יום ראשון, 1 בפברואר 2015

7 שאלות מטרידות לכחלון על המצע הכלכלי של 'כולנו'

מאת: אורי ירון.

משה כחלון פרסם בשבוע שעבר את המצע הכלכלי שלו. אי אפשר שלא לתהות על הפער הגדול שנחשף בין האומץ שגילה במלחמתו בטיקוני הסלולר לבין המצע החדש שבשורה התחתונה רק ישביע את תאבונם של הכוחות הכי חזקים במשק.

משה כחלון הוא בחור טוב. משה כחלון הוא בחור אמיץ. משה כחלון יודע להתמודד מול כוחות חזקים . את כל אלה הוכיח משה כחלון בעברו כשר התקשורת. בזכות משה כחלון נחסכו לאזרחי ישראל כמה מיליארדי שקלים בשנה . כסף שהופנה לצערם לתשלום עבור בועת נדל"ן מפחידה.

בסיס הטיעון של משה כחלון ברצותו את קולנו בבחירות הקרובות  הוא המעשה האמיץ שעשה בתחום הסלולר. ללא הוכחת ביצוע זו אף אחד לא היה זוכר את שמו או את פועלו האחר בזמן ששירת כנבחר ציבור. השאלה שצריכה וחייבת להישאל היא האם זה מספיק.האם מספיקות זכויות העבר הטובות או שצריכים לעמת אותו ואת משנתו עם בעיות ההווה וההצעות להתמודד איתן לאחר הבחירות? זכויות העבר בהחלט מוכיחות תנאי בסיסי שבלעדיו אין בכלל טעם לבדוק את ההצעות לעתיד. וכפי שצויין, משה כחלון מגיע לנקודת פתיחה זו עם ציון 100. הוא בחור טוב שרוצה באמת לעזור לאזרחי ישראל ואפילו הוכיח יכולת עמידה מול גבירים רבי השפעה. אבל האם זה מספיק?

בשנים האחרונות התמסמס המושג "מצע המפלגה". מושג זה הוחלף אחר כבוד באמירה "מה שרואים מכאן לא רואים משם" או בתרגום לשפת העם: עם מה שכתוב במצע אפשר לעטוף דגים. לאחר ההתמקמות על כורסאות עור הצבי מבינים מציאות אחרת לגמרי ופועלים בניגוד מוחלט להבטחות הבחירות . פתאום, ללא הכנה מוקדמת, מגלים מציאות חמורה בהרבה שונה מהותית, מציאות שהופכת מיד את כל ההבטחות לעתיד .

במקום המונח הישן "מצע המפלגה" מציגות המפלגות דמויות מוכרות לציבור. דמויות שהתחבבו על הציבור בעיסוקם הקודם שהיה בדרך כלל מסוקר סיקור תקשורתי כבד. המפלגות אומרות למעשה אתם לא בוחרים הצעות לפעולה. אתם בוחרים מבצעים רהוטים . תנו לנו את הלגיטימציה לפעול. אנחנו נדע כבר מה לעשות. לכאלה שממש מתעקשים לקבל תשובה לשאלה מה תעשו באמת, ניתנת בדרך כלל תשובה כללית שאפשר למצותה בשתי מילים - "נעשה טוב".
אבל, כפי שכתבנו בפתיח, משה כחלון מתיימר להיות אחר. הוא מגיע עם הלך מחשבה אחר. לטענתו, למד את בעיות המדינה בשנתיים האחרונות ולכן אין זה מפתיע שהוא העמיד את מצע מפלגתו לבחינה ראשון ואולי גם אחרון (לאור התנהלות העבר של המפלגות המתחרות).

לצערו, אנחנו טרחנים שכמונו לא מסתפקים באמירה הכללית "יהיה טוב" אנחנו לא מסתפקים באמירה "תנו לי לעשות בנדל"ן כפי שעשיתי בסלולר" . אנחנו לא מסכימים לקבל את הרעיון שמועמד טוב ככל שיהיה לא יסביר באופן הגיוני את תכניות הפעולה שלו בתחומים העיקריים שמכבידים כל כך על חיינו. לכן שמחתי כל כך כשעלה מצע מפלגת כולנו לאוויר ומיהרתי לקרוא את הפרקים החשובים במצע אותם פרקים שעל בסיסם רץ משה כחלון לבחירות.

