יום שני, 23 בפברואר 2015

ראש המטה הכלכלי בכולנו: "נוריד את מחירי הדיור מקסימום ב15%-5%; נטיל מס משמעותי על משקיעים"

תכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית (קול ישראל)

ירידת מחירים בין 5% למקסימום 15% במחירי הנדל"ן מבלי לדרוש את התחיבות הממשלה ליעד זה. מיסוי כבד של משקיעי הנדלן.  הבטחות על הורדת מחירים כללית במשק שלא ברור איך מסתדרות עם יעד האינפלציה וגם הטלת פיקוח על מחירי הגז - אלו חלק מהבטחות הבחירות של "כולנו" כפי שהוצגו על ידי אלי כהן המשמש כראש המטה הכלכלי של הפלגה.





לזכותה של מפלגת "כולנו" יאמר כי היא מחזיקה במצע הכלכלי מהמפורטים שהציגה איזשהיא מפלגה בישראל במערכת הבחירות הנוכחי. בימים בהן יש מפלגות שהן ללא מצע - מדובר בהישג לא מבוטל. 

רו"ח אלי כהן המשמש כראש המטה הכלכלי של כולנו ומועמד מס. 8 מטעמה לכנסת, טוען בתכנית הרדיו של הכלכלה האמיתית כי היעד של מפלגת כולנו להורדת מחירי הדיור יהיה בין 5%-15% לקדנציה בת 4 שנים. למרות זאת הוא מסרב להתנות את כניסת כולנו לקואלציה בהעברת החלטת ממשלה להוריד את מחירי הדיור על פי יעד זה. הוא מגלה כי אחד הכלים של כולנו להגיע אל היעד הוא למנוע ממשקיעים לרכוש דירות נוספות על ידי הגדלה משמעותית של מיסי הרכישה ו"תמרוץ" בעלי 3 דירות ויותר למכור את דירותיהם.

כהן לא מקבל את הנתונים שפרסם הלמ"ס בנובמבר האחרון בהם נטען כי היצע הדירות בארץ נמצא בשיא ולמעשה היום יש עודף בדירות בישראל. למרות זאת את רוב תכנית הדיור מייחדת כולנו לשינוי מבני ברשות מקרקעי ישראל ולהגדלת היצע הדירות באופן דרמטי, כהן שולל את החשש כי כולנו עלולה להקים ערי רפאים בישראל.

כולנו , על פי כהן, תומכת בהטלת פיקוח על מחירי הגז אך במקביל הוא לא הסכים לחשוף מה יהיה מחיר המקסימום  שתדרוש כולנו ממשקיעי הגז לעמוד בו.

כהן לא הצליח להסביר את הקונפליקט בין הצהרת כולנו כי תוזיל את סל המוצרים והשירותים הממוצע במשק למרות שאין בכוונתה לשנות את יעד האינפלציה הממשלתי להעלות את אותו סל בין אחוז לשלושה אחוז בשנה.
גם כולנו כמו שאר המפלגות מבטיחה כי לא תעלה מיסים אלא תשיג את מימון התוספת הדרושה דרך רפורמה בגביית מיסים והטלת מס ירושה.


23 תגובות:

  1. כל עוד שאין מפלגה שמתמודדת באמת עם רפורמה במערכת הכסף, קרי כסף ריבוני בר-קיימא, שמשמעותו שרק המדינה היא שתפיק את היצע הכסף למשק - כפי שידוע לקוראי אתר זה הבנקים הפרטיים הם שמפיקים את רוב היצע הכסף - לא ייתכן שינוי אמתי בכלכלה וברעות החולות המבניות שלה והן בועת הדיור, יוקר מאמיר, פקיעת בועות ומיתון כבד והר החובות של כל הסקטורים ההולך ומרקיע לשחקים. לכן אין להאמין לאף פוליטיקאי. ליאיר לפיד היו כוונות טובות, אך שוטה שכמותו, נתן לנערי האוצר להדריך אותו ואחר כך לפישר, כל אלה הינם אינטרסנטים שמייצגים את הבנקים כנגד האינטרס הציבורי הרחב.

