יום שני, 19 בספטמבר 2011

השקט שלפני המחאה: מדוע המחאות בארה"ב יהיו הקשות והאלימות ביותר?

בזמן שבחלק גדול של מדינות פרצו מחאות אלימות ולא אלימות דווקא במדינה שסובלת מהמשבר הגדול ביותר נשמר השקט או מתבצעות הפגנות בסדר גודל קטן כמו זו שהיתה אתמול מול וול סטריט. מי שמכיר את אופיו של העם האמריקאי יודע שהשקט הזה הוא צפוי וימשך עוד זמן מה כל עוד ימשיכו האמריקאים לחלום (תרתי משמע) את החלום האמריקאי. כשהם יתעוררו מהחלום,האמינו לי לא תרצו להיות שם.

"מי שמאבד הכל ואין לו יותר מה לאבד מאבד את זה", אמר ג'ראלד סלנטה אחד מחוזי המגמות מהמופרסמים והמעורכים בארה"ב. 
מהם לפיכך הגורמים שעדיין מונעים מהאמריקאים מלאבד את זה ולפתוח בגל מחאות קשה וכואב :
1. עשרות מיליוני אזרחים היום בארה"ב נמצאים על סף קריסה עד כדי מרחק נגיעה ברעב ועוני המזכיר יותר מדינות באפריקה. הדבר היחידי שמונע מהם להגיע למצב הזה הם בעיקר תוכניות הסיוע של הממשל האמריקאי.
כל תוכניתו הכלכלית האחרונה למשל של אובמה, כל כולה נועדה להזרים כספי סיוע לאותם אזרחים במצוקה כדי להשאיר אותם בתוך החלום, אבל כשאותה תוכנית תסתיים (אם תאושר בכלל) יגלו האמריקאים שהם תקועים בלי כסף ,בלי עבודה, עם ערך דולר נמוך ,אינפלציה מרקיעת שחקים ועם חוב בילתי נתפס.
2. האמריקאים עדיין חיים בהכחשה למצבם- זה לא מפליא בהתחשב בעובדה שהם ניזונים מכלי התקשורת המרכזיים הנשלטים על ידי בעלי ההון שכל מטרתם לשדר אופטימיות ולהעסיק את הציבור בתוכניות זבליאליטי או אירועים לא חשובים.
העם האמריקאי מעדיף כרגע עדיין לעצום עיניים ולקנות את כל הסיפורים שמוכרים לו או להתרכז בכאלו שמעסיקים אותו איתם.
אחת הדוגמאות לכך ניתן למצא באירוע שהתרחש לפני כמה חודשים: העולם עומד לפשוט רגל,אירופה במשבר חובות עצום ,בארה"ב ישנם כמה עשרות מיליוני עניים ולמרות זאת במשך כמעט שבוע שלם המדיות המרכזיות העדיפו לפמפם לצופים כמעט אך ורק את חתונתם של ווילאם וקט בבית המלוכה הבריטי עם דיווחים ישירים , כתבות ענק על ההכנות מה קורה מאחורי הקלעים מי בא מי לא הוזמן, ובוא נגיד אחד ולתמיד את האמת: הסיפור הזה לא מעניין אף אחד ולא עניין אף אחד בטח ובטח אם אתה לא בריטי אבל כנראה זה עדיף מאשר לסקר כלכלה קורסת ולעורר אמוציות שליליות. אני בטוח שגם אם האירוע היה מסוקר בשתי שורות בעיתון או במשפט בחדשות לפני התחזית זה לא היה גורם למישהו מהצופים חוסר נוחות.
3. האמריקאים כמו בכל העולם מתקשים להעלות בדעתם שמעצמה עם עוצמות צבאיות וכלכליות הגדולות בעולם ,שנחשבת לשליטה הכל יכולה ,מסוגלת גם לקרוס. ההנחה הרווחת אצל האמריקאים אומרת שבגלל שארה"ב שולטת בעולם היא יכולה גם למנוע את נפילתה. הנחה זו מתודלקת גם במסרים שהם מקבלים מהמדיות המרכזיות.
המציאות הזו היא אכן נכונה אבל רק עבור המצב כפי שהיה לפני כמה עשרות רבות של שנים בה ארה"ב היתה עדיין חברה יצרנית. היום כלכלת ארה"ב תלויה בחסדיה של מדינות בעולם שיקנו את החוב שלה ובשחיקת המטבע שלה כפי שעושה זאת בכשרון רב הפדרל ריזרב. בקרוב יגלו האמריקאים שאת כוחה הצבאי ארה"ב כבר לא תוכל לממן עוד לאורך זמן עם דולר שאף אחד לא ירצה בו.

