יום שני, 3 בספטמבר 2012

האם קרן המטבע תומכת בשינוי השיטה המוניטרית? /מאת אורי ירון


בחודש אוגוסט 2012 נפל דבר בכלכלה העולמית.
שני חוקרים שעובדים בקרן המטבע פרסמו נייר עבודה שבוחן את היתכנות הרפורמה בשיטה המוניטארית, רפורמה  שנהגתה בשיקאגו של שנות השלושים ,לאחר פרוץ המשבר הגדול הראשון שלאחר הקמת מערכת הפדרל ריזרב.

למי שאינו מעורה בפוליטיקה של המערכת הפיננסית העולמית נציין כי קרן המטבע הבין לאומית משמשת כזרוע המבצעת להשלטת השיטה המוניטארית הנוכחית בכל העולם, יחד עם הבנק העולמי והבנקים המרכזיים שדואגים ליישומה בכל מדינה ומדינה .
המאמר אותו פרסמה הקרן באתר האינטרנט שלה טוען כנגד אותה שיטה ממנה היא יונקת את כוחה ואת שליטתה ברחבי העולם ,כשליחתם של המוסדות הפיננסים העולמיים.



כדי להבהיר עד כמה המאמר הוא סנסציוני, אפשר להמשיל אותו למצב בו נציגים של המאפיה הסציליאנית יפרסמו באופן רישמי מאמר שיתמוך בביטול האלימות אם מילולית, או פיזית, כנגד כל אדם באשר הוא להשגת מטרותיה ולא משנה באיזה אינטרסים של המאפיה הוא פגע .
נשמע לא מתקבל על הדעת ,שכן בדיוק כפי שהשיטה המוניטארית היא בסיס קיומה של קרן המטבע כך האלימות היא בסיס קיומה של המאפיה הסיציליאנית.

נייר העבודה נפתח אמנם  באמירה שהכתוב בו אינו מיצג את מדיניות הקרן אבל העובדה שהוא פורסם תחת הלוגו של קרן המטבע ובאתר האינטרנט הרישמי שלה, היא העובדה החשובה מכל:
פרסום המאמר תחת קרן המטבע, פוטר את מצדדי הרפורמה מהצורך האין סופי להתמודד עם השאלות הקבועות  מדוע הם אינם "קונספירטורים" מקצועיים ואיך יכול להיות שרק הם "רואים את האור" בעוד שכל זוכי פרס נובל לכלכלה ושאר ראשי המערכת  פוסלים את הרעיונות האלה על הסף.
פרסום המאמר תחת הגג של קרן המטבע  מאפשר גם את הפצת  המאמר לכל כלי המדיה המרכזית שכל כך מחשיבים את המוסדות הקיימים כמו קרן המטבע . יש אפילו סיכוי שהם יסכימו להעלות את הרעיון לפרסום שהרי אם זה  פורסם בקרן המטבע זה כנראה "רציני".

בנוסף המאמר סותר את טענות המתנגדים לשינוי השיטה המוניטארית תחת העילה שאי אפשר ליישמה ושתומכיה הם חבורת "פנטזיונרים", שמנסים ליצור שיטה לא ריאלית. מסתבר שאפילו חוקרים בקרן המטבע העולמית מודים עכשיו כי השיטה המוניטארית הנוכחית לא עונה על צרכי האנושות , גורמת לה לנזק גדול ולכן חשוב להחליפה בשיטה אחרת שבה כסף לא יופק מחוב.
המאמר גם סותר את הטוענים כי שינוי השיטה והפסקת ייצור הכסף מחוב יגרום להאטה ומוכיח כי במקרה זה הייצור בעולם אף יגדל ב10%!

ולנייר העבודה עצמו.
החוקרים פותחים בתיאור כללי של המסקנות אליהן הגיעו במהלך הבחינה של תכנית שיקאגו.
זה הקטע המתורגם (תרגום חופשי) של הפתיח לנייר העבודה.

פתח דבר

העשור שלאחר תחילתו של השפל הגדול היה תקופה של ויכוח אינטלקטואלי גדול, כאשר הוגי הדעות הכלכליים של הזמן , ניסו להבין לכאורה את הכשלים של המערכת הכלכלית הקיימת. הויכוח האינטלקטואלי נסב סביב הרבה תחומים , אבל ללא ספק  מהחשובים ביותר היה תחום הכלכלה המוניטארית. זאת בהתחשב בתפקיד המפתח של התנהגות הבנקים הפרטיים ושל מדיניות הבנק המרכזי כמחוללי ומאריכי  המשבר של שנות השלושים.
במהלך תקופה זו, מספר רב של מקרו כלכלנים מהמובילים בארה"ב, תמכו בהצעה עקרונית לרפורמה מוניטארית שמאוחר יותר נודעה בשם תכנית שיקגו. התומך החזק ביותר שלה היה פרופ' הנרי סימונס  מאוניברסיטת שיקגו. והיא נתמכה, בעוצמה רבה גם על ידי אירווינג פישר מאוניברסיטת ייל.

הרעיון המרכזי של התכנית היה קריאה להפרדה כספית ופונקציונאלית  של האשראי  מהמערכת הבנקאית.
 תחילה על ידי דרישת גיבוי של 100% מההפקדות (בכסף שהופק על ידי הממשלה), ושנייה על ידי הבטחה כי המימון של אשראי בנקאי חדש יכול להתקיים רק באמצעות רווחים שנשמרו בצורה של כסף ממשלתי , או באמצעות של כספים שהפיקה הממשלה ממקורות חוץ בנקאיים . אך לא בדרך של יצירת הפקדות חדשות, יש מאין, על ידי הבנקים.

פישר (1936) טען  שיש ארבעה יתרונות לתכנית זו:
ראשית, מניעת יכולת הבנקים  לייצר כספים תוך ניפוח בועות  אשראי , פיצוצן  ושאיבת הנכסים הריאלים  לרשותם  ותאפשר שליטה הרבה יותר טובה על מחזורי האשראי, אשר הפכו להיות המקור העיקרי  למחזוריות העסקים.

