יום רביעי, 5 בספטמבר 2012

1+1 =3?

שוב ושוב מחירי הדלקים והמזון עולים. רוב הציבור ,שהמדיה והמערכות הממשלתיות דואגות שהחינוך הפיננסי שלו יסתכם בעיקר בשאלה אם לרכוש את מניית פיסבוק , עומד חסר אונים. הוא לא מבין איך למרות שהטיקונים קורסים למרות המחאה החברתית ולמרות שהממשלה נמצאת בשנת בחירות, עליות המחירים והגזירות לא פוסקות?


השיטה המוניטרית הנוכחית ,שאינה בשליטת הממשלה, גורמת לירידת ערך המטבע (בתקשורת קוראים לזה: עליות מחירים) באופן קבוע.זו לא הנחה -זו עובדה מתמטית הנובעת מהשיטה.אם עדיין לא קראתם את המאמר האמת שאף אחד לא מדבר עליה לגבי יוקר המחיה בישראל -זה הזמן לעשות זאת.
מתמטיקה בניגוד לכלכלה היא מדע מדויק. כשהעם בא בדרישה לממשלה להורדת מחירים כוללת זה שקול לדרישה מהממשלה שתשנה את חוקי המתמטיקה או למשל שתגרום ל1+1 להפוך ל3. זה נכון גם לגבי אותן הציפיות שיש לנו מהאופוזיציה. זה יהיה נכון גם בעולם הדימיוני בו החרדים ישאו באופן מלא בנטל ,איראן תהיה ידידת ישראל והעם הפלסטיני יתגייר . גם בעולם הזה עדיין 1+1 לא יהיה אף פעם 3. גם בעולם הזה תחת אותה שיטה תהיינה עליות מחירים על בסיס קבוע.

חוסר האונים היה נפתר אילו המודעות לבעיה הבסיסית בכלכלה היתה נחשפת ואיתה היתה נחשפת גם העובדה שהממשלה או האופוזיציה בכל העולם היום לא שולטות בשיטה, הן נשלטות על ידה בידי גוף שאינו כפוף להן. כשזה המצב לא נותר לנבחרים אלא רק להבטיח שוב ושוב את אותן ההבטחות חסרות הכיסוי שלעולם לא יוכלו לקיים :



29 תגובות:

  1. http://youtu.be/kbOibFK2ZpU

    השבמחק
  2. שאלה שאינה קשורה ישירות למאמר:
    תמיד נאמר שריבית בנק ישראל היא הריבית הבסיסית במשק ושהוא הריבית עליה מבוססת ריבית הפריים שגוזרת את הריבית שהבנק נותן הלוואות. 
    אם רק 10% מהכסף של הבנקים נלקח מבנק ישראל למה שאר 90% שנוצרו מהאויר והבנק לא משלם עליו שום ריבית לאף אחד למה גם הוא ניתן בהלואות על בסיס הפריים?

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל הבנק יקח את המקסימום ריבית שהוא יכול לקחת כדי למקסם את הרווח.
      מעבר לזה הבנק מחויב להחזיק פקדונות מצד שני ולשלם למפקידים ריבית.
      יש קשר בין כמות ההלוואות לכמות הפקדונות, זה לא אחד לאחד, והקשר לא ברור לי במלואו, אבל אין ספק שיש קשר - אם זה דרך דף המאזן שבצד אחד שלו יש הלוואות ובצד שני שלו קיימים פקדונות (והוא חייב להיות מאוזן), ואם זה דרך יחס רזרבה של 1:10. בכל אופן יוצא שהבנק גם חייב לכסות את הרבית שהוא משלם בעזרת הריבית שהוא לוקח, ככה שזה מהווה חסם תחתון לריבית שהוא יכול לקחת מהלווים.

      ע'

      מחק
    2. שאלה פרסמתם פה מאמר של האוניברסיטה הפתוחה על זה שהאמריקאים חושבים שהם שולטים בכלכלה העולמית והלינק נעלם לי תגיבו לי ותיתנו לי בבקשה את הלינק המלא ותודה מראש מעיין חמודה

      מחק
    3. לא זכור לי שאי פעם היה פה כזה מאמר.
      אולי צרף את זה אחד המגיבים.

