יום שני, 11 בפברואר 2013

10 עובדות על "השוויון בנטל" שביש עתיד לא ירצו שתדעו

מאת: ערן הילדסהיים

הנה 10 עובדות שביש עתיד מעדיפים שלא תדעו על השוויון בנטל.

 
יאיר לפיד הכריז שהכסף נמצא אצל החרדים. שאם נפתור את "בעית החרדים" יסתדרו גם רוב בעיותנו הכספיות. והנה שאלה:כמה ממצביעי יש עתיד אכן חקרו את הטענה הזו לפני שתמכו בה וכמה מהם הסתמכו רק על נטיית ליבם להאמין שזו האמת? כמה מהם (כולל חכי"ם של יש עתיד) יכולים לענות על השאלה למשל כמה אחוז מתקציב המדינה הולך לחרדים? כמה כסף יכנס לקופת המדינה מגיוס החרדים או מעבר של החינוך החרדי לסטנדרטים של החינוך הממלכתי? מה יקרה אם כל החרדים יעשו את הבילתי יאמן ויצאו לעבוד ? הנה עשר טענות והעובדות שמולן ,שביש עתיד לא היו רוצים שתדעו כדי לא לכבות את התקווה המזויפת שמצאנו סוף סוף איפה נמצא רוב הכסף ושהוא נמצא משום מה דווקא אצל האוכלוסיה הכי עניה במדינה.

1. איפה הכסף -באמת אצל החרדים?
כל הכספים המוקצים לחרדים בשנה מהווים פחות מאחוז וחצי מכל תקציב המדינה.
בואו ננתח את תקציב המדינה ונראה עד כמה החרדים נהנים ממנו והאם באמת כל הכסף שלנו נמצא שם. נתחיל מקצבאות הילדים שיש עתיד רוצה לצמצם: סכום הקצבאות מגיע היום ל-7 מיליארד שקל בשנה [קישור].אחוז הילדים החרדים מכלל האוכלוסיה הוא בערך כ-16% [קישור], כלומר בחישוב פשוט החרדים נהנים בערך מ1.12 מיליארד ש"ח מכלל קצבאות הילדים. בנוסף בשנת 2011 התקציב לחינוך החרדי (כולל מוסדות תורניים) היה 2.8 מיליארד ש"ח [קישור].
עכשיו מגלה לנו תנועת חדו"ש כי אחרי סגירת התקציב עברו ב2011 לחרדים עוד כ850 מיליון ש"ח בועדות הכספים [קישור].כלומר בסך הכל הכללי (כולל קצבאות הילדים) הועבר סכום של בערך 4.8 מיליארד ש"ח לחרדים בשנה. אלו המיליארדים שכל הזמן מדברים איתנו עליהם, זה נשמע המון אבל זה בסה"כ מהווה קצת מעל לאחוז מכל תקציב המדינה ב2011 למשל. פחות מ10% רק מהבור בגרעון שצפוי להיות ב2013! זה הכל.אמנם לא מעט כסף אבל אם פה נמצא רוב הכסף שלפיד מבטיח לנו כדי לפתור את בעיותינו אז כנראה שאין לנו עתיד.


2. גיוס החרדים לצבא יקל על מעמד הביניים?

גיוס כל החרדים לצבא יגדיל את הגרעון בעוד כמעט 4 מיליארד ש"ח. 
ב25 ביוני 2012 פורסם דו"ח של מחלקת המחקר של הכנסת. משום מה הוא לא זכה להתיחסות רבה אם בכלל בתקשורת למרות הדברים החשובים שנכתבו בו. בדו"ח נכתב כי עלות גיוס 1,288 חרדים בשנת 2011 עמד על 90 מיליון שקלים, שהם כ-70 אלף שקלים לחייל חרדי. בדו"ח עוד צוין כי אם חלומו של יאיר לפיד יתגשם וכל החרדים יתגייסו ,ההערכה היא כי שיהיה צורך לגייס  כ-54,000 חרדים (שרובם יתווספו לעוד אלפי חיילים מיותרים אחרים שהצבא גייס) [קישור]. חישוב פשוט אומר שסה"כ עלות גיוס כל החרדים יעמוד על קרוב ל4 מיליארד ש"ח. על מי לפיכך העלות הזו תפול אם לא על אותו מעמד ביניים שיש עתיד מבטיחה לנו שבזכות השיוויון בנטל חייו יוקלו?

3. הוספת חיילים חרדים הכרחית לצבא ותקל בשיוויון בנטל?

הוספת חיילים חרדים לצה"ל לא תשנה במידה רבה  את השיוויון בנטל בשירות המילואים אם בכלל ולא תקל על בעיות החיילים כיום.
אומרים שהמימון של החיילים החרדים לפחות תגביר את השיויון בנטל וכך נצטרך לעשות פחות מילואים אבל לא מספרים לנו שגם כך חלק גדול מהחיילים כבר לא עושים מילואים היום באופן סדיר כי הצבא לא צריך אותם: בפועל בכל מחזור גיוס מתגייסים כיום רק 50% מהאוכלוסייה, ומאלה שמתגייסים כבר היום 90% לא משרתים באופן סדיר במילואים. [קישור] . גיוס חייל חרדי עם צרכים מיוחדים למילואים יצריך הסדרים רבים וממון רב מהצבא ולכן גם מה10% שיגויסו למילואים אנחנו יכולים לנחש כמה מהם יהיו חרדים.
בנוסף שפרה שחר ,אם לשני לוחמים בצה"ל ומייסדת את עמותת "בית חם לכל חייל", שנועדה לתת מענה לחובות ומצוקות החיילים המשרתים כיום, חושפת כי כ20% מהחיילים המשרתים היום נמצאים על סף קריסה כלכלית וחרפת רעב .היא מעבירה ביקורת גדולה על הניסיון לגייס ציבור גדול של חרדים בעתיד כשהמדינה בכלל לא מצליחה לדאוג לכלכלת החיילים שלה היום.[קישור: מדקה 26 בקישור כאן]

4. שירות אזרחי לחרדים יקל על כולנו?

עלות העסקת חרדים בשירות האזרחי עלולה להגיע לכמה מיליארדי ש"ח בשנה ,שיכוסו דרך מיסים או קיצוצים נוספים. 
אז אומרים שאם הם לא יעזרו לנו בצבא לפחות שיעשו שירות לאומי. פרופ' עומר מואב,ששימש כיועץ לשר האוצר שטייניץ, מספר שעלות העסקת חרדי בשירות האזרחי צפויה להיות כ5000 ש"ח בחודש [קישור]. אם נוסיף לכך את העובדה שההוצאות עבור הקמת מנגנון עצום לניהול ופיקוח של שירות לאומי-אזרחי ידרוש סכומי עתק ,הרי שהעלות הכוללת של הפרויקט הזה עלולה להגיע גם למעל 3 מיליארד ש"ח בשנה הראשונה שבה כל החרדים יגויסו לשירות האזרחי. כל זה מבלי להזכיר את גיוס הערבים בכלל (הרי אנחנו רוצים שיוויון בנטל או לא?). ושוב נשאלת השאלה על מי תיפול ההכבדה בנטל ולמי תועיל אותה עבודה בכפיה של חרדים חסרי מוטיבציה. לא שווה להשקיע את הכסף בדברים שקצת יועילו יותר למעמד הביניים או עבור משכורות למובטלים שכן רוצים לעבוד? 


5. שילוב אברכים באוניברסיטאות יחסוך למדינה את המימון של לימודיהם?
הוצאות המדינה על סטודנט היום גבוהות פי 4 מההוצאות שלה על אברך בישיבה.
הנה עוד מיתוס על כך שהחרדים מתוקצבים יותר מהחילוניים. תקצוב המדינה "פר-סטודנט" גם למקצועות שלא תורמים כמעט דבר לכלכלה כמו מדעי הרוח מסתכם ב-32,633 שקל בשנה, לעומת השתתפות המדינה בתקצוב אברך שלא תורם כלום לכלכלה ושמסתכם ב-8,085 שקל בלבד בשנה. אם אכן האברכים ילכו ללמוד באוניברסיטה המדינה תצטרך להגדיל לפיכך את המימון עבורם פי-4! מי ישא לפיכך פה את ההכבדה בנטל? [קישור] והנה התחקיר המלא בנושא בקישור כאן

6. השתלבות התלמיד החרדי במערך החינוך הממלכתי תחסוך למדינה הוצאות רבות?
הוצאות המדינה על התלמיד החרדי הן פחות מחצי ביחס לתלמיד במוסד הממלכתי
אחת התקוות הן שהחינוך הפרטי החרדי ישתלב תחת חסות החינוך הממלכתי אבל אז עולה השאלה : מי יממן את זה?
תקציב משרד החינוך הוא כ-34 מיליארד ₪, אחוז התלמידים במגזר החרדי הוא לפחות 12% מכלל התלמידים בישראל.החשבון הפשוט מראה שלמוסדות החינוך החרדיים, מגיע בהערכה כ-12% מהתקציב, שהם כ- 4.1 מיליארד ₪. מוסדות החינוך החרדיים מקבלים בפועל רק 1.7 מיליון ₪ בלבד ,שזה פחות מחצי התקציב לתלמיד חרדי ביחס לעמיתו ממערכת החינוך הממלכתית.

7. אחת הבעיות הגדולות היא שלא מלמדים במוסדות החינוך החרדיים לימודי ליב"ה?
85% מתלמידי מערכת החינוך של מוסדות ש"ס לומדים לימודי ליב"ה באופן מלא
אחת הטענות המרכזיות של יאיר לפיד כלפי ש"ס היא שהחרדים חייבים ללמוד לימודי ליבה ובגלל שהם לא לומדים את זה ,הם לא יכולים להשתלב בשוק העבודה. הנה העובדות כפי שחשף ארגון פוליטיווטש:
"טענתו של לפיד לגבי מערכת החינוך של ש"ס ש"לא מלמדים לימודי ליבה בחינוך החרדי" אינה מדוייקת. לפי הנתונים והמחקרים שהצגנו כאן, רובם המכריע של מוסדות החינוך של "מעיין החינוך התורני" מחוייבים בלימודי ליבה ומיישמים כמעט לגמריי את החובה הזו." למחקר המלא לחצו על הקישור כאן


8. אם החרדים יעבדו אז יהיה פה יותר טוב?
"אחוז האבטלה במדינה יזנק במקרה כזה ל30%"
אחת הטענות מדברת שאם החרדים יצאו לעבוד יכנסו למדינה מיליארדי שקלים שיבואו במקום ההוצאות של המדינה עליהם כיום. אלא שפה אנחנו מגיעים לשורש הבעיה שאף אחד לא מעוניין לפתור אותה או לגעת בה כי אז צריך להתעסק עם השיטה. הנה העובדות כפי שנסקרו על ידי האיש שעסק בנושא בתפקידו כחשב הכללי של הממשלה ,פרופ' ירון זליכה מתוך הרצאה שערך בטכניון:
"במשק הישראלי חסרים 600 אלף מקומות עבודה, וזה אולי הכי חריג במשק שלנו. מכוח עבודה של 5.5 מיליון איש אין משק מערבי שייצר פחות מ-60% מקומות עבודה. כלומר, במונחי ישראל אלו אמורים להיות 3.3 מיליון מקומות עבודה. וכמה המשק ייצר? 2.7 מיליון מקומות עבודה. המשק מייצר הכי מעט מקומות עבודה מכל משק מערבי אחר. עובדים פה רק 2.7 מיליון אנשים כי יש רק 2.7 מיליון מקומות עבודה. אם 600 אלף ערבים, חרדים ונשים היו משתתפים, כלומר מחפשים עבודה, שיעור האבטלה כבר לא היה חד-ספרתי. הוא היה מזנק כאן ל-30%".
עדכון: הנגיד פישר טוען כי "נתוני האבטלה מראים שהמשק קרוב מאוד לרמה של תעסוקה מלאה"[קישור] ,מה שרק מחזק את טענתו של זליכה.

9.רוב הכסף מתבזבז על קצבאות הילדים שמקבלים החרדים?
הקצבאות לילדים מהן נהנים החרדים מהווים רק כ-2% מכל הוצאות הביטוח הלאומי.
אומרים לנו שהבעיה היא בקצבאות הילדים שמקבלים החרדים. 
הנה הנתונים: על פי נתוני הביטוח הלאומי, ההוצאה של הביטוח הלאומי על קצבאות ילדים היא הוצאה שולית למדי. רק עשרה אחוזים מכספי הביטוח הלאומי מופנים לקצבאות ילדים [קישור]. מאחר שרק 16% מכלל הילדים בארץ הם חרדים הרי שפחות מ2% מכלל הוצאות הביטוח הלאומי הולכים לקצבאות הילדים, שאגב כולנו נהנים מהם. מדובר אגב בכשליש אחוז (0.3%) מסך תקציב המדינה.

10. סך ההטבות שמקבלים החרדים הוא אדיר?
אדיר זה כנראה עניין יחסי:
בגלל שהחרדים שלא עובדים משלמים פחות ביטוח לאומי ,ההערכה מדברת על כך שהביטוח הלאומי מאבד בעקבות כך כל שנה 268 מיליון ש"ח,הרבה כסף? מדובר בסה"כ ב-0.3% מכל תקציב הביטוח הלאומי. ההפסד כתוצאה מההנחות בארנונה שמקבלים כ־60 אלף אברכים מוערך ב־93 מיליון שקל מדי שנה.כדי שנקבל פורפורציה מדובר בפחות מאחוז מכלל הארנונות שנגבים מכלל הישובים בארץ בשנה [קישור]. עיריית תל אביב רק מדוח"ות חניה בלבד מכניסה סכום הגדול פי 2.5 בשנה בהשוואה להנחה על הארנונה של כל החרדים בכל הארץ [קישור].
אז אכן יש פה אי צדק אבל מכאן ועד הכתרת החרדים כ"בעיה העיקרית" שאם היא תפתר יפתרו בעיותינו ,המרחק הוא גדול .[קישור] ו[קישור]



זה רק על קצה המזלג. ולא שאין פה בעיה -בוודאי יש גם מהצד החילוני וגם מהצד החרדי אלא שזה רק סימפטום לבעיה גדולה הרבה יותר שמקורה היא לא החרדים ולא החילוניים אלא מי ששולט על שניהם ושנמצא "מחוץ לתחום" הדיון הציבורי. על מנת להתמודד עם הבעיה יש עתיד יצטרכו לצאת נגד האינטרס של חלק מהגורמים שתרמו או עזרו לה לקמפיין הבחירות.
זיכרו: מטרת רוב המפלגות היא בדרך כלל לנפח את "הבעיות" והאשמות מעבר לכל פורפורציה ולשבות בכך מאות אלפי מצביעים אינטלגנטים שכל חטאם הוא בכך שאין להם רצון/זמן/כוח/תעוזה לצאת ולחקור מהי האמת ולכן שמים מבטחם בכל 4 שנים בכוכב בחירות חדש שמבטיח את אותן ההבטחות שהכוכב הקודם לא יכל ליישמן.









אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב

180 תגובות:

  1. כתבה מעולה
    אין דברים כאלה בשום מקום
    ערן כל הכבוד

    השבמחק
    תשובות
    1. כותב המאמר, לא שולט בחומר. החרדים היא אוכלוסייה קטה (בינתיים) שעולה הרבה מאוד באופן יחסי ליתר האוכלוסיה (לא כולל ערבים). קצבאות ממומנות ע"י כספי מיסים ומיסים משלמים אלה שעובדים. כיבן שהאוכלוסייה החרדית והערבים כל אחת ענייה בערך פי 5 מיתר האוכלוסייה, אולכוסויות אלו הן גם היעד של מרבית הוצאות הרווחה. כיבן שאחוז התעסוקה במגזר החרדי והערבי נמוך ב30 אחוזים מיתר האוכלוסייה, האוכלוסייה הלא-חרדית לא ערבית היא זו שממנת את אותן הוצאות. כיבן שבמשקי הביית החרדיים מספר הילדים גבוהה פי 3 מהאוכלוסייה החילונית משמעות הדבר שהממשלה ממנת באמצעות קיצבאות ילדים את משפחה החרדית יותר מפי 3 לאומת יתר האוכלוסייה. הגם שמוסדות חרדיים מסוימים מלמדים מקצועות ליבה (אם כי ממש לא רובם), אחוז הזכאים לתעודות הבגרות במגזר החרדי עומד על 8.8% לאומת 48% בממוצע הארצי. לפי הערכות 50% מכלל התלמידים מ כיתה א' עד י"ב יבואו מהמגזר החרדי והערבי עד 2030. אם דברים ימשיכו כך זה אומר שחצי מהאוכלוסייה תהיה תזכה את המשק רק ב10% (כולל הערבים בעלי 20% זכאות לבגרות)מכלל הזכאים לבגרות. יש קשר ברור וידוע בין רמת השכלה לרמת הכנסה. אלו שאינם זכאים לבגרות מועדים לעוני. מי יממן את העניים החדשים האלה?

      מחק
    2. אז בגלל שהבנאדם עני זה הופך אותך לטוב יותר ממנו וזה מצדיק את השנאה שלך כלפיו? פרופ' זליכה בעצמו אמר שמפלים את החרדים בקבלה לעבודה - מעבידים לא מעסיקים אותם והחילונים קוראים להם טפילים. איפה תמצא עוד אוכלוסיה שמופלית לרעה ומקבלת את הקללות האלו בשתיקה? http://healworlds.blogspot.com/2013/05/blog-post_9101.html
      יותר מזה? הצבא לא רוצה לגייס חרדים - בגלל זה שר הבטחון דחה להם את הגיוס. הצבא לא זקוק לחרדים כחיילים. בממוצע, רק 65% מהמועמדים לשרות מגוייסים בגלל עודף כח אדם וחוסר בתקציב. גם כאן הם מופלים ועדיין החברה הישראלית קוראת להם טפילים. הגישה הזו נקראת חרדופוביה או שנאת חרדים. http://healworlds.blogspot.co.il/2014/02/blog-post_5.html
      והכי חשוב - תקציב בית הנשיא עומד על 60 מליון בשנה. הבימה, התאטרון הלאומי של ישראל בגרעון של 40 מליון ומשלם לשחקנים שכר של מעל ל-700 אלף בשנה. ראש הממשלה טס לסין על מיטה מעופפת בעלות של 3 מליון. אסון אוסלו עלה לישראל מעל ל-450 מליארד שקלים. מה אתם רוצים מהחרדים? http://healworlds.blogspot.co.il/2013/06/blog-post_18.html

      מחק
  2. יופי של כתבה
    אבל 2 הערות:
    כשאתה משווה בין סטונדט לאברך אתה צריך לזכור שאלה לא תקופות חופפות בזמנים, ושסטונדטים כאוכלוסיה מחזירים את ההשקעה למדינה. אברך זה לא רק 3-4 שנים, והוא לא מחזיר כלום למדינה או לכלכלה.

    עלות הגיוס לחרדים - זה ממש ממש קריטי באיזה גיל מגייסים אותם. הבדל של בין 350 ל5000 שקל משכורת חודשית, כפול 12. משנה מאוד את החישוב..

    השבמחק
    תשובות
    1. בקרוב - גם הסטודנטים לא יחזירו את ההשקעה, גם בגלל שאין לרוב צורך בתואר, או שיקרה מה שקורה גם בספרד 50% אבטלה בגילאי 25-45

      מחק
    2. עלות זה מעבר לשכר^
      כמה עולה החשמל, מים, אוכל, ציוד, הפניות ועוד שכל חייל צורך?
      עכשיו אם יש סתם חייל חילוני או חרדי או ערבי שמתגייס ולא עושה כלום אלא סתם ״תורם״ שלוש שנים.
      כמה היה שווה לגייס אותו?

      מחק
    3. אני חולקת עליך, סטודנטים יכולים להיתמך על ידי המדינה במשך שנים רבות, אם הם ממשיכים לתואר שני ושלישי. בזמן הזה, הם לא תורמים לכלכלת המדינה יותר מאברך. אברך מקבל תמיכה קטנה יותר למשך זמן רב יותר אבל רק מרגע היותו אברך (בתור רווק הוא לא מקבל שום הטבה). לגבי התרומה למדינה - תרומתם אפסית רק לפי ראות עינך, יש אנשים שמאמינים, ואני בינהם, שלימוד התורה שלהם שומר על כל העם. זאת בנוסף למפעלי חסד רבים, שנוסדו ומופעלים ע"י הציבור החרדי לטובת כל עם ישראל כגון: יד שרה, יד לאחים, עזר מציון, זק"א, עזרא למרפא, גמח"ים שונים ועוד.
      עלות גיוס של אברך אכן גבוהה משום שהוא מקבל משכורת גבוהה יותר - ודרך אגב הדבר נכון גם לכל חייל אחר (בדואי, דרוזי - שנקבלים גם קרקע מהמדינה בחינם!!! אם הם נשואים ומשרתים בצבא, ויהודי חילוני/דתי וחרדי)
      אך עלות גיוס של חרדי, גם אם איננו נשוי תהיה גבוהה יותר ללא קשר לגילו - עקב ההתאמות שהצבא נדרש לבצע כדי לגייס אותו (לדוגמא: אוכל בכשרות מהודרת ועוד). לכן לגבי עלות החישוב של גיוס חרדי - אין כאן כל קשר לגיל...

      מחק
    4. להקטין את בעיית הכסף שהולך לחרדים (ולא רק בגלל צבא או לימודים, אלא גם בכסף שמושקע בהתנחלויות), לכדי אחוזים, חוטא לאמת! תנו לי 4 מיליארד שקלים - ואראה לכם מה לעשות עם זה! אחוז וחצי נשמע נורא קצת, אבל כבר אמרו טובים וחכמים ממני - פרוטה לפרוטה, מצטרפת לחשבון גדול - ופה זו לא פרוטה וזה חשבון ענקי! חוץ מזה, תתחילו בשוויון כזה בנטל ומשם אפשר להמשיך הלאה! זה גם עניין עקרוני ערכי וחינוכי, ולא הכל זה כסף.
      דרך אגב, כשישה מיליארד ש"ח נמצאים בהון שחור שמתגלגל במדינה, ולא אצל האזרח הקטן שמעלים 100 ש"ח בחודש... תמצאו דרך להתמודד עם הכרישים הגדולים בשוק השחור והאפור, והקטנתם את הגרעון בסכום נאה ביותר!

      מחק
    5. בעניין התקצוב של החיילים המשכורת שלהם היא רק הוצאה מזערית מהוצאות הצבא עליהם אתה שוכח את הציוד וההכשרות והאוכל והנסיעות והחשמל וכו' וכו' וכו'.
      בקשר לסטודנטים הייתי בודק את הטענה שהם מחזירים את ההוצאה רבים נוסעים לחו"ל הרי יש בריחת מוחות אם לא שמת לב....

      מחק
    6. יש אכן סכנה בבחירת "מגזר" שאותו אוהבים לשנוא. כנראה לא תפתרנה כל בעיותיה הכלכליות של המדינה ברגע יתחדל לתקצב את הפרזיטיות הבלתי נסבלת הזאת, ובכל זאת, ייטב לי לדעת שאינני מכלכלת את המגזר החצוף הזה שנהרג באהלה של תורה, ומרשה לעצמו מה שאיש אינו מתיר לעצמו: לחיות בלי לפרנס את עצמו ואת משפחתו מושרצת-הוולדות. צעדים שיגבילו את חיי הפרזיטיות האלה, צריכים לבוא עם הידוק חגורה וצריכה נבונה בכל המגזרים. הדוגמה צריכה להגיע מלמעלה: צמצום מינויי מקורבים, הקלות במס למי שמוריד שיעורי הצריכה שלו לעומת השנה שעברה וכו'. צריך להיעשות כאן משהו ברמה חינוכית. אך בוודאי, בתוך העניין כולו - תנאי מקדים הוא שכל אדם יעבוד כדי לקיים את עצמו, ויתכנן את משפחתו בהתאם ליכולותיו.

      מחק
    7. אגודה למען העיוור, אתה לא רק עיוור אלא גם דביל! מה הקשר בין החרדים להתנחלויות. שום טענה ממה שהעלת לא מתיחסת לגוף הכתבה

      מחק
    8. השורה התחתונה:
      לחרדים פחות חובות יותר זכויות [הטבות].

