יום ראשון, 9 במרץ 2014

פרצופה של המדינה: מעבירים מיליונים למימון הטרור ואחרי כן מתגאים בסיכולו

מאת: ערן הילדסהיים

יולי 2013, מכתב מונח על שולחנו של ראש הממשלה נתניהו ובו נכתב "אל תתנו יד לאויב לייצר טילים". מועמד למועצת העיר באשקלון כתב את המכתב בנסיון נואש למנוע את העברתם של קרוב לחצי מליארד ש"ח לחמאס בעזה. שמונה חודשים לאחר מכן אותה ממשלה חוגגת וגוזרת קופון על סיכול הברחת טילים לעזה ואף אחד לא שואל איך העברת הכספים לחמאס מסתדרת עם המלחמה הבלתי מתפשרת בו? 


בימים הקרובים נראה בכירים חמורי סבר מהממשלה מצולמים בכל מיני פוזות עם כל מני כלי נשק שיועדו לעזה. מדובר בנשק שנתפס על ספינת "קלוז סי" במבצע שדמה יותר להפקת תכנית ראליטי מאשר מבצע צבאי. המשתתפים בתכנית, אותם לוחמים שהשתלטו על הספינה, קיבלו מצלמות לצורך תעוד הפעולה כאילו היו באמצע צילומים ל"מחוברים". המפיקים יעלון וגנץ ישבו בחדר הבקרה כאילו מנסים לשחזר סצנה מקבילה מתוך הסרט "מבצע אנטבה"(בסרט זה נראה אמין יותר). רק אסי עזר היה חסר בפאנל כדי לפתוח את הקווים לשליחת אס אם אסים לבחירת מפקד האירוע המצטיין של המבצע. ברקע היו שותפים מאות לוחמים בהשתלטות על 17 אנשי צוות משועממים שרק רצו להגיע הביתה בשלום. נראה לרגע שגם חבורת נערים עם נפצי פורים היתה עושה את העבודה. אבל הפוליטיקאים צריכים לייצר דרמה, מפקדי הצבא רוצים לגזור קופונים והתקשורת צריכה רייטינג.
גם השרים הצטרפו כמובן לחגיגה. הפעם לפיד נשאר מחוץ למסיבה - אחרי הכל המעורבים בפרשה אינם חרדים. הדמות הראשית בממשלה נתניהו העניק ראיונות נדירים לכלי תקשורת ישראלים שחשפו את "פרצופה האמיתי של איראן".

בוגי יעלון ובני גנץ. מביימים תמונות דרמטיות לתקשורת
(צילום במהלך הפעולה: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גם בצבא יצאו מגדרם כדי לנפח את גודל האירוע. דובר צה"ל הודיע בדרמטיות כי במידה והטילים היו מגיעים ליעדם - אל ארגוני הטרור ברצועת עזה - "הם היו מסכנים מיליונים מאזרחי מדינת ישראל". מי שעבר בדיוק באותו הזמן ליד הטלויזיה היה יכול לחשוב לרגע שעל הספינה מצאו טילים גרעיניים. בצבא כנראה שכחו מהן פרופורציות. מספר הטילים שנמצאו על הספינה על פי הדיווחים מהווה פחות מ-0.1% מכלל כל הטילים שמכוונים בכל רגע לעבר ישראל מכיוון חיזבאללה והחמאס. טילים שראש אמ"ן כינה אותם רק לאחרונה כמדויקים ומסוכנים יותר מבעבר.

אבל הנה פרט קטן שקצת פוגם בחגיגות "חשיפת פרצופה האמיתי של איראן". ביולי 2013 התכנסה וועדת הכספים של הכנסת ודנה, בין היתר, באישור העברת כספים לרצועת עזה בשווי 480 מיליון ש"ח. רגע לפני הדיון פנה אזרח אשקלון שי רובין, שהתמודד אז על מקום במועצת העיר, במכתב לראש הממשלה וכתב לו בין השאר כך:
"אין עוררין כי מדובר במצב אבסורדי. אנו תושבי הדרום אשר חיים תחת מתקפה יומיומית של ירי טילים לעברנו, זכאים מהמדינה שלנו להגנה בסיסית ולא שהמדינה תיתן יד לאויב על ידי העברת כספים שמסייעים לאוייב להתחמש ולצבור תאוצה שתשמש לנו כרועץ. הנני שב ומבקש, שבקשה זו תובא לסדר היום ולא תיפול על אוזניים ערלות. אנא שקלו בכובד ראש את העברת הכספים לייצור רקטות נגד תושבי מדינת ישראל".
המקום היחיד שבו פורסם המכתב יחד עם העברת הכספים לעזה היה במקומון אשקלוני.
רק לאחרונה חשף ח"כ משה פייגלין שבכל שנה מועברים בממוצע לרשות הפלסטינית למעלה מ-4.5 מיליארדי שקלים. חלק נכבד מהכספים מועבר ישירות לעזה. זה בנוסף ל250 משאיות של אספקה הומניטרית חיונית שנכנסות לעזה בכל יום. למרות זאת אף כלי תקשורת לא מעלה את הנושא לראש סדר היום הציבורי. אולי כי זה הורס את הרייטינג או את הגאווה הלאומית. אולי בגלל שמדובר בסך הכל בתושבי הדרום שגם כך מעולם לא אפשרנו להם להפריע לנו בחגיגות.

82 תגובות:

  1. אתה מניח שחמאס/ג'האד קונה את הנשק הזה מאיראן
    יש לך גיבוי לטענה הזאת?
    אומנם פרסים, אבל על חיזבאללה הם לא התקמצנו עם אחד מארסנלי הרקטות הגדולים בעולם

    השבמחק
  2. אני בהלם, איזה חשיפה חשובה, כל הכבוד לכם!

