יום ראשון, 22 ביולי 2012

סך כל החובות בעולם 1.5 קוואדטיליון דולר- פי 30 מכל הסחורות והשירותים שמיצרות כל המדינות בעולם בשנה ביחד

"הבנק המרכזי אירופי התערב בשוק המישני על מנת לרכוש חוב ציבורי ובכך מנע את קריסת המערכת המוניטרית באירופה. ספרד,ללא אותו חילוץ, היתה קורסת". זה אמנם נשמע אולי כעוד ציטוט ממאמר באתר זה ,אלא שהפעם אמר את זה דווקא שר התקציב בספרד בסופ"ש, לאחר ההתערבות האחרונה של הבנק המרכזי באירופה [קישור].
ספרד נמצאת על קצה הצוק, אבל היא לא המדינה הראשונה שנמצאת שם ובטח שלא תהיה האחרונה. ספרד היא עוד קורבן אחד מבין רבים בעבר ועוד רבים יותר שיהיו בעתיד של הכשל המובנה בשיטה המוניטרית שלנו. בכלכלה שבה הבעיה הכי גדולה הוא חוב אבל יצירת עוד חוב זו הדרך היחידה להחזיר חוב קודם -במצב כזה כל מדינה תגיע למצב של היפראינפלציה או פשיטת רגל. זה לא שאלה של אם אלא מתי.




כיום סך החובות הרישמיים בעולם נעים סביב 150 טריליון דולר. אם נוסיף לכך את ההתחייבויות של קרנות פנסיה ,התחייבויות מותנות אחרות, התחיבויות שאינן מגובות בנכסים וכו' אנחנו מגיעים ל500 טריליון דולר .סך ההתחיבויות בתחום הנגזרים ,שמוערך בכקוואדטריליון דולר, מוביל אותנו לסכום הבילתי נתפס של 1.5 קוואדטריליון דולר (1,500,000,000,000 $) של סך כל החובות הקיימים בעולם .  לעומת זאת ערך סך כל השירותים והסחורות המיוצרים בשנה (תמ"ג) בכל העולם מוערך בכ50 טריליון דולר. כלומר היום יחסה של הכלכלה האמיתית הוא רק 3% מול כלל החובות בעולם [קישור]

ההבדל הזה מבליט את הכשל המובנה בשיטה המוניטרית: היום אין קשר בין קצב גדילת החוב לצמיחת הכלכלה האמיתית. הרעיון שבו החוב יוחזר על ידי צמיחה עתידית ובכך יגרום למערכת זו (שבבסיסה אינה בת קיימא) להחזיק מעמד, מגיע למעשה לקיצו.
למדינות  לא תהיה ברירה כעת- אם לא יתאפשר להם להחזיר חובות מצמיחה -זה יעשה על ידי הדפסה דרך הבנקים המרכזיים. האלטרנטיבה היא סופה המידי של המערכת הבנקאית והשיטה המוניטרית תחת גל אדיר של פשיטות רגל.  זה גם מסביר מדוע שר התקציב של ספרד אמר שהתערבות הבנק המרכזי באירופה הצילה את אירופה מקריסת המערכת המוניטרית שם. צפו לעוד הרבה התערבויות כאלה בקרוב ולא רק באירופה.
אלא שפה זה לא נגמר-  בגלל שכל כספי ההדפסה האלה יגיעו לשוק בסופו של דבר כחובות (הרי חוב = יצירת כסף חדש) הן יגדילו עוד יותר את החוב ,מה שיאלץ להדפיס עוד יותר בעתיד. זה למעשה מעגל סגור קלאסי של תחילתה של היפר-אינפלציה ,כפי שהתרחשה בעשרות מדינות במהלך ה100 השנים האחרונות. היפר -אינפלציה משמעותה שהכסף מאבד בצורה משמעותית מערכו והכל בתוך טווח זמן קצר יחסית.

מי שמחפש דוגמא למה קורה במהלך היפר אינפלציה,מוזמן לצפות בסרטון הקצר הבא המתאר דרך שטרות הכסף את ההיפר אינפלציה שהתחוללה בזימבבואה מ2007. רק אציין שלמרות שבסרטון נראה כי מדובר בהיפר אינפלציה חריגה עדיין היו מקרי היפר אינפלציה חמורים בהרבה מזו המתוארת כאן.




היפר אינפלציה היא תהליך שמרגע שהוא מתפרץ ,אין כמעט דרך לעצור אותו מבלי לרסק את ערך המטבע. טענה זו והחשש מתרחיש כזה גורמת לרבים בעולם לרוץ ולרכוש זהב ומתכות יקרות כדי להגן על עצמם מפני נפילה אפשרית בעתיד של ערך הכסף שלהם.





אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב 

50 תגובות:

  1. אין ברירה,
    אלא להפסיק להשתמש במטבע של המדינה.
    המדינה לא מסוגלת לספק לאזרח אמצעי סחר חליפין יציב, ולכן אין לאזרח ברירה אלא ליצור לעצמו אחד כזה. אם ע"י ברטרים כמו פעם, אם ע"י מטבעות אינטרנטיים ואם ע"י מתכות יקרות.
    עצוב, אבל אין ברירה.

    השבמחק
  2. These guys certainly have more information available to them than yours truely..here's their outlook for Eruope in ~20yrs..

    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=364004

    Realistic scenario post economic meltdown

    - Eran

    השבמחק
  3. וואו! אלו סכומים של כסף שבכלל אי אפשר לתאר אותם...

    השבמחק
  4. לקנות זהב פיזי זה לא פשוט .
    השאלה היא האם תעודת סל צמודת ערך הזהב היא כלי דומה שישמור על ערך הכסף?
    האם במקרה של קריסת הכסף תעודות הסל יאבדו את צמידותן לזהב? או יאמירו בהתאם לערכו של הזהב שיעלה מעלה מעלה?.
    אשמח להתייחסות.
    אבי ג.