      מחק
    9. הרבה מהסטודנטים ומהפרופסורים לומדים ומלמדים מקצועות כמו יהדות,תנ"ך,תלמוד, היסטוריה, אשורית עתיקה, תולדות האומנות, ארכיאולוגיה וכו' וכו' הם לא מחזירים כלום למדינה! מבחינה כלכלית הם ייצרו בעתיד נטל הרבה יותר משמעותי!

      מחק
  3. I'm no fan of Lapid and certainly appreciate Zalicha but....
    Is life measured in zeros and ones? If so, you nailed it. Maybe. Otherwise, morally, ethically spiritually and however way you wish to look at it (including financially) ALL should be contributing more or less equally to their country.
    Can't statnd to stand when they play the anthem?
    Think you're too unique and special to waste your time in the army/serving the community?
    Rather get higher education when others risk their lives for all, yourself included?
    My message is:
    EXIT STAGE LEFT.
    -Eran.

    השבמחק
    תשובות
    1. "however way you wish to look at it (including financially) ALL should be contributing more or less equally to their country."

      Are you serious? Was the service of Yahir Lapid in the army's newspaper equally important as Bennet's combat service?

      Give us a break!

      מחק
  4. מדעי הרוח כן תורמים למדינה. אין חברה אנושית ללא תרבות, דת והיסטוריה.
    אלה הם הדברים שמעצבים זהות של עם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יונית, הכל במידה. כשאתה מבלה 7 שנים בהוצאת דוקטורט בפילוסופיה ואחרי זה אפילו חנות לפילוסופיה אתה לא יכול לפתוח, אם המדינה מימנה אותך זה בזבוז כספי ציבור. חלק גדול מהגרעון הכספי של ארה"ב הוא למעלה מטרליון דולר חובות סטודנטים בהלואות שהם אינם יכולים להחזיר כיון שבוגר חוג לשירה אנגלית או כתיבה יוצרת, לא יכול ליצר שום דבר שיאפשר לו לשלם את החובות ולהתחיל בחיים נורמליים.
      לערן, הדתיים אינם מרגישים שהם טובים מכדי לבזבז את זמנם בצבא, הם מאמינים בלב שלם שהתפילות שלהם ולימוד הדת מביא את אלוהי ישראל לעמוד לצד הצבא. אתה חושב אחרת הם חושבים כך, מי אומר שאתה צודק? זו דמוקרטיה ומספר אלו שחושבים כמוהם גדל.

      מחק
    2. You contradict yourself.
      As far as Democracy is concerned, so far they're the minority.. Democracy = might is right
      As far as I'm concerned right is might.
      I'm not going to go into what is right..this isn't my website..
      - Eran

      מחק
    3. שלום יונית,
      אכן הכוונה היתה לתרומת אנשי הרוח לכלכלה (זה נושא המאמר)- תוקן במאמר שיהיה יותר ברור.
      שמיים יפלו -אני לא שופט אף אחד . המטרה היתה לבוא ולהראות את העניין מהיבט כלכלי נטו ולא לקבוע מי צודק או טועה.

      ערן

      מחק
    4. ערן היתיחס לאלה שאומרים שהחרדים הם הבעיה של המדינה
      לחרדים יש בעיה עם עצמם בזה שהם לא עובדים יכול להיות אבל גם אצל החילונים יש בעיות

      מחק
    5. אני לא בטוח שהבנתי את ההערה שלך. כשמביעים דעות ואפילו עובדות קשה מאד שלא לשפוט ואין סיבה שלא לשפוט, לבקר, לרצות לשפר ולתקן, אי אפשר להתקדם ולנסות לתקן בלי לשפוט. לגבי הדתיים, אני אינני דתי ואני חושב שכל הטענה שלהם היא מגוחכת, אבל לפחות בחלקם הגדול הם מאמינים בזה, בדיוק כמו אלו שהצביעו ללפיד מאמינים במשהו לא מציאותי וצריך לדעת לחיות עם זה. זה כל מה שניסיתי להבהיר. גם אם הם יהיו רוב עדיין לא אקבל את דעתם. על מה לדעתך המדינה מבזבזת את הכספים?

      מחק
    6. נגעת בדיוק בנקודה - כי לימוד תורה תמיד היה ותמיד יהיה זהותו של העם היהודי. ממתי תרבות, דת והיסטוריה של עמים אחרים הם "בסדר" אבל תרבות, דת והיסטוריה של העם שלנו הם "לא בסדר"?

      מי אמר שסטודנט למדעי הרוח חשוב יותר מסטודנט שלומד תורה?

      מחק
    7. שמיים ייפלו, אתה עושה מיש מש נוראי בתגובה שלך ליונית
      אולי אתה לא תפתח חנות פילוסופיה אבל בהחלט תוכל להשפיע על פני החברה כמבקר, ככותב תכנים לסדרות טלויזיה וכן, רחמנא לצלן, גם כסופר או ככותב שירים מצליח.-בכל מקצוע יש את המוצלחים והמתעשרים ומהצד השני את אלה שימצאו את עצמם בסופו של דבר כממשיכים למלצר.
      הקשקוש השני שהחדרת לתגובתך הוא חוב הסטודנטים בארה"ב, חוב זה הוא אכן עובדה, אבל עוד עובדה היא שהשמש זורחת בבוקר-משמע: אין קשר בין נכונות הדברים לסיבה שיצרה אותן או לאי יכולת ההחזר של כלל הסטודנטים בכלל המקצועות, לכן נתון זה שווה כקליפת השום כתגובה ליונית
      -או בקיצור- אם אתה רוצה לכתוב בלוג - עשה זאת בבלוג שלך- כאן ראוי שתענה בצורה עניינית לתגובתו של האדם אליו אתה מגיב ולא תתפזר

      מחק
    8. ערן בר סיני- ושוב: כל דבר במידה. יש מקצועות שקל יותר בהם למצוא עבודה, ויש מקצועות שהם נצלניים שלא תורמים כלום(עורכי דין) ויש מקצועות קשקשניים שאי אפשר להתקיים בהם בכבוד. תמיד רופא ימצא עבודה תמיד איש מחשבים, מהנדס, בנאי. איש מקצוע יצרני יתקיים במקרה הגרוע בקצת פחות שכר ובתפקיד מעט נמוך יותר. לפילוסופים או משוררים אין הרבה ביקוש, והדוגמה שנתת סופרים מוכיחה- כמעט אין סופרים שמתקיימים מכתיבה. כמו כן כולם רוצים להיות כותבי תכנים לסדרות או דוגמנים או שחקנים או שחקני כדורסל. זה הכל בדמיון ומעט מאד יצירה מעשית. בעלי מקצוע אמיתי הסכוי שלהם למצוא הכנסה למשפחות גדול לאין ערוך ממקצועות ארטילאיים. כמה אמהות אתה מוצא שרוצות שהילדים שלהם יהיו מבקרי קולנוע או כותבי שירים? אתה מוצא הרבה יותר מלצרים עם תארים במדעי הרוח מאשר בוגרי מדעים מדוייקים. לגבי חוב הסטודנטים והשמש זורחת בבוקר, לא ברור לי מה התכוונת בזה, השמש תזרח גם עם כל בעלי החוב ימותו מרעב. הסיבה שיצרה אותם היא פוליטיקה, הדמוקרטים ברשות אובמה בדיוק כמו יש עתיד הבטיחו הבטחות עממיות, חינוך בר השגה לכלל בלי לחקור את הנושא עומק, התוצאה היתה הלוואות בתנאים קלים לכל סטודנט, מחירי הלימודים לכן עלו בצורה קיצונית בארה"ב וכיום אין אפשרות ללמוד בלי להיות בן של עשיר או לקחת הלוואה, וחוסר היכולת להחזיר אותם נובעת מהמצב שביחוד כשהמצב הכלכלי גרוע בעלי מקצוע מרחף ולא מציאותי לא מוצאים הכנסה. אני לא יודע בעוד איזה וריציות לכתוב את זה, גם כשאני עונה בצורה מפורטת אתה מתקשה להבין.

      מחק
    9. "As far as Democracy is concerned, so far they're the minority"

      You are mistaken. Only 19 mandates were given to Anti-Semites. The rest of Israeli Jews care about the Torah and understand that without it, we are not a nation.

      "As far as I'm concerned right is might" - You speak like an authentic Aryan. Is your name Heinrich Himmler by any chance?

      מחק
    10. My name appears in this, and all my posts, but from your response this is the least you should be worried about.
      - Eran

      מחק
  5. זה הטווח הארוך שחשוב!

    חרדים שלא לומדים מקצועות ליבה, לא מגיעים מוכנים ללימודים גבוהים, ולא משתלבים בשוק העבודה במקצועות אקדמיים משאירים את המשק עם פוטנציאל אדיר שמבוזבז

    מחקרים במאקרו כלכלה מראים שחינוך והשכלה גבוהה הם אחת ההשקעות המשתלמות ביותר שמדינה יכולה לעשות בשכלול גורמי היצור. מבין כל ההשקעות שאפשר לעשות בתשתיות זו המשתלמת ביותר. גם לרמת הפרט

    נכון שאין היום מקומות עבודה, אבל אקדמאים מייצרים מקומות עבודה! אם לא היו בוגרי מדעי המחשב ויוצאי 8200 לא היו היום מקומות עבודה כמו צק פוינט, נייס, אמדוקס, ועוד מאות חברות קטנות שקמו כאן בזכות השכלה וידע במקועות רלוונטיים

    השבמחק
    תשובות
    1. אסף כנראה לא קראת מה כתוב:
      85% מתלמידי החינוך של ש"ס לומדים לימודי ליב"ה.
      סטודנטים לא מייצרים עבודה מהסיבה שאין להם שליטה על הכסף שבעקבותיו אפשר לשלם להם. תראה את בועת הסטודנטים בארה"ב -יש שם כמויות אדירות של סטודנטים שאין להם עבודה
      http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3562356,00.html

      מחק
    2. אסף, פוטנציאל מבוזבז למה? להגברת המירוץ צמיחה\צריכה שממילא כבר יצא מכל פרופרוציה, ואם נמשיך כך בסופו של דבר יביא למשבר עצום?
      אולי מה שדרוש היום הוא לחזור לערכי היהדות - צנעה, ערבות הדדית, "איזהו עשיר - השמח בחלקו".
      אז מבלי להמעיט בערכם של צ'ק פוינט ושאר החברות שיצרו את רשת האינטרנט, אולי היום הבעיה היא לא אמצעי התקשורת אלא התכנים? אולי כבר די לנו עם השידורים הישירים שכל אחד יכול לשדר מהפלאפון שלו, ומה שצריך זה דווקא לשקוד על התוכן שאנחנו משדרים. כי אם כן אז לחילוניות יש חור עצום בהשכלה, והיהדות יכולה למלא אותו. תורת המוסר והערכים שפותחה ביהדות משך אלפי שנים לא תסולא בפז.

      עמית.

      מחק
    3. עמית. מוסדות אקדמיים מייצרים ידע. גם בפקולטות למדעי הרוח וגם בנושאי יהדות. לעומת זאת המוסדות החרדיים אינם מייצרים שום ידע חדש. הם משננים דוגמות דתיות. לגבי התעסוקה, הרי שהשוק צריך מאוד בוגרי מדעי הרוח. אומנם פחות מאשר מהנדסים אבל עדיין עובדים סוציאליים, מורים, יועצים, כותבים, פרסום, מדיה, ספרות, ביקורת. ועדיין מספר המקומות שנפתחים בפקולטות האלה הוא מוגבל. לעומת זאת המוסדות החרדיים מייצרים רבנים, ומשגיחי כשרות. כמה כאלה כבר צריך באמת? ומה יהיה כשיתבגר דור הילדים החרדים שהוא 28% (מחזור כיתה א 2010) מתלמידי ישראל. נקבל 28% רבנים ומשגיחי כשרות? אז מה הפלא שממציאים משרות שאף אחד באמת לא צריך כמו רבני ערים וחשמל כשר? ומה הפלא שעשרות אלפי אברכים נתקעים בישיבה למשך שארית חייהם?
      - שחר

      מחק
  6. שלום ערן,
    אין ספק שהבלוג שלך מקדם מטרות חשובות, וגם אני נגד הסיסמה של השיוויון בנטל, אבל אין ספק שבעיית החרדים בארץ היא בעיה מעצבנת שצריך לפתור.
    בדיוק היום מתפרסמת בכלכליסט כתבה שמסבירה בצורה מנומקת למה ההשקעה בגיוס חרדים תחזיר את עצמה כעבור שלוש שנים. כמובן, שכמו כל נושא כלכלי, ניתן להציג מזוויות שונות. אך כרגע אני בבלוג שלך ואני חייב לציין את הטעות הגסה שלך בסעיף 5, בו אתה מצטט אתר מפוקפק (news1) שקובע כי כל סטודנט עולה 32,000 ש"ח לשנה. מעבר לקביעה המעצבנת והמקוממת סטודנט למדעי רוח לא תורם כלום לחברה, החישוב באתר הוא ממש לא נכון. לקחת את תקציב ההשכלה הגבוהה ולחלק אותו במספר הסטודנטים?
    גם בסעיף 8, כתבת שאחוז האבטלה יזנק ל 30%. אחוז האבטלה הוא רק מספר. זה באמת לא משנה אם החרדים נכללים בספירת המובטלים או לא. וכן, הייתי מעדיף שמבחינת הלך רוח החרדים ידעו שבדיוק כמו כל אחד אחר הם צריכים לדאוג לעצמם ולפרנס את עצמם כמו שהן עושים בכל מקום אחר בעולם. אולי זאת סתם הרגשה, אבל נראה לי שאין לזלזל בחרדים מבחינת יכולות עסקיות.
    בקיצור, הייתי מצפה ממך לבדוק את המקורות שלך טוב יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      אני משתדל מאד ולפעמים גם מצליח לעמת את המקורות
      לגבי סעיף 5: ההודעה בNEWS1 מדבר על תחקיר רחב שעשה עיתון המבשר ,שאמנם הוא לא עיתון פרו חילוני אבל מה שחשוב שהתחקיר הוא מעמיק ומבוסס על עובדות ולכן על מנת להגיד שזה לא נכון תצטרך להביא עובדות סותרות .הנה התחקיר:
      http://wink.globes.co.il/docs/%D7%AA%D7%97%D7%A7%D7%99%D7%A8%20%D7%94%D7%9E%D7%91%D7%A9%D7%A8.pdf
      ואם אתה לא מאמין לNews1 אז בשבילך הנה גם גלובס כתב בדיוק על זה:
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?quid=1056,u1289720595749&did=1000599605

      לגבי סעיף 8: אחוז האבטלה הוא לא סתם אחוז כי היום כשחרדים לא משתתפים בשוק העבודה הם לא "תופסים" לך את מקום העבודה. היום אם אתה מובטל אתה צריך להתמודד עם עוד 7% ממחפשי העבודה על מקום עבודה. עם החרדים תצטרך להתמודד מול 30% וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על דמי האבטלה שהם יהיו זכאים לה והמדינה תצטרך לממן.

      ערן

      מחק
    2. שלום ערן,
      לצערי התחקיר המלא לא עולה אצלי, אך אני לא חושב שכדי לסתור מאמר כלשהו צריך להביא עובדות נגדיות. מספיק לי לקרוא את חישוב עלותו של סטודנט: לקחת את תקציב ההשכלה הגבוהה - 7 מיליארד ש"ח ולחלק אותו למספר הסטודנטים - 200 אלף. אף אחד לא טורח להתייחס לעובדה שתקציב ההשכלה הגבוהה אינו הולך כולו (או אף ברובו) לסטודנטים, אלא למחקר. וכשאני אומר מחקר אני מתייחס גם למשכורות המרצים, שעבודתם העיקרית היא לא הוראה אלא מחקר.
      לגבי נושא האבטלה - נכון, התחרות בשוק התעסוקה במקצועות אליהם יכנסו החרדים תגדל. אך באותה מידה אני יכול לבקש שיסגרו פקולטות למשפטים וחשבונאות כי התחרות גדולה מדי. אל תשכח שבשוק חופשי יש גם יתרונות, והחרדים יוכלו לבחור (או שהמנהיגים שלהם יבחרו בשבילם) מקצועות יותר נדרשים כמו מקצועות טכנלוגיים. ובכל אופן, מבחינתי כל אדם שיוצא ממעגל הקצבאות ונוסף למעדל העבודה - הרי זה מבורך.
      אגב, אני שוב לא מסכים איתך לגבי אחוזי האבטלה - זה שהיום החרדים לא עובדים ולא נכללים באחוזי האבטלה זה מעוות. להפריד בין אוכלוסיה לא עובדת לבין מחפשי עבודה זה תעלול סטטיסטי, בדיוק כמו החישוב של מדד המחירים לצרכן. אם היום אחוז האבטלה האמיתי הוא גבוה מ 7% (מה שכמראה נכון) ככה זה צריך להיות מוצגף בלי משחקים.

      מחק
    3. לגבי החישוב של עלות הסטודנטים, וההערה לגבי מדעי הרוח - הרשה לי להוסיף, שמדובר בקביעה מאוד מוטה.
      סטודנט שלומד רפואה (לצורך העניין), אינו "מושקע" באותו הסכום של סטודנט הלומד היסטוריה. וזו גם אחת הבעיות בהשוואה בין סטודנטים לאברכים - לאן הכסף הולך...
      כאשר סטודנט למדעים מקבל את הכסף בצורה של תחזוק מעבדות, חומרים, משכורות מרצים, תקציבי מחקר וכוד'. האברך מקבל את הכספים כתנאים סוציאלים, תחזוקת הכיתות ומשכורות מרצים. והסכומים אינם מתחלקים לניארית בין הסטודנטים, אלא בהתאם לצורכי הלימוד והמחקר.
      בקיצור - השוואה בעייתית בלשון המעטה.
      ורק למען הגילוי הנאות - אני בהחלט מסכימה עם רוח המאמר, ומתנגדת נחרצות לססמאות של יש עתיד.
      חבל רק שלא דיברת על העובדה ששילוב החרדים בעבודה יביא לירידה של השכר הממוצע במשק, ולפגיעה ישירה מאוד במעמד העובד והשכיר, מול המעסיקים שיהנו מתחרות קשה בין המתמודדים למשרה, וירידה במחירי העבודה.

      מחק
  7. אני חושב שאנשים פה מספספים את הרעיון

    גם אם כול החרדים הערבים וצרקסים יצאו לעבוד ישרתו בצבא וירכשו השכלה אקדמאית אתם עדין תרצו אחרי הכסף ,הפרנסה עדין תהיה קשה לכם ,ואתם לא באמת תרגישו רווחה כלכלית.

    הבעיה היא בשיטה הכלכלית ,הבעיה היא בטיקונים שחונקים את המשק ,הבעיה היא בוועדים החזקים שחונקים את המדינה.
    הבעיה היא לא אם איזה חרדי בבני ברק ילך לעבוד ויביא למדינה 1400 שקל בחודש מיסים.

    אני לא אומר שלא צריך לפתוח לחרדים את שוק העבודה ואפשרות להתגייס אבל מי שחושב שמצבו הפננסי ומצב המדינה הכלכלי ישתפרו פלאים חיי על פלנטה אחרת.

    השבמחק
  8. ערן, הכתבה בכלכליסט קצת סותרת את מה שאתה טוען:
    ההשקעה בגיוס החרדים תחזיר עצמה אחרי 3 שנים
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3595206,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. מאיזה בחינה ההשקעה בחרדים תחזיר את עצמה? מבחינת התל"ג? הרי אין קשר בין התל"ג לאיכות החיים. מבחינה הכספית? הרי זה אבסורד, חרדים שעובדים לא יכולים לייצר שקל נוסף, הם רק יכולים לקחת לעצמם נתח גדול יותר ממה שהבנקים מייצרים, או לחלופין הם יגרמו לבנקים לייצר יותר כסף דהיינו חובות גדולים יותר.
      הדרך היחידה "להחזיר" את ההשקעה, זה לייצא יותר מוצרים לחו"ל, ואז יכנס עוד כסף למדינה. אבל גם זוהי טעות, משום שכל העולם עובד בכסף מבוסס חוב, ולכן נגרום לעליית החובות במקום אחר בעולם, ולהגברת התחרות בין המדינות, ולאחר הקלה זמנית בישראל, בעיית החובות תחזור אלינו. שלא לדבר על הסבל שנגרום במקום אחר.

      צריך לצאת מהקופסא, הפיתרון היחידי זה לשנות את השיטה הכלכלית שלנו מהיסוד. אבל אל תחכו ליאיר לפיד כי הוא מחכה לברננקי, הוא אמר את זה במפורש.

      עמית.

      מחק
    2. הכתבה לא סותרת את מה שאני טוען ,אלא סותרת את המציאות.
      היא שוב מתעלמת ממחקר הגוף החוקר של הכנסת שכמות החרדים שיצטרכו לגיס הוא כ54000.שים לב שהמחקר בכלכליסט מתיחס רק לכך ש30% מהחרדים יתגייס ואולי עוד 30% בעתיד כאשר ה30% שלהם הוא כמו 15% מהמספרים האמיתיים שהוכיחה מחלקת המחקר של הכנסת שקיימים במציאות.
      בנוסף החישוב של כלכליסט לא כולל את ההשקעה של צה"ל בהכשרה המקצועית של החרדים. ההוצאות על פי דו"ח מחלקת המחקר של הכנסת (ששמתי לו אגב קישור בסעיף 2)כבר היום הגיע לפר חרדי שגויס לכ70000 לשנה. בכתבה יוצאים בנוסף גם מתוך נקודת הנחה לא ראלית בכל מימד ,שכל חרדי שירצה לעבוד ימצא עבודה כאילו אין אבטלה בישראל היום של כ10% (אם לוקחים את אלו שהתיאשו מחיפוש העבודה ועובדי המשרות החלקיות שלא מצאו משרה מלאה)גם בלי החרדים. הם גם מתעלמים מהחישוב של זליכה לגבי אחוז האבטלה שיהיה פה של 30% במידה שהחרדים יגויסו.

      ערן

      מחק
    3. הכתבה מעמידה פנים כאילו כל חרדי שילמד וייצא לשוק העבודה ימצא עבודה
      למה שזה יקרה?
      האם השוק כל כך צמא לעובדים ובפרט לטכנאים כפי שבכלכליסט בחרו?

      מחק
  9. הגיע הזמן להפריד את מוסדות הדת מהמדינה.

    מפסיקים לתמוך במוסדות שמתנגדים לערכי הדמוקרטיה וההומניזם.
    מוסדות שמעודדים בורות ומטפחים עוני; שמדכאים נשים ויוצרים בדלנות.
    שמונעים חינוך ראוי מילדים; ששוללים את זכויות האדם מהאזרחים.

    בישראל קיימות ארבע מערכות חינוך נפרדות (כללית, חרדית, דתית, וערבית),
    כאשר הכללית מחנכת רק 37% מתלמידי ישראל, ושלוש האחרות ממעיטות או זונחות את לימודי הליב"ה.
    בנוסף, קיימים בישראל בתי דין מגזריים (רבניים, שרעיים-מוסלמיים, נוצריים, דרוזיים),
    אשר פועלים כנגד ערכי הדמוקרטיה וההומניזם.

    עלינו לפעול למען:
    - הפסקת התמיכה והתקצוב של מוסדות הדין והחינוך המגזריים.
    - שוויון זכויות וחובות לכלל האזרחים.
    - ביטול הקצבאות.
    - יצירת מערכת חינוך שוויונית אחת.
    - החזרת לימודי האבולוציה לתוכנית הלימודים.

    השבמחק
  10. מימונן ולא כפי שנכתב

    השבמחק
  11. לגבי עובדה 8,
    אני לא כלכלן אבל להגיון הפשוט שלי נראה שאם יצטרפו עוד אנשים למעגל העבודה המעגל ירחיב את עצמו.
    לא?

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה היא לא כמה דורשי עבודה יש אלא כמה צורך יש בעבודה יש ועל כך התיחס זליכה כפי שציטטתי אותו במאמר. אם הטענה שלך היתה נכונה האבטלה אף פעם לא היתה צריכה לגדול או בכלל להיות.