    השבמחק
  3. על עבודת המודיעין מגיע כל הכבוד. לגבי המבצע עצמו גם חברת אבטחה בינונית ומטה היו משיגים את אותה התוצאה בדיוק

    השבמחק
  4. הממשלה שלנו היא אוסף של ילדים אינפנטילים סטייל בוגי וביבי..
    פשוט מדכא

    השבמחק
  5. יש לי הרגשה שהכסף מיועד לקניה של מוצרים מישראל. לא ניראה לי שאיראן מקבלת שקלים כאמצעי תשלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. היום השקל מטבע מבוקש. אין בעיה להמיר אותו לדולרים בשער טוב

      מחק
    2. איזה מוצרים הם צריכים לקנות מישראל? בכל יום הם מקבלים 250 משאיות עמוסות עם כל המוצרים שהם זקוקים להם ובחינם

      מחק
    3. מודי תולשששש9 במרץ 2014 בשעה 9:20

      250 משאיות? למיליון וחצי בני אדם? זה "כל" המוצרים שהם זקוקים להם

      מחק
    4. למודי תולשששש:
      אני לא יודע כמה מטען יכולה להעביר משאית אבל להערכתי אם אורכה 5 מטר ורוחבה 2 מטר וגובהה 2 מטר אז היא יכולה להעביר 20 מ"ק של מצרכים. נניח שמשקלם הסגולי הוא כמשקל המים אז זה 20 טונות של מצרכים למשאית. 250 משאיות זה 5000 טון. חלק את זה במספר תושבי הרצועה ותקבל 3.3 ק"ג של מצרכים לאדם ליום. זה נראה לי מספיק.

      galgal21

      מחק
  6. ערן, עוד פעם אתה זורע זרעים של פוליטיקה וכנראה תקצור סופה של חרא, כמו בפוסט על המסתננים.
    לעניין הטילים - אומרים לך במופרש שהטילים איכותיים יותר ממה שיש היום לחמאס. מגיעים יותר רחוק, מדויקים יותר ויכולים לשאת יותר חומר נפץ (נראה לי). מה זה קשור ל0.1%? מה קשור פרופורציות? דמגוגיה במיטבה.
    חבל שיש פוסטים כאלה ב"בלוג הכלכלי הגדול ביותר בארץ."

    השבמחק
    תשובות
    1. העורב
      כשמתעסקים בחרא גם כנראה מתלכלכים ממנו. אני לא חושש מכך. מצד אחד עושים שבוע חגיגות בעקבות סיכול העברת טילים לחמאס (זה באמת כל כך משנה לך אם הטילים שיש לחמאס יכולים לסכן רק את תושבי שדרות או גם את תושבי חדרה או שכל עוד זה רק עד שדרות זה בסדר?) .
      מצד שני משנת 2007 כבר הועברו בערך 10 מיליארד ש"ח לארגון שהמדינה מגדירה אותו ארגון טרור (חלקו אפילו תוך כדי מבצע "עופרת יצוקה")- האם לכל הפחות לא ראוי הציבור להסבר כדי לישב את הסתירה הזו או שהממשלה יכולה לעשות מה שהיא רוצה וכשזה מגיע לתחום הצבאי עלינו לשתוק כדי למנוע סופה של חרא?

      ערן

      מחק
    2. כרגיל לא התייחסת לביקורת. על הנושא של מימון החמאס כבר כתבת וזכית לשבחים, כולל ממני. זאת שאלה מהנוקבות ביותר שראוי שהמנהיגים שלנו יעלו עליה. מה זה קשור למבצע הנוכחי ולהערה האומללה שלך על הטילים אין לי מושג. סתם השתמשת במבצע כקרדום לחפור בו כדי להעלות שוב את הנושא וזה זול בעיניי. אם כהר הופתעתי שלא שאלת למה עשו את זה ככ רחוק מנמל היעד והאם זה קשור לנאום ביבי מול אייפאק.
      וכן, עדיף לכולם שלחמאס יהיה טילים שמגיעים עד שדרות בלבד ולא עד חדרה, מכל הבחינות - לצורך העניין זה זה ההבדל בין לפרוס כיפת ברזל אחת למאה.

      מחק
    3. עניתי לך רק שאינך מקבל את התשובה .
      בכל מקרה האם זה זול בעינך העובדה שיש פה שבוע שידורים על סיכול העברת 40 טילים לחמאס ושאין שום דיון מקביל אפילו קטן על מידת המעורבות של הממשלה (גם אם לא בכוונת מכוון) במימון יצירת עשרות אלפי רקטות ש"למזלנו" יכולות לסכן רק את האזרחים מקו אשדוד ודרומה? האם אינך מוצא את הקשר? האם צריך להלחם בחמאס ולעשות חגיגת שידורים רק אם מדובר על סיכול טילים שמגיעים לחדרה? מצטער על ההשוואה ה"פופוליסטית" אבל מה לעשות שיש פה אוכלוסיה שלמה שבשבילם זו המציאות ולא רק חישוב של כמה עולה עוד מערכת כיפת ברזל.

      מחק
    4. העורב
      מה אתה בדיוק רוצה?
      ערן התייחס לביקורת וכתב במפורש שהעובדה שהטילים משוכללים יותר אינה חשובה יותר מהעובדה שמממנים לחמאס כמות גדולה הרבה יותר של טילים שאינם כה משוכללים, שאמנם מכסים פחות שטח אבל יכולים לגרום להרג משמעותי באותו השטח. הכמות כאן מסוכנת הרבה יותר מהאיכות. ערן בעצם כתב שחשוב לראשי המדינה ליצור רושם של יעילות ונחרצות ביד אחת בעוד היד השנייה עוזרת לחמאס להגביר באופן משמעותי את כוחו ומסכנת את ישראל הרבה יותר ממניעת כמות קטנה של טילים לטווח רחוק יותר.
      למה צריך תמיד דברים מהסוג של "כרגיל לא התייחסת" או "סופה של חרא"? זה עוזר לך להרגיש טוב?

      מחק
    5. מצטרף לבחור שמעליי פה.
      אני באמת לא מבין מה אתה רוצה? ערן ענה לך על כל השאלות. זה נראה כאילו שהאגו שלך ניזון מ"טעויות" של ערן ואתה ממש מתאמץ למצוא אותן..

      מחק
    6. "ברקע היו שותפים מאות לוחמים בהשתלטות על 17 אנשי צוות משועממים שרק רצו להגיע הביתה בשלום. נראה לרגע שגם חבורת נערים עם נפצי פורים היתה עושה את העבודה. אבל הפוליטיקאים צריכים לייצר דרמה, מפקדי הצבא רוצים לגזור קופונים והתקשורת צריכה רייטינג."
      מי המליך את ערן להגיד דברים כאלה? ממתי ערן פרשן לענייני צבא? ערן יודע להגיד מה היה נכון צבאית לעשות ומה לא?

      מחק
    7. באמת לא בסדר שערן מביע את דעתו כלל עם ועדה בבלוג שלו, מישהו מוכן לעשות משהו בנידון? או שאולי חופש הביטוי יותר חשוב מהסמכה בתור פרשן צבאי?

