יום רביעי, 15 באוגוסט 2012

הכנסת מציגה: כך נדכא את השפע בישראל ונמנע את ירידת המחירים

מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב בעקבות דרישה של חבר הכנסת אורי מקלב , חושף יותר מכל את הבעיתיות של השיטה הכלכלית המעוותת שלנו היוצרת מחסור מכוון. כשאנחנו מדברים על כלכלת המחסור לרובנו קשה להבין בדיוק איך זה באמת קורה. מאמר זה מנסה להסביר בקצרה קצת על המנגנון המשומן שדואג שנחיה תמיד במחסור ובחוסר ביטחון כלכלי.



במסמך שפורסם באתר הכנסת ב2009 ושכותרתו "התמודדות עם עודפי תוצרת חקלאית" נכתב כך:
"עודף תוצרת הוא בעיה אופיינית של שוק חקלאות מפותח. שיפורים בטכנולוגיות של אמצעי הייצור וההתייעלות בעבודת המשק החקלאי תורמים לגידול בהיקף התוצרת החקלאית, ולעתים היקף התוצרת החקלאית עולה על הצרכים. עודף תוצרת חקלאית עלול לגרום לירידה במחיר התוצרת בשווקים מתחת להוצאות הנדרשות לגידולה.
יש כמה דרכים להתמודד עם עודפי תוצרת חקלאית, ומדינות בעולם נוקטות מגוון שיטות התמודדות:  מכירת עודפי תוצרת לתעשייה; מכירת עודפי תוצרת למדינות אחרות; עידוד המגדלים לעבור לגידולים שהמדינה מייבאת במקום גידולים שהשוק המקומי רווי בהם; קביעת מכסות ייצור ומחיר מובטח; השמדת עודפי תוצרת; קניית עודפי תוצרת במרוכז למגוון שימושים. לכל פתרון יתרונות וחסרונות משלו." [קישור]

למען ההגינות ולפני שאנחנו עושים עליהום על הכנסת, נציין כי כותב הדו"ח אכן מילא את חובתו. שפע במוצרי המזון  יגרום לירידת מחירים, וכשהמחירים נמוכים לא תהיה לחקלאי שום מוטיבציה לגדל ולמכור את מרכולתו. עד כאן לא חידשתי דבר,  אלא שאותי הפתיע איך אף אחד לא בכנסת לא בתקשורת ולא בקרב מרבית הכלכלנים והאקדמאים עצר ושאל: הי.. איך יתכן שששפע מוגדר כבעיה שצריך להתמודד איתה? איך יתכן שיש אנשים שרעבים למזון והוא לא מגיע אליהם רק בגלל שהוא מצוי יותר מידי ובשפע- הרי לוגית משהו פה לא מסתדר- זה הרי ברור שאם נכניס את זה כנוסחא בכל מחשב הכי פשוט נקבל מיד הודעת שגיאה אז איך מוח מתוחכם כשלנו לא עולה על הכשל הזה .
כיצד בעצם השתעבדנו לשיטה שמקדשת את המחסור מבלי שאפילו נערער על עובדה זו? כיצד הצליחו לחנך אותנו  ש"ככה זה עובד ולכן ככה זה צריך להיות"?

כדי להכיר את המקור לשיטה זו , צריך להרחיק 100 שנים אחורה אז נוצרה המערכת המוניטארית הנוכחית. במערכת הזו כסף החל להיות מיוצר מחוב. כשכסף נוצר מחוב הוא בבסיסו יוצר מחסור ומחסור הוא תנאי הכרחי לקיומו. כלומר כסף חדש ייוצר רק אם לאנשים יחסר כסף ולכן יצטרכו לקחת חוב כדי להשלים את הסכום שחסר להם. ברגע שהבנק נתן לאותם אנשים הלוואה לכסות את המחסור, הוא בעצם יוצר עוד כסף על בסיס כלום.
אם באופן תאורטי (כי מעשית זה לא אפשרי תחת השיטה הזו) כולנו נפסיק לסבול ממחסור כתוצאה מכך שנקבל יותר כסף ממשכורת גבוהה או נהנה מירידת מחירים אזי לא נצטרך לקחת עוד חוב, כסף חדש לא ייוצר ובכך תגיע השיטה לסופה. במקרה כזה אלו שנהנים ממנה ,בעיקר אלו שמקבלים ריביות על כל הכסף שיצרו , יפגעו.
השיטה למעשה די מזכירה את תסמין הבן שמוכה על ידי אביו ולמרות זאת אינו מתנגד למעשיו רק בגלל שמאז לידתו לא נחשף להתנהגות אחרת ולכן חושב ש"ככה זה צריך להיות".