      ערן

      מחק
    2. מאחר שהמשק הישראלי מוטה ליצוא , הרי שאין שום תלות כזאת.
      אם היו מצטרפים עוד 10,000 מתכנתים ומתכנתות מעולות לא היתה להם שום בעיה להיקלט.

      מחק
  12. כתבה מצויינת וטוב שמישהו חושף את הפיקציה של ה"שוויון בנטל".
    אבל,

    יש הרבה חוסר דיוקים בכתבה, שנובעים מהסתמכות על מקורות לא מספיק אמינים. לחלק את תקציב ההשכלה הגבוהה במספר הסטודנטים, בהתעלמות משאר המשתתפים (מרצים, חוקרים, מנהלה, תחזוקה וכו'), זה טריק אופייני לאתר כמו New1, אבל ממך ערן אני מצפה ליותר.

    באופן כללי, ההשוואה שלך בין סטודנטים לאברכים אינה מדוייקת ממספר סיבות: אתה מתעלם ממספר השנים שהסטודנט מקבל את הטבה (3-4 לעומת מי יודע כמה, אצל אברכים); מהעובדה שהסטודנטים יכנסו למעגל העבודה וישלמו מיסים כל חייהם; מכך שהם שירתו בצבא 2-3 שנים, וישרתו שנים ארוכות במילואים; שחלקם הגדול ישתמש בידיעות וכישורים שרכש בלימודיו בהמשך עבודתו, בין אם הוא בוגר מדעי המחשב שעובד בהייטק, ובין אם הוא בוגר מדעי המדינה שיעבוד במגזר הציבורי.

    בקיצור, תודה על הביקורת, אבל אתה מסוגל ליותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אריה,
      אתה לא צריך לצפות ממני לכלום אלא פשוט לקרא את המחקר המצורף בקישור מיד אחרי הקישור לNEWS1 במאמר.

      ערן

      מחק
    2. הקישור השני שייך ל'המבשר' שהוא עיתון חדשות חרדית.

      מחק
    3. כל המידע שאנחנו מקבלים לעומת זאת מקורו בעיתונות חדשות חילונית ולכן גם פה וגם מפה חשוב לבדוק את העובדות.
      עיתון המבשר מביא עובדות שבינתיים לא הצלחתי לסתור אותם. אם אתה מצאת נתונים סותרים אתה מוזמן לפרסם את ההפרכה כאן -אם זה יתברר כנכון אשמח לכתוב תיקון כאן ולעדכן את NEWS1 וגלובס שפירסמו את התחקיר.

      ערן

      מחק
  13. לא לא, תנו לי להבין, אז המסקנה מכל הפוסט הזה, זה שבעצם *עדיף* לנו שיש יותר מ-10% מהאוכלוסיה שלא עובדת ברובה, מחנכת לבורות ועבודת אלילים, לא משרתת בצה"ל או תורמת למדינה באיזשהי צורה? אתם לא רציניים נכון?!

    השבמחק
    תשובות
    1. הדת היהודית היא דת של אמונה באל אחד.
      עבודת אלילים, הינה אמונה במספר אלים כפי שקיים בבודהיזם לדוגמה.
      לפחות צריך לדייק.

      מחק
    2. I agree, we should try and be as accuarte as possible..
      Did you mean Hinduism?
      - Eran

      מחק
    3. לא, אולי אם הייתה לך טיפה מנת משכל ולא רק שנאה ברורה לדתיים היית מבין שכל מה שאמרו פה שזה לא הפתרון לבעיה הכלכלית שלנו. עזוב אם זה נכון או לא נכון ההטבות שמקבלים החרדים וכל שאר הדברים, זה פשוט לא הפתרון הכלכלי המזהיר לכל בעיותינו כמו שיש עתיד מציגים...

      מחק
    4. אם כבר לדייק אז הבודהיסטים אינם עובדי אלילים...
      לפחות צריך לדייק לא?

      מחק
    5. כן בהחלט.
      אם היית מבין במאקרו כלכלה, ומנתח את התא הכלכלי, היית מעדיף מאד שמישהו "ייתנדב" להיות בתחתית שרשרת המזון הכלכלי, ולא יילחם בך בתחרות הטיפוס המהיר על עץ הצמיחה הכלכלית.
      רק כך תוכל לקבל בטחון כלכלי אמיתי.

      במשטרים אחרים עושים זאת באמצעות יצירת מעמד פועלים / מיואשים.
      בהאדרת ערך ה"קביעות" [גם אם אתה גורף ביבים]
      ובעוד אי אלו סימפטומים שעבדו כאן היטב מספר עשורים על בני עדות המזרח.

      בהחלט הייתי רוצה מאד שעוד כמה אחוזים של אברכים יסגדו ל"פת במלח תאכל" ונשותיהם יעבדו במשכורות המקובלות בהודו, כאידיאל.

      מחק
  14. כל מילה נכונה במא.ר. אבל מי שכתב שהחרדים מאמינים שהתפילות שלהם מגינות על המדינה קונה את השקר שהגיע הזמן לחשוף. החרדים ,וזה לא סוד, רואים במדינה כפירה והרמת יד בתורה. לשיטתם המדינה היא עוול ונכפתה עליהם ובוודאי שאין הם צריכיםהלשרת אותה יותר מהמינימום שהם חייבים. אולי הם שומרים על עם ישראל אבל לא על.המדינה . תהיו בטוחים

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מנסה לתפוס בשני קצוות החבל, אם כי יש ממש בטענתך.

      אותם חרדים שרואים במדינה כפירה והרמת יד בתורה, מתנזרים לחלוטין מכל תקצוב ממשלתי.
      כולל קצבאות ילדים, תקציבי מ. החינוך או הנחות בארנונה.

      כך, שעליהם לא תוכל לבוא בטענות בכלל.

      אך הטעות היסודית יותר בדבריך, נעוצה בכך שאתה מקשר בין מדינה לבנטינית במזרח התיכון בין הירדן והים, לבין יהודים.

      המאמינים בהגנה שמספקת התורה, לא בהכרח חושבים על קיומה או ביטולה של "הישות הציונית", אלא על הבטחון הפיזי של יהודי הארץ הזאת, והמטריה הרוחנית שסוככת עליהם.

      בלי כל קשר איזו ישות שלטונית תשב בין הנהר לים.

      מחק
  15. יש אקדמיה ויש אקדמיה. אין ספק שיש ערך לאנשים שלומדים את מדעי הרוח, אבל תפנימו- א י ן מ ק ו מ ו ת ע ב ו ד ה לכל כך הרבה פילוסופים פסיכולוגים ומשוררים!

    גם חברות ההייטק מפטרות עובדים עכשיו כי הכלכלה מעורערת.
    י ש י ו ת ר מ ד י א נ ש י ם ב ע ו ל ם !!!!
    וכל אחד רוצה להיות שחקן, להיות זמר להיות פילוסוף או רב או משורר.
    אם אתם רוצים להביא אוכל לפה תתחילו ל ג ד ל א ו כ ל! אולי זה יעזור לנו אם נלמד גננות וחקלאות, חשמלאות, אינסטלציה ונגרות, וכן יהיה צורך גם במהנדסים שיקדמו את הטכנולוגיה, אבל לא כל אחד צריך להיות מהנדס, כי על כל מהנדס והוגה דעות צריך כמה אנשים שיעשו וייצרו באמת את מה שהמהנדס או הוגה הדעות מדמיין. וצריך גם אוכל כדי ל ה ת ק י י ם! הכלכלה שלנו כבר ממזמן לא מבוססת על אוכל אמיתי או משאבים שנותרו בעולם, ובגלל זה ה כ ל כ ל ה ק ו ר ס ת!!!!

    גבריאל

    השבמחק
  16. ערן שלום
    מסכים עם רוב הכתוב בפוסט.
    נראה לי שאי אפשר להתווכח עם הרעיון שבמקום גדודי מילואים יקרים עייפים לא מוכשרים ולא ממושמעים (מכיר מניסיון) ישרתו גדודי סדיר של צעירים חרדים שמקבלים 350-850 שח לחודש. אולי לא צריך לשם כך את כל החרדים אבל כלכלית זה בטח ישתלם.

    הסיסמה היא "שוויון בנטל" והדרישה של יש עתיד היא לגיוס כללי של החרדים. אני מעריך שזה אך ורק נקודת פתיחה של המו"מ ויש עתיד לא מכוונים בעצמם לגיוס גורף.

    אהוד

    השבמחק
  17. שלום ערן מה אתה אומר על הכתה בכלכליסט שההשקעה בחרדים תחזיר עצמה?
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3595206,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. ראי את התגובה שלי ושל עמית לאנונימי מ9:56

      ערן

      מחק
  18. היי ערן,

    מסקרן אותי לדעת כמה מפעל ההתנחלויות עולה לנו לעומת זאת...?

    אתה מציין את הטייקונים, "מפעילי הבובות" כבעיה העיקרית. כיצד אנו כאזרחים יכולים להתחיל לפגוע בהם כלכלית ולהקטין את כח ההשפעה שלהם על הפוליטיקאים הנבובים?

    האם הטענה של חוסר יציבות שלטונית יש בה מן האמת ביחס לפגיעה ביציבות כלכלית?

    שורה תחתונה, חוץ מלקרוא ולחלוק כל מאמר שמתפרסם פה בפייסבוק שלנו, מה עוד אנחנו יכולים לעשות בכדי להביא לידי שינוי עוד בדורנו? (האם איסלנד היא דוגמה טובה למהפכה כלכלית תפיסתית?)

    תודה,
    דניאל דורון.

    השבמחק
    תשובות
    1. לסחור בביטקוין. ביטקוין הוא מטבע שנמצא מחוץ לשליטת מדינות או בנקים.

      מחק
  19. איזה גיבוב של שטויות. מה זה הנסיון הפתטי הזה להכשיר את השרץ? הרי ברור לכל אדם עם הסתכלות קדימה שהחרדים מהווים את האיום הגדול ביותר למדינת ישראל. לגבי הנקודות שלך:
    1. החרדים בעצם השתלטו על קצבאות הילדים. יותר מזה - הם משתשמשים בהם כמקור הכנסה. כל עוד הקצבאות זורמות - הם ימשיכו להשריץ ילדים (שלא תורמים כלום לעולם הזה). זה לא רק הסכום - ולא רק המגמה (שגדלה בצורה מדאיגה) - כל עוד המדינה מתגמלת עוד ועוד ילדים - הם לא יפסיקו - וברור לכל בר דעת שאין ביכולת אף הורה להעניק חינוך נכון ותשומת לב ל10 ילדים.
    2. החרדים יכולים לשמור על בסיסים בדיוק כמו כל חייל צה"ל. ועם כל התמחיר - שכחת את העובדה שאולי הגיוס שלהם יחזיר למאות אלפי בני נוער חצי שנה מהחיים שלהם? איך תתמחר את זה? ומה עם החצי שנה עבודה שהם יתרמו למשק?
    4. להתנגד לשירות אזרחי רק כי הוא עולה כסף? ומה עם התועלת שהוא מנפיק? לא חסרות היום מערכות ציבוריות קורסות (בתי חולים). בנוסף יש מגוון של פעילות התנדבות שמשוועות למתנדבים. אם אני יכול לתרום 3 שנים מהחיים שלי - גם הם יכולים.
    5. ההוצאות על סטודנט אולי גדולות יותר - אבל הן נגמרות אחרי 3-4 שנים, שלאחריהן הסטודנט הופך לעובד מהמניין עם משכורת יותר גבוהה ומשלם מיסים שמחזירים את ההשקעה הזאת עשרת מונים. ואילו האברך ממשיך להתבטל בישיבה כל חייו, לא משלם שקל אחד מס וכמובן מתוקצב על כל השנים האלה.
    6.להסתכל רק על נתונים של משרד החינוך זה פופוליזם זול. המוסדות הדתיים מתוקצבים מעשרות כיוונים - משרד הדתות, המועצות המקומיות, ובגדול כל חלקה בה יש דריסה של ש"ס. הנתונים בשטח לא משקרים. איך בחינוך הממלכתי לומדים 30 ילדים בכיתה - ובחינוך של ש"ס באזור ה-20 עם ארוחת צהריים?
    7. על איזה לימודי ליבה אתה מדבר? הרי יודע שכמעט כל לימודי הליבה שלהם היא עברית - וגם אותה הם מכבסים שהם קוראים לשיעורי תורה ותלמוד שלהם עברית. רובם לא יודעים מילה באנגלית , וקשה לי להאמין שיצליחו לעבור בגרות במתמטיקה 4-5 יחידות, או כל מקצוע מדעי אחר.
    8. חדשות בשבילך - אחוז האבטלה פה הוא כבר 30%. זה שפשוט היום אתה מעדיף לא לספור אותם לא הופך אותם לעובדים. הם עדיין חיים על חשבון הציבור העובד. מה ההבדל אם יקבלו קצבאות אבטלה ועם עידוד לצאת לעבוד - או קצבאות מחייה כמו שהם מקבלים היום.
    9. אני לא בקיא מספיק בנתונים, אבל המוסד לביטוח לאומי הפך כבר מזמן לקופה הקטנה של החרדים.
    10. ולגבי ההטבות - כבר מזמן הם יצרו להם תעשייה שלמה של מכבסת כספים - כך שלעולם לא תצליח להתחקות אחרי סל ההטבות הכולל שלהם. רשימה קטנה שאני יכול לחשוב עליה: קצבאות ילדים (ביטוח לאומי), הנחה בארנונה ותקצוב מוסדות דת (רשויות מקומיות), קצבאות קיום, משרד הדתות, משרד החינוך, משרד השיכון כמובן (דיור למשתכן כבר אמרנו?). העובדות בשטח: איך משפחה חרדית בה רק האישה עובדת מסוגלת לקיים 10 ילדים ועוד לקנות להם דירות וכל זה במשכורת של 6000 שקל, בעוד הציבור החילוני העובד ממשכן את עתידו ל30 שנה?

    ככל שנפנים להבין שהחרדים הם האיום הקיומי הגדול ביותר על מדינת ישראל, ונקדים לטפל בו כך יהיה יותר טוב.
    לצערי ביבי בוחר למכור את עתידנו במקום להקים ממשלה בלעדיהם ולהפריד דת ומדינה. מה איכפת לו - הבנים שלו תמיד יוכלו לברוח שהמצב פה יחמיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. תשובה חזקה ביותר, אני תומך.
      ואני די מאוכזב מהאתר זה

      מחק
    2. אנונימי ודן,
      גם אני מצאתי טעויות בפוסט הזה ואני לא מסכים עם רובו, ואף פירסמתי תגובה קודם,
      אך לדעתי האתר הזה ממלא תפקיד חשוב מאוד בהעלאת דעות שונות לשיח הציבורי המונוטוני בנושאי כלכלה וחברה
      חבל רק שתפוצת האתר היא דלה יחסית.

      מחק
    3. יש אנשים שבונים דעות על פי עובדות אשר ראו ויש אנשים שמחפשים תירוצים לדעות שלהם

      מחק
    4. אין עובדות בכלכלה, רק נתונים וחוויות סובייקטיביות.

      מחק
    5. "האתר הזה ממלא תפקיד חשוב מאוד בהעלאת דעות שונות לשיח הציבורי"
      עם זה אני מסכים
      דעות שונות ופתוחות וגישות חדשות תמיד מתקבלות בברכה

      מחק
    6. חבל שתגובתך מבוססת על שנאה.
      חרדים לא משריצים ילדים, הם מביאים ילדים. השרצה היא תואר ששמור לחיות....
      האיום הגדול על מדינת ישראל כיום הוא איום דמוגרפי (והפתרון של השמאל לחלוקת ישראל לשתי מדינות בא לענות על האיום הזה, פתרון מגוחך לעניות דעתי ששהרי הוא רק מסדר את הסטטיסטיקה בצורה יותר יפה...)
      תחת האיום הזה, החרדים שמביאים ילדים דווקא עוזרים להקטין את האיום הדמוגרפי ובוודאי שלא יוצרים איום שכזה. הם עושים זאת במסירות נפש וללא הערכה לתרומתם הגדולה לבטחון המדינה.
      מלבד זאת, איני מכירה אדם שמביא ילדים מטעמים כלכליים גרידא. גידול ילדים דורש הרבה כוחות נפש (החל מלילות רבים ללא שינה, חינוך שדורש עקביות והתמדה, דאגה שרק הולכת וגדלה) ומלבד זאת גם הרבה כסף (150 שח של קצבת הילדים לא מספיקה לגדל ילדים ובוא אני אגלה לך סוד - גם 500 שח בחודש לא יספיקו).
      לגבי טענתך ליכולתו של הורה לתת תשומת לב מספקת ל 10 ילדיו - לא תדע עד שלא תנסה, אך אני יכולה להגיד לך שמחקרים מראים שילדים המגיעים ממשפחות ברוכות ילדים הינם ילדים מאושרים ומסופקים מאד ואף מוצלחים מאד, לא פחות מילדים המגיעים ממשפחות של 2-3 ילדים שם, דרך אגב, הרבה פעמים ההורים עובדים עד מאוחר ואינם יודעים כלל מה ילדיהם עושים - איני מבינה כיצד הינך חושב שהם מקבלים תשומת לב רבה יותר...
      בנוסף לכך, חרדים אינם בטלנים. לשבת וללמוד כל היום תורה בצורה רצינית ומעמיקה אינה דבר קל ובוודאי שלא כשזה נמשך לאורך ימים ושנים ולא רק 3-4 שנים. יתרה מכך, הנשים במגזר החרדי יוצאות לעבודה ואין כאן שוני לעומת זוג שבו הגבר עובד והאישה מגדלת את הילדים.
      ובוודאי שחרדים משלמים מיסים. המיסים העקיפים היום עולה בהרבה על המיסים הישירים (תודות למדיניותו של ביבי המטיבה עם בעלי ההון) - ובוודאי שתסכים איתי כי חרדים צורכים שירותים וקונים אוכל - ומשלמים מיסים, קרי מע"מ, קונים ומוכרים דירות ומשלמים מס רכישה, מס שבח וכו' - בכך תורמים החרדים לצמיחה שבמדינת ישראל.
      ולגבי הצלחתם של החרדים במימון משפחותיהם לעומת הציבור החילוני - החרדים חיים בצניעות רבה - הם גרים כמשפחה בת 10 נפשות בדירות של 3-4 חדרים שנרכשות לרוב בפריפריה, הם אינם עורכים מסיבות חתונה מפוארות, הם אינם טסים לחו"ל, אינם מבלים כל יום בבתי קפה ובמסעדות ואינם יוצאים למוזיאונים, הצגות ואופרות. משפחות רבות קונות רהיטים ובגדים יד שניה ומעבירים את הבגד לילד הבא- כך מצליחים לחיות כשמסתפקים במועט. אף אחד לא אמור לממן כאן דיור ציבורי במרכז הארץ לאנשים חסרי יכולת. אף אחד לא אמור לעזור להם לרכוש דירה כשהם מעדיפים לנתב את הכסף לטיולים בחו"ל, הצגות, מסעדות ובתי קפה. מדיניות שכזו תהפוך את כולנו לעניים.
      בוא נודה על האמת - אנחנו חיים טוב במדינה שלנו - יש תרבות מגוונת - אופרה, בלט, הצגות, בילויים - בתי קפה, מסעדות, נופש בארץ ובחו"ל, אנשים רוכשים דירות שגדולות למידותיהם ונוסעים ברכבים חדישים, יש כאן שפע רב (ולא קשה לאמת זאת אם נסתכל אחורה על הדור הקודם שגדל כאן).
      מספיק ללבות את השנאה, אולי כדאי שתעיין שוב במאמר - כי זה מה שהוא ניסה להגיד - החרדים אינם הבעיה - אבל השיטה כן!

      מחק
    7. הדעות שלך ברורות. הנתונים שלך קצת פחות.

      כל טיעון של הכותב המלווה בעובדות - אתה פוטר ב"ידוע".

      אתה בדיוק הדוגמא למה צריך לקרוא לפני שכותבים

      מחק
    8. 150 שח בחודש הם תמריץ ל'השרצת' ילדים?
      אני אברך לשעבר סטודנט לעבודה סוציאלית בהווה. אם אני לא טועה, מס הכנסה ממשכורת של עובד סוציאלי לא יתרום הרבה למדינה... לעומת זאת, כאברך קיבלתי מהכולל כ2200 שח בחודש, מתוכם כ800 שח הם מהמדינה והשאר הוא מתרומות שחלקם הגדול מגוייס בחו"ל - את הקורסים בכלכלה נלמד בהמשך התואר - אבל נדמה לי שזה הרבה כסף זר שיהיה למדינה חבל לאבד.
      צר לי שמכל האיומים מבפנים ומבחוץ, אני מהווה את האיום הגדול ביותר על קיומך, אך זו דעתך ואני מכבד אותה. דעתי היא, שהאיום הגדול ביותר הוא ההסתה הפרועה בתקשורת, שמבוססת - כפי שמשתקף בתגובתך - על 'נתונים ידועים'.
      אגב, בקשר ללימודים - אני מצליח בהם היטב, תודה רבה - וזה גם בלי ליבה.

      מחק
    9. מעניין לקרוא תגובה ארוכה כל כך בלי לינק אחד
      לאחר מאמר שמשתית כל הנחה על מקורות נגישים וניתנים לבדיקה.

      אם היית סטודנט מתחיל, היית קובר עצמך מבושה על האפס העגול והיפה שהיה מתנוסס בשורת הציון.

      את השנאה שמפעפעת בין השורת לא הצלחת להסוות בכלל.
      להזכירך, באתר החשוב הזה דנים בכלכלה ובעובדות.

      מחק
  20. ערן - כתבה מעולה גם אם יש ביקורת לכותבים כאן.
    ברורה לי עוד יותר עכשיו הדמגוגיה של מנהיגים למיניהם שדוחפים את העם לחפש את האשמים מתחת לאור הפנס ע"י יצירת מעגל סביב קבוצות/עמים/דתות שעליהן תוית אשמה לכל הבעיות. אין קל מליצור דמוניזציה על ע"י רטוריקה מרושעת עם חציי אמיתות.
    למה אין סטטיסטיקה כמה שתיינים/רוצחים/שודדים/אונסים בקרב החילוניים ובקרב החרדים.
    כאשר השיטה הכלכלית היום מובילה אותנו לאין מוצא זה יהיה לא נכון ובטח לא מוסרי להפנות את זרקור האשמה לבעייות הכלכלה על המגזר החרדי.
    אין מציאות של שיוויון לכן אם המדינה רוצה לשלב במקרה זה חרדים או אחרים בעבודה וצבא יש לתת הטבות לכל מי שמגיע לתחומים אלה באופן וולנטרי. הגיע הזמן שהצבא יהיה מקצועי כמו בארה"ב וזה יפתור את בעיית גיוס החובה.
    מרגע שישראל הוגדרה כבית של העם היהודי עליה לתמוך בחוקי הדת שעל פיה הוקמה המדינה וזאת ברוח טובה בסובלנות ובכבוד הדדי.
    אבי ג

    השבמחק
  21. ואו, כמה שטויות

    1. לפי סעיף 1 - ביטול הקצבאות לחרדים יחסוך לנו 4 מיליארד שקלים - ואז הכותב מסביר לנו ש"זה כלום מתוך תקציב המדינה", ולפי סעיף 2 - גיוס החרדים לצבא יעלה לנו 4 מיליארד שקלים, ואז הכותב מסביר לנו ש"העלות של זה תיפול עלינו ולכן יש עתיד משקרים לנו שחיינו יוקלו"? כאילו פאק, הדמגוגיה שם פשוט הגיעה לשיא חדש - בשתי פסקאות שמגיעות *אחת אחרי השנייה*, לא פחות! הוא מדבר על אותו הסכום בדיוק - ומביע עליו 2 חוות דעת שונות לחלוטין - בהתאם לאידיאלוגיה שלו. תחליט - 4 מיליארד שקלים זה סכום שיגרום לנו לסבול יותר, או שזה סכום קטן ונחמד שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו? או שסתם לפי מה שבא לך?
    2. יתירה מזאת, אני היחידי שפרץ בצחוק ואמר לעצמו "איך הכותב היה כ"כ טיפש מכדי לפספס את הפתרון?! הוא הרי פשוט רשם אותו לעצמו מול העיניים! תבטלו את הקצבאות - זה יחסוך 4 מיליארד, ואז תגייסו אותם לצבא עם אותם 4 מיליארד ונפתרה הבעיה! לפי חישובו של הכתב - אפילו יישאר לנו עודף!
    3. מדוע הכותב לא ציין כמה שנים כל אברך נשאר אברך? הרי התקציב לשנה לא באמת אומר כלום - השאלה האמיתית היא כמה *שנים* הסטודנט לומד וכמה האברך - כדי לדעת בדיוק מה הסכום ה*סופי* שהמדינה מוציאה על שניהם. סטודנטים ברובם לומדים 3 שנים, אז המדינה מוציאה עליהם 90 אלף שקלים. אם אברך לומד 12 שנה - המדינה בהכרח מוציאה עליו את אותו הסכום כבר. ומשום מה יש לי תחושה שאברך ממוצע לומד יותר מ12 שנה.... שלא לדבר על העובדה, כמובן, שאם סטודנט רק יעבוד (וסביר להניח שלא מעט מהם עובדים או יעבדו בסיום התואר), אפילו בשכר מינימום - הוא כבר משלם מיסים למדינה, מה שמשנה עוד יותר את ההפרשים ביניהם...
    4. ואני אפילו לא אטרח לדבר על אחוז האבטלה שלחשב אותו בצורה כמו שמחשבים היום זאת כבר דמגוגיה מוחלטת בפני עצמה, אז עוד להשתמש בזה ככה?....