      מחק
  7. זה שיש אוויליות קשה במסדרונות השלטון בכל הנוגע למדיניות חוץ-ביטחון (על פנים כבר לא נדבר...), צריך לחשוף את זה ולדבר על זה.

    אבל, אין טעם ואין שום צורך לזלזל במבצע הצבאי לכשעצמו. כנראה שמפקדי חיל הים מבינים קצת יותר מכל אחד פה בלוחמה ימית ובנדרש על מנת להשתלט על ספינת סוחר אזרחית. מתכוננים לדברים לא צפויים ולכן מרכזים הרבה עצמה וכוח רק כדי לא להשתמש בו (הצד השני אמור להבין לבד שאין טעם בכלל להתנגד).

    המצלמות לחיילים והכיסוי התקשורתי, גם אם מוגזם, יש להם גם תפקיד בתעמולה הפנימית אצלנו. טוב נו.. כבר ראינו דברים גרועים יותר. המטרה היותר חשובה היא התעמולה כלפי חוץ. כבר מזמן כולם מבינים שהמלחמה שלנו עם אוייבנו היא הרבה, לפעמים בעיקר, על דעת הקהל בעולם. אז במובן הזה הקברניטים עושים עבודה לא רעה (אם היו מצלמות במרמרה, כנראה שמדינית העניין היה נגמר אחרת).

    לסיכום, ערן,
    להראות את האוויליות בהתנהלות השלטון שלנו זה הכרחי וחשוב (עצם הכספים שמממנים את הטרור).
    אבל לי צורמת הגישה המזלזלת בעצם קיומו של מבצע ההשתלטות וניהולו. כדאי לזכור שגנץ ויעלון גם מסתכנים ציבורית-פוליטית בעניינים כאלה. יש הרבה דברים שיכולים להשתבש ולצאת משליטה במבצעים כאלה.
    אנחנו לא צריכים לסגוד להם ולא לשים את תמונותיהם בכיכר העיר. אבל גם לא צריך לזלזל.

    וכמו שהעיר אחד המגיבים פה: אם גולשים למדיניות חוץ וביטחון אז יאבד המיקוד של האתר בעניינים כלכליים של ממש. ברור שהדברים קשורים, ולכן יש להסתפק בהדגמת הקשרים האלה ולא לגלוש מעבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי טענות נגד חיילי צה"ל. הם עשו את עבודתם נאמנה לפי ההוראות שקיבלו.
      הביקורת והשאלות הן על הדיסוננס שקיים בין האינטרס הכלכלי שקיים בעזה למלחמה המתוקשרת כל כך בטרור שנמצא בתוכו .

      מחק
    2. לא הם לא מבינים.כל מבצעי החרטא המיותרים האלה נועדו לייצר
      דרגות וצל"שים שאמורים להוביל קציני גרילה לפיקוד על יחידות צבא,תהליך
      שלא מתרחש בשום צבא אחר בעולם.

      כל המבצע הזה נראה קצת מגוחך.להעביר טילים ממערב סוריה לסיני דרך המפרץ הפרסי
      זה פשוט הזוי,כשאפשר בקלות להעביר אותם דרך הים התיכון.
      הרבה יותר מהר,יותר פשוט ויותר קל להסתיר.

      מחק
  8. רק כדי למקד, סירה אחת של פירטים סומלים הייתה מגיעה לאותם ההישגים של חיל הים

    השבמחק
    תשובות
    1. אופיר מורן
      הגדולה זה המודיעין המדהים והמדוייק ממדינות עויינות.
      אבל זה בכלל לא רלוונטי.
      עדיף להתמקד במוניטריה

      מחק
    2. שמעון
      עזוב אותך מוניטריה מה זה רלוונטי בכלל?
      בוא נתמקד בבידור להמונים שמספקת לך התקשורת ואתה תלך שבי אחריה

      מחק
    3. והם לא צריכים מזל"טים או לויינים או עשרות גנרלים ש"ינהלו" את המבצע.
      גם לא יחס מספרי של 100 ל 1 בין אלה שתופסים את האוניה לאלה שנמצאים עליה.

      מחק
  9. היי ערן
    אתה נופל למלכודת שאתה מתריע כנגדה.ויכוח בין ימין לשמאל מסיט את הויכוח על מנגנון יצירת הכסף
    גיא

    השבמחק
    תשובות
    1. גיא
      אין פה ויכוח בין ימין או שמאל.להיפך יש פה קונצנזוס אבל רק בין המפלגות. גם ממשלות הימין וגם ממשלות השמאל העבירו כספים לחמאס ואני מרגיש שמחובתי לשאול את השאלה: למה? אני לא מצאתי אף מקום או גוף רשמי שעונה על השאלה הזו.

      מחק
    2. צודק, טעות שלי, לא ויכוח בין ימין לשמאל אלא הסטת הויכוח ממנגנון יצירת הכסף ע"י יצירת אג'נדה בטחונית שסביבה נסוב הדיון הציבורי. זאת גם מלכודת שצריך להיזהר ממנה. הלא גם כשיוצאים למבצע בעזה שעולה 7 מיליארד ש"ח הדיון מוסט. ואז אהוד ברק מקבל צילום עם מעיל הטייסים שלו (ראה הכתבות של אלדד יניב על המבצע בעזה במגזין וואלה)

      בקשר להעברת הכסף אני מניח שאם הם יהיו רעבים שם הבעיה שלנו תהיה הרבה יותר קשה.

      גיא

      מחק
    3. גיא
      הכלכלה האמיתית זה לא רק עניין מוניטרי (למרות שגם פה מעורב ובגדול העניין המוניטרי).הדיון באתר הוא על סקאלה רחבה של נושאים.
      אם חסר כסף בעזה מדוע שלא יקימו מערכת מטבע משלהם? מה ומי מונע מהם לעשות זאת?

      ערן

      מחק
  10. ערו
    אתה רץ אחרי כל קונספירציה מזדמנת וחבל.
    זה פוגע מאוד ברצינות ואמינות האתר ומרחיק קוראים.
    מומלץ להתמקד במוניטרי

    השבמחק
    תשובות
    1. שמעון
      אני הנחתי פה עובדות והעלתי שאלות. לא כל דבר שלא מסתדר עם ההגיון הוא קונספירציה. יש פה נושא בעיתי ממדרגה ראשונה שבה מצד אחד מעבירים לארגון הרבה מאד כסף ומהצד השני נלחמים בו מאות אנשים כדי להשתלט על ספינה שהעבירה לו 40 טילים. אני מרגיש שמחובתי להציף אותו. יכול להיות שיש הגיון מאחורי העברת הכספים אבל אם זה כך -מדוע לא מסבירים אותו לציבור שלא לדבר מדוע רק חברים במקומון באשקלון יודעים על העברת הכספים האלו? איפה השקיפות שהמערכת כל כך התבלטה בה במהלך ההשתלטות על הספינות?