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הראה פעם שגם בתחום החוזים העתידיים (שאחריהם עוקבות תעודות הסל) יש רמאות לא קטנה

      מחק
    2. בוקר טוב אבי,
      ההערכה היא שהביקוש לזהב ולכסף פיזי יאמיר בתקופת היפר אינפלציה , מה שעלול במקרה קיצוני לגרום גם לקריסת הבורסות לסחורות שלא יעמדו בביקוש ומכאן שתהיה סכנה גם לתחום הנגזרים בתחום. היינו קרובים לכך עם הכסף (סילבר) ב2007 אבל אז ההיקפים עדיין אפשרו לראשי הכלכלה בארה"ב להשתלט על המצב. אני בטוח שהבנקים המרכזיים יעשו גם הפעם הכל כדי למנוע קריסה כזו -השאלה היא מה הם יוכלו לעשות פה והאם זה יועיל?
      לי אין תשובה ברורה לכך ולא בטוח שגם להם.

      ערן

      מחק
    3. חשבתם על לבטל את הכסף?

      מחק
    4. ומה האלטרנטיבה שיש לכסף?

      מחק
  5. יש לזכור שהיות ותחום הנגזרים הוא בלתי מפוקח, הרי שמדובר רק במספרים "משוערים", ולפיכך קל "לנפח" אותם (ע"ע יוון-בהמשך התגובה) לשם נבואות קטסטרופה.....



    והנה לדוגמה, תחזיות הקטסטרופה הקודמות באשר ליוון, היישר ממקלדתו של ערן :

    1.
    ערן-בפוסט מ-11.3.2012 (רק לפני כארבעה חודשים בלבד.....) כאן באתר-מצטט תחזיות קטסטרופה בקשר לחדלות פירעון יוונית :

    "הISDA טוען כי נכון לעכשיו בעלי האג"ח של יוון מחזיקים בחוזי CDS בשווי של 3.2 מיליארד דולר.

    אולם הערכות אחרות מדברות על סכומים שנעים בין 70 מיליארד דולר כפי שנכתב באתר החדשות האינטרנטי מהנחשבים בארה"ב HuffPost

    לכמה טרליוני דולרים , כפי שמעריך איש ההשקעות המפורסם ג'ים סינקלר."

    http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/03/blog-post_11.html


    2.
    והנה מה שקרה בפועל :

    ההחלטה על הפעלת ה-CDS, שנעשתה על ידי הכרזת הסדר החובות כ"אירוע אשראי" על ידי ארגון ISDA. חוזי ביטוח אלה לא ישלמו את מלוא הפרמיה למבוטחים, שהיא 3.16 מיליארד דולר, אלא פחות, מכיוון שבעלי האג"ח לא מפסידים את מלוא השקעתם.
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1662178

    3.
    והנה הסכום הסופי ששולם :

    בעלי האג"ח הפרטיים של יוון אשר ביטחו עצמם מפני חדלות פירעון של הממשלה, זכו להפעלת הביטוח על האיגרות שרכשו, לפי גובה פיצויים של 78.5%. בסך-הכל, גופי הביטוח ישלמו לבעלי האג"ח כ-2.5 מיליארד דולר עבור פירעון ה-CDS-ים.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000734427



    אחזור שוב על המספרים באשר ליוון :
    1. ערן בפוסט מצטט "הערכות" : בין 70 מיליארד דולר לכמה טרליוני דולרים...... !!!
    2. הסכום ששולם בפועל : כ-2.5 מיליארד דולר......!!!


    ובכן
    לא 70 מיליארד (לפי הערכתו של "אתר החדשות האינטרנטי מהנחשבים בארה"ב".....)
    לא טריליוני דולרים (מספר מופרך מטורף והזוי לחלוטין !!!) "כפי שמעריך איש ההשקעות המפורסם ג'ים סינקלר"..... (ויש לזכור שמקור הציטוט הוא אותו בלוג "אמין" המצוטט "שוב" בפוסט הנוכחי של ערן.....)
    רק 2.5 מיליארד דולר (פחות משמעותית מההערכה הנמוכה ביותר שניתנה לפני האירוע.....)
    וזהו




    עכשיו
    רק "תתארו לכם"
    שסך החובות הרשמיים בעולם הוא כ-46 טריליון דולר..... (קטן בכ-70% מהמספר שערן "ציטט" !!!)

    http://www.economist.com/content/global_debt_clock

    ושסך התמ"ג העולמי הוא מעל 78 טריליון דולר.....(גדול בכ-55% מהמספר שערן "ציטט" !!!)

    https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2001rank.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29

    ושסך הנגזרים האמיתי קטן בהרבה ועומד על כ-610 טריליון דולר

    http://en.wikipedia.org/wiki/Over-the-counter_%28finance%29

    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3495705,00.html

    ושסך החסכונות הצבורים והפנסיוניים הוא.....

    ושאחוז הצמיחה העולמי הוא.....

    השבמחק
    תשובות
    1. אינפורמטור,
      אתה כל כך אוהב להסתכל במה שכתוב באתרים ששכחת לבדוק דברים בעצמך:
      1-3. תשלום הפיצויים על ביטוחי CDS הוא סכום לא ידוע. יש כאן הרבה סימני שאלה במיוחד שחלק גדול מהמבטחים היו המבוטחים עצמם כך שאת המספרים האמיתיים לעולם לא תדע ויש סיבות נוספות גם למה לא תדע:
      http://www.takdin.co.il/Searchgbiz/%D7%94%D7%92%D7%99%D7%A2%20%D7%A8%D7%92%D7%A2%20%D7%94%D7%AA%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D%20%D7%97%D7%95%D7%96%D7%99%20%D7%94%20CDS%20%D7%A2%D7%9C%20%D7%94%D7%97%D7%95%D7%91%20%D7%94%D7%99%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%99%20%D7%99%D7%97%D7%96%D7%99%D7%A8%D7%95%20_hd_3558285.html
      2. הdebt clock מציג רק חובות ממשלתיים
      3. סך הנגזרים גדול בהרבה מ610 טריליון. למרות שאין מספרים רישמיים אציג קישור בהמשך שמוכיח זאת.
      אתה רוצה בינתיים הערכה אפילו קצת יותר גדולה ממה שערן הציג לגבי היקף תחום הנגזרים מאתר רישמי שאתה כל כך אוהב לצטט ממנו? בבקשה 1.2 קוואדטריליון:
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000693202