תחום המזון כפי שמופיע בדו"ח של הכנסת הוא דוגמא נהדרת לחוסר ההגיון בכלכלה בנוכחית אבל הוא לא היחידי- הכלכלה הזו מעודדת מחסור ומדכאת שפע ושגשוג אמיתי כמעט בכל תחום:
זו הסיבה שהנגיד רץ לשר אטיאס בבקשה שלא יפשיר קרקעות כדי לא להציף את השוק עם דירות ובכך יגרום לירידת מחירים [קישור]. זו הסיבה שהאנרגיה שלנו מוגבלת רק למקורות מוגבלים ויקרים אף על פי שכבר ארבע שנים למשל קיימת אנרגיה מוכחת המיוצרת מהאויר ושאפילו בעזרתה הצליחו לייצר מכוניות לכל דבר הנוסעות על אויר.



 זו הסיבה שהיום התרופות שנותנים לנו הן היקרות ביותר ולא היעילות והזמינות ביותר. צפו מדקה 20:50 וראו איך השלטון מונע פיתוח של תרופות זולות וזמינות בעלות פוטנציאל גבוה לריפוי הסרטן:



זו הסיבה שהבנקים בארה"ב מחזיקים היום כ90% מהבתים המעוקלים שם ולא מוכרים אותם [קישור]
זו הסיבה גם שאנחנו יכולים לקנות פחות ופחות עם המשכורות שלנו למרות שהן עולות.

כלכלה כזו לא מתגמלת את מי שמייצר ותורם לחברה - להיפך אם החקלאי ייצר יותר מידי סחורה הוא עלול לפשוט רגל.  אם חברת התרופות תמציא תרופה זולה,זמינה ויעילה היא לא תוכל להרויח. גם חישבו: חברות הנפט הן החברות מהמשפיעות ביותר בעולם במיוחד על פוליטיקאים שזקוקים כל כך לכסף שחסר, ולכן איזה פוליטיקאי יסכים לעודד שימוש באנרגיה על בסיס אויר הזמין כל כך. הרי תמיד צחקנו בילדותנו שעל אויר אפשר לקבל אולי רק שקל אחד וגם את זה רק ברחוב סומסום. בכלל אם הכל יהיה כל כך זול וכל כך זמין, כיצד מנהלי השיטה וגרורותיה במוסדות השלטון יצליחו לקיים את השיטה הזו שנולדה על מחסור וחיה על מחסור?

ואנחנו ,הגיע הזמן שנתנתק מתסמין הבן המוכה. אם נצליח להתנתק ,אולי גם אנחנו כמו בנים מוכים אחרים, נפעל להפסיק את זה. השנה היו כבר כאלו שהצליחו להתנתק מאותו תסמין ופנו לבית המשפט בתלונה על ההונאה הגדולה בהיסטוריה ובבקשה שיפסיק את התופעה מיידית [קישור].







אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב

44 תגובות:

  1. review on air car
    http://www.popularmechanics.com/cars/alternative-fuel/news/compressed-air-car-myth

    השבמחק
  2. ערן כרגיל אתה מספק מאמרים מרתקים כל הכבוד

    השבמחק
  3. קראתי באיזשהו מקום על כסף חלופי. מה דעתך?
    חוצמזה גיליתי לאחרונה את האתר שלך והוא ממש טוב

    השבמחק
  4. אם נוסיף למכונית שנוסעת על אויר פאנל סולרי על הגג שייצר חשמל לצורך הפעלת מדחס קטן שיטען את המכונית באויר, אולי היא לעולם לא תראה תחנת דלק-אויר....

    ע'

    השבמחק
  5. מכונית האוויר נשמעת כטריק לפי המאמר שהמגיב הראשון צירף
    אם לצורך דחיסת האוויר צריך חשמל שמיוצר בתחנת כוח שפועלת על נפט/פחם
    אז זה בדיוק כמו המכונית החשמלית של אגסי
    זה רק "כאילו" לא מזהם

    השבמחק
    תשובות
    1. זה לא נכון. המכונית הזה הרבה פחות מזהמת גם מהמכונית של אגסי.
      היא צורכת בערך מחצית מהחשמל שדרוש כדי להניע את המכונית של אגסי.
      להשוואה: נסיעה במכונית חסכונית על בנזין למרחק של 200 ק"מ תעלה כ-100 ש"ח.
      נסיעה במכונית של אגסי ל-200 ק"מ תעלה כ-15 ש"ח (רק החשמל בלי עלויות נלוות כגון בלאי סוללה ותחנות להחלפת סוללות).
      המכונית על אויר תצרוך חשמל בשווי 7.5 ש"ח ל-200 ק"מ כאמור בכתבה.

      המכונית על אויר הרבה יותר פשוטה מהמכונית הרגילה וגם מהמכונית החשמלית.