קראתי ונדהמתי .

1. הוזלת יוקר המחיה ומחירי הדיור בישראל
הוזלת יוקר המחיה בישראל היא בסיס קיומה של מפלגת כולנו . היא הסיבה למהומה. היא שמייצגת את המציאות האמיתית של אזרחי ישראל מאז התנפחה בישראל בועת מחירי נדל"ן מפחידה. ככזאת היא זכתה לפרק נפרד במצע מפלגת כולנו. צעד הגיוני מאד.

אבל כשבוחנים את הצעת המפלגה לפעולה כנגד בועת מחירי הנדל"ן, מגלים כי הצעת מפלגת כולנו לפיצוץ בועת הנדל"ן עוסקת רק בתחום ההיצע הקשה מאד לביצוע. היא אינה נוגעת בתחום הביקוש ואינה מפרידה בין ביקוש רגיל לדיור לבין ביקוש ספקולטיבי להשקעה בנדל"ן. הצעתם מקבלת כעובדה מוגמרת את קיומם של משקיעי נדל"ן כבדים ומנסה להשביע את תיאבון "החיה" עם בנייה נוספת. בנייה שלא תצליח להוריד את מחירי הנדל"ן אפילו באחוז מזערי. מדובר על חוסר הבנה מהותי של תופעת בועת המחירים בישראל. וזו הסיבה הטובה מבחינתם.
הסיבה האחרת יכולה להיות חוסר רצון או פחד להתמודד עם השכבה המנהלת של מדינת ישראל. אותה שכבה שתיפגע קשות בכיסה אם מחירי הנדל"ן יחזרו לרמתם מלפני תחילת ההתנפחות. ירידת מחירים של לפחות 35%, כפי שניסיתי להסביר במאמר על משקיעי הנדל"ן.

מצע מפלגת כולנו אינו פותח בהצהרה "נפעל להורדת מחירי הנדל"ן בישראל לרמה ריאלית של שנת 2007 בלפחות 35%". הם אינם לוקחים אחריות והתחייבות לפעולה במסגרת ברורה בה ניתן יהיה לבחון את הצלחתם. כל שהם מבטיחים הוא שבהתקיים כל תנאי התכנית שלהם מחירי הדיור ירדו "למחירים סבירים". ומה זה מחירים סבירים? לכך לא ניתן הסבר. ומתי תתרחש המהפכה במחירים? כאן הם כבר היו יותר מדויקים:
"התכנית תקצר את שרשרת הייצור לבניית דירה בישראל מ-13 שנים ל-7 שנים. בטווח הקצר, נשחרר חסמים תשתיתיים וביורוקרטיים לבניית 250,000 דירות הנמצאות במצב של תכניות מפורטות."
אתם רציניים ?!!. מה אתם מבטיחים בעצם- שבהתקיים כל התנאים הבלתי אפשריים לבניה בישראל, מחירי הנדל"ן ירדו רק בעוד 7 שנים. אתם בטוחים שמדינת ישראל מסוגלת להמתין 7 שנים לשינוי ההכרחי. ומה זה המשפט הלא ברור "נשחרר חסמים" ומי בדיוק יבנה 250,000 דירות נוספות על אלה שמצויות בבניה. האם אתם רואים את הקבלנים בישראל בונים מאות אלפי דירות רק בשביל שהמחירים יירדו? האם אתם חושבים שהמערכת הבנקאית תממן כזאת בניה פראית? ואיך תכריחו את הקבלנים והבנקאים לכרות את הענף עליו הם יושבים בנוחות- האם זה הגיוני בעינכם? הרי הדבר דומה לבקשה מאדון דנקנר ,טרם הגיעו של הנחמד מצרפת, שיוריד את מחירי הסלולר רק בגלל שהם גבוהים מידי. כן בטח. זה ממש יקרה מחר בבוקר.