      מחק
    2. את מה שעומד מאחורי כל נושא הCDS אף עיתון לא יודע באמת. ראה AIG ב2007 שהעיתונים כתבו שהכל בסדר שנה לפני שקרסה וכמעט הובילה את כל העולם לקריסה אם לא הייתה מחולצת על ידי הממשל.
      העיתונים ניזונים מנתונים רישמיים שלקוחים מגופים שמטרתם להציג שהכל בסדר.
      למשל החוב האמריקאי כפי שמופיע בשעון החוב הלאומי הוא 16 טריליון אבל תכלס כבר כלכלנים הוכיחו שהוא חצה את ה200 טריליון כבר מזמן. הכל שאלה איך הוא מחושב ומה מוצג

      מחק
    3. בוקר טוב אינפורמטור,
      הקונספט של האתר הוא להביא נתונים שהתקשורת הרישמית שלנו לא מביאה בגלל מגבלות המוטלות עליה מכל מיני גורמים אינטרסנטים השולטים בה או בגלל סיבות אחרות השמורות עימה.
      בעבר הבאתי מספר ידיעות שודאי היית מוצא סימוכין באותה תקשורת לכך שהן מוטעות ופתאם היית מגלה אחרי מספר חודשים שגם התקשורת מדברת עליהן כעובדה.

      אילו רציתי להביא את נתוני התקשורת הראשית כמו שהן מבלי לנסות לחקור ולהבין או לנסות לפחות לגרום לקוראים פה לחקור ולהבין לא הייתי פותח בלוג- הרי כל אחד יכול להכנס אל האתרים האלה בלי עזרתי ולקרא. בוודאי ההעתק הדבק של קישורים לא היתה תורמת כאן לאיש.
      אתן דוגמא:
      החוב שמצוין בטבלת החוב העולמית שצירפת הוא 48 טריליון.. אם מעבר להעתקה היית בודק גם את הנתונים היית מוצא שהנתון הזה הוא גם מחסיר הרבה פרטים. למשל יועצו של רייגן הוכיח בעבר (כמו שהמגיב לפני כתב) שהחוב האמריקאי הוא לבדו עומד על למעלה מ200 טריליון דולר. והוא גם מפרט את הסיבה לכך.
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/07/200.html

      יש אכן נתונים שהם אבסולוטיים -עובדות שאי אפשר להתווכח עליהן כמו שמישהו פוטר ,מישהו שמונה, מישהו שנפטר וכו' שגם אני משתמש בהם לצורך המאמרים שלי, אבל יש גם המון תחומים אפורים כמו למשל ההפסד הגדול של ג' פי מורגן במשחק בנגזרות שלו השנה- זו עובדה אבל כמה הם באמת הפסידו, בכמה הם מושקעים בתחום, מה הסכנה? מי מדבר על זה בכלל?

      אותו דבר תחום הנגזרים בעולם (כולל ביטוחי חדלות פרעון) - התחום פרוץ לחלוטין ולכן לעולם לא תדע מה היקפו. היקפו נחשף בדרך כלל אחרי קטסטרופות ובדרך כלל משום מה מסתבר שתמיד התקשורת טועה בהערכת ההיקף בצורה דרמטית כלפי מטה..
      אני משתדל להביא נתונים ממקורות אמינים זה לא אומר שהמקורות חפים לגמרי מטעויות ואינטרסים אבל מצד שני מנסיון העבר ומנתונים שאני בדקתי הם הרבה יותר קרובים למציאות.

      בנוסף, יש גם הרבה קומבינות הנסגרות מאחורי הקלעים כדי לכסות על חובות העתק האלה שלא מגיעים לתקשורת או שמגיעים וחשופים אבל התקשורת לא מדברת עליהן. ראה לדוגמא את הלורד בריטי שחשף בפרלמנט הבריטי הונאת ענק בסך 16.1 טריליון דולר של הפדרל ריזרב בשיתוף עם בנקים בריטים ומשום מה הנושא הושתק. לאן בדיוק הלך כל הכסף הזה?
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/02/161.html

      וסתם הערה:
      גם אם החלטת להביא נתונים מהמדיה המרכזית עשה זאת בהגינות: הרי אפשר למצא באותה תקשורת סכומים שגדולים בהרבה מסך כל החובות בעולם מ1.5 קוואדטריליון דולר כפי שציינתי ואפשר למצא פחות. הבא למען ההגינות את שתי הצדדים.
      ובכלל השאלה הכי חשובה לסיום:
      האם זה באמת משנה לך אם יחס החוב -תוצר בעולם הוא 1:30 ,1:50 או 1:2 בשיטה המוניטרית הנוכחית?

      יום טוב,
      ערן

      מחק
    4. בוקר אור ערן,

      ?????

      1."אותו דבר תחום הנגזרים בעולם (כולל ביטוחי חדלות פרעון) - התחום פרוץ לחלוטין ולכן לעולם לא תדע מה היקפו."---קראת את השורה הראשונה (!) של תגובתי --- ??? כנראה שיש לך בעיית הבנת הנקרא חמורה. היות וכתבתי בדיוק את זאת !!!--- ואגב, ולשם ההגינות, מדוע אתה לא ציינת זאת בפוסט שלך ???.....

      2. "אני משתדל להביא נתונים ממקורות אמינים זה לא אומר שהמקורות חפים לגמרי מטעויות ואינטרסים אבל מצד שני מנסיון העבר הם הרבה יותר קרובים למציאות." --- כמו למשל ציטוט מתוך אותו מקור הזוי שאמינותו "הוכחה" בקשר ליוון ??? מקור ש"מנסיון העבר" הוא "הרבה יותר קרוב למציאות" ??? ובגלל זה אתה ממשיך לצטט מאותו מקור ???

