יום שבת, 29 ביוני 2013

חצי עולם מוכר זהב וירטואלי וחצי אחר רוכש את הזהב האמיתי

בטיסות לדובאי אין כבר מספיק מקום במטוסי המטען לכל הזהב על מנת לעמוד בכל הביקוש שקיים באמירויות. בהודו מוכרים זהב במחיר כפול מהמחיר הרישמי שלו ובויאטנם המצב לא טוב בהרבה. כך נראה חצי עולם שמתפטר מהזהב הוירטואלי שלו וחצי אחר שמנצל את המחיר הנמוך כדי לרכוש את הדבר האמיתי.


הזהב ממשיך להתרסק וכבר הגיע ל1180 דולר בסוף השבוע, מחיר המשקף ירידה של 37% משיאו. בפעם האחרונה שהזהב התרסק בקנה מידה כזה היה במשבר הסאב פריים לפני כ5 שנים אז ירד ב31%. רוב המכירות הן מכירות של ניירות המגובים זהב.

קצת רקע לחדשים: היום חלק ניכר מהמסחר בזהב בעולם מתבצע באמצעות ניירות שאמורים להיות מגובים בזהב הפיסי. הרעיון הוא שבמקום להסתובב עם שקים מלאים זהב ,יתאפשר לרכוש נייר שמבטיח את הבעלות על כמות זהב מסוימת . את הנייר ניתן להמיר בזהב פיסי במידת הצורך מכספות מרכזיות הממוקמות ברחבי העולם ,כשהגדולות מבינהן נמצאות בלונדון וניו יורק. הבעיה היא ששוק כזה פרוץ לתרגילים ,הונאות וכל מיני "קסמים" חשבונאיים. מבלי להכנס לסיבה, היום ידוע שיש הרבה יותר ניירות "מגובים בזהב" מזהב פיסי. יש שמדברים שעל כל נייר שבאמת עומד מאחוריו זהב פיסי יש עשרה ניירות שמגובים באוויר ויש שכבר מדברים על יחס הגדול מ- 1:100. זה מבטיח את קריסת שוק הניירות הזה בעתיד ברגע שתהיה פאניקה לזהב פיזי. סוחרים רבים זורקים בשבועות האחרונים ניירות זהב וירטואלים רבים כאלה לשוק ובכך מורידים את המחיר.

לעומת זאת במזרח מנצלים את המחיר הנמוך בגלל מכירת הזהב הוירטואלי,כדי לרכוש את הדבר האמיתי במחיר מוזל. הבעיה היא שהביקוש כבר הפך להיות כל כך גבוה, שאם היום למשל תרצו לרכוש זהב בהודו (זהב אמיתי) תצטרכו לשלם עליו יותר מ2100$ [קישור]. הבהלה לזהב היא לא רק בהודו אלא גם בסין כפי שהצגנו לפני כשבועיים [קישור] .בויאטנם תצטרכו גם לשלם פרמיות גבוהות מאד אם תרצו זהב [קישור]. לפי טארק אל מדאקה, מנהל חברה לסחר בזהב בדובאי, אותה תופעה קיימת במזרח התיכון , בכל החלק הדרומי במזרח אסיה, בטורקיה ובחלקים מאירופה.
החלק המעניין לדבריו ,שהטירוף הוא כבר כל כך גדול,  שהוא לא מצא בסוף השבוע מספיק מקום לזהב בטיסות משוויץ ,כך שיוכל להענות על כל הביקוש שיש באיזור איחוד האמירויות למתכת הזהובה. לדבריו בכל יום הוא מבצע יבוא של טון וחצי עד שני טונות זהב לארצו וזה כאמור גם לא מספיק [קישור]

תורים לרכישת זהב בסין


49 תגובות:

  1. לפי מה שאני יודע(לפני שנתיים רציתי להשקיע את כספי בזהב פיסי) החוק בישראל אוסר על אחזקת זהב . מותר להחזיק בזהב דרך תכשיטים ומטבעות ,אבל אסור להזיק מטילי זהב . אני צודק?