שנית , דרישת רזרבה של 100% גיבוי מהבנקים תבטל לחלוטין את התופעה המכונה "ריצה אל הבנק" (מצב שבו אם מספר גדול של לקוחות ירצה למשוך את כספו בו זמנית ,הוא עלול להביא לסגירת הבנק).

שלישית , האפשרות שתינתן  לממשלה להנפיק כסף ישירות וללא חוב, במקום ללוות את  הכסף מבנקים כחוב נושא ריבית, תוביל לירידה בנטל הריבית על כספים של הממשלה ולירידה דרמטית של חובות הממשלה. בהתחשב בכך שהכסף יופק  על ידי הממשלה ,הכסף ייצג הון בקהילייה ולא חוב.

הרביעית , בהתחשב בכך שיצירת כסף  לא תדרוש יצירת חובות פרטיים במאזני הבנקים, חובות האזרחים למערכת הבנקאית יוכלו לרדת דרמטית

לכן , אם ניתן יהיה לאמת את הטענות הללו ואת ייתכנותם , תכנית שיקגו תייצג מדיניות רצויה מאוד. הוגים מקרו כלכליים כמו אירווינג  פישר, ועמיתים נכבדים נוספים, ביססו את תכניתם  על ניסיון היסטורי, שכל ישר והגיון בריא.
הם לא נרתעו מכך  שלא היו בידם מודלים כלכליים מלאים שפורמאלית יכלו להראות את היתרונות העצומים לרווחת האזרחים בהימנעות ממחזורי גאות ושפל , ריצה אל הבנק , ורמות חוב ענקיות,  אנחנו מאמינים שזה הפך את רעיונותיהם לטובים יותר,

 אבל אנחנו אומרים יותר מזה:
 הראיות האמפיריות האחרונות של ריינהרט ורוגוף (2009) מוכיחות  את העלויות הגבוהות של מחזורי גאות ושפל, של אשראי בנקאי וריצה אל הבנק  לאורך ההיסטוריה.
והראיות האמפיריות האחרונות של צ'ולריק וטיילור (2012) גם  הן תומכות בטענה של פישר ( לא סטנלי J )  שרמות חוב גבוהות הן גורם מכריע  ביצירתם של משברים כלכליים  גדולים. והיא גם עולה בקנה אחד עם עבודתו התיאורטית של קומהוף  ((2010, שמראה גם כן כיצד רמות חוב גבוהות מאוד, כמו אלה שהצטברו לפני השפל הגדול , יכולות להוביל בסבירות גבוהה למשברים פיננסיים וריאליים חמורים .


בהמשך מסבירים החוקרים ביתר פירוט מדוע תכנית שיקאגו היא תכנית רצינית ,ישימה ונכונה לביצוע ,מאמתים את כל רעיונות הרפורמה של תכנית שיקאגו  ומסבירים מדוע היא תכנית שתוכל להוציא את המשק העולמי מהקריסה הוודאית אליה הוא מתקדם בצעדי ענק.
לקריאת המסמך במלואו לחצו כאן ( מי שמוכן ויכול לתרגם את כל המאמר, תבוא עליו הברכה )

אז  כן , מסתבר  שמתנהל מאבק סמוי וגלוי בין תומכי השיטה הקורסת לבין תומכי הרפורמה המוניטארית,
מאבק שיחריף ככל שכלכלת העולם תמשיך להתדרדר לתהום .
הדבר המעודד הוא שאפילו בקרב מחוללי השיטה בימינו, יש שמצדדים בבחינת רעיונות אחרים ונכונים שיכולים להוביל את האנושות לרמות שפע בלתי נתפסות.
אז אולי הפתרון באמת נמצא מעבר לפינה ואולי הוא קרוב מתמיד. הלוואי

המקור לידיעה ,  ביל סטיל מראשי המאבק לרפורמה המוניטארית .

49 תגובות:

  1. אני לא בטוח שהשיטה המוניטרית היא היא מרכז הבעיה.
    אני לא יודע אם הרעיון של מדינה מפניקה כסף במקום בנק מרכזי הוא עדיף. גם אם זה לא מתוך חוב.
    המדינה עדיין יכולה להרוס את המטבע שלה אם היא לא שומרת על היחס בין כמות הכסף לתוצר.

    לדעתי הבעיה היא לאו דווקא כסף מחוב אלא מונופול על ייצור הכסף. אם יש בנק שרוצה להנפיק כסף מתוך חוב שבאופן וודאי/מתמטי ישחוק את ערך הכסף הזה - שינפיק כמה שבא לו. אני פשוט לא רוצה שום עסק עם מטבע כזה. אני רוצה גוף שמנפיק כסף שלא הופך לניר טואלט אחרי 40 שנה בממוצע. ואת זה אין לי.

    זאת הבעיה.

    השבמחק
  2. בהמשך לתגובה המצוינת של יואב, אני חושב שהבעיה אפילו יותר עמוקה.
    המשמעות של יחס רזרבה של 100% בבנק היא שקיים לכאורה כסף שהוא "ללא שימוש".
    זה מצב בלתי יציב מכיוון שתוך זמן קצר יתרחש מצב חירום כלשהו (למשל מלחמה) שייתן לפוליטיקאים לגיטימציה להשתמש בכסף.
    הלוואת הכסף באופן זמני, עד שמצב החירום ייפתר, במקום הדפסתו, תחשב כצעד אחראי שימנע אינפלציה.
    בדרך זו, לטווח קצר, ימצא המימון להתמודדות עם מצב החירום, ללא העלאת מסים ובאינפלציה שולית. בטווח ארוך, אנו חוזרים כך לשיטה המוניטרית הנוכחית.
    גם הצעתו של יואב, לגבי כסף ש"לא הופך לניר טואלט אחרי 40 שנה בממוצע" לא תעזור.
    לאחר שימצא כסף כזה, למשל מטבעות זהב, הוא יזכה לאמון הציבור וערכי כל הסחורות ינקבו על פיו.
    בשלב זה, כפי שקרה בארה"ב ב 1933, בעקבות מצב חירום כלשהו הממשלה תחרים את הכסף הזה ותחליף אותו בשטרות חסרי ערך.
    השיטה המוניטרית היא תוצאה של ציפיות הציבור ל"צמיחה מתמדת" ומחוסר יציבות בינלאומי (למשל בגלל מאבק על משאבים).
    כלומר, השיטה המוניטרית היא סימפטום של הבעיה ולא הבעיה עצמה.

