יום שני, 23 בינואר 2012

הונגריה בדרך לדיקטטורה? תלוי למי אתם מאמינים

הונגריה מדינה קטנה יחסית (10 מיליון תושבים) , נמצאת היום בשיא הסערה באירופה כשראשיה העזו לצאת כנגד חלק מחוקי האיחוד האירופי ולפגוע בקודש הקודשים של הבנקאות העולמית והוא עצמאות הבנק המרכזי. התוצאה מצד קרן המטבע והאיחוד היתה כואבת ומידיית :סנקציות כלכליות.
אפשר להתווכח האם החקיקה החדשה מועילה או פוגעת בדמוקרטיה אבל אי אפשר להתווכח שבמדיות המרכזיות יש נטיה יוצאת דופן להציג את הונגריה כמדינה שהולכת לקראת שלטון מסוכן וטוטליטרי. בכך למעשה הם פותחים בתהליך דהלגיטימציה לממשלה נבחרת. לפעמים הם גם לא נותנים לעובדות להטעות אותם. 

אני חושב שכולנו נסכים שNRG של מעריב היא מדיה מרכזית פה בארץ -בכתבה שפורסמה שם בתחילת החודש הועלו טענות קשות נגד ההונגרים וכך נכתב:
המתיחות בין הונגריה לראשי האיחוד עולה מדרגה לאחר שבסוף השבוע נכנסה לתוקפה חוקה חדשה המשנה את שמה הרשמי של המדינה מ"רפובליקה" ל"מדינתם של ההונגרים". בעיני רבים, הצעד הזה הוא שלב נוסף בהפיכתה של הונגריה לדיקטטורה תחת אורבן, מנהיג מפלגת הימין "פידס".
ע' ,אחד מחברי האתר,חקר את  החוק ההונגרי וניסה לאמת חלק מטענות NRG .הנה תוצאות הבדיקה :
NRG טוען שהשם שונה מ"רפובליקת הונגריה" ל"מדינתם של ההונגרים".
החוק: המילה רפובליקה הורדה מהשם בשל קונוטציות דתיות היסטוריות. הונגריה נשארה רפובליקה.
NRG טוען בהמשך הכתבה שהחוק מוציא דתות מיעוט אל מחוץ לחוק.
החוק: החוק החדש הגדיר 14 דתות כרשמיות, והן יהנו מתמיכה ממשלתית. שאר הדתות חוקיות לגמרי אבל הן אינן מוגדרות כרשמיות. אין פה שום דבר יוצא דופן.
NRG טוען שחוק התקשורת החדש הטיל מגבלות על השידורים.
החוק: חלק מהמגבלות שהטיל החוק הן בכלל על פרסום של אלכוהול וטבק.
זה כאמור רק מבדיקת חלק מהנושאים שהעלה NRG מתוך חוק של קרוב ל200 עמודים.
לא סתם הבאתי את NRG כדוגמא, הדימיון הגדול בין הטענות שהועלו בכתבה של NRG לכתבות מקבילות בחו"ל היה גדול כאילו נדמה שהעתיקו אחד מהשני תוך שינויי קונטקסט קטנים.

כל זה בעתונות הכתובה והמקוונת ומה קורה ברשתות הטלויזיה?
הנה כתבה של CNN שמציגה את הונגריה באור דומה לזו שהציג NRG. כפי שתשימו לב חלק מהכתבה מוקדשת להפגנות שנערכו בהונגריה של מתנגדי המשטר והחוקים החדשים ה"אנטי דמוקרטים" שחוקקו שם:




מסתבר שגם פה המציאות כפי שמציגה לנו התקשורת קצת שונה.
אפילו לעם ההונגרי נמאס כבר מתהליך הדה לגיטימציה שמנהיגהם עוברים והתגובה לא איחרה לבוא: בסופ"ש האחרון נערך מפגן תמיכה הגדול ביותר מאז נפילת הקומוניזם שבו נכחו בין 400000 (לפי הערכות הממשלה) ל100000 (לפי הערכות אתרי אינטרנט) מאזרחי הונגריה. מטרת ההפגנה השלווה נועדה לחזק את ראש הממשלה בעמידתו מול מוסדות האיחוד האירופי ולתמוך בחיזוק הריבונות ההונגרית, שהוא דוגל בה כל כך. בין השאר הונפו שלטים באנגלית מכוונים לתקשורת הבינלאומית, שנכתב עליהם: "די לשקרים של התקשורת".
אגב, בהפגנה הקודמת של ההונגרים  (כפי שהוצגה בכתבה של הCNN למעלה) נגד המדיניות של ממשלתם, נכחו בסה"כ 30 אלף מפגינים.