    מעניין מי קידם את החוק הזה , ולמה שיהיה בכלל חוק כזה..

    השבמחק
    תשובות
    1. חוקי או לא, איפה קונים זהב פיסי בישראל?

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    3. אפשר לקנות כאן
      http://www.israelmint.com/?section=547&product=4330&lineItem=2892

      מחק
    4. שלום
      שם לב שמטבע זה הוא יקר ב 500 $ ! ממחיר הזהב הנוכחי.
      זו פרמייה מאוד גבוה.
      עדיף לקנות מטבעות בוליין בחו"ל למי שיכול.
      בהצלחה
      חיים

      מחק
    5. אנונימי, זה פשוט לא נכון. איו שום איסור על החזקת זהב פיזי (כמובן כל עוד הוא נרכש כחוק). האיסור על החזקת זהב היה קיים בימי הצנע ובימי הפיקוח על החזקת מט"ח בידי אזרחים אבל כל המגבלות האלה בוטלו כבר לפני שנים. ולראיה: בנקים מסחריים בישראל מוכרים זהב פיזי. אני לא יודע מי הפראייר שקונה מהם (ומשלם מע"ם) אבל אין באחזקת זהב פיזי שום דבר בלתי חוקי.
      וטוב עשה ערן שהעלה לדיון את אחת האנומליות הכלכליות של העידן הנוכחי: לכאורה מחירי הזהב והכסף יורדים, אבל רק על הנייר. בפועל, מחירי זהב וכסף פיזיים לא ירדו ויש באמת מחסור במטילים ומטבעות.

      פרסמתי בשרשור אחר המלצות לרכישת זהב פיזי. לא אחזור על הכל כאן אבל כלל האצבע הוא שעדיף לרכוש זהב בחו"ל במדינות שבהן יש פטור ממע"ם על זהב פיזי. רוב מדינות אירופה הן כאלה.

      מחק
    6. לכל המעוניינים בזהב פיזי - קל מאוד לרכוש מובעות ומדליות של החבה הממשלתית למטבעות בשוק המשני (יש שניה...לא מהחברכה) הפרמיות סבירות כמו בחו"ל, יש סוחרים ומסחר ער בתחום.

      http://www.liderman.co.il/%D7%96%D7%94%D7%91-%D7%96%D7%94%D7%91-%D7%96%D7%94%D7%91

      מחק
    7. יש בוליונים ונאגטים חופשי ב-eBay

      מחק
  2. עד כמה שאני והארנק שלי רוצים להאמין לזה, הסינים קונים בחג, 20$ פרמיום זה לא הרבה יחסית למחיר אונקיה, מה שמשאיר רק את הודו

    ויצא לי לראות דיווחים שביקוש הפיזי אמנם נשאר גבוה, אבל לא עולה ובטח לא מספיק כדי להפעיל לחץ לעליית מחירים
    http://www.reuters.com/article/2013/06/28/gold-physical-idUSL2N0F403220130628


    השבמחק
  3. התקשורת הממוסדת שותקת בענין הזהב וכרגיל בענינים החשובים באמת.
    -

    שאלות:
    כיצד ETF שצמוד למחיר הזהב נסחר במחיר שנמוך בהרבה מהמחיר האמיתי של הזהב הפיזי? האם החברה שמנפיקה את ה ETF איננה אחראית להצמדה אמיתית?
    האם מחיר הזהב הבורסאי נקבע באופן שרירותי ומניפולטיבי המנותק מהשווקים ותוך הונאה מכוונת של הקונים?

