יום שישי, 6 בספטמבר 2013

התדרדרות נוספת בכור בפוקושימה - צפו בתעוד הוידאו האחרון מהכור

בעוד ראש ממשלת יפן דן עם אובמה על פעולת תגמול בעקבות האסון שנגרם בסוריה משימוש בחומרים כימיים, ממשלתו איבדה שליטה על אסון שמתרחש במדינתו בעקבות שימוש בחומרים רדיואקטיבים. כפי שהיה צפוי , ההדרדרות הבילתי נמנעת בכור היפני נמשכת. רק בתחילת השבוע דווחתי פה על רמות קרינה עצומות הנפלטות מתוך רחבי הכור ,אלא ששלושה ימים אחרי כן כבר דווח כי עוצמת הקרינה גדלה בעוד 20%. הממשלה היפנית החליטה להתערב עם פתרון שמעולם לא יושם ואיש לא יודע איך בכלל אפשר ליישם אותו.  חלק מההתרחשויות בכור מוסתרות מהציבור. הנה המידע שכבר הודלף החוצה.



מתחת למתקן בפוקושימה עוברים בכל יום טונות רבות של מים תת קרקעיים שכמותם הולכת וגדלה מידי יום. המים מתערבבים עם מים רדיואקטיביים בטמפרטורה מסוימת ,שמשמשים בסופו של דבר לקירור הכורים. טפקו , החברה המתפעלת את הכור, מנסה למנוע מהמים המזוהמים לדלוף אל עבר מי התהום ומשם אל הים. היא בנתה לשם כך בחפזון עשרות מיכלי ענק ,שאמינותם מוטלת בספק, כדי לקלוט את המים האלה. סה"כ יכולת האחסון של המיכלים היא  כ330,000 טונות של מים מזוהמים (כ130 בריכות שחייה אולימפיות). מאחר שכמות המים במיכלים כבר קרובה לשיא הקיבולת של המיכלים, ניסתה החברה להקים חומה שתמנע את מעבר המים אל הים. גם פתרון זה נכשל שכן המים הגואים הצליחו לעקוף החומות. כעת המצב הוא שטונות רבות של מים רדיואקטיבים דולפים גם מהמיכלים וגם מהמאגר התת קרקעי בכל יום.
אלו היו עד כה הבשורות הרעות. הבשורות הרעות מאד הן שקצב ועוצמת הדליפה עולות בכל יום יותר ויותר. כך נמדדה ביום שבת קרינה של 1800 מיליסיוורט לשעה ליד אחד המיכלים. מדובר בעוצמת קרינה  שיכולה להרוג אדם שנחשף אליה בתוך ארבע שעות בלבד. שלושה ימים אחר כך כבר דיווחה רשות הגרעין ביפן כי נרשמה קרינה של 2200 מיליסיוורט לשעה. עליה דרמטית ביחס לזמן של 20% מהפעם הקודמת.

תמונות ראשונות מאתמול (חמישי לספטמבר) מאיזור הדליפה במיכלי האחסון של המים הרדיואקטיבים:


הדרך היחידה שמצאו הרשויות חסרות האונים ביפן כדי להקל על המצב, היתה לשנות את יחידות המדידה של הקרינה המדווחות לציבור. כך במקום שידווח על קרינה של 2200 מיליסיוורט לשעה -הם מדווחים לציבור על 0.0000022 ג'יגסיוורט לשעה. אמנם מדובר בסך הכל בהמרה טכנית של יחידת המדידה ממיליסיוורט לגיגסיוורט ,אבל נשמע הרבה פחות מסוכן ויותר מרגיע עבור הציבור המבולבל.

ממשלת יפן הודיע בימים האחרונים שהיא מתערבת במשבר. לא חלילה החשש לשלום התושבים והזיהום הסביבתי היו בראש שיקוליהם לצאת במהירות עם הההודעה הזאת. החשש הגדול היה ,שהדליפה תשפיע על שיקולי בחירתה של טוקיו על ידי הועד האולימפי כמארחת התחרויות ב2020. ראש ממשלת יפן שינזו מיהר לפיכך לכנס מסיבת עיתונאים והודיע על כך שממשלתו החליטה לפתור את הבעיה וכי הדבר לא אמור להשפיע על אירוח התחרויות בעוד 7 שנים. הממשלה היפנית החליטה להקצות כ–472 מיליון דולר לצורך הקמת חומה קפואה תת־קרקעית שאורכה 1.4 קילומטר. החומה תקיף את ארבעת הכורים שניזוקו. הרעיון הוא להחדיר צינורות מתחת לקרקע סביב הכורים ולהזרים לתוכם חומר מקפיא. הקפאת הקרקע על פי המומחים תיצור חומה בילתי חדירה סביב המים הרדיואקטיבים ובכך תמנע את זרימתם למי התהום ולים.