      ערן

      מחק
    4. לא מאמר לינק סליחה טעות שלי תודה מראש מעיין החמודה
      בבקשה

      מחק
    5. בבקשה תענו לי ממעיין החמודה פשוט לא סיימתי לקרוא והלינק נעלם לי

      מחק
    6. שני לינקים שקשורים לאונ' הפתוחה שפורסמו בעבר (לא בטוח שזה מה שאת מחפשת):

      http://www.103.fm/programs/Media.aspx?ZrqvnVq=FIMJDG&c41t4nzVQ=EE

      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/11/blog-post_10.html

      ע'

      מחק
    7. תודה רבה זה מה שחיפשתי אבל הלינק לא עובד
      ממעיין החמודה

      מחק
    8. בסוף מצאתי ממש תודה תודה רבה ממעיין החמודה

      מחק
  3. שלום,
    אני קוראת כבר כמה זמן מאמרים באתר שלכם והגעתי למסקנה שהשיטה המוניטארית הנוכחית מעשירה יחידים(בנקאים וטייקונים) וגורמת נזק רב לכל האחרים. יוקר מחיה, אינפלציה, מיסים מיותרים. אי לכך נכנסתי לאתר של לשכת ראש הממשלה, כתבתי לו מכתב קצר בנושא והפניתי אותו אל האתר. אני חושבת שאם באמת אנחנו רוצים לעשות שינוי בחשיבה ובמציאת פתרונות יצירתיים - צריך שכל המאמינים בשינוי השיטה ישלחו מכתב כזה לראש הממשלה. נראה לי שלקראת בחירות הוא קורא יותר מכתבים ואולי נוכל כך לשפיע. מי בעד?

    השבמחק
    תשובות
    1. אה שלחת למשרד ראש הממשלה מכתב קצר בנושא?
      יופי כל הכבוד, אני בטוח שיתיחסו למכתב בכובד ראש חחחחחחחחחחחחחחחחחח

      מחק
    2. הציניות לא תביא אותנו רחוק. היתה פעם אחת בחיי ששלחתי לראש הממשלה מכתב קצר לפני בערך שנתיים וגם זכיתי לקבל תשובה בדואר - תתפלא.

      בכל אופן הרעיון הוא להראות כח פוליטי - הבחירות מתקרבות. כלומר, אם הוא יקבל הרבה מכתבים כאלה הוא יבין שיש אנשים שמודעים לגורמים האמיתיים לבעיה.

      אני לא אמרתי שזה הוקוס פוקוס - אבל חוץ מהאתר הזה שכל כך חשוב למודעות הציבור - צריך להעלות את הנושא, מפני שהתקשורת לא עושה את זה.

      מחק
    3. הדרך זה לא להפיץ למשרד ראש הממשלה כי אין לו מה לעשות בנידון וזה גם לא מענין אותו והוא גם לא הכתובת.
      הדרך היא להפיץ לכמה שיותר אנשים כי השינוי יבוא רק מהציבור ולא מהממשלה.
      אז במקום להשקיע במכתב למשרד ראש הממשלה עדיף לשתף ולהעביר את המידע לכמה שיותר אנשים..

      מחק
    4. אני מציע שתעלי פה את המכתב ואת הלינק למשלוח ומי שמעונין יעשה קופי פייסט וישלח

      מחק
    5. אפשר להקים מפלגה ולרוץ לבחירות. לא בשביל להכנס לכנסת רק בשביל להפיץ את המידע. כל מפלגה מקבלת תקציב וזמן מסך בתעמולת הבחירות

      מחק
    6. רעיון מצוין, לא סתם אומרים שהממשלה משקפת את הלכי הרוח בעם.
      אם מסה של אנשים יכתבו כזה מכתב זה יכול להזיז דברים.
      גם הרעיון של מפלגה מצוין.

      ע'

      מחק
    7. יש כבר מפלגה כזאת - "מפלגת הפיראטים", לא יודעת אם זה אמיתי או לא...בארץ המופרעת שלנו אי אפשר לעולם לדעת אם מדובר בסרקזם או מציאות :(
      בכל מקרה,
      לטעמי, וסליחה על הפסמיות, לא הציבור, לא הממשלות ולא הבחירות יביאו לשינוי - אלא אותם טייקונים ובנקאים ששולטים על המערכת. המערכת תקרוס (בשלב מסויים), יהיה עליהם לחץ מפוליטיקאים, וכדי לשמר את ההגמוניה שלהם הם ימציאו עוד איזה טריק שיחזיר לעוד 50 שנה...
      זו אומנם לא מתמתיקה, אבל זו בהחלט סוג של פיסיקה :(

