יום ראשון, 1 בינואר 2012

דרמה בסוף 2011: הונגריה החלה בתהליך סגירת הבנק המרכזי שלה. קרן המטבע הגיבה בסנקציות

בהונגריה התחוללה דרמה גדולה במהלך הסופ"ש: לראשונה במאה ה21 מדינה בעולם המערבי קיבלה חוק שאם ייושם במלואו יגרום לסגירתו של הבנק המרכזי ולמיזוגו עם רשות ממשלתית.באופן יוצא דופן, מהלך כזה יפקיד את יישום המדיניות המוניטרית בידי ממשלה נבחרת. חוק זה שכלל עוד שינויים במבנה הארגוני של הונגריה גרר תגובות נזעמות בגיבוי התקשורת העולמית מצד ממשל ארה"ב והאיחוד האירופי. הבנק האירופי וקרן המטבע העולמית אף הטילו סנקציות על ההונגרים.


מאחר שהונגריה היא לא מדינה בכותרות אתן קצת רקע על כלכלתה:
הונגריה הצטרפה לאיחוד האירופי בשנת 2004. המדינה התבססה בעיקר על הון זר למימון כלכלתה. המשבר הכלכלי ב2008 פגע קשות בכלכלה ההונגרית ,מה שגרם לגרעון שלה להיות מהגדולים באיחוד האירופי. החוב הלאומי שלה עומד היום על 193% ביחס לתמ"ג, ולאחרונה גם הורד דירוג האשראי שלה לדרגת "זבל".
קרן המטבע העולמית החלה במתן סיוע לכלכלה ההונגרית כבר ב2008. בקשה נוספת סיוע הוגשה לקרן בנובמבר השנה.

באפריל 2010 החליפו מפלגות הימין את המפלגה הסוציאלית בשלטון ,מה שגרם לשינוי חד במדיניות הונגריה ביחס לכלכלתה.
ביום שישי האחרון הועבר חוק מהפכני ,בו הוחלט בין השאר כי הועדה המוניטרית של הבנק המרכזי בהונגריה תורחב משבעה לתשעה נציגים. לנשיא הבנק המרכזי ימונו מטעם הממשלה שלושה סגנים. כל הנציגים לועדה המוניטרית יבחרו על ידי הממשלה. המשמעות היא שהמדיניות המוניטרית תקבע על ידי הממשלה ולא על ידי הבנק.  
אם ניקח את ישראל כדוגמה לבנק מרכזי "מקובל" בעולם-  יש לו שישה נציגים בועדה המוניטרית- הנגיד , סגנו ועוד נציג מהבנק המרכזי, בנוסף יש שלושה נציגי ציבור נוספים. עצמאותו של בנק ישראל נשמרת מעצם חוק בנק ישראל שנותן לנגיד קול כפול בהצבעות.

כאן לא הסתיימו הגזירות על הבנק המרכזי בהונגריה. חוק נוסף שעבר מציע למזג את הבנק המרכזי עם הרגולטור הפיננסי הממשלתי והעומד בראש המיזוג הזה יהיה גם אחראי על הבנק המרכזי. המשמעות של זה הוא ניטרול כוחו של הנגיד הנוכחי וביטול קיומו של הבנק המרכזי במתכונתו הנוכחית.  בכל מקרה חוק זה לא ייושם לפני תום כהונתו של ראש ממשלת הונגריה הנוכחית ב2013.

החלטה כזו היא בבחינת רעידת אדמה בבנקאות העולמית ופגיעה קשה בבנקאים ולכן יש לצפות ללחצים הולכים ובילתי מתפשרים מצד מוסדות הבנקאות העולמיים.
לחצים כאלו כבר למעשה החלו: האיחוד האירופי וקרן המטבע העולמית הודיעו בתגובה כי הם מפסיקים באופן חד צדדי את המגעים למתן הסיוע הפיננסי הנוסף למדינה.אפילו מזכירת המדינה של ארה"ב ,הילרי קלינטון, הביעה דאגה עמוקה מהפגיעה בדמוקרטיה של חלקים מהחוק ,שנוגע גם לשינויים מבניים במוסדות עצמאיים נוספים בהונגריה.
ראש ממשלת הונגריה , ממשיך בינתיים בקו הקשוח שלו אל מול הלחצים הבינלאומיים והודיע כי אם לא ינתן הסיוע ,הונגריה תוכל להסתדר בזכות עצמה.