      מחק
  11. אנשים טובים זה גם חלק מוניטרי מי אתם חושבים מממן את המשאיות ואת החצי מיליארד אנחנו האזרחים זה רק עוד סניף קטן לחובות שלנו

    השבמחק
  12. למה אתה לא אומר את האמת בצורה פשוטה ברורה ושאינה משתמעת לשני פנים: שונא ישראל סטנלי פישר חייב את ממשלת ישראל להעביר כספים לחמאס בזמן "עופרת יצוקה",ובכך גרם לכך שמדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם אי פעם שממנה את מי שיורה עליה טילים

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא חושב שסטנלי פישר הוא שונא ישראל ובטח שלא ביצע העברת כספים מהסיבה הזו. עובדה היא שהכספים ממשיכים לעבור גם עם הנגידה החדשה וכנראה גם עם זה או זו שיחליפו אותה. כששר הבטחון בזמנו ברק נשאל מדוע הוא אישר העברה של 100 מיליון ש"ח לחמאס הוא אמר שזה בגלל הוראה של פישר וכשביקשו תגובה מפישר הוא אמר שזו בכלל מדיניות ממשלה -הודעה שהוכחשה על ידי הממשלה. רק מאוחר יותר הודה בנק ישראל שהוא שומר על יציבות מערכת הבנקאות בעזה "משום שזוהי מערכת שקלית" .
      http://www.inn.co.il/News/News.aspx/186984
      מישהו יכול להסביר לי מה קורה פה?

      מחק
    2. זה באמת מעניין למה הם זקוקים לכסף ישראלי?
      אוכל ומוצרים חיוניים -- מועברים לשם במשאיות.
      הם יכולים לייצר מערכת מוניטרית שלהם.
      טילים הם כנראה מקבלים בחינם ממי שתומך בהם.
      אז לשם מה הם זקוקים לכסף ישראלי?
      ולמה כל פעם הם זקוקים לעוד כסף? (הרי הכסף נשאר במחזור).

      galgal21

      מחק
    3. אם ישראל לא תעביר להם כסף,מישהו אחר יעביר והמחיר לתמיכה יהיה להתעמת
      איתנו בכל הזדמנות.
      הכסף הזה הוא כמו דמי חסות.הוא קונה שקט.
      בדיוק כמו סכומי העתק שמקבלים הערבים פה בארץ מביטוח לאומי.

      מחק
  13. ערן את הדבר הכי חשוב ששכחת
    שכמעט בכל נסיון עיכוב/ביטול העברת כספים לעזה, סטנלי פישר התערב ונלחם שהכסף יעבור

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה את תגובתי מ9:22 על תגובת בנק ישראל

      מחק
  14. ערן כל הכבוד על האומץ העיתונאי להציף את הדברים שאף אחד לא מדבר עליהם ולא רק בתחום הכלכלי.
    אתה כותב על נושאים שבקונצנזוס וגורם להמון קוראים כאן לזוז באי שקט בכסא - ככה זה כשמזיזים אותם מאזור הנוחות, וזה מה שגורם להם להגיב בצורה קצת בוטה.
    כל הכבוד על העבודה העיתונאית שאתה עושה, מגיע לך פרס פוליצר.

    השבמחק
  15. בעלי הבנקים המרכזיים המערביים (הפד/IMF/World Bank) צריכים לשמור על ישראל במצב של סכסוך תמידי על מנת שתהיה להם סיבה "להגן" עליה ולתקוף את אוייביה ולהתקין במדינותיהם בנק מרכזי מערבי שעובד עם הדולר על מנת לשלוט בכלכלה ובמשאבים שלהם, ולהזרים אליהם כמה שיותר מהגירעון שלהם (בצורת דולרים ואג"חים ממשלתיים)

    שיהיה לכולנו בהצלחה עם זה :)

    (גיא)

    השבמחק
  16. אתה שוכח פרט "קטן" - בעזה חיים בני-אדם. ישראל מטילה מצור על עזה. לדעתי המצור מוצדק בתוקף הנסיבות, אבל אין לישראל רשות להרעיב את תושבי עזה. ישראל מעבירה כסף ואספקה לרצועת עזה כי צריך איכשהו להאכיל את מיליון וחצי האנשים שחיים שם. נשק יגיע לעזה גם אם ישראל לא תעביר כסף או אספקה לעזה. יש מספיק גורמים שינסו להבריח נשק לרצועה על חשבונם. הבעיה היא לא הכסף שישראל מעבירה לרצועה כדי למנוע שם משבר הומניטרי.

    השבמחק
    תשובות
    1. חלילה דרור מלהרעיב.
      להיפך לעזור. לשלוח כמה מזון ומוצרים חיוניים לרצועה כדי למנוע משבר הומניטארי. אבל מדוע כסף? כסף אי אפשר לאכול. זה נכון שגם בלי השקל יהיה אפשרי להבריח נשק אבל זה שקול לאותה טענה שאם אתה גר בשכונה מלאה בגנבים אז מה הטעם שתנעל את הדלת אם גם ככה כנראה יפרצו לך אותה.

