יום חמישי, 19 בדצמבר 2013

4 קטנות על דו"ח העוני ודנקנר

מאת: ערן הילדסהיים

דו"ח העוני פורסם השבוע. מעבר לכך שהוא היה קשה במיוחד ,עתה מסתבר שגם הנתונים בו "שופצו" כדי להסתיר מציאות קשה אף יותר. איך המנהיגים שלנו מתמודדים עם דוחו"ת כאלה וגם מה יעשו הבנקים עכשיו אחרי עידן דנקנר. לפניכם 4 קטנות על אירועי השבוע.



1. דו"ח העוני 1
עד שנות ה-80 הספיקה משכורת אחת למשפחה כדי לקיים אורח חיים מכובד, כדי לרכוש דירה ואפילו כדי שישאר די כסף לחצי דירה לילדים. אחרי כן נוספו הנשים לשוק העבודה. למרבה הפלא הצטרפות הנשים לא רק שלא שיפרה את המצב הכלכלי של התא המשפחתי אלא הוא אפילו הורע: בשנות ה-90 אמנם עדיין היה ניתן לרכוש דירה ללא משכנתא או עם משכנתא סבירה, אבל כסף לדירה לילדים היה כבר נחלתם של קבוצה הולכת וקטנה באוכלוסיה. מאמצע שנות ה-2000 כבר התחילו שני בני הזוג לעבוד שעות ארוכות ועדיין היה ניתן לרכוש דירה רק תמורת שעבוד לבנק לכל החיים. על כסף לילדים כבר לא היה על מה לדבר.

אבל כפי שנאמר כאן שוב ושוב המגמה הזו ,המובנית בשיטה הכלכלית שמחייבת את ניפוח החובות, תמשיך לדרדר את מצב משקי הבית .טענה זו מופיעה גם בדו"ח העוני של ביטוח לאומי שפורסם השבוע. בביטוח לאומי לראשונה הודו שתעסוקה של שני בני הזוג כבר אינה ערובה לבטחון כלכלי היום. כך נכתב בדו"ח:
"נתונים אלה [נתוני העוני] ממשיכים את המגמה של עלייה הדרגתית במדדי העוני גם בקרב משפחות שבהן שני בני הזוג יוצאים לעבוד, ומערערים יותר ויותר את ההבטחה כי תעסוקה של שני בני זוג מהווה ערובה לחילוץ מעוני".
2. דו"ח העוני 2
אנחנו מדברים הרבה על זיופי נתונים לאחרונה. אז מסתבר שאפילו הנתון הזה של מדד העוני זויף. למרות שכולם היו מזועזעים מהדו"ח השבוע, NRG מוכיח עכשיו שהוא היה מזעזע אפילו עוד יותר אילו לא היה "משופץ" .על פי האתר,ההשפעות של הגזירות הכלכליות שהטילה הממשלה החדשה, שלפי הערכות הביטוח לאומי גרם לכ-50 אלף ילדים נוספים להפוך לעניים, הוצאו ממנו.
אתמול פורסמה בכלכליסט כתבה מעניינת נוספת על זיופים של נתוני כלכלה מאת איתי להט. ותיקי הקוראים כאן ודאי יגלו במהרה שלפחות חלק מהנתונים שפורסמו שם ,נחשפו לראשונה כאן בכלכלה האמיתית.

3. דו"ח העוני ותגובת המנהיגים שלנו
אז אם המנהיגים שלנו מובלים בידי שיטה כלכלית ,שאף אחד מהם לא באמת מתכוון לשנות, איך הם מתמודדים איתה מלבד זיוף נתונים?
התשובה היא שהיום אנחנו כבר לא בוחרים מנהיגים. אנחנו בוחרים פרזנטורים ושחקנים שיודעים לקרוא טקסטים, אותם הם מדקלמים שוב ושוב. מאחורי הטקסטים כתובים כל הדברים שאנחנו רוצים לשמוע. מאחורי הדברים לא עומד דבר. המציאות נעה לכיוון אחד, ההבטחות לכיוון אחר ובינתיים מושכים זמן עד לבחירות הבאות.

4 הבנק נתן הבנק זרק
היום מאחורי כמעט כל טייקון יש בנק. הבנק יכול להחליט אם הטייקון יהפוך לטייקון גדול עוד יותר או לחסר כל כאחד האדם. נוחי דנקנר לא היה שונה מטייקונים אחרים. הוא היה מלך ישראל כל עוד היה המלך בבנק. האשראי זרם אליו כמו המים שזורמים לנו בברז, לכאורה כתוצאה מהחברים שיש לו בבנק.