    השבמחק
  4. מה יקרה לשווקי העולם אם שוק ניירות הזהב שאינו מגובה פיסי יתמוטט? האם יהיו לזה השפעות שיתגלגלו כמו כדור שלג? או שבעיקר רק אזרחים מחזיקים זהב לא פיסי?
    בנק HSBC מאפשר קנייה ומכירה של זהב דרך החשבון בעלות של שבריר אחוז, וניתן לגשת למרתפי הבנק (בהונג קונג) ולקבל את הזהב פיסית. אם הבנק הזה יתמוטט זה יהיה שיא השיאים. אני מציע למי שרוצה לסחור בזהב לנסות לפתוח חשבון אינטרנט אתם

    השבמחק
  5. מעניין אם הדוכנים של קניית זהב פיזי (תכשיטים ישנים וכו') שצצו בכל קניון קשורים לתופעה

    השבמחק
  6. ושוב אני אזכיר: זה קצת יותר מורכב מזה.
    למעשה רוב ניירות הזהב (או ווטאבר אחר) הם לא יותר מהימורי עץ או פלי סופר מתוחכמים. במיוחד אלה שהמינוף בהם הוא 1 ל10 או 100 - מדובר בעיקר בחוזים עתידיים. חוזה עתידי לא באמת מהווה קנייה או שאיפה לקנייה לזהב. כיום מדובר בעיקר בפתיחת פוזיציה כספית (של חוב, אם תרצו) שבו מישהו שחושב שהזהב יעלה קונה "התחייבות" ממישהו שחושב שהזהב ירד (באופן אנונימי וממוחשב). הסליקה היא כספית והזהב לא רלבנטי פה.
    הדבר דומה לכיכר שמלאה באלף אנשים שמשחקים אחד עם השני עץ או פלי עם 10 מטבעות "פיזיים". השאלה האמיתית היא עץ או פלי, ולא רמת המינף של האנשים בכיכר.
    עוד עניין הוא בכלל השאלה "מה הוא מחיר הזהב?" - הרי חוזה למסירת זהב ביולי לא יהיה זהה לחוזה לאוגוסט (משיקולי buzzwords כגון פרמיית זמן, כמו באופציות.)
    איזה מהם הוא מחיר הזהב הנכון?
    האי דיוק החריף בפוסט הוא שנוצר בך הרושם שיום אחד מישהו ייקרא להחזיר את הזהב הזה ולא יהיה לו, אבל זה ממש לא נכון - אין שום מנגנון בחוזי הfutures (בניגוד לחוזי הforward) שמחייב אותך להביא זהב - שוב, הסליקה היא *כספית* והבטוחות שלך הן חלקיות במזומן וחלקיות ב"מוניטין" - וכן, לפעמים חברות וסוחרים יפשטו רגל בגלל זה, אבל לא בגלל שאין להם זהב, אלא בגלל שאין להם מספיק פיאט.
    אכן זה מוזר, אבל אלה באמת שווקים נפרדים.

    השבמחק
    תשובות
    1. העורב,
      ההסבר הרבה יותר פשוט ממה שאתה מתאר.. היישום כבר הרבה יותר מסובך אבל היישום פחות מעניין כאן. שים לב לכתבה של מנהל ההשקעות הראשי בחברת ההשקעות שקדי שוקי הון משנה שעברה. הוא אמנם פיספס בתחזיתו אבל מסביר שם בצורה פשוטה את כל נושא הונאת הניירות מגובי הזהב.
      http://www.themarker.com/markets/1.1620034

      ערן

      מחק
    2. יותר פשוט מעץ או פלי? :)
      הלינק שצרפת לא מוסיף יותר ממה שכתבת כבר לצערי.
      בכל מקרה, היישום הוא החשוב ביותר, גם אם הוא מקלקל לך. ואני אדגיש שוב: רוב נירות הערך "מגובי גללי הדרקון" אינם מגובי זהב, אינם ברי המרה לזהב (מי המטורף שיסכים לזה?) ונסלקים כספית. אתה מוזמן להראות לי את אלה שכן.