      מחק
    2. זה נכון אגב גם שעל מנת לקיים מסחר במוצרים שמעבירה ישראל צריך כסף אבל לעזתים יש כבר תשתית בנקאית ואפילו בנק שמשמש כבנק מרכזי -מדוע שלא ימציאו מטבע משלהם? מדוע ישראל חוששת כל כך שיהיה לעזתים מטבע אחר? אלה שאלות שמחייבות תשובה

      מחק
    3. אני לא כל-כך רואה את ההבדל בין לשלוח סחורות לבין לשלוח כסף. מדינת ישראל הרי לא מייצרת מזון, דלק או חשמל. בשביל זה יש חברות מזון, חברה לזיקוק נפט וחברת חשמל. החברות האלה עובדות עם כסף. כדי שהעזתים יוכלו לקנות מהן מזון, דלק וחשמל, צריך להעביר אליהם כסף. אין לשלטון בעזה חופש לבחור ממי הוא רוצה לקנות כי ישראל (וגם מצרים למעשה) מטילה מצור. כל הסחורות והשירותים מגיעים דרך ישראל או בפיקוח ישראלי. אבל איזושהי פעולת מכירה-קנייה חייבת להתקיים פה.
      לגבי הקישור שאתה עושה בין הכסף שישראל מעבירה לבין הנשק שמוברח דרך איראן - אני לא שמעתי שחמאס שילמה לאיראן תמורת העברת הנשק. איראן מבריחה כסף (דולרים, אירו) לרצועת עזה בכל מיני דרכים עקלקלות ומנסה להבריח גם נשק. זה לא שחמאס קונה נשק מאיראן. הנשק מגיע בגלל שלאיראן יש אינטרס לתמוך בחמאס.
      לגבי מטבע עצמאי - אני באמת לא מבין את ההתנגדות הישראלית להנפקת מטבע פלסטיני עצמאי, אבל לעניין שלנו זה לא משנה. לא ידוע לי שלפלסטינים יש בנק עצמאי, אבל גם אם הם יקימו בנק כזה, לכסף שהוא ינפיק יהיה ערך רק בתחומי הרשות הפלסטינית. בכסף הזה לא יהיה אפשר לקנות מזון ודלק. גם ישראל בימיה הראשונים לא השתמשה בלירות ישראליות כדי לקנות סחורות מבחוץ. ונגיד שמתוך מחווה הומניטרית גדולה כלפי הפלסטינים, מדינות ברחבי העולם יכירו במטבע הפלסטיני החדש, אז מה עשינו? נתנו אפשרות לחמאס להדפיס כסף? זה לא בדיוק האינטרס שלנו.

      מחק
  17. אנחנו חיים בפרדוקס.
    כל עוד אין מדינה פלסטינית, כל תושבי עזה ויו"ש הם תושבי ישראל. בין אם נרצה ובין אם לא. לפחות כרגע, הם לא אזרחים באף מדינה אחרת.
    מצד אחד, ישראל לא רוצה כל קשר לאותם אנשים. מצד שני, ישראל מסרבת להפרד מהם. עד שמדינת ישראל לא תגיע להחלטה מה היא רוצה מאותם אנשים, לישראל אין ברירה אלא לתמוך בהם בדרך זו או אחרת.
    אבל כידוע, החלטות קשות זה לא הצד החזק של מנהיגינו. נמשיך לחיות בפרדוקס עד אשר הוא יתפוצץ לנו בפנים. הפרדוקס הזה ו/או שלל הפרדקוסים האחרים הסובבים את מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל למה לשלוח כסף לעזה? לא מספיק לשלוח משאיות עם המוצרים הדרושים?

      מחק
    2. פרדוקס, לא אמרנו?

      מחק
  18. לצערי לא מבין כלום בכלכלה אבל כל מילה שכתבת על מבצע הריאליטי המגוחך של ממשלת ישראל בשיתוף חברת היח"צ שלה (להלן צה"ל) נכונה בעיני. לגבי אלה שטוענים כי מגיעים כבוד על המודיעין, זה כמו להגיד שלכדורגלן מגיע כבוד על הבקעת גול. שניהם ביצעו את העבודה שלהם, לא פחות ולא יותר, ושניהם אגב מקבלים שכר מופקע על עבודתם. השימוש הציני שממשלת ישראל עושה בצבא הלאומי הוא לא פחות מביזיון שראוי לחקור אותו בפני עצמו.

    לגבי מטבע עצמאי בעזה - אני תוהה מה יקרה למיליארדי השקלים שנמצאים שם אם הן יחליטו לעבור למטבע עצמאי. אני מניח שהם ימצאו את דרכם חזרה לשוק השחור בישראל...

    השבמחק
  19. חיפוש קצר בגוגל היה נותן לך התשובה שהעברת הכספים של ישראל הן בגלל גביית מיסים של מכס ומע"מ שישראל עושה עבור הרשות. אחרי שהיא מקזזת את החוב של הרשות למים וחשמל וכו'.
    הכספים שייכים לרשות לכן עוברים אליה. ישראל משמשת כצינור להעברת הכספים כי סביר להניח שאם לא הייתה צינור גם לא הייתה רואה שקל עבור הרכישה של המשאבים מישראל.

    אני מצטער הכתבה הזו לא מספיק רצינית

    השבמחק
    תשובות
    1. ירון, לא הבנתי... יש לנו חובה חוקית להעביר כספים לאויב?

      מחק
    2. הסברת יפה מדוע ישראל מעבירה כסף לרשות הפלסטינית בגדה .לא הסברת מדוע היא מעבירה כסף לרשות שהיא מגדירה אותה "ארגון טרור" . מדוע ישראל צריכה לבצע שירותים של גביית מס ומע"מ עבור הארגון? מדוע מה שנראה כל כך הגיוני שישראל לא תעשה עבור חיזבאללה מקבל כל כך הרבה רציונליות כשזה מגיע לחמאס?
      בכל אופן בכל פעם שהשאלה הזו נשאלת מקבלים תשובה אחרת ולא ברורה. בנק ישראל למשל הסביר זאת לפני כמה שנים שהוא שומר על יציבות מערכת הבנקאות בעזה "משום שזוהי מערכת שקלית" . גם אילו לא היה זה ארגון טרור מדוע הוא מקבל תנאים שתושבי ישראל לא מקבלים? הרי הטענה אומרת שגם אם ישראל מעבירה לחמאס כספים לתשלום חשבונות החשמל היא לא מקבלת תשלום בעבור השימוש בחשמל. בארץ כתושב מדינת ישראל ישר היו מנתקים אותך מחשמל אם היית מתנהל באותה צורה

      מחק
    3. ואם כן... למה לא מספרים לנו שום דבר? למה הכל במחשכים? והאם אין פה עבירה על חוק אחר האוסר מסחר עם האויב? או שחמאס אינו אויב?