      ע'

      מחק
    2. מתן טעות בידך, אם כל החשמל היה מיוצר בנקודה אחת כמו שאתה צורך חשמל לביתך היה צריך הרבה הרבה פחות אנרגיה וזיהום, הסיבה שמכונית עדיין נוסעת על נפט היא כלכלית שלטונית ותו לא, הנתונים מוכיחים שרכבים צורכים את מרבית הנפט

      מחק
  6. זה קורה יותר מדי - מנסים להגיד משהו חשוב על כלכלת החוב ואז נשאבים לכל מיני קונספירציות שהופכות את המאמר החכם לבלבול פרנואידי. אין כזה דבר "אנרגיה מהאוויר" זו בסך הכל עוד דרך לאחסן אנרגיה - שאכן יש צורך לייצר. יכול להיות שאם המכוניות המונעות בלחץ אוויר יהיו יעילות בטירוף זה יחסוך אנרגיה - ובכל מקרה ירחיק את הזיהום מהערים.
    גם לגבי חברות התרופות או הנדל"ן - אין פתרון קסם. האנשים שמונעים קריסה של השוק עושים זאת עבור כולם, גם אם בעיקר עבור עצמם. ברור שצריכים להוציא אוויר מכל הבועות הכלכליות שאנחנו חיים בהן - אבל זה לא חייב להיות בפיצוץ שיזיק לכולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. "האנשים שמונעים קריסה של השוק עושים זאת עבור כולם, גם אם בעיקר עבור עצמם." אתה רק מחזק את מה שערן כתב- תסמין הבן המוכה אותם אנשים שהביאו אותנו למצב הזה עכשיו אנחנו מודים להם שהם מנסים להוציא אותנו ממנו.
      ההבדל בין פיצוץ הבועה לבין יציאה הדרגתית מהבועה הוא כמו ההבדל בין למות ביסורים או למות מיד מהתקף לב.
      ואגב הפתרון אלון הוא הרבה יותר פשוט ממה שכולם חושבים - מדינות שעברו לשיטה שבה הכסף לא מיוצר מחוב הצליחו להגיע לפתרון. תראה פה באתר במדור השיטה המוניטארית.
      ולגבי אנרגיה מהאויר - מה שכתוב שמיוצרת אנרגיה על בסיס של אויר -זו עובדה אז לא הבנתי איפה פה הקונספירציה?

      מחק
    2. "זה קורה יותר מדי - מנסים להגיד משהו חשוב על כלכלת החוב ואז נשאבים לכל מיני קונספירציות שהופכות את המאמר" להשכלה גרועה מבוססת חוב...

      מחק
    3. היי אלון!
      כשאתה חושב על פיצוץ הבועה - מה שאתה חושב זה משבר הסאב פריים האמריקאי, או פיצוץ בועת ההי טק הישראלי. אבל לאמיתו של דבר, אם אתה פותר את השיטה המוניטארית, אתה לא תחווה את פיצוץ הבועה כמו פיצוץ הבועה בשיטה המוניטרית הנוכחית.
      דמיין לעצמך שכל מדינות המערב מחליטות בשלב הראשון, לצמצם את מדיניות החוב. סביר שהן יתחילו בתהליכי שמיטת חובות...דמיין לעצמך שאם לקחת משכנתא, וישמטו לך חלק מהחוב (למשל, אחוז משמעותי מהחזר הריבית שלך), אז גם מחירי הנדל"ן יירדו - אבל גם אתה תשלם פחות על הדירה שכבר קנית - וכך למרות שהבועה תתפוצץ, אתה לא תהיה בסיכון ולא תיזרק מחוץ לבית - אלא להיפך, תוכל לשלם על ההלוואה, ואפילו יהיה לך יותר קל לעשות את זה. משבר הסאב פריים, דווקא נוצר מתוך העיניין שוויתרו לכולם - חוץ מלאנשים שלקחו משכנתאות...עזרו לבנקים ולחברות הביטוח, ולא נתנו שקל לאזרח הפשוט שלא מצליח לשלם את המשכנתא, או אפילו למכור את הבית ולהחלץ ממנה.

      מחק
    4. מסכים לחלוטין - דרוש פיתרון מוניטרי שיצמצם את החובות של כולם עד לייצוב של כלכלה חדשה לא מבוססת חוב. אני מנחש גם שבסופו של דבר תתבצע החלפה של כלכלות בין המטבעות המדיניים הנוכחים לביטקוין - בייחוד אם האפשרות למטבע חופשי נטול חוב תגובה על-ידי הון אמיתי שיקל ויזרז את המעבר.
      אפשר לנהל שינוי בלי משבר, וזה נראה לי מה שהרבה אנשים שהמילה מהפכה מסממת אתם מסרבים להבין.
      ואין כזה דבר אנרגיה מהאוויר - צאו מהסרט ותקראו קצת. יש מצב שמכוניות מונעות באוויר דחוס יהיה מאוד חסכוניות (בעיקר כי הן מאוד קלות) - אבל עדיין תדרש אנרגיה מתחנות חשמל בשביל לדחוס את האוויר לתוך המיכל שלכם. איפהשהוא יצטרכו לייצר אנרגיה - וברוב המדינות זה עדיין ידרוש שריפה של פחם או נפט. אין ספק שזה צעד חשוב הדרך לניצול נכון יותר של אנרגיה ועבודה עם אנרגיה ירוקה - אבל זו לא שום מהפכה. חשיבה ביקורתית זה לקרוא לעומק ולחשוב גם על דברים שאתה מסכים איתם ונשמעים לך טוב.