השאלה שנשאלת פה היא האם הטכנולוגיה הזו של הקמת המקפיא הגדול בעולם, שלא נוסתה באף מקום אחר ,יעילה בכלל? נקודה נוספת היא שבשביל להזרים מספיק חשמל לתפעול המיזם צריך כמות אנרגיה שמצריכה תחנת כוח יעודית רק לצורך הקפאת הקרקע.האם היפנים מתכוונים לפיכך להקים לשם כך כור גרעיני נוסף או שיפעילו שוב את הכור המקרטע  בפוקושימה? וגם אם יתגברו על כל הבעיות, המיזם יתחיל לפעול רק במרץ 2015 לכל הפחות . בינתיים הנזק לסביבה באיזור מורגש היטב ויש אפילו דיווח על הרס דגה באזור. הנזק לא נעצר שם, שכן הוא מגיע בסופו של דבר גם לצלחת האוכל של האזרח היפני ,ולפי הערכות מומחים יגיע לחופים המזרחיים בארה"ב בתוך 5 שנים.

מקורות:
ZeroHedge
הארץ 

14 תגובות:

  1. אם זה יעבוד נבנה חומה תת קרקעית קפואה בין רצועת עזה למצריים

    השבמחק
  2. ערן, זה לא שלא אכפת להם מהאנשים והם חושבים רק על הוועד האולימפי. הם פשוט באמת לא יודעים מה לעשות. לדעתי אתה יכול להיות בטוח שיש לא מעט אנשים שמשתדלים מאד לפתור את הבעיה. הייתי אומרת שאפילו רובם. חוץ מזה שהם נמצאים באותה הסירה.

    השבמחק
  3. ערן, יש טענה שהידיעה על הלוויתנים אינה נכונה ומדובר בתמונות מ2010 בניו-זילאנד.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים איתך, ערן שים לב תגובות בסרטון

      מחק
    2. http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/08/20/new.zealand.whales/index.html

      מחק
  4. האיום מפוקשימה לא גדול, החשש והדיון צריכים להיות סביב בניית כורים רדיו אקטיביים חדשים באזורי מגורים צפופים והנזק שעלול להגרם אם אחד מהם ידלוף.
    בעצם אין הרבה אפשרות בעתיד אלא רק לעבור לכורים גרעיניים, מדברים כיום אפילו על כורים גרעינים קטנים ברמה שכונתית.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש אפשרויות רבות העומדות בפני האנושות (והן הרבה פחות מסוכנות) לייצר אנרגיה ירוקה וזמינה.
      ורים גרעיניים הם לא האופציה היחידה.
      אנרגיה סולארית, אנרגית רוח וגלים, ביו גז וטכנולוגיות נוספות שכבר קיימות - רק ליישם....

      מחק
  5. יו"ר לוידס אוף לונדון, ג'ון נלסון, מזהיר מפני סיכונים מערכתיים בסדר גודל של אלו שהובילו למשבר הפיננסי ב-2008
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.2114213

    השבמחק
  6. הפתרון שלהם נשמע מאוד בעייתי. אבל אני לא מומחה גרעין ואין לי מושג מה להציע שיהיה מוצלח יותר.
    דווקא במקרה הזה, כשהאחראים והמהנדסים והממשלה כולם חוטפים את אותה הקרינה ופוגעים בילדיהם אני בטוח שהם רוצים לעצור זאת כמה שיותר מהר.

    השבמחק
  7. הפתרון שלהם נשמע מאוד בעייתי. אבל אני לא מומחה גרעין ואין לי מושג מה להציע שיהיה מוצלח יותר.
    דווקא במקרה הזה, כשהאחראים והמהנדסים והממשלה כולם חוטפים את אותה הקרינה ופוגעים בילדיהם אני בטוח שהם רוצים לעצור זאת כמה שיותר מהר.

    השבמחק
  8. ערן היקר,
    המידע כאן מדאיג וחשוב שהבאת אותו במאמר. אני מוצא חובה להסתייג בנחרצות מהפתיחה המנסה להעמיד את האסון הכואב באיזשהו סוג של הקבלה לטבח המתואב שביצע הקצב מדמשק ללא אבחנה בגברים נשים וילדים. ראש ממשלת יפן צריך להשתתף בצורך המיידי לנקוט עמדה ברורה נגד ואף לפעול כדי שיהיה ברור שלא ניתן לעשות זאת ולהמשיך בעסקים כרגיל. חובתו כפולה כבן לאומה שחוותה את הטראומה של הירושימה ונגסקי.
    בברכה,
    דורעם

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דורעם,
      אין פה ניסיון להקביל בין מה שקרה בסוריה לבין מה שקרה ביפן אלא מדובר בהעברת ביקורת על כך שבזמן שמתרחש אסון בקנה מידה עולמי (יש יגידו היסטורי) מוצא ראש הממשלה היפני זמן לטוס לקצה השני של העולם כדי לדון בין השאר עם אובמה בענייני התקיפה בסוריה.

      ערן

      מחק
  9. ערן, אם ראש ממשלת יפן לא ימצא זמן לדון עם אובמה אז יש סיכוי שהוא יאלץ למצוא זמן לפתור עוד בעיות ש"פתאום" יקרו.
    גם על היפנים מופעלים כל מיני לחצים.

    השבמחק