      מחק
    4. התשובה היא כן. לישראל יש מחויבויות גם כלפי אויביה, או ליתר דיוק, כלפי הנתינים של אויביה. קוראים לזה דיני מלחמה או חוקים הומניטריים. לישראל יש זכות להגן על עצמה ועל אזרחיה מפני מי שמאיים עליה, אבל אין לה זכות לרמוס אזרחים. אלה הכללים, ותאמינו לי, נשפך הרבה דם עד שקבעו סופסוף איזשהם חוקים לגבי מה מותר ומה אסור אפילו במלחמה. מי שרוצה לדעת מה קורה כשלא שומרים על החוקים מוזמן לקרוא ידיעות מסוריה או מסומליה. שם באמת הכול מותר ואף אחד לא בטוח.
      ישראל מפקחת כמעט על כל מעבר הסחורות לרצועה במסגרת המצור. המצור הוא אמצעי הגנה מפני חמאס. אבל ישראל חייבת לאפשר לשלטון ברצועה לקנות מזון, תרופות, דלק וחשמל עבור האזרחים ברצועה. את זה אסור לישראל למנוע, ואת זה העזתים צריכים לעשות בכסף. חברת החשמל או חברת "טבע" הרי לא יקבלו מהעזתים חרוזים תמורת החשמל או התרופות.

      מחק
    5. אז למה שהממשלה לא תעביר לספקים ישירות את הכסף עבור המזון והתרופות?

      מחק
    6. זו אותה שאלה כמו, למה חמאס מוגדר כארגון טרור אך עם זאת ישראל מנהלת איתו משא ומתן אם ישיר או עקיף. לדוגמא, עסקת גלעד שליט, הפסקת אש עמוד ענן וכו'
      אתה פשוט שואל למה מערכת פוליטית מתנהגת בצורה הזאת. בסופו של יום משא ומתן עושים עם יריבים ואויבים. אז או שאני לא יורד לסוף דעתך או שאתה לא מצליח לקרוא את המציאות (מה שנראה לי לא נכון)

      מחק
    7. יש הבדל בין ניהול משא ומתן לבין העברת מאות מיליוני שקלים שאפשר להניח שמממנים אויב

      מחק
  20. היי ערן
    עכשיו הבנתי...עשית לנו תרגיל, לא כתבת את דעתך מההתחלה שמעבירים כסף לעזה כדי למנוע התמוטטות המערכת הפיננסית...נתת לנו לקפוץ עם חשיבה אחרת. יפה מאוד. דרך המשקפיים של מדיניות מוניטארית אפשר להסביר הרבה דברים
    גיא

    השבמחק
  21. ערן, אני לחלוטין מסכים עם דבריך כאן, אף כי איני בטוח שכדאי לחרוג יותר מדי מהנדט העיקרי והחשוב של מגזין זה בתחום הכלכלה. באשר לכל האוסלואידים כאן בעלי החלומות הרטובים על מדינת פלשתינית (מדינת אל קעידה) נוספת פרט למדינת עזה בארץ ישראל המערבית, כדאי להתפכח תרתי משמע. זה לא צודק, זה לא מוסרי (ביצוע טיהור אתני רק ליהודים) וזה לא יקרה. היום כבר פורסם שאפילו קרי ספק אם יציג את המתווה ההזוי שלו להסדר, כאשר שני הצדדים דוחים אותו מכל וכל.

    השבמחק
    תשובות
    1. ללא ספק מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל היא דבר רע. אך כך גם המצב הנוכחי.
      גם אם נצא מנקודת הנחה שהמצב הנוכחי הוא האידאל במסגרת האפשרויות הריאליות. האם אתה חושב שניתן להמשיך את המצב הנוכחי עוד זמן רב?
      כיצד לדעת יש לנהוג עם כ3 מליון הפלסטינים החיים כיום בעזה וביו"ש? אם לא תקום מדינה פלסטינית, האם יש לתת להם אזרחות ישראלית? אזרחות ישראית "סוג ב'"? גירוש (לאן)? לזרוק אותם לים?
      או שוב, לשמר את המצב הקיים. אם כך, אז עד מתי והאם לדעתך זה אפשרי?

      מחק
    2. הבעיה היא לא הפלסטינים אלא ההנהגה שלהם.
      מדובר בחבורת בריונים חמושה, שבראש ובראשונה מתעללת בנתינה ואח"כ מתעללת בישראלים כדי לגרוף כסף וכוח פוליטי.

      מחק
  22. ערן
    הפוסט הזה מצטרף לפוסטים קודמים על הפלרה ועוד כל מיניי...
    ולכן אמרתי שנראה שאתה קופץ על כל קונספירציה
    לדעתי, זה מזיק לבלוג, נותן לו ריח קונספירטיבי ומרחיק קוראים. יש עוד רבים שחושבים כך

    השבמחק
    תשובות
    1. היי שמעון
      גם אני חשבתי ככה במבט ראשון, אבל תחשוב שניה, למה מעבירים כסף ? כאילו שטרות כסף ? כי המערכת שלהם משולבת בשלנו, ואם לא יגיע אליהם כסף אז כל מנגנון יצירת הכסף בישראל ייפגע, וזה מה שמנסים להסביר פה באתר. זה לא שמממנים טרור בכוונה, אבל בנק ישראל אמר לממשלה, אתם לא רוצים להעביר כסף ? אין בעיה, אל תעבירו, אבל אתם הולכים ליצור מיתון בישראל
      גיא

      מחק
    2. 13:17 גיא
      יתכן ואתה צודק, יתכן שלא
      בטוח שאתה לא חכם בקטע הזה וכנ"ל גיא

      מטרת הבלוג לייצר כמה שיותר מודעות לנושא המוניטרי
      ככל שינדפו מהבלוג יותר ריחות של קונספירציות ואנרכיזם, כך זה ירחיק אנשים ולכן יעשה נזק לנושא המוניטרי.
      כפי שציינתי זו לא הפעם הראשונה עם נושאים אנרכיסטיים, קונספירטיביים ללא כל קשר למוניטריה
      ע"ע הפלרה, חיסון פוליו וכ

      מחק
    3. כנל הבנק
      ברגע שהבנק ייצר/הדפיס כסף ע"י יצירת הלוואה
      הוא לא משמיד אותו
      אלא מגלגל אותו הלאה ברגע שהוחזר לו

      מחק
    4. שמעון
      אל תתבלבל אמנם האתר תומך בשינוי מוניטרי אבל זה לא אתר התנועה לשינוי מוניטרי. קונספירציה היא בעיני המתבונן, כזה שבדרך כלל אינו מכיר את העובדות וניזון משמועות או משמיעת צד אחד. כך למשל ההפלרה הוחלט על ביטולה על ידי שרת הבריאות מיד עם הכנסה לתפקיד בטענה שהיא מסוכנת (הרי לא יתכן שגם השרה מתעסקת בקונספירציות), בינתיים תוצאות מבצע חיסון הפוליו הוכיחו כי לא רק שהנתונים והעובדות שהועלו פה לא היו קונספירציה אלא הם הוכחו במבחן התוצאה כנכונות. האתר ימשיך להציף נושאים בעיתיים שאינם מקבלים במה בתקשורת המיינסטרים גם בעתיד כל עוד יהיו מגובים בעובדות.
      ערן

