליפה ,שהרי בנקודה מסוימת המים הגואים אמורים לעבור אותו ולזרום בחופשיות לים. במהלך החודשים האחרונים גבר החשד שאכן הגרוע מכל התרחש והמים אכן עברו את המחסום, אך טפקו הכחישה. אלא שבתחילת חודש אוגוסט, שינג'י קינג'ו, העומד בראש צוות המשימה של הסוכנות בפוקושימה אכן הודה שהמים עברו את הנקודה הגבוהה ביותר במחסום והם זורמים לים בחופשיות.

לא מספיק הצרות האלה ובסוף אוגוסט דווח כי התרחשה דליפת מים רדיואקטיביים גם ממיכל אחסון נוסף שניזוק בשטח הכור. מהמיכל דלפו כ-300 טונות של מים מזוהמים. אתמול כבר דווח על  דליפה חדשה מצינור המחבר מיכלים נוספים בכור. עוצמת הקרינה שנמדדה בתחתית אחד המכלים באיזור הכור במהלך יום שבת, נאמדה ב-1800 מיליסיוורט לשעה. מדובר בעוצמה שיכולה להרוג אדם שנחשף אליה לאחר ארבע שעות בלבד. רשות הגרעין של יפן מיהרה לפיכך לפרסם אתמול לראשונה מאז הצונאמי ב2011 התרעה חמורה בשל דליפת מים רדיואקטיביים. ולמרות שטפקו טוענת שיש לה מערכת מיוחדת שיודעת להתמודד עם הבעיות האלה, על פי כותרות העיתונים ביפן, איש לא יודע כיצד להביא את המשבר הזה לסיומו. ביפן שוקלים לפיכך לפנות לעזרה חיצונית לאחר שהרגולטור איבד את אמונו בטפקו כמי שמסוגלת לפתור את הבעיה

ההשפעות של המשבר כבר ניכרות בשטח: הדייגים באזור פוקושימה טענו החודש שהדגה לאורך החופים נעלמה בגלל התוצרת המזוהמת. סין טיואן ויפן החליטו מצידן להפסיק את יבוא הדגה מיפן.

ומה לגבי האמריקאים?
גם הם כנראה צריכים לדאוג. מודל מתמטי שפותח על ידי חוקרים באוניברסיטת מסצ'וסטס במכון לאוקיאנוגרפיה מצא כי כי  מי ים מזוהם יכולים להגיע לחוף המערבי של ארצות הברית כבר בפחות מחמש שנים. קן בוססלר ,מדען בכיר במכון האוקיינוגרפי באוניסרסיטה,שניתח אלפי דגימות של דגים מהאזור, חושב שהתהליך יתרחש במהירות רבה יותר ,ומעריך שהזיהום יגיע לחופי ארה"ב בתוך בערך 3 שנים.

סרטון המתאר את הצפי להתפשטות מי הים המזוהם (מהכור בפוקושימה) אל עבר האוקינוס השקט במהלך ה10 השנים הקרובות:

6 תגובות:

  1. יש כיום בעולם יותר מ 430 כורים מסחריים, 250 כורי מחקר ו 180 כורים על אוניות וצוללות סהכ"ל כ 1000 כורים גרעיניים.
    לסין יש 17 ובתהליך בניה 29 נוספים. תאונות גרעיניות כמו מות לא טבעי של שחקני קולנוע, במוקדם או במאוחר זה יקרה.
    אני מקווה שאובמה לא יחליט שזו סיבה טובה להתקיף את פוקושימה.
    מלחמה באירן וסוריה, התמוטטות כלכלית, קרינה אטומית, השמיים נופלים
    אני מקווה שמדי פעם ערן יעלה גם חדשות משמחות
    http://www.happynews.com/

    השבמחק
  2. קטע מכתבה בנושא:
    הזיהום הכללי של חיי הים על ידי משבר פוקושימה עדיין נותר נמוך מאוד בהשוואה להשפעות של קרינה רדיואקטיבית הנגרמות באופן טבעי ושאריות זיהום מארה"ב ונשק גרעיני סובייטי מניסיונות בשנות ה -60. פישר אמר שהוא יהיה "בהלם" אם יהיו להדלפות מים מזוהמים השפעה משמעותית על המערכות האקולוגיות הימייות.

    The overall contamination of ocean life by the Fukushima meltdown still remains very low compared with the effects of naturally occurring radioactivity and leftover contamination from U.S. and Soviet nuclear weapons testing in the 1960s. Fisher said he’d be "shocked" if the ongoing leaks of contaminated water had a significant impact on the ocean ecosystems.

    השבמחק
  3. הנה נושא קשור ו"משעשע" לא פחות

    אובמה אישר העלאת הרמות מותרות של קרינה גרעינית במי שתייה. מקרי מוות מהסרטן לאזרחים צפוי להרקיע שחקים.
    ומה קורה בישראל?

    Obama Approves Raising Permissible Levels of Nuclear Radiation in Drinking Water. Civilian Cancer Deaths Expected to Skyrocket
    http://www.globalresearch.ca/obama-approves-raising-permissible-levels-of-nuclear-radiation-in-drinking-water-civilian-cancer-deaths-expected-to-skyrocket/5331224

    השבמחק
  4. לינק למאמר המקורי http://iopscience.iop.org/1748-9326/7/3/034004/

    עדין פחות קרינה מצרנוביל.
    אבל כן יהיו עוד 1-2% יותר מקרי סרטן, אבל גם כך יש יותר מידי בני אדם.

    השבמחק
  5. אוי ואבוי!

    השבמחק
  6. הפתרון פשוט מאד
    מעלים את הרף העליון של הקרינה המותרת עוד ועוד
    כמו שבארה"ב מעלים את תקרת החוב (או אצלנו מורידים את הקו האדום בכנרת או
    את רמת בחינות הבגרות) והנה הבעיה נפתרה

    השבמחק