    השבמחק
  2. אני מכיר כמה בעלי דירות שמשכירים אותם בהרבה אלפי שקלים ולא משלמים על זה אגורה מס
    ואלה ששוכרים את אותם דירות נאנקים תחת השכירות הגבוהה
    אולי הגיע הזמן למסות את הענף הזה שדופק את החיים לזוגות צעירים

    השבמחק
    תשובות
    1. מאחר ואף אחד לא מיישם מילה אחת מהמצע,בשביל מה צריך את הקשקוש הזה ?

      מחק
    2. מעל 4900 (אם אני לא טועה) הכנסה מדירה\דירות אתה חייב לשלם מס.

      מחק
  3. לדוד ול 10:58
    דרושה תחרות אמיתית בבנקאות ובשוק האשראי בכלל.
    אני כלל לא בטוח שהמדינה תפיק כסף בשיטה מאוזנת ואחראית. גם כיום המדינה עושה זאת ע"י הנפקת אגרות חוב.
    ומה יועיל מיסוי שכר הדירה לשוכרים? רק יעלה את שיעורו.
    ובכל זאת, צריך למסות באופן אחיד ובאותם כללים כל הכנסה. לא משנה מה מקורה. כל הקשקושים של "מס רווחי הון", "מס הכנסה" וכדומה זה יצירת בלבול ומאבקים אינסופיים בין בעלי אינטרסים שונים.
    צריך תחרות תחרות תחרות ושקיפות שקיפות שקיפות ופישוט פישוט פישוט של מערכת המס ופחות פחות פחות התערבות של המדינה בכלכלה. זה המצע שאני מחכה לו.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי.
      תחרות בבנקאות על מה. האם נוציא לתחרות את הפקת הכסף המדינתי. אם אתה מצפה לתחרות על העמלות . זה בערך כמו לצפות לתחרות משלושת ענקי הסלולר לפני הגעת הצרפתי.
      כנראה שלא שמעת את הראיון או לא הבנת מה נאמר שם. כולנו של כחלון מציעה רפורמה ענקית מנהלתית אבל מודה ומתחייבת שלאחר ביצוע הרפורמה ( קשה לראות איך זה יקרה) מחירי הנדל"ן ירדו בתרחיש האופטימי ב 3% בשנה. זה לעג לרש. זו לא בשורה לדור הצעיר זו מריחת זמן. שים לב שעל השאלה לגבי מיסוי דירות להשקעה אלי כהן לא ממש ענה. הפתרון הוא פתרון במגרש המוניטארי ולא פתרון הנדסי. רוצה שמחירי הדירות ירדו . קבל החלטה למסות את הדירות להשקעה מהדירה השלישית ב20% לשנה. כל הדירות יעופו לשוק המכירה והמחירים יצנחו במהירות.

      מחק
    2. I own apartments in Canada and I pay income tax on the profits, as long as Israel needed apartments for rent for immigration purposes, it made sense to give a break on rental income, since there is enough apartments, it would not be such a crime to tax that business, it can be introduced in stages in order not to shake the real estate market to hard, and the tax should increase until it reaches the full tax based on the tax bracket of the landlord.

      מחק
    3. to 15:02
      in USA mortgage interest is tax deductible expense, i guess in canada also. then it is very logical to ask you to pay tax from rental revenue...
      in israel it is not tax deductible expense ...