    השבמחק
  3. מעניין הדיון
    אני נאלץ להסכים עם אנונימי
    שיטת הבנקאות החלקית עבדה מצויין כל עוד כולם האמינו ברעיון של צמיחה אין סופית
    חוץ מביל סטיל וכמה תמהוניים מי התעסק עם זה לפני 2007?

    הבעיה האמיתית היא שאין אפשרות לצמיחה אין סופית כיוון שאין משאבים אין סופים
    מחירי הנפט למשל לא עולים בגלל ספקולציות אלא בגלל שכבר עשרות שנים לא מגלים מאגרים גדולים שקל להפיק מהם נפט.
    כל המאגרים אבל כולם מתגלים באזורים שקשה לנצלם כמו באזורים ארקטיים או בלב ים

    זאת מפני שהנפט אוזל ויחד איתו מאשבים אחרים כמו מים (אותה כמות מים במזרח התיכון אבל פי 6 יותר אוכלוסיה מלפני 70 שנים)

    השבמחק
  4. יואב , אורי, ואנונימי,. אין ספק שלא תיתכן רפורמה מוניטרית ללא רפורמה מחשבתית של האזרחים והממשלות. רעיון הרפורמה המוניטרית מגלם בתוכו שינוי עמוק בכל סדרי השלטון בכך שהשלטון יתחיל לעבוד למען שולחיו האזרחים במקום לעבוד למען חבורת אליטה מצומצמת על חשבון האזרחים.
    כך גם צריך לבחון את רעיון הרפורמה. השינוי המוניטרי לא אמור לייצר עוד כוח לממשלות להמשיך בדיכוי המוניטרי . אם הוא יגיע הוא יהיה חייב להגיע יחד עם שינוי תפיסתי עמוק. אני מציע לקרוא את המאמר במלואו. כל הרעיון של המאמר הוא שהרפורמה נבחנה באופן מדעי עד כמה שכלכלה יכולה להיות מדעית , והוכח שהיא רעיון ישים.

    השבמחק
  5. תגובה ל-00:42,
    לא הבנתי למה קיים כסף "ללא שימוש"? יש לבנק מיליון שקל פקדונות - שילווה מיליון שקל. איזה שקל פה לא בשימוש?
    לגבי הזהב - הרעיון הוא לאו דווקא ליצור כסף ש"יקבל את אמון הציבור". אני הייתי מעוניין שיהיה מבחר של סוגי כסף שיתחרו ביניהם על יציבות וערך.
    אני מדגיש שוב, הבעיה לדעתי זה מונופיליזם. בייחוד מונופול אלים כמו ממשלה שלא נושאת למעשה בשום אחריות למעשים שלה.

    לאורי 03:01,
    אני מסכים שמודל צמיחה אינסופית לא מתאים למציאות של משאבים סופיים, אני פשוט לא חושב שרמת המיצוי של משאבים היום מגיעה לפרומיל מההיצע הקיים. נכון שנפט זה משאב שהולך ונגמר אבל שאל את עצמך, למה אין עדיין תחליף ראוי לנפט? זה כנראה קשור למונופולים חזקים בתחום שמוגנים על ידי ממשלות, ושלא מעוניינים למצוא פתרונות אלטרנטיבים. ויש לעניין הזה דוגמאות רבות (מכונית חשמלית למשל).

    אורי ירון,
    אני חוזר שוב על הטענה, הבעיה היא לא מי מפיק את הכסף ובאיזה שיטה הוא עושה זאת, הבעיה היא כפיה אלימה של מונופולים (ממשלות) על האזרחים להשתמש "רק" בשיטות שלהם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יואב
      אני חושב שהפתרון צריך להיות שילוב של הדברים:
      מצד אחד אין שום הצדקה והגיון (אלא אם אתה בנקאי) למונופול על יצירת הכסף. דעתי היא שמדובר בדיקטטורה לכל דבר, רק שרובנו לא מודעים לכך.
      מצד שני המדינה צריכה לממן את פעילותה בדרך כלשהיא.
      אין סתירה בין העובדה שתוכל ליצר כסף משלך בעוד הממשלה תיצר משלה. אם הדרך שבה תיצר את הכסף שלך תהיה נכונה יש סיכוי שהביקוש אליו יהיה אפילו גבוה מהכסף הממשלתי אבל אם תנהל אותו בצורה קלוקלת כנראה המטבע שהמצאת יצטרף מהר מאד למאות המטבעות האחרים שנעלמו מהעולם.

      ערן

      מחק
    2. יואב,
      אם לבנק יש מיליון שקל הפקדות בתכנית חיסכון לשנה אז הוא אכן יכול להלוות מיליון שקל למשך שנה.

      אם, לעומת זאת, הפקדתי כסף בחשבון עו"ש הכסף הזה לא באמת של הבנק והוא לא יכול להלוות אותו.
      אם הוא ילווה את הכסף שהפקדתי למשך חודש ובאמצע החודש אני מושך את יתרת העו"ש שלי - הבנק כבר לא שומר על 100% יתרת רזרבה.

      בתקופות בהם כסף לא נוצר מחוב לרוב האנשים היו יתרות עו"ש בהם הם רוב הזמן לא השתמשו. זאת הכוונה של כסף "ללא שימוש" - לא ניתן להלוות אותו למרות שהסיכוי כי רוב הכסף ימשך הוא נמוך מאוד (למעט במקרים של בהלה ציבורית).

      לגבי הנקודה השניה: לא התכוונתי כי הממשלה תיצור כסף שיזכה לאמון הציבור. אלא, שכפי שהצעת, לאחר שיבוטל המונופול על יצירת הכסף, תחרות חופשית בין סוגי מטבעות שונים תוליד שניים -שלושה מטבעות דומיננטיים (כפי שיש כיום כשלוש מערכות הפעלה דומיננטיות).