משה כחלון

מדובר על טעות קשה בהבנת הנושא טעות מהותית טעות פטאלית. טעות שמעידה על שתי אפשרויות. או שאינכם מבינים את מהות הבעיה ולכן אינכם מסוגלים לתת פתרון . או שקיבלתם מראש את "השיחה" מהגורמים הפיננסים הראשיים במדינת ישראל. קיבלתם והסכמתם עם דעתם שירידת מחירים בנדל"ן מהווה סיכון מהותי למערכת הבנקאית פיננסית במדינת ישראל ולכן אין ואסור להוריד מחירים. אולי קיבלתם רגליים קרות או שאולי אינכם מבינים איך עובדת המערכת המוניטרית ואיך אפשר לרבע את המעגל, גם להוריד את מחירי נדל"ן לרמה של עלות הבניה ומעט רווח קבלני ובמקביל לבנות מערכת מוניטרית שלא תיפגע מירידת המחירים.
או שכל האפשרויות נכונות... גם אינכם מבינים , גם אינכם רוצים להתעמת וגם הסכמתם להיכנע למורא המערכת הפיננסית.
ובכל מקרה, פתרון אמיתי לבעיית הבעיות של מדינת ישראל לא הצגתם.

 הוזלת מחירי האנרגיה
לאחר שסיימה "כולנו" לפתור את בעיית הנדל"ן על ידי הגדלת ההיצע, פנתה המפלגה לפתור את בעיית מחירי האנרגיה של מדינת ישראל. מדינה שזכתה למצוא מאגרי ענק של אנרגיה זולה. מדינה שהתמסרה מרצון, ברצון הפוליטיקאים שלה, לחבורה מצומצמת של אוליגרכים. אז איך אתם מציעים לפתור את בעיית האנרגיה ולהוריד בכך את מחירי המוצרים בישראל?
2. "ביטול מונופול הגז" 
הסעיף הראשון הוא "ביטול מונופול הגז". לא ארחיב כאן רק אזכיר שממי שטיפל בטריאופול הסלולרי מצופה להבין שאפילו אם יהיה כאן דואופול גז, איך בדיוק מחירי האנרגיה ירדו בגלל "תחרות" בין שתי חברות ? מדובר על סיסמה ריקה מתוכן. סיסמה שמטרתה היחידה היא הטעיית הבוחרים.

3. הנחת צינור גז נוסף לישראל
הסעיף השני בפרק זה הוא הנחה של צינור נוסף ממאגר תמר.
האמת, רעיון הכרחי ומחויב המציאות. רק לחשוב שכל אספקת האנרגיה של ישראל בנויה על צינור אחד מעלה זיעה קרה אצל מי שמעמיק את מחשבתו בעניין זה. צינור נוסף יבטל גם את אפשרות התאגידים לייצר מהומות שווא של תקלות "פתאומיות" כאשר תעלה מחלוקת עם הגורמים המפקחים. זה צעד מחוייב המציאות . חסר רק משפט קטן נוסף. מי יקים את הצינור הנוסף  ומי יממן את הקמתו? האם שוב אותם אוליגרכים במימון בנקאי או מדינת ישראל במימון שאליו נגיע בהמשך?

4. הבטחת מנגנוני הגנה סבירים 
זו ההבטחה השלישית- הבטחת מנגנוני הגנה סבירים .
מה זה? האם הצעתם השטת פיקוח מחירים על מחירי מונופול הגז? אם התשובה חיובית מדוע שלא תכתבו את הדברים במפורש? האם העובדה שקיימים קשרים בינכם ולבין החבר תשובה והחבר קובי מימון מונעת מכם התעסקות רצינית עם נושא מונופול הגז? מדוע אתם מתחמקים מקביעות ברורות והחלטיות?
שני הסעיפים הבאים הם סעיפי סרק ברוח ההצעות לפתרון בועת הנדל"ן. נשלים רגולציה. נסיר חסמים וכו' וכו' וכו'.....

5. הפרטת חברת חשמל
הסעיף האחרון בנושא האנרגיה הוא הנושא החביב על מי שרוצה להסיט את הלך רוח הבוחרים למקומות הנוחים- 'חברת החשמל לישראל'.
הוועדים החזקים "שעושקים" את אזרחי המדינה. אם רק נחסל את כוחם האימתני נגיע אל הנחלה. ולמי מעבירה התכנית את כוחם? שוב לאותם אוליגרכים ממאגרי הגז למעלה!! "הפרטה" של ייצור החשמל. ולמי תמכרו את תחנות הכוח. לתשובה ? לקובי מימון ? לאוליגרכיה העולמית ? ובאיזה מימון הם ייקנו את התחנות - במימון בנקאי ? אתם בכולנו מבינים בכלל את המונח "מימון בנקאי"? 