      מחק
  4. ערן,

    אשמח אם תוכל להסביר מספר טענות שלך:
    1. לגבי היצע הדירות שנמצא בשיא ולכן יש עודף - זה עדיין לא אומר שיש עודף זאת פרשנות שלך (או של בנק ישראל). מניין לך שהשיא הנוכחי זה מה שמספיק כדי לעמוד בביקוש? יכול להיות שההיצע צריך להיות יותר גדול על מנת לגרום לירידת מחירים.
    2. אתה טוען במאמרים אחרים שאם תהיה ירידת מחירים - אז למדינת ישראל תיווצר בעיה של הכנסות כתוצאה מירידה במיסוי של הדירות מה שיגרום למשבר כלכלי. תקן אותי אם אני טועה, ההכנסות ממיסים של דירות הם כ7 מיליארד שקל בשנה כאשר לפני הבועה זה היה כ4 מיליארד שקל בשנה. אז ירידה של 3 מיליארד חזרה זאת הבעיה הגדולה של המדינה בהכנסות ממיסי נדל"ן? מה אני מפספס כאן?
    3. אתה טוען במאמרים אחרים שירידה במחירי הנדלן תיגרום לירידה בהיקף המשכנתאות מה שיגרום בהכרח לפשיטות רגל משמעותיות שיסכנו את הבנקים מה שיגרום למשבר כלכלי גדול. תסביר שוב איך ירידה של 25% במחירי הדירות תיגרום למצב כזה? יכול להיות שגודל המשכנתא יירד אבל כמות המשכנתאות יכולה לגדול מה שיגרום להיקף המשכנתאות להיות יחסית יציב וגם אם יירד זה לא בהכרח אומר שתהיה קטסטרופה. תסביר איך אתה מגיע לזה?

    תודה,
    מיכאל.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. לדעתי יש אזורים שהביקוש שם לא מטורף, אבל האווירה הכללית של המשק דוחפת את המוכרים לעלות את המחירים. צריך לבנות כמו שבנו לעולים ב שנות ב 90 (שרון שר הבינוי) בונים שכונות שלמות, אז אמדו בינינים עם דירות ריקות, לדוגמא בביניין של הורים שלי הדירה האחרונה נמכרה כ שנה וחצי לאחר סיום הבניה.... היום זה לא ככה.
      2.אני לא בטוח שזה 7 מיליארד... בגדול מדינה מקבלת כ 50% מהכסף שאתה משלם על דירה חדשה, באזורים שונים זה שונה אבל בגדול... המדינה מוכרת קרקע ביקר + 18% מע''מ מהמחיר + מס מכל החברות שבונות וכו' .... אז צריך לחשב את המספר המדוייק...
      3. ערן מצביע על משברים שהיו בארהב ספרד ואירלנד, והוא רק מציין את האמירות של בנק ישראל וכו'.... ואז מאתגר את אלי כהן בשאלה זאת.... אני אישית חושב שאם תהיה פה ירידה של כ 20-25% בעשור, אז הבנקים יתמודדו הם מאוד שמנים.... כתוצאה מכך המחיר הריאלי ירד ב 40-50% ואז הכל יהיה סבבה...

      מחק
  5. מיכאל

    1. הכלכלן הראשי לשעבר במשרד האוצר ד"ר מיכאל שראל טוען כי אין מחסור בדירות בישראל. ראה מאמר בגלובס מאתמול http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001012016 . כך שאם ערן טוען זאת הוא בחברה טובה.

    2. אתה לא מפספס כלום. אם תהיה ירידת מחירי דיור המדינה "תפסיד" מכך הכנסות. היא תרוויח במקומות אחרים: אזרחים שמסוגלים לקנות דירות, יותר כסף פנוי אצל האזרחים.

    3. זו נקודה חשובה. אם קנית דירה במליון ש"ח ולקחת עליה משכנתא של 700 אלף (70%), כאשר מחיר הדירה ירד ל-750 אלף אחוז המשכנתא שלך יהיה 93% מערך הדירה. כשתמכור את הדירה הסיכוי שלך להחזיר את המשכנתא קטן בצורה משמעותית זה סיכון גדול לבנק. במידה ותהיה ירידת מחירים של 25% יהיו מקרים רבים שבהם המשכנתא שנותרה לחייבים תהיה גבוהה יותר מערך הנכס. זה הסיכון של הבנקים.