המגמה של עליות מפלגות הימין באירופה עם החרפת המשבר רק צוברת תאוצה ועמו החשש שעוד ועוד מדינות יאמצו את החוקים שהונהגו בהונגריה במיוחד כלפי הבנק המרכזי. יתכן שזה מה שגרם לתגובה המהירה והחריפה של כל הגורמים האלו.

עוד אספקט מעניין של האירוע הזה היא תגובת התקשורת בעולם.
במהלך ההכנות שלי לכתיבת המאמר סקרתי מספר רב של כתבות בנושא מצד גופי התקשורת בעולם והבחנתי כי בכולם חוזרת פחות או יותר אותה תבנית: מתואר פרטי החוק (בדרך כלל בפן שלילי), אחרי כן הסבר על הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי יחד עם תגובתן החריפה של הבנק האירופי וקרן המטבע העולמית לצעד זה ובכמה מופיעה אף תגובה לתגובה זו מראש הממשלת הונגריה. מה שמעניין הוא שבאף אחת מכתבות אלו לא הוצג ההסבר של הצד ההונגרי לחוק.  רק אציין שחוק שרק 4 חברי פרלמנט התנגדו לו מול 293 שתמכו בו (שזה אחוז תמיכה נדיר בדמוקרטיה ואפילו במונחים של מדינה דיקטטורית) כנראה יש סיבה טובה לקיומו. אפשר אמנם להתוכח אם זה צעד נבון או לא ,במיוחד לאור העובדה  שתחת אותו בנק עצמאי הגיעה הונגריה (ולא רק היא) לפשיטת רגל ובמיוחד לאור ההיסטוריה שבה סגירת הבנק במרכזי הביאה לחיזוק דרמטי בכלכלות אותן מדינות- חלק ניצלו זאת לטובת אזרחיהם (לינקולן) ,חלק אחר בנוסף לעזרה לאזרח ניצלו זאת גם לביצוע פשעים נגד האנושות (היטלר). בכל מקרה הויכוח במקרה הזה הוא לא הוגן שכן כלל לא מוצגת עמדת הצד השני בכלי התקשורת המובילים בעולם כאילו היא לא קיימת או לחילופין כאילו יש אמת אחת והיא האמת שמיצג הבנק המרכזי.
נקודה למחשבה.




 שנה אזרחית טובה!

מקורות למאמר:

yahoo
english.cri.cn

15 תגובות:

  1. אם העניינים יימשכו כמו בכתבה הזו - באמת תהיה שנה טובה.

    השבמחק
  2. שאלה כללית:
    במידה והממשלה מתחילה להדפיס כסף שאינו מבוסס חוב, על בסיס מה היא מחליטה מתי ואם יש להדפיס כסף נוסף? לפי אילו ממדים? האם יש מודלים חישוביים לכך?

    תודה.

    השבמחק
  3. תודה על המידע. מעורר מחשבות מה באמת התפקיד של ה-IMF.

    ע'

    השבמחק
  4. בהונגריה יושבת ממשלת ימין קיצונית הצעדים הללו אינם כלכליים גרידא. יש להם משמעות פוליטית עמוקה ולדעתי זו קריאת תיגר של ההמשלה ההונגרית על המוסדות האירופים. צפה לבאות...