הפילוסופית איאן ראנד אמרה: "אפשר להתעלם מהמציאות אך לא מתוצאותיה" וזה מה שהולך להתרחש ולפוצץ את בועת האדישות הזו.
היום בשיטה המוניטרית הנוכחית המבוססת על חוב, על מנת שארה"ב תוכל להמשיך להחזיר את חובותיה היא חייבת לקחת על עצמה חובות גדולים עוד  יותר. מספיק לראות את קצב עליית תקרת החוב האמריקאי בשביל להבין את זה. את חלקכם זה יפתיע אבל אין לה דרך אחרת לפעול (ועל כך כתבתי הסברים המאמרים הראשונים המופיעים במדור 'עבדות מודרנית'). האופציה השניה היא לפשוט רגל.
מאחר שאף נשיא ישר בארה"ב לא יפיל על הדור הבא חובות שלא יוכלו לעמוד בהם הוא יעדיף לבחור בפשיטת רגל. הבעיה שמאז קנדי לא קם בארה"ב נשיא ישר ולכן באופן עיקבי בוחרת ארה"ב באופציה של הגדלת החוב. המשמעות היא הורדת ערך הדולר ובשלב מסוים זה יגרום גם לקריסתו הבילתי נמנעת.

התרסקות הדולר תביא לכך שכל החסמים לפרוץ המהומות יקרסו בשלב מסוים כמגדל קלפים:
כשהדולר יקרוס לא יעזרו כל תוכניות הסיוע הממשלתיות כי עם כספי הסיוע שהאנשים יקבלו הם לא יוכלו לקנות הרבה, אילו שחיים בהכחשה יתעוררו מחלום על חתונות של בתי מלוכה אל תוך מציאות שבה לא יהיה להם כסף לקנות צעצועים לילדהם במקרה הטוב או מזון במקרה הגרוע יותר. אז גם כולם יבינו שכל כוחה של ארה"ב בעולם הוא בעצם פיקציה אחת גדולה שמבוססת על כלום. אפילו תרחיש בו המוני חיילים אמריקאים שבים לביתם מובטלים לאחר שבסיסהם בחול יסגרו אחרי שלא ימצא התקציב להפעילם, הוא היום כבר לא בגדר תרחיש דמיוני. החלום בו נמצאים האמריקאים יתגלה פתאם כלא יותר מסתם חלום בלהות . התסכול ,ההשפלה והיאוש עלולים לנתב את ההמון למקומות לא טובים.

אם כך, מדוע המחאות הולכות להיות הקשות והאלימות ביותר?
גם פה הכל מתחיל ונגמר בתרבות האמריקאית. אלימות היתה חלק בילתי נפרד מהתרבות האמריקאית מאז הקמתה.
אחוז מחזיקי הנשק באוכלוסית ארה"ב היא הגדולה בעולם כמו גם כמות מעשי הפשע ביחס לאוכלוסיה.
הסיבות שציינתי במאמר זה ביחד עם ההשפעה ופריצת מחסום הפחד של עריכת הפגנות אלימות כתוצאה מההפגנות האלימות המתרחשות באירופה ובארצות ערבת הם חומר נפץ שכבר מאוחר מידי לנטרל אותו.

ואסיים באחת ההמלצות שניתנו לפני כמה שנים של אחד המשקיעים המפורסמים בעולם, מארק פאבר, לאזרחי ארה"ב: הוא המליץ להם אז לקנות אקדח כדי להגן על עצמם מפני האנרכיה שהולכת לבוא. לאחרונה הוא עדכן את המלצתו בהתאם למתרחש בשווקים ואמר בהומור שהיום הוא כבר ממליץ להחליף את האקדח במכונת ירייה.

14 תגובות:

  1. גם בארץ החתונה היתה בכותרות הראשיות. ללמד אותנו משהו על כלי התקשורת ההמוניים. בדיוק כפי שההתעלמות מהחרם על תנובה מלמדת משהו.

    ע'

    השבמחק
  2. ובדיוק כמו שוועדת הריכוזיות שתפרסם היום את מסקנותיה לא מוזכרת כלל ע"י עיתון ידיעות אחרונות - ועדה בעלת השלכות עצומות למשק \ כלכלה \ בורסה.
    פשוט לא להאמין.
    על זה נאמר "הון-שלטון-עיתון".

    כנסו ל YNET - אין כל איזכור...

    השבמחק
  3. ההפגנה אגב שמוזכרת במאמר שהשתתפו בה אלפים נגד וולסטריט לא סוקרה כלל על ידי כלי תקשורת מרכזיים בארה"ב כמו CNN FOX וNSNBC

    השבמחק
  4. False: Major media outlets such as CBS, Washington Post, WSJ LA Times and the NY Times reported it.
    CNN report can be viewed here:
    http://money.cnn.com/galleries/2011/technology/1109/gallery.occupy_wall_street/?iid=HP_LN
    MSNBC article:
    http://www.msnbc.msn.com/id/44564317/ns/us_news-life/

    השבמחק
  5. ובדיוק כמו שוועדת הריכוזיות שתפרסם היום את מסקנותיה לא מוזכרת כלל ע"י עיתון ידיעות אחרונות - ועדה בעלת השלכות עצומות למשק \ כלכלה \ בורסה.
    פשוט לא להאמין.
    Seeing is believing:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4124320,00.html

    השבמחק
  6. ערן הילדסהיים19 בספטמבר 2011 בשעה 22:53

    לגבי YNET התגובה מהבוקר היתה כנראה נכונה לזמן שנכתבה.
    לגבי הרשתות בחו"ל שהצגת עד כמה שלי ידוע בזמן כתיבת המאמר לא היתה סקירה של ההפגנות יתכן שאחרי כן עלו הכתבות שהצגת .
    http://www.blacklistednews.com/Blackout%3A_CNN%2C_Fox%2C_and_MSNBC_Ignore_Thousands_Of_US_Day_Of_Rage_Protesters/15765/0/38/38/Y/M.html

    בכל מקרה תודה על העדכון ועל התרומה לבלוג.
    ערן

    השבמחק
  7. אני קורא כל מאמר באתר ונהנה לקבל אינפורמציה ופרשנות שלא נמצאת במדיה המרכזית אלא רק ברמז.

    כשאני קורא את התחזית שלך לגבי מחאה קשה או אלימה של האמריקאים, קשה לי שלא להשוות את המצב לשנות השלושים שם ומעט להסתייג מהתחזית.
    אני אסביר את עצמי, במהלך המשבר של שנות ה-30 לא הייתה התקוממות אלימה ואפילו המפלגה הקומוניסטית שם (טרם הדיווחים על מעללי סטאלין) לא זכתה בתמיכה- כך שאני לא יודע אם אזרחי ארה"ב יפנו לאלימות או שיתנו לה בכלל להתפתח.
    כך שכרגע אני לא רואה סיכוי רב לתסריט כזה (בדגש על כרגע).

    השבמחק
  8. ערן הילדסהיים20 בספטמבר 2011 בשעה 0:43

    שלום אנונימי,
    אני שמח לשמוע את דעתך החיובית על אתר ומקווה להביא גם בעתיד מאמרים שיעניינו אותך.
    אני שמח עוד יותר שהעלת את נושא משבר שנות ה-30 בארה"ב כי בעיקר בתקשורת נוטים בטעות להביא אותה כדוגמא לכך שבגלל שאז ארה"ב יצאה מהמשבר גם היום היא יכולה וזו טעות.
    ארה"ב של שנות ה30 היתה מעצמה בהתהוות (במיוחד בשנות המלחמה) בהדרגתיות היא הפכה להיות החברה היצרנית הגדולה בעולם והחלום האמריקאי היה אז אמיתי. היום ארה"ב היא מעצמה בימיה האחרונים ,היא כבר מזמן איבדה את כושר הייצור שלה (מלבד הדולר) לטובת השווקים הזולים יותר באסיה (שהם למעשה היום הארה"ב של שנות ה30) ולכן היום יש לה 2 אופציות: פשיטת רגל וירידה חדה באיכות החיים או לרסק את הדולר על ידי אינפלציה אימתנית. ברור לך שאף נשיא לא ילך לפשיטת רגל מרצון ולכן ארה"ב צועדת לכיוון ריסוק ערך המטבע שלה , המשמעות שאזרחיה הולכים להכנס למצב קשה מאד של עוני ללא תקווה של ממש וזה לדעתי ההבדל הגדול אבל לא היחידי- יש עוד הרבה מאד לכתב על זה כמו על השפעת המלחמה על הכלכלה,דיכוי השחורים וכו', רק שקשה לכתוב הכל במסגרת תגובה.
    אגב, זה נכון שהיתה אז מפלגה קומוניסטית ואני אפתיע אותך שגם קמה בארה"ב מפלגה נאצית באותה תקופה בערך,שניהם למזלנו כשלו.
    מסכים איתך שאלימות לא תפרוץ שם מחר, זה תהליך אבל בדינמיקה של עם מיואש להערכתי זה עלול לבוא כתהליך מהיר שעלול לפרוץ מתישהוא בשבוע ,בחודש או בשנים הקרובות.קשה לצפות בדיוק מתי.
    ערן