    אבל.... זאת לא סיבה להפסיק לחתור לירידה משמעותית במחירי הדיור. הבנקים כידוע יוצרים את הכסף יש מאין בתהליך ההלוואות ויצטרכו למצוא את הפתרון שהבנקים לא יקרסו בעת ירידת המחירים.

    השבמחק
    תשובות
    1. http://rotter.net/forum/scoops1/185546.shtml?utm_source=rotter.net&utm_medium=mivzakside

      מחק
  6. הערות:

    1. שקיימים בשוק כ 50000 דירות ויותר המהוות דירה שניה ושלישית, איננו עודף היצע, כיוון שהדירות הנ"ל בבעלות פרטית ואינן מוצעות למכירה.

    2. ציטוט : "בסך הכול עמד שיעור בעלי הדירות מכלל האוכלוסייה ב-2012 על כ-68%."
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4629508,00.html

    מכאן של 30% אין דירה משלהם וניתן להעריך זאת בכ - 2 מיליון אזרחים בוגרים.
    בחישוב ע"פ דירת חדר מדובר במחסור של 2 מיליון דירות חדר. בחישוב ע"פ דירת 3 חדרים מדובר על מחסור של כ 700000 דירות. המחסורים האלה גדולים בהרבה מההיצע שערן מדבר עליו.

    3. הבעיה של יעד האינפלציה 3%: יעד האינפלציה נועד לשמש אמצעי להחזרת הריבית על חובות המדינה ולהבטיח את מחזור הכסף בבנקים.
    ניתן לעשות זאת בדרך אחרת - שהמדינה תמכור אג"ח בריבית -5% ויותר. החוב שיווצר יתווסף לחוב הקיים, אבל החזר החובות של המדינה לא יגדל. התוצאה תהיה הגדלת היחס חוב\תמ"ג וירידת הדרוג של ישראל.
    לא נשמע מבטיח? מי אמר שחייבים להחזיר חובות שנוצרים יש מאין? לדוגמה ביפן זה עובד.
    בינתיים תהיה לאנשים רווחה כלכלית, עד שלמנהיגים תהיה תובנה שיש להחליף את שיטת יצור הכסף.

    4. כחלון מבטיח להוריד מחירי הדירות ב 5%. אם יבטיח להוריד כל שנה ב 5% זאת תהיה הורדה של 34% ב 6 שנים!

    5. ועכשיו לנקודה המשמעותית : "למרות זאת הוא מסרב להתנות את כניסת כולנו לקואלציה בהעברת החלטת ממשלה להוריד את מחירי הדיור על פי יעד זה." זאת בעיה רצינית. יש לדרוש מכחלון התחיבות מפורשת לתנאי הזה. לא להרפות ולא להתביש לומר לו בפניו שאחרת הוא מתחיב לההפך - בוחר להונות את בוחריו כמו כל המפלגות שהיו לפניו ויהיו אחריו. זה לא בא בחשבון ויש גבול למידת הטמטום של הציבור והזלזול כלפיו - שיעשה את חשבונו בצורה מכובדת.

    השבמחק
  7. עצוב שהנציג שדיברת איתו לא מכיר את המערכת המוניטרית... מייאש...

    השבמחק
  8. פשוט מרגישים שהנציג הזה של כחלון לא מביו דבר וחצי דבר בכלכלה . הוא פשוט משנן מנטרות מבלי להבין אפילו במעט את העומק שמאחורי הדברים . אין לו שמץ מושג באיך הכסף נוצר , אין לו אפילו בקצה המוח את התבונה להבין את הפרדוקס בין יעד האינפלציה החיובי לשאיפות של מפלגתו להורדת מחירי המוצרים ואין לו אפילו קצה הבנה קצה הבנה לבעייתיות שבשמירת יעד הגרעון לנזק שהגרעון הזה יוצר. פשוט זועק לשמיים חוסר הידע וההבנה שלו ושל מפלגתו . כרגיל הפתרונות הם אך ורק בתוך התבנית הקבועה והדוגמטית של הפרדיגמה הקיימת ומה שעוד יותר עצוב שזאת נחשבת מפלגה כלכלית שאמורה להושיע אותנו , שאר המפלגות אפילו לא מדגדגות את הבעיה .