    השבמחק
  5. ערן הילדסהיים1 בינואר 2012 בשעה 12:21

    מסכים לגמרי ניר,
    החוק לשינוי מעמדו של הבנק המרכזי הוא רק חלק משרשרת חוקים בהונגריה שגורמת להתנגדות גדולה באיחוד האירופי ובארה"ב.
    השינוי הזה עשוי לחלחל לשאר מדינות אירופה ,שכן מפלגות הימין הקיצוני מתפשטות וצוברות אהדה רבה גם בשאר אירופה והיום הם גוף גדול ומשפיע בהרבה מהארצות שם. בניגוד למפלגות הימין הקיצוני בשנות ה40 הפעם רוב המפלגות האלו לא נגד היהודים ,אני לא יודע אם כתוצאת מאהבה גדולה אלא אולי יותר כתוצאה מ"האויב" המשותף שהם המהגרים הערבים.

    השבמחק
  6. ערן שאלה
    פרשנים רבים מדברים בחיוב על הכלכלה האמריקאית, חלק מהפרשנים אני אפילו מעריך כדוגמת שלמה גרינברג מביזפורטל.
    הייתכן שמשבר החוב שנמצא לפתחנו לא ישפיע על הכלכלה האמיתית של ארה"ב?
    האם ייתכן פתרון מתוחכם אשר יעלים את החוב העצום?
    תודה מראש
    אבירם

    השבמחק
  7. ערן האם אתה מסכים לניסוח הבא:
    "מצבן הכלכלי של ארה"ב ואירופה, עם חוב פיננסי חסר שליטה, הגיע למצב שבו דירוג האשראי שלהן ממשיך לרדת, ולא "ניפול מהכיסא" אם נשמע על ניסיון לשיתוף פעולה של מנהיגי המדינות למצוא מטבע אחד, שישרת את אירופה וארה"ב, כדי לשקם את האמון של המשקיעים בכסף. סבירות גבוהה שארה"ב תנסה להציע הצעות ורעיונות רדיקליים שישמרו את הסטטוס של הדולר. הזהב ימשיך להיות האלטרנטיבה, לאור ההתפתחויות הצפויות בעולם. למרות שיש ירידה לעומת השיא שלו בתאריך 6 בספטמבר 2011, במהלך השנה הקרובה אחרי החודשים מרס-אפריל 2012 והלאה, הזהב יחזור לעלות"
    מה דעתכם?

    השבמחק
  8. אבל עכשיו קראתי את הכתבה ב- NRG.
    מסתבר (לפחות לי, ולפחות בהנחה ש- NRG אמינים),
    שלא כ"כ מדובר בדמוקרטיה חלשה ומיסכנה שמתגוננת
    מהאיחוד האירופי הדורסני, אלא במדינה שמנהיגה הוא
    הגרסה ההונגרית לארדואן.
    כלומר- אם האיחוד מפחד, זה לא רק בגלל ההחלטה ההנוגרית
    בנוגע לבנק המרכזי, אלא בעיקר מהחשש שבלב אירופה צומחת
    (שוב) דיקטטורה נוצרית לאומנית.
    תגובות?

    השבמחק
  9. שלום לכל השואלים:
    לאנונימי מ10:14
    הדרך הנכונה להדפסת כסף היא כזו שעומדת בקצב יצירת המוצרים והשירותים בשוק. רק כך תמנע אינפלציה וזה מה שממשלה שתקבל על עצמה להדפיס כסף ללא חוב תצטרך לעשות. באילו מדדים ניתן להשתמש? יש הרבה אפשרויות ואני בטוח שמחקר מספיק מעמיק יוכל לגלות את זו האופטימלית ביותר: זה יכול להיות לפי שעות עבודה במשק,לפי קצב ריבוי האוכלוסיה אולי לפי התמ"ג עם עושים בחישוביו את השינויים המתאימים וכו'.
    לא משנה במה תבחר זה יהיה עדיף בהרבה על השיטה הקיימת בה יצירת כסף נעשת מחוב, מה שמבטיח לנו ברוב המוחלט של השנים גדילה של כמות הכסף הרבה מעבר לקצב גדילת כמות המוצרים בשוק ומאחר שחוב גדל בריבית דריבית (כלומר בצורה אקספוננציאלית) זה בהכרח גורם לאינפלציה מידי שנה ולהיפר אינפלציה כעבור כמה עשרות שנים ולהרס המטבע. לדעתי אנחנו במרחק קצר מאירוע היפראינפלציוני