      אותו הציבור שתמך בביטול המונופול על יצירת הכסף יתמוך בהחלפתו בכסף ממשלתי בשעת חירום.

      גיבוש שיטת חליפין מוסכמת - ולאחר מכן הלאמתה או שינוי ערכה (למשל שינוי אחוז הזהב במטבע) הוא תופעה מחזורית שהתרחשה עשרות פעמים לאורך ההיסטוריה.

      לכן אני תומך בביטול המונופול על המטבע, אך כפי שאחרים ציינו- שינוי זה אינו מספיק.

      מחק
    3. יואב לדעתי אכן הכסף יושב ללא שימוש
      מה שאתה מציע זה להלוות 100% מהכסף כיום מקובל להלוות 90% ואז זה שלווה 90% מפקיד אותם שוב ואפשר לתת לו הלוואה של 90% מה90% הראשונים שזה 81% וכך הלאה כך נוצר כסף חדש כלומר 1000% מה100% הראשונים
      כדי להלוות רק 100% צריך להגביל את ההלואה ל10% ואז בבנק ישכבו ללא מעש 90 בתחילה 90% ובהמשך עם סיבוב ההלואות זה יגיע ל100%. כך נראה לי.

      הבעייה פה כמו שנראה לי היא שקשה ליצור אשראי גבוה.
      כלומר כשיש לי בבנק 10K שח' אני יכול להלוות אותם למישהוובבנק לא יהיה כסף אבל אם המישהו רוצה להקים פרוייקט של 1000K ? כיום הוא פונה לבנק ומקבל פול של כל המפקידים במצב שבו הבנק לא יכול להלוות כסף מכספי המפקידים הדרך לקבל הלוואה גדולה מהציבור היא שטרי חוב של היזמים. הוא הרשאה שיתן כל מפקיד לבנק להלוות את כספו. הרשאה שתשתרבב לניירת שכולנו חותמים עליה כשאנחנו פותחים חשבון בבנק, וחזרנו לשיטה הנוכחית ואפילו יותר גרוע כי כל בור שלא ישים לב יסכים להלוות 100% מחסכונותיו שזה מכפיל אין סופי לכמות הכסף ואנפלצייה מידית.

      מחק
    4. הבעיה היא והבעיה היא...

      מוכר לכם ?? :

      "הגיע הזמן לשפץ את הבית"
      " אבל שיפצת רק לפני שנתיים"
      "כן אבל נמאס לי מהצבע של הבלטות וגם הגיע הזמן לחדש"
      "טוב בוא נדבר על זה בפיצה"
      ""עם האוטו שלי או שלך?"
      "מה אוטו, זה 5 דקות ברגל"
      "טוב אז בשני רכבים"

      אפשר גם..:
      "איך האייפון 7 שלי?"
      "מה רע ב-6?"
      "לא רע, אבל בזה יש מעבד 8 גיגה"
      "למה עם ה 7.8 גיגה לא הסתדרת?"
      "ה 8 היה במבצע, ותכלס הקודם לא ממש יפה"

      ובוא נחדש את האוטו ובוא ונזרוק את הריהוט הישן-יש כבר מי שיטפל בו, ונקנה חדש, חם לי-שים מזגן, קר לי תפעיל חימום, אני רעב-בוא נסע לאכול.
      אהלן! אפשר מברגה חשמלית? בשמחה, יש את זאת ב-500 שקל ויש את זאת ב-50 שקל. זה מיוצר בסין, אהה וגם זה בסין. אז מה ההבדל? זאת של ה-500 יותר טובה ושל ה-50 תחזיק לך מקסימום חצי שנה. חוץ מזה במפעל של זאת של ה-50 היחס לעובדים ממש נורא. האמת יש מצב גם בזאת של ה-500. נראה לי שאפילו מתאבדים חלק מהעובדים מרוב דיכאון ותנאי העסקה לא משהו-בשני הדגמים.
      מה אתה אומר...
      כן...
      אני אקח את שניהם. ותן לי גם ראש למקלחת.
      אפשר שקית?

      שמעת שכסף מיוצר מחוב?!!
      ועל יחס הלימות ההון?? שמעת??
      יאללה! אני בשוק!
      צריך ליצור מטבע חדש ואולי גם להפיל את הממשלה!
      הבעיה היא באשראי. גם בבנקים.
      לדעתי קרן המטבע, שם קבור הכלב.
      מה פתאום - הבנק המרכזי והפד!
      אובמה-נתניהו.. תחליף את שני אלה ויהייה טוב.

      ממי תדליקי לילד את הטלויזיה ושיאכל משהו תוך כדי, גם אני עסוק.
      שיראה הופ או משהו, שמעתי שזה ערוץ חינוכי. בכלל כל התכניות החדשות לילדים ממש מעולות.

      אז איפה היינו?..

      אהה כן.. אז הבעיה היא.... מה זה היה..? מוניטארי משהו.. שיטה... לא זוכר..

      מחק
  6. יחי הביטקויין !!!

    השבמחק
    תשובות
    1. זה כל כך מצער שאי אפשר פה לעשות לייק.

      איתי א.

      מחק
  7. אני רואה כאן דבר אחר לחלוטין. הרי ברור שהרבה מבינים שהשיטה "דפוקה" אבל פוליטית לא יכולים להכריז כי הם עצמם חלק ממנה או מובילים אותה. אני רואה בנייר הזה מעיין "סולם" בו רוצים/מנסים/מקווים להתחיל לרדת קובעי המדיניות העולמית וכו. קצת שמיטת חובות וכל מיני דיבורים.. קביעת שערי חליפין חדשים והופס.. ריסטרט למערכת הכלכלית העולמית.. פשוט לא?

    השבמחק
  8. המשיח הקדים את זמנו :)
    אם הסיפור הזה צובר תאוצה, אנחנו בפתח של עידן חדש.