      מוכר התעודה מתחייב לשלם לך את ההפרש בין המחיר בפועל למחיר שסגרתם (לרוב בתאריך מסוים). לחילופין, התעודה מתיימרת לחקות את המחיר, ראה לדוגמה ני"ע של קסם:
      http://ksmc.co.il/Share.asp?ShareID=1093160
      "תעודת סחורה העוקבת אחר מחיר הזהב העולמי".
      התעודה אינה בת המרה לזהב, ורוב החוזים העתידיים הם כאלה גם כן.
      ושוב נחזור למטאפורה: הבעיה הגדולה ביותר בעולם הספורט הישראלי היא שוק הנגזרים הנקבע בבורסת ווינר מדי שבוע. שם ספקולנטים מהמרים אחד נגד השני (טוב, פה המטאפורה כבר לא מתאימה אבל זרום איתי) על תוצאות המשחקים בין קבוצות ליגת העל. (שגם הן, כנראה נקבעות בשיחות טלפון לפני המשחק).
      ההונאה הגדולה הזאת תקרוס יום אחד על ראשם, כי כמות הקבוצות קטנה משמעותית מנפח ההימורים, ויום אחד עשויים חלק מהמהמרים האלה להדרש לספק את קבוצת בית"ר ירושליים, ולמצוא את עצמם מול שוקת ריקה.

      מקווה שפורמט ההגכחה עזר להעביר את הפואנטה:

      אלה נירות פיאט, נירות חוב, נירות סכום אפס ואין ביניהם לבין זהב פיזי שום קשר. הם "עוזרים" לשחקנים בשוק הפיזי להכנס ולצאת מהר מפוזיציות, וזה חבל הטבור בין שני השווקים.

      במלים אחרות, לא פה ההונאה. (ההונאה היא כנראה במה שאנונימי ציין, וזה איך נקבע מחיר הפיקס בעצמו בשיחת טלפון, בדומה לפרשיית הליי-בור, רק לאור יום).

      מחק
  7. אחח, דרור פויר...
    אנחנו לא ראויים לך.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000857236#fromelement=hp_deot
    אני מרגיש כאילו כתבתי את זה בעצמי.

    ערן, אשמח לשמוע את תגובתך למאמר הדעה שלו.

    השבמחק
  8. כמה תשובות לשאלות שעלו פה:
    מחיר ניירות מגובי זהב ("גללי דרקון" הציע פעם מישהו פה, ואני קונה את זה) נקבע בהתאם למחיר הזהב שחונטה של בנקאים קובעת פעמיים ביום בשיחת ועידה טלפונית חשאית. המחיר הזה נקרא London Fix והוא לא משקף שום דבר חוץ מהאינטרס הצר של אותם בנקים. לכן אין הכרח שיהיה קשר בינו לבין מחיר הזהב הפיזי בדיוק כמו שמחיר ז'טון בקיזנו או נייר צבעוני במשחק מונופול אינו משקף את מחיר הסחורה שהוא כביכול צמוד אליה.
    זהב פיזי הוא כבר סיפור אחר. הערך שלו נקבע בראש ובראשנה עפ"י עלות ההפקה וזו גבוהה מאוד. רק כדי לסבר את האוזן: זהב כורים היום במכרות בעומק שלושה ק"מ מתחת לאדמה ע"י חציבת סלעים, העלאתם אל פני הקרקע, טחינתם, זיקוק הזהב מהם ועוד אינספור תהליכים מייגעים, מסוכנים ורעילים. בסלעים האלה מסתתר בערך גרם זהב בודד לכל טונה (!). הסיקו לבד את המסקנות לגבי העלות השולית של כל אונקיית זהב חדשה.
    מה זה אומר? שאין שום קשר בין גללי דרקון לזהב פיזי וייתכן בהחלט שמתישהו הונאת הפירמידה הזו תקרוס. זה בדיוק כמו מנייה מנופחת שקורסת ביום בהיר אחד. ומי מאפשר לכל הבלוף הזה להתקיים? הרגולטרוים שאפשרו עד כה לכל בועה אפשרית אחרת להנפח -- ולהתפוצץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. עלות הפקת זהב בצפון אמריקה היא 598 דולר לאונקיה, באירופה 669 בדרום אפריקה 957 באוסטרליה ובדרום אמריקה 715
      בממוצע כיום מחיר עלות כרית אונקית זהב הוא 919 דולר ואנחנו לא רחוקים מזה. המחיר של הזהב בשווקים נקבע לפי הביקוש וההיצע ולא לפי מצב הרוח של הבנקאים, יתכנו הטיות קלות אבל לא יותר מזה. בכל מקרה במסחר בנירות מגובי זהב אנשים מבקשים לעשות רווח ואין ממש צורך שיהיה למישהו זהב פיזי כל זמן שהוא יכול לכסות.