      3. "גם אם החלטת להביא נתונים מהמדיה המרכזית עשה זאת בהגינות: הרי אפשר למצא באותה תקשורת סכומים שגדולים בהרבה"---??? מה איתך, אתה באמת לא קורא כלום ???..... ציטטתי מתוך מקור-שעון דומה בדיוק לזה המוצב באתרך.....ומתוך ויקיפדיה .....!!! ובכלל לא כתבתי שהנתונים מוחלטים, נהפוך הוא אני הוא זה שכתבתי "רק "תתארו לכם"".....!!! נסה להבא לקרוא ברצינות מה כותבים לך, כי לפי תוכן תגובתך וסגנונה, כנראה הוגן והגון כבר לא תהיה אף פעם.

      4. ומה עם נתון התמ"ג המפוברק שציטטת ??? גם הוא תחום אפור ???



      "ובכלל השאלה הכי חשובה לסיום :
      האם זה באמת משנה לך אם יחס החוב -תוצר בעולם הוא 1:30 ,1:50 או 1:2 בשיטה המוניטרית הנוכחית ?"
      התשובה הכי חשובה לסיום :
      כן !!!!!
      ושוב כן !!!!!
      כי "כלכלה אמיתית" זו כותרת מחייבת !!!!!
      או שלא ממש איכפת לך מהי האמת.....
      ולך מותר להתנהג בדיוק באותה התנהגות מבישה שביקרת (בצדק גמור !) את "האחרים" עליה..... "פרופ' לכלכלה על לימודי הכלכלה באוניברסיטאות: "לא עושים את האבחנה בין מחקר ומדע לבין אידיאולוגיה ושטיפת מוח" "בנוסף ציין הפרופ' כי האקדמיה היא "בית חרושת לזבל שנקרא מחקר ולשטיפת מוח רדיקלית שאין לה שום בסיס מדעי -מבלבלים לסטודנטים את המוח" http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/07/blog-post_17.html

      ואולי בכלל אינך מבין כי שאלתך="חוסר אבחנה בין אידאולוגיה לשטיפת מוח רדיקלית".....

      מחק
    5. אינפומטור,

      אתה מוזמן להמשיך ולחפור בנתונים. זה אומנם חשוב, אבל חשובה יותר השיטה. השיטה היא לא הגיונית, ביסוס הכסף על חוב מביא לתוצאות אבסורדיות.
      מתן רשות לבנקים מסחריים ליצור כסף בלחיצת כפתור, כסף שעליו אנחנו צריכים לשלם ריבית, זו הנקודה החשובה.
      למה לתת לבנקים את הזכות ליצור כסף ששיך לו ולבנק ישראל, ובנוסף הוא עוד מקבל ריבית????
      למה שבני אדם ישתמשו בכסף שהם לוו מהבנק? ובסופו של דבר יחזור לבנק שבבעלות פרטית לגמרי???

      אלה השאלות המרכזיות של הבלוג, וזו הכלכלה האמיתית של הבלוג לפי השקפתי. וערן ממלא את מטרות הבלוג בצורה מעוררת הערכה, למרות מטרידנים כפייתיים שלא מפסיקים ללהג ולסתום את אגף התגובות בהעתקות מיותרות שלא מוסיפות דבר.

      אז מבחינתי אתה יכול להמשיך ולבדוק את נתוני החוב החלקיים\מפוברקים שמפרסמים עיתונים שמזינים אותנו כבר עשרות שנים בנתונים לא רלבנטיים, שיהיה לך בהצלחה, אולי בסוף תמצא משהו.

      כל טוב,

      ע'

      מחק
    6. (:


      ואיך בדיוק נתונים בדיוניים בעליל קשור ל"שיטה" ???

      ומה "אמיתי" בשיטה שכזו ???


      כרגיל אצל "ד"ר ג'קיל-ערן ומיסטר הייד-ע'"
      אין תשובות רציניות
      רק להג אינסופי
      ומתקפות אינדוקטרינריות
      וסתימת כל דו-שיח מדעי\תרבותי
      ב"אידאולוגיה שיטתית" קומיסארית
      ובהתקפות אישיות
      ממש כמו באקדמיה הישראלית.....(:

      ובכלל אם "אלה השאלות המרכזיות של הבלוג"
      מדוע הוא מתעסק בתכנים מפוקפקים בעליל ???
      מה הוא מתכווין להשיג בזה ???
      חוץ מזלזול משועשע ומוצדק בכישוריו.....

      ובנוסף, מי בדיוק שאל אותך לדעתך ???
      בהנחה המופרכת מעיקרה שיש לך בכלל דעת
      אזי לא נראה לי שאפילו אותך היא מעניינת...(:


      לך לך בשלום,
      אינפורמטור

      מחק
    7. אינפורמטור,
      אם תסתכל במאמר מדובר על ההערכות -והמציאות יכולה להיות מעט גבוהה מהערכות או נמוכה.. בשורה התחתונה ההבדל בין יחס חוב לתוצר בעולם של 1:40, 1:30 או 1:20 שקולה לשאלה מה ההבדל בין נפילה של אדם מצוק של 200 מטרים או 100 מטרים?
      הניסיון שלך להעביר את הדו-שיח הזה לפסים אישיים, את ההתיחסות הלועגת שלך לבקשתנו להמנע מכתיבת תגובות שעלולות לפגוע (בעיקר במנהלי האתר) והסטת תוכן המאמרים לפינות וויכוחים שנועדו להסתיר את התמונה הכללית, קצת תמוהה בעיני.
      לדוגמא: גם אם כל טענותיך היו נכונות -זה עדיין מוכיח מספרית שכל המערכת הזו היא לא הגיונית ומובילה אותנו להיפר אינפלציה אבל אתה מתעקש מסיבותיך שלך להתמקד בנתונים שניתנו על ידך כעובדות למרות שלפחות את רובן כלל לא בדקת לפני שעשית העתק הדבק.