    השבמחק
  9. I have to correct you again - major media outlets in the U.S. reported the protest PROMPTLY - on 9/17/11. Here's but one proof,
    Date and time stamped:
    http://money.cnn.com/2011/09/17/technology/occupy_wall_street/

    השבמחק
  10. לאנונימי אכן היתה השתקה של המחאה בוול סטריט.

    הכתבה מ-CNN פורסמה תחת מדור TECH ולא תחת מדור כלכלה או חדשות. מה הקשר בין המדור הטכני למחאה הזו? הייתי אומר שזה סוג של השתקה. בוודאי לא פרסום Promptly.

    רשתות הכבלים לא שדרו את המחאה:"
    Most Americans are being kept in the dark about the US Day of Rage by the corporate cable news giants at CNN, Fox News, and MSNBC who have imposed a de facto blackout on the protest.
    "
    http://www.politicususa.com/en/media-blackout-us-day-of-rage

    ניתן לראות שכבר ב-17 לספטמבר היתה מחאה משמעותית:
    http://www.youtube.com/watch?v=P5x6Dnq1M_A

    עשרות אלפים מוחים בוול סטריט, זה בהחלט חדשה משמעותית שהייתי מצפה שתשודר ברשתות הכבלים. אולם כנראה שלרשתות הכבלים וגם ל-CNN באינטרנט יש אגקנדה אחרת. בדיוק כפי שערן כתב.

    הייתי מציע לברר את העובדות המדויקות לפני שמתקנים אחרים.

    בברכה.

    ע'

    השבמחק
  11. I stand by my post.
    As to your points:
    * CNN article posted where you'd expect - under CNNMoney.
    * According to the reports the numbers where in the hundreds.
    Thanks for your seemingly friendly advise - I suggest you adopt it first - speaking of friends - try Google.

    השבמחק
  12. אפשר להמשיך לדגדג בפרטים ,כן הופיע בעמוד הראשי או לא הופיע בעמוד הראשי.. כן היו מאות או לא היו מאות אי אפשר להתעלם מהעובדה שכלי התקשורת בארה"ב עושים הכל בשביל לגמד את האירוע לתוך מדור בתוך מדור בתוך מדור שרק בחיפוש בגוגל אפשר יהיה למצא אותו. צנזורה על אירועים כאלו היו בעבר,קיימים היום וימשיכו להיות גם בעתיד.
    ההתעסקות הזו עם הטפל לא משנה כלום מהעובדות הלא נעימות שהועלו כאן.

    השבמחק
  13. Let me make a couple of points:
    First, I disagree with your comment, but let us assume that you are correct so I can bring forth a different issue. The Cabal members are smart, cunning, and well adept in the ways of Mass Psychology propaganda and variety of other aspects essential to achieving their objective. Their modus operandi thus is more subtle and delicate than the crude simplistic almost childish view the Blogger and the responders seem to hold.
    This modus operandi is also adaptive/dynamic.
    Second, I don't have the time to respond to responders, hence, from now on, I will reserve my proverbial hammer for the Blogger only. Be happy.

    השבמחק
  14. שלום לאנונימי הכותב באנגלית
    ממה שכתבת ניתן להבין שאינך מסכים עם רוח הדברים המוצגים בבלוג זה. מבחינתי זה בסדר גמור,זה מקובל ואף תורם לשיח המתנהל פה, רק הייתי בהחלט מוותר על הניסוח שלא מכבד אותך על הכותבים באתר ומחליף אותו בנימוקים לגישתך , זה היה תורם הרבה יותר לשיח שמתנהל כאן במסגרת התגובות.

    ערן

    השבמחק