 מתוך 7 חברי ועדת האשראי בבנק הפועלים שאישרה הלוואות של 750 מיליון ש"ח לדנקנר ללא ערבויות

אבל החברים של נוחי בבנקים הגיעו למסקנה שהוא עלול לגרום להם נזק והחליטו לעצור את החגיגה. תשאלו את רקפת רוסק עמינח מבנק לאומי.  עכשיו כשנוחי נפל אל תדאגו לבנקים, הם כבר מטפחים את טייקון המחמד הבא שיכניס להם ריביות יפות.יפות לפחות כמו הריביות שהיו מקבלים מאלפי עסקים קטנים ביחד.
ומה אגב עם העסקים הקטנים? להם הבנק מקדיש יום אחד בשנה.

34 תגובות:

  1. הציונות מתה. עכשיו סתם מתעללים בגופה.

    השבמחק
  2. מי שולט במדינה? מי מנהל אותה? למי מותר הכל? ומדוע הקשר מערכת המשפט-שלטון-עולם תחתון כל כך חזק:
    כאן:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4467064,00.html

    לאחר שקראת - מה התועלת בשינוי מוניטרי, בכלכלה נטולת חוב, בחברה הנשלטת בידי עולם הפשע?
    מי ישלוט ויהנה מכלכלה נטולת חוב במדינת הנשלטת בידי עברינים?

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה כועס על שופט ,מחפש דם ולא קיבלת אותו אז זהו לא צריך שום שינוי?

      גם שיש מספיק כסף יש פחות אינטרס להיות עבריין.

      מחק
  3. בועז טופורובסקי אמור לבוא לכנס לשינוי מוניטרי
    נראה לכם שיבוא?
    אם יבוא, תוך כמה זמן ייצא?

    השבמחק
  4. למה בעלת השליטה אריסון נותנת לזה לקרות?

    מה היא מפגרת?
    ואם היא מפגרת למה הפנסיה שלי מושקעת בחברות שלה?

    השבמחק
  5. היום אגב דנקנר נשפט לשנת מאסר בפועל ומיליון שקל קנס - כשחברים מפסיקים לעשות טובות, כולם מתנערים מהם...הלוואי והמאסר יבהיל חברים אחרים שעדיין פועלים בחברות הגדולות.

    השבמחק
    תשובות
    1. רק שתדע, זה לא אותו הדנקנר... פה דיברו על נוחי, ומי שנשפט היום זה דני...

      מחק
  6. פוסט מדויק וחזק ביותר! בייחוד נקודה מספר אחת.

    אגב, מכיוון שהבלוג מדי פעם גם מפרסם על מחדלי משרד הבריאות, אולי הדבר הבא שווה פרסום:

    http://healthy.org.il/node/11

    ציטוט:

    "ממה בעיקר מתים בטרם-עת אנשים בישראל? (לפי הלמ"ס)

    גורם התמותה מספר 1: מחלות לב וכלי דם (30%), כ-11 אלף אנשים בשנה

    גורם התמותה מספר 2: סרטן (כ-25%), כ-9 אלף אנשים בשנה

    גורם התמותה מספר 3: נזקים מתרופות (כ-10%), כ-4 אלף אנשים בשנה. סיבות עיקריות: כימיקלים מזיקים שנמצאים בתרופות-פטנט ובדיקה גרועה של התרופות."

    השבמחק
  7. מעניין יהיה לעשות ניתוח השוואתי איכותני בין דוחות העוני של העשורים האחרונים.

    השבמחק
  8. העניין הוא שכל מי שנמצא בעמדת מפתח מצפצף על כל מי שמתחתיו כי אנחנו לא יכולים לעשות כלום. כבר מאוחר מדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה שצריך לעשות זה סה"כ להתאגד תחת דגל נכון.

      מחק
  9. אהלן ערן,

    אחלה בלוג, מסכים איתך בהרבה דברים אבל תרשה לי להתקיל אותך... בסעיף 1 אתה זורק לאוויר כביכול עובדות ללא אף נתון שמגבה את מה שאתה אומר ולעומת זאת לא מזמן התפרסמה בגולבס כתבה שבה טוען פרופ' לכלכלה שקשה לקנות דירה היום בדיוק כמו בעבר: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000899793 ומביא שם נתונים משכנעים למדי שמגבים אותו.
    אז מה אתה אומר?