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי התגובה שלך הכוללת העלבות אינה ראויה.
      אכן יש כמה אי דיוקים בפוסט אך כך גם בתגובתך.
      ממליץ שתתמקד בפסקה האחרונה של הפוסט בו מובהרת הנקודה ששילוב החרדים לא יפתור את בעיות מעמד הביניים ושיש עתיד לא באמת יכולה לספק את הסחורה שהבטיחה.

      מחק
  22. הנושא חשוב וחם, תודה על המחקר.
    אני רוצה להוסיף כמה דברים:
    לגיוס החרדים, לימודי ליבה והכשרה לעבודה יש הרבה מעבר לסכומים כספיים.
    מדובר על חלק בחברה שיוצר מדינה בתוך מדינה ביחסי טפיל-פונדקאי.
    מצב זה הולך ומחזק את הטפיל מדור לדור עד שיקרוס הפונדקאי, ולכן יש לשנות הכל מהשורש.
    עדות לכך, הם מספר המנדטים שיש לחרדים/דתיים (שהדת היא דגל מפלגתם) לעומת אחוזם באוכלוסיה.
    כמו כל פרויקט גדול, יש לבנות אותו, את מקורות המימון וההשקעה ואיך תוחזר ההשקעה במשך שנים.
    לדוגמה: אם גם חרדים יתגייסו לצבא ייתכן וכל מיני בעיות שיש היום בצבא ייפתרו מכיוון שיש להם כוח מנדטורי שלא מופנה לשם. אבל הוא יופנה לשם כאשר זו תהיה גם הבעיה שלהם.
    דוגמה נוספת: כיום, אדם שלא שירת בצבא נחשב לאויב העם משום שיש לזה הקשר פוליטי, אבל, כאשר כל מי שיכול להתגייס אכן יתגייס, אנשים עם מגבלות לא ירגישו מחוץ למדינה בגלל שלא עשו צבא.

    לגבי מקומות העבודה עליהם מדבר זליכה (שאני מאוד מעריכה אותו), אם החרדים יוכשרו לעבוד ויורשו לעבוד (אפילו בניקיון - מה יש?) זה יפחית את הצורך בעובדים זרים, זה יוסיף עוד מקומות עבודה, כי אין שום סיבה שלא תהיה יזמות של מסחר, שירותים ויצוא שירימו החרדים - כן, גם הם מוכשרים. אך זליכה מסתכל באופן סטטי על המצב הנוכחי ולא מבין שבחלוף יישום השוויון הכל משתנה, גם מקומות העבודה.

    לסיכום: יש להפריד בין הבעיה של האיכות החברתית לבעיה הכמותית של העלויות, ולפתור כל אחת בנפרד.
    זה יועיל לאיכות החברה, ולשפע הכלכלי של כולנו.
    מיכל

    השבמחק
  23. היה צריך להביע את הידע הזה לפני הבמירות אולי זה היה משנה משהו וגם היום לא מאוחר וכן להביא את הדברים בפני החברה

    השבמחק
  24. 50 תגובות, כמות מדהימה רק בשל הנושא, זו הסיבה שיש עתיד הצליחה כ"כ, שנאה משותפת ומוגזמת לדתיים כנושא בחירות. יש משהו מפחיד ביכולת להטעות קהל ולגרוף אותו בשל הסיבות הלא נכונות

    השבמחק
  25. היי
    קודם כל יש כאן אנשים שלא מביעים את דעתם בצורה מכובדת ולא מכבדים את דעתו של האחר. אז אם אתם רוצים שיכבדו את דעתכם נהגו כך באחרים מה גם שזה יכול למנוע מאנשים להביע את דעתם וזה חבל לכולנו. עצם זה שהנושא עולה לדיון זה מצוין כי אנחנו יכולים לדון בו במקום שיאכילו אותנו בכפית המרובעת שנקראת טלוויזיה...
    לגבי החרדים, אין ביכולתנו אפשרות לדעת את היקפי המשאבים שמופנים אליהם באמת.. אם כי לדעתי יש עתיד זאת מפלגה במימון בנקים ולכן אי אפשר לצפות ממנה שתעשה משהו שבאמת ישפר את איכות חיינו, החרדים הם אכן בעיה וגם המהגרים בלוינסקי ועוד אלפי בעיות אחרות אך המציאות היא שאם היה כל כך קל לתקן אותן זה כבר היה קורה. ראינו מה קרה כל פעם שהטילו גזירה על חרדים - מיליון חרדים יצאו לרחובות. הם ציבור של כבשים שמנוהל היטב ע"י בעלי כוח רב.. ואני עוד לא נכנס למחסומים הגדולים שמפרידים בינינו לבינם, הבדלים תרבותיים עצומים. הבחור שהגיב פה, עמית, נותן הצצה לפחות לאיך חלקם רואים את החברה החילונית שלנו, ואנחנו גם רחוקים מלהיות מושלמים. זה לא יהיה פשוט לשלב אותם בשוק ולחיות ביניהם יום יום
    לכן אני מסכים עם מי שאמר פה שזה לא רק עניין של מספרים...
    אני באמת מחכה הרבה זמן שיבוא פוליטיקאי עם ביצים, ולמה אני מתכוון.. מישהו שיבוא ויקצץ בבשר החי של תקציב הביטחון. שיבוא ויגיד אין יותר צבא העם, הצבא יכול להיפטר מ40% בערך מהחיילים, לא צריך את החרדים בצבא, רובם ממילא עובדים בשחור אז להפסיק לתמוך בהם כלכלית ושיתחילו לשלם מיסים. היחיד שאמר את זה הוא מיקי רוזנטל מהעבודה, וכידוע לכם הוא לא יהיה בקואליציה.
    עוד מכשול גדול בדרך הוא שאנחנו כחברה מיליטריסטים - אנחנו גדלים על הסיפורים של מלחמות ישראל, הצבא נקרא "כור היתוך", ולמי שרוצה עוד שטיפת מוח בקרוב יעלה בערוץ 10 אם אני לא טועה סרט תיעודי על ילד שרוצה להתגייס לקרבי ואמו מנסה למנוע ממנו, כולל פניני חכמה כמו "אם אני לא עושה צבא אני גמור בארץ"... אז ככה אנחנו נראים
    כולי תקווה שיאיר לפיד יצליח לעשות דברים חיוביים ונשאר רק להחזיק אצבעות...

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי אין צורך מהר ולפסול את מפלגת יש עתיד, גם אם היא ממומנת ע"י הבנקים (כמו כל שאר המפלגות). ביש עתיד יש מספר דמויות חיוביות כמו עופר שלח ויעל גרמן, וגם יאיר לפיד הוא בסך הכל דמות חיובית שבא מתוך רצון לשפר, למרות שהוא לא טלית שכולה תכלת.

      מחק
  26. אני לא יודע איפה אתה מקבל את המידע שלך מאבל נראה שהם חושבים את ההפך
    אני קצת מאוכזב מהאתר זה.

    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3595206,00.html


    השבמחק
  27. פשוט כתבה שאינה מתבססת על שום נתון אמיתי, אנא בידקו את הנתונים לפני פרסום כתבה שכזאת. שימו לב כי הכותב מתייחס לכך שילדים החרדים מהווים 16 אחוז מכלל הילדים - אמנם יכול להיות אבל הם 99 אחוז פונים לביטוח לאומי ומקבלים מן המדינה לעומת השאר שהם 84 אבל מיעוט מהם הולך לביטוח לאומי!

    לסיכום - כתבה לא עניינית ומאוד סובייקטיבית!

    את המפלגות החרדיות יש להוציא לאופוציה ולבטל לאתר את כל החוקים והתקנות שנכפו על אזרחי ותושבי המדינה!!! אנו מדינה יהודית ולא מדינה של החרדים!!

    השבמחק
  28. לכל המגיבים,
    אני יודע שהנושא רגיש ולחלקכם 'יש עתיד' מהווה סוף סוף פתח לתקווה שכולנו מיחלים לה אך זו לא סיבה לא להעלות שאלות וספקות לגבי הדרך שבחרו לעשות זאת ומאחר שבתקשורת לא עושים את זה לקחתי את זה על עצמי ואשמח אם עוד יצטרפו אלי ולא רק לגבי יש עתיד אלא לגבי עוד גופים ולא משנה מה הרקע שלהם.
    אני מקבל ביקורת בברכה אבל אבקש שאם אתם חולקים על המקורות והעובדות שהועלו פה ועל מנת שנוכל לקיים דיון אמיתי בחקר האמת אנא הביאו סימוכין להערות שלכם ונסו לעשות זאת בתרבותיות , בראש פתוח ,ללא דעות קדומות ובלי זריקת ססמאות שאיש אינו יודע מה אמינותם.
    הערות כגון האנונימי מעלי ש"ילדים חרדים מהווים 16 אחוז מכלל הילדים - אמנם יכול להיות אבל הם 99 אחוז פונים לביטוח לאומי ומקבלים מן המדינה לעומת השאר שהם 84 אבל מיעוט מהם הולך לביטוח לאומי!" כאשר במציאות 100% מהילדים מקבלים קצבת ילדים ולא משנה מאיזה מגזר הם באים ,היא סתם מטעה במקרה הטוב או פוגעת ביחס לרצינות התגובות במקרה הרע.

    ערן

    השבמחק
  29. רציתי רק להגיב לגבי ה"30 אחוז אבטלה". זהו, כמובן, חישוב שגוי. אנשים עובדים יוצרים עוד מקומות עבודה, הן בצורה ישירה והן בצורה עקיפה (ע"י צריכה גדולה יותר, למשל). זו הסיבה שלאחוז האבטלה יש קשר רופף ביותר לגודל האוכלוסיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לאונימי,
      אנשים עובדים צריכים כסף שישולם להם למשכורות כלומר עוד עובדים = עוד כסף. הדרך היחידה לייצר כסף היום זה על ידי יצירת חוב או ביצוא - היום היצוא הוא כבר לא החלק החזק בגלל מצב העולם , כלומר כניסה של אנשים עובדים תגדיל בעיקר את החובות לבנקים. זה אולי יצור הרגשת צמיחה אבל מאחר שמתמטית אי אפשר יהיה להחזיר את כל החובות ,השיטה הכלכלית תגבה את חובה - הבנקים יעקלו את נכסי העובד והעבוד ישאר חסר כל.
      ולגבי הצריכה -האם אנחנו כבר לא צורכים מעל יכולתנו? יש ציבור אולי אחרון שלא נכנע לתרבות הצריכה -האם גם אותו אתה רוצה להטביע בים של דברים שהוא לא צריך ובים של חובות?

      ערן

      מחק

  30. לכל מעריצי יאיר לפיד, אני ממליץ לקרוא את הכתבה הבאה:
    http://www.themarker.com/news/politics/1.1925293

    מעניין ש"מפלגת מעמד הביניים" נולדה דווקא בווילה בסביון...

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה לא יכול להסיק שהקוברינסקי הזה מרושע כי הוא עשיר מסביון

      מחק
  31. כמה שטויות וכמה שקרים.
    רק ניגע בקצה , בסעיף מספר 1.
    קצבאות ילדים - יש כאן הונאה אמיתית בחישוב, כיוון שסכום קצבת הילדים אינו לינארי.
    מאתר הביטוח ניתן ללמוד כי ילד אחד מקבל 175 ש"ח, שני ילדים מקבלים 438 ש"ח ו10 ילדים יקבלו 2260 ש"ח. ז"א החישוב שנעשה כאן עם ה16% הוא הונאה בוטה.
    כיוון שהילודה אצל גדולה יותר מאשר אצל כלל האוכלוסיה, הנתח היחסי שהם מקבלים יותר.

    נקסט,
    מה עם הבטחת הכנסה?
    מה עם המועצות הדתיות? מה התקציב שלהן?
    הן הרי צינור להזרמת כסף לאוכלוסיה חרדית.
    מה לגבי מס הכשרות? המוסדות הציבוריים רוכשים או מייצרים מזון כשר. מי הם המשגיחים? חרדים בעיקר.
    כאשר מצרפים את התקציבים האמיתיים, מגיעים למסקנה שהם גדולים הרבה יותר ממה שנראה במניפולציות שנעשות פה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמה שקרים? אולי אל תחטא בחטאים שאתה מאשים בהם את כותב המאמר:
      דווקא החל מ2013 דווקא המאמר צודק כי אין הבדל בין הילד החמישי ומעלה לילד הראשון מבחינת קצבת ילדים
      http://www.btl.gov.il/benefits/children/pages/%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99%20%D7%94%D7%A7%D7%A6%D7%91%D7%94.aspx

      מחק
    2. כבר הרבה זמן שהחישוב של קצבת ילדים מחושב "פר ראש"
      המועצות הדתיות משרתות את החילוניים, ולא את הדתיים.
      תפסיקו לגשת לרבנות, תפסיקו למות, תפסיקו לעשות בריתות, ואז תגרמו לכמה דתיים וחרדים במועצות הדתיות ליהפך למובטלים.

      מחק
    3. מבזק חדשות בשבילך: הם כבר מזמן מובטלים. אין שום הצדקה לקיומם. הציבור איננו לקוק להם. אין כל יחס בין מידת הצריכה של שירותיהם (רובם בכפייה בגלל חוסר אלטרנטיבה לנישואים וגירושין אזרחיים) לבין כמות המשרות והמשכורות המנופחות. ראש מועצה דתית מקבל יורת מראש עיר ויש לו עשרות סגנים. ב2004 היתה תוכנית של שינוי לבטל את המועצות הדתיות ולהחליפן במחלקות במועצות והעיריות כמו מחלקת גינון וכולי. במקרה כזה ראש העיר לא היה מאפשר את החגיגה המטורפת על חשבון קופת העיריה הכללית, וזה היה יורד למימדים יותר טבעיים. בכלל יש הרבה הגיון אפילו בהפרטה מוחלטת של שירותי הדת משום שהחרדים וגם רוב הדת"ל מקיימים מוסדות משלהם והחילונים לא באמת מעוניינים במוסדות אלה, וממילא בכל מפגש אנחנו משלמים אקסטרה מתחת לשולחן כמו לרב מחתן ולחברה קדישא.
      ומה עם רבני שכונות? מישהו פה אי פעם ראה בעיניו רב שכונה? מישהו יודע מה הוא עושה? עוד צינור כספים...
      - שחר

      מחק
  32. תודה ערן על המאמר.
    רק יש הערה אחת על דבריך.
    טעות שהגיעה הזמן לשרש אותה.

    ישנה שגיאה נפוצה כביכול אברכים פטורים מלשלם ארנונה. גם אתה בדריך בסעיף 10 הזכרת את "ההנחות בארנונה שמקבלים כ-60,000 אברכים".
    ובכן, אין חיה כזאת.
    אברך לא פטור מלשלם ארנונה, ולא מקבל הנחה בארנונה באופן גורף.

    הטעות הזו הגיעה, מכיוון שבמכתבים שהעיריות שולחות למבקשי הנחות בארנונה, מוזכר שכשאברכים פונים לבקש הנחה, הם צריכים לצרף תצהיר לימודים מהכולל.
    אבל, פה הטעות.
    ההנחה, היא לא בגלל היותו אברך, אלא אך ורק לפי תחשיב של הכנסות.
    האישור מהכולל נדרש, אך ורק כדי להוכיח שאינו עובד בעבודה מכניסה נוספת.

    אברך שאשתו עובדת, ומכניסה סכום נאה, משלם ארנונה כמו כל אחד אחר. משפחה שההכנסה שלה נמוכה יחסית, תקבל הנחה לפי רמת הכנסה לנפש, כמו כל אזרח אחר במדינה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נו, ולמה לתת הנחה על חשבון כולנו למישהו שמרצון וללא כל הגבלת זמן בחר להיות עני? תהיה עני על חשבונך או צא לעבוד.

      מחק
  33. ערן,
    פוסט מעניין מאוד, יש בו פגמים שארצה להתייחס אליהם אבל ככל אני שמח לשמוע דעות מגוונות בנושא.
    ככלל חסר לי בפוסט את ההפרדה בין נושאים כלכליים (פוזיטיביים) ונושאים נורמטיביים כי נראה שהשניים התערבבו מעט.
    1. יש פה עניין של סמנטיקה והצגה, אבל אם אוכלוסיה שמונה רק ~8% מהאוכלוסיה בישראל (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000556828) מקבלת אחוז אחד בתקציב יותר משאר האוכלוסיות, יש בזה מן אי-הצדק, האם הוא גדול? האם הוא קטן? לא ברור, נושא נורמטיבי למדי. הטענה שזה רק 10% מהחוב היא דמוגוגית לטעמי, החוב הושג בעמל רב של שנים רבות (אין לי לינק לזה, אני מעריך) ואתה מתייחס לאחוז בשנה אחת בלבד, תכפיל את האחוז הזה במספר השנים שנצבר החוב ואז נוכל לטעון בנושא.

    2. יש פה קצת טיעון איש קש, הטענה היא שגיוס חרדים לא באופן קסום ישפר את מצבם של מעמד הביינים אלא בפאן הכלכלי ישלב אותם יותר במעגל העבודה בעתיד דבר שעל טובתו/רעתו נטען בהמשך. ובפאן הנורמטיבי יגדיל את השוויון. כרגע כאמור נבקש להתייחס לפאן הנורמטיבי- כדי לסתור אותו אתה מציג שזה יעלה למדינה הרבה כסף (טיעון כלכלי כדי לסתור טיעון נורמטיבי זה לא תמיד מוצלח אבל נלך על זה). אבל אברכים גם היום עולים למדינה הרבה כסף (אני מקווה שאני לא צריך לתמוך את זה...) , אז במקום שהכסף ילך לכוללים, ילך לצבא ושם הם יתרמו יותר או פחות (וגם על זה, נדון בהמשך)ככה או ככה השוויון יגדל.

    3.נושא הצבא מתחלק ל-4: א.קיצור השירות הסדיר, ב. גדודי סדיר ע"ת גדודי מילואים, ג. המאמר שאתה מצטט, ד.יעילות בשירות עצמו/דרישות כ"א של הצבא.
    א. כבר היום יש שיקולים רציינים באכ"א לגבי קיצור משל השירות לגברים ל2.5 שנים, נמנעים מלעשות זאת ממספר טעמים כאשר אחד מהם הוא שיקולי סד"כ (אני יודע שקשה להאמין אבל לצבא יש בעיית סד"כ ונרחיב עליה בנקודה ג). מדובר בעוד חצי שנה של אנשים החופשיים לשוק העבודה, קשה לי להעריך זה בשקלים אבל יש על זה מחיר. כמו כן יש את הסבירות שאם באמת המוני חרדים יתגייסו יתאפשר לצמצם את משך השירות גם לשנתיים (ללא-קרביים).
    ב. קיצור שירות המילואים/הפחתה בשירות המילואים: זה עתיד לקרות משתי סיבות: 1. אם באמת יתגייסו המונים (נשתמש במספר שלך 54,000) ונניח ששיעור קטן מהן ילך לקרבי (ניקח 10% שהוא שירורתי אבל קטן מאחוז הקרביים מכלל החיילים בצבא, הנתונים עליהם אני מסתמך הם נתונים אליהם נחשפתי במהלך שירותי הצבאי עליו ארחיב בנקודה ג.) לפי החשבון הזה הרי שיש לנו עוד 5400 ללוחמים קרביים בגדוד בסגנון הנח"ל החרדי (מסגרת לגברים בלבד וכו') זה עושה בערך עוד 10 גדודים. בלי להסתכן בהמשך חשיפת הסד"כ של צה"ל אני רואה ממש התכנות ממשית של צמצום התעסוקה המבצעית המבוססת על מילואים ויותר מבוססת על חיילי סדיר. ועכשיו נדבר על שירותי המילואים.
    ג. אני עד לא מזמן שיררתי כק.כ"א ברמה מטכ"לית, במקרה התעסקתי גם בכ"א מילואים. אני יכול להגיד לך באופן חד משמעי שלטעון כי רק 10% עושים מילואים זה קשקוש מוחלט. אני לא יכול לחשוף מסמכים בנושא אבל מבקש לטעון להתמחות בנושא ושתאמין לי :) )
    ד.יש מחסור משמעותי של כ"א בצבא, זה נכון שלא חסרים ג'ובניקים ושלפעמים יש אבטלה סמויה (כמו בכל גורם ממשלתי) אבל חסרים לצבא אנשים שמוכנים לרכוש מקצוע בצבא. חשמאלים, הנדסאים, מכונאים, שרברבים בנאים וכו' וכו' וכו' אנשי מקצוע מכל הבא ליד חסרים לצבא, כלכך חסרים לצבא עד שהצבא מוכן לממן הכשרתם (מתוך הבנה שזה משתלם כלכלית להכשיר בן-אדם שיעבוד בצבא בחינם ולאחר מכן ישתלב במעגל העבודה עם המקצוע שרכש בצבא). אגב גם היום חרדים מתגייסים למקומות כאלה- סדנאות ומוסכים ובתי דפוס צבאיים. ועוד לא נגעתי בכלל בקרביים, שגם הם חסרים בצבא. אז כן, יש למה לגייס חרדים, גם לטובת הצבא וגם לטובת מעגל העבודה בהמשך.

    השבמחק
    תשובות

    1. 4. קודם כל אני רוצה להגיד שאתה לא הולך לשלם להם 5,000 ₪ בחודש וזה הטיעון הכלכלי, הציטוט שאתה מביא הוא של פרופסור שנוי במחלוקת שלא מסביר את הדברים שלו בכתבה הזו פרט לעובדה ש: "הם יבואו נשואים עם 2-3 ילדים", יופי, אז תגייס אותם בגיל 18 כשעוד אין להם ילדים.
      אחרי זה אני רוצה לדבר על הצורך במדינה יש טענות שחסרות אחיות במדינה, כנ"ל לגבי שוטרים, כוחות כיבוי, אנשי מד"א עובדים סוציאליים וכהנה וכהנה אנשי שירותי מדינה (תחסוך לי לחפש מקור לזה כי אני חושב שאפשר להסכים, אם אתה לא מסכים אני אמצא מקור). אם כן צריך לשאול למה לא מגייסים עוד אנשי מקצוע שכאלה? התשובה מתחלקת ל2: מיעוט בדורשים שכן מדובר לרוב במשרות במשכורת נמוכה. וגם יש את נושא העלות של החזקת איש מקצוע שכזה. אם כן הפתרון של שירות לאומי גם מזיל את העבודה וגם מגדיר את הדרישה (כי אנשים נשלחים לשירות לאומי ככה או ככה). זה קצת מוזר אבל זה סוג של עבודה בכפיה, שבמקרה שלנו אפשר לטעון שהחברה צריכה. יש פה שאלה נורמטיבית של האם זה ראוי בכלל.