      מחק
    5. שמעון תתעורר
      לא כל מה שלא נשמע לך או שלא קראת בטמקא אוטומטית שווה לקונספירציה.
      הרי לפני שנה שנתיים גם העובדה שבנקים פרטיים מייצרים את הכסף היה נחשב לקוסנפירציה,
      זה שלא נוח לך לקרוא על המחדלים שאתה נחשף אליהם כאן, לא אומר שמדובר בקונספירציה.
      אל תפחד שמעון, תנסה לחקור יותר בכל אחד מהנושאים שאתה מחשיב כקונספירציות וצפויות לך הפתעות מרעישות...
      בכל מקרה - הבלוג הזה הוא מדהים והוא פותח את העיניים למי שקשה לו לפתוח אותן לבד. ערן אתה ענק.

      מחק
    6. כפי שאמרתי
      לדעתי זה מזיק למטרת הבלוג הראשית. ואלה פידבקים שאני מקבל מאוד הרבה נפשות.
      ומכאן איש איש הישר בעיניו יעשה

      מחק
    7. לשמעון,
      ההגדרה של קונספירציה היא קבוצה של אנשים הנפגשים בסתר לבצע מעשה לא מוסרי. ההיסטוריה וחיינו מלאים בקונספירציות על גבי קונספירציות ולא ניתן למנותן. ישנם קונספירציות רבות שבעיני אותה קבוצה איננה קונספירציה כי בעיניהם הם מבצעים מעשה מוסרי ולכן זה תלוי בעיני המתבונן.
      אם תקרא קצת על ספרו של קרול קוויגלי "טרגדיה ותקווה" שהיה המנטור של ביל קלינטון ואחד ההיסטוריונים החשובים בזמנו, שערותיך יסמרו ואולי גם תתעורר ותבין שכל בעלי הכוח עסוקים באופן תדיר בקונספירציות כיצד לשמר את כוחם. אם זה בפגישה עם רואי החשבון כיצד להתחמק מתשלום מס ועד לשוחד לעובדי ממשלה, הכל מעשים לא מוסריים (בעיני רובנו לפחות) הנעשים במחשכים = קונספירציה.
      מעבר לכך לא כל תהיה על מדוע הדברים עובדים כמו שהם עובדים היא קונספירטיבית, דברים רבים נעשים בגלל טיפשות, בירוקרטיה, החלטות ישנות ולא רלוונטיות. חובה עלינו לשאול תמיד ולפקפק תמיד בכל תיאוריה מדעית, כלכלית חברתית ופילוסופית ולשאול מדוע אנו מאמינים בתאוריות אלו. על הדברים המופרכים ביותר פעם לא העזו לפקפק. בעוד 100 שנה אנחנו נראה לצאצאינו כחבורה של מטומטמים שנתנו לבנקאים לשלוט בהם, שלחו את ילדיהם לבתי חרושת ליצור טיפשים, האמינו לכל מה שכת הרופאים אמרה להם, האמינו לרבנים שכתוב שארץ ישראל צריכה להיות שלמה, שפיסת אדמה מספקת ביטחון, ועוד אינספור הנחות שאנחנו פשוט מקבלים כמובן מאליו בלי לפקפק ולחקור.

      מחק
  23. מה האלטרנטיבה, לא להעביר את הכסף?
    זו גניבה.
    לא לתת להם לסחור דרכנו?
    אז יאשימו אותנו בעולם בהרעבת ודיכוי העזתים.
    לתת להם לבנות מערכת מטבע משלהם?
    עדיין נצטרך להעביר להם תשלומים המגיעים להם..

    השבמחק
    תשובות
    1. תעביר להם מזון במקום כסף. פשוט...

      מחק
    2. אי אפשר
      אתה היית מסכים לקבל משכורת בביצים?

      מחק
    3. 1608
      אם הייתי פושע מועד והיו מציעים לי משכורת באוכל או כלום במקום, אז מה הייתי נאלץ לעשות?

      מחק
    4. לשמעון ולאנונימי משעה 15:17:
      אם הם יקבלו מזון + מצרכים אחרים במקום כסף אז הם יצרו מערכת מוניטרית משלהם ואז הם יהיו לא תלויים במערכת המוניטרית של ישראל. כלומר יהיה להם יותר כוח.
      את הנשק שלהם הם מקבלים בחינם ממי שתומך בהם (ואם לא אז יש להם מספיק מדינות שיוכלו לתרום להם כסף שלא יעבור דרך ישראל) כך שהכסף שמעבירה להם ישראל לא עוזר להם לרכוש נשק.

      galgal21

      מחק
  24. ערן , בוגי וגנץ מביימים תמונות דרמטיות . נו באמת, האם השנאה העצמית המאפיינת את התרבות הפוסט ציונית העבירה אותנו על דעתנו.
    מישהו באמת חושב שבוגי נתניהו או גנץ משחקים בחיי חיילים לצרכים פוליטים?
    וכן מה רע בקצת גאווה לאומית על מבצעים צבאים? או שגם המושג גאווה לאומית יצא מהלקסיקון החדש שכופים עלינו הפוסט ציונים וכנופיית אוסלו בתקשורת ,במשפט, בחינוך ובתרבות.
    ולחלק הראשון של דבריך מסכים בהחלט לדבריך המדינה לא צריכה להעביר שקל לרשות הרצחנית בעזה, הרשות הפלסטינאית חייבת מעל מיליארד וחצי שקלים לחברת החשמל. מי משלם על זה ? אזרחי ישראל.