      מחק
    5. לייק ענק לאלון רותם.

      מחק
    6. מה שבעצם כתוב במאמר זה שהשיטה הכלכלית לא מאפשרת לאנשים לסיים חודש עם יתרה חיובית ולא רק זאת אלא מעודדת אותם להיכנס למינוס אחרת האנשים שלקחו קודם הלוואות(כולל הממשלה) לא יצליחו להחזיר את החובות שלהם.

      ז"א השיטה הכלכלית מעודדת הר של חובות הולך וגדל ואחת השיטות היא מחירים גבוהים לכל המוצרים והשירותים כי אם אנשים יקנו בזול וישאר להם יתרה בסוף החודש יהיה גל עצום של פשיטות רגל.

      ההערות לגבי הדוגמאות שניתנו פחות חשובות כי המטרה היתה יותר לייצר דרמה
      דרך הדוגמאות ולא בהכרח לבדוק דוגמה עד כמה היא נכונה.

      יפה ערן לא חשבתי על המחירים העולים כאסטרטגיה ממשלתית.
      חשבתי שרק המיסים עולים כדאי לעזור לממשלה לשלם את החובות התופחים,
      לא חשבתי שהממשלה עוזרת למשק דרך קנוניה כמו זאת שהדגמת ב"עודפי התוצרת החקלאית".

      מחק
  7. אהבתי את המאמר.
    יצירת אנרגיה מהאוויר במקום ליצור כסף מהאויר.
    כששמעתי את מייקל טלינג'ר, פתאום התחבר לי שהמחאה החברתית פרצה בשדרות רוטשילד והרוטשילדים, הם שהתחילו את כלכלת המחסור, בהקמת הפדרל ריזרב (הם לא היחידים, אבל על האחרים אין לנו שמות רחובות).
    ואולי זה לא מפתיע שדווקא שדרות רוטשילד הפכו לשדרות הבנקים.
    סקרנית לדעת מהו האמצעי הנפוץ בארץ לשם יצירת המחסור, האם השמדה?
    לא מבינה איך דור שני-שלישי של שואה יכולים להשמיד מזון.

    השבמחק
  8. הבעיה שהילד המוכה לא רק רגיל, אלא באמת תלוי באביו למחייתו. לכן הוא נמנע מלהתנגד לו. גם אנחנו לא יכולים, באמונה שלנו, להתנגד למערכת הקיימת ולהביא לסילוקה כי אין תחליף. למרות הכשל המובנה בה היא מאפשרת את מה שאנחנו מכירים כ"חיים" שיש בהם שפע, אם כי זמני. צריך גם לתאר מה יקרה לבני האדם ביום שלאחר סילוק המערכת הקיימת. זה חייב להיות תהליך הדרגתי שבו מערכת אחרת מחליפה אותה, עד שהופכת אותה ללא רלבנטית. וזו צריכה להיות מערכת מ מ ש מוצלחת. כזו שיכולה לייצר יש מאין, במקום השיטה הנוכחית שהופכת יש לאין.

    השבמחק
    תשובות
    1. בנק ישראל קשוב לקוראי הבלוג...
      הפיילוט לניסוי כלכלה ללא חוב יוצא לדרך !!!
      http://www.themarker.com/realestate/1.1801845
      על חשבונם של הצעירים המוחים והמציעים
      שינוי השיטה...

      מחק
    2. מה אתה מבלבל את האנשים,הכתבה שהבאת זה משהו אחר לגמרי.

      מחק
  9. דווקא במקרה הזה, כן אפשר למצוא פתרון מתוך המערכת...
    תאר לך שהמחיר יורד מאוד - במקרה כזה המדינה יכולה להטיל עליו מע"מ - מבלי לפגום בביטחון התזונתי של האזרחים.
    חלק מהמע"מ יכול לבוא לידי ביטוי בסובסידיות והנחות לחקלאים - ובכך בעצם להוריד את ההוצאות שלהם, כך שזה עדיין יהיה להם רווחי לייצר כשהמחירים נמוכים (מחירי מים, דלקים, תעסוקת עובדים וכדומה)
    חלק אחר מהמס (שהרי כשהמחיר יורד, אז אנשים גם קונים יותר), יוכל ללכת לתקציבי הפיתוח במדינה - וכולם יוצאים מרוויחים בגדול!