    השבמחק
  9. כעקרון עדיף שהממשלה תנפיק את הכסף מכמה סיבות -
    1. החוב הממשלתי גוזל שליש מתקציב הממשלה בישראל - כלומר מיסים גבוהים, וחוסר יכולת של הממשלה לתפקד, מה שמוביל לעוד הפרטות והשתלטות של אנשים פרטיים על המדינה.
    2. החוב האזרחי לבנקים תופח בגלל שחבורה של בנקאים מייצרים אינפלציה והיחס בין יצירת רווחים ליצירת אינפלציה הוא יחס מתבקש כך שאל תצפו מהם שיהיה להם אכפת מהתוצאות. יצירת אינפלציה מורידה את ערך הכסף ויוצרת עוד חובות כלומר עוד עבודה... זה טוב רק לבנק
    3. במהלך ההיסטוריה ממשלות שהנפיקו לעצמן את הכסף לא יצרו היפר אינפלציה, ועל ידי מערכת רגולטורית פנימית אפשר למנוע מצב שכזה בקלות. אין ביסוס לעובדה שזאת תוצאה מתבקשת וזה גם מצוין במחקר המקורי. בכל מקרה למרות הסכנה שהיפר אינפלציה תתרחש ע"י הממשלה זה פחות סביר שממשלה תייצר אינפלציה בלתי מבוקרת מבנק פרטי שכל משמעותו בעולם היא יצירת רווחים לבעלי המניות וזה עניין מאד פשוט גם לאנשים שהם לא כלכלנים.
    במקרה ומדינה נכנסת למצב חרום, והיא מדפיסה לעצמה את הכסף, התוצאות פחות חמורות מאשר מדינה שמלווה את הכסף מבנק, וזה חישוב פשוט כי כמות הכסף שנוצרת על ידי הלוואה בריבית גדולה יותר מאשר ייצור כסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. איתי,
      כל מערכת מוניטרית שנוצרה ע"י המדינה ("Fiat Money") קורסת ע"י היפר-אינפלציה לאחר מספר עשורים. אין זה משנה אם הכסף נוצר ללא חוב או כחוב (למרות שאם הכסף נוצר ללא חוב הקריסה מהירה בהרבה).
      לא תמצא בהיסטוריה יוצא מן הכלל אחד לכלל זה.

      המערכת המוניטרית הנוכחית נוצרה ב 1971 כשניקסון ביטל את שארית ההצמדה לזהב של הדולר.
      מערכת זו שונה ממערכות קודמות בכך שהיא גלובלית: כשבמדינה אחת המטבע קורס מדינות אחרות נחלצות לעזרתה תמורת הבטחתה לצעדי צנע. ומסיבה זו הקריסה מתעכבת.
      מצד שני כאשר היא תתרחש בסוף - היא תהיה גלובלית ולא ניתן יהיה להמיר את המטבע של מדינה אחת למטבע של מדינה שנייה על מנת להימנע מתוצאות ההיפר-אינפלציה.

      מחק
    2. לאנונימי מ19:23
      אני לא יודע על בסיס מה הגעת למסקנה שכל מערכת מוניטרית שנוצרה על ידי המדינה גם אם לא נוצרה מחוב קרסה אחרי כמה עשורים בהיפראינפלציה.
      בארה"ב בתקופת תקן הזהב והכסף לפני 1913 לא רק שלא היתה היפראינפלציה למשך למעלה מ100 שנים ,המערכת סבלה בעיקר מדיפלציה.


      ערן

      מחק
    3. ערן, כפי שכתבתי התכוונתי ל Fiat Money - כסף שאינו מגובה ע"י זהב (או סחורה מוגבלת אחרת) ושואב את כוחו רק מהכרזתה של המדינה.


      זו בדיוק המחזוריות - שיטת חליפין מוסכמת נוצרת באופן טבעי ע"י השוק - למשל תקן זהב ולמשך זמן רב הכסף שומר על ערכו.
      לאחר מכן המדינה נכנסת לתמונה (מנפיקה מטבעות זהב וכסף רשמיים).
      השלב הבא - הכסף מוחלף ב Fiat Money שלא מגובה ע"י סחורה מוגבלת ושואב את כוחו רק מהכרזתה של המדינה.
      מרגע זה ערך הכסף מתחיל לרדת (כפי שקרה בארה"ב ב 1913 וביתר שאת מ 1971).
      לאחר מכן מגיעה ההיפר-אינפלציה - הכסף מאבד את כל ערכו (למשל Continental Dollars). השוק מוצא שוב שיטת חליפין (למשל חוזר לתקן הזהב המקורי) וכך הלאה.

      מחק
    4. העקרון בשינוי בשיטה המוניטרית, כפי שמדברים עליו (יחס רזרבה 100%) הוא בין היתר שערך הכסף ישקף את החוסן הכלכלי של המדינה. מדינה תדפיס כסף בהתאם לצמיחה שלה בכדי לאפשר לכלכלה לצמוח. הבנקים לא יהיו יותר גופים מלווים ולשם כך יהיו גופים ייעודיים שלתוכם יוכלו ליצוק כסף אנשים שמוכנים לסכן את כספם בהלוואה למי שצריך ובעצם לא נוצר כסף חדש במערכת כי הוא מסומן כהלוואה שלא ניתן למשוך אותה "מייד", בהסכמה של החוסך (עקרון דומה לאג"ח קונצרני - מי שרוצה שהכסף שלו "יעבוד" יקנה אג"ח קונצרני של הגוף המלווה). לגבי שיטת הFiat Money. גם השיטה המבוססת על זהב היא Fiay Money כי ערכו של זהב אינו קבוע - ההיסטוריה מראה שכאשר מדינות שביססו את כספם על זהב רצו לשחרר יותר כסף למערכת, הם דיללו את מרכיב הזהב במטבע ויצרו דה פקטו אינפלציה. תקן הזהב שכביכול שומר על יציבות הוא פיקציה כי מי שישלוט בכמויות הזהב בקנה מידה עולמי ישלוט בכלכלה וזה כוח שאסור שיהיה. אם כל מדינה תשלוט במטבע שלה, היא תיזהר מאד לא לייצר יותר ממה שצריך כי בסופו של דבר זה יהפוך אותה למצורעת

      מחק
  10. שאלה שאינה קשורה ישירות למאמר:
    תמיד נאמר שריבית בנק ישראל היא הריבית הבסיסית במשק ושהוא הריבית עליה מבוססת ריבית הפריים שגוזרת את הריבית שהבנק נותן הלוואות.
    אם רק 10% מהכסף של הבנקים נלקח מבנק ישראל למה שאר 90% שנוצרו מהאויר והבנק לא משלם עליו שום ריבית לאף אחד למה גם הוא ניתן בהלואות על בסיס הפריים?