      תמוה בעיני עוד שאתה כל כך פעיל בבלוג זה שאתה מגדיר את מנהליו כלא הוגנים והגונים כשיש לך כל כך הרבה במות (וחשיפה גדולה בהרבה ממה שיש פה), להוכיח חוסר הגינות באתרים הגדולים שאתה מביא כל ציטוט מהם כעובדה.

      למרות זאת, אני תומך בעקרונות בלוג זה שיהיה פתוח לכולם כל עוד אין פגיעה חוקית או מילולית באחר .ולמרות שבאתרים הממוסדים יש סיכוי שכבר מזמן היית מצונזר, פה לא אחסום אותך מלתת דרור ללהט הזה שבך.

      ואגב 'הכלכלה האמיתית' זה מושג ולא מתיחס לעניין של אמת או שקר.

      בהצלחה
      ערן

      מחק
    8. מה לעשות שהסתכלתי ואפילו קראתי (להבדיל.....) את המאמר
      והנה מה כתוב בו
      "כיום סך החובות הרישמיים בעולם נעים סביב 150 טריליון דולר.
      אם נוסיף לכך את ההתחייבויות של קרנות פנסיה ,
      התחייבויות מותנות אחרות,
      התחיבויות שאינן מגובות בנכסים וכו'
      אנחנו מגיעים ל500 טריליון דולר .

      סך ההתחיבויות בתחום הנגזרים ,שמוערך בכקוואדטריליון דולר, מוביל אותנו לסכום הבילתי נתפס של 1.5 קוואדטריליון דולר (1,500,000,000,000 $) של סך כל החובות הקיימים בעולם .

      לעומת זאת ערך סך כל השירותים והסחורות המיוצרים בשנה (תמ"ג) בכל העולם מוערך בכ50 טריליון דולר."


      סך החובות לא "מוערך".....
      חסרה הסתייגות והבאת דעות מוסמכות חלופיות.....(מישהו דיבר כאן על הגינות, אבל זו לא הייתה מתקפה אישית.....(:)
      ואני לא טענתי בשום מקום לנתונים מאומתים לחלוטין
      טענתי רק לאפשרות סבירה למדי שהנתונים שהצגת שגויים
      בהפרש עצום !


      היכן לעגתי לבקשתך האישית ???


      ושוב אתה גולש אל "מתחת לחגורה"
      (נראה שזהו מקום חביב עליך.....מה מצאת בו (:)
      וטוען כי לא קראתי את הנתונים טרם שציטטתי אותם
      ועל סמך מה ???
      אני הוכחתי בבירור כי אתה לא קראת את תגובתי !
      או שלא הבנת אותה !
      אתה רק משמיץ
      ומדוע ???


      ואגב, מה פירוש מושג שאינו מתייחס לתוכנו המילולי ???
      פיקציה ???


      בהצלחה אמיתית
      אינפורמטור
      (שותף אמיתי לרצון בשינוי אמיתי)

      מחק
    9. השיטה של הכלכלנים להוציא אותנו מהפוקוס זה להסתכל על המספרים ולהתווכח עליהם מבלי להסתכל על התמונה הגדולה.
      אינפורמטור אני לא יודע אם אתה שם לב ומתכוון לזה אבל זה בדיוק מה שאתה עושה.
      האם זה באמת כל כך משנה אם המספרים שלך או של ערן נכונים או בשאלה האם יש לנו בעיה? ונגיד שאתה צודק - והחוב רק טריליון -מה עכשיו? זה כזה ישנה לנו? מה אתה מנסה להשיג בכל העניין הזה ובכל האנרגיה שאתה משקיע בעניין? מדוע אגב אתה לא מפנה את המרץ שלך בתגובות גם באתרים הגדולים? זה אני חושב אפילו יותר חשוב -כי שם נמצא רוב הציבור שחושב שמה שכותבים לו זה תורה מסיני..
      אגב, אנחנו גם לא צריכים להסתכל על שעון החוב -די לראות בשעון היד שכל דקה שעוברת אנחנו רק נדפקים יותר ויותר בשיטה הזו.

      מחק
    10. ראה
      אני נורא מבין את טענותיך
      ובכל זאת איני מסכים לצדקתן

      "תמונה גדולה"
      היא אף פעם לא מושלמת !
      ולכן חשובים לא פחות הפרטים והמספרים
      ככה זה במדע
      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%94%D7%A4%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9E%D7%93%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%AA
      "תורת היחסות" תתחלף מתישהו כנראה
      אבל לא העובדות האמפיריות שעליהן היא ומחליפתה מתבססות

      ובכלל, את השאלה שלך אתה צריך להפנות לערן
      הוא כתב את הפוסט
      וציטט את העובדות המפוקפקות
      ובשביל מה ?
      מה זה תורם להבנת השיטה או נכונותה
      לדעתך ?

      הבן
      היות וכל שיטה היא לא מושלמת לחלוטין
      כולל בנקאות ברזרבה מלאה
      (ולמשל מי ואיך יפקחו על יישומה ?)
      כי היא "אנושית"
      (מתי ערן ניהל דיון רציני על הבעיות בשיטה של בנקאות ברזרבה מלאה ? על אף שנשאל לא פעם על כך.....הלא אני היחיד שהבאתי כאן קישור מויקיפדיה לנושא זה ולנושאים אחרים המהווים בעיות בלתי פתירות בשיטה זו...מתי ערן דן בכלכלת "צרכים ופרסומת" ? מתי ערן דן בבעיות הפנסיה והמשרות הנובעות מהתארכות תוחלת החיים ? ממתי כלכלה=שיטה מוניטרית כלשהי ? מה היחס בין "תרבות" לכלכלתה הייצוגית ? הלא ב"קנדה" של 1930-1970 חל גם שינוי תרבותי תואם מדוע לא סיפרו לכם על כך ? חוץ ממני שהבאתי קישור מ ויקיפדיה)
      אז האמון משחק תפקיד חשוב בשכנוע הציבורי
      ראה לדוגמה
      "הדמוקרטיה היא השיטה הפחות גרועה"
      ובכל זאת רבים הקולות כיום (ע"ע הונגריה\יפן)
      שאינם חפצים בה
      עקב אי-אמון מוחלט בנבחרים