    ובכלל, לדעתי כדאי להביא נתונים אובייקטיבים לפוסט במקום לזרוק מילים באוויר שגורמות לאנשים שקוראים את הבלוג שלך להאמין שמחר הבורסה נופלת.

    השבמחק
    תשובות
    1. המשנה לשעבר לנגיד בנק ישראל עבד עליך.
      הוא יודע שאתה לא יודע אז היתל בך עם המספרים.

      הסיבה שמחירי שכ"ד לא עלו הרבה זה כי התשואה על ההון ירדה בכל אפיקי ההשקעה.
      אם תרצה הסבר לדברים האחרים,תכתוב ואפרט.

      מחק
  10. עורב
    בכתבה שצירפת רואים מייד ללא מאמץ כי זאת כתבה מכורה

    איך מזהים כתבה מכורה בכדי שטיפת מוח

    השימוש במונח פרופסור כדי לתת הרגשה של יציבות לקורא כאילו זהו מידע מדעי למרות שלא בהכרח

    הקשר המובהק לבנק ישראל

    הטענה שקשה ב2013 לקנות דירה כמו פעם הינה שקרית, הרי לפני שלוש שנים המחירים היו חצי, ועליית המחירים נגרמה על ידי הקרטל הבנקאי אשר הפסיק את האשראי לבנייה והזרים משכנתאות בסכומים מטורפים למשק, די אם נקשר את גרף מתן המשכנתאות לציבור לעליית מחירי הדיור בכדי לקבל תמונה מלאה ולהבין שמחירי הנדלן הם בסך הכל פונקציה של כמות כסף בשוק, ורשויות המדינה והבנקים פשוט מדפיסים כסף כמטורפים ושוחקים את ערך העבודה והיכולת להשתכר ולקנות דירה

    לכן לפני שאתה מפנה לאיזו כתבה קודם תלמד לבחון את העומד מאחוריה

    השבמחק
    תשובות
    1. והנה דעה של פרופ אחר לכלכלה (שלא מבנק ישראל)
      http://www1.bizportal.co.il/article/375980

      מחק
    2. עורב
      לא אמרתי שאלו חייבים להיות הסימנים לכתבה מכורה אלא סימנים נפוצים לדרך שטיפת המוח
      במקרה של זליכה הוא צודק ב80 אחוז מדבריו
      אבל אני זוכרשגם הוא התגייס למאבקשל פרטנר למניעת הורדת דמי הקשגהסלולרים בישראל כך שצריך לכבדהו ולחשדהו

      מחק
  11. דו"ח העוני הוא דו"ח בעייתי מ-2 סיבות:
    1). קו העוני מחושב כאחוז מסוים מההכנסה הממוצעת לנפש לחודש. כלומר אם מצבם הכלכלי של מרבית תושבי המדינה הוא מצוין אז אפשר לחיות טוב מאוד גם מתחת לקו העוני. לעומת זאת אם מצבם הכלכלי של מרבית תושבי המדינה הוא רע אז גם אם מישהו שנמצא הרבה מעל לקו העוני יסבול מחסור.
    2). יש בעיה במגזרים מסוימים שעושים הרבה ילדים. בגלל זה נמצאים חיים הרבה משפחות בעוני. בנוסף לכך במגזר מסוים הגברים לא עובדים וזה מגדיל את העוני. חלקם של מגזרים אלו בכלל האוכלוסיה הולך וגדל ואיתו גדל העוני. במקרה זה האשמה היא של המשפחות ולא של הממשלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. עורב
      אני חושבשפיספסתה את העיקר לעשות ילידים זה דבר טוב בעצם ללא ילדים לא היינו קיימים
      השיטה צריכה לתת קרקע פוריה לכל מי שרוצה לגדל ילדים וכמה שהוא רוצה ואין לזהקשרלעוני
      גם החישוב לגבי העוני תוך שרטוט קוים לדעתי מוטעה, השיטה הקיימת בישראל בנויה בצורה שהפערים בין מעמד האצולה לבין מעמד העבדים הולך ומתרחב ולכן נוצר עוני וחלוקה בלתי שיוויונית של המשאבים

      מחק
    2. לעשות יותר מדי ילדים זה לא טוב. אם כל משפחה תעשה 4 ילדים בממוצע אז תוך 4 דורות (120 שנה) יהיו בעולם 110 מיליארד אנשים ובישראל 130 מליון אנשים. לדעתי אי-אפשר יהיה להאכיל כמות כזו של אנשים וזה יכול לגרום למלחמות, רעב ועוני מחריד.