      מחק
  9. אז מה בעצם נאמר? שאם אני רוצה לבטח את עצמי כנגד הייצור כסף המסיבי הפתרון הייחידי שלי זה לטוס לחו"ל ולהבריח זהב לארץ?

    השבמחק
  10. ערן,
    אני מעוניין לרכוש ספרים על כלכלה, האנגלית שלי טובה.
    יש משהו שאתה ממליץ?

    השבמחק
    תשובות
    1. ממליץ על המקורות הבאים, ככה אני התחלתי, והם יודעים להציג את הנושא בצורה מעניינת:
      Khans academy - באתר שלו יש סרטונים קצרים על התחום
      "הקוף שניצח את מומחה ההשקעות" - למרות שהספר מאמין בכל האמת בבורסה, זאת דרך דיי פשוטה להתחיל בתחום ההשקעות.
      בלוג מצוין למתחילים, גם בסגנון הספר הקודם, בעברית - http://i-nvest.blogspot.co.il/

      *הנחתי פה שאתה לגמרי מתחיל בתחום.

      מחק
  11. יש אלפים. באיזה תחום רתה מתעניין

    השבמחק
    תשובות
    1. בתחום ההיסטורי של כסף החוב.
      סקירה גלובאלית או מקומית של המצב הנוכחי (ומה שהוביל לו) מנקודת מבט דומה לבלוג הזה.
      כל ספר אחר שמומלץ בנושא.
      תודה.

      מחק
    2. במאמר של קרן המטבע יש פרק תמציתי וטוב של ההסטוריה המוניטרית העולמית. כדי לקבל מושג, אפשר להתחיל משם. כמו-כן, פרק המקורות של המאמר הוא מאד מקיף.

      http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2012/wp12202.pdf

      מחק
    3. תודה רבה, המאמר נראה מעולה. אני אקרא אותו ברגע שתהיה לי הזדמנות. ורשימת המקורות תספיק לי לכמה שנים :)

      מחק
  12. השמיים: השאלה היא מיהן יצרניות הזהב הגדולות בעולם. עלות הכרייה היא בעצם זו שתקפה לגביהן. אני לא יודע כמה זהב מופק בארה"ב בימים אלה אם בכלל. אני יודע שבדרום אפריקה ובאוסטלריה מופק עיקר הזהב ובשתיהן יש לחצים קשים להעלאת שכר הכורים (מהומות, שביתות, ושאר ירקות), מה שמייקר עוד יותר את עלות ההפקה השולית של זהב חדש.

    אל תשכח שיש גם שולי רווח בדרך לקונה כי אף אחד לא מוכר זהב לשם שמיים (מצטער, לא יכולתי להתאפק:)) כך שאנחנו באמת קרובים לתחתית -- או שפשוט נגיע למצב דמוי שוק הכסף: המחיר ברצפה אבל אין בכלל היצע של סחורה במחיר הזה. כסף חדש נמכר במחיר גבוה משמעותית ממחיר לונדון פיקס.
    בכל אופן, אני מציע לא להתרגש מתנודות במחיר. נראה לי שמדובר במהלך מתואם של בנקים מרכזיים בעולם שנועד לאפשר להם ךהצטייד בחשאי בזהב פיזי. איכשהו, אני לא רואה את הליקפוטר בן מכריז על תוכנית הגמילה ממתאדון (הדפסת דולרים) בקרוב, ובכל פעם שהוא רק מנסה לרמוז משהו בכיוון, השמיים כמעט נופלים (מצטער, הניק שלך שווה זהב, quite literally).