      לכן
      אסור עלינו לדגול בגישה ובה "המטרה מקדשת את האמצעים"
      כי אחרת יטענו כנגדנו אותה טענה
      ובלהיפך (כשחוטבים עצים שבבים נופלים)

      חוץ מזה
      מניין לך שאיני מפנה ממרצי לתגובות באתרים הגדולים ?
      (אני אכן מגיב ובמרץ לא פחות, אלא שאני מגיב נקודתית)


      בברכה

      מחק
    11. אני מסכים שצריך לתת לך לכתוב טענות נגד אבל יש כמה בעיות עם הטענות שלך:
      1. אתה מאשים את ערן בחוסר בדיקת הדברים בעוד שגם אתה מביא דברים שלא בדקת. אז בעצם לא הוכחת או סתרת פה כלום.כמו בעניין שעון החוב שהבאת כאן שערן הראה שהוא לא מיצג את כל החוב. או שמגיב אחר הראה פה כתבה אחרת בגלובס שמראה שסך כל הנגזרים בעולם הוא כפול ממה שכתבת ואף גדול ממה שערן כתב?
      2. עוד בעניין בדיקת הדברים - חיפוש פשוט שעשיתי הרגע באתר מראה שערן לפחות במאמר אחד התיחס לבעיתיות בשוק הפנסיה. הוא גם צרף סרט על צרכים ופרסומת ועוד סרט על הקשר לתרבות. התנהלו פה כמה דיונים שגם אני נכחתי בהם לגבי יחס רזרבה. כל אלה האשמת עכשיו את ערן שלא התיחס אליהם.
      3. בכל מקרה- הפרטים והמספרים שהבאת פה גם הם מוכיחים את מה שערן אומר שיש כשל מובנה בשיטה - אז עדיין לא הבנתי מה ההתעקשות לדון בהם?הם בסה"כ מסיטים אותנו מהדבר העיקרי. למשל יכלת לכתוב : יתכן שעלולים להיות אי דיוקים אבל זה לא משנה את התמונה הכללית... ואשמח אם תענה על הטענה של ערן: אם כבר הבאת ציטוטים מהמדיה מדוע לא הבאת ציטוטים שמחזקים את מה שהוא אמר?
      4. תשמע אני לא מסכים אם כל טענותיו של ערן אבל זה לא הוגן להטיל פה טענות חסרות ביסוס ואחרי להגיד אם טעיתי אז טעיתי.. ערן מופיע פה בשמו המלא -אתה מעיף טענות חלקן נכונות וחלקן לא תחת שם בדוי.. קצת לא פיירי

      מחק
    12. תפסיקו לענות לאינפורמטור הזה, כל תשובה לשטויות שהוא רושם מדרבנת אותו להמשיך לרשום שטויות.
      תנו לאינפורמטור להתבטא עד שיימאס לו...
      אני עוקב אחרי הבלוג מאז הקמתו וכל פעם יש הזוי אחר, ברגע שמפסיקים להתייחס הם נעלמים.

      מחק
  6. היי ערן,

    האם תוכנית חסכון צמודת מדד תועיל במקרה של היפר אינפלציה?

    השבמחק
    תשובות
    1. המדד לא משקף את האינפלציה האמיתית (ובזה מודים גם עובדי הלמ"ס) ולכן לדעתי יש סיכוי שתפסיד את עליית האינפלציה האמיתית במצב של היפר אינפלציה אם תשקיע באפיק צמוד מדד.

      ערן

      מחק
  7. ערן בוקר טוב,

    קראתי באתר ZEROHEDGE שלפני שתתחיל ההיפר אינפלציה אנחנו נחווה תהליך דיפלציוני מסאיבי שיוביל לירידה משמעותית במחירי הסחורות והמתכות, ממה שהבנתי , מדינות וחברות יכנסו למצב של חדלות פרעון ועקב היעדר אשראי בשוק הפרטי וכתוצאה מהירידה בכוח הקנייה לא יהיה שום ביקוש למוצרים.

    היעדר הביקוש יוביל למצב של שוק מוכרים בלבד שיוביל בתורו לדיפלציה זמנית.

    ע"פ האתר זה השלב שבו תחל הדפסה היסטורית של כסף שתוליך אותנו לקריסה הסופית ולהיפר-אובר-סופר אינפלציה שתוצאותיה לא ישוערו.

    האם אני מתאר את התהליך כראוי?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום גדי,
      יש כל כך הרבה גורמים שמעורבים בכלכלה שלנו (על חלקם שמתנהלים מאחורי הקלעים לא שמענו וכנראה לא נשמע גם) כך שקשה לדעת בדיוק איך ומתי תפרוץ היפר אינפלציה.
      בכל אופן התהליך שתארת הוא בהחלט ריאלי וכבר קרה מספר פעמים בעבר.

      ערן

      מחק
  8. ערן שלום
    תעשה טובה לחברי הפורום כאן אם אתה יכול לצמצם את המלל האינסופי והטרחני של אינפומטור?
    הפורום נועד לרב שיח הגיוני ולא של השתלטות כוחנית על הפורום.
    אשמח אם תומר דעתך לגבי תעודת סל צמודה לזהב בעידן האינפלציה שבקרוב תדהר האם היא תמחק מהבורסה או הצמודים אליה ימריאו מעלה.
    תודה
    אבי ג.

    השבמחק
    תשובות
    1. יכול להיות שהדרך להימנע מההטרדות האלה, הוא חובת פרסום שם מלא, כתובת, וכתובת אימייל של כל המגיבים.

      ע'

      מחק
    2. 1. "הפורום נועד לרב שיח הגיוני ולא של השתלטות כוחנית על הפורום"
      2. מסקנה : "תעשה טובה לחברי הפורום כאן אם אתה יכול לצמצם את המלל האינסופי והטרחני של"


      מין לוגיקה מופלאה שכזו
      האופיינית כל כך לאספסוף מתלהם וצעקני.....