      5. קראתי את המאמר שאתה מציג כראייה מתוך "המבשר" המאמר דמגוגי ושוגה במקרה הטוב וגובל בהוצאת דיבת הציבור החילוני במקרה הרע (כמו שהתקשורת החילונית עושה פעמים רבות לציבור החרדי). אם להתייחס לעובדות כל המאמר הזה הוא שאלה נורמטיבית אחת גדולה, מה ההבדל בין "לימודי קודש" ללימודי מדעי הרוח? לטענתם אין, לטענתי יש גם יש, "לימודי הקודש" הינם דוגמתיים ומתבססים על ערכים מקובעים ולא ניתנים לשינוי בחינה ובדיקה בעוד במקרה של המדע לא כך הדבר. בגלל זה אין לי בעיה עם מי שילמד יהדות האוניברסיטה ויש לי בעיה עם למודי גמרא. כמו כן המאמר מתעלם מהתרומה של הסטודנטים לכלכלה שכן הם עובדים ולו אם במשרות חלקיות.

      אם יהיה לי כח אני אמשיך את זה בהזדמנות, אבל אשמח לשמוע את דעותיך על הערותיי

      מחק
    2. איל תודה על ההערות המנומקת.
      המטרה במאמר לא להציג מצג כאילו אין בעיה והכל בסדר אלא להראות שהבעיה הגדולה של הכלכלה שלנו זה לא חרדים או במילים אחרות גם אם כל החרדיפ ישרתו ויעבדו עדיין מצבו של מעמד הביניים לא ישתפר ואולי אפילו יורע.
      לא היתה לי כוונה להתיחס לנושא של מה נכון מבחינה נורמטיבית או מה צודק אלא להשפעה הכלכלית נטו של שילוב החרדים על מעמד הביניים.
      המטרה: להראות ששיתוף פעולה עם החרדים ומציאת המשותף במאבק האמיתי שלנו לשינוי השיטה הכלכלית מוניטרית שפוגעת בחרדי כחילוני כאחד תתרום לשני הצדדים (לפחות מהפאן הכלכלי) הרבה יותר ממאבק הדומה לטעמי לריב שכנים על תשלום ועד בית בבית שעומד לקרוס על כל יושביו בכל רגע.
      לגבי ההערות שלך:
      2-1. שוב זה נושא שלא נגעתי בו והוא בהחלט ראוי לדיון אולי במסגרת אחרת.
      3. את נתוני הגיוס לקחתי מאחד הכלכלנים בגלובס (קישור במאמר) -הייתי כמובן שמח לקבל משהו מעודכן ממך אבל אני מבין גם את הרגישות בעניין
      4. מסכים לחלק מהדברים ומטיל ספק ביעילות של העבודות בכפיה
      5. מעבר לשאלה הנורמטיבית שהתיחסתי אליה -אשמח לדעת אם יש לך ספקות לגבי העובדות המוצגות לגבי עלויות הלימודים של שני הצדדים.

      ערן

      מחק
  34. וואו, מדהימה כמות התגובות.
    כמה קל לנו לעסוק בנושאים כאלה, כמה קל להגיד זה נכון וזה שקר. כמה קל לטייקוני מגדל השן לתת לנו עצם חדשה ללעוס. בזמן שאנחנו כותבים כאן על דיוק כאן או דיוק שם ספינת ישראל שטה אל פי תהום.
    ולגופו של מאמר, ערן, תודה על איסוף המידע. וכל מי שחושב שזה לא נכון וזה לא נכון, איפה אתם נמצאים כשאומרים לכם שאין בועה? איפה אתם כשאומרים לכם שהמדד לא עלה? איפה אתם כשאומרים לכם שהמצב הכלכלי מעולה. חבל על המילים

    השבמחק
  35. תודה על הפוסט החשוב,
    ובכל זאת שתי הערות לגבי התוכן:
    1. חלוקת קצבאות הילדים איננה שווה לכל ילד והיא עולה משמעותית מהילד הרביעי -
    http://www.btl.gov.il/benefits/children/Pages/%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99%20%D7%94%D7%A7%D7%A6%D7%91%D7%94.aspx
    ולכן החלוקה היא לא שווה ומשפחה עם יותר מארבעה ילדים (בעיקר חרדים וערבים) מקבלת הרבה יותר ממשפחה עם עד שלושה (בעיקר חילונים). לעשות חלוקה פשוטה ל 16% זה פשוט לא נכון.
    2. לפחות חלק מתלמידי הישיבה עובדים בנוסף להטבות מהישיבה (בשחור) ולכן אחוז האבטלה יהיה נמוך יותר, הם פשוט ישלמו ביטוח לאומי ובריאות (בהנחה שהם לא מגיעים לסף המס היום) ולא יקבלו הטבות שלא מגיעות להם.

    נכון שהבעיה הגדולה יותר בכלכלה שלנו היא לא החרדים, אבל שינוי לכיוון של יותר שוויון חלוקתי גם הוא חשוב ללא קשר לזה שהוא לא יפתור את כל הבעיות של המדינה. בנוסף, יש כאן שיקול עתידי - בעוד 30 שנים אחוז החרדים באוכלוסיה יהיה גבוה בהרבה ולכן לא ניתן להמשיך במצב הקיים וראוי לעשות משהו בנידון ומיד.

    השבמחק
    תשובות
    1. בעניין קצבאות הילדים דווקא זה יותר קרוב למה שערן כתב:

      מיקום הילד במשפחה
      סכום הקצבה
      המשולם בעד הילד
      ראשון
      175 ש"ח (החל ב- 01.01.2013)
      שני
      263 ש"ח (החל ב- 01.01.2013)
      שלישי
      263 ש"ח (החל ב- 01.01.2013)
      רביעי
      263 ש"ח (החל ב- 01.01.2013)
      חמישי ואילך
      175 ש"ח (החל ב- 01.01.2013

      מחק
  36. כתבה הזויה וחסרת תוכן...
    המוטיב החוזר הוא - לא צריך שיוון, שפלג אחד ירוויח על חשבון האחר ללא שום סיבה, כי גם ככה זה אחוז נמוך.
    גם אם זה שקל אחד שהמדינה נותנת לכל החרדים ביחד, למה מגיע להם את השקל הזה? רק כי זה "קצת" אז צריכים לתת?? איזו טענה אידיוטית!

    המדינה צריכה לתת את אותם תנאים לכולם! לא יכול להיות שאחד ירוויח על פני האחר.

    מה היה קורה אם היה *הפוך* ??? כל החרדים בצבא + עובדים + משלמים מיסים, והחילונים לא עושים צבא ומתפללים כל היום = אין מדינה, יש גרעון של *תקציב* שלם כי אין מי שישלם. אחלה.

    לגבי גיוס של חרדים...
    אם מגייסים את כולם, בגיל 18, כמו כל גבר רגיל, אחה חוסך 70,000 מילואימניקים בחודש...!! אתה יודע כמה כסף זה?? נגיד כל אחד מקבל משכורת ממוצעת של 9000 ש"ח, לעומת 750 ש"ח חייל בקבע = 6,930,000,000 שקל בשנה!!! כמעט 7 מילארד שקל!!! אתה קולט??? אז אל תזבלו לי את השכל שהצבא לא צריך וכו'...אחרת למה אני עושה מילואים?? (ואני לא רק מתאמן, הרוב זה "תעסוקה מבצעית")

    לגבי עבודה - אותו עקרון... בגלל שיהיה אבטלה, אז שמראש לא יעבדו ויקבלו כסף חינם... חכם, למה חסר דברים לעשות? למה יש פה ככ הרבה עובדים זרים? באו לנופש?

    עוד דבר מעצבן- עד שהם עושים משהו (ספרי תורה, מזוזות וכו') הם מוכרים אותם במזומן מיד ליד "בשחור" ללא מיסים ללא כלום... חמודים שכאלה.


    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צריך לברך את החרדים שלא יצאו לשוק העבודה כי במדינה היום אין מקום עבודה גם לך וגם להם.

      מחק
    2. הוא שבר לך תמיטוס הא??? הוא אמר לך שזה רק טפל ועל זה ביססת את דעותיך כעיקר?

      מחק
  37. אנחנו מתעסקים "בקטנות" 4~5 ~ מיליארד שקל, כאשר מתעלמים מאחד הבורות הגדולים - חובות חברת חשמל.
    שעומדים היום על 72.5 מיליארד שקל!
    נוסיף לזה את ההתנהלות הלא יעילה והבזבזנית של הנמלים, רשויות המים, הרקבת והעייריות. ונגיע לעוד מילארדים רבים שמתבזבזים. אף אחד לא התעסק איתם לעולם, ומי שניסה לא הלך על זה עד הסוף. לכן לא משנה כמה גרושים נזיז מכאן לשם, הכסף הגדול ימשיך להשרף ולהתבזבז במדינה. ואנחנו נתווכח על הפירורים.

    השבמחק
    תשובות
    1. הרקבת
      Don't know if you meant it, but that's hilarious
      - Eran

      PS
      I think the multi-national corporations in Israel owe smth. like 50B IS in taxes...

      מחק
    2. ערן ידידי, למקרה שלא היתה בארץ איזה תקופה,
      רכבת ישראל נקראת כבר שנים בכל פורום אפשרי (במיוחד נפוץ אצל טוקבקיי ynet) רקבת.


      cheers

      מחק
  38. http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3595206,00.html

    חבל שכשאתה נכנס לאיזשהי דעה אתה מגן רק על צד אחד ושוכח שלכל דבר יש 2 צדדים.

    קודם כל עצם גיוס החרדים בצבא יפתח אותם לעולם אחר , שבעזרתו החילונים יבינו את החרדים יותר טוב ולהפך זה יקרב בין הצדדים, כי לשרת ביחד מקרב , מי ששירת יודע.
    אז זה השפעה שאי אפשר לכמת אותה אבל יכולה לעשות שינוי גדול.

    דבר שני הכתבה למעלה נותנת איזה קונטרה לשלל הנתונים שנתת לגבי האם גיוס ועבודה תעזור.

    גם אם אברך עולה 4000 שקל בשנה לעומת סטודנטת שעולה 30000 , קודם כל לסטודנט זה לתואר ראשון , תואר שני והלאה כבר לא מסובסד ולכל אורך חיו סטודנט עובד , גם אם הוא לא מחזיר את ההשקעה ונהייה איזה פרופסור או חוקר או זוכה פרס נובל , הוא עובד אם זה במקצוע שהוא למד ואם זה במשהו אחר , הוא עובד הוא משלם מיסים חד משמעית חילוני שעושה תואר עם הזמן משלם הרבה יותר ממה שהוא מקבל.
    ונקודה יותר חשובה שאצל אותו אברך זה לכל ימי חייו מגיל 18 עד מתי שהתורה מאפשרת למידה( אני לא מבין בזה מספיק בשביל להגיד שזה ללא הגבלה או רק 20 שנה).

    עוד נקודה אם אין מספיק משרות , אז לייצר משרות שהממשלה תתמקד בזה , תייצר משרות , שיעשו את זה בהדרכה , שייצרו 10000 משרות כל חודש למשך 5 שנים והנה 600000 אחך משרות זה לא עניין של קסם זה רק עניין שצריך לשים עליו את הדגש , כל תוכנית כזאת תכניס אותם בעצם למעגל הצבא למעגל העבודה ובמקום לתת להם קצבאות נגיד שזה 4.5 מיליארד שנחסוך , כמה תקבל במיסים שתכניס מהם?!!?

    וגם אם כל מה שרשמתי זה חלום אוטופי וזה מיותר ואי אפשר לייצר 600000 משרות , אז לחייב אותם בכל זאת , להגיע למצב שהם רוצים לעבוד ואין משרות שחילונים יקבלו 4000 שקל ואבטלה ובאותו זמן חרדים יעבדו.

    שורה תחתונה אין שום הגיון שקבוצה באוכלוסייה תשב במדינה , לא תעבוד , לא תתגייס ותקבל כסף מהמדינה לכל החיים , סוג של דמי אבטלה ולא תורמים למדינה בשום אופן.

    ומאוד חבל לי ערן שאתה עוזר לייצג את הצד הזה בעזרת אוסף של כביכול עובדות , שאני בטוח שאם אני אחפש מספיק באינטרנט אני אמצא לכל מחקר שהעלת מחקר נגדי שאומר הפוך, אתה טוען הרבה שאתה מציג עובדות מה שעשית פה זה להביא איזה דעה מהעולם שלך וגיבית אותה בנתונים שחיפשת. וחבל.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מא
      לא רק שאני לא רואה צד אחד אני מנסה לראות את שני הצדדים והאינטרס של שני הצדדים היא להתמודד עם הבעיה האמיתית המאיימת על שניהם.
      אפשר להכנס לויכוחים כמה שנים לומד סטודנט וכמה משרות ייוצרו (למרות שממשלה בגרעון של יותר מ50 מיליארד ש"ח רק תצטרך לקצץ במשרות אם ברצונה לשרוד עוד קצת) ואפשר לריב ולהתנצח על עוד מיליארד ופחות מיליארד ושזה יתגייס ושזה ילמד ובינתיים אנחנו רק עסוקים בריב שכנים של מי ישלם יותר על ועד הבית כשכל הבניין עומד לקרוס על כולנו מבלי להבדיל אם אתה חילוני או חרדי ,ערבי או יהודי ,שמאלני או מתנחל ,אם תלמד בישיבה או תהיה בפלוגה... במקום להתאחד מול הדבר שפוגע ומאחד את כולם בלי הבדל עדה ואמונה שזו השיטה הכלכלית מוניטרית מול הגופים שבאמת מחזיקים את הכסף שלנו ומחליטים מי יהיה עשיר ועני, אנחנו משסעים אחד את השני בדבר שלא יתרום לאף אחד מהצדדים דבר מלבד שנאה נוספת.

      ערן

      מחק
    2. יש לי גם הרבה אי הסכמה בנוגע לשיטה הזאת שמאיימת עלינו בצורה קיצונית.

      אבל אם נשים את זה בצד ברור שעדיף שכולנו נהייה מאוחדים , גם עם הממשלה ונעבוד יחד , שזה אחת הנקודות שנגעתי בהם למעלה , עם עצם הגיוס עצמו ניתן לשלב כדי שהצדדים יבינו יותר טוב אחד את השני ויכירו אחד את השני , ברגע שישבת דיברת עם חרדי\ערבי\ניוקיינסיאני אז ראית שהוא בנאדם ואחרי זה כבר ניתן להמשיך להיכנס לעובי הקורה.

      מחק
    3. סביר להניח שאם אתה לא חרדי לא יצא לך לשרת ביחידות שיהיו יחודיות לצרכי החרדים בצבא ולכן אם אתה רוצה להכיר חרדים -סע לבני ברק -דבר איתם ,הם ידברו איתך בשמחה. אתה לא צריך בשביל זה לגייס אותם והם לא צריכים בשביל זה להחזיר אותך בתשובה.

      ערן

      מחק
    4. אני מאמין שאתה לא מצפה מכל חילוני לנסוע לבני ברק לשבת על קפה בשביל להכיר אותם, כמו שאתה לא מצפה ממני ללכת לתל אביב כדי לפגוש אנשים ממדינת תל אביב , או לנסוע לגליל לקרית שמונה\באר שבע כדי להכיר אנשים מהפריפריה , אין כור היתוך במדינה הזאת יותר טוב מהצבא , כמובן שזאת לא הסיבה היחידה שאני בעד שהם התגייסו זאת פשוט תופעת לוואי מאוד חיובית לטעמי.
      גם בשירות הרגיל שלי שלא כולל חרדים , פגשתי בינישים ונחל חרדי בלי לשרת ביחידות שלהם , ממש פלא.

      מחק
    5. אני חושב שהחרדים גם אם יתגיסו הרבנים ישתדלו להרחיק אותם מחילונים אתה יודע.מ דעותיכם מנוגודות לדעותיך ויש השפעה

      מחק
    6. ברגע שהם יוצאים ורואים את העולם בחוץ זה כבר סיפור שונה ואי אפשר לדעת לאן זה ילך , אני מקווה מאוד שבמצב כזה החרדים והחילונים יקחו את זה לכיוון החיוב.

      מחק
    7. לכן החרדים אומרים שזה בישבילם יהרג ואל יעבור כי זה ישבור את החרדיות חרדיות וחילוניות לא הולכים ביחד אפשר לדבר על אי שינאה אבל ביחד אני חושב שזה לא יתכן

      מחק
    8. אני חייב להודות שאני בתור אחד שנולד חילוני וכנראה אמות כזה וככזה שחי בין החילוניים יכול להבין במידה מסוימת את הפחד של החרדים מהתרבות החילונית :
      הם אולי הגוף האחרון שלא נכנע לתרבות הצריכה המטורפת של המערב ושטיפת המוח של הפרסומות. אולי הגוף האחרון שעדיין מקיים בנקים פרטיים (גמ"חים) שנועדו לצורך עזרה לזולת ולא לצורך הפקת רווחים. הגוף האחרון ששמח בחלקו גם שהכנסותיו דלות וגוף שלא מחפש לחיות מעבר ליכולותיו אלא אפילו מצליח להסתדר גם בפחות מזה. כל העקרונות הספציפים האלה כבר כמעט לא קיימים בתרבות החילונית וחבל..
      נקודה למחשבה.

      ערן

      מחק
    9. תאמין לי ערן אני לא שונא חרדים ואפילו אני אוהב אותם אפשר למצוא בהם נקודות טובות אין ספק שבהם אפשר למצוא יתרונות על החילוני
      אבל הדת של היום זאת לא הדת שקיבלנו מסיני היא היא סולפה והחרדים שאתה רואה מבחוץ (לפעמים כן) הם לא תמיד החרדים שאתה רואה מבית לצערי...

      מחק
    10. הדת זה עולם עצום ונרחב של מאות חכמים וגדולים שבחנו היבטים רבים של הקיום. יש המון זרמים ושיטות בדת, וחלק מהן חשובות מאוד לחילוניים דווקא בימינו, לדוגמא תורת המוסר שקיימת בדת מראשיתה ופורשה ופותחה ע"י החכמים בימי הביניים ובעת האחרונה. כדאי מאוד ללמוד, חבל שנתחיל מהתחלה. ישנם חילונים רבים שמבינים את העניין לדוגמא יורם טהר-לב.

      "איזהו חכם - הלומד מכל אדם".

      מחק
    11. הכל שאלה מה אתה לומד ממנו יש כאלה לומדים להרוג להתאבד לגנוב לרצוח לאנוס...

      מחק
    12. ערן, הסקטוריאליות היא אם כל חטאת. מבחינה סוציולוגית היא יוצרת עמים שונים ויריבים בתוך המדינה. הרב תרבותיות זה דבר שנכשל בכל מקום. בן גוריון, שהיום הפוסט מודרניסטים אוהבים להשמיץ, עשה בשכל רב כאשר ביטל את כל המיליציות, כולל של תנועתו, הפלמ"ח ויצר צבא אחד ממלכתי. בכך הציל אותנו מגורל של פלגנות (ראה מה זה עושה בסוריה ואצל הפלסטינים). באותה מידה הוא ביטל את הזרמים בחינוך, שהיו פוליטיים והקים את החינוך הממלכתי המאוחד. חינוך אחיד ושירות יחד בצבא יוצרים עם אחד. ולראייה: השסעים העמוקים ביותר של החברה הישראלית לפני עשורים, המתח הבין עדתי, מתפוגג ונעלם לו, וכולנו מתחתנים אחד עם השני והתרבויות מתמזגות ונוצרת חוויה ישראלית אחד ועולם ערכים ומושגים משותף (עדיין עם גיוון פנימי). לעומת זאת הוא טעה קשות כאשר חרג מדרכו ובגלל קוניונקציה פוליטית זמנית הוא הקים זרם חינוך מפלגתי נפרד לתנועת המזרחי הלא הוא הממ"ד. התירוץ הוא הדת, אבל האמת היא שניתן היה להקים חינוך מאוחד לכולנו ולאפשר חינוך דת למי שבוחר מעבר לתוכנית הלימודים (משהו כמו sunday school) אבל הדבר החשוב היה שילדי החילונים והדתיים היו לומדים יחד והיינו מתמזגים לעם אחד. היום אנחנו עמים נפרדים. אני מאמין שאלמלא טעות זאת לא היה נוצר השסע שקיים היום, לא היתה קמה התנועה המשיחית של גוש אמונים ולא היה נרצח רבין. בעוד שהממ"ד נחשב מולצח מאוד מבחינה לימודית וערכית, עדיין לימודי האזרחות בו לקויים מאוד ואין שום חינוך לדמוקרטיה (אני רואה את אבא שלי, תוצר המערכת הזאת, חילוני מגיל 30 ועדיין לא הפנים מהי דמוקרטיה). אבל הבעייה הגדולה באמת היא הסגרגציה בין האוכלוסיות. מה שעדיין מחזיק אותנו יחד זה השירות המשותף בצבא והעבודה יחד במקומות עבודה. גם תדיניות של הקמת שכונות ויישובים נפרדים לאוכלוסיות שונות זו בכייה לדורות וטעות קשה. עכשיו כל מה שאמרתי זה נכון 100 מונים לגבי הציבור החרדי המצוי בגטאות שלו. לכן כל פתח בחומות הגטו בדמות שירות בצה"ל לצד שאר עם ישראל, השתלבות בשוק העבודה, צמצום התלות ברבנים (היום רבים רוצים לשרת ולעבוד אולם חוששים מהסנקציות החברתיות והכלכליות הקשות בציבור שלהם), יכול לייצר שיפור חברתי עצום לשיכוך השסע. חרדים משרתים מעידים שהם מבינים יותר טוב את הבעיות והסוגיות שתושבי המדינה מתמודדים איתם ומעידים שתפישת עולמם נפתחה הרבה יותר ומעבר לשינון סיסמאות שקריות.
      למשל הסיסמא שהחינוך החילוני מוביל לרצח ואונס. כאילו כל החילונים עוסקים ברצח ואונס ואילו ילדי החרדים זכים ונקיים. הרי הם מטאטאים אצלם הכל מתחת לשטיח ובעיתונים שלהם רק מטפטפים להם דיסאינפורמציה כזאת. מה גם שגם אם השטות הזאת היתה נכונה, הרי שתוספת לימודי ליב"ה לא תהפוך את החינוך שלהם לחילוני. הרצח והאונס המדומיינים מגיעים מלימודי ליב"ה? כמה מטומטם אפשר להיות? ובכן כשאתה סגור בחומות גטו אטומות אז מטומטם מאוד.
      - שחר

      מחק
  39. אפשר למרבה הצער לראות שרוב האנשים לא קראו לעומק את המאמר והתגובות ולא הבינו שהנושא הוא לא חד צדדי. זאת אומרת אין פה הבעת דעה בעד או נגד הדתיים אלא הבעת דעה שמפלגה מסויימת צמחה בעיקר על בסיס טענה קטנה שולית מטעת. רוב התגובות פה הן כלפי הנושא, ריבוי התגובות מראה כמה הנושא רגיש, אבל בסופו של דבר ערן לא הצליח להעביר את המסר ולא באשמתו כמובן. אולי צריך לשנות את הפורמט הטכני של הבלוג, שיראה אחרת

    השבמחק
  40. היי ערן, מאמר ודיון מרתק. קודוס.
    אני מאד מסכים עם המוטיבציה למאמר - כפי שנאמר למעלה, השיוויון בנטל בהחלט מרגיש ונראה כמו רד הרינג, ויש לנו בעיות הרבה יותר גדולות ודחופות. כן, אבל..