    השבמחק
  10. הרשו לי להפנות אותכם לפוסט שנתקלתי בו, מהבלוג של 'אישתון', המציע פתרונות מעניינים מאוד לבעיות שמציפים כאן ערן והחברים. טיזר קטן:
    "בפיסגת האולימפוס של המערכת הכלכלית, זו האינפלציה והדיפלציה של הכסף שהיא המטרה. האמונה שלכם שהגזל הוא בעמלות וריביות, דהיינו בלקיחת הכסף מכם, היא הכלי. החמדנות שלכם, את הכסף שהם מדפיסים, המלחמה שלכם על להיות שותפים משמעותיים יותר בבעלותו, לא פוגעת בהם, אלא משרתת אותם. ככל שיש לכם יותר מכספם, או לפחות רצון להחזיק בו, כך יש להם יותר שליטה עליכם. תעכלו את זה ותזכרו שהגוף שלווה הכי הרבה מהבנקים, זו המדינה"
    https://eishton.wordpress.com/2012/08/06/nationalization/
    פוסט מרתק בעיני, מקווה שחיבור המידע יתרום להתקדמותנו.
    תומר

    השבמחק
    תשובות
    1. הרבה שם נכון
      אבל היציאה נגד קפיטליזם מטופשת והזויה
      אין קשר בין קפיטליזם לבין מדיניות מוניטרית מגובת חוב

      מחק
  11. 7. מעשית, יידרשו כמה חודשים להדפסת ולהפצת מטבע חדש - מה שיותיר את המדינה העוזבת ללא מזומנים. החדשות צפויות לדלוף ולגרום לבהלות פיננסיות ש-ECB יתקשה לבלום. לדעתנו ניתן להתמודד עם קשיים אלה, בין היתר משום שכלכלות מודרניות נסמכות פחות על מזומנים מבעבר. ניתן להתמודד כמה חודשים עם מחסור בכסף באמצעות תשלומים אלקטרוניים, ושימוש ביורו ומטבעות לעסקות קטנות.
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1801841


    בנק ישראל : תיק המניות שבידי הציבור איבד 15 מיליארד שקל ברבעון השני
    תיק הנכסים הפיננסיים הכולל שבידי הציבור בשיעור ריאלי של 0.4% בהשוואה לרבעון הקודם, ובסוף חודש יוני הסתכמה יתרתו בכ-2.6 טריליון שקל.
    ירידה זו נבעה בעיקר מהירידה במחירן של איגרות החוב, שהקטינה את שווי תיק האג"ח בכ-9.2 מיליארד שקל.
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3580227,00.html


    משטרים לא אוהבים שמותחים עליהם ביקורת. השיטה הטובה ביותר לסתום את הפה של מבקרים היא לאו דווקא שימוש במשטרה חשאית - אנשים עשויים לגלות עוז רוח בלתי צפוי כשמאיימים עליהם עם בריונים.
    השיטה הטובה יותר היא יצירת אי בהירות סביב השאלה מה בעצם מהווה עבירה, ויצירת מצב שבו קשה מאוד לאזרח לא להיות עבריין. אכיפה איננה הכרחית, ברוב המקרים : אם תכנס באם-אמא של שניים-שלושה טיפוסים מציקים במיוחד, האחרים יחליטו שהם לא צריכים את כאב הראש הזה.
    http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3580221,00.html

    השבמחק
  12. לגבי ההנעה באויר דחוס :
    הטעות הנפוצה של רוב האנשים היא שהם מבלבלים בין אגירת אנרגיה ויצירת אנרגיה.
    אויר דחוס בדומה למימן הן דרכים לאגירת אנרגיה ,כנ"ל אגב המכונית החשמלית.
    הם כמובן פותרים את בעיית זיהום האויר במרכזי הערים ,מגדילים משמעותית את הנצילות האנרגטית ועוזרים לאפשרות של שימוש באנרגיות חלופיות ,אבל זה לבד אינו מוציא את העולם מתלות בנפט.
    לשם כך יש צורך גם במגוון שלם של מקורות אנרגיה מתחדשים ומגוונים (שמש,רוח ,גלים ) וגם רשתות חשמל חכמות שיאזנו ביקושים.
    ספציפית לגבי תחבורה : יש צורך אקוטי בכל הערים הגדולות להשקיע בפתרונות תחבורה ציבורית יעילה וחכמה בשילוב עם בניית ערים ידידתיות לאופניים והולכי רגל.

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי זה לא מוציא את התלות בנפט. אבל זה בהחלט מקטין אותה במידה רבה, משום שתחנות החשמל עובדות בעיקר על פחם וגז.

      ע'

      מחק
    2. ומקטין את התלות במצברים מזהמים, זו התקדמות לכיוון של מוצרים בני קיימא ולא מתכלים.

      י'

      מחק
    3. הבעיה הגדולה של מקורות אנרגיה אלטרנטיביים היא שהם לא זמינים 24/7. המכונית החשמלית של אגסי תפתור את הבעיה זו, ע"י זה שהמכוניות יהפכו לכלי לאגירת אנרגיה, ובכל זמן משבר באספקת החשמל, הם ישמשו כמעיין "גנרטור" שיזרים חשמל לרשת המרכזית. כך שלעולם לא נצטרך להשתמש עוד באנרגיה ממאובנים או אנרגיה גרעינית.

      מחק
    4. דווקא הפתרון של אגסי הוא די גרוע
      הוא הוסיף כל מיני שטויות שמייקרות את העניין
      יש לא מעט מכוניות חשמליות שמתחברות לתשתית החשמל הקיימת ולא צריכות תשתית משלהן (שאגסי רוצה לגבות עליה כסף בעצמו כמובן)

      מחק
    5. ה"שטויות" שהוא מוסיף היא סוללה הניתנת להחלפה ע"י זרוע רובוטית. המקבילה החשמלית לתחנת דלק. ממה שאני קראתי, אגסי ממש לא תמנגד לשימוש בשקעים שלו ע"י צרכנים שהם לא בבטר פלייס.

      מחק
  13. The secret war against you:

    http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-75388-00.html

    Here's what they left out:
    Every time they tell you Crude went up, Wheat went up etc. they don't tell you that it doesn't matter because producers use the Futures Markets as hedge so their costs remain more or less constant. That's the reason why, in the face of same rising prices, price of Gas, bread corn etc. in the U.S. for instance, does not rise.
    - Eran

    השבמחק
  14. מכונית על אוויר=כסף ללא חוב
    ברור שהמצדדים בארוחת חינם-כסף ללא חוב
    יאמינו ברעיון ההזוי של אנרגיה ללא עלות
    וברור שהריאליסטים יצביעו בפניהם על הבאגים בטיעון
    וברור שזה לא יעזור
    אז יאללה
    מכונית על אוויר
    כסף ללא חוב
    השכלה ללא חינוך
    איפור ללא יופי
    אוכל ללא טעם
    הנהגה ללא דרך
    הגיג ללא שיטה
    תחי המהפכה !

    השבמחק
  15. ערן שלום,
    אני חושב שאנחנו מתעלמים כאן ממשהו מעוד רציני: אוכלוסית העולם איננה מודעת לאמת המרה שכל הכסף בעולם הוא בסך הכול ״דמיון קולקטיבי״ ואין שום דבר אמיתי בשטרות האלה. בנוסף לך שטר מיוצר מחוב ולכן נאלץ לעבוד לנצח.
    נראה לי שזה מה שכול שליט היה עושה. דואג לסדר את הקלפים ככה שהוא תמיד ינצח. אם חברה שלמה תהיה מודעת לזה היא פשוט לא תהיה מוכנה לעשות שום פעולה תמורת ״כסף״!!!
    גם אם נעבור לצד השני וכל 7 מליון האזרחים של מדינת ישראל. יבינו את זה וידרשו את זה, אחרי מהפכה הזאתי מי יסכים לשטוף כלים? לטאטא רחובות? לעבוד בעבודה ללא עתיד? לעבוד בכלל? כולם ירצו לחיות כמו החברה מרמת השרון? הפיתרון היחידי שאני רואה מהנקודה הזאתי הוא מלחמה, אפילו גרעינית, על משאבים! כמו מים,נפט, לחם וכו. רק הישרדות בסיסית.
    אף אחד לא יסכים לחיות ״ממוצע״ או ״בינוני״ אחרי תהליך כזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש פיתרון ישים, זמין וקל. קוראים לו מטבעות ביטקוין. מטבע דיגיטלי שפועל לפי אלגוריתם קבוע מראש שכמותו מוגבלת. יש קהילה ענפה שמנהלת סחר חופשי באמצעותו. עם כמה שיפורים טכנולוגיים הוא יהפוך לנגיש לכל האוכלוסיה.

      מחק
    2. אתה בסך הכול מגלגל את הבעיה לביטקוין,או שבכלל לא הבנת את בנקודת. אני עכשיו חי חיים ממוצעים מינוס מבחינת הכסף. אתה מבקש ממני להילחם נגד הבנקים, מדינת ישראל בעצם באוליגרכיה ששולטת בנו כדי לעשות מה? להחליף באוליגרכיה אחרת? מה קורה עם מישהו משיג 50 אחוז מכל הביטקויין לא ידפיסו עוד? יש 21 מליון מטבעות ואוכלוסיה של 7 מיליארד, ותמיד נולדים עוד אנשים. אי אפשר לנהל חברה בלי מעמדות! מי שהיה לו שליטה על הביטויים ישלוט בנו.

      מחק
    3. מה שהאתר הזה מלמד הוא שיועצי השקעות לא יוצרים כסף, הממשלה לא יוצרת כסף, בנק פרטי יוצר כסף. עכשיו האופציה היחידה זה להיות מהצד של הבנק. איך תבטיח לאזרח פשוט בלי קשרים שהוא לא תמיד יפסיד?