      (:

      מחק
    3. שלום אבי,
      אני אוכל להגיד לך בכנות שאני סקרן בדיוק כמוך לדעת מה יקרה לאותן תעודות סל במהלך היפר אינפלציה. תעודת סל היא כלי יחסית חדש כך שקשה לראות מה קרה במיקרים דומים בהיסטוריה.בישראל זה קיים למשל רק משנת 2000.

      ערן

      מחק
    4. תקראו את זה
      "דיכוי פיננסי"
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000653782

      http://en.wikipedia.org/wiki/Financial_repression


      אולי זה יעזור לכם להבין את "התוכנית"
      שכולנו נגדה

      מחק
    5. אני לא חושב שהתוכנית (דיכוי פיננסי) הזו רלבנטית לטענות שעולות פה בבלוג.

      התוכנית מדברת על ואריציה של מערכת כסף מבוסס חוב של בנקאות ברזרבה חלקית.

      הבלוג מדבר על שינוי רדיקאלי של המערכת מבוססת חוב, לדוגמא אשראי מייצור עצמי (מערכת LETS), פתיחת שוק הנפקת הכסף לכולם, והדפסת הכסף ע"י המדינה לכיסוי הוצאותיה.

      בברכה.

      ע'

      מחק
  9. חבר'ה, בואו נשמור על תרבות דיון. איפכא מסתברא זה כלי חשוב של חשיבה ביקורתית. עדיף שלא נחליף דוֹגמה צרה אחת בדוגמה צרה אחרת..

    אור

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על משב רוח שפוי
      בחמסין הזוי והביל שכזה

      מחק
    2. אור, מה שאינפורמטור עושה זה לא איפכא מסתברא, זה בעיקר הצפת הפורום והפרעה למגיבים שבאמת רוצים לדון בדברים.
      מעבר לזה יכול להיות שהמניעים שלו אינם תמימים. כבר ידועים מקרים על מגיבים בתשלום.

      לפיכך הצעתי שכול מי שרושם פה יחשף בפרטיו המלאים.

      מה דעתכם?

      ע'

      מחק
    3. "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר" - השופט האמריקאי-יהודי, ברנדייס.

      ע'

      מחק
  10. לפי דעתי לא תהיה אינפלציה רשמית !!!
    לא בישראל,
    לא באירופה,
    ובטח שלא בארה"ב !!!
    שלא תבינו אותי לא נכון, אינפלציה אמיתית יש כבר מזמן בכל המקומות...
    אבל אינפלציה רשמית המפורסמת ע"י הלמ"ס לא תהיה יותר מעל 3-4%, וזאת כדי להימנע מעליית ריבית והמשך הפימפום והדפסת הכספים של בנק ישראל...

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שלא נראה אינפלציה לפחות בטווח הזמן הקרוב מכיוון שהאשראי בכלכלה העכשווית מסופק בעיקר "לחילוץ" בנקים ומוסדות פיננסיים ואחרים ושם הוא נתקע, על האנשים הרגילים מוטלות הגבלות והעלאות מיסים והכסף "מהחילוצים" אף פעם לא מגיע עליהם או לחילופין לא מושקע בתשתיות.

      כל התהליך הזה מונע אינפלציה בכלכלה הריאלית בטווח הקצר כאמור, הבעיה היא שברגע שהאשראי אינו מגיע לכלכלה הריאלית אז יתחיל תהליך של חדלות פרעון (אפשר לראות את זה בערים רבות בארה"ב) ואז יתחיל השלב האחרון במה שנראה כמו תוכנית מהונדסת היטב של הדפסה אסטרונומית של כסף שתגרום בהכרח לאינפלציה במימדים היסטוריים. אבל מי יודע, אולי הכל יסתדר בסוף.

      מחק
  11. בלי תמריצים ממשלתיים פשוט אין צמיחה באמריקה, והמצב הזה הולך ומתפשט בשאר העולם המערבי. כדי להבין את גודל התמריצים האלה, צריך להשוות אותם לכמה מערכות מלחמתיות. אם נחבר את העלויות שהשקיעה ארה"ב במלחמת העולם השנייה, במלחמות המפרץ, קוריאה, וייטנאם, אפגניסטן, תוכנית מרשל ועוד כמה סכסוכים, נגיע לשני שלישים מהסכום שאותו השקיעה ממשלת ארה"ב מאז 2008 בהצלת הבנקים. יכולנו לקחת את כל הכסף הזה ובקלות להשתחרר בעזרתו, למשל, מתלות בנפט.


    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3577620,00.html

    השבמחק
  12. ראש העיר של בירת סיציליה : "סכנה למלחמת אזרחים"
    http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3577790,00.html


    חוזרים לגור עם ההורים : המחיר הכבד שנשלם על העלאת גיל הפרישה
    http://www.themarker.com/markets/marketmoney/1.1782279


    עשירי העולם מנצלים את הפרצות : מסתירים 21 טריליון ד' במקלטי מס
    מחקר חדש : הסכום - השווה לתמ"ג של ארה"ב ויפן גם יחד - מועלם בעזרתם של בנקים פרטיים;
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1782413



    Global Financial Crisis: A World In Debt
    http://demonocracy.info/infographics/usa/world_debt/world_debt.html


    משרד המשפטים : חוק הרווחים הכלואים פוגע בעקרון השוויון
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3577895,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. בנק ישראל : דחיפת אוכלוסיות לשוק העבודה תביא לגידול באבטלה
      מחקר חדש של בנק ישראל מוצא שכל עוד לא יהיה גידול במספר המשרות - יהיה גידול במספר דורשי דמי אבטלה
      http://www.themarker.com/markets/1.1782842