    1. אחד האתגרים הגדולים ביותר בתכנון לטווח ארוך זה ההפנמה של המגמות ארוכות הטווח. או יותר בפשטות, הנגזרת. והנגזרת של כמה מטריקות קריטיות ליציבות הכלכלית חברתית של ישראל היא גבוהה. אחוז התלמידים שמתחילים כתה א' במסגרת לא ממלכתית, אחוז ההשתתפות בעבודה לעומת ה-oecd ועוד.
    2. בחישובים שאתה מביא על עלויות (לדוגמא עלות חייל לצבא) יש כשל לוגי פנימי. זה הולך כך: בוא ניקח את העלות כיום במצב המעוות שבו אנו בונים תוכניות ייחודיות ל-300 חיילים ומשקיעים על כל אחד הון עתק, ורבים מהם מצטרפים בגיל מאוחר עם ילדים וכו', ונכפיל את המחיר הזה בעשרות אלפים כדי להגיע למספר מפחיד. זה לא עובד כך. קודם תקן את המצב המעוות, תשווה את עלות חייל חרדי לחייל חילוני (עד כדי הנפקת ערכת תפילין צה"לית) והתקציב יסתדר.
    3. הטיעון של יאיר לפיד ויש עתיד כפי שמשתמע בתקשורת (שמעתי בעיקר את עפר שלח ויאיר לפיד בראיונות) שונה. הם לא אומרים בוא נגייס את כולם. הם אומרים, בוא נביא את כולם בגיל 18 בפני צה"ל, וניתן לצה"ל חופש בחירה את מי הוא רוצה לגייס ואת מי לא. השאלה היא שאלה מי הריבון, המדינה בשבתה כצה"ל או ראשי הישיבות. כמובן שבהחלטה שלו צה"ל יצטרך להתחשב בתקציב הבטחון, כך שכל הטיעונים לגבי הגדלת התקציב הם לא רלוונטיים.
    4. הטיעון של 4.8 מיליארד זה אחוז וחצי הוא מאד בעייתי. השאלה היא לא כמה זה מתוך כלל התקציב, משום שרוב התקציב הוא קשיח - הולך לתשלום חוב (אני בטוח שיש לך משהו לומר על כך..) ותשלום משכורות של המגזר הציבורי. התקציב החופשי של הממשלה שאותו היא יכולה להניע כדי לשנות סדרי עדיפויות קטן בהרבה ועומד על עשרות מיליארדים בודדים, ו-4.8 מיליארד ישפיעו מהותית על יכולת המשילות של הממשלה.
    5. שתי נקודות בנוגע לטיעון של זליכה על אחוז האבטלה שיזנק - שאני מסכים איתו בגדול. א. הרבה מהחרדים כבר עובדים היום. הם רק עושים את זה בשחור בגלל תורתו אומנותו. ולכן הם והמעסיקים שלהם מרחיבים את הכלכלה השחורה, מורידים את כמות המסים הנאספת, ומתחזקים נורמה של עבודה בשחור שגם כך מקובלת בארץ. סבר פלוצקר עשה ניתוח באמצעות תצרוכת החשמל והראה שאחוז הכלכלה השחורה אצלנו פנומנלי. החרדים הם המגזר היחיד שאנו מכריחים לעבוד בשחור, וניתן היה בקלות להלבין את החלק הזה בכלכלה אם הם היו מקבלים פטור (אגב, כפי שההצעה של יש עתיד מציעה). ב. ההנחה פה, שוב, שכלום לא ישתנה, אבל זו הנחה בעייתית, רוב הסיכויים שברגע שעוד 20% עובדים כשירים יכנסו למעגל העבודה, הרבה מהם יבנו עסקים קטנים או גדולים, יהיו יזמים וכו' וסך מקומות העבודה יגדל, ולו בשל הלחץ האבולוציוני.

    6. עפר שלח ;)

    השבמחק
  41. ערן, סטודנט לכלכלה, ב"ש12 בפברואר 2013 בשעה 9:34

    אני לא מתווכח עם המספרים, אבל שיטת המחשבה שלך לא נכונה ומאוד צרה לגבי הטווח הקצר מאוד. הגדלת היקף העובדים בישראל הוא הכרחי, נכון שבטווח הקצר תהיה אבטלה גבוהה, אבל יש דרכים להתמודד עם זה. כניסה לשוק העבודה תקל על הביטוח הלאומי (לא דיברת על השלמת הכנסה וקצבת אבטלה) ובוודאות תגדיל את ההכנסה למשפחה עם מפרנס, תגדיל הוצאות, תגדיל את התוצר ואת המיסים והמעגל הזה אינסופי.
    מחקרים מראים שהגורם המשמעותי ביותר על ילודה הוא ההשכלה של ההורים ושל האם בעיקר. אני מוכן לשלם את העלות הזאת כדי להקטין את מספר הילדים הרעבים בישראל.
    אין ספק שההוצאות על חרדים יגדלו, אבל גם ההכנסות מהם יגדלו, והתרומה שלהם לתוצר תגדל..
    בטווח הארוך כולם יהנו מהפירות האלו.

    השבמחק
  42. אם במילואים עסקינן -
    הערכות טענות כי העסקת סדירים בתפקידי המילואים (קרי "תעסוקה מבצעית") תעלה עשירית מעלות של המילואמניק , כך שיש מספיק "בשר" גם ל"ביזבוז" אפשרי בגיוס חרדים

    http://www.iasps.org/hebrew/policystudies/PS40heb.pdf

    השבמחק
  43. הבעיה עם החרדים היא לא פיננסית אלא בעיה של "צדק חברתי". אין זה צודק שהחילונים מתגייסים ועובדים והחרדים לא. זה לא משנה כמה יעלה לנו לגייס את החרדים, זה הדבר הצודק לעשות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין שום צדק בעולם הזה. אין זה צודק שאחד קורע ת'תחת במפעל, ואילו השני יושב במשרד ממוזג ומקבל משכורת חלומית. אין זה צודק שאחד סוגר 28 יום בבסיס והשני הוא ג'ובניק שכל יום ישן בבית. אז מה? אתה רוצה להפוך את כולם לקשיי יום או לחיילים קרביים, והכול בשם ה"צדק" האוטופי הזה?

      מחק
  44. אתה צודק בעיקרון, אבל המחשבה של שילוב החרדים היא יותר לטווח ארוך ולצדק מוסרי. בעתיד זה ישתלם

    השבמחק
  45. הרעיון הוא לא כלכלי אלא לאחד את כלל חלקי העם ולהפיל את המחסומים. הניתוק של החרדים יוצר מחסום. שווה להקריב כלכלית כדי לאחד את העם הזה.

    השבמחק
  46. טעותתתתתתתתתתתתתתת

    1. החרדים מקבלים קצבאות ילדים גבוהות משמעותית (עקב כמות לא פרופורציונלית של ילדים), ולכן למרות שהם 16% באוכלוסיה הם בערך 30-35% מקצבאות הילדים במקרה הטוב.

    2. הבעיה לא תמונה בתקציב המדינה אלה בנזק הגדול שהחרדים עושים לתמ"ג, 16% מאוכלוסיה שלנו לא פרודוקטיבית בכלל, לא יצרנית וכאן הבעיה ששווה הרבה כסף, אכשהו הם חיים, וזה על חשבוני.

    3. אני יהודה (אומנם לא מאמין) וכיהודי אני מאמין שצריך לשמר את התורה כחלק מהעם - אבל וזה אבל חשוב - יש גבול, כפי שיש מכסה לכמות הרופאים שאוניברסיטאות מקבלות בשנה - צריך גם לכמות לומדי התורה.

    4. מעבר לכך גם תלמידים מחוננים שלומדים מקצועות פרודקטיבית שבאמת תורמים למשק -תורמים 3 שנים לפחות מהחיים שלהם למדינה - על כל חרדי לעשות זאת במסגרת צבאית או אזרחית - פשוט מגוחך שזה דיון בכלל. (אגב - כנ"ל על הערבית במסגרת אזרחית זה בהחלט יכול לפתור את בעיית הכ"א בבתי החולים)

    5. הלימודים בבתי הספר החרדיים לא כוללים מקצועות שהיום חיוני ללמוד אותם בשביל להיות תושב יצרתי ואיכותי שמשפר את המדינה - המגזר הזה מושך אותנו למטה וגורר אותנו לימי הביניים על גב ציבור מבולבל והולך אחרי מנהיגים עם צורך משיחי וללא תוכנית אמיתית לעתיד מלבד הישענות של 16% מהאוכלוסיה על השאר במצב כלכלי שגם ככה הוא לא משהו.

    השבמחק
    תשובות
    1. קראת בכלל מה כתוב במאמר?
      16% מהילדים באוכלוסיה הם ילדים חרדים.

      מחק
  47. כמה הערות:

    1. לא צריך לתת לחרדים יחידות מיוחדות או תנאים מיוחדים בצבא. כולם צריכים לשרת יחד ואין שום סיבה להפרדה. אם תתקיים הפרדה בצבא אחר כך ידרשו מימון להקמת הפרדה במקומות עבודה ציבוריים/פרטיים. לכן, אין סיבה שיעלה כל כך הרבה לגייס חרדים.

    2. יש לבטל לחלוטין מתן שכר לחיילי חובה עם ילדים. ילדים היום זו בחירה. יש אמצעי מניעה מעולים. שלוש שנים חייל משרת את מדינתו. אם הוא בחר להביא ילדים זו בעיה שלו.

    3. הצבא טוען שיש לו צורך בעוד חיילים. בנוסף, הצבא יודע דבר אחד: ללא גיוס חרדים לא יתקיים כאן צבא העם. יצטרכו לעבור לגיוס מקצועי. כמדינה שבכל מלחמה גדולה גייסה אלפים רבים של חיילי מילואים, לישראל אין אפשרות לוותר על גיוס חובה.

    במידה ולא היה צורך באותם חיילים היה צריך לגייס את החרדים ולשחרר את החילונים לתקופה של 64 שנים. רק כדי שיהיה איזון.

    4. במידה ויקבלו פטור החרדים לא יצאו לעבודה שמחים וטובי לב. הם ימשיכו לדרוש עוד תנאים ועוד כספים. חייבים לשבור את זה מוקדם.

    5. אם המדינה חוששת להפעיל את כוחה כדי לגייס חרדים סימן שלמדינה אין ריבונות. תחשבו מה המשמעויות של זה.

    6. אי הגיוס והפחד מגיוס משמש כחרב מעל ראשי החרדים ולכן הם תומכים באותה "שיטה כלכלית" עליה אתה מדבר. זה לא יפתר במתן פטור גורף כי תמיד ירצו לבטלו. זה יפתר רק בגיוס.

    7. לאחר שיחה עם חוזרת בשאלה הבנתי שרבים מהגמחים מהווים מקום להלבנת הון של עבודה בשחור. הם לא באמת מקומות חסד בלבד.

    השבמחק
  48. שלום לכותב,
    אני מסכים איתך בעיקרון, וכשאני שומע את יאיר לפיד ואחרים מדברים על השוויון בנטל זה נשמע לי כסיסמה חלולה ופופוליסטית. אני רוצה שהחרדים ישתלבו בחברה באופן בריא ושמתאים גם להם ולא בהשוואה לחילונים שקובעים פה את סדר היום או לבעלי הממון שבדרך כלל קובעים לכולנו במה להתעסק עכשיו.
    אבל דוקא כשקראתי את הדברים שלך, נמשכתי לצד השני- זה גרם לי דוקא להרגיש שחוסר הצדק אינו מצוי במספרים הקטנים שאתה מציג, אלא בעיקרון יותר עמוק, של אוכלוסיה שמשדרת "אני ובלתי עוד" ושאוכלוסיה אחרת צריכה לתמוך בה (הרבה או מעט זה פחות משנה). חלק מהחישובים שלך מוצדקים, חלקם דמגוגים ויוצרים אנטגוניזם לכתוב (דוקא למי שמכיר).
    מסכים איתך שאי אפשר לתלות בחרדים את הבעיות שלנו, אבל דוקא עשית לי חשק להיפרד מהם ולא להשתלב איתם.

    השבמחק
  49. בכתבה הזו אפשר להבין שבכלל לא טוב אנשים במדינה
    שיש עלות לגייס , עלות ללמד , עלות אם הוא יעבוד
    אגב את העליה מרוסיה תקפו גם שהיא לא מועילה ( אבל היא תרמה לנו רבות )
    אני לא מכיר את כל המספרים
    אבל מאמין גדול שיש תועלת באזרח יצרני שמועיל לצמיחה ולהתחזקות

    השבמחק
    תשובות
    1. אם היה צריך הרבה חילים זה נכון לגיס אבל הבעיה היא שהופכים את הצבא לאידאולוגיה מלטרליזים ואז חייבים כולם להיתגיס בלי גבול צריך לעשות מספר מועט של חילים!

      מחק
  50. כל החישובים במאמר הזה הם לינאריים. מה לעשות, המציאות היא לא כזאת.

    1. כמו שכתב @arbelo13, אמנם החרדים רק 16% מאוכלוסיית המדינה אבל גובה הקצבה עולה ככל שיש יותר ילדים במשק הבית. אם הפריון של האוכלוסיה הישראלית הינו 2.8 ילדים למשפחה (כולל החרדים) אז הפריון הממוצע של האוכלוסיה החרדית הינו7.7 ילדים (נכון לשנת 2001).עבור ילד אחד המדינה משלמשת 175 ש"ח.בעוד שעבור שמונה ילדים - 2748 ש"ח. לא לינארי נכון?

    2. בתור קצין שפיקד על חרדים בצבא אני יודע להגיד לך שעלות הגיוס היא כל כך גבוהה בין השאר כי צריך לקחת אנשים עם השכלה בסיסית ולההכשיר אותם לבצע מקצוע. בחלק מהמקרים מדובר במקצועות שההכשרה אליהם יקרה בייחוד אם נדרש להשלים פערים של השכלה בסיסית כמו אנגלית ומתמטיקה. אני מתייחס בעיקר לאוכלוסיית שח"ר: תוכניתנים, בודקי תוכנה, מכונאים ולא לאוכלוסיה הלוחמת. בנוסף, העלות הינה גם בגין הקמת מסגרות נפרדות, הכשרות של מפקדים לטיפול באוכלוסיית החרדים וכו'. העלות השולית של גיוס כלל החרדים לא תהיה כפי שמופיעה בחשבון שלך בייחוד אם יואלצו אלו ללימודי הליבה או שהמסגרות שבהן הם ישרתו לא יהיו כל כך ייחודיות. מה גם, שחרדי ששירת בתפקיד מקצועי בצבא הופך להיות שכיר בהיי-טק בשכר גבוה מהממוצע (מעמד הבייניים) ולא תלמיד תורה פור לייף.

    3. בסעיף 3 אתה טוען שכיוון שרק 10% מאוכלוסיית המתגייסים משרתים במילואים גיוסם של החרדים לא יקל על השוויון בנטל. נכון. הוא יקל על אוכלוסיית המשרתים במילואים. שכן לצבא יהיה יותר מבחר של חיילים לזמן.

    4. שוב חישובים לינאריים. ועוד שאלה, מה עם החיסכון שייגרם במידה ואכן "חסרי המוטיבציה" יעשו משהו משמעותי עבור החברה שלהם?

    5. נכון, התקצוב של סטודנט הוא גבוה יותר. אבל סטודנט מתוקצב לאורך זמן מוגבל וכמות הסטודנטים באוכלוסיה מוגבלת גם היא. אני לא אתווכח האם סטודנט למדעי הרוח אינו תורם לכלכלת ישראל, אני מוקף בבוגרי מדעי הרוח שדווקא תורמים לא רע לתמ"ג ועוזרים לכך שהמשק שלנו יהיה משק נורמלי. מה שכן, אחרי סיום הלימודים שלהם, לא היה להם הלוקסוס להמשיך להיות עניים בחסות המדינה אלא הם נאלצו לקום ולהרוויח את לחמם בעצמם. מה גם שהחישובים שלך לא לוקחים בחשבון את התמיכה הישירה באברכים שהם מקבלים לעומת הסטודנטים.

    6. ראה 5, 2. חוצמזה, לא כל העלויות ייפלו עלינו האזרחים. משרד החינוך יכול לקצץ קצת בשומניו (ותאמין לי הם רבים) ולקלוט את התלמידים אל החינוך הממלכתי גם בלי להגדיל את תקציבו. מה גם, בוא נתחיל בלימודי ליבה בחינוך החרדי, אחרי זה נדבר על חינוך ממלכתי לחרדים.

    7. מעולה! עכשיו בוא נרחיב את המודל לאגודת ישראל.

    8. אבטלה זה גם לא עניין לינארי. להוכחה ראה את קליטת גל העליה מברית המועצות שאף על פי שדובר ב1.2 מיליון איש שהגיעו לארץ במהלך עשור (נכון לא כולם עובדים) לא היה זינוק באבטלה ל30%. הכנסת החרדים למעגל העבודה תייצר עוד מקומות עבודה, תאפשר את הורדת ייבוא העובדים מחול ותגדיל את הפריון במשק. בסופו של דבר, זה ייצר עוד מקומות עבודה. אה ודבר נוסף, אל תשלה את עצמך, לא כל חרדי שלא מוצא את עצמו בצבא או עובד בעבודה מסודרת איננו עובד. הכלכלה השחורה במגזר החרדי היא עצומה. קליטת עובדים חרדים למעגל התעסוקה צריך להיות מלווה במכה קשה לכלכלה השחורה במגזר החרדי כך נרוויח פעמיים, גם תשלומי מיסים וגם עליה בפריון. *2524.

    9. לא דיברנו על זה כבר?

    10. הדיון לא יכול להיות סביב סוגיה אחת בכל פעם. אם החרדים יתחילו ללמוד, לעבוד, לקבל פחות קצבאות ילדים (ולעשות פחות ילדים כתוצאה מכך), לשרת בצבא (וככה באמת להפוך חלק מהחברה הישראלית) אז אולי גם לא נצטרך לדבר על הנחות בארנונה?

    בדבר אחד אני מסכים, החרדים הם לא הבעיה העיקרית בכלכלה שלנו. אבל לאור ההתפחויות, אם משהו לא ישתנה הם יהפכו להיות כאלו. אז כבר יהיה מאוחר מכדי לעשות משהו ולשמור על אופייה הדמוקרטי של המדינה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אריק הוצאת לי את המילים מהפה! כל הכבוד
      - שחר

      מחק
  51. שאפו. ערן. המודיע הביא את הכתבה שלך הבוקר.

    השבמחק
  52. הייתי שמח להגיב על הכל, אבל מפאת קוצר זמן אגיב רק על שני סעיפים מגוחכים:

    5) העדר לימודי ליב"ה נותן את אותותיו - העיתונות החרדית למדה חילוק, אבל עוד לא הגיעה לאריתמטיקה מסובכת יותר. חלוקה פשוטה לא תביא את כל האמת. האמת היא שמצב מדעי הרוח בישראל בכי רע - כבר שנים מצב מדעי הרוח במדינת ישראל מתדרדר, פקולטות נסגרות ומס' הסטודנטים הרשומים קטן.
    אם נבחן לעומק נראה שסטודנט למדעי החברה למשל מסובסד בכ-17 אלף שקל לשנה, סטודנט למשפטים מסובסד בכ15 אלף, וסטודנטים לפיזיקה יקבלו סבסוד של 62 אלף. סטודנט לביולוגיה יהנה מ69 אלף שקל סבסוד בשנה. (מקור: http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3585362,00.html)
    עכשיו נתבונן בהתפלגות הסטודנטים במדינת ישראל היישר מהלמ"ס ,מדובר בסטודנטים אוניברסיטאיים - עיקר התקציב (5.5 מיליארד) הולך לשם, מכאן שכמעט חצי משאר הסטודנטים מסתדרים עם תקציב של 1.5~ מיליארד שקל סבסוד
    (http://www.cbs.gov.il/shnaton62/st08_56.pdf) -
    כמו שאפשר לראות - רק חמישית מהסטודנטים הם מ"מדעי הדשא" ואם נבחן לעומק נראה ש6000 מהם הם להוראה (בהחלט לא "מדע דשא"), ועוד מס' מסויים הולך ללימודי שפות(גם מקצוע שיחסית 'מוסיף תל"ג').
    עוד 2000 הם לאומנות, וכל שאר לטובת מקצועות ש"יחזירו את ההשקעה בעתיד" (פיזיקה, ביולוגיה,חקלאות, הנדסה).
    כמו שניתן לקרוא פה (http://www.knesset.gov.il/mmm/data/pdf/m02693.pdf) כ-51% מהתקציב הולך לרכיב המחקר של האונ' והרכיב המרכזי השני הוא לרכיב ההוראה.אין צורך לציין את תרומת המחקר של האונ' בישראל (אם מישהו יוכל להרים את הכפפה לטובת תרומת הישיבות לחברה הכללית?) - רק נזכיר את פיתוח התרופה קופסקון שהתאפשר אודות למחקר במכון ויצמן.
    הערה קטנה לסיום על סטודנטים למדעי הרוח - מעבר לעובדה שמדובר בתחום רחב ואי אפשר לאגד את כולו לתוך קביעה אחת - בסיום לימודיהם יהיו חייבים לצאת הסטודנטים ולעבוד, איש איש לפי יכולתו, מיעוטם ימשיך באקדמיה, השאר יתפזרו לתוכניות להכשרת בוגרי מדעי הרוח להייטק, להוראה כזאת או אחרת, או עבודה סטנדרטית אחרת (שירות לקוחות וכד') - על גורלו של תלמיד ישיבה אין צורך לספר לכם (ואם יש - אנא בקשו, לצערי אני מכיר את העולם החרדי בצורה מעמיקה בהרבה מחילוני מצוי)

    בקשר לסעיף (6) על לימודי ליב"ה - הנה כתבה מעניינת שהעלה אתר כלכליסט שלשום:
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3595208,00.html
    לתפארת מדינת ההלכה התבוא עלינו לטובה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה!
      ומשפט המפתח מהכתבה: "שיעור התלמידים החרדים שעולים לכיתה א' ילך ויגדל מדי שנה. בתלמידים האלה טמון הפוטנציאל הכלכלי העתידי של המשק הישראלי. רק אם ילמדו לימודי ליב"ה, ובעיקר אחרי כיתה ח', המשק הישראלי יוכל להמשיך ולקיים את עצמו."

      מחק
  53. מצאתי כתבה שעלתה בערוץ 1 לגבי החרדים בהקשר של כלכלה.
    http://www.youtube.com/watch?v=YV29dSZ8hsM

    כל מי ששוקל לקחת ברצינות את הכתבה הזו חייב להיות לכל הפחות מודע לעובדות, שהרי הכתב לא ממש נותן לעובדות לבלבל אותו... :)

    עכ"פ, התקציב החרדי מסועף לעשרות, אם לא מאות סעיפים.
    בסופו של דבר, לא מדובר *רק* בגיוס, חינוך, דיור, מיסוי וכו'...
    זה ה-ר-ב-ה יותר מהותי מכפי שזה נדמה.

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא הכותב התיחס לזה והוא הביא אפילו תחקיר שעשתה חדו"ש שלא מוכרת כמי שאוהדת את החרדים שלחרדים עוברים עוד 850 מיליון ש"ח דרך ועדות הכספים בנוסף לתקציב. הוא לקח את זה בחשבון כשעשה את החישוב

      מחק
  54. חלק מהסעיפים מוטים: למשל סמקרים שהכותב מתייחס למקבלי הקצבאות מבין החרדים לפי משקלם היחסי באוכלוסיה - הרי הקריטריונים מטים את התנאים לכיוונם (כמו קצבאות מוגדלות מהילד הרביעי, מיצוי כושר השתכרות וכל מיני המצאות בסגנון). ובכל מקרה בגלל שהשיעור שלהם בעשירונים הנמוכים הוא גדול יותר אז הם זכאים ליותר.

    סעיף 4 נראה לי לא רציני - לטעון שאי אפשר להפיק מעובד שכמעט ולא משלמים לו משכורת (בנות שירות לאומי הרי מקבלות איזה 400 שקל, כמו ג'ובניקים) עבודה שהערך שלה גבוה מהאחזקה שלו?
    אינספור מקרי שיעבוד ועבדות באלפי שנות ההיסטוריה האנושית, והרי שירות לאומי וצבאי זה סוג של עבדות, מוכיחות אחרת.
    בסופו של דבר מדובר על עובדי יום חצי מקצועיים, שאין צורך לשכן ולהאכיל אותם כמו חיילים, ושניתן להכשיר אותם לפני או במהלך השירות שלהם במשך מספר חודשים. קשה לי להאמין שאין אפשרות להוציא מהם תפוקה שתעלה או לכל הפחות תשתווה לעלות התפעול שלהם.