    השבמחק
  11. שאלה שאינה קשורה ישירות למאמר:
    תמיד נאמר שריבית בנק ישראל היא הריבית הבסיסית במשק ושהוא הריבית עליה מבוססת ריבית הפריים שגוזרת את הריבית שהבנק נותן הלוואות.
    אם רק 10% מהכסף של הבנקים נלקח מבנק ישראל למה שאר 90% שנוצרו מהאויר והבנק לא משלם עליו שום ריבית לאף אחד למה גם הוא ניתן בהלואות על בסיס הפריים?

    השבמחק

  12. ובינתיים החוב האמריקאי הגיע ל16 טריליון דולר (לפחות לפי השעון באתר)

    השבמחק
  13. זה בערך כמו ההודאה בכך שהמלחמה בסמים נכשלה, עכשיו נצטרך לחכות יותר מדי כדי שזה יחלחל

    השבמחק
  14. וואו. תודה! זה עבר לי מתחת לרדר.

    באופן אינטואיטיבי נראה לי שהרעיון עצמו אופטימי, אבל קשה להאמין שמישהו עם כוח באמת ירצה משהו כזה (במידה שהמסמך, שלא קראתי בעיון רב עדיין, באמת טוב לאזרחי העולם). ממה שכן קלטתי, התוכנית להעביר כוח מהבנקים אל הרגולטורים (הממשלות).

    בלי להרחיב הרבה:
    1. הבנק האירופי מתכנן שינויים
    http://real-agenda.com/2012/09/03/european-central-bank-will-decide-to-become-or-not-the-bank-of-the-euro/

    בעקבות נפילה מתוכננת היטב של הגדולים
    http://marcfaberchannel.blogspot.ca/2012/08/marc-faber-counterfeiters-at-central.html

    והעברת הכסף למזרח. למשל:
    http://www.huffingtonpost.com/pepe-escobar/a-history-of-the-world-br_b_1455976.html


    2. כלומר, האיחוד האירופי, כלומר אנגלה מרקל, כלומר הגב הבילדרברגי שלה, מחפשים איגוד לשאת בחובות
    "What we need is a gradual and structured effort to complete the EMU [Economic and Monetary Union]"
    http://www.euractiv.com/euro-finance/future-euro-stability-change-analysis-514510

    3. ה IMF, האבא של הבנק האירופאי המרכזי (ECB) או בנק היורו העתידי, יעשה הכל, כדי להיות יציב. למשל:
    http://www.ecb.int/press/key/date/2012/html/sp120829.en.html
    ויציב זו מילת המפתח. אני לא רואה צורך בקישורים לדיונים שמזכירים יציבות...

    4. יש דעה שאומרת שכשהבנק האירופי, לפני או אחרי הבנק העולמי, יציגו את המדיניות הפיסקלית היפה (בטוח שלא זו שבהצעה), שתאומץ בכפייה התנדבותית, זה לא כל כך ישנה איזה מערכת תהיה. תהיה רק אחת.
    הזכיר את זה בקצרה MONEYWEEK:
    http://www.moneyweek.com/blog/why-central-bank-independence-is-a-bad-idea-23300
    ואני נמנע גם הפעם מקישורים לאלכס ג'ונס דיויד אייק וחברים אחרים... בכל זאת אזכיר בנק עולמי ומטבע אלקטרוני תחת בקרה ושליטה מלאה

    הנקודה ש-ה-ם צריכים מערכת יציבה ובוודאי בוחנים אפשרויות....

    בלי קשר, שני אתרים שעומדים מאחורי הצעות דומות הם
    http://www.positivemoney.org.uk
    http://www.themoneymasters.com (מהחבר'ה של סטיל...)

    ומעניין איך מקס קייזר היה מגיב על זה...

    בכל מקרה, נחייה ונראה.....
    שוב תודה ומקווה שהקישורים היו לעניין

    א.

    השבמחק
  15. נראה לי שזאת התקדמות לכיוון הסדר העולמי החדש. ערן אמרת שזה פורסם באתר קרן המטבע העולמית. החברה האלה לא פועלים סתם. הם רוצים משהו. מטבע עולמי וממשלה עולמית. ואז זה באמת לא ישנה עם יש לך זהב במרתף או כסף מחוב או כל דבר אחר.

    השבמחק
  16. נראה לי שזאת התקדמות לכיוון הסדר העולמי החדש. ערן אמרת שזה פורסם באתר קרן המטבע העולמית. החברה האלה לא פועלים סתם. הם רוצים משהו. מטבע עולמי וממשלה עולמית. ואז זה באמת לא ישנה עם יש לך זהב במרתף או כסף מחוב או כל דבר אחר.

    השבמחק
  17. האם מישהו כבר לקח על עצמו לתרגם את המסמך לעברית ?
    כי קראתי את המאמר כולו באנגלית והוא פשוט מדהים.
    משקף את כל הבעיות שהועלו בבלוג זה.ופתרונות
    הוא כל כך קורקרטי בעמדותיו נגד כסף שנוצר בידיים פרטיות וכנגד חוב , שזה הזוי שהמאמר יצא תחת שם ה imf.זה הדבר היחיד שמחשיד פה :-)

    השבמחק
  18. הצלחתם לשכנע אותי שכלכלת החוב היא אסונית, שבתוך השיטה המוניטרי טמונים זרעי הרוע של המבנה הכלכלי הקפחטליסטי כפי שאנונו מכירים אותו היוםבכל העולם. לא הבנתי איך מהפכה מוניטרית תמנע הצברי הון וכיצד היא עשויה לגרום לשוויוניות. מי אמר שמערכת כלכלית מפוקחת על ידי ממשלה נלוזה טובה יותר מזו הקיימת?

