יום שני, 31 בדצמבר 2012

ישראל מתביישת:האם קיים חוק במדינה האוסר על אגירת מי גשמים?

ישראל השקיעה מיליוני שקלים על קמפיינים שבהם צריך לחסוך במים, היא מעלה את מחירי המים לשיא ומאיימת עלינו בהתיבשות. השמועה אומרת שהיו כאלו שניסו לחסוך במים ובכסף על ידי אגירת מי הגשמים  ופעולתם הופסקה באמתלה של חוק שאומר שמי הגשם הם בכלל בבעלות המדינה וחברת מקורות.  האם אכן קיים חוק כזה ואם כן כמה יעלה לכם קוב גשם?



באחד מאתרי האינטרנט נכתבה הידיעה הבאה:
"חבר בטבעון בנה מערכת של מרזבים על גג ביתו שמנקזים את כל המי גשם שזורמים בחורף לתוך מאגר מים קטן לצורכי מקלחת, שירותים ומטבח- זה נחמד כי ככה בעצם הוא חוסך במים. אז הגיע פקח של חברת מקורות וציווה עליו שאם ברצונו להשתמש במים שצבר במאגר עליו להתקין שעון מים ולשלם על כל קוב את אותו תעריף המים היקר שמשלמים על מי ברז!"
מדובר באתר אינטרנט אמין יחסית אבל עדיין הסיפור נשמע לי הזוי מכדי שהאמין לו ללא בדיקה. אחרי הכל, איך יתכן  שגשם יכול להיות רכוש של מישהו או בטח של חברה ,ובכל זאת השמועה על קיומו של חוק כזה צצה מידי פעם ברשת.
הדבר גרם לי לבצע חיפוש מהיר באינטרנט,מה שהוביל אותי לחוק הבא מ1959 בו נכתבו הסעיפים הבאים:

23 "לא  יפיק  אדם  מים  ממקור  מים,  בין  לצריכה  עצמית  ובין  להספקה  לאחרים,  ולא  יספק
מים,  בין  אם  הפיקם  ממקור  מים  ובין  אם  קיבלם  מספק  אחר  אלא  על  פי  רשיון  מאת  נציב
המים  ובהתאם  לתנאי  הרשיון  (להלן  ­  רשיון הפקה).
רשיון  הפקה
24 .  רשיון  הפקה  יציין  את  כמות  המים  שבעל  הרשיון  רשאי  להפיק  ולספק  בשעה,  ביממה,
בעונה,  בשנה  או  בכל  תקופה  אחרת,  ופרטים  אחרים  שנקבעו  לכך  בתקנות.
פרטי  הרשיון
25 ,  נציב  המים  רשאי  לקבוע  ברשיון  הפקה  כל  תנאי  הנראה  לו  דרוש  להבטיח  יעילות
בהפקה,  בהחסנה,  בהובלה  ובחלוקה  של  מים  ולמנוע  דלדולם  של  מקורות  מים;  והוא  כשאין
הוראה  אחרת  בענין  זה  בתקנות.

אז כן חברים זה נכון מה שקראתם, יש חוק במדינת ישראל שבו הגשם מוכרז כרכוש של המדינה וחברת מקורות ולנו אסור לעשות בו שימוש ללא רשות נציב המים או מבלי לשלם עליו.
לכל אלה שחושבים שמדובר בעוד חוק דרקוני משנות ה50 שהממשלה לא שינתה רק מחוסר תשומת לב או זמן, אז קראו את הסיפור הבא:
בחודש יוני השנה הוגשה הצעה לתיקון החוק של מספר חכ"ים שקראו להכניס סעיף לחוק שאומר שאגירת מים תהיה אפשרית עבור אדם במקרקעין שנמצאים בבעלותו או בהחזקתו כדין לצורך אחסון ושימוש סביר במי גשמים (למעט שימוש כמי שתייה היכולים להיות מסוכנים בשל אחסון לקוי). נחשו מה היה בגורל ההצעה? בחודש יולי היא נדחתה על ידי הממשלה.

לפיכך על מנת שתוכלו להמשיך להיות אזרחים שומרי חוקי ועל מנת שתוכלו למלא את חובתכם למדינה תצטרכו בנוסף לתשלום המיסים וביצוע שירות המילואים גם לדאוג שמי הגשמים יזרמו לביוב.





אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

20 תגובות:

  1. אני חושב, שכשמדובר בחוק משנות ה50 על מקור מים מתכוונים למקור מהקרקע, לא למי גשמים. אם תעשו חיפוש בגוגל: איסוף מי גשמים תראו שיש די הרבה חברות שמוכרות ציוד לאיסוף מי גשם. אני חושב שהחוק המדובר בו שנעצר הוא החוק שמתיחס לנושא הזה:
    באחרונה החל המשרד להגנת הסביבה לחייב את המתכננים
    תיכנון עירוני, לתכנן כך שהבנייה תהיה עם אמצעים לאיסוף מי גשם. התכנון נקרא
    "בנייה משמרת נגר עילי". עפ"י הנחיות משרד השיכון, יש לבנות בבנייה משמרת נגר (מי גשם).
    עפ"י נוהל שעדיין אינו מיושם במלואו, מתכוננים משרדי הממשלה לחייב בהדרגה את אזרחי
    ארץ ישראל להזרים את מי הגשם הנופלים בחצרם ישירות לקרקע ולמי התהום. אין עדיין
    תקנה המחייבת להפנות את המים בפועל למי התהום.
    כוונת הגורמים הממשלתיים התומכים בנושא היא בעיקר להקמת בור חילחול בכל בית משותף.
    מי הגשם יזרמו מהמרזב אל בור מיוחד יכינו האזרחים ושממנו מחלחלים המים אל מי התהום.
    סביר להניח שבעתיד יחייבו בכך גם בתים פרטיים. בינתיים היוזמה להפנייה בפועל לחילחול היא של מספר
    רשויות מקומיות קטן ותו לא.

    השבמחק
    תשובות
    1. התיקון לחוק דיבר על אפשרות לאגור מי גשמים והממשלה דחתה אותו כלומר זה כולל איסור על אגירת מי גשמים. לגבי המשרד להגנת הסביבה והפרויקט שלו - הוא כנראה קיבל אישור לעשות זאת מנציב המים.

      מחק
    2. אני ממש לא משפטן, אבל הצורך בתיקון החוק נראה לי קצת מוזר, כי בסעיף 2 לחוק מופיעה ההגדרה: "מקורות המים לעניין חוק זה הם המעיינות, הנחלים, הנהרות, האגמים ושאר זרמים ומקווים של מים, בין עיליים ובין תחתיים, בין טבעיים ובין מוסדרים או מותקנים, בין שהמים נובעים או זורמים או עומדים בהם תמיד או לפרקים, לרבות מי ניקוז ומי שופכין". לא מובן מאליו שההגדרה הזאת כוללת גם מאגר מים קטן שאדם יצר לעצמו בעצמו ממי גשם. בעצם, ממש מתבקש להניח שמאגר מים כזה לא נכלל בהגדרה. יש איזו פרשנות משפטית מוסמכת שאוסרת על הקמת מאגרי מי גשם לשימוש עצמי לפי החוק הזה?

      מחק
  2. גם המים מבאר הם מי גשמים. עדיין אסור לי לחפור באר בחצר שלי. מי תהום שיכים למדינה, וגם הנפט מתחת לבית שלי וגם מרבצי הזהב. גם האויר לא שייך לי אני לא יכול לשדר באויר בלי רישיון לתדר. אבל לאסור אגירה מהגגות זה מוגזם. אין שופט שיחייב אותנו בדין. באותה מידה אם אני משתמש במים שמיזוג האויר שלי עיבה מהאויר אני עובר על החוק. האם תחנת רוח ליצור חשמל היא בלתי חוקית? אני משתמש ברוח של המדינה.

    השבמחק
  3. לי אין בעיה עם איסור אגירת מים פרטית . לאזרח פרטי אין את היכולת לטפל במים כראוי וצריך לזכור שמים עומדים מסוכנים ביותר לבריאות.
    אין לי בעיה עם הזרמה לביוב שרובו מטופל ומטוהר ומשקה גידולים חקלאיים . הבעיה שלי עם שקר מחסור המים היא שלאחר הקמת מפעלי ההתפלה אין אפשרות יותר לשקר לעם בנוגע למחסור המדומה ואכן השנה פותחת מקורות את הברזים ומזרימה כמות השווה לכמות המותפלת, לחקלאות ולטבע . ז״א יש עודף מים בישראל .
    ואם זה המצב מדוע לא מחזירים את מחירי המים לרמה שהייתה נהוגה לפני פאניקת המחסור. מדוע לא מבטלים את המע״מ על המים . מדוע לא מחזירים את הפיקוח על מחירי המים לכנסת .
    התשובה לכל אלה היא .״ככה כי הם יכולים ״ . והעם בציון משלם ושותק. בולע כל שקר חדש מרשות המים הדיקטטורית ושותק.
    המים משמשים כיום כמנוף לגביית מיסים מהציבור. זו אמת .

