יום שני, 2 בפברואר 2015

בנק בדנמרק החל לשלם ללקוחותיו ריבית על משכנתאות שהלווה להם

מאת: אסנת נאות.

אם צריך עוד דוגמא לשיאים אבסורדים חדשים ששוברת המערכת המוניטרית בעולם, אפשר למצא אותה בדנמרק. שם בנק מקומי החל לשלם ריבית ללקוחותיו על משכנתאות שלוו ממנו.


בעקבות הדפסת 1.2 טריליון אירו שהכריז עליה לאחרונה נגיד הבנק האירופי ,מריו דראגי , היום כבר ניתן למצא אג"ח בעשר מדינות אירופאיות הנסחר בתשואה שלילית . מדינות אירופאיות מרשות לעצמן להנפיק חוב בריבית שלילית מתוך הידיעה שהבנק המרכזי האירופי ירכוש כמעט כל חוב ממשלתי ברחבי האיחוד בעזרת הכסף שהוא מדפיס. זה היה רק עניין של זמן עד שהתופעה תזלוג גם לשוק הפרטי.
.
הודות למהלכו של דראגי והודות ל-3 הורדות ריבית עקביות של הבנק המרכזי הדני, בנק מקומי בדנמרק – נורדיאה קרדיט (nordea credit)- מציע עכשיו משכנתאות בריבית שלילית. כלומר הבנק מציע למי שיקח משכנתא לשלם לו ריבית עליה במקום לגבות אותה ממנו. כך מדווחת כלכלנית הנדל"ן של נורדאיה קרדיט,ליסה ברגמן  (בתרגום מדנית על ידי גוגל):
"שיעור הריבית התאזן סביב 0, בין מינוס 0.03 אחוז לבין פלוס 0.03 אחוז. רוב בעלי המשכנתאות שילמו ריבית חיובית צנועה אבל היו גם כמה מעטים עם ריבית שלילית. זה מצב בלתי רגיל."

הלקוחות הפרטיים שבחרו לדבוק בהלוואות F1 עכשיו מרוויחים משיעור הריבית השלילי. הלוואות מסוג F1 היו עד כה בעלות שיעור החזרים חיובי ויציב כמו כל ההלוואות בעלות ריבית קבועה. למרות ששיעורי הריבית הם שליליים, רוב הלקוחות לא מרגישים זאת  בשל עלויות נלוות אחרות שעליהם לשלם על המשכנתא בנוסף לריבית. הריבית ברוב המיקרים מנוכה מהעלויות האלו. מצב זה של ריבית שלילית על משכנתאות גרם להרבה כאב ראש עבור מפעילי מערכות המחשוב של נורדאה קרדיט. המערכות אינן יודעות להתמודד עם מצב בו יש לשלם ריבית עבור משכנתאות. ברגמן מספרת כי אין סיבה לדאגה ושניתן להשתלט על המצב החדש "רק שלפעמים צריך להשתמש במאסקינגטייפ ודבק".

מצב אבסורדי מסוג זה של ריבית שלילית שהונהגה בבנק הדני, מעביר למעשה כסף מאלה שחוסכים אל עבר אלו שדווקא לוקחים סיכון דרך הלוואות.

15 תגובות:

  1. סליחה על הבורות, אבל אני לא מצליח להבין את ההגיון פה.
    למה שתקח הלוואה ועוד תקבל עליה ריבית?! מה יוצא למי שנותן את ההלוואה? הוא מפסיד! o_O

    השבמחק
    תשובות
    1. לחלק כסף לאנשים כדי שירכשו דירות מכונה בארץ "דיור בר השגה"

      מחק
    2. מי שנותן הלוואה לוקח תשלומים שונים על השרות למרות שהריבית שלילית.

      מחק
  2. וואו זה בהחלט סוג חדש של דביליות!


    בקשר לשאלה של 4:34 - אני אנסה להסביר.

    מר פלוני לקח הלוואה ל 20 שנים
    אולם כעת הכסף איבד מערכו - כלומר ההלוואה שהוא לקח קטנה, במקום להקטין את משך זמן החזר ההלוואה ולסגור את החוב מהר יותר הבנק מעדיף לשמור את המלווה תחת חוב - בהנחה שחוב הוא נכס לבנק.
    כדי שהחוב ישאר ולא יקטן הבנק צריך להשלים על ירידת ערך הכסף אחרת החוב לא "יספיק לכסות" 20 שנים - במצב הקיים.

    לגבי החוסכים - כמובן שכל מי שחסך ביורו הפסיד!!!!

    ועכשיו שניתן לראות שזה יכול להתרחש בכלכלה גדולה אפשר לחשוש שזה עלול להתרחש גם בכלכלה קטנה כמו ישראל - רק שכאן -לדעתי- זה יצור בעיות הרבה יותר גדולות והרבה יותר מהר.


    מה שמדהים הוא שהציבור ממשיך כמו עדר של כבשים לעבר השחיטה.

    ושוב אנחנו נכנסים לנושא שכסף הוא דבר בעייתי ולכן להחזיק בכסף זה סיכון - הפתרון הופך להיות נכסים אבל אז אתה מאבד את היכולת לשנע את הכסף.
    ברור אירופה הולכת ליצור בועות חדשות - נדל"ן בורסה ועוד...
    אזהרה לגאונים הפיננסים:
    בועה היא כמו רולטה רוסית אפשר להרוויח בקלות ולהפסיד במהירות.

