יום שלישי, 6 בספטמבר 2011

גולדמן סאקס במסמך סודי ללקוחותיו המוסדיים: התכוננו לקראת קריסתה של הכלכלה

למערכת הבנקאית בעולם אינטרס ברור להעביר מסר של אופטימיות והכל יהיה בסדר לציבור. פאניקה היא האויב הגדול ביותר שלהם, שכן מספיק ש10% מלקוחותיהם ואפילו פחות ירצו למשוך את הכספים שלהם מהפקדונות בבנקים ,הם יגרמו לקריסת כל המערכת הבנקאית.
נדיר הרגע שבו הבנקים יתנו לנו האזרחים הפשוטים להחשף להערכות האמיתיות שלהם לגבי המצב. רגע נדיר כזה הגיע בחודש שעבר ,באותו הזמן נחשף מסמך פנימי של גולדמן סאקס שהופץ רק בקרב לקוחותיו המוסדיים שבו מיעץ להם האסטרטג של גולדמן להמר על קריסת ענק קרובה של הכלכלה.


גולדמן זאקס הוא אחד מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם שנוסד ב1862, הוא נחשב גם לאחד מהמשפיעים ביותר על מדיניותה הכלכלית של ארה"ב. רבים מקובעי המדיניות הכלכלית האמריקאית היום הם יוצאי הבנק או מקושרים אליו בצורה כזו או אחרת.
ב16 לאוגוסט הפיץ הבנק מסמך פנימי בן 54 עמודים רק ללקוחותיו המוסדיים. המסמך נכתב בידי אסטרטג הבנק אלן ברזיל בו הוא מיעץ לאותם גופים להמר על קריסה קרובה של הכלכלה העולמית עם דגש על ארה"ב ואירופה.
בדו"ח נכתב שארה"ב לא תוכל לפתור את בעיות החוב שלה  על ידי צבירת חובות נוספים ושמשבר החובות באירופה הולך להחריף מה שיביא לקריסה נרחבת של מוסדות פיננסים באותה היבשת.
הדו"ח מטיל ספק ביכולתה של ארה"ב לצאת מבעית האבטלה שאליה נקלעה וביכולת הממשל להמשיך להחליש את הדולר מבלי לשאת בתוצאות המהלך הזה.
בדוח ממליץ אלן להמר על היחלשות היורו ולהשקיע בחוזי ביטוח כנגד חדלות פירעון של חברות פיננסיות באירופה.

לקוראי הכלכלה האמיתית תחזית זו לא מפתיעה, היא הרי פורסמה במאמרים רבים שנכתבו פה בעבר אבל העובדה שהערכות אילו מגיעות הפעם מגוף, שהוא בעצם אחד המשפיעים הגדולים היום על הכלכלה בארה"ב ובעולם, הן סימן לכך שהפעם זה כנראה כבר הרבה יותר מסתם כתובת שרשומה על הקיר.


את המסמך במלואו ניתן לראות בתשלום באתר The Wall Street Journal שגם חשף את המסמך.




6 תגובות:

  1. אז מה היית ממליץ ל"לא מושקעים" קרי לבעלי קופות גמל ,קרנות השתלמות,
    ביטוחי מנהלים ופנסיות ?
    לאן הכל הולך ?

    השבמחק
  2. ערן הילדסהיים7 בספטמבר 2011 בשעה 15:34

    שלום הלפסט,
    אינני יועץ השקעות ולכן אינני יכול להמליץ ,אני יכול רק להגיד את דעתי ואתה יכול לקרא עליה בהרחבה במאמר שלי על הפנסיה:
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/08/27.html

    בכל הקשור לאגחים שחלק גדול מהקרנות שדיברת עליהם משקיעות בהן, מדובר לרוב בפרמידת הלוואות שאמנם יש שם אפשרות לעשות רווחים יפים אבל הכל עד המשבר הראשון בו זרם האשראי בשוק יפסק: זה יגרום להתרסקות רוב אותן השקעות "סולידיות" ולכן הממשלות החל מ1972 (מאז נותק הקשר בין הזהב לקצב יצור הכסף) לא נותנות למשבר אשראי להתרחש לאורך זמן.
    הן עושות זאת על ידי הגדלת החוב שלהם והזרמת כמויות עצומות של כסף לשוק, זה גורם לאינפלציה להרים את הראש ולכן לא פלא שהזהב, שנחשב כנכס המגן מתרחישי קיצון ואינפלציה, הוא היום הוא אחת ההשקעות המועדפות על הבנקים המרכזיים בעולם ושל חלק מהקרנות הגדולות.ברוח המאמר שים לב ,"משום מה" למרות שחלק גדול מהבנקים המרכזיים רוכשים טונות של זהב, רובם לא ממליצים לציבור לקוחותיהם לעשות זאת גם כן ויש להם סיבה טובה לכך ,ולא מטובת הלקוח, אבל לא נכנס לזה עכשיו כי זה לא הנושא.
    יגיע היום שגם הזרמת הכספים האלו יהיו כבר חסרת משמעות ואז יצטרכו למצא אלטרנטיבה אחרת לשיטה הכלכלית הקיימת. לדעתי אנחנו בדרך למקרה הזה שבהערכה גסה אפשר לומר שיתרחש מתישהוא בכמה שנים הקרובות.
    חשוב לאמר מי שמחליט להשקיע בזהב לטווח הבינוני והארוך צריך לקחת נשימה גדולה כי זהב גם בדרכו למעלה יכול לחוות נפילות זמניות שעלולת להיות גם גדולות.