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא מסכים איתך, זה שהוא לא ענה על כל שאלה בצורה ישרה זה לא אומר שהוא לא מבין, זה אומר שהוא נכנס לפוליטיקה... לכחלון יש משהו טוב שהוא עשה ויש משהו טוב שהוא רוצה לעשות (אני בספק שיצליח) אבל זה עדיף מהחברה שאפילו לא רוצים...

      מחק
  9. טוב אוקי שיכנעתם אותי.
    אני לא מצביע לכחלון.
    מודה ועוזב ירוחם.

    חלום הבנק ללא מינוף - "אופק" הבנק החברתי - קרס,
    בדיוק כמו שהזהרתי בזמנו.
    http://econoblog.co.il/?p=18363

    השבמחק
  10. שתי בעיות מרכזיות:
    1. קבלנים קונים קרקעות ולא בונים/מספסרים בהן/בונים לאט.
    2. משקיעי נדל"ן קונים דירות באזורים מבוקשים(בד"כ יד2) מפצלים/משכירים לתקופות קצרות וכ"ו(ממקסמים רווחים)

    שני פתרונות פשוטים שיתמודדו עם שתי בעיות אלו, ומכיוון ששוק הנדל"ן זה שוק של ציפיות מחירי הדיור יוזלו בזמן שיאכפו.
    1. מס על אדמות שאושרו לבניה עד ליום השקת הדירות(אם צריך להכניס חברת בניה ממשלתית/גוף ניהולי)
    2. מס על רווחי השכירות לפחות בגובה מס על רווחי ההון ואכיפתו.

    השבמחק
  11. בנוגע לבעיית האשראי שתווצר במשק, אם מחירי הנדל"ן ירדו ב15%:
    אם לאזרחי ישראל יהיה יותר כסף בכיס אז הם יבזבזו יותר על מוצרים ושירותים אחרים[זה מקור נזילות מס' 1] בנוסף המגזר העסקי[בעלי עסקים קטנים וגדולים] יקח הלוואות מהבנקים בשביל לספק את אותו ביקוש[מקור נזילות מס' 2]

    בנוסף גם אם מחירי הדירות ירדו ב15% והשכר הממוצע במשק ב4 שנים יעלה ב10%[כבר עכשיו מדברים על העלאת שכר המינימום ל30 ש"ח לשעה מה שידחוף את השכר הממוצע כלפי מעלה] אז היחס מחיר דירה\משכורת
    יקטן ב25%

    איפה אני טועה פה?

    השבמחק
  12. השיחה הזו גרמה לי לחשוב פעמיים אם להצביע כחלון, גיבוב של שטויות כאלה לא שמעתי הרבה זמן....וזה עוד מרצה באוניברסיטת ת"א...

    השבמחק
  13. כחלון לעולם לא יוריד את מחירי הדירות, הוא מאוד קרוב לאיש העסקים קובי מימון ( מאגר תמר, בעלי נפטא ועוד.. )

    השבמחק
  14. איזה טיפש הרו"ח הזה וגם חרטטן. המחיר עלה בגלל שההיצע לא גדל. חחחחח הפוך גוטה הפוך! הבעייה היא בעיית עודף ביקוש ורק מיסים יפתרו את זה. גם כחלון לא הולך לפתור את בעיית הדיור. כל המפלגות מדברות על אותם הדברים שכולם קשקוש אחד גדול.
    ואף אחד לא מוכן לדבר על בעיית עודף הביקוש.
    הזוי.

    השבמחק