    השבמחק
    תשובות
    1. אורי,
      לי דווקא יש בעיה גדולה שאוסרים עלי לאגור גשם. אם לאזרח הפרטי איו יכולת לטפל במים כראוי לצורך שתייה אין שום מניעה שישתמש בהם להשקיה. בנוגע לשתיה -יש אכן X אחוזי סיכון שתשתה מים מזוהמים שלא טופלו כראוי אבל האם זה עדיף על ה100% סיכון שתשתה מים מזוהמים בפלור של מקורות?
      ואם אני רוצה לקחת את הסיכון למה יש למדינה זכות להתחליט מה אני אעשה עם גופי?

      מחק
    2. גם לגבי האיסור לאגור מים בחצר התשובה היא 'ככה כי הם יכולים', זה ממש לא עניינה של המדינה אם אני שם פאנל סולארי על הגג שלי ומייצר לי את החשמל נכון? רק אם אני מוכר את החשמל הזה לאחרים אני אולי צריך רשיון ולשלם מיסים. לפי ההגיון של החוק אם השארתי דלי ריק על הגג ואחר כך עשיתי ספונג'ה עם המים שנאגרו בו אני כבר עבריין.

      מחק
  4. מדינת ישראל זה עסק ואנחנו הלקוחות אלא שבניגוד ללקוחות נורמאלים לא מובטח לנו כל ערך, להיפך, הרעיון הוא כל פעם להמציא מחדש את הפטנט שעיקרו הוא זכות משפטית לשוד המוני. הפטנט הוא פשוט: לוקחים את השירות לאזרח והופכים אותו למנגון יעיל לגבייה המונית. דוגמאות יש בשפע: רשות השידור שאחת לכמה שנים "מגייסת" עשרות מיליונים באמצעות סחיטה באיומים מאלפי אזרחים תמימים, זה ממשיך ממארבי תמרורים לא חוקיים במועצות אזוריות, וזה ממשיך במערכת משומנת לגביית מאות שקלים מבעלי כלבים במבצעים לאיסוף כלבים משוטטים ובוודאי שלא דיברנו על ביטוח לאומי, מי השתיה וכיוצא בזה.

    אני רוצה לציין בנוסף שהמצחיק (או העצוב אתם תחליטו) בכל העניין הוא שבכל מדינה תמיד יש תחומים בהם היא גובה כסף מן האזרח ותחומים בהם ההקלות לאזרח מקלות למדי. אלא שבישראל התחום הזה היה ונשאר תחום הבטחון. אם אתם רוצים לחיות ברווחה ולהרגיש מלכים במדינת ישראל חיתמו קבע או התגייסו לאחד משירותי הביטחון ותראו איך הדלתות נפתחות בפניכם.

    השבמחק
  5. מה בדיוק ההגדרה ל"מפיק" ול"מקור מים"??

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה גורם לחברה שלך לבכות זה להפיק מיים ממקור מים. גם זה לא חוקי

      מחק
    2. עוד מעט תתחיל להפיק גם מלח... תיזהר שלא יעצרו אותך..

      אני עוד לא מכיר מישהו שיכול לגרום לגשם לרדת (לא מכיר אישית אני מתכוון)
      ככה שהפקה היא תהליך ומקור מהו? עננים? אז אסור להחזיק עננים ללא רשות של הרשות המרשה לישראל?

      חלאס עם הקשקושים הבירוקרטים הקומוניסטים בצליל של המדינה.. המדינה.. בלה בלה

      מחק
  6. אני באמת מסתכלת על מים וחשמל כצורה אחרת של מיסים (אגב, משלמים עליהם גם מע"מ). למעשה מקורות ותאגידי המים וחברת חשמל - הכל בבעלות וערבות המדינה - לכן זה פשוט עוד מס ועוד אינפלציה - למה שהמדינה תפסיק לחגוג עלינו?

    המדינה הזאת רוצה להתעשר על חשבון האזרחים ואנחנו שותקים.