      מחק
  4. נו איפה התגובה שלי והתשובה שלי

    השבמחק
  5. זה אמנם לא קשור לכתבה הזו ולדיון פה, אבל אתמול התפרסמה בהארץ כתבה שבישרה בכותרת כי מזון אורגני אינו בריא ממזון שאינו אורגני. בכתבה עצמה התברר שהחוקרים מצאו שבגידוים אורגנים אין יותר חומרים מזינים מאשר בגידולים רגילים. אבל נמצא שבגידולים רגילים יש כמויות גדולות יותר של חומרי הדברה. הכותרת מרתיחה משום שהייתרון הגדול ביותר של גידולים אורגנים הוא בדיוק היעדרם של חומרי הדברה ולא הימצאותם של יותר חומרים מזינים כגון ויטמינים ומינרלים. מתברר שהכותרת של הכתבה תואמת לכותרת המחקר שבוצע בסטנפורד. בדיקה קצרה ביותר ברשת מעלה שהחוקרת מועסקת גם בחברה שנקראת castlight healthcare אשר בין הממנים שלה אפשר למצוא את Venrock שהוקמה בשנות השלושים ע"י רוקפלר, ואת Morgan Stanley Investment Management.

    בעיני כותרת המאמר והכתבה מטעה במכוון ויוצרת בלבול בקרב הציבור בקשר למה רצוי ובריא ומה פחות. ולי זה מרגיש כאילו ההטעיה מכוונת ואינה יד המקרה. אשמח לקבל התייחסויות לעניין

    להלן קישורים לכתבה באתר הארץ
    לדיון במחקר באתר של אוניברסיטת סטנפורד
    לאתר החברה castlight ובו רשימת המממנים
    http://www.haaretz.co.il/news/science/1.1817045
    http://med.stanford.edu/ism/2012/september/organic.html

    גלעד

    השבמחק
    תשובות
    1. גלעד, לא הבנתי איך המממנים האלה קשורים לעניין, אלא אם כן הם תאגידי המזון הקונבנציונאלי, ומעיון בשמות המממנים לא מצאתי קשר כזה.

      מחק
  6. חבל שלא מפרסמים כאן סקירות המציינות את קשר בין מחירי הנפט העולים ומדוע עולים מחירי המזון וזאת לא כתוצאה מהגידול בביקושים למזון אלא כתוצאה מהביקושים של בעלי אינטרסים בנפט שהם למעשה הקניינים הגדולים של חוזי התירס וזאת כדי למנוע ירידת מחירי הנפט. כדאי שתקדישו סקירות לקומבינות המניפולטיביות הללו מידי פעם כי כשמדברים על הענקת חינוך כלכלי לציבור הרחב טוב שגם יחכימו מהמציאות ולא משטיפות המוח הבלתי פוסקות בתשקורת המימסדית.

    השבמחק
  7. ערן שלום,
    האם הדולר הוא לא המטבע הריאלי היחידי בעולם?
    הרי כל המטבעות הם פיאט ונוצרים מאוויר. גם הדולר כזה, אבל רק עם הדולר מותר לקנות נפט גולמי מאופ״ק. יש חוזה שג׳ורג׳ בוש האבא חתם עם הערבים ב1977. ולכן בעצם הדולר הוא כן מיצג נכס אמיתי, ואחד מעוד חשוב כמו נפט. מה זה אומר על מחירי הנפט אם הפד ימשיך לעשות הרחבות כמותיות? הם לא יכולים פתאום להחליף את הדולר.
    סדאם רצה למכור נפט תמורת זהב וכבשו לו את המדינה. קדאפי גם רצה למכור נפט תמורת זהב והפילו אותו מהשלטון.
    אני צודק בקשר לדולר?

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק לגבי הדולר - אני לא בטוח שזה לגבי הנפט
      מכירת הנפט לדולרים בלבד מראה על הכוח(הצבאי) של ארה"ב יותר מאשר על הכוח של הדולר
      אבל הדולר הוא המטבע היחיד האמיתי בעולם היום

      או אם אתה רוצה בצורה הקונספירטיבית:
      3 משפחות שולטות בכמות הכסף של כל העולם

      מחק
    2. אנונימי5 בספטמבר
      הדולר הוא לא מטבע ריאלי ואף פעם לא יוכל להיות מאחר ומישהו מדפיס אותו ככל שירצה
      מה שכן הוא מטבע המסחר העיקרי בעולם (עד התמוטטותו) , האירו קם בכדי להתחרות בדולר ולקח רבות מחוזקו, עכשיו יש שני מדפיסים אין סופיים, הכל נהיה כלכלי, חוקים מחוקקים ברוח כלכלת המרמה, הגוף הזה שמדפיס יכול בכוחו הרב להעביר כל חוק וכל החלטה שירצה, וכך התפוגגה לה הדמו(כאילו)קרטיה

      מחק
    3. היי זה אני.
      התכונתי שהדולר הוא אמצעי התשלום היחידי שאופ״ק מקבלים. ולכן יש לו ריאליות מסוימת.
      אי אפשר לקנות חבית אחת מעירק ב1,000,000 יורו אבל אפשר במאה דולר אמריקאי.
      הדולר יאבד מערכו כשהוא יפסיק להיות שווה לאנרגיה.
      או שנמצא חלופה לנפט או שארה״ב תסכים פתאום שמותר למכור נפט תמורת מזון או זהב.
      עד אז הדולר לא יסבול מהיפראינפלציה.