    אבל אני מניח שגם אם הממשלה תחליט לנקוט פעולה לגביית החוב ותמנע את ההעברת הכספים מייד תצא בת קול ממעוזי השמאל בתקשורת מבית המשפט העליון על האקטיביזים השיפוטי שלו ועוד שזה לא מוסרי ולא יהודי ולא דמוקרטי וכו' .
    לכן אני מניח וגם מסכים איתך שהציבור שבוחר את נבחריו לכנסת לו היה נשאל בנושא היה מחליט ברוב מוחלט למנוע העברת כספים לרשות , אבל כנראה שמישהו אחר מנהל את המדינה ואלה לא נבחרי הכנסת אלא אותה אליטה נאורה ואוניברסלית שאף אחד לא בחרה אותה בצורה דמוקרטית שכופה עלינו את זיו אורה ואנושיותה בניגוד לכל כללי הדמוקרטיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בחייאת זומזום

      מחק
    2. אני בתור חייל קרבי לשעבר בצבא ההגנה לישראל חושב בהחלט שהם משחקים בחיי חיילים לצרכים פוליטיים והרגשתי את זה טוב מאוד במהלך השירות. על סמך מה אתה אומר שזה לא נכון? ולמה דעתך יותר נכונה מדעתי?

      מחק
    3. כחייל לשעבר בחייל הים, אני יכול להעיד שנעשים מאמצים כנים מעל ומעבר לגדר הרגיל, ורוב המבצעים וההצלחות כלל לא מדווחות.

      מחק
  25. אם אינני טועה ארה"ב אסרה לקזז חובות לחברת החשמל ממיסוי לעזה, ולכן הם מקבלים כ 1.7 מליון איש חשמל בחינם. בעצם חברת החשמל הפלסטינית גובה מהם כספים אבל לא מעבירה לחברת החשמל שלנו, ואתם משלמים.
    כל אחד מכם אמץ משפחה בעזה ומשלם לה חשבון חשמל, גם על המחרטות לטילים.

    השבמחק
  26. ואני חשבתי שהעסף נעלם כי 150 מיליון שקל מועברים בשנה לחרדים

    השבמחק
  27. אני חייבת לומר שהנושא הזה כמו כל יתר הנושאים האחרים שעולים פה הם מרתקים והכרחיים למי שמעוניין לפתוח את העיניים עוד קצת. והם בטח שלא פוגעים באיכות הבלוג המעולה הזה.

    בין הבעיות שעולות מהנושא הזה, זאת הדרך של יאיר לפיד כיום. מדוע הוא לא מעלה לסדר היום את הנושאים האלו? את זה שאזרחי המדינה מממנים את החשמל והמים של תושבי יו"ש ועזה? את מאות המיליונים שמועברים לרשות וממנה לחמאס? האם הכסף הזה, שלא משמש להאכלת פיות רעבים, אלא למימון ישיר או עקיף של אויבינו חשוב יותר ממימון החרדים?
    ושלא תטעו. אני לא בעד מימון בחורי הישיבות אבל הייתי מעדיפה לסגור קודם את הברזים של החמאס לפני שאני סוגרת את הברזים של החרדים.
    אבל נראה שבעיניים של יש עתיד המצב הכלכלי פה הוא כה מושלם וכל שנותר זה רק לגייס את החרדים ולסגור להם את התקציבים. וזה משחק פוליטי מכוער של אנשים פחדניים שנטפלים לחלשים יותר כי עם החזקים אין להם אומץ.

    השבמחק
  28. ערן, לא מתאים לך לבסס פוסט על ספין של מועמד למועצת העיר או על הערכים של פייגלין בנושאי הפלסטינים.
    אתה רוצה לכתוב על עזה, כדאי שתברר קצת יותר. זה ששי רובין אומר ש"המדינה נותנת יד לאויב על ידי העברת כספים שמסייעים לאוייב להתחמש ולצבור תאוצה שתשמש לנו כרועץ" לא אומר שזה נכון.
    תברר על איזה כסף מדובר (כסף שלהם) על ההקשר לסגר, ועוד.
    לגבי ה250 משאיות, ממתי אתה לוקח ברצינות את רשות השידור?
    אתה מוזמן להתחיל כאן http://gisha.org/he/publication/4778/
    או כאן
    http://www.gisha.org/UserFiles/File/publications/Info_Gaza_Heb.pdf

    שיהיה בהצלחה

    השבמחק
  29. בעזה רוכשים ומייבאים סחורות מחו"ל, בין היתר, ומשלמים עליהן מע"מ ומכס. מן הסתם ישראל גובה אותם מאחר וזה נכנס דרך ישראל, והכסף שייך באופן חוקית לרשות ולקחת אותו יהיה גנבה, ברמה החוקית. הכסף הזה משמש לתמיכה ברשות מכל ההיבטים כמו גם בעזה בבתי חולים, מערכת החינוך, ותחנת הכח בעזה, לשעבר, שלא בטוח שהיה כזה מגניב להעיף עליה פצצה ולתת להם חשמל בחינם.. ( ללא ספק צריך לחשוב על זה ). אפשר באותה מידה להתווכח שחמאס מקבל המון כסף מהאו"ם וממדינות מערביות בשלל אמתלות דרך הרשות. והרשות מעבירה לו בכל מיני הסכמים וגם באמצעות בזיון, כמו לדוגמא משכורות שלדעתי עד היום משלמים ל70 אלף עובדים לשעבר של הרשות שגרים בעזה.

    ודרך אגב עורב... נכון טילים חדשים, נכון צריך לסכל, השפעתם היחסית מוטלת בספק, אבל דווקא אני רואה את זה מזווית אחרת - זה עוד נדבך במאמץ התקשורתי לא לדון במצב הכלכלי ובנושאים יותר חשובים. אחלה תפסתם סירה עם כמה טילים אפשר לעשות מזה אייטם מרכזי באותו יום, באותו שישי אבל לא במשך ימים ושבועות נונ סטופ. ורבאק, חברי כנסת ואנשים, אין להם דברים יותר טובים לעשות מאשר ללכת להצטלם עם טילים?

    ושמעון, מרגיז אותי גם ששרת הבריאות לא באמת ביטלה את ההפלרה, אלא רק את חובת ההפלרה, ולא, זה לא קונספירציה, תתעדכן. אתה לא בעניינים. ושרת הבריאות מושחטת בעוד הרבה היבטים.

    וחיסוני הפוליו שאתה צוחק עליהם? בהודו חטפו שיתוק המוני ילדים מהחיסון שביל גייטס מימן. האם זו קונספירציה? האם העובדה שהחיסונים שרצו לתת לילדינו לא נבדקו מעולם, ומשרד הבריאות הנפיק בתגובה אישור יצרן שהם תקינים, זה גם שקר קונספירטיבי בעיניך? אל תגיב בלי להתעמק... אני משתדל לעשת אותו המאמץ.

    השבמחק
  30. ביקורת זה בסדר. אבל מאמר מטומטם זה ממש מרגיז.

    השבמחק