    השבמחק
  19. כל רעיון טוב ככל שיהיה מחייב בדיקה
    מעמיקה לפני שמהללים אותו ולפני שמאמצים
    אותו לא בכדי נאמר "לא כל הנוצץ זהב"
    תקראו, תלמדו, תקראו שוב כולל האותיות הקטנות, תראו
    מי ומי מקדמי הרעיון,......... תפקחו עיניים תתעוררו ****https://www.facebook.com/groups/ibgwt123/

    השבמחק
  20. Hеllo Therе. Ι discoѵered your blοg the usage of msn.
    Тhat is a really smartly ωrittеn artіcle.
    I'll be sure to bookmark it and return to read extra of your helpful information. Thanks for the post. I will definitely return.
    Here is my web-site :: www.prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.htm

    השבמחק
  21. Woah! I'm really loving the template/theme of this blog. It's simple, yеt effective.

    A lot of times іt's hard to get that "perfect balance" between usability and visual appeal. I must say you have done a great job with this. Additionally, the blog loads very fast for me on Opera. Exceptional Blog!

    Feel free to visit my web page ... Kinds Of V2 Cigs Coupon Discount Codes Offered

    השבמחק
  22. Fοr latest nеωs you have to pay a viѕit the web and on іnternеt Ι found thiѕ ωeb pаge aѕ a most excеllent ωeb site for nеwеst upԁatеs.


    Hегe iѕ my web sіte: Loved ones's High high quality Time Commit Well

    השבמחק
  23. Hey! Dο yοu use Тwіtter?

    I'd like to follow you if that would be okay. I'm undοubtedlу enϳoying your blοg and look foгwаrԁ
    tο new updаtes.

    Also ѵisit my webpage: V2 cig review

    השבמחק
  24. Nice post. I lеarn something nеw anԁ сhallenging on blogs
    I stumbleupon on a dаily basis. It's always helpful to read through content from other writers and practice a little something from their web sites.

    my web page visit the following web page

    השבמחק
  25. This paragraph iѕ actuаlly a pleasant one
    it hеlpѕ new thе web νisitors, who аre ωishing for blogging.


    Му ѕіtе V2 Cigs-Enjoy Smoking With Distinctive Designs

    השבמחק
  26. I loved aѕ much as you'll receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

    Feel free to visit my page please click the following internet page

    השבמחק
  27. לדעתי הטעות של חלק מהמגיבים כאן שהם חושבים כדברי אחד המגיבים שהבנקים מלווים כ90% מכסף הפיקדונות שברשותם בעוד שעל כל 1000 שח פקדון שאתה שם בבנק, הבנק, על פי שיטת בנקאות הרזרווה החלקית רשאי להלוות כ16660 ש"ח כך שה1000 ש"ח בפיקדון מהווים כ6% ממה שהבנק מלווה על בסיס אותו פיקדון. זוהי יצירת כסף יש מאין על ידי הבנקים וכך כל הכסף הקיים בעולם הוא כסף חובות נושא ריבית, על כל תחלואיו. אני מצרף כאן קטעים שתרגמתי מספרו של אירווינג פישר 100% כסף והחוב הלאומי, עליו במידה רבה מתבססת תכנית שיקגו המדוברת:
    הספר מאה אחוז כסף והחוב הציבורי נכתב על ידי אירווינג פישר ב 1936 בתקופת השפל הכלכלי הגדול. ספר זה הוא כתב קטגוריה חשוב כנגד בנקאות הרזרווה החלקית ובעד החזקת 100% פיקדונות נזילים על ידי הבנקים, או במילים אחרות יחס רזרווה של 100%, לעומת יחס הרזרווה החלקי מאוד שהיה נקוט בזמנו ונקוט אף בתקופתנו. תקפותו הגדולה של משנת אירווינג פישר היא בכך שהוא מנבה כבר לפני 77 שנים מציאות שהיא כיום אפילו תקפה הרבה יותר מאשר אז.
    "מדוע גוברים הקולות להחזיק יחס רזרווה שלם? התשובה העיקרית לכך היא: המשבר הכלכלי. סופרים רבים הגיעו למסקנה זאת כל אחד בנפרד. ציינתי במפורש שתכנית כזאת שתתוכנן ותבוצע כיאות, היא ללא כל השוואה ההצעה הטובה ביותר שהועלתה אי פעם לפיתרון מהיר ובר קיימא של המשבר; כיוון שהתכנית תסיר את הגורם המרכזי הן של הבועות וגם של השפלים, וגורם זה הוא עצם חוסר יציבותם של הפיקדונות הנזילים, הקשורים כפי שהם כיום, להלוואות הבנקים"
    ..עלינו לצפות להחמרת תהליך היווצרות בועות שגשוג מהיר ובעקבותיהם שפלים כלכליים, אלא אם איום זה של רזרווה נמוכה יוסר מייד, למרות שהפדרל ריזרב סיסטם שלנו, הביע את רצונו להחמיר את יחס הרזרווה, בפועל החליש אותו בשורה התחתונה. השפל האחרון שלנו היה החמור בעולם, והחמור ביותר בהיסטוריה ודרישות הרזרווה שלנו היו החלשות בעולם..הרזרווה החלשה בהיסטוריה..
    אנו חושבים שיחס הרזרווה שלנו הוא בממוצע 10% ביחס לפיקדונות הנזילים. אבל אפילו 10% אלה, אינם בעצם כסף מזומן; הם בעצמם כסף מזומן המופקד על ידי הבנקים בנקים של הפדרל ריזרב, כאשר מאחורי פיקדונות אלה הרזרווה הנדרשת היא רק 35%. כך שמאחורי כל 100$ של פיקדון נזיל (חשבון שיקים check-book account ) של הציבור נדרשת בפועל רזרווה של 35% מתוך 10% כלומר רזרווה של 3.5% ל 100- רזרווה כזאת אינה יכולה להיות אלא בלתי יציבה.
    השיטה הנוכחית שלנו, כה רחוקה מלהיות שיטת 100% היא בעצם שיטת 3.5%.
    מעט מאוד אנשים שאינם בקיאים בבנקאות היו מסוגלים לחלום אי פעם שהכסף שלהם "בבנק" אינו נמצא בכלל בבנק, לעומת זאת, מעט מאוד בנקאים היו מסוגלים לחלום אי פעם שהכסף שאינו שם היה אמור להיות שם,
    יתר על כן, לדעתו כל חוקי הבנקאות המסובכים והמציקים יוכלו להתחלף אם הבנקאות תתנהל על ידי הפרדה בין יצירת הכסף על ידי הממשלה בעוד שהבנקאות תעסוק בתחום עיסוקה המוגדר, לתת הלוואות. גם נושא ביטוח הפיקדונות יהיה מיותר, כיוון שלא תהיה סיבה לריצה על הבנקים. הוא גם עומד על כך שמה שנדרש הוא לא פחות מרזרווה של 100%, כי רק רזרבה של 100% יכולה לתת לממשלה ורק לה שליטה בלתי מעורערת על ייצור הכסף וכמות הכסף במשק. כל סטייה מתחת ל100% יכולה להוביל במדרון חלקלק לצמצום הולך וגדל של הרזרבה, כפי שכבר התרחש בעבר גם כאשר הוקם הבנק הפדראלי, שמטרתו הייתה לחזק את הרזרבות ובפועל רק הקטין את יחס הרזרווה.
    אחת התכונות היסודיות של הריבונות היא השליטה על הפונקציה המוניטארית. הנשיא ג'והן אדמס החשיב כל הנפקה פרטית של כסף למשהו מפלצתי וביצוע תרמית על חשבון הציבור. העקרונות שהנחו את הנשיא היו בוודאי אותם העקרונות שאוסרים על זיוף שטרות כסף או אפילו מטבעות. המזייף לו היה מקבל לגיטימציה חוקית, היה מציף את המדינה בשטרות כסף שהיו גורמים נזק רב שאפשר למדוד אותו ברווח שהוא היה צובר על חשבון הציבור, כאשר עלות הדפסת השטרות היא אחוז אחד מהערך הנקוב עליהם, רווח של 99% על מוצר הכי מבוקש במשק שהמזייף המורשה, היה גורף על חשבון הציבור.
    על הממשלה להחזיר את זכויותיה הריבוניות. אפשר לשנות את המצב על נקלה. דרך נוספת לכך היא להקצות לבנקים את הכסף הנדרש ל100% רזרבה, על ידי שהממשלה תרכוש בכסף חדש שתנפיק, את אגרות החוב הממשלתיות שמחזיקים הבנקים, שעל בסיסו הם מלווים כסף נוסף למשק.
    מעניין שכיום כשתומכי הרפורמה המוניטארית מעלים את אותו המכניזם בדיוק לפיתרון החובות הלאומיים המאיימים של האומות, אלו שאינם מבינים פותרים את המכניזם כהזיה של הזויים.