    לאנונימי מ14:06
    כל עוד הפתרון לחובות הקיימים תהיה צבירת חובות גדולים עוד יותר הרי בהגיון פשוט (ולא צריך להיות כלכלן בשביל כך) הבעיה במקרה זה לא נפתרת אלא מחריפה.
    כך למעשה עובדת שיטה מוניטרית המושתתת על חובות כמו זו שבה אנו נמצאים היום. אין פתרון היום לבעית החובות ולגרעונות הממשלות ומי שאומר אחרת אינו מבין ברזי השיטה הקיימת.
    אין גם פתרון אמיתי מתוחכם לבעיה זו-יש רק פתרונות מתוחכמים ומניפולטיביים למשוך זמן וזה עיקר מאמצן של הממשלות היום.
    הדרך היחידה לפתרון בן קיימא לבעיות החוב היום הוא לשנות את השיטה - אי אפשר יהיה לחמוק מכך.

    לאבי
    אחת התאוריות הרווחות של האליטות הוא יצירת מטבע עולמי אחד. אין לי שום יכולת לבדוק עד כמה רציניות טענות אלו ואיך הן מסתדרות אם המגמה העולמית שהולכת וצוברת תאוצה של אזרחי המדינות להתבדלות.
    לגבי הזהב - בטווח הקצר הזהב הוא קזינו. יש המון גורמים מניפולטיביים שחלקם נסתרים מאיתנו שמשפיעים על מחירו ולכן בטווח הקצר לא אתפלא אם נראה אף ירידות חדות עוד יותר. אינני יועץ השקעות ולכן אומר רק את דעתי כי אנחנו לקראת הרס ערך המטבעות במהלך השנים הקרובות ,זה בהכרח טריגר מספיק חזק לעלייה בערכן של הסחורות ובראשם הזהב בטווח הארוך.
    לפרטים כנס למאמר הקודם שלי:
    http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/12/blog-post_29.html

    השבמחק
  10. ערן ושאר הקוראים. אין חצי הריון.
    אם הבנתי נכון אין כאן ניסיון למעבר להפקת הכסף ע"י הממשלה בשם האזרחים וללא חוב.
    כל עוד הכסף יופק כחוב ולא משנה מי מכתיב את המדיניות אין סיכוי לשנות כיוון.
    ביל סטיל הסביר את העניין יפה בסרטו "הסודות של עוץ" .
    זה הקישור לסרט. ממליץ בחום לראות ולהבין את ההקשר ההיסטורי של הבנקסטרים המודרניים.

    http://www.youtube.com/watch?v=__5Etq-3ggs&feature=channel_video_title

    השבמחק
  11. שלום רב,

    אני קורא ונהנה מהכתבות שלך שפותחות צוהר למתרחש מאוחרי הקלעים בכלכלה העולמית. תודה לך.

    רציתי לדעת מה דעתך בקשר לסוג סחר מבוסס מטבע שהוא דיגטלי בלבד לדוגמא מערכת ביטקוין. האם לא טמון כאן פוטנציאל העוקף את המערכת הבנקאית כמו שהיא קיימת היום?

    שנה טובה

    השבמחק
  12. לאנונימי מ17:54
    זאת הסיבה שאמרתי שהעברת הסמכויות מהבנק המרכזי לממשלה מחזקת את הכלכלה ובדרך כלל משרתתת את תושביה. אפשר לנצל את זה לדברים טובים (לינקולן) או לרעים (היטלר).בגלל שאינני יכול להכנס למחשבותיו של ראש ממשלת הונגריה ,קשה לי לדעת לאן הפעם זה מוביל.. ימים יגידו. רק אציין שעליך להזהר בקביעת עובדות כי אתה ניזון מהתקשורת והתקשורת כמו שראית ,גם בכתבה של NRG, מציגה רק צד אחד של המטבע והוא לא הצד ההונגרי.

