יום רביעי, 25 בפברואר 2015

זה לא הם או אנחנו -זו השיטה של כולם

מאת: ערן הילדסהיים.

דו"ח מבקר המדינה על משבר הדיור מתרכז בתסמינים אך רחוק מלהתיחס לבעיה. בעית הדיור היא תוצר של שיטה שבה צמיחה כלכלית של מדינה שלמה מתבססת על ניפוח בועת משכנתאות בהובלת בנק ישראל. צריך מנה גדושה של נאיביות כדי להאמין שהנגיד או חברי הכנסת הבאים יוותרו על מנוע הצמיחה האחרון הזה שעוד נותר להם היום. הבשורה הטובה: קיימים פתרונות לשיטה שמתחילים לצבור תמיכה הולכת וגוברת בעולם. הבשורה הרעה: אין עדיין פוליטיקאי אמיץ שמוכן להתעמת מול מוקדי הכוח הגדולים ולאמץ אותן.  

בתחילת 2014 פרסם לורד אדאיר טרנר, אחד הכלכלנים הנחשבים בבריטניה ומי שהיה ראש הרשות הפיננסית בממלכה, מסמך המראה את הקשר הברור בין הצורך בהגדלת האשראי במשק לקיומה של הצמיחה.  אם האשראי הבנקאי לא יגדל לא תהיה צמיחה - קובע טרנר בדו"ח שלו.
ההגיון מאחורי מסקנתו של טרנר היא שהמשק זקוק לכסף נוסף בכל שנה על מנת שיוכל להמשיך לתפקד. היום הדרך העיקרית ליצור כסף חדש במשק זה על ידי אשראי/הלוואות בנקאיות. כלומר בכל פעם שהבנק נותן הלוואה חדשה הוא מיצר כסף חדש ומזרים "דם חדש" למשק.

צרכן האשראי העיקרי בישראל היתה תעשיית היצוא. תעשיות אלה הזרימו את האשראי הבנקאי למשק (דרך משכורות, תשלום לספקים וכו)  והיו אחד הגורמים המובילים לצמיחה הנאה שנרשמה אצלנו החל משנת 2004. ב2008 החגיגה נגמרה - היצוא נעצר בחריקת בלמים בעקבות משבר הסאב פריים ומאז לא הצליח להתאושש.

היה צורך למצא מהר צרכן אשראי חלופי ליצואנים אחרת המשק יתחיל לסבול ממחסור חמור בכסף. הנגיד דאז סטנלי פישר זיהה את הצורך הזה ומיהר להוריד את הריבית בשנת 2008 באופן חד. השפעת הריבית הנמוכה הורגשה כמעט מיד במספר האזרחים שרצו לרכוש דירה. כמות משקי הבית שהחזיקו 2 דירות ויותר זינק מ-51 אלף ב2007 לקרוב ל-200 אלף היום. את הריצה הזו הרגישו גם בבנקים בצורת ביקוש עולה למשכנתאות.

בשורה התחתונה מטרתו של פישר הושגה - הגידול המבהיל באשראי לדיור למעשה הציל את שוק האשראי שהחל לסבול מירידה מדאיגה בצריכת האשראי העסקי. את שינוי המגמה בשוק האשראי בישראל החל משנת 2008 ניתן לראות היטב בגרף הבא:



תופעת הלוואי של מהלך הורדת הריבית הביאה לכך שחובות משקי בית לדיור גדלו באופן דרמטי. היום החובות עומדים על 278 מיליארד ש"ח. לפני הורדת הריבית ב2008 סך כל החובות לדיור היו מחצית מכך. 

מנוע הנדל"ן הוא הכלי האחרון שנותר לראשי המשק כיום כדי להניע את הכלכלה (מלבד פעולות של הקלה כמותית/הדפסה מצד בנק ישראל). הוא מיצר כמות נאה של הלוואות ומכאן כסף חדש ומקומות עבודה. ככזה בנק ישראל דואג לתדלק אותו עוד ועוד על ידי ריבית נמוכה. זה לא שיש לבנק ברירה אחרת תחת השיטה הנוכחית, או כמו שהנגידה אמרה בעבר תחת כיסוי של מילים יפות : זה או שהציבור יכנס לחוב שלא יוכל להחזיר או שלא תהיה לו עבודה.
בשיטה זו אגב תומכים היום כל המפלגות - מהימין הקיצוני ועד המפלגה המאוחדת.

מרטין וולף, הנחשב לפרשן הכלכלי הבכיר בעולם , טען השנה כי הפתרון לבעית ניפוח בועות מהסוג שאנחנו חווים נתונה בניתוק הקשר בין הגידול באשראי הבנקאