יום שבת, 8 בנובמבר 2014

תוצאות הבחירות בארה"ב הן תמונת ראי למצב הכלכלי האמיתי שם

מאת: ערן הילדסהיים

תוצאות הבחירות בארה"ב מוכיחות שוב שהכלכלה בארה"ב מחולקת לשתיים הוירטואלית והאמיתית.

הכלכלה הראשונה היא זו שמסוקרת על ידי התקשורת בעיקר מחוץ לארה"ב, שמספרת לנו כל הזמן שהכלכלה שם מתאוששת. זה אמנם נכון אם מסתכלים על הנתונים הכלכליים המניפולטיביים שמספק הממשל האמריקאי או על ההתאוששות בנתוני הצמיחה ,שהיום כבר כולם מבינים שהקשר בינם לבין מצבו הכלכלי של האזרח מקרי לחלוטין. וכמובן גם אי אפשר שלא להתבשם מריחות ההתאוששות שמגיעים מהנתונים המעודדים על הבורסות העולות. עולות לא כי מצב החברות שם השתפר אלא בעיקר בגלל  כמות גדולה של כסף זול שזרם למשקיעים כתוצאה מתוכניות ההקלה הכמותית השונות.

הכלכלה השניה היא הכלכלה האמיתית זו שהאזרחים בקושי גומרים בה את החודש .ראו למשל את הגרף המציג את מספר האזרחים הנזקקים לתלושי המזון בארה"ב שנושק היום כבר ל50 מיליון! כשאובמה נכנס לבית הלבן ב2009 המספר  עמד על קצת מעל 30 מיליון. אבל הסימן הכי גדול לפער בין מה שמספרים לבין מה שקורה ראינו השבוע בהצבעת המחאה לשני בתי הקונגרס בארה"ב. מדובר בהצבעת מחאה נגד מדיניותם הכלכלית של אובמה והדמוקרטים בעוצמה כזו שארה"ב לא ידעה כמותה כבר כמעט 70 שנה.

מספר המשתמשים בתלושי מזון בארה"ב בין 2007 ל2013

14 תגובות:

  1. הממשל בטח יגיד שלאנשים אין כסף לאוכל כי הם משקיעים את כולו בבורסה :)

    השבמחק
  2. http://jeff61b.hubpages.com/hub/14-Facts-About-The-Obama-Presidency-That-Most-People-Dont-Know

    השבמחק
  3. שבת שלום ערן,
    האם לדעתך הדמוקרטים ישנו את השיטה / יטיבו עם האזרח האמריקאי או שאנחנו רק רואים הצבעה כדרך של העם לומר "די!" מבלי חעשות שום דבר אקטיבי בקשר לכך.

    אשמח גם לקבל קישור לאתרים בחו"ל שדנים בנושא של שינוי - אותי מעניינת מידת ההשפע והכח של אותם זרמים.
    האם יש סיכוי לבחירת נשיא שתומך בשינוי כזה.. וכו'

    תודה מראש
    אמיר

    השבמחק
    תשובות
    1. הבחירות בארה"ב היו היקרות בהיסטוריה - 3.7 מילארד דולר בוזבזו בקמפיינים השונים. מה שאומר, שהיו גופים ש"תרמו" את הכספים האלו יש "נציגים" "נבחרים" שיפרעו את הצ'ק ביום פקודה.

      חוץ מזה, ליחס תוצאה זו או אחרת לכלל העם האמריקאי היא מגוחכת מהסיבה הפשוטה שרק כ-36% מבעלי זכות הבחירה הצביעו (שזה אחוז די קטן מכלל האוכלוסיה הכללית הסובלת מנחת זרוע המושלים)

      מחק
    2. היי אמיר. קצת סדר. זהו הקונגרס שאחראי על תקציב המדינה ולא הנשיא. הנשיא יכול לתמרן בתקציב שאושר לממשלה קצת לפה או לשם אך הקצאות שממעותיות (ביניהן תלושי המזון, חוק ביטחו הבריאות וכו) מצריכות אישור קונגרס - וכאן הבעיה. כאשר הרוב בקונגרס מצד הפוליטי המנוגד לבית הלבן, הרבה פעמים יהיו ניגוחים שלא מועילים לאף אחד. במקרה פה שלנו אותה "הצבעת מחאה" מאורגנת על ידי הרפובליקנים (שהם הרוב) שהם גרמו בין האשר למצב הכלכלי ולהרעה והבעיות על ידי בעיקר ניגוחים פוליטים. זה קצת אבסורד להאשים את אובמה שבמשך כהונתו אנו רואים את הקונגרס עסוק רק בלהכפיש אותו במקום לעבוד. אספקט נוסף הוא ועדות (כמו אצלנו ועדת כספים וכדומה), רק ששם הן הרבה יותר עצמאיות מרצון הממשלה/רוב הקונגרס ויכולות הרבה יותר לתקוע דברים. יש גבול לעשייה האקטבית של הרשויות שהן בסופו של דבר על האזרחיםפ להיות מודעים לכך שהן צריכות לעבוד יחדיו.

      מחק
    3. סליחה על שגיאות הכתיב, מעט בחיפזון :)

      מחק
  4. תודה על הפוסט ערן . עם כל הכבוד , אתה כלל לא קורא הגרף נכון !! הגרף אם כבר , מעיד על שיפור . חסרים הפרמטרים החיצוניים . לצורך הענין : משבר הסאב פריים התחיל ב - 2008 עם נפילת לחמן ברדרס . והגרף הרי מתאר המצב מ - 2007 . תכל"ס ההרחבה הכמותית התחילה ב - 2009 , והתחילה לתת אותותיה ב- 2010 , אם תשים לב :

    מ - 2010 ועד מיצוי הגרף , המשרעת או העקומה פחות חדה , ואילו - מ - 2007 ( עוד לפני המשבר ) ועד - 2010 העקומה חדה יותר .

    כך שהגרף מעיד על שיפור , אמנם איטי , אבל שיפור !! ולכאורה , בגין ההרחבות הכמותיות . בכל מקרה , צריך היה להיות הרבה יותר גרוע אלמלא ההרחבות הכמותיות , ועל כך , אין לחלוק כלל !! תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה פשוט לא קולט, איפה יש שיפור? הבורסה עלתה לרמות של לפני המשבר אבל מספר האנשים שצריכים תלושי מזון ממש לא חזר לקדמותו כלומר הכלכלה האמיתית שבה בני אדם חיים לא משתפרת.

      ההרחבה הכמותית רק דחתה את הקץ והורידה בחדות את ערך הכסף שלנו מה שנקרא "יוקר המחיה" פה זה בגלל הרמאויות בכסף שעושים שם בארה"ב

      מחק
    2. אנונימי : תעשה לנו טובה , אתה לא מבין בדבר , אל תגיב !! הבורסה עלתה לדעתך לרמות שלפני המשבר ? היא הרי שברה כל השיאים ההיסטוריים , ובטירוף !! תקרא בזהירות מה כתבתי , תסתכל טוב בגרף . וכשאתה מתגבב עם אחד כמוני , תחשוב חמישים מיליארד פעמים , כנס את מועצת המנהלים לישיבה דחופה .....

      מחק
    3. el roam
      דבר ראשון יהירות היא תכונה מאוד לא מושכת, היא רק מורידה מערכו של האדם.
      והדבר השני הוא שגם אם הבורסות עלו חזרה למקום שבו היו לפניי המשבר, הדרך שבה הכסף מחולק בין התושבים השתנתה לחלוטין.
      בזמן שערך הנכסים ירד לשפל, באו אנשי הכסף הגדול וקנו הכל בזיל הזול.
      הבנק האמריקאי משלם כסף למדינה האמריקאית כדיי לשדר עסקים כרגיל,
      מתחת לפניי השטח כולם מבינים שמדובר בעבודה בעיניים

      מחק
    4. תגיד לי אנונימי , יש מצב שאתה בקשר או תקשורת מינימלית עם הסובב אותך ? אתה מדבר על יהירות ? טול קורה מבין עינך , הרי כתבת לי : " אתה פשוט לא קולט ......" וכתבת הרי שטויות ברמות על !! לא התיחסת בכלל למה שכתבתי ! אני משוכנע בכלל שתצטרך שיעורים פרטיים בשביל להבין מה כתבתי . העיקר , אני יהיר !! אם היית מנומס יותר , הייתי טורח , אפילו לא אטרח בדבר . וחבל לך , הפסדת שיעור , שפעם בחיים מקבלים !! בהצלחה ........

      מחק
    5. el roam

      אתה צודק כי הגרף "נעצר". יותר מכך, הגרף שערן הביא הוא עד אמצע 2013. כיום יש אף ירידה קלה (כיום יש 46.2 מליון מקבלי תלושי מזון. במליון פחות מלפני שנה - מקור http://www.usdebtclock.org/).

      היה ניתן לצפות כי עם הרחבות כמותיות כה משמעותיות שבוצעו בארה"ב כמות מקבלי התלושים תלך ותרד. מ-2008 נוספו 15 מליון בני אדם, מ-2009 נוספו 10 ואפילו מ-2010 (שלשיטתך השפעות ההרחבות היו צריכות כבר להשפיע) נוספו עוד 6-7 מליוני בני אדם למקבלי התלושים.

      הנקודה כאן היא כי ההרחבות מועילות (אם בכלל) רק לפלח מאד קטן ועשיר של האוכלוסיה, בעוד שרוב הציבור רק הולך וסובל יותר ויותר. נראה לי כי זאת היתה כוונתו של ערן.

      בנוסף, בוא נזכור כי הגרפים האלה משקפים את חייהם של בני אדם (מליונים) וגם אם הגרף התמתן, או ה"משרעת או העקומה פחות חדה", אנחנו מדברים על 15% מתושבי ארצות הברית. לפני המשבר זה היה כ - 10%. זה ה מ ו ן א נ ש י ם.

      מחק
    6. לבועז הירש :

      הבעיה היא שהגרפים האמיתיים , הם אילו שלא רואים ולא יכולים לראות . משמע :

      מה היה קורה , אלמלא ההרחבות הכמותיות . ואלמלא ההרחבות הללו , המצב היה קשה עשרות מונים . ולכן : גם מניתוח של הגרף , וגם מבלעדיו , ברור כשמש , שההרחבות הכמותיות , הביאו תועלת רבה .

      ואכן , האבטלה ירדה מסביבות 10 אחוזים , ל - 5.8 אחוזים , כך גם התחלות בניה , כך גם מחירי הדירות , כך גם הצמיחה , הבורוסות הגיעו לשיאים , וככלל : התוצאות הפיננסיות של התאגידים הגדולים , יותר מסבירים . הכל במקום :

      כניסה למיתון עמוק מאוד , סחרור אדיר שנמנע . ואגב :

      התועלת שבהרחבות הכמותיות , הינה בעיקר בסנטימנט ( וזה הרבה יותר חשוב למעשה , מההיבט של פיזור הכסף , או החלפת הידיים כפי המקובל לחשוב ) . ההרחבות הכמותיות שידרו : עסקים כרגיל , והכל , כל עוד הפד תומך בכלכלה . וכאשר השדר הינו זה של - עסקים כרגיל , אז מתנהגים כרגיל , הכל במקום שמנהלים ותאגידים בריאים :

      יקצצו , יחתכו , יפטרו , יתכוננו לימי סגריר , ובכך יעצימו את ההשפעה הקשה של מיתון ומשבר .

      לכן , את ההרחבות הכמותיות צריך לראות בפריזמה של :

      עצירת ההידרדרות , יצירת סנטימנט בריא , ושינוי או היפוך המגמה ( אם כי באיטיות רבה , אבל עדיין יציבה במונחים נגיד של גרף חודשי ) . תודה

      מחק
  5. גרף מעט מטעה.
    מסכים עם הנאמר, אך שימו לב שהציר האנכי של הגרף מתחיל מ 25 ולא מאפס, ומגיע ל50
    אז למרות שבפועל המספר גדל כמעט פי 2, לפי הגרף במבט ראשון זה נראה כאילו הוא גדל פי 15.
    האשליה האופטית הזו גורמת להרבה אנשים שכבר מראש מסכימים עם הנאמר להשתלהב עוד יותר.

    זה מה שנקרא הצגה מטעה

    השבמחק