    לאנונימי מ20:07
    שלב ראשון במעבר לכלכלה שאיננה מבוססת על חוב הוא שבירת המנופול על יצירת הכסף של הבנקים המרכזיים. בלי זה אתה לא תוכל לעבור לשום שיטה כלכלית אחרת. זה מה שעשה לינקולן וזה מה שעשה הנשיא קנדי ,רק שלא הספיק ליישם את התוכנית שלו במלואה ונרצח זמן קצר לפני שבוטלה.
    האם ההונגרים יעשו עוד צעד בדרך לזה? נחכה ונראה

    ערן

    השבמחק
  13. לאנונימי מ-17:54,
    קראתי את הכתבה ב-NRG:
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/321/853.html?hp=1&cat=666
    היא דומה לעוד עשרות ואולי מאות כתבות במדיה המערבית הנשלטת.
    בדקתי את הדברים מעבר לפני השטח, והמסקנה שלי - אל תאמין לאף מילה ב-NRG. תבדוק בעצמך כל טענה של NRG. כנראה שתגלה כמוני שהמציאות לעיתים הפוכה לתיאור של NRG.
    כמה דוגמאות: NRG טוען שהשם שונה מ"רפובליקת הונגריה"- "מדינתם של ההונגרים". זה לא נכון השם שונה ל"הונגריה". המילה רפובליקה הורדה מהשם בשל קונוטציות דתיות היסטוריות. הונגריה נשארה רפובליקה.
    NRG טוען שהחוק מוציא דתות מיעוט אל מחוץ לחוק. זה לא נכון. החוק החדש הגדיר 14 דתות כרשמיות, והן יהנו מתמיכה ממשלתית. שאר הדתות חוקיות לגמרי אבל הן אינן מוגדרות כרשמיות. אין פה שום דבר יוצא דופן.
    NRG טוען שחוק התקשורת החדש הטיל מגבלות על השידורים. אבל חלק מהמגבלות שהטיל החוק הם על פרסום של אלכוהול וטבק... בכל אופן זה חוק עב כרס, והבעיה שלהטיל דופי מבלי לפרט מהו, זו פרופגנדה. עיינתי בחוק עד כמה שיכולתי, ולא ראיתי סעיפים חריגים ביחס לנהוג במקומות אחרים.
    בקיצור צריך לבדוק לעומק את הטענות של NRG. אני מודה שזה בעייתי לבדוק משום שNRG הוא חלק ממקהלה של כמעט כל כלי התקשורת המערביים...
    הם לא בהכרח פועלים לטובתך.

    ע'

    השבמחק
  14. הדפסת כסף אינה נחוצה כדי "לעמוד בקצב יצירת המוצרים והשרותים".
    מספרים ניתן לחלק ללא גבול תחתון, ולכן תמיד ניתן להמציא יחידות מטבע חדשות, קטנות יותר, אם כמות המוצרים עולה ביחס לכמות הכסף.

    הדפסת כסף בוזזת את התועלת שבשיפורים הטכנולוגיים מידי אלו שהשיגו אותם, ומידי הציבור, לטובת הפוליטיקאים ומדפיסי הכסף.

    נניח שתעשיית המזון הצליחה לשפר תהליכים, ולהפיק באותה כמות מאמץ פי 2 סחורה. ללא הדפסת כסף, היצרנים היו מרוויחים מגידול נאה ברווחים. עקב התחרות, הרווח הגואה היה מיתרגם בסופו של דבר להוזלת המוצרים, ואיכות חיים משופרת לכולם.
    בגלל ההדפסה, השלטון חומס את אותו שיפור, את אותו נתח חדש בעוגה, לעצמו ולאינטרסים של מקורבו.

    כדי לשמור על שליטתו זו, הוא נוקט באמצעים אלימים (שנתיים מאסר בישראל) למי שיציע מטבע חליפי.

    השבמחק
  15. אם אני כותב צ'ק זה כמו הדפסת כסף ? יצירת נזילות ?
    הפדרל רזרב נוצר כתיקון לקטסטרופות כלכליות. זו קנוניה ?

    השבמחק