    השבמחק
  3. ערן- תודה וכל הכבוד על הדברים המענייינים והבלוג המצויין.
    אני מקבל דרכך מידע שאין מצב שיגיע ממקורות "רישמיים".

    מהי המשמעות של קריסה כזו לאזרחים הפשוטים?
    מה יקרה לאנשים שכיום מקבלים כל חודש פנסיה שצברו?
    מה יקרה לחסכונות של אנשים?
    מה יקרה למי שיש לו הלוואות לבנקים?
    ואיך יראו החיים כאן בארץ?

    השבמחק
  4. ערן תודה על המידע .
    הלינק שצירפת הוא שגוי ומפנה לסעיף 27 בחוק הוד"לים.
    הלינק שהתכוונת אליו הוא זה :
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/07/blog-post_28.html
    בהלת הזהב השנייה.
    ההיסוטריה חוזרת עם טוויסט.

    השבמחק
  5. ערן הילדסהיים8 בספטמבר 2011 בשעה 16:13

    מטרת האתר היא לחשוף וליידע את הציבור בנתונים שהמדיה המרכזית מעדיפה להסתיר מסיבותיה שלה וזאת כדי שנוכל אנו האזרחים להתכונן לאותם שאלות שהעלת ולכן חשוב שתפיץ את המידע הזה לעוד אנשים כי ידע הוא כוח.
    לגבי החסכונות והפנסיה אתה מוזמן לקרא את מה שרשמתי במדור פנסיה. במשפט אחד לדעתי נאבד חלק ניכר מהפנסיה ומהחסכונות שלנו.
    לגבי שאר השאלות , אתה שואל שאלות שלאף אחד אין עליהם תשובה מהסיבה שמעולם לא עמדנו במשבר מהסוג הזה בעבר. יש היום קרב איתנים בין ההון (בנקים ובעלי הון) וההמון (האזרחים).לאחד יש את השליטה על הכסף והתקשורת ושואף לממשלה אחת ומטבע גלובלי ולשני יש את הכוח האנושי ושאיפה לממשלה עצמאית שמשרתת את אזרחיה. במצב כזה קשה מאד לדעת מה יקרה.

    הכי קרוב שהיינו למצב הזה בהיסטוריה היתה בתקופת רפובליקת וייאמר שהוחלפה לאחר מכן בגרמניה הנאצית. כשעם מיואש הוא בוחר בפתרונות קיצוניים ולכן יתכן שגם הפעם יעלו קבוצות קיצוניות מהימין כפי שכבר קורה בהולנד,פינלנד והונגריה שחלק מהמפלגות הם דווקא נגד המוסלמים יותר מאשר נגד היהודים ,יתכן שיעלו גם מפלגות שמאל קיצוניות (קומוניסטים) ואולי גם מפלגות חברתיות כאלו ואחרות.קשה גם לאמוד מה יהיו תוצאות המהומות שהחלו כבר בארצות ערב,אירופה ,אצלינו ואפילו באמריקה הלטינית (צ'ילה) ולדעתי יתפשטו גם לארה"ב, אל תתרשם מהשקט שם עכשיו לדעתי הוא מטעה. ערן

    השבמחק
  6. ערן שלום כל הכבוד על האתר והיוזמה להעיר את העדר!

    אבקש לדייק כדי שעוד כבשים לא יטעו לחשוב שנאציזם יושב בצד ימין של המפה הפוליטית.
    להזכירך נאצי זה נציונל סוציאליזם, שזה קליק מעל קומוניזם. (כמובן שבארץ עשו מישמש בלתי רגיל..)

    ואני מבאר: בוודאי שמתם לב שכבר מזמן מזמן אין דבר כזה ימין בפוליטיקה והיום ערבבו לאנשים את הראש כל כך שהם כבר שטופי מח למחזר את המנטרות:
    "נאצי זה ימני קיצוני" וגם "אנרכיסטים שמאלנים"!
    בוודאי אתה מודע שאנרכיה (העדר שלטון ריכוזי) יושבת עד הסוף ימינה והיא בקצה הסקאלה הנגדי לקומוניזם (שלטון ריכוזי ביותר...).

    אמר פעם אדם גדול:
    "Don't follow leaders, watch the parkin' meters"

    ואמר פעם אדם גדול עוד יותר (עם הכבוד לקודם):
    "The best way to fuck up is to follow the asshole in front of you"

    ישר כח על המאמץ כן ירבו כמוך נוכל להתעורר לחיים של טוב ולא של דרעק :)
    ימים טובים לכולנו וברכות מלב פועם...

    השבמחק