      מחק
  8. ערן שלום
    כמה נקודות לא מסתדרות לי:
    1. כשאתה אומר שהממשלה נשלטת על ידי גוף שאינו כפוף לה אתה ודאי מתכוון לבנק המרכזי, אבל את הנגיד מי שבוחר זה ראש הממשלה, ואת חוק בנק ישראל מי שיכול לשנות זאת הממשלה אז לא ברורה לי הנחרצות שלך לגבי מי שולט ומי קובע. נכון שמי שאחראי על המדיניות המוניטרית זה בנק ישראל ואף אחד לא יכול לערער על החלטותיו אבל עדיין אפשר למנות נגיד אחר ואפשר לשנות את חוק בנק ישראל.
    2. לגבי נושא של עליות מחירים, אתה טוען שעליות המחירים הן רק תוצאה של אינפלציה ושכולם מתעסקים בסיבות שהן משניות. אבל אני לא בטוח שזה מדויק, נכון שהמחירים עולים כתוצאה מאיבוד ערך המטבע, אבל מחירים עולים גם מסיבות של היצע וביקוש, סיבות של העלאות מיסים (מע"מ, מס בלו, וכו') ואם האינפלציה השנתית נעה בעשר השנים האחרונות בין 1-3% בשנה זה לא משקף את העליה האמיתית של המחירים, זאת אומרת שיש גורמים נוספים יותר משמעותיים מאיבוד ערך המטבע.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      1. כשאתה נתון למרות של כוח חזק ממך כאדם,כקבוצה או כממשלה אתה תעשה דברה גם אם זה אומר שזה עלול לקצץ מהחופש שלך על מנת להמשיך להתקיים.
      זה בדיוק מה שקרה בארה"ב:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/10/blog-post_04.html
      וזה מה שקרה כאן:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/01/1985.html
      וזה מה שקרה למדינה שניסתה לשנות את החוק ששומר על עצמאות הבנק המרכזי:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/07/400000.html
      לגבי הנגיד הממשלה אמנם ממנה אותו אך לא יכולה לפטר אותו.בנוסף משום מה בשלושים שנים האחרונות באף מדינה בעולם לא עלה נגיד שיצא נגד השיטה המוניטרית הנוכחית. לי זה נראה כבר הרבה מעבר למיקריות.
      2. אני לא טענתי שעליית המחירים היא רק אינפלציה -ברוב המיקרים כיום זה נכון אבל לא תמיד.
      מה שאני טוען שגם אם תנטרל את כל הסיבות שפירטת לעליות מחירים עדיין המחירים יצטרכו לעלות (או יותר נכון ערך המטבע צריך להשחק) על מנת שהמערכת תוכל להמשיך להתקיים.
      לגבי מדידת האינפלציה - היא נמדדת לפי קצב עליות המחירים -זה שהיא לא משקפת את הנעשה זה רק בגלל שששיטת המדידה מעוותת
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/04/blog-post_16.html

      ערן

      מחק
  9. אין ספק שהשיטה הכלכלית היום מעודדת את עליית המחירים במשק על כל הסיבות. אחת הבעיות היא שבגלל הבורות של הציבור, ישנה מחשבה שסוציאליזם ומהפיכות חברתיות כפי שהיו בקיץ הקודם, המעבירות עוד סמכויות לידי הממשלה יפתרו את הדברים וישפרו את החינוך הבריאות, ימנעו עליית מחירים, ויאפשרו לדלק להשאר בעלותו הנוכחית ואף פחות...יום אחד, מישהו יתעורר ויבין שהמהפיכות והעברת האחריות לשלטון רק יוצרים את הבעיה ומגבירים אותה. כל עוד לא נקח על עצמנו את האחריות, המסים ימשיכו לעלות, כי מספר המתווכים שצריכים להתחלק בעוגה רק הולך וגדל. צריך חינוך? נקים עוד ועדה...נגייס עוד מורים...נשלם עוד משכורות ועוד ועוד...מי ישלם? אתה, אני, ושאר הצפרדעים בקלחת.עוד בפוסט חדש בנושא מיסים http://immatzbanit.blogspot.co.il/2012/09/blog-post_13.html

    השבמחק