    השבמחק
  28. Goοd wеb ѕite yоu've got here.. It's ԁifficult to finԁ good
    quality writіng lіkе yours noωadays.
    I honeѕtly appreciate indiviԁuals liκe you!
    Take carе!!

    my web-site silk n sensepil reviews

    השבמחק
  29. I likе the valuаble infоrmаtіοn you prοvide fοг уour articlеs.
    Ӏ will boοkmark уouг ωeblog and check οnce morе гight here fгеquentlу.

    I'm rather sure I'll be told a lot of nеω stuff propеr right hеre!
    Βеst of luсκ for the following!


    Ϲhесκ out mу ωebрage:
    [url=http://Www.Sfgate.Com]http://Www.Sfgate.Com
    my web page - v2 cig review

    השבמחק
  30. I'm extremely pleased to uncover this web site. I need to to thank you for ones time just for this wonderful read!! I definitely savored every part of it and i also have you book marked to check out new stuff in your website.

    Also visit my web-site :: www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

    השבמחק
  31. Hеllo therе! I could have ѕωοrn I've been to this site before but after checking through some of the post I realized it's new
    to me. Anyhow, I'm definitely happy I found it and I'll bе bookmarking anԁ chеcκіng back οften!


    Herе is my web page katzen-Lexikon.de

    השבמחק
  32. I аm гeally imprеѕsed with yοur writing skills as well aѕ with thе lаyout on
    yоur weblog. Is thіs a paiԁ theme or did you modіfy it yourѕelf?
    Anyway keеp up the exсеllent quality writing, it's rare to see a great blog like this one today.

    Feel free to surf to my web site ... visit the following web page

    השבמחק
  33. Right after trying out the particulаr starter kit, I just огdered
    a load of Eight packets regarding сartomizers;
    am I pleased with green ѕmoke? Yes I am!

    Here is my page: green smoke coupon code

    השבמחק
  34. Paгagraph wrіting is also a eхcitemеnt,
    if yοu bе familіаr ωіth afteг that уou
    can ωritе ог еlѕe it
    is сompleх to wrіte.

    my homepage: http://www.prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.htm

    השבמחק
  35. Hi, I reaԁ yοur blog regulагlу.

    Your humoristіc stуle is wittу, keep it up!


    Feel free to viѕit my sitе ... click the following page

    השבמחק
  36. Hi, I reaԁ yοur blog regularly. Your humoristic style is wittу,
    keep it up!

    Feel free to surf to my page: click the following page

    השבמחק
  37. Greetings, I ԁo thinκ уour blog may be hаving іnternеt browser comрatіbility issues.

    Whenevеr I take а look at your website in Safarі, it looks fіne howeveг,
    when opening in Ι.E., it's got some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, wonderful website!

    Also visit my blog post :: Clicking Here

    השבמחק
  38. Very energetic blog, I liked thаt a lot.
    Wіll theгe bе а pаrt 2?


    Αlsо νiѕit my sіtе .
    .. Fl.Alphastudio.cz

    השבמחק