    השבמחק
  13. מתי במדינת ישראל תקום מפלגה אחת שמטרתה הראשית המוצהרת היא שינוי השיטה המוניטרית ההרסנית?
    איך זה שביל סטיל טוען שאצלנו המודעות הכי גבוהה בעולם לבעייה, ולמרות זאת שום מפלגה לא כוללת שינוי מוניטרי במצע שלה?

    השבמחק
    תשובות
    1. כמעט ארץחדשה נכנסו בבחירות האחרונות, והם מאלה שרוצים לשנות את השיטה הנוכחית.
      בחירות הבאות מקווה שהם יכנסו כבר, ובאמת יתחילו שינויים

      מחק
    2. ארץחדשה היא מפלגה של כלומניקים שמחפשים לחיות על חשבון המדינה עם פוזה של אנטי. הם אומרים את מה שהמצביעים שלהם רוצים לשמוע. לא מה שהם יעשו בפועל.

      אני מקווה שאחרי הכישלון של לפיד, אנשים יפסיקו להצביע למועמדי קלקר.

      מחק
    3. טוב לדעת, בבחירות הבאות ארץ חדשה.

      מחק
    4. משה פייגלין בהחלט רואה את שינוי השיטה המוניטארית כחלק מחזונו

      מחק
  14. בשביל לכתוב פוסט על נושא המסחר בזהב, צריך להבין במסחר בזהב לפחות טיפ טיפה.
    במקרה שלך, לא רק שאתה לא מבין - אתה גם דואג שהקוראים שלך לא יבינו לעולם ומפנה אותם לקישורים ש"מצדיקים" את הבורות

    א. שוק הזהב הפיזי הוא שוק של דילרים שגובים פרמיות גבוהות ללא הצדקה.וזה בשפה מאוד מאוד עדינה.

    ב. מי שקונה זהב פיזי בנוסף לפרמיה הגבוהה שהוא ישלם לדילר (שבטח גם מוכר לו סיפורי קריסות וסוף העולם) יצטרך לאחסן את הזהב במקום בטוח, מה שיעלה לו עוד כסף.

    ג. החוזים העתידיים נפדים במזומן כמעט כולם. מה שאומר שאין שום משמעות ל"יש פי 100 חוזים מזהב בפועל" כי לעולם לא יהיה מצב שבו כל החוזים יפדו לזהב פיזי.

    ד. הזהב די זול עכשיו, לדעתי. לא ממליץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. תומר,
      אל תאשים אחרים בדברים שאתה מיישם.
      הנה כמה תיקונים למה שכתבת:
      א. יש דילרים שגובים פרמיוןת גבוהות ויש כאלה שגובים פרמיות מינימליות - תלוי לאיזה דילרים אתה פונה- אם תחפש טוב תתפלא אבל תוכל למצא דילרים שמוכרים כמעט ללא פרמיות.
      ב. הקוראים מספיק אינטלגנטים כדי להבין שבשביל לשכור כספת צריך לשלם.
      ג. תתפלא אבל רק בשנה שעברה מאות אנשים שניסו לפדות את החוזים העתידיים שלהם נותרו עם החוזה ביד.אפילו הבאתי בעבר ראיון עם אחד מהם ששודר בRT

      יום טוב
      ערן

      מחק
    2. שלום ערן.
      א. אשמח לראות דילר אמיתי שמוכר ללא פרמיות או "כמעט ללא פרמיות".
      ב. אינטליגנציה לא שייכת לנושא, חשוב להבין מה העלות האמיתית של רכישת זהב פיזי , כי בסופו של דבר זו השקעה, והשקעה עולה כסף. בניגוד לחוזים העתידיים ("זהב וירטואלי" עלק) שאפשר לקנות במחיר השוק ולא בפרמיית שחיטה, ובלי כספת.
      ג. אני מטיל ספק גדול מאוד באמינותו של ערוץ ה"איכות" RT, בטח בנושאי כלכלה זהב וארה"ב.

