יום שני, 26 בספטמבר 2011

Occupy Wall Street היום השמיני:המחאה מתרחבת.המשטרה מפעילה כוח.







2 תגובות:

  1. היי ערן
    רציתי להעיר הערה כללית.
    הבלוג שלך מצויין והוא נוגע בנקודות שהעיתונות הממוסדת ממעטת לעסוק בהם. ויחד עם זאת, אתה מרבה לעסוק בסימפטומים ולא במחלה עצמה. אני מסכים איתך שתוכניות התמריצים וחילוצים של בנקים נחלו כישלון חרוץ, אבל הבעיה המרכזית היא לא שיטה מוניטרית כזאת או אחרת, אלא מחיר חבית נפט וחוסר היכולת למצוא אלטרנטיבות זולות יותר.
    מחירי הנפט עלו מאוד בצורה תלולה בעשור האחרון ואפילו היום בשיא המשבר מחיר חבית היא 90 דולר לחבית. שום כלכלה לא יכולה לצמוח במחירים מטורפים כאלו. אני מאמין שאילו מחירים היו יותר שפויים, היינו רואים צמיחה בכל העולם ולא היה משבר חובות בעולם, וודאי לא בהיקף כזה.

    השבמחק
  2. שלום אנונימי,
    האם חשבת פעם למה מחירי הנפט עולים? למה מחירי הסחורות עולים? אני אפתיע אותך אבל התשובה היא שהמחירים לא עולים ,פשוט ערך הכסף שלך שווה פחות ופחות כל שנה.
    אני אתן לך את הדוגמא האהובה עלי: אם למשל בנק מרכזי כלשהוא היה מנפיק מיליון דולר באי בודד עם 1000 קוקוסים אז כל קוקוס היה עולה 1000 דולרים. אילו יזרים אותו בנק לאותו אי הבודד עוד מיליון דולר יעלה כל קוקוס כבר 2000 דולרים. באותה מידה
    אם בשנות ה30 חליפה קלאסית לגבר עלתה בארה"ב דולר אחד, היום אתה צריך בשביל לקנות את אותה חליפה בדיוק 300$ (תבדוק ותראה שזה נכון).

    הסיבה שערך הכסף יורד היא בגלל שהוא מונפק בכמויות חסרות פורופורציה לכמות המוצרים בשוק וכל זה הוא תופעת לוואי קשה של השיטה המוניטרית המושתתת על חוב. כלומר בשיטה של היום כל שקל ,כל דולר ,כל יורו מיוצר על ידי חוב נושא ריבית. בשביל להחזיר את הריבית אתה צריך להגדיל את כמות הכסף בחוץ לפחות בגובה הריבית ואחרי כן שוב בריבית דריבית ככה באופן אקספוננציאלי עד אשר הכסף מאבד לגמרי מערכו כפי שקרה אפילו אצלינו בישראל בשנות ה80 וכפי שהדולר איבד יותר מ90% מערכו מאז שנות ה30.
    אם תבדוק למשל כמה עלה הנפט לעומת משהו שלא מבוסס על חוב כמו זהב תראה שמחירו כמעט לא השתנה ב20-30 שנים האחרונות ואפילו בשנתיים האחרונות הוא עוד ירד לעומתו.

    לכן אני טוען אם כמות הכסף שלנו היתה בהתאם לקצב גדילת כמות המוצרים או הצמיחה לא היינו במצב של אינפלציה. השיטה הנוכחית לא מאפשרת להגביל את הנפקת הכסף על פי קצב גידול המוצרים שכן שוב היא מושתת על חוב וחוב הוא בילתי מוגבל .


    מקווה שעניתי לך, אתה מוזמן גם לקרא את המאמר על האינפלציה שעונה בהרחבה על רוב שאלותיך:
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/08/blog-post_28.htm

    השבמחק