    סעיף 8 די מזכיר את הפופליזם הזול שהכותב יוצא נגדו - הרי לא כולם יהיו מבקשי עבודה, רבים יהיו עצמאיים וייצרו מקומות עבודה. אחרים יהיו עובדים בענפים שמשוועים לעובדים כמו חקלאות, סיעוד, תעשייה, בניין...

    בכל זאת מעניין ומציג את העניין באור יותר שקול מאשר זה שבמצעי המפלגות הפילוג והסכסוך האנטי חרדיות מבית משפחת לפיד לדורותיהם.
    יש עתיד היא מפלגה סקטוריאלית סחטנית בדיוק כמו המפלגות שהיא יוצאת נגדן...

    השבמחק
  55. אז למעשה, כלכלית, הכי טוב שכולנו נהייה חרדים?

    השבמחק
    תשובות
    1. כלכלית הכי טוב שהחרדים לא ישתלבו בחברה וישארו איפה שהם -זו המציאות המעוותת שיצרה השיטה הכלכלית העקומה שלנו. על מנת שחרדים יוכלו להשתלב בחברה הפוליטיקאים יצטרכו לשנות את השיטה המוניטרית שאלו שמממנים אותם נהנים ממנה ולכן הם לא מדברים עליה כדי שתזרים הכסף לא יפסק.

      ערן

      מחק
  56. אני מוכרח לומר לגבי סעיף 5, שלהביא תחקיר שבוצע על ידי עיתון חרדי המסביר מדוע דווקא הסטודנטים הם "הפרזיטים" זו לא בדיוק ההוכחה הכי אמינה שיש. בוא נאמר שהעיתונות החרדית לא ממש ידועה בסטנדרטים העיתונאיים שלה, ו"לא תענה ברעך עד שקר" הוא יותר קו מנחה מבחינת החרדים, ולא ממש תורה מסיני, במיוחד כאשר הדבר נוגע למאבקם בציבור החילוני. כמובן הדוגמה החביבה ביותר על החרדים היא השוואה לתלמידי מדעי הרוח, מתוך ההנחה שיש לגזור גזירה שווה בינם לבין אברכים (אני מודה באשמה, אני תלמיד מדעי הרוח - לרוע המזל אני גם עובד למחייתי בתחום זה, ואף משלם מסים. אני יודע שזה לא בסדר מצדי, כי אני אמור להיות פרזיט חסר תועלת, אבל זה פשוט חזק ממני). אז ראשית, אין לגזור גזירה שווה, כי חלק ניכר מן התכנים שאנו צורכים (טלוויזיה, רדיו, עיתונות ועוד) מגיעים מאנשים שלמדו מדעי הרוח והרבה מהם הולכים אחר כך ועובדים בעבודות אחרות, בהם יש תועלת כלשהי (גם אם שולית לדעתכם) ללימודיהם. האם אפשר לומר דבר דומה על אברכים? שנית, יש גם לא מעט סטודנטים שלומדים דברים "מועילים" (כאילו שלדעת משהו אמיתי על העבר, או לפתח מחשבה מקורית על ההווה זה שום דבר) ונדמה שאת חלקם בעוגה מנסים להצניע. יישר כוח על רוב מה שכתבת כאן, אבל אני ארשה לעצמי לקחת את הנתונים בסעיף 5 בעירבון מוגבל, ברשותך.

    השבמחק
  57. מה הוא התקציב לפקולטות של מדעי הרוח ומה התקציב לשאר הפקולטות?
    למה נשאלת השאלה? כי כשטוענים שיש פה 34 אלף לראש (סטודנטים) שוכחים שזה גם תקציב מחקר, האם למחקר אין חשיבות?
    מאיפה יבוא הסטארט-אפ הבא? מאיפה תבוא הטכנולגיה העתידית שתגרום לפתיחת עוד מפעלים שיעלו את מקומות העבודה למעל 2.7 מליון?
    רמז- זה לא מהפקולטות למדעי הרוח, אך גם לא מהישיבות...
    גם לא לשכוח שעוברים עוד 850 מליון דולר מאחורי הגב בוועדת הכספים, צריך להוסיף את זה לסכום שמחלקים לכל אברך ונקבל הרבה יותר מ8000 לאברך...

    וסופית והכי חשוב, יש פה עניין של חזון, איזה מין מדינה אנחנו? מה החזון של מדינת ישראל? האם אנחנו רפובליקה דתית או מעבר לזה? זה חשוב כי זה מעצב את הזהות של כל אזרח ואזרח פה באופן יומיומי... לכן יש פה משהו שהוא מעבר לכסף...

    השבמחק
    תשובות
    1. רן,
      המאמר נועד להפריך את המיתוס שהכסף נמצא אצל החרדים.

      ערן

      מחק
  58. הבלבול מתחיל מכך שתקציב המדינה שקוף כמו בטון. עצרתי בסעיף מספר 1. כי לדעתי הוא לא נכון.

    1.
    לדוגמה לפי האתר הזה סך התמיכות במוסדות תורניים בשנת 2010
    http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/MT/TmichotMisrad/

    היה 1030 מיליון ש"ח.

    לעומת זאת לפי תקציב פתוח באותה שנה סך התמיכות היו 855 מיליון ש"ח, מאיפה ההבדל של 200 מיליון ש"ח?
    http://budget.msh.gov.il/#002038,2010,0,1,1,1,0,0,0,0,0,0

    2. לא הצלחתי להבין איך הגעת למסקנה לפיה "התקציב לחינוך החרדי (כולל מוסדות תורניים) היה 2.8 מיליארד ש"ח". לא הצלחתי למצוא סעיף כזה בתקציב החינוך.

    3. תקציב משרד החינוך מאד לא שקוף , אבל אנחנו יודעים ש -11 מיליארד ממנו הולכים אל החינוך היסודי. תכפיל 13% מסך התלמידים שלומדים ביסודי ותקבל עוד
    1.43 מיליארד שהולכים לחרדים רק מזה.

    היבט נוסף הוא לדוגמה השקעות בתשתיות. נבירה בנתונים של משרד החינוך מעלה כי הכיתות בחינוך החרדי הרגיל (לא חינוך מיוחד) והכיתות בחינוך הדתי מכילות בממוצע פחות תלמידים מאשר בחינוך הממלכתי.

    בבית הספר החרדים והדתיים בחינוך הרגיל יש 24.4 ו-24.5 תלמידים בכיתה, לעומת 28.5 תלמידים בכיתה בבתי הספר החילונים-יהודים הרגילים. הבדל של 4 תלמידים. כאשר משווים את בתי הספר היסודיים, הפערים גדולים יותר: 23.3 תלמידים בכיתה בחינוך החרדי, 24.5 בחינוך הדתי ו 28.7 תלמידים בכיתה בבית ספר יסודי רגיל יהודי חילוני.

    http://ecowiki.org.il/index.php?title=%D7%A0%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D_%D7%A2%D7%9C_%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA_%D7%94%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A_%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C#.D7.AA.D7.9C.D7.9E.D7.99.D7.93.D7.99.D7.9D

    4. כמובן זה לא מסתיים שם בגלל כל מיני סעיפים עלומים כמו "חינוך עצמאי ומוכר" (עוד 1.5 מיליארד ) מה זה? למי זה הולך?
    הסעות תלמידים - עוד 800 מיליון - את התלמידים בבית הספר שלנו אף אחד לא מסיע מלבד ההורים (ואנחנו שמביאים אותם באופניים או ברגל) - לאן הכסף הזה הולך?

    5. כמובן שזה לא מסתיים במשרד החינוך או בקצבאות ילדים. משרד השיכון לדוגמה , משרד הפנים , גם דואגים לסקטור החרדי.

    6. מה לגבי וועדת הכספים - אנחנו לא יודעים. מילאירדים של שקלים בשנה שהולכים השד יודע לאן. יש פרוייקט של הסנדא לידע ציבורי להשקפת הנושא, אבל בינתיים לא יודעים לאן הכסף הולך.

    http://www.openmoney.org.il/


    7. עוד אפיק של תמיכה בחרדים הוא תת גבייה של מיסים. זה דרך נפלאה לסבסד מישהו דרך קופת המדינה בלי שנראה- במקום לתת לו כסף מהתקציב, חוסכים את הכסף במקור. תת הגבייה יכולה להיות של אי גביית מס הכנסה, הנחות בארנונה , מיסי חברות ועוד המצאות יצרתיות.


    8. היבט נוסף - תמיכה דרך מכרזי ממשלה , דרך תקציבי רשויות מקומיות (דוגמה בולטת היא תמיכה בעיר ירושלים). יש תמיכה דרך סוגים שונים של סבסוד של תחבורה ציבורית (שחלק מהקווים שלה הם בתכלס קווים חרדיים).

    9. וכמובן משרות וג'ובים - בחברות ציבוריות ובמשרדי הממשלה. את זה קשה להוכיח , כי לדוגמה אין פילוח של העובדים לפי השיוך המגזרי שלהם.

    10. זה שאנחנו נשדדים על ידי הטייקונים , וועדים חזקים והצבא, לא הופך את העברות התקציבים לחרדים לדבר כשר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דרור,
      הטענות שאתה מעלה על כספים עלומים שמועברים לחרדים אינם ניתנים לבדיקה והטענה הזו נכונה אגב לכל מגזר לאו דווקא לחרדים. דווקא פה יש דווקא הפלית החרדים: די שתבדוק כמה מיסים נעלמו מתאגידי ענק בשנה שעברה...
      לגבי שאר הטענות: אתה זורק כל מיני דברים לאויר. תוכל בבקשה לרדת לפרטים למשל איזה הטבות מס מקבל חרדי ? מה העלות של זה בשנה? האם גם החילוני מקבל את ההטבות האלה ואם כן כמה?

      ערן

      מחק
    2. הנה עוד קצת נתונים.
      http://www.themarker.com/news/politics/1.1948978

      בין היתר יש שם טענות לגבי מבנה תשלומי הרווחה , שבנוי כדי לשרת את החרדים (האם מישהו מכיר חלוקה של מקבלי הרווחה לפי סקטורים?)


      חלק מהנתונים אפשר לבדוק - לדוגמה על ידי זה שמתסכלים על מערכת החינוך בצורה דקדקנית יותר.

      אני זורק כל מיני דברים באוויר, כי
      1. לא תמיד יש לי זמן לבדוק הכל.
      2. גנבים לא שמחים לתת למי שגנבו ממנו כסף רמזים לכמה כסף הם גנבו. הם שמחים להחביא את זה בכל מיני סעיפים שונים ומשונים עם שמות
      כלליים ולא ברורים (מוזמן להסתכל בתקציב משרד החינוך - יש שם המון סעיפים כאלה).

      נכון וועדת הכספים מעבירה כל מיני דברים, אבל עצם זה שחרדים שולטים בה במשך עשור ויותר היא לא מקרית. הם לא שם בשביל
      לשרת את המדינה אלא כדי לשרת את המגזר שלהם. לא סתם וועדת הכספים היא דבר שאינו שקוף - זה משקף את האינטרס של האוצר ושל החרדים
      כמו גם מגזרים סחטניים אחרים - כמו מערכת הביטחון.

      3. מיסים שלא נגבים מתאגידי הענק, לא פוגעים בחרדים, הם פוגעים בכלל אזרחי המדינה. אם מישהו משלם פחות מיסים והוא חרדי או
      חלק מתאגיד ענק זה פוגע בשאר משלמי המיסים , אין כאן הפליית חרדים.

      4 אחד הדברים שאמרתי היה שאלה - איך הגעת לזה שתצקיב החינוך משקיע רק 2.8 מיליארד ש"ח בחרדים? מאיפה הנתון הזה?

      5. עוד כמה דברים נתתי קישורים - הפניות לתקציב פתוח ולערך באקו ויקי שמכיל בעצמו הפניה למקורות.

      בקיצור
      1. החרדים לוקחים מהמדינה הרבה כסף , יותר מהמספרים שציינת.
      2. בגלל שמספרם גדל, זה לא יכול להמשך ,
      3. קשה להביא נתונים בגלל שמי שגונב אותנו לא רוצה לתת לנו רמזים לזה. בגלל זה שקיפות חשובה מאד.
      4. אם אתה רוצה להלחם בגניבה, צריך להלחם בכל הגנבים , אחרת הם עושים יד אחת נגדך - כל אחד מסייע לשני לגנוב ולהעלים עין מהגניבות שלו
      כדי שבתמורה יסייע לו בעסקיו שלו.
      5. הכלכלה הישראלית היא לא בת קיימא לא רק בגלל המערכת המוניטרית, אלא גם בגלל היבטים נוספים - כמו גידול אוכלוסין

      מחק
  59. שמע, זה מרשים מאד איך שהצלחת לנתץ את הקונבנציה. אז מה אתה אומר? בוא נמשיך עם המצב הקיים? אולי ההיפך כן יעבוד? אין בין החרדים 2-3 אחוזים של גאונים שיקדמו את הצבא ואת המדע בעתיד? איך אתה מציע לגשר על הפער העצום בינינו להם?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום יוקל,
      אני אומר לא.. בוא לא נמשיך עם המצב הקיים וקודם כל נכין את התשתית לכך שנוכל ליישם שיוויון בנטל. לטפל בלב פגום שלא מצליח להזרים דם בהזרמת עוד דם אליו תגרום בסוף לשבץ.

      בואו קודם כל נתאגד נגד השיטה שפוגעת בכולנו בחרדים ובחילוניים ,אותה שיטה שגורמת לכולנו לשקוע וזאת במקום ללכת בגישה שאם אי אפשר לעשות טוב אז בואו נעשה שכולם ישקעו בבבעיות.
      לפני שאתה מחפש חרדים גאונים תדאג קודם לתגמל את הגאונים המשרתים היום.
      הפתרונות הם רבים אבל הם דורשים בראש ובראשונה פוליטיקאים שלא מקושרים לאלו שנהנים מהבעיות שהשיטה הזו מייצרת לנו.
      הנה עוד פרטים על הבעיה שאף אחד לא רוצה להעלות על סדר היום:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/p/blog-page_29.html

      ערן

      מחק
  60. לצערי גם הסעיפים האחרים אינם מדוייקים.

    2. החישוב לא מדוייק. שכן בגיוס חרדי יש הוצאות קבועות ומשתנות. ההוצאות הקבועות - לדוגמה הכשרת מטבח נניח הן לא גדלות אם יש יותר חרדים.
    לכן הגדלת מספר החרדים לא תעלה באותה פרופרציה. באופן דומה גיוס חרדי היא יקרה יותר כאשר הוא בעל משפחה. אם ייגייסו חרדים צעירים יותר זה יהיה זול יותר.
    3. ההנחה היא שגיוס חרדים תעלה ממון רב - רק אם הצבא יכנע לכל מיני תכתיבים של החרדים.
    4. אני הייתי נזהר קצת ממואב, ובכל מקרה הדבר העיקרי הוא לשלב את החרדים בעולם העבודה ולנתק אותם מהשליטה של בעלי הכוללים
    שכיום נותנים להם פטור מהצבא ובתמורה יכולים לשלוט בהם במובנים רבים.
    5. החישוב לא נכון. אם האברכים ילכו לאוניברסיטה , תהיה יותר תחרות לדוגמה על המקצועות, ויהיו יותר סטודנטים אבל לא יותר תמיכה.
    בכל מקרה החישוב עליו אתה מתבסס מניח כל מיני הנחות לא נכונות(לדגומה הוא מבלבל בין השקעות מחקר לבין השקעות בהכשרת סטודנטים).
    אני לא יודע מאיפה ההנחה שסטודנטים במדעי הרוח לא תורמים כלום לכלכלה. הסטודנטים היקרים יותר באוניברסיטה הם אלו שעובדים במעבדות - לדוגמה ביולוגים וכימאים.
    בכל מקרה אנו למדים מהכתבה שיש 200 אלף סטונדטים ו-100 אלף תלמידי ישיבה - כמה זמן המדינה תוכל להתקיים ככה, כאשר מספר תלמידי הישיבות גדל?

    6. החינוך הפרטי החרדי - החישוב לא נכון בגלל שתקציב משרד החינוך לא מתחלק לפי התלמידים. חלק גדול ממנו הולך למנהלת משרד החינוך.
    8. אבטלה היא עניין של היצע וביקוש. כיום הנתונים מעוותים. אם החרדים יצאו לעבודה האבטלה תזנק למימדים האמיתיים שלה, אבל
    בהמשך יווצרו עוד מקומות עבודה.
    9. עיקר הנזק של קצבאות ילדים הוא ביצירת תמריץ להגדלת האוכלוסיה. לא בכסף הרב שהולך לחרדים. הגדלת האוכלוסיה לדוגמה גורמת לכך שיש צורך ב
    הוספת 50,000 דירות בכל שנה רק כדי שמחירי הדירות לא יעלו עוד. וכמובן שזה משפיע בכסף סעיף שתרצה - בחינוך, במים, בחשמל, בבריאות ועוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. דרור,
      שוב אתה זורק משפטים בלי להבהיר מה מקור המידע ? מה העלות? מה קורה בצד של החילוניים? איך הגעת למסקנות האלה?
      תקדיש קצת זמן למחקר ואשמח להתעמת מול הנתונים.

      ערן

      מחק
  61. אם הכתוב פה נכון, אז אולי בכלל הפתרון זה לא לגייס חצי מהחילונים!
    קישקוש מוחלט. זה לא שאלה של נתון כלכלי מיידי כזה או אחר, זה שאלה של חינוך, אזרחות ושווין.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה מתרעם כל כך על חוסר השיוויון מדוע אתה לא יוצא קודם נגד העובדה שצה"ל קודם צריך לדאוג לחיילים המשרתים היום ורק אחר כך לגייס חרדים בעלות שהיא ככפי 10 מחייל רגיל?
      ערן

      מחק
    2. ערן, כל טיעוני ה"קודם אח"כ" הם טיעונים לקויים ומופרכים. זוהי מניפולציה זולה. מה הקשר? האם העובדה שהחיילים היום לא מטופלים היטב מצדיקה פטור לאוכלוסייה מסויימת? והאם השאיפה לביטול האיש שוויון מסכלת מהלכים אחרים לשיפור מצב החיילים? קשקוש
      זה מזכיר את הטיעון החרדי הידוע: שקודם כל יגייסו את המשתמטים משנקין/תל אביב. טיעון מרושע ושקרי. בקרב חילונים, מעל 90% מתגייסים. כ 8% פטורים על בסיס בעיות אינדיבידואליות (רפואי/נפשי) ו אולי 2% הם אכן משתמטים. אז קודם שהחרדים יגיעו ל 90% גיוס בקרבם ואח"כ שייעזו להעלות את טיעון ה"קודם אח"כ" הזה.
      בנוסף תל אביבים מתגייסים לא פחות מכל כיר חילונית אחרת. זה עוד מיתוס מרושע שמנגן על סנטימנט אנטי תל אביבי/אנטי שמאלני שרווח באוכלוסיות מסוימות כדי להכשיר את שרץ ההשתמטות החרדית.
      זה גם מזכיר את מה שאמר ח"כ ריבלין בדיון על דת ומדינה: אני אומנם ליברל, אבל קודם נציל את א"י אח"כ נדאג לשיויון וחופש. דרך לדחות לימי המשיח את הטיפול בכל מיני עניינים. אנחנו לא יכולים להרשות זאת לעצמנו. במיוחד בכל הקשרו לחרדים שבקרוב מספרם בכנסת יבור את ה 40 מנדטים ואז אכלנו אותה.
      - שחר

      מחק
  62. כדאי לשים לב שאת סעיף 1 בעצם לא ניתן לקצץ כמעט. הרי לא יפסיקו לשלם קצבאות ילדים דווקא לחרדים, ואת תקציב החינוך לחרדים יצטרכו להקציב גם אם הילדים שלהם מחר בבוקר יעברו כולם לחינוך הממלכתי. בחינוך הממלכתי זה כפי שציינת, יעלה יותר.

    השבמחק
  63. היי ערן.
    אני מסכים איתך בכל הטענות שהבאת, אבל יש לי בעייה בסיסית עם הנתונים שאתה מביא. אני לא מפקפק באמינות הנתונים, אלא בבחירה סלקטיבית של נתונים.
    לדוג: 85% מבתי הספר היסודיים של ש"ס מלמדים תורה. נכון.
    אבל מה עם התיכונים? (הנערים פשוט שוכחים את החומר) מה עם מערכת החינוך החרדית אשכנזית?
    עוד דוגמא: תקציב החינוך של החרדים הוא רק 0.00000001% מהחוב העולמי הגלובלי... זאת מניפולציה על נתונים... היא מחזקת את מה שאתה רוצה להגיד (ואני מסכים איתך), אבל עדיין חייבים להיות מאוזנים ולהגיד שכמה מיליארדים כל שנה זה סכום די מכובד שישראל יכולה לחסוך.

    ולסיום, טיעון שהוא קצת שונה משלך- לטענתי לפוליטיקאים אין סיבה אמיתית להתמודד עם הבעיה התקציבית של החרדים\מתנחלים, כי זה התרוץ שלהם. ברגע שהם יטפלו בתירוצים האלה ומצב המשק לא יתייצב, הם יצטרכו להתחיל לטפל בבנקים ובמערכת המוניטרית וכו'... אז הם פשוט מעדיפים למרוח את התירוצים לכמה שיותר זמן...

    יום מקסים.
    אורי

    השבמחק
  64. 1. קיצוץ קצבאות (שדרך אגב יקצץ גם בעוד אוכלוסיה "תורמת" ו"ערכית" שמנהיגיה מובילים אותה לתרומה ואהבת המדינה (למרות שאתה לא רואה שום בעיה בכך ולמעשה עקב כך מנתיח את המצב המגוחך, בסדר גם באוקספורד דוגלים בחרמות כחלק מהעילוי האינטלקטואלי שלהם ולא מזהים את הטפשות)) הוא דבר חשוב וירוויח כמעט 5 מיליארד!!! זה המון! רק לסבר את האוזן, לשינוי מהקצה לקצה של פליטי השואה יש להוסיף כ 500 מיליון ש"ח (10% מהסכום)

    2. ברור שהגיוס יעלה כסף, אולם
    א. לא יעלה 70000 ש"ח לחיייל חרדי אם יגייסו בגיל צעיר כמו שאנחנו התגייסנו (18) עם משכורת נמוכה
    ב. הרעין הוא לא להרויח כסף אלא להתמיע חברה סגורה (נכון, מרצון) ולקרב אותה לשאר החברה, וכן לגרום להבנה שיש חוקים במדינה ויש לאכוף אותם.

    3. הכותב שוכח שאין בעצם רצון לגייס את החרדים לצבא, אלא לגייס אותם לטובת עבודה בקהילה ולאחר מכן כניסה לשוק העבודה. הדבר היחיד הוא אילוץ היציאה
    מחדרי הלמידה (ו/או השוטטות ברחובות) וכניסה לשוק העבודה

    4. ניהול ופיקוח ידרוש בדיוק מה שנדרש היום לפקח על הישיבות אז שלא יקשקש. העלות הראשונית תשולם ע"י הכניסה של שוק העבודה של אנשים שלא היה להם סיכוי להיכנס לשם קודם. שוב, התעלמות מהטווח הרחוק והתמקדות בטווח הקצר. טוב שהכותב לא נאלץ מעולם לכתוב תוכנית עסקית (אני דרך אגב, כתבתי במסגרת לימודי מנהל עסקים ויש מקום רב עד רב מאוד לקחת בחשבון תהליכים ארוכי טווח. יתרה מזאת, רוב תוכניות עסקיות נועדו ל"דמם" כספים בתחילה לפני ה BREAK EVEN וכניסה לרווחיות)

    5. יופי אז בוא נסגור את כל מדעי ה"דשא" ונפעיל רק את הטכנין ומכון וייצמן.... למעט זה אני מסכים עם הכותב - אין טעם לשלוח לאוניברסיטה

    6. שוב כסילות שלא תאמן!!!! טווח קצר זה עולה יותר לגדל מדען מאשר איש שלומד תורה כל היום... אז מה? המדען יכניס כסף רב (כמה זה פי X מאפס???)