שווה גם להקשיב לדבריו של חבר הפרלמנט האירופי, הבריטי ניג'ל פראג', לוחם עיקש למען הדמוקרטיה בעצמו. הוא מכנה את ראש ממשלת הונגריה כאחד מהמנהיגים הבודדים באירופה שמבין היסטוריה, מאמין בעצמאות מדינתו ואלוף בדמוקרטיה. הוא מוסיף: "להונגריה יש מזל שיש להם אותך. הוכחת שאינך חושש מהאיחוד האירופי"



אינני בא לומר שהכל מושלם במדיניות הממשלה ההונגרית אבל עליכם לזכור: רוב רשתות התקשורת הגדולות בעולם נשלטות היום על ידי מספר מועט של משפחות. אותן משפחות נהנות מהשיטה הכלכלית הנהוגה היום בעולם בהנהגת הבנקים המרכזיים.זו אותה שיטה שהונגריה קוראת עליה תיגר. לכן בין אם טענות התקשורת נכונות כלפי ממשלת הונגריה ובין אם לא, אל תאמינו לכל מה שאומרים לכם. אם אתם רוצים לדעת את האמת תצטרכו להתאמץ ולחקור בעצמכם.

7 תגובות:

  1. הסיפור ההונגרי מעניין מאוד ולנו הצופים מישראל קשה לרדת לעומקם של דברים ממקום מושבנו.
    כמובן שיש להתיחס לחבר הפרלמנט נייג'ל באופן אוביקטיבי ולזכור שהוא מונע מאינטרסים גם כן, כיוון שהוא מייצג את בריטניה שאינה חלק מה-EU ולרוב מתנגדת לשיטותיו.

    השבמחק
  2. תודה ערן על הארה. הציבור חי בחושך של המציאות והוא מתעקש לראות רק את השקר וחציי אמיתות שהתשקורת הציבורית מלעיטה אותו.
    כמה חבל שרק בודדים לא מתיישרים עם הזרם ומחפשים כל שביב מידע להצליב ולחפש את המציאות האמיתית.
    טבע החיים הוא לחפש את החסר, לכן עודף השקר שהתשקורת מפיצה מבלבל את הציבור עד כדי כך שנדמה לו שלא חסרה לו אמת ולכן הוא לא מחפש אותה.

    השבמחק
  3. http://www.baltimoresun.com/business/sns-rt-us-hungary-imftre80m0pv-20120123,0,1102659.story

    לועהארי.

    השבמחק
  4. תודה, מעשיר ומלמד.

    השבמחק
  5. אותו הדבר נכון לאיראן.
    כשיצאו הרפורמות באיראן בספטמבר, התחילו תופי המלחמה להרעיש והאמריקקים שלחו משחתות נוושאות מטוסים כדי להתמודד עם "האיום האיראני".
    שבוע לפני שהרפורמה בוצעה (חולק מזומן לאזרחים ישירות עי" הבנק המרכזי שהוא בכלל בנק איסלמי ללא חוב..), הוטלו סנקציות על הבנק המרכזי באיראן, שגרמו לדעיכת שווי המטבע ב20 אחוז בשבוע...מפאניקה.
    וכעת נראה שהרורמה לא מייצרת תמיכה ציבורית גדולה בממשלה...

    הכל פרופגנדה. נראה שכלכלה הוא המקום היחיד בו משתמשים במינוחים מורכבים ומסובכים כדי להסוות את האמת.

    השבמחק
  6. לאנונימי מ-5:12, מה שאתה מספר מאוד מעניין.

    לא מצאתי מידע על חלוקת המזומנים לאזרחים אשמח ללינק.

    הבנק המרכזי האיראני דומה להחריד לבנק המרכזי הישראלי, למשל מטרות הבנק:
    The main objectives of macroeconomic policies, in general, and monetary policies, in particular, are price stability, economic growth and a favorable employment level.

    http://www.cbi.ir/section/1370.aspx
    אפילו קוראים לו Bank Markazi...

    הם אומרים שהם usury free משום שזה אסור לפי הקוראן (מזכיר את הנשך של היהדות?). אבל לא ברור למה הם מתכוונים כי הם משתמשים במונחים אחרים, אבל בתכל'ס הם משתמשים באותה בנקאות ברזרבה חלקית כמו שאר העולם אבל קוראים לזה בשמות אחרים:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Bank_of_the_Islamic_Republic_of_Iran

    לא ברור מדוע הבנק המרכזי האיראני ברפובליקה איסלאמית שלכאורה קוראת תגר על השיטה המערבית, בוחר בשיטת כסף-חוב שמחלישה את הממשלה ומנוגדת לדת. הייתי מצפה שהם יבחרו בשיטה הכלכלית היעילה יותר של הדפסת כסף ומימון הוצאות הממשלה. מניעת אינפלציה זה לא נימוק כי ממילא יש להם אינפלציה דוהרת.

    או שהם כן כפופים להגמוניה במערב???


    ע'

    השבמחק
  7. אני מניח שממשלת איראן תמצא את עצמה מהר מאוד מחוץ לתמונה כמו קדאפי בלוב, אם תנסה לשנות את כללי המשחק...

    השבמחק