    בהצלחה לכולם

    השבמחק
  3. האבסורד של שיטת כסף מבוסס חוב מגיעה כאן לידי ביטוי מגוחך. אבל שימו לב, למעשה בהרחבה הכמותית, מה שהבנקים המרכזיים עושים זה להפיק כסף חדש ולהכניסו למחזור, דבר אותו רואה התנועה לשינוי מוניטארי בעיין יפה כלשעצמו, גם העובדה שהכסף נמסר לממשלות בריבית שלילית, קרי בעצם ללא ריבית, הוא דבר מצויין כשלעצמו. אלא עליה וקוץ בה, הבנקים המרכזיים - בארה"ב, באנגליה ועכשיו ECB באירופה - רוכשים לא רק אגח ממשלתי, אלא גם אגחים קונצרנים שברשות הבנקים, קרי, הזרמת כסף לשוק ההון וניפוח נכסי הון וגם נכסי נדלן במקום שילכו לכלכלה הריאלית. יוצא שהשיטה הזאת מעשירה את העשירים ומרוששת את כל השאר. יתר על כן, הבנקים המסחריים עצמם ממשיכים למנף הלוואות בשיטת הרזרווה החלקית, קרי, ליצור כסף חדש למשק יש מאיין וכאן נעוץ הכשל המרכזי של הכלכלה שההרחבה הכמותית אינה מתמודדת אתו כלל.

    השבמחק
  4. אזזזז... איך לוקחים משכנתא בדנמרק?

    השבמחק
  5. אני מניח כי מדובר כאן על מסלול של ריבית משתנה לזמן קצר, ורק על חלק קטן מן ההלוואה.
    הבנק רוצה למשוך מלווים וזו שיטה לא רעה לעשות זאת.

    הבנק מפתה את הלקוחות בריבית שלילית, אולם זה רק לזמן קצר. בהלוואה ל-20-30 שנה, הריבית יכולה להשתנות פעמים רבות ויש סבירות שהיא "תבקר" גם סביבות ריביות גבוהות הרבה יותר.....

    סתם הגיג. אולי אני טועה לגמרי והבנקים בדנמרק הפכו למלכ"ר

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי אתה צודק לגמרי, אבל אולי גם אני טועה לגמרי :)

      מחק
  6. מי היה איש העסקים שהצליח בישראל והתרושש בדנמרק??
    עם ריביות גבוהות או שאני טועה

    השבמחק
  7. https://www.youtube.com/watch?v=jELD6SAEIpE

    בתחשיב שנערך באנגליה שבחן ומדד את האפקטיביות המזערית של שיטת ההקלה הכמותית בהשוואה לאלטרנטיבה המבוססת על ייצור כסף נטול חוב המוזרם ישירות לכלכלה הריאלית ולא דרך השווקים הפיננסים). תקציר הניתוח: 375 מיליארד פאונד שהוזרמו ע"י הבנק המרכזי הבריטי בשנים של המשבר האחרון הביאו אמנם להתעשרות נוספת של הבנקים והגופים הפיננסים הגדולים, אך רק 0.08% חלחלו לכלכלה הריאלית מכל פאונד שהוזרם...בתחשיב של כלכלנים בריטים נמצא שמספיק היה להזרים סכום של פחות מ-11 מיליארד פאונד כדי להשיג תוצאה פיננסית דומה אך עם ערך לכלל האזרחים גבוה בהרבה... במקרה זה כל פאונד שהושקע היה מביא להכנסות של 2.80 פאונד כשהוא היה מוזרם ישירות לפרויקטים המיועדים לשיפור תשתיות, לפיתוח בתי ספר, לבריאות, לחינוך לסביבה ועוד, היו נוצרים מאות אלפי משרות חדשות או אפילו להורדת מיסים או מענקים לסטודנטים או משפחות מהמעמד הנמוך והבינוני. המצב דומה במרבית ארצות העולם וכך יש פער ענק בין הכרזות על "מצב כלכלי מצוין" ובורסות ששוברות שיאים ומנגד חובות משקי הבית והעוני שוברים שיאים....

    השבמחק
    תשובות
    1. ראו כתבה מהבוקר ב"דה מרקר" - מי מרוויח מההרחבה הכמותית באירופה?
      http://www.themarker.com/wallstreet/1.2554410

      מחק
  8. אם הבנק לא מלווה כספי פיקדון Fractional Reserve אלא יש מאין איך יכול להיות מצב של "ריצה על הבנק"?

    השבמחק
  9. רוב הפקדונות של הבנק הם רישומיים בלבד ונובעים מן ההלוואות שהבנק נתן.
    יש כמות קטנה יחסית של פקדונות "אמיתיים" - כסף שאזרחים הפקידו בבנק. בערך 5%. אם מפקידים רבים באים בבת אחת למשוך את כספם היחס בין נכסים להתחייבויות הופך שלילי. זוהי פשיטת רגל.

    השבמחק
    תשובות
    1. על פי האתר פיקדונות מוחזקים בבנק המרכזי ולכן הם צריכים להיות זמינים.

      מחק