      מחק
  12. אני שמח לראות שאתר הכלכלה האמתית חזר אל עצמו ואל שליחותו החברתית והכלכלית החשובה. אמש נקלע האתר למחדל חמור שכמעט והצית מלחמת אזרחים קרה, הגם שבוודאי כדרכן של מלחמות, גרר תגובתיות יתר. היום הוא ממהר להתאושש, אף על פי כן אני מקווה שהקברניט ילמד מטעויותיו ויתמקד בנושאים שלשמם האתר קיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הייתי ממהר לומר שהאתר חזר אל עצמו, האתר חשף את מטרתו האמיתית שהיא מחיקת זהותה היהודית של המדינה והחלפתה במדינת כל אזרחיה (מסתנניה).

      מחק
    2. "...שליחותו החברתית כלכלית החשובה." ח-ב-ר-ת-י-ת - וזה בדיוק מה שערן עושה ועל-כן הכתבה על הפליטים, מסתננים אם תרצה, הייתה במקומה.

      מחק
    3. חברתית (ימין) = שמירה על חזונה של ישראל כביתו הבטוח של העם היהודי.
      חברתית (שמאל) = חיסולה של ישראל על ידי אזרוח מסתננים ושיבת הפלסטינים מירדן ולבנון לתחומה.

      מחק
    4. ימין או שמאל - כולם יקחו את כספנו באיומי אקדח ויכפו עלינו את הדרך שלהם

      מחק
    5. 05:00 צודק

      מחק
    6. הבלוג בא לתת במה לדעות אחרות שלא מושמעות כמעט באף מקום. כעסו עלי בעבר שהגנתי על חרדים, כעסו עלי שיצאתי נגד העליהום שנעשה על המתנחלים, עכשיו האתר הפך לעוכר ישראל כי נתתי במה לאור-לי שיצאה נגד הפגיעה בפליטים. ביום שאצטרך לצנזר מאמרים בגלל הפחד מה יכתבו נגד הבלוג ונגדי,יום למחרת אסגור אותו.

      מחק
  13. ערן, לא יודע אם זה יעניין אותך, אך משום מה האתר הזה (ספציפית) עולה לי לאט בחודשים האחרונים.

    השבמחק
  14. המצב בארץ הוא תולדה של דמוקרטיה ושוק חופשי, באיזה שלב בשוק חופשי אחוז מסויים נהיה עשיר ומתחיל להטות את השוק לצרכיו והוא מפסיק להיות חופשי בפועל. בשלב זה כבר אין מה לעשות חוץ מלחכות להתמוטטות כלכלית כפי שארע ברוסיה. אין שום דבר שמעמד הביניים יכול או ירצה לעשות, העתונות גם היא משרתת את הכסף וכבר אין אידיולוגים בממשלה ובכנסת, פרט אולי לחברי הכנסת הערבים.

    השבמחק
    תשובות
    1. בארץ קיים שוק חופשי כמו שיש חדי-קרן ודובוני אכפת-לי בהרי ירושלים.
      למשל אחד המאפיינים של שוק חופשי הוא ריבית הנקבעת ע"י השוק (ולא ע"י ועד נוסח סטלין). יש עוד אלף תנאים הכרחים שלא מתקיימים - זאת רק דוגמא

      מחק
    2. עורב
      העולם נכנס לעידן חדש בו השליטה על המשאבים והידע היא קריטית, מי ששולט בידע שולט בעולם ולא יהיה ניתן להזיז אותו בעתיד מאחר והטכנולוגיה מתעצמת מרגע לרגע כך גם האמצעים ללוחמה בהמונים
      פעם להמון היה כוח היום תאורתית ניתן להתגבר על ההמון עם חייל אחד
      כסף הוא רק אמצעי לגיוס כוח העבודה האנושי

      מחק
  15. הכתבה הבאה מדברת על גלויי שחיתות בממשלת תורכיה, קרוב לוודאי שזו דרך להפטר ממתנגדים פוליטים. לא יפתיע אם נגיע למצב כזה גם בישראל בשלב הבא.

    http://edition.cnn.com/2013/12/19/world/europe/turkey-graft-probe/

    השבמחק
    תשובות
    1. כן רק שלא לזה קוראים דמוקרטיה, כנ"ל לגבי שוק חופשי. אם היו מתקיימים באמת, אני לא צריך לספר איך היו נראים הדברים.

      מחק