      מחק
    4. פשוט תפסיקו להשתתף במשחק. ברגע שרבים יעשו זאת, המשחק יפסק. אתם רוצים להלחם בשיטה? אל תצביעו. אל תשימו את הכסף בבנקים לתווך ארוך, תקנו איתו דברים מוחשיים, או שתשמרו אותו נזיל, כך לפחות אם תתחיל היפר אינפלציה תוכלו להציל את רובו.ניתן גם לשים את הכסף על נכסים מוחשיים, שיוכלו להניב לכם פירות בהקדם . מה שבטוח שצריך להיות עם היד על הדופק ולא לשים את הכסף איפה שכולם שמים, רק בגלל שזו ההמלצה של גיא ואורלי ב-10 בבוקר...עוד בפוסט שלי "קחו אחריות על החיים שלכם"-צריכה נכונה http://immatzbanit.blogspot.co.il/2012/08/blog-post_18.html

      מחק
  16. הכלכלה הנוכחית התאפשרה בגלל משאב הנפט, על הנפט כל הכלכלה מבוססת, לכן בשנות השיבעים חברות הנפט מנעו פיתוח של טכנולוגיה חלופית, הפתרון שכל אחד ייצר את האנרגיה שהוא צורך בעצמו ואף יסחור תמורתה, כמות האנרגיה הכללית שבני האדם מסוגלים להפיק תגדל בהתמדה ותהפוך לנכס יציב שיחליף את הנפט/דולר

    השבמחק
  17. שלום ערן .
    קראתי את רוב המאמרים שלך ואני חושב שהבנתי את המצב הכלכלי - עולמי כיום וההיפר אינפלציה שאמורה לפרוץ בעתיד הקרוב.
    אני צעיר (פחות מ18) ולכן אני תלוי בהורים שלי מבחינה כלכלית (הכסף של המשפחה בבנק)
    אם הבנתי נכון, בתקופת ההיפר-אינפלציה הכסף הזה יאבד משמעות.

    אז עכשיו, בתור ילד, איך אני יכול ''להציל'' את המשפחה שלי מקריסה כלכלית? מה צריך לעשות?

    לקנות זהב פיזי בבית שלא יכול להעלם? מה אפשר לעשות כדי לצאת מההיפר אנפלציה ברווח?

    ועוד דבר - תוך כמה זמן אתה חושב שייפול השקל לגמרי? ולמה אתה לא מנסה
    דרך התקשורת להאיר לאנשים את העיניים או אפילו להצטרף / להקים מפלגה חדשה ולנסות להיות בעל השפעה בתחום? ניכר שיש לך הרבה הבנה. תודה מראש :) .

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      מאחר שאני לא נביא קשה לי לנבא כיצד יתפתח המשבר הקרוב. יתכן שזהב יספיק ויתכן שיהיו כאלה שיגידו לך שאם המצב יגיע עד כדי מחסור באוכל אולי עדיף לך לקנות אדמות ולגדל בהם אוכל לצרכיך מאשר לקנות זהב.
      אני העלתי את האופציות הקיימות ככל שאני רואה אותם. חפש פה באתר "המדריך לשורד" -יש שני חלקים.
      בכל מקרה אני ממליץ לך לא להסתמך על עצות של אף אחד אלא לחקור וללמוד את הנושא בעצמך כדי להגיע למסקנות שהכי מתאימות לך ולמצבך.
      שוב קשה להעריך מתי השקל יפול - יש פה כל כך הרבה גורמים שמעורבים ושאין לי שליטה עליהם. יש לי הערכה על פי סטטיסטיקות שזה יקרה עוד במהלך העשור הנוכחי אבל הערכה זו לא טובה יותר משלך.

      אני לא מעוניין לרוץ לפוליטיקה אבל בהחלט מקווה שהעלאת הנושא למודעות תגרום בסופו של דבר למישהו לרוץ עם האג'נדה הזו לכנסת.

      בהצלחה,
      ערן

      מחק
    2. ערן שלום,
      אני רוצה להגיד לך תודה על הבלוג הכ"כ חשוב ואמיתי הזה,הוא מאשש את מה שהרגשתי תמיד אך לא ידעתי את העובדות. בנוגע לשיטה המוניטארית אני בצער רב אומרת שאיני רואה את השיטה נעלמת. היא ממשיכה בענק.דוגמא אחת מני רבות היא ידיד שרכש עם אשתו ועוד חברים דירת 4 חדרים בשכונת מצוקה במחיר של1.2 מיליון שקל. הדירות שם לא שוות את ה500,000ש"ח.הוא פשוט בור צעיר ותמים שלא יודע מה קורה סביבו כפי שגם אני הייתי עד לא מזמן.עוד זוג חברים קנה בית ובטיפשותם גם השקיע שיפוץ של 250,000 ש"ח והכל כמעט משכנתא.אני במו עיניי ראיתי את הלחץ החברתי שהפעילו עליהם "חברים" וזאת אחרי כמה שנים של שכירות.עכשיו הם בוכים על הרכישה ולא יכולים למכור את הבית כי המצב הוא על הפנים. לגבי הבנקים- הם גובים עמלות וריביות רצחניות- על הודעה וירטואלית בדבר חריגה מהמסגרת גבו ממני 90 ש"ח ואין לי עם מי לדבר. מה שאני מנסה להגיד זה שלכל כיוון שאני מסתכלת אני רואה את השיטה ממשיכה.מה יהיה? מה עושים?