    השבמחק
  7. כנראה שלא ממש כופים את החוק הזה, אחרת כל אלו היו נכנסים לקטגוריה של מוכרי סמים ויצרני אלכוהול

    http://www.hametaher.co.il/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=228

    http://www.bayadaim.org.il/tag/%D7%90%D7%92%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%9E%D7%99-%D7%92%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D/


    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/973/745.html

    השבמחק
  8. השמיים ייפלו זה אלוקים ?
    לא אוכפים גם עונשים על התעללות שבשגרה מידי בריוני- תג -המתנחיזבוללה באזרחים ובבני אדם. לא אוכפים החוק וישנה איפה ואיפה בשחיתות שלטונית ,לרבות רצח והעלמת עדים בסגנון הצאר לוקשנקו-וזאת לעומת האכיפה על מי שרוצה להציל בנה מצפורני כימו רצחני ולוקחת אותו למקלט . לא אוכפים חוק על מקורבי שלטון הפותחים מסעדה מניבת זהב(בחר את החוף) בחמישה ש"ח שכירות לחודש רק משום שהם ממשפחת הליכוד בנה ביתנו לתפארת ,בשטח עירוני השייך לציבור ולא לראש עירייה/מועצה/ממשלה.
    וכיוצא בזה עודו ועוד וכהנה וכהנה "אכיפות" החל מגילוח מולטי מיליארדי דולרי של אזרחי ישראל עבור החזרי ספסור הבנקאות בקזינו הריסק הבינלאומי של הטייקונה/אוליגופוליה/בבת עינו של הביב י ושותפיו, מכיסי הפועל שמשכורתו מתחת לממוצע ,של רוב הפועלים-
    וכלה בהזרמת מולטי מיליארדים לשודדי ושוחטי הקופה הציבורית בכסות "עתירת ידע" המסרבים להשקיע בחזרה את הרווח בארץ-- רווח שכולו מבוסס הסובסידיה שניתנה להם במלואגובה ההשקעה על חשבון חובות הציבור ובריבית דריבית-.
    אז מי חוסם את השמיים יפלו -לא עלינו-בבקשה.תודה.

    השבמחק
  9. להלן כתבה שכתבתי לפני כשנה על "ישראל מתייבשת" ושקר המים בישראל, כדאי לקרוא כדי להבין עד כמה שקר המים מקיף ומתוכנן.
    http://www.emetaheret.org.il/2011/02/13/%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%91%D7%A9%D7%AA-%D7%9B%D7%9E%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%A2%D7%99%D7%9D/

    השבמחק
  10. Off topic:

    http://www.debka.co.il/newsupdatepopup/3333/

    - Eran

    השבמחק
  11. לא רחוק היום בו יחייבו אותנו בהתקנה של שעון חשמל על כל תא סולארי המותקן אצלנו שימדוד את צריכת החשמל הנצרך דרכם לצורך תשלום מס\חברת חשמל.

    השבמחק
  12. בחוק נאמר בפירוש, כי המים שייכים לציבור.
    האבסורד הוא, שאין זה מקנה לתושבים חופש להשתמש בהם כִראות עיניהם, אלא הניהול הוא ריכוזי עד מאוד (ויש, כמובן, הצדקה להסדרה על-פי חוק של השימוש במים ברמה בסיסית, שתמנע פגיעה אמיתית, אך חשוב מכך לספק מידע אמיתי והדרכה).
    כמובן, למרבה המזל, אין אכיפה של זה על שימוש בִקנה-מידה ביתי קטן, ולכן קיים אותו תחום אפור מבורך, המאפשר לנו להתעלם באלגנטיות מהחוק.
    הקושי הוא בִקנה-מידה בינוני וגדול.
    יש אישורים נקודתיים לִפרויקטים, בעיקר במוסְדות-חינוך.
    לגבי תכנון משמר נגר עילי, אכן יש תוכנית רַחֲבת-היקף בנידון, אך היא תקפה רק לִבנייה חדשה, ועוד ירחק היום עד לַהֲחלתהּ על בנייה קיימת, דבר, הנחשב כיום ע"י הרשויות לכמעט בלתי-ניתן ליישום, וּמכאן נובעת במשנה-תוקף החשיבות של נקיטת אמצעים ברמה האישית והקהילתית.

    השבמחק
  13. אני כבר חשבתי שתעסקו בעניין הגדול יותר, ולא שאין חשיבות לנושא הזה, ולא שאין אמת מוחלטת בדבריכם: אבסורד גמור הוא שאסור לאדם לאסוף את המים הנופלים לו על הגג. אבל הנושא הגדול יותר הוא הפרויקט האפשרי של החדרת מי גשמים היורדים במרכזים עירוניים, ליתר דיוק באזור נתיבי איילון, אל תוך אקוויפר החוף. בממוצע מדובר על 100 מליון קוב לשנה.

    השבמחק
  14. ראיתי פעם פיסום של מסנן מים שמפיק את המים מהאוויר, חשבתי לקנות אותו אבל המחיר עדיין בשמים, נדמה לי 5000 ש"ח או משהו כזה. מעניין אם גם זה כלול בחוק.

    השבמחק