יום שלישי, 10 בינואר 2012

מאוכזבים ממנהלי קופות הגמל? נמאס לכם מהעמלות הגבוהות? יש אלטרנטיבה

במאמר הקודם העלתי את כתבת התחקיר היוצאת מן הכלל של התוכנית "המקור" בערוץ 10. מי שעדיין לא צפה שלא יפספס. בכתבת התחקיר הזה עולה סימן שאלה גדול את מי בעצם משרתים מנהלי הקרנות שלנו -אותנו או הטיקונים? 
אבל בנוסף לסימן השאלה סביב הלויאליות של מנהלי הקרנות (לפחות אלו שמופיעים בכתבה) ,אנחנו גם משלמים להם הרבה בשביל שישרתו את האינטרס שלהם . למרות שרובנו אינם יודעים: יש לנו אלטרנטיבה ,אמנם חלקית בינתיים, אבל כזו שיכולה לחסוך לנו הרבה כסף.

ב5 לאוגוסט 2009 אישרה ועדת הכספים פה אחד את תקנות הפעלתן של קופות גמל בניהול אישי בישראל.לראשונה אז ישראל הצטרפה לארה"ב ,שלמעלה מ30% מהחוסכים שם מנהלים כספם במודלים דומים, ולבריטניה שהסכומים שמנוהלים שם בקרנות דומות כבר מזמן עברו את ה200 מיליארד פאונד.
בתחילת שנת 2010 קיבל בית ההשקעות מיטב אישור ממשרד האוצר להפעלת קופת גמל בניהול אישי (IRA), בכך היה למעשה הגוף הפיננסי הראשון בישראל שמפעיל קופה כזו. האישור הזה הגיע בניגוד לדעתם של הבנקים וסוכני חברות הביטוח.
כרגע ההשקעה מוגבלת עבור
* מי שיש לו קופת גמל נזילה במעמד עצמאי (כלומר זה לא תופס לשכירים אלא אם פתחו קופה כזו באופן עצמאי)
* לקרן השתלמות לעומת זו, רשאי להצטרף כל עמית בין שהוא שכיר ובין שהוא עצמאי, בין שכספיו נזילים ובין שלא.
רוב ההגבלות האלו עד כמה שבדקתי לא קימות בארה"ב ובממשלה הבטיחו להמשיך לבחון את הנושא מתוך כוונה אולי להסיר עוד מגבלות בעתיד.

משמעות החיסכון בקופת גמל אישית הינו מתן אפשרות לחוסך לנהל באופן בלעדי את חסכונותיו. על פי מודל זה, הכסף שצובר החוסך לעת הפרישה, החיסכון הפנסיוני שלו - מנוהל על ידו והחוסך יכול לקבוע היכן וכיצד להשקיע את הכסף,תוך קבלת פטור ממס, כפי שניתן בשאר הקופות.

אם אתם חוששים להשקיע דרך אפיק זה, הרי לא כולנו בנויים לכך ולא לכולנו יש את הכוחות הנפשיים והזמן להתעסק עם זה, גם במקרה זה תוכלו לתרום את תרומתכם הצנועה למען צדק חברתי על ידי כך שתפיצו לכמה שיותר אנשים את האופציה הזו. אני מעריך שלא סתם רובנו לא יודעים על זה. העמלות על מסלול זה נמוכות דרמטית ובתי ההשקעות מן הסתם מרויחים עליהם פחות ,ככה שהרבה אינטרס לפרסם את זה אין להם. זו הסיבה שרבים מאיתנו אינם מודעים לאפשרות הזו בה כולנו יכולים להשקיע במודל זה ובכך לחסוך עשרות ומאות אלפי שקלים על עמלות.

קראו את הכתבה הבאה מתוך TheMarker מה18.1.10
לחצו על הכתבה כדי לראות אותה במלואה:

Image and video hosting by TinyPic


מקורות ידע נוספים:
http://www.ipensya.co.il/kupot-gemel/ira/
http://www.themarker.com/markets/1.536647

תודה לחבר האתר אבי גדעון שעורר את תשומת ליבי לנושא.


מאמר זה נכתב על דעתו בלבד של הכותב ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו. הכותב אינו יועץ השקעות וסקירה זו אינה מתחייבת להיות מדויקת בפרטיה ואינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

6 תגובות:

  1. מנסיון אישי, העברתי קופת גמל במעמד עצמאי למיטב IRA ואני מבצע את ההשקעות דרך פלטפורמת מסחר שלהם
    העלות שלי היא 0.07% קניה מכירה מניות 0.05% תעודות סל 0.03% אג"ח ממשלתי 0.04% אגח קונצרני + 19 ש"ח דמי ניהול חודשיים ומקבל ריבית על כסף שנמצא בהמתנה (טרם הושקע) פריים מינוס 2.2%.
    מי שיודע לסחור בבורסה זו אכן דרך יחסית זולה מינימום הוצאות ואתה לא יכול לבא בהאשמות שאתה מפסיד כסף אם ההשקעה נכשלת.
    אני משקיע בתעודת סל זהב שקלי כבר שנתיים ואכן זה עובד יפה מאוד.
    בהצלחה למי שמאמין ביכולתו .

    השבמחק
  2. תודה רבה, מידע חשוב ביותר

    רונן נ.

    השבמחק
  3. Who needs lawyers, doctors you-name-it when we have Google?...
    What's needed it to "tighten the noose" on the money managers, that's all.
    Also, I've yet to see a definition of what is exactly "social justice" without it , to me, it's a blank statement.
    - Eran

    השבמחק
  4. Eran
    צדק חברתי הוא שהאנשים שמנהלים לנו את הכסף לא ירויחו יותר ממי שהשקיעו אצלם את הכסף, אין בזה שום הגיון ויש פה עוולה (גם חברתית) שמשקיעים מחויבים לעשות זאת ללא אופציה אחרת או ללא ידיעה שיש אופציה אחרת

    השבמחק
  5. תודה תודה תודה

    לא הייתי מודע בכלל לאופציה הזאת, אני שכיר אז כנראה שאעביר את קרן ההשתלמות שלי לגוף זה.

    אבירם

    השבמחק
  6. רבותי אתם טועים, בקרוב לא יהיה ערך לשטר כסף או לתעודת סל אשר אגב ממונפת בעשרות אלפי אחוזים ואין מאחוריה כלום, תקנו קופסאות שימורים זו ההשקעה שתהיה הכי משתלמת בהמשך

    השבמחק