    7. זה מעניין! מי זה הארגון הזה פוליטיווטש??? אני צריך להכנס לראות אם אכן מלמדים לימודי ליבה 85% (וכמובן שהכוונה שמלמדים ולא זה סתם בסילבוס ואף אחד לא שם קצוץ על זה, אחרת אני עשיתי נקודת ספורט בבגרות וגם בגאוגרפיה ואל תשאל אותי איפוא זה הקאריביים)

    8. לא מבין את הנקודה הזאת, מישהו טוען שהניצול הגרוע של כוח העבודה מבחינת יצירת מקומות עבודה הוא זה שימנע כניסה של מועמדים חדשים לשוק העבודה... לא מבין את זה, לא ממש כלכלן אבל נשמע לי כמו הסק שגוי מהיסוד

    9. ראה הערה על קצבאות ילדים, מי שאין לו כסף (נמצא במגזר שלא תורם או לא שפר עליו גורלו) שלא יעשה 200 ילדים שאני צריך לממן!!!!!!

    10. עוד מיליוני שקלים שהיינו יכולים להשתמש בהם, אומנם לא לסגור את כל הבור התקציבי (שבתקווה לא יגדל אלא אם כן מפלגת הסוציאליזם החדשה תכנס ותשאב את כספינו ותהפוך את הכלכלה פה לאיי חורבות במיטב המסורת הסטאליניסטית)

    לא ראיתי את כותב המאמר מצביע על "בעיה גדולה הרבה יותר שמקורה היא לא החרדים ולא החילוניים אלא מי ששולט על שניהם ושנמצא "מחוץ לתחום" הדיון הציבורי". נשמע כמו פופוליזם זול שטוען ש"יש עתיד" חוטא בו! יש לך אשם תפנה את האצבע, תגיד ישירות מי זה ותתן תוכנית להוצאת כמות כספים גדולה יותר. במידה ואתה צודק אני אולי אתן את קולי לך.

    השבמחק
    תשובות
    1. נא הבא מספרים ומקורות לטענות שהעלת אחרת לא אוכל להתיחס אליהם ברצינות.

      ערן

      מחק
  65. זה לא רק השיוויון בנטל. מה עם תחבורה ציבורית מלאה בשבת? הרי רוב העם חילוני.
    מה עם המאפיה הזאת שנקראת הרבנות?
    בכל מדינה מפותחת הדת מוגדרת כתחביב. כעיסוק פנאי. פה בישראל זו פוליטיקה מגעילה של עסקנים שרוצים רק להרוויח כסף בניצול הדת.
    אם היהדות תתנקה אולי החילונים יחילו להעריך ואולי גם להתקרב. בינתיים הדת מאוסה עלינו רק בגלל הליצנים המושחתים (חלקם מורשעים) שעומדים בראשה.

    השבמחק
  66. אחד הפוסטים החשובים שכתבתם. צריך להילחם בבורות בכל הכח.
    די לפופוליזם.

    השבמחק
  67. פוסט מגוחך. אין מילה אחרת לתאר אותו.

    1. להניח שהעלות של דרך החיים החרדית למדינה מורכבת מקצבאות ילדים+מוסדות חינוך זה פתטי. 65 אחוז מהחרדים הם עניים, כלומר כשליש מהעניים במדינת ישראל הם חרדים. בפעם הבאה שאומרים לכם ששיעור העוני בישראל הוא הגבוה בOECD (הוא גבוה כרבע מהממוצע) תזכרו בדיוק את הנתון הזה.
    כמובן, עניים מקבלים מהמדינה מגוון קצבאות, סבסודים, ושירותים. וכל אלה, ממיליארדי שקלים בהשלמות הכנסה לסבסוד מעונות יום, מגיעים לאוכלוסייה החרדית בצורה לא פרופורציונלית. מדובר בסכומים שמשלשים מרבעים ומחמשים את הסכום שאתם הגעתם אליו. אפילו אם נחשוב על דברים מובהקים קצת פחות: למה נראה לכם שמכל המלצות וועדת טרכנברג ומכל הדברים שנתניהו הבטיח, שני הדברים היחידים שהוגשמו הם טיפולי שיניים חינם לילדים מתחת לגיל 9 שהונהג על ידי "סגן שר הבריאות" ליצמן וחינוך חינם לילדים עד גיל 3? כי אלה הדברים שמטיבים באופן לא פרופורציונאלי עם האוכלוסייה החרדית (בעלת קצב הילודה הגבוה בכדור הארץ - בממוצע של 7 ילדים למשפחה על פי נתוני הלמ"ס) ולכן המפלגות החרדיות דחפו אליהן, במקום, למשל לדברים שמטיבים עם מעמד הביניים והמגזרים הלא חרדים כגון קצבאות הזקנה, מס הכנסה שלילי, סיוע לאמהות עובדות, וכו'.
    אך הנזק הכי גדול של דרך החיים החרדית לכלכלה הישראלית הוא לא העלות הישירה והעקיפה שלהם. אלא ההפסד הפוטנציאלי של תוצר ומיסים.כלומר, זה אי יציאה לעבודה (בשילוב עם ממוצע של 7 ילדים למשפחה כך שכל נטל פרנסתם נופל על המימון הממשלתי). בעוד שממוצע היציאה לעבודה בקרב חילונים גבוה ב10 אחוז מהממוצע בOECD, אחוז היציאה לעבודה בקרב חרדים קטן באופן שלא קיים שום דבר דומה לו בשום מקום בעולם. זו חלוקת הנטל האמיתית. החילונים עובדים יותר מהמקובל בעולם כדי שיהיה אפשר להחזיק פה אוכלוסייה גדולה שכמעט ולא יוצאת לעבודה. אם עכשיו זה עוד אפשרי כשהחרדים הם "רק" 10 אחוז מהאוכלוסייה, כשאותם 50 אחוז מילדי כיתות א׳ יהיו 50 אחוז מהאוכלוסייה בגילאי העבודה, ללא שינוי מהפכני בדרך החיים החרדית, פשוט נקרוס.

    וזה מביא אותנו ל2, הנושא השני של המאמר, השיוויון בנטל הגיוס. החשיבות של זה, ואת זה גם החרדים מבינים, זה לא עצם השנתים שלוש שהחרדים ישרתו בשירות לאומי או בצה״ל, וגם אם זה יעלה קצת יותר לצה"ל, זו לא הבעיה. החשיבות של זה היא ששירות צבאי הוא משהו שדוחף באופן חזק להשתלבות בשוק העבודה מאוחר יותר בחיים. זה בדיוק מה שהחרדים כל כך מפחדים ממנו, היציאה מהגטו. גטו תרבותי הוא לא דבר רע בהכרח, למעט כשאותה קבוצה דורשת מאחרים לממן את עלות אחזקת הגטו התרבותי שלה.

    כשאוכלוסיה כל כך גדולה לא משתתפת בעבודה באחוזים כל כך גדולים, לא משכילה, ובעלת קצב הילודה הגבוה על פני כדור הארץ, לנסות להגיד ״אתם יודעים, זה בעצם לא בעיה כל כך גדולה לכלכלה הישראלית״ זה פתטי. כפי שהבנק העולמי , הOECD, קרן המטבע הבינלאומית, סטנלי פישר, וכל כלכלן וגוף כלכלי זר שסקרו את המצב בארץ, מדובר בבעיה הגדולה ביותר בטווח הבינוני עד ארוך למשק הישראלי ולאיום הגדול ביותר עליו. ואם יש לכם ספק כעת שהעלות של הבעיה הזו מגיע לעלויות ישירות, עקיפות, והפסד פוטנציאלי של תוצר של עשרות מיליארדי שקלים, חכו 10 שנים כשהעלויות האלה יהיו כבר בלתי ניתנות לנשיאה.

    השבמחק
  68. ממש אבל ממש לא מדויק הנתונים שלך....
    דרך אגב איפה עוד 5 מיליארד שהמדינה נותנת לעמותות? ש 80% מזה
    הולך לעמותות חרדיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. תוכל להביא את המקור לנתון הזה?
      כמה כסף המדינה מזרימה לעמותות חילוניות?

      ערן

      מחק
  69. בבקשה
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/409/266.html
    שמוניםאחוז מתקציב משרד הרווחה לעמותות הולך לעמותות חרדיות.
    הנתונים שהבאת למעלה לא כוללים את תקציבי משרד הרווחה, תקציבים מוסתרים של משרד החינוך ( למשל בתוך סעיף אמרכלות) , וגם לא את תקציבי משרד הדתות.
    בקרית ספר _ מודיעין עלית) כדוגמא - ישנם עשרות יבילים עם שלטים של מוסדות תורה. בשעות הבוקר רובם ריקים . חשבת פעם מה המרמריץ הכלכלי לזה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי,
      בוא נחזור לטענה של יאיר לפיד שרוב הכסף נמצא אצל החרדים. עמותת חדו"ש מצאה שנוסף לכל תקציבי החינוך והקצבאות הועברו לחרדים 850 מיליון ש"ח שככל שאני יודע מופיעים בהם הסעיפים שהעלת ולפי החישוב הכללי עוברים דרך תקציב המדינה 4.8 מיליארד ש"ח לחרדים. בוא ניקח את המקרה שטעיתי וזה לא נכלל בין ה850 מיליון ש"ח אז לפי הכתבה תוסיף לחישוב עוד 64 מיליון ש"ח. נו באמת? אז מצאנו עכשיו את הכסף? זה בסה"כ אפילו פחות משליש מהונו של יאיר לפיד לפי דיווחים בעיתונות.
      לגבי סעיפים מוסתרים אני לא יכול להתיחס אליהם כי הם יכולים להיות מוסתרים עבור כל מגזר. אם יש לך נתונים הבא אותם.
      לגבי השלטים - גם לזה אני לא יכול להתיחס ואולי מקורם בתרומות שהרי חלק גדול מימון החרדים מגיע מתרומות.

      אורי אפשר להמשיך להתווכח עם מיליון לפה מיליון לשם אבל מדוע כולם מתרעמים על עשרות מיליונים אך מקבלים בנחת את העובדה שעשרות רבות של מיליארדים נגבים מישראל עבור משכנתאות מכסף שהבנק מייצר כחוב. שנשאל לפיד אם הוא מתכוון לטפל בזה הוא אמר שזה מעניינו של בן ברננקי והפדרל ריזרב. בכל מקרה במקום להתאחד כולנו נגד הקבוצה הכי עשירה במדינה שמיישמת שיטה שמשעבדת את כולנו לבנקים דרך חכי"ם שממומנים על ידם, מריצים אותנו להתנגח מול הסקטור הכי עני בארץ.

      ערן

      מחק
    2. הכוונה שהונו של לפיד הוא בערך שליש מהתוספת לעמותות
      ערן

      מחק
  70. גם ההשוואה לסטודנטים למדעי הרוח מקוממת מאוד ממספר סיבות:
    * סטודנט בכל זאת משלם על הלימודים - לא מקבל כסף.
    * הסטודנט נבחן בכל זאת במבחנים אוביקטיבים. בישיבות מי שלא עומד בעומס הלימודי פשוט מפסיק להגיע ללימודים אבל הוא עדיין מתוקצב.
    * הסטודנט ממומן דרך מערכת ההשכלה הגבוהה לא ישירות. מערכת ההשכלה הגבוהה, ככלל היא העתיד שלנו

    השבמחק
    תשובות
    1. * שכחת לציין שסטודנט מקבל תנאים שאין לאף תלמיד ישיבה בלימודיו ובנוסף יכוללצאת לעבוד. לעומתו תלמיד הישיבה מקבל קצבה מגוחכת ואסור לו לעבוד כדי להגדיל את ההכנסות שלו.
      * זה לא נכון. תלמיד ישיבה מתוקצב רק אם הוא לומד בישיבה. אם זה לא כך הרי זו עבירה.
      * באותה מידה אפשר להגיד שהאברך הוא העתיד של הקהילה החרדית.

      ערן

      מחק
  71. הגבתי לרשומה כאן:
    http://orikatz.wordpress.com/2013/03/12/haredim1/

    השבמחק
  72. ככה זה כשמדברים על נושא שלא מבינים אני מתחיל לחשוד שזה הסיפור בכל הונשא שלך עם יצירת הכסף
    לענינינו.
    יש כמה נושאים שלא התייחסת אליהם במגזר החרדי.
    אברך חרדי לא משלם ארנונה
    עלות מעונות יום כל תינוק מימון של התמ"ת של 2000 ש"ח בחודש לעומת מי שעובד לא מגיע לסף הזה בכלל
    בנוסף בבתי הספר של ש"ס אולי בחלקם לומדים לימוד ליב"ה אבל משום שכחת את הישיבות
    בתור אחד שלמד בבית ספר תורני ולמד לימודי ליב"ה אני יכול להגיד לך שזה בולשיט אחד גדול.
    לימודי החול הם בסך הכל שעתיים ביום בשעות אחר הצהריים
    הזלזול בלימודים אלו הם מנת חלקם של כל המורים.
    בנוסף הכי חשוב בתי הספר של ש"ס הם עד גיל 13 לאחמ"כ עוברים לישיבה שם לא לומדים כלום!
    מי שלא לומד לימודי ליב"ה בהכרח נופל נטל על המערכת כי אין סיבה לצאת לעבוד בשביל 4000 ש"ח כשאין לך השכלה אתה מפסיד את הסיבסוד למעונות וכן את ההנחה בארנונה הבטחת הכנסה וכל דבר שקשור במבחן הכנסה.
    הסיפור של יצירת כסף הוא נושא בפני עצמו אבל זה עדיין לא אומר שהחרדים לא חיים על חשבון מעמד אחר.
    מי שלא יוצא לעבוד לעולם לא ישלם מיסים כך שיצור כסף או לא הקופה הציבורית נבנית מתשלומי מיסים של אלו שעובדים.
    יש הגיון בסיסי שעובד בלי קשר לסיפור עם יצירת הכסף שנבדקת אליו ואתה דוחף אותו לכל נושא גם אם הוא לא קשור

    השבמחק
    תשובות
    1. א. זה שאברך לא משלם ארנונה זה לא קרוב אפילו להיות מדויק

      ב. ארנונה בעיר שרובה חרדית כגון ב"ב, מודיעין עילית, אלעד וכדומה, זו בעיה פנימית של תושבי העיר החרדים, כל הערים האלו מסתדרות יפה מאוד ללא שום סיוע פיננסי חיצוני כידוע...

      ג. נשות האברכים רובן ככולן עובדות, כ"כ רוב ברור של האברכים מעל גיל 30 עובדים במשרות תורניות כגון מיישיבים, משגיחים רוחניים מגידי שיעורים פעילים בארגוני קירוב בוועדות צדקה, דיינים, בוררים, טוענים רבניים, סופרי סת"ם ועוד הרבה מקצועות שמאפשרים להם להגדיל את פרנסתם מבלי לצאת מהאופי התורני שלהם (וכמובן משלמים ממשכורות אלו מיסים)

      ד. בד"כ מי שבוחר באורח חיים חומרני הישגי (שהוא אגב עושה זאת למען עצמו ורק למען עצמו ואת המסים הוא משלם, אם בכלל, בחירוק שיניים) תמיד ישלם מסים (לפי החוקים המקובלים על כל פנים בעולם) יותר ממי ששואף פחות לחומרנות וממילא תמיד מי שמרוויח כפול ממך יוכל לנפנף מול עינך בתלוש המשכורת שלו ולטעון שבמידת מה אתה חי על חשבונו...

      ה. את ההערה הבאה אני מרשה לומר לך רק משום שהנך מעיד על עצמך כבוגר חינוך תורני כלשהו,
      ממתי תרומה נמדדת רק בכסף?!!
      מה עם "אם בחוקתי תלכו...ונתתי וכו'"?!
      (ולא שאין לי הרבה מה לומר גם לשיטת החילוניים החומרניים)

      האמת היא שהתירוץ האמיתי לכל הטענות מסוג זה נמצא במסכת כתובות בעמוד האחרון כמה שורות לפני סוף המסכת (עיין במיוחד ברש"י על המקום), אם עדיין נשאר בך משהו מהתורה שלמדת בוודאי אתה יודע שהתאריך לנבואה זו הוא לתקופתנו...

      מחק
  73. המאמר מכיל חצאי אמיתות, הנחות שלא הוכחו, וניתוחים שיטחיים. אני לא אכנס לכול טענה וטענה. אתרכז בטענה אחת מספר 8 לגבי אבטלה. הכותב טוען כי אם נכניס את החרדים והערבים לשוק העבודה נגיע למצב אבטלה של 30% - והמסקנה המתבקשת היא שלא צריך לעשות צעדים להכניסת לשוק העבודה. מדובר בטענה מופרכת. ראשית , אם יש בעיה של אבטלה עדיף שהיא תצוץ בסטטיסטיקה , אין טעם לומר שיש לנו שיעור אבטלה של 6% כאשר האבטלה האמיתית היא 30%. שנית, כפי שהמדינה קלטה מיון עולים מרוסיה ולכולם נמצאה תעסוקה, כך יימצה תעסוקה לחרדים ולערבים. הם יצרכו יותר חלב, יותר בגדים, יותר טלפונים וכו. חלקם יהיו בעלי עסקים, חשמלאים, מכונאים, מורים וכו.

    השבמחק
  74. החרדים מצידם ברגע שיסכימו לקלוט אותם במקומות עבודה הם יקפצו על זה הבעיה היא שאחוזים גבוהים מאוד מהמעבידים החילונים לא ששים לקבל אותם וגם חלק מאלה שמקבלים אותם לא ממש מתיחסים אליהם כבני אדם, ואגב האחוזים של החרדים שיושבים בכולל ולומדים ולא מנסים לחפש עבודה הם כמעט לא בנמצא ואני חושב שאלה העילויים שעליהם מדבר יאיר לפיד שאותם לא צריך לגייס

    השבמחק
  75. מאמר מגמתי, מוטה ובעיקר, לאקוני ונעדר המון עובדות ונתונים, אשר אם היו מוזכרים במאמר, היה בהם כדי למוסס את תוכנו:
    1. במניין כל הכספים שמוקצים לחרדים, שכחת את הכספים מביטוח לאומי: הבטחת הכנסה, גמלת אברך ועוד. המס' גבוהים בהרבה.
    2. סעיפים 2 - 4 לעיל אינם מתייחסים למהות המרכזית של הצבא: כור היתוך לחברה הישראלית. השירות הצבאי יוצק מהות ואתוס לאומי לכלל הציבור באופן שמוריד חיכוחים, שסעים בין הקבוצות השונות, ותורם לחוסן החברה האזרחית. כמו כן, גיוס חובה לכולם (גם בשירות לאומי אך פחות) יש כדי ללמד ציבורים חלשים / מוחלשים נורמות של חברה מתקדמת כולל נורמות של דבקות במשימה, הוגנות, חריצות ועוד (שנראה כי אינם נחלת הציבור החרדי).
    כמו כן, מטרה עקיפה היא לגרום לשילוב ואינטגרציה חברתית של הציבור החרדי בחברה הכללית (לאו דווקא חילון אלא השתלבות בדומה לציבור הדתי לאומי).
    3. אוניברסיטאות - אין להשוות בין תרומת אוכלוסיה משכילה (אקדמית) לרווחת הכלל, כולל ביזמות ובעובדים שכירים מיומנים ומלאי מוטיבציה, לעומת ציבור בור ועם הארץ שאינו יודע מתימטיקה, מחשבים, אנגלית וכו. אכן יש בעיית השתלבות של החרדים בשוק התעסוקה היות וכישוריהם נמוכים ביותר (הרבנים שלהם גרמו לכך במכוון, ע"מ ליצור תלות של הציבור במנהיגיו). השכלה אקדמית מחזירה את עצמה פי כמה וכמה מונים בתוך שנים מעטות: הקמת בתי עסק וחברות חדשות ע"י קהל משכיל, פיתוחים טכנולוגיים חדשים ועוד. לימוד בישיבות כשלעצמו - לא תורם אגורה לתוצר הלאומי.
    5. מערכת החינוך החרדית - יש בה גם דברי טובים (טוענים שגמר"א מפתחת את החשיבה)אולם אין היא כוללת ולא במקרה, לימודי ליבה אשר גם מחזקים את הפטריוטיות והאינטגרציה החברתית של הפרט בחברה, גם מחנכים לאזרחי טוב יותר, ובמיוחד - נותנים לו כלים להשתלבות עתידית מוצלחת בשוק העבודה. את כל אלו המערכת החרדית לא מספקת ועל כן - צריכה להשתנות.
    6. יש מחסור של מאות אלפי עובדים בתחומים הבאים: חקלאות, בניין, תיירות (בעיקר מלונאות) ועובדי תעשייה מיומנים. יתכבדו החרדים החדשים, המיומנים, אשרי יודעים אנגלית ולמדו בצבא כיצד לרתך/ למסגר/ להפעיל ציוד מכני כבד/ יודעים אנגלית ומחשבים ויצטרפו לשוק העבודה. ומוטב שעה אחת קודם.

    השבמחק
  76. מאמר מעולה בימים שבהם מצווה לשנוא שומרי מצוות גם שלא יודעים את העובדות.
    לכמה אמירות עקומות שחזרו על עצמם
    1.שהחרדים יצאו לעבוד! המציאות בשטח יותר מ50 אחוז מהציבור החרדי כבר עובד. במגזר החילוני מדובר על סביבות 80 אחוז שעובדים. כך שההבדל הוא 30 אחוז. ועדיין חילונים יכולים להגיד בלי בושה פרזטים עצלנים.אין מה לומר הכללה גזענית.הנתונים עפ"י התמ"ת.
    2. כל הדיבור על קצבאות הילדים ותקציב החינוך התקציב הזה מגיע בזכות (עפ"י הדעה שרק מי שעובד יש לו זכות קיום) לפחות ל50 אחוז מהילדים החרדים שהוריהם עובדים, ועדיין השיח הוא כביכול אין לגיטמיות לתקציב הזה.
    3.לגבי לימודי הליבה שטוחנים לנו כל הזמן:היום אפשר להשלים בגרויות תוך שנה פלוס. וזה מה שחרדים עושים אם הם מחליטים ללמוד לימודי תואר.
    מדברים על בורות בלי הפסקה שוכחים שמוסדות החינוך לבנות נלמדים כל לימודי הליבה והתלמידות החרדיות עברות בגרויות/ חוצים, והמגזר החילוני רק יכול לקנא בחריצות שלהן (הראש שלהם לא בבנים ולא בכוכבים) ועדיין חברי כנסת כבודים מרשים לעצמם לכנות מגזר שלם בור פרמיטבי. מסקנות להסיק לבד...
    3.אתם שמים לב למה שאתם מדברים? חילונים הרי מתהדרים בדמוקרטיה. משום מה בסוגיות האלו מותר לכפות גיוס!!! דבר שהיה בהיסטוריה רק במדינות מלוכניות וקיים עד היום במדינות ערביות וטוטליטריות.בלי טיפת בושה להכריז שרוצים לכפות את התרבות שלהם על מגזר אחר.זאת לגמרי פגיעה בזכיות אדם שהבסיס שלה היא שלכל אדם יש זכות לחיות לפי אמונותו. כל הדיבורים על גיוס וכור היתוך הם בדיוק למטרה לכפות את התרבות החילונית על היהודית. רק תחשבו שחרדים היו כופים על חילונים להכנס לישיבות...!


    השבמחק
  77. רגע בוא ונעשה סדר....

    נכון המדינה משקיעה יותר בסטודנט אבל סטודנט זה רק לשלוש או ארבע שנים, אברך יכול להיות אברך כל החיים.
    לגבי הטענה של אחת המגיבות כאן: "סטודנטים יכולים להיתמך על ידי המדינה במשך שנים רבות, אם הם ממשיכים לתואר שני ושלישי"
    ובכן: תואר שני עולה הרבה כסף לסטודנט ולא כולם יכולים להתקבל לתואר שלישי (מעט מאוד מתקבלים לדוקטורט\תואר שלישי).
    אז הטענה כאילו המדינה מממנת תואר שני או שלישי היא לא נכונה בכלל

    השבמחק
  78. יש לזה שם - יהודי ששונא חרדים הוא חרדופוב, או שנאת חרדים
    אם היה מדובר בגוי, הוא היה אנטישמי. http://healworlds.blogspot.co.il/2014/02/blog-post_5.html

    השבמחק