      ולגבי הפדיון - בהחלט יכול להיות שיקח הרבה זמן מהרגע שבו החוזה פוקע - עד הרגע שתקבל את הסחורה. מצד שני אני מכיר אנשים שקנו חוזים על מגוון סחורות (כמו למשל תירס) ונתקעו עם מכולות שלמות.
      זה כבר עניין של מוכר החוזה מול קונה החוזה, וזה לא עניין "השוק" או "הזהב הוירטואלי".

      מחק
    3. א. חפש סוחרי זהב ואספנות מהשוק המשני . תתפלא לגלות בכמה מה ם מהן הפרמיות.

      ב. אני לא מבין איך נכנס נושא עלויות רכישת זהב פיזי פתאם לכאן,זה כלל לא היה נושא המאמר. בכל מקרה כנראה אתה חדש פה כי אם כבר בעבר כבר כתבתי על הנושא כאן:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/11/blog-post_10.html

      ואם כבר אתה מדבר על עלויות -לא לקחת בחשבון שרכישת זהב לצרכי אספנות לא כרוכה בחלק ניכר מהמיקרים בתשלום אותו מס שיש לך על רווחי הון- כך שאם אתה מתימר להציג מידע אמיתי הצג את כל צדדיו.

      ג.במקום להטיל ספק, בדוק את אמינות המידע שהוצג בRT. הטלת ספק בטרם ראית כלל על מה מדובר ומי התראין מטילה ספק ברצון שלך להציג פה עמדה אוביקטיבית.

      מחק
    4. א. תן לי דוגמאות, הרי אם "אתפלא לגלות" אז לא תהיה לך בעיה להביא דוגמא , לפחות אחת, לא ?
      המחירים למטבעות סילבר לדוגמה גבוהים (אצל הדילרים הסבירים) ממחירי השוק בלפחות 15%.

      ב. זהב לצרכי אספנות? הרי כל העניין הוא "לקנות זהב כי תיכף העולם יקרוס והדולר יפול" ועוד כל מיני טיעוני קש כאלה. איפה האספנות שם בדיוק? ואיזה רווחי הון ישלמו כל אלה שקנו זהב בגלל אנשי קריסות?
      הם עדיין בהפסד של בין 200 ל 600 דולר.
      עדיף לשלם מס רווחי הון של 20% ביציאה מטרייד בחוזים עתידיים,
      מאשר לשלם מראש פרמיית שחיטה של מי יודע כמה ($2100 לאונקיה?)

      ג. אני מכיר את אמינות המידע של RT, שמנסים באופן קבוע להציג את ארה"ב כמדינה קורסת וכלכלה קורסת (איזה קטע כמו הבלוג הזה) כי זה ערוץ פרופגנדה רוסי קלאסי. אז לא, אני לא אסתמך על "מידע" שמביא הערוץ הזה.

      מחק
    5. א. שוב אחזור ואומר לך לבדוק בשוק המישני את הפרמיות -בכוונה לא אגיד פה שמות של סוחרים למרות שאני מכיר חלק באופן אישי כי לא מטרתי לעשות פה פרסומות. בכל אופן אין לי שום כוונה גם כך לעודד אותך לרכוש זהב אלא לתת לך טיפ קטן אם תרצה לעשות זאת. תרצה קח אותו -תרצה וותר עליו ורכוש זהב באיזה צורה שתבחר, באיזה פרמיה שתמצא או אל תרכוש בכלל -זה כבר ענינך הפרטי.

      ב. פה תצטרך לחקור יותר לעומק את נושא הסחר בזהב הפיסי. לידיעתך חלק ניכר מהסחר בזהב בשוק הפרטי נעשה דרך מטבעות ומדליות שנחשבים לצרכי אספנות.

      ג. בסדר גמור.

      מחק
  15. תומר, יש דילרים שמוכרים זהב פיזי בפרמיה נמוכה מאוד. אני מדבר מנסיון אישי אבל יש כאלה והם לא מעטים.
    לגבי שאר הטענות שלך: ערן היטיב להשיב עליהן .