ואיך צעד כזה ישפר את יכולת אזרחי ישראל לקבל חשמל זול? האם לאחר ההפרטה לא תגיעו בדיוק לאותה נקודת התחלה בה טיפלת מר כחלון בנושא הסלולרי- השתלטות של האוליגרכיה על ייצור החשמל וקביעת מחירים מתואמת במסיבות הקוקטייל השבועיות. רעיון הזוי ומסוכן ברמה קשה.
אבל היי. הציבור הורגל כבר לשקר המוסכם שהכל בגלל עובדי חברת החשמל נכון ?.

6. הוזלת שירותי הבנקאות 
האמת היא שקצת קשה לדרוש שינוי מוניטרי ממי שבטוח שהבנקאות מלווה כספים לציבור מהון עצמי או מפקדונות החוסכים. מדובר על נושא כל כך חשוב ומהותי שאין בכלל טעם לעסוק בו במסגרת זו. מי שלא הבין את האבסורד הקיים בגביית 23 מיליארד ₪ נטו ריבית מהציבור בכל שנה עבור זכות שלטונית שהועברה אחר כבוד לתאגידים הפרטיים הבנקים, לא יבין גם את ההסבר המקוצר. רק אתן קישור לשני מאמרים שפרסמתי על נושאים אלה בתקווה שמישהו במפלגת כולנו יתפוס את האבסורד וינסה לחולל את השינוי. הסיכוי לכך קלוש עד אפסי כרגע ולכן חבל על בזבוז המילים. אלה המאמרים . "האבסורד הגדול של הכסף" , "וריבית".

אבל אפילו למי שדבק במערכת הקיימת יש מספיק אפשרויות לחולל שינוי אמיתי. למשל להתיר פעילות של אגודות אשראי אמיתיות ללא מגבלת הון עצמי. כפי שקיימות מאות מהן במדינות אירופה. מדוע נדבקתם לססמאות השדופות "עידוד התחרות", "הכנסת שחקנים חדשים" וכו'  שאין בהן פתרון של ממש אלא מריחת זמן אין סופית? רוצים תחרות בשוק האשראי לעסקים קטנים ומשקי בית. פתחו את האפשרות לאגודות אשראי.
אמנם תגלו עד מהרה שנוצרה בעיה של ייצור כסף חדש אבל אולי אז תבינו את האבסורד האמיתי של השיטה הקיימת.

7. המקורות התקציביים למימוש המצע 
ההבנה שכדי להראות רצינות חייבים להראות את התמונה הכוללת ז"א גם את מקורות המימון למימוש התכניות  היא הבנה חשובה ונכונה. הבעיה היא שוב ברעיונות עצמם שמעידים על חוסר הבנה באופן פעולת הכלכלה ומעידים על קניית ססמאות עבר כעובדות בדוקות.
אין ויכוח על העובדה שהרחבת בסיס המס ויותר חשוב הגדלת יכולת הייצור המכונה גם 'הגדלת הפיריון' היא שיכולה לממן את הרעיונות במצע. אבל איך תגדילו את יכולת הייצור תחת שיטה שמחייבת השמדת תוצרת וייצור מסורס כהגנה לשיטה מוניטארית עקומה.

איך אתם מתמודדים עם הבעיה המובנית. אתם רוצים להגדיל את הפיריון בחקלאות למשל. מדברים הרבה על מחירי המזון הגבוהים, נכון ? מדוע לא התמודדתם עם תופעת השמדת למעלה ממאה אלף טון ירקות בכל שנה כדי לשמור על רמות מחירים גבוהות? פעולה שמגלמת בתוכה את האבסורד כולו. האם אינכם מבינים את האבסורד או ששוב חששתם להתמודד עם הבעיה העיקרית של השיטה.

מקור שני למימון לדעתכם הוא ההון השחור. אחח.. ההון השחור. אותו הון מעורר הקנאה. אותו הון שאין לבן ממנו לכלכלה האמיתית. שוב חוסר הבנה בסיסי.
עם ההון השחור קונה האינסטלטור במכולת ומשלם עבור מוצרי הצריכה מהם משולם מס ישיר למדינה. ההון השחור מחזיק ברובו את אזרחי המדינה עם האף מעל המים. אז מה אתם מציעים לאסוף את אותו הון ( נניח שתצליחו) ולחלקו בחזרה לכלכלת המדינה. מתחילים להבין את האבסורד.
ומה עם ההון הלבן שניתן ברישיון לתאגידי הענק. מדוע שלא תציעו לצמצם את הטבות המס הענקיות שניתנו לתאגידים רק מכיוון שהם מעסיקים כמה אלפי עובדים. האם שכחתם את עשרות המיליארדים המצויים רק בסעיף זה . או ששוב בחרתם שלא להתעמת עם הכוחות החזקים באמת.

