יום חמישי, 29 בספטמבר 2011

חג שמח ושנה טובה לכל קוראי הכלכלה האמיתית!

השנה לפני כשלושה חודשים הוקם אתר 'הכלכלה האמיתית' ועד כה הודות לכם נרשמו כבר קרוב ל20,000 צפיות במאמרים שפורסמו פה במהלך התקופה הקצרה הזו שהאתר באויר.

'הכלכלה האמיתית' הוקם על מנת להוות אלטרנטיבה לכלי התקשורת המרכזיים הנתונים למגבלות בעליהם או המעסיקים פרשנים כלכליים המשרתים את האינטרסים של הגופים מהם הם מקבלים את משכורתם במקום לשרת את ציבור הקוראים. 


לנו אין בוסים, אין גם בונוסים, אנחנו לא מקבלים משכורת מאף אחד- כל הכותבים פה הם אנשים שבאמת איכפת להם ועושים זאת בהתנדבות מלאה מתוך רצון לספק אינפורמציה מירבית לציבור גם אם זו פחות פופלרית או מכעיסה. 
האתר הזה הוא גם לא שלנו, הוא של כולנו. הגישה שלנו שכלכלה היא לא נחלתם הבלעדית של הכלכלנים ולכן אתם יותר ממוזמנים להשתתף ולשתף אותנו בכל שאלה/הערה/דעה/פרשנות/חומר/מאמר שאתם חושבים שיכול לשרת את הציבור ושלא מקבל את הבמה הראויה במדיות המרכזיות. 

הטריגר הראשוני להקמת האתר היה נעוץ בעובדה שכל הזמן מדברים איתנו על עליית מחירים, טייקונים, צדק חברתי,הקטנת תקציב ,הגדלת התקציב אבל שמתם לב שמרבית הציבור איננו יודע בכלל את התשובה לשאלה אולי הכי חשובה בכלכלה: כיצד נוצר כסף בעולם? זו לא עוד סתם שאלת טריוויה לידע כללי או שאלה שמצריכה תואר בכלכלה בשביל לענות עליה. זו שאלה שאם אתם יודעים את התשובה עליה והמשמעות שלה אז גם תבינו מדוע כל העולם שקוע בחובות, מדוע הוא לעולם לא יוכל לפדות את חובותיו ,למה אנחנו בדרך ללא מוצא להתרסקות, למה המחירים בעיקר עולים ומדוע תמיד הבנקים יהיו שליטי העולם ולא רק הכלכלי.
אנחנו נעים לקראת הרגע בו השיטה הזו המושתת על חוב עומדת לפשוט את הרגל ולצערי כולנו נחווה את זה כבר בשנים הקרובות. לכן חשוב שכולנו נבין קודם כל את הבעיה כצעד ראשון למציאת הפתרון ובינתיים גם נדע איך להתגונן מפני המשבר. 
זאת הסיבה שחשוב שתפיצו את המאמרים כאן לכמה שיותר חברים ומכרים על מנת שבתחילת שנה הבאה הידע בנושא השיטה המוניטרית כבר לא יהיה נחלתם של רק אילו שמנווטים אותה.

בכל מקרה, בואו כולנו נקווה  לקראת השנה החדשה רק לטוב אך גם לא נשכח להתכונן לגרוע ביותר!
שנה טובה ונתראה שוב ביום ראשון!

8 תגובות:

  1. The fundamental question, in my opinion,
    what is money?
    May I suggest readers start the new year with this:
    http://www.youtube.com/watch?v=XnXZzx9pAmQ&feature=relmfu

    ** SHANAH TOVA LEKULAM**

    - Eran.

    השבמחק
  2. שנה טובה!

    שאלה:
    מה יכולים הממשלים בארה"ב ובאירופה לעשות ע"מ לצאת מהמשבר הזה (בהנחה שהם לא הולכים לשנות את השיטה המוניטרית הקיימת אלא לפעול רק במסגרת גבולות הזרה שלה)?

    כלומר ממש לפתור אותו - ולא לדחות את הטיפול בו מסיבות פוליטיות ע"י הזרמת כסף בחוב ע"מ לסגור את הקודם.

    הרי חזרה לייצור כסף לפי פרמטרים כלכליים לא תמחק את החוב הנוכחי ועדיין יצטרכו להחזיר את החוב הקיים (גם מבלי שהוא ימשיך לגדול)?

    מעניין אם יקום חכם אחד להציע דבר כזה לגבי החובות הפנימיים של ארה"ב: לעבור אזרח אזרח ולברר כמה ממשלת ארה"ב חייבת לו אישית. כלומר כמה כסף חייבת לכל אזרח אמריקאי (כולל עסקים "רגילים" של מתן שרותים והספקת סחורות) באג"חים, התחייבויות וכו' ולסכום את הסכום.
    מה נקבל? אני מניח (וכאן אני מבקש את דעתך) שלאחר שננקה את החובות של הממשלה לאזרחים (חובות בצורת אג"חים לקרן הפנסיה ולתיק ההשקעות פרטי - כולל הריבית) ואת ההתחייבויות לעסקים "רגילים" - נקבל שהרבה מהחוב הוא בעצם לכל מיני תאגידים וגופים אמורפיים - שאני לא בטוח כמה באמת, על כל דולר של חוב, תמורה התקבלה תמורת אותו הדולר.
    ז"א שממשלת ארה"ב, כלומר אזרחיה, בעצם חייבת כסף על... בעצם כלום.

    השבמחק
  3. שנה טובה!

    1. השיטה המוניטרית הנוכחית אומרת שהדרך היחידה לייצר כסף הוא על ידי חוב. כלומר כל שקל ,דולר או יורו שהבנק מלווה לך הוא מייצר אותו יש מאין. זה יוצר פרדוקס שבו מדינות בשביל לגייס כסף להחזיר את החוב שלהם ,הן צריכות לאורך זמן להגדיל בשביל זה גם את החוב שלהן, אמנם יש דרכים נוספות כמו הנסיון להטלת מדיניות צנע כפי שכבר קורה בכמה מקומות באירופה אך הוכח שמדיניות זו מלבד להכביד על האזרחים רק מחלישה את הכלכלה ולכן אני טוען שאין כרגע דרך של המדינות לפתור את בעיות החוב שלהן כל עוד אנחנו חיים תחת המדיניות המוניטרית הנוכחית.
    2. לגבי הטענה השניה שלך שאי אפשר להחיל מדיניות חדשה בה כסף ייוצר על ידי פי פרמטר מסוים ולצמצם את בעית החוב ,זה לא כ"כ מדויק אך לא נתעכב על זה כי אני לא רואה עכשיו שום סיכוי שהמדיניות הקיימת תשתנה כל עוד לא התרחשה איזה קטסטרופה כלכלית בעולם.
    3.לא הצלחתי לרדת לסוף דעתך לגבי ההנחה האחרונה שלך. הניסוח שלך לא היה ברור. בכל מקרה רוב החוב האמריקאי הוא לא לאזרחיה אלא לפדרל ריזרב ולממשלות שונות ברחבי העולם המחזיקות בו.

    ערן

    השבמחק
  4. שנה טובה ותודה על הבלוג המצוין הזה שפתח לי את העיניים
    בנושא בו הייתי בור לחלוטין

    השבמחק
  5. לערן מ 15:44,
    לגבי 2, לא טענתי שאי אפשר לצמצם את בעיית החוב, להיפך, רק הבהרתי שגם מבלי להגדיל את החוב ע"י הדפסת כסף מהפד, החוב הנוכחי עדיין קיים ועומד ויש צורך להחזירו למלווים - התכוונתי לכך שנניח שארה"ב עוברת לשיטת הפקת כסף ללא חוב ולפי פרמטר מוסכם (זהב, שעות עבודה במשק, לא חשוב - העיקר שלא יוצרים אינפלציה). אז עדיין החוב הקיים של ארה"ב חייב להיות מוחזר ואין דרך להיפטר ממנו אלא להחזירו, האם אני צודק?

    כלומר אני לא רואה תסריט שארה"ב מכריזה על חוב לממשלות זרות כחוב אבוד - כי כאן מדובר בכסף אמיתי שלא נוצר יש מאין (נניח אג"ח אמריקאי שנקנה ע"י ממשלת ישראל שאני ואתה בתור אזרחים מימנו את רכישתו ע"י מיסים ששולמו ממשכורת על עבודה אמיתית).

    נשאלת השאלה האם ארה"ב תכריז על חובה לפד כחוב אבוד - כנראה שללא שינוי השיטה זה לא ייקרה.

    לגבי 3, אם אני אזרח אמריקאי ובתיק ההשקעות הפרטי שלי\קרן פנסיה יש רכיבי אג"ח אמריקאי אז מוסרית ממשלת ארה"ב צריכה להחזיר לי את החוב כי באמת נתתי לה כסף שקיבלתי כתוצאה מעבודה אמיתית - כלומר יש מיש.
    חוב לא לגיטימי הוא חוב לפד, כלומר תשלום על כסף שיוצר מהאוויר - כלומר יש מאין.
    עכשיו אם ננקה מסך החוב האמריקאי חובות "אמיתיים", כגון: אג"ח שנקנה ע"י מדינות זרות שמומן ע"י אזרחיהן בכסף על עבודה אמיתית ו\או אג"ח שנקנה ע"י אזרחים אמריקאים פרטיים ע"י כסף מעבודה ממש - אם ננקה את אותם חובות לגיטימיים, אז עם כמה חוב נישאר לפד ולכל מיני תאגידי בנקאות (חוב שכאמור לא נלקח תמורת כסף מעבודה אמיתית)?

    השבמחק
  6. שוב שלום אנונימי,
    פיספסת את הנקודה העיקרית והתבלבלת איפה שרבים מתבלבלים. כל כסף שנוצר בעולם נוצר מחוב שבסופו של דבר תצטרך להחזיר לבנקים המרכזיים בעולם. הרוב המוחלט של הדולרים,השקלים היורואים או הפרנקים השווצרים שמסתובבים בעולם הם בסופו של דבר נוצרו יש מאין על ידי הבנקים המרכזיים (שהפד הוא חלק מהם). גם הכסף עבור המשכורת שאתה מקבל נוצר על ידי בנק ישראל כתוצאה מחוב. יתכן שהחוב הזה נלקח על ידי אילו שנותנים לך את המשכורת ,יכן שאילו הלקוחות של החברה בה אתה עובד או הלקוחות של הלקוחות ..זה לא משנה.
    כלומר אין כזה דבר חובות "אמיתיים" או חובות לא אמיתיים. מאז שהוחלט לנתק את הקשר בין הזהב לכסף כל המטבעות נוצרו על בסיס של אימון בממשלות שזה במילים אחרות על בסיס שום דבר ממשי. הערת אגב, חזרה לשיטה שמושתתת על זהב אמנם תמנע חלק גדול מהאינפלציה אך גם תקבע את העוני אצל רוב העם ואת העושר אצל המיעוט שיחזיק בו ככה שזו גם לא שיטה עדיפה לאילו הרוצים בצדק חברתי.

    וחזרה לענייננו,היה מקרה שארה"ב בעבר כבר לא שילמה את החוב שלה לפד (זה היה אי שם בשפל הגדול של שנות ה30) והפד תאמין או לא עיקל לה נכסים. לא מן הנמנע שזה יקרה שוב.

    הסיבה לכל זה היא השיטה המוניטרית שמגבילה ייצור כסף רק על ידי חוב. זו כמו שאמרתי שיטה מעוותת , חסרת הגיון וכן לא מפליא אותי שמעולם לא שמעתי באף כלי תקשורת מרכזי מישהו שמעלה את הבעייתיות שלה או נותן הסבר מה ההגיון שעומד מאחוריה..כי פשוט אין הגיון מלבד ההגיון שיש מישהו שמרויח ממנה הרבה והוא גם לא במקרה המחליט מה יופיע בתקשורת ומה לא.

    על מנת להבין קצת יותר אתה מוזמן להקדיש מזמנך 24 דקות חשובות ולצפות בסרטון החביב הבא שתורגם על ידי ניב דור כהן מאמת אחרת:
    http://blip.tv/emet-aheret-project/money-as-debt-hebrew-2418504

    השבמחק
  7. ראיתי את הסרט ועוד אחרים כבר בעבר, תודה על ההפניה.

    אני מזמין אותך לצפות בזה(זה רק הסרטון הראשון):

    http://www.youtube.com/watch?v=c0Fi1Fv0uh4

    אני מניח שאתה כבר מכיר את החומר המדובר.

    אני עדיין חושב שיש חוב אמיתי - נניח לדוגמא שעבדת כמה שעות, קיבלת תשלום והלוות אותו (לא חשוב באיזו צורה פיסית הוא מגולם) למישהו - כלומר מאחורי החוב עומד עמל של יום עבודה.
    הרי אם עבדת בקטיף תפוחים ואתה מקבל בתור שכר אחוז מהקטיף או כסף ומלווה או את התפוחים או את הכסף - בשני המקרים החוב הוא כנגד יום העבודה שלך שהלוות אותו.

    לעומת חוב לא אמיתי - כגון ריבית לפד על ייצור הילך חוקי, שלא עומד מאחוריה שם תוצרת או שרות.

    ז"א שנניח שאני ממשל ארה"ב, ממשל של איש אחד, אז לגיטימי ומוסרי להחזיר לך את החוב על עמל יומך מאשר לשלם למישהו שלא עשה דבר פרט לייצור הפיסי שלך ההילך החוקי.

    זה הדיון שבא לבחון למי *באמת* ממשלת ארה"ב חייבת כסף - כלומר אם עבדתי שבוע ובשכר שלי קניתי שטר חוב אמריקאי אז התמורה שנתתי בעבור שטר החוב הזה מגובה בשבוע העבודה שלי. בעוד ששטר החוב שהפד קונה מגובה בנייר שלשם יצורו לא נדרש דבר.

    הדיון הזה בא לבחון כמה חוב באמת מגובה בכסף שעבורו נעשתה עבודה כל שהיא - שזאת השאלה האם אתה באמת חייב את אותו הדולר בבואך לשאול זאת לגבי כל דולר ודולר מהחוב.

    עוד דוגמא, נניח שיש לך בית עם שער וגינה,
    אתה יוצא בבוקר וחוזר בערב, שאתה חוזר עומדים בכניסה שני אנשים: הראשון, הגנן שלך שסיים את עבודת הגינון בגינתך, השני, סתם מישהו גדל גוף שהגיע לכניסה של הבית דקה לפניך,
    הגנן, דורש את שכרו על יום עבודתו בגינתך - אתה מוציא אמצעי תשלום, נותן לו והוא הולך לדרכו,
    השני, דורש תשלום ע"מ שיפסיק לחסום את דרכך לבית - האם מדובר בחוב אמיתי שאתה חב לו? במה דרישת התשלום מגובת? האם הגיוני לבקש תשלום עבור כניסה לביתך?
    זה ההבדל בין חוב אמיתי ללא אמיתי.
    כלומר צריך ללכת עד ל"משתמש הקצה" או האחרון בשרשרת החוב שלו צריך להחזיר ובלבד שהחוב מגובה בתמורה ממשית של משהו.

    זה לגבי החוב הנוכחי.

    עכשיו, לא משנה כמה חוב אמיתי נשאר להחזיר, אם 'עכשיו' ארה"ב עוברת להפקת כסף ללא חוב - עדיין היא תצטרך להחזיר את החוב הקיים, לא כן?

    לגבי זהב,
    ע"מ לשמור על ערך הכסף, או במילים אחרות הצורה שבה יש לנהל את נכסינו ע"מ שמה שמגלם היום חודש עבודה אכן יגלם חודש עבודה בעוד כמה שנים ולא יאבד את ערכו - אם אני מחזיק בכמות זהב פיסי המגלמת ערך של חודש עבודה כיום, באיזו נק' בתהליך של קריסת המע' המוניטרית יש לממשו ותמורת מה בדיוק?
    כלומר עבור כל תרחיש אפשרי של קריסת השיטה ווהאופיות להחליפה\שינויה, מתי לאורך התהליך יש לממש את הזהב ע"מ שערכו לא יירד מתחת לאותו שווי של חודש עבודה?
    כי ברור לי שערכו (כנגד חודש עבודה) יכול לרדת ואני רוצה לשמור עליו

    השבמחק
  8. ארה"ב תהיה חייבת להחזיר את החוב הקיים במידה ותעבור לשיטה המוניטרית החדשה. היא תוכל לעשות זאת על ידי הורדת ערך הדולר בצורה יזומה בעשרות אחוזים שזה במילים אחרות פשיטת רגל סמויה או להכריז באופן יזום על עצמה כפושטת רגל. כלומר אין לה דרך "למחוק" את הנזקים שגרמה לעצמה בכל התקופה ולא משנה לאיזה שיטה היא תעבור. אבל שוב, גם כך אין כרגע מספיק מודעות לבעיתיות של השיטה כך שבכל מקרה אני מאמין שחייב להתרחש זעזוע אדיר כדי ששינוי כה דרמטי כמו במעבר לשיטה מוניטרית שונה לחלוטין יתרחש ויתכן שאנחנו בדרך לאותו זעזוע.

    אני חייב להודות שלא כל כך הבנתי ממך מה זה משנה כרגע אם החוב אמיתי או לא אמיתי אם החוב נמצא באותה מערכת בנקאית.
    אם כוונתך שבשיטה מוניטרית אחרת כמות הכסף תיווצר בכפוף לשעות העבודה ,זו בהחלט אופציה שיש לשקול ויתכן אף שלאמץ.

    לגבי הזהב, לדעתי בשלב מסוים הזהב יהפוך להיות בועה אבל להערכתי אנחנו רחוקים מהנקודה הזאת שכן רק אחוז שולי של הקרנות בעולם משקיעות בו וגם מאחר שערכו עולה ביחס לירידת ערך המטבעות והדרך של המטבעות למטה עוד ארוכה

    השבמחק