    השבמחק
    תשובות
    1. מה זה אצלך פרמיה נמוכה מאוד?
      ערן היטיב להתחמק מהטיעונים שלי, לא ממש לענות עליהם.

      מחק
    2. אני יכול להגיד לך שרכשתי בחודש שעבר לפני הנפילה הגדולה זהב בפרמיה של 0.5% אצל אחד הסוחרים בתל אביב.
      אגב, ערן ענה לעניין -דווקא ממה שראיתי זה אתה שלא היה לך מה לענות לו.

      מחק
    3. פרמיה של חצי אחוז זה מרשים מאוד. אשמח לשמו של הסוחר.

      מחק
    4. לפני הנפילה הפרמיות היו נמוכות יותר

      מחק
  16. אחוזים בודדים עד 10% תלוי בכמות הזהב ובגודל המטיל/מטבע. למשל: עבור מטבע של רבע סובריין תשלם פרמיה גבוה יותר מאשר עבור סובריין בודד, ועבור קרוגרנד (אונקיה) תשתלם עמלה נמוכה מזו של סובריין.

    כפי שערן ציין, שוק הזהב מיד שניה ומטבעות ישנים (לא עתיקים! ולא מטבעות בעלי ערך אספני) הוא המקום לקניית זהב בפרמיה נמוכה. מטבעות בוליון של החברה הממשלתית למטבעות הם הדרך הכי לא נכונה להשקיע בזהב פיזי כי עליהן באמת יש פרמיה גבוה מאוד + מע"ם. בקיצור, צריך להבין דבר או שניים בנושא אבל זה נכון לגבי כל תחום השקעות, לא?


    השבמחק
    תשובות
    1. אה, כן, לקנות משהו משומש ממישהו שאין לך מושג מה הוא מוכר לך... ברור שבמקרה הזה יהיה הרבה יותר זול לרכוש.
      רק שאני אישית כבר אעדיף לקנות "זהב וירטואלי" בשוק הגדול (זה שקובע את המחיר).

      מחק
  17. תומר,
    זה תלוי לאיזה מטרה ולאיזה טווח את רוצה לקנות זהב.
    אם אתה קונה לטווח קצר (שבועות, חודשים ואפילו מספק שנים קטן),
    ואם אתה קונה למטרת השקעה נטו (מצפה שמחיר הזהב יעלה למחיר מסוים על מנת מיד לממש אותו) אז בהחלט תקנה את הזהב הוירטואלי (ניירות "מגובים" זהב).

    אבל, אם אתה קונה זהב לטווח ארוך למטרת השקעה עתידית רחוקה (כגון שמירת ערך המטבע וביטוח נגד אינפלציה, פנסיה וכו') אז ממש אבל ממש לא כדאי לך לקנות ניירות "מגובים" בזהב. במקרה זה כדאי לקנות זהב פיזי ולאחסן אותו אצלך או בכספת מרוחקת או גם וגם.
    כי כאשר יגיע רגע האמת שבו כל מי שמחזיק ניירות ירצה לממש אותו - אז ברור לך שלא יהיה לכולם ואז הבלוף הזה של הניירות יתפוצץ.

    מבחינה אישית, אני לא מאמין בחיסכון לפנסיה ואני בטוח שלא אראה הרבה מהחיסכון הזה אם בכלל. לכן אני מחזיק גם בזהב ושומר אותו לטווח רחוק מאוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. תוכל לתת לי דוגמה לנייר מגובה זהב? קרי לא תעודה העוקבת אחרי מחיר הזהב...
      תודה מראש.

      מחק
  18. אתה רוצה להגיד שאם אני קונה זהב אז אני קונה סתם נייר שספק אם יש אחריו זהב אמיתי וספק גדול אם אוכל לקבל תמורתו זהב פיזי ממש?

    השבמחק
  19. אני מחפש לקנות זהב פיסי. יכול לקנות בחול אך לא מעוניין להסתכן... מי מכיר סוחר בפרימיה נמוכה???

    השבמחק