      מחק
    3. ועוד נקודה שהייתי רוצה לקרוא את דעתך- במידה ויש לי הלוואה בבנק ומשתחרר לי סכום כסף גדול שמאפשר לי לסגור את ההלוואה, מה הדבר הכי נכון לעשות במצב הנוכחי? האם לסגור את ההלוואה או לדאוג להישאר ביתרה בעו"ש, להמשיך לשלם את ההלוואה ולסגור שוב את סכום הכסף הגדול בתכנית כלשהי לטווח קצר? האם השארת ההלוואה שנפרסה אגב לארבע שנים תורמת לקלקול השיטה? (כי בכך אני בעצם מונעת מהם לכמה שנים לקבל את כל הסכום פלוס הריבית המטורפת)

      שירלי.

      מחק
  18. ערן שלום,

    אין ספק כיום שהשיטה הכלכלית הנוכחית הגיעה לסיומה וככה זה לא יכול להימשך עדיין לא מפנימים את זה אבל זה בלתי נמנע.
    יחד עם זאת להגדיר את השיטה כהונאה המרחק עוד גדול וגם לא רלוונטי. בזמנו כשהוחלט על השיטה זה היה הכי מתאים והעולם היה צריך את זה כדי לנצל את המשאבים ואת האדם לצורך התקדמות טכנולוגית פורצת דרך. היום, אותה כלכלה של אז כבר לא מתאימה וצריך לעבור לMODE אחר של כלכלה יותר חברתית, ירוקה וחסכנית.
    במאמר שלך ובמאמרים אחרים אתה מציג את כל תחלואות השיטה הנוכחית אבל אתה מתעלם מהיתרונות ומההישגים.
    בנוסף אתה טוען שזאת הונאה ורומז לקונספירציה, לדעתי זה מיותר ולא מוסיף לדיון אם אתה מוסיף טיעונים מרחיקי לכת ללא סימוכין.

    אשמח לתגובתך,
    ל'

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים18 באוגוסט 2012 בשעה 19:04

      שלום ל'
      1. אני לא הגדרתי את השיטה הנוכחית כהונאה - היא פשוט עונה להגדרה של הונאת פונזי. כמו בכל הונאת פונזי שמחייבת שהמערכת תגדל ללא סוף כדי להמשיך להתקיים כך גם מערכת זו.
      2. אני לא מתעלם מהיתרונות של המערכת (כפי שאתה מגדיר זאת יתרון כי לדעתי זה בסופו של יום חסרון) .הנה למשל ראה במאמר הבא:
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2011/10/blog-post_29.html
      המערכת הזו מנתקת בין צרכי האדם , משאבי כדור הארץ והכלכלה. זה מזכיר את אותו אדם בחדר כושר שלוקח סטרואידים מפתח שרירים במהירות תוך ניצול כל משאבי גופו(או בשפת הכלכלה: מגיע להשגים אדירים בזמן קצר) עד שגופו קורס בגיל צעיר. אם זה המודל שאתה מחפש הרי השיטה הכלכלית הנוכחית מתאימה לצרכיך.
      היום הכלכלה צריכה להדביק את קצב ייצור הכסף (שזה מרדף אבוד) במקום שקצב ייצור הכסף יותאם לקצב צמיחת הכלכלה וזה גורם לכל תופעות הלוואי שמופיעות במאמר שצירפתי.
      4. לגבי קונספירציה - אולי אתה תצליח לענות לשאלה כי אני לא מצאתי לכך תשובה:
      איך יתכן שמי שמייצר לך את כל הכסף במדינה הוא גוף פרטי (הבנק) שבגלל שכל הכסף שהוא מייצר נושא גם ריבית הוא גם הופך להיות הגוף העשיר ביותר וזה שמחליט אם תהיה עני או עשיר או זה שיכול להחליט בעקיפין איזה מפלגה תבחר לשלטון . מדוע למשל אם אתה תייצר כסף תכנס לכלא? מדוע למדינה אסור לייצר כסף והיא חייבת להלוות אותו מאותו גוף פרטי?

      ערן

      מחק
  19. 6. נתון: יוני 2012: עבר אישור בכנסת להצמדת הפנסיות ש"ח גימלאי צה"ל למדד. תוספת של מיליארד שקל בשנה. היקף התחייבות אליהם מגיע לרבע טרליון שקל ! 256 מיליארד שקל- פי 10 מן רמתו לפני 20 שנה

    http://cafe.themarker.com/post/2662289/

    השבמחק
  20. שאלת תם: חברות כרטיסי האשראי הן לא סוג של יצרן כספים?

    השבמחק