      מחק
  13. לפני כחודש פרסמתי באתר בועת הנדל"ן מאמר שכותרתו "המטריקס" .
    תוך כמה שעות המאמר הופצץ בעשרות רבות של תגובות על ידי כמה מגיבים בלתי מזוהים ועל נושאים שלא ממש קשורים לנושא המאמר.
    יכול להיות שמדובר על מקרה וששני המגיבים הללו הפציעו ונעלמו מכיוון שהם בדיוק יצאו לחופשה מסביב לעולם.
    אפשרות אחרת היא שיש מי שמודאג במקצת מהתפתחות השיח האינטרנטי על נושאים שהיו עד לא מזמן טאבו מוחלט של מעט יודעי סוד ולכן ננקטות פעולות "לפיזור" ההפגנה בדרכים לא אלימות.
    אני בוחן את תגובותיו של האינפורמטור מאז שהפציע בבלוג.
    תגובותיו ברובן לא נועדו לשרת את הדיונים בבלוג אלא "לפזר" את ההפגנה בעזרת הצפת ידע שלא ממש נחוץ לדיונים.
    אז אולי אני טועה ומדובר על אחד המרצים לכלכלה באקדמיה שלקח על עצמו משימה אישית.
    אולם מתוך היכרותנו את אופן הפעולה של מגיבים בשכר באתרים השונים ,לא הייתי פוסל על הסף את העובדה שהבלוג החל לעניין את המערכת שהחלה לפעול כפי שהיא יודעת לפעול.
    ועל כך ברכות לערן על התמדתו . מי כמוני יודע עד כמה קשה המשימה .

    השבמחק
  14. תכלס אתה מתאר את שיטת הכלכלה כסוג של "פירמידה"?
    (הדיוטה)

    השבמחק
    תשובות
    1. טליה,
      את צודקת ב100%. הגדרה יותר מדויקת של המערכת היא הונאת פונזי ממש כמו זה שמידוף עשה רק שכאן זה נעשה בהיקפים הרבה יותר גדולים וההונאה על פי חוק.
      ערן

      מחק
  15. יש לי שאלה: בתור אחת שיש לה כסף בבנק בשביל לקנות בית (המטרה לקנות עם משכנתה ממש קטנה)ובינתיים עוד לא קנינו בית. אני תוהה אם הדבר הנכון הוא לקנות בית או להשקיע את הכסף כדי שלא יאבד ערכו במשהו אחר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מיכל,
      זאת שאלת מיליון השקל או במקרה של מחירי הדירות היום זו שאלת הלמעלה מ2 מיליון שקל.
      ברור לחלוטין שכסף בבנק בתקופת היפר אינפלציה זה המהלך הכי לא נכון לעשות אבל מצד שני איננו יודעים מתי תפרוץ היפר אינפלציה כזו בעוד שנה,שנתיים, חמש? אנחנו רק יודעים שהיא תפרוץ.
      שוק הנדל"ן לעומת זאת היום ממונף ברמות מסוכנות, אני טוען שהוא לא יחזיק מעמד בשל גובה המינוף במהלך המשבר שיתרחש בקרוב. השאלה מה יבוא קודם המשבר או ההיפר אינפלציה?
      אין פה תשובות חד משמעיות כך שנסי לחקור את הנושא ולהגיע לתובנות שלך בנושא.יכול להיות שהן תהיינה טובות יותר אפילו מהערכת כל כלכלן אחר.

      ערן

      מחק
    2. הצעה שלי:
      לקנות בית בספרד! מאה אלף יורו לדירה במרכז ברצלונה, או לבית פרטי באנדלוסיה, בקרבת גרנדה.. ואם יש לך סבלנות, עוד חצי שנה המחירים ירדו בעוד 10 אחוז...

      (:

      ביבי בי

      מחק
  16. העם (או לפחות המגיבים) בעד מחיקת ההודעות של אינפומטור.
    הן לא מוסיפות מידע או ביקורת על הבלוג הן פשוט מחזור של לינקים לא קשורים.

    לשיקולך

    השבמחק
  17. שוק הנגזרים בארץ, נץונים מעניינים
    http://www.tase.co.il/TASE/Statistics/DerivativesMarket/TA-25-Options/2012.htm

    השבמחק
  18. שלום

    אני קורא את החלפת הדברים בין אינפורמטור לאנשים וערן.

    הרעיון הזה שניתן לראות את ערן צד בעניין לדעתי ממש מגוחך ,
    ערן מביא רעיון ודעות שהוא מאמין בהם ומחזק אותם על ידי מידע.

    כול מי שקורא את האתר הזה כנראה קורא אותו כי הוא חיפש תשובה לשאלה שמטרידה אותו.
    אני לדוגמא לא רואה בערן כאחראי לכתוב או לרעינות וככול שאני קורא אני פשוט לומד.

    האמת שהייתי רוצה שערן יביא את הצד השני וההסבר שלו.

    אך ככול שחשבתי על זה הבנתי שהמטרה של האתר וכול ספקן אמיתי היא לעורר דיון ומודעות
    היא לגרום לנו לשאול שאלות ולחקור.

    כול אדם אחראי לאמנות שלו ולבחירות שלו והוא מחליט מה הוא מקבל.

    אינפורמטור אם אתה לא מסכים עם הכתוב באתר , רשום את הדברים והסבר , יכול להיות שחלק לא יסכים איתך ולא יקבל את מה שאתה רושם, אך זה חלק מהעניין.

    אני מסכים עם הרבה דברים שרשומים באתר אך אני עדיין לא בטוח שיש פתרון טוב יותר.
    לא כי ערן או אינפורמטור או מישהוא אחר צודק.

    אלה בגלל הגישה הביקורטית שלי והחשיבה עצמאית.

    אנשים פועלים מהרבה סיבות אך המניע המרכזי של רוב האנשים הוא תחושת הצדקנות
    ואם לרגע לא חושבים מי צודק אלה קוראים , חושבים , לומדים ושואלים שוב שאלות ,
    רק אז מתקדמים. זה מעגל אין סופי של ספק ומחקר.

    ואין פתרון קסם לשום בעייה

    למידע נוסף על איך דברים עובדים באמת יש לקרוא וללמוד מושגים מתורת המשחקים

    ולצערי השיטה של יצור כסף היא - שליטה של אסטרטגיות (ראו לינק להסבר http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%92%D7%99%D7%94_%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%98%D7%AA)

    ערן - תודה רבה על המידע !!!

    השבמחק