*****
משה כחלון הוא בחור טוב. משה כחלון הוא בחור אמיץ. משה כחלון יודע להתמודד מול כוחות חזקים . את כל אלה הוכיח משה כחלון בעברו כשר התקשורת. בזכות משה כחלון נחסכו לאזרחי ישראל כמה מיליארדי שקלים בשנה.

האם זה מספיק ...
זו קריאה אחרונה למפלגת "כולנו" – לא מאוחר לשנות.

20 תגובות:

  1. לרוץ ולהבחר לכנסת עולה כסף - והרבה.
    לכן, כחלון, כמו כל פוליטקאי אחר נקנה ושולם מראש.

    לנו יש את האפשרות לבחור מי יאנוס אותנו ומי יפרע את הצ'ק - האם אלו האיטרסנטים שמאחורי כחלון או מאחורי כל בובה אחרת

    השבמחק
    תשובות
    1. החופש לעשוק את זולתך1 בפברואר 2015 בשעה 16:13

      מה קורה כשנותנים לעשירים להתעשר ככל יכולתם?
      מה קורה כאשר הטרמינולוגיה של חופש כפי שאתה מתכוון אליה ממומשת בפועל?
      החופש שאתה מתכוון לו פרושו עבדות.
      ללא חוקים וכללים חברת בני אדם תהפוך לגיהנום.
      חוקים וכללים שהעשירים מכתיבים לטובתם מסתירים במידה מסוימת את הגיהנום.
      חוקים וכללים המחלקים את העושר לטובת כולם בשווה - דבר שמעולם לא נוסה - זהו דבר הנשגב מבינתך כיוון שאתה מפרש זאת כעריצות רודנית.

      ראה כאן בסרט על תוצאות הניצול של משאבי העולם:
      http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU&feature=related

      מחק
    2. אוקי עשית "בווו" - נבהלנו. עכשיו בוא נעזוב את הפנטזיה ונתרכז בעובדות.

      "מה קורה כשנותנים לעשירים להתעשר ככל יכולתם?" - לא צריך ללכת רחוק תסתכל מסביב. תשובה, דנקנר, לבייב כל אלו מתעשרים ככל יכולתם, על חשבונך, בעוד שהמממשלה מוודא שאתה שבוי שלהם (דוגמא: פנסייה)

      "חוקים וכללים המחלקים את העושר לטובת כולם בשווה - דבר שמעולם לא נוסה" - דווקא נוסה. לא יודע אם שמעת. קראו לזה "קומוניזם" (אפילו הייתה הגרסא המוקמית "קיבוץ"). עובדה מענינת: תחת קומוניזם מתו יותר אנשים משתי מלחמות העולם יחד

      ניצול משאבי העולם. ניצול משאבי העולם נגרם כתוצאה משני גורמים עיקריים: השיטה הכלכלית (מבוסס חוב - בלה בלה בלה) והעובדה שהרבה מהעלויות הפקת המשאבים מוחצנות.כלומר, אתה משלם על כבישים, מסילות רכבת ואבטחת אסדת הגז של תשובה, בעוד שהחברה שמפיקה את המשאבים לא נושאת במלא העלויות. דבר שמתשאפשר רק בזכות קיום ממשלה.

      מקווה שלא בלבלתי אותך עם עובדות.

      ד"א אני לא מטיף לחברה ללא חוקים. אני מטיף לחברה ולנטרית או חברה חוזית אם תרצה. זה קורה גם היום ברמה מסויימת.
      דוגמא: אם היית בעל עסק בוודאי יצרת חוזה עם אנשים אחרים. שניכם הבנתם שאם זה יגיע לבית משפט שניכם מפסידים. לכן, בניתם את העסקה בהתאם והבנת שיש סיכון מסויים. כבעל עסק בד"כ השתדלת לא לרדוף אחרי אנשים לבית משפט (אחרי שנכוות פעם או פעמיים)

      מחק
    3. היה צפוי שתשתמש בקומוניזם כדוגמה1 בפברואר 2015 בשעה 18:04

      היה צפוי שתשתמש בקומוניזם כדוגמה, אבל קומוניזם הוא דוגמה לשימוש ברוטלי בכוח של קבוצת עריצים לטובת עצמה בשם התהדרות בערכים שלא היה כל קשר בינם לבין אותה רודנות, כפייה ואכזריות ללא גבולות.

      בדרך כל סוחרי העבדים משתמשים בדוגמת הקומוניזם כהצדקה דמגוגית להכרח בקפיטליזם.
      להכרח שעבודם מרצון של חסרי התבונה וההבחנה .
      משתמשים בה כדי להראות להם שאין פתרון אחר למצבם האומלל שהוא למעשה מצוין ע"פ הטרמינולוגיה המשעבדת והמנצלת.

      - רוצים שלא תדע להבחין בין שימוש מוצדק בכוח לבין שימוש לא מוצדק בו. הדמגוגים האלה יודעים טוב מאוד להבחין בין השניים. הם רק לא רוצים שתדע להבחין שהם משתמשים בכוח נגדך.

      נתת דוגמאות שמדגימות את הכותרת שנתתי, שהעשירים שולטים.

      השיטה הכלכלית מבוססת חוב - אמרת. ומי האדון של השיטה? מי כופה אותה ומי נהנה ממנה? -העשירים.
      העשירים הם הסיבה הראשית למצב הקיים, לאחר מכן השיטה.
      2%-0.5% מחזיקים בכל העושר.
      ראה את הסרט.

      חוזים הם חוקים ללא כפייה. זאת דרישה הכרחית וצודקת מחוקים, אך לא מספיקה.
      כשהעשיר ייכפה עליך חוזים שאין לך ברירה אלא לקבלם, חוזים שיפגעו בך אפילו אנושות(למשל עבודה במפעל שמייצר חומרי הדברה, או תנאים שקבלתם תפחית מאוד את שכרך בפועל), תבין שחוזה איננו מילת מפתח שפותרת את הבעיות. תבין שהעשיר שולט בך ועושה בך ככל שיעלה בדעתו בשם ה"חופש" שאתה מאמין בו.
      יש להתיחס לתוכן. התוכן מכריע.
      יש להגביל את העשיר מצבירת כוח גדול מאוד, כלומר עושר. יש לעשות זאת גם בניגוד להסכמתו ורצונו.
      הדרך לעשות זאת היא באמצעות חוק שכולם(הרוב) מאמין שהוא נכון, אמיתי, מוסרי וצודק.
      כולם זה תבונת העם.
      תבונת העם צריכה ללמוד מהנסיון, לגדול ולהתפתח, למרות המנסים לבלבל אותה, להסיח דעתה ולהערים עליה בשם טובה שאיננה טובתה.

      מחק
    4. הבהרה: ממשלה, עשירים, מושלים הכל זה רק שמות לחבורה ששולטת בכח הזרוע (חלקם ממנים חלקם מבצעים). המילים "מושלים" או "ממשלה" כוללת את כולם (ח"כ, שרים, בנקים, ועדים מקצועים ובעלי ממון שהשיגו אותו דרך הממשלה) ולא רק את הממשלה כפי שהיא מוגדרת בספר אזרחות.

      בנתיים הנה כמה עובדות:

      * עבדות (ספיציפת בארה"ב) - עבדות לא הייתה יכולה להתקיים ללא ממשלה. השלטון דאג לתפוס עבד שברח. בנוסף, למימון כוחות שיטור (מכספי האזרחים) היה גם חובת "שירות" של האזרחים לצאת ללכוד עבדים (גוייסת בלי קשר אם היה לך עבדים או לא). בלי החצנת עלות לכידת העבדים כל הסיפור של עבדות פשוט לא משתלם. אתה קונה עבד, וזה קם ובורח. עכשיו לך תחפש אותו לאורך המסיסיפי לבד.

      * חוזים - התאוריה שלך נשמעת יפה אך חסרת אחיזה במציאות. בוא תן לי דוגמא (אמיתית לא ממוצאת) בה עשיר כפה חוזים על אחר ואני אראה לך שאחד משני דברים מתקיים: הממשלה היא זאת שמאפשרת את המצב או שאתה טועה

      לסיכום, יש ארגון בעל כח רב המכונה "ממשלה". לכן, בעלי ממון ורודפי שררה משתלטים עליו ומנצלים אותו לטובתם. זה הסיפור. אם תבזר את הכח לא יהיה על מה להשתלט ולאף אחד לא יהיה את הרובה הגדול ביותר בחדר

      מחק
    5. מה שהיה ברוסיה איננו קומוניזם אלא עריצות נא לא לגנוב את דעת ההמונים ע"י עיוות משמעות המילים.
      הקיבוץ אינו דוגל בחלוקה שווה אלה "כל אחד לפי יכולתו ולפי צורכו".

      מחק
  2. תודה על ההארה.
    האם תוכל לנתח את מצעי שאר המפלגות בהיבט הכלכלי שלהם?
    תודה מראש.

    השבמחק
  3. לתשומת לב של תומכי כחלון. ערן הילדסהיים הזהיר בבחירות הקודמות שההבטחות של יאיר לפיד הן מקסם שווא וקיבל ביקורת עזה. אותו דבר יהיה עם כחלון.

    השבמחק
  4. גם לפני הרפורמה בסלולר אנשים גיכחו עליו.והופ הוא הצליח בלי הרבה דיבורים.
    אותו דבר בנדלן.והסיבה לחוסר הפירוט היא לא להבהיל את הקבלנים מוקדם ממה שצריך.

    השבמחק
  5. פוסט מצויין!

    השבמחק
  6. מאמר חשוב וחושפני של כתבכם החרוץ אורי ירון. כיוון שפסח כאן על לב הבעיה, אציין זאת בתמצות:תחת מערכת הפקת הכסף הקיימת, אין אפשרות להוריד את מחירי הנדל״ן ללא פגיעה במערכת הבנקאית וללא פגיעה קשה בהיצע הכסף במשק. מדוע? בישראל כ270 מיליארד ₪ הלוואות למשכנתאות בשנת 2103 למשל, ייצרו כשליש מהיצע הכסף במשק, אם יצומצם היקף המשכנתאות, לפי השיטה הקיימת של כסף הנוצר מחוב, בהכרח יקטן היצע הכסף במשק, וכפועל יוצא מכך יגרם מיתון, צמצום דרסטי של התוצר במשק, שיתבטא בצמצום דרסטי של המימון המצומצם בלאו לעסקים הקטנים ובצמצום דרסטי של כוח הקניה של האוכלוסייה, ומכאן הדרך קצרה לחדלות פירעון משכנתאות והלוואות לעסקים של אלפי לווים וקריסת המערכת קצרה. שלישית חדלות פרעון שלהבנקים עצמם. לכן בזמנו נגיד הבנק המרכזי סטנלי פישר הזהיר את אטיאס שלא ימהר לשווק קרקעות ויגרום חלילה להורדת מחירים, כי הוא ידע היטב את ההשלכות המוניטאריות שיהיו לכך בשיטה המוניטארית הקיימת של כסף מבוסס חוב.

    השבמחק
  7. קיימת גם אפשרות שכחלון מבין את הכשל במערכת הכסף הנוכחית, אך כמו הרבה פוליטיקאים לפניו, חושש מתהתעסק בנושא זה, ולהיכנס לעימות עם שליטי הכלכלה ובמידה רבה גם הפוליטיקה האמיתיים, הלוא הם טייקוני הבנקים ושותפיהם טייקוני ההון הענקים. משום שכדי שאפשר יהיה באמת להוריד את מחירי הדיור, ולמנוע בועות נדלן, יש לשנות את השיטה המוניטארית, שמשמעו, שרק המדינה היא שתפיק את המטבע הלאומי, בניגוד למצב כיום שמי שמפיק את החלק הארי של הכסף הלאומי הוא הבנקים המסחריים, שמייצרים אותו יש מאיין ובשל כך גובים הכנסות עתק שמשמען המוסרי עושק של כלל הציבור לרבות הסקטור הציבורי.

    השבמחק
  8. מילים בסלע.אבל איך משנים את השיטה אם השיטה שולטת בפוליטיקה ואין כניסה בלעדיהם? לכו רק שיננוי רדיקאלי של טבע האדם הבנוי על חמדנות בשיטה הנוכחית יכול להפעיל מנופים אמיתיים של שינוי.וזה באמצעות מעגלי שיח חיבור וערבות

    השבמחק
  9. כחלון הוא בסך הכל בובה של חונטה המתחרה על מנעמי השלטון עם החונטה הקיימת. לכן אין לו שום פתרונות ושום קסמים. גם פירוק מונופול הסלולר היה הרבה יותר גדול ממנו, הוא רק נבחר להיות הדמות המייצגת. אבל יש סיכוי סביר שרוב הכבשים ייקנו את זה וילכו אחריו כמו עדר.

    השבמחק
  10. הגדלת היצע הדירות1 בפברואר 2015 בשעה 15:54

    קבלן מוכר 2 דירות, כל דירה במיליון, ומרוויח מיליון (50% רווח).
    הוא מוכר 6 דירות בחצי מיליון לדירה, לאחר הוזלת מחירים, במחיר כולל של 3 מיליון, ומרוויח 1.5 מיליון באותו אחוז רווח.
    מה זה מראה? שאם הקבלן מוכר יותר, הוא מרוויח יותר גם אם מחיר הדירות יורד.
    תנאי הכרחי לכך שהמחיר ירד הוא הגדלת ההיצע. תנאי הכרחי אך לא מספיק כיוון שלטווח קצר יגדלו הלוואות הבנקים, אך בטווח ארוך כשהשוק יגיע לרוויה (כלומר לרוב האנשים יהיו דירות) ההלוואות יקטנו והבנקים יהיו בסכנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמה דירות בנית ומכרת שאתה מדבר בכזה בטחון?

      מחק
    2. רגע הדירות הראשונות עלו חצי מליון לבנות כל אחת והדירות השניות עלו רק רבע מליון כל אחת?
      איך בדיוק חתכת עלויות בניה בחצי? אני גם רוצה.

      מחק
  11. עדין כחלון הוא האופציה היחידה שדנה בעינינים האלה.
    עצם העלאת הנושאים האלה הוא הישג בפני עצמו. שים לב להתעלמות הבוטה של התקשורת מהם.

    1. הוזלת מחירי הדירות:
    נושא חשוב מאין כמות, אך לא יעזור לחציון ששכרו 5000 ומטה. לא ניתן לרכוש דירה בשכר כזה שכולו מופנה לקיום עצמי.
    2. ביטול מונופול הגז:
    אם התוצאה תהיה שהאזרחים ישלמו 50% ממחירי החשמל והנסיעה בתחבורה ציבורית תהיה חינם, זאת מטרה הראויה ואין בלתה. הבעיה שכחלון לא מפרט מה אמורה התוצאה להיות.
    3-4. ענינים טכניים.
    5. הפרטת חברת חשמל:
    אם התוצאה תהיה הסרת עול עלויות השכר והפנסיה של עובדי החברה מעל הציבור,
    אז זאת תוצאה מבורכת. אם חברות פרטיות ישכרו לתפקידם בעקבות מכרזים שמגבילים את מחיר החשמל - זהו הדבר הנכון. הבעיה שכחלון לא מפרט את התוצאה הרצויה לו.
    6. הוזלת שרותי הבנקאות:
    חובה קדושה. הבעיה שכחלון לא מפרט מה האידאל בעיניו. האם להוריד את רווחי הבנקים למינימום הגיוני, למשל עד ל- 5 מליארד במקום עשרות מיליארדים כיום? לפטור בעלי שכר נמוך או חסרי כל מכל עמלה?

    נושא חשוב הוא העלאת הקצבאות שבידן להכריע האם נזקק שצריך לבחור בין מזון לבין מגורים יהפוך להומלס או יסבול חרפת רעב, או שינצל מגורל אכזר זה. כחלון מתעלם לחלוטין מהנושא החשוב ביותר הזה.

    לאורי ירון-הדרך הנכונה היא שתקים מפלגה משלך. כחלון הוא הרע במיעוטו . דיבורים משפיעים מעט בדברים האלה(כיוון שהציבור איננו חכם) ומעט מעשים משפיעים הרבה. הקם מפלגה משלך - זאת התגובה הנכונה.

    השבמחק
  12. יהדות הדממה

    Move Player to: 00:31:37

    http://www.iba.org.il/bet/player.aspx#!/style/popAudio/ar/1706592/audio/yes

    - Eran

    השבמחק
  13. שאלה לכותב: איזה מבין המפלגות מציגה תכנית טובה עד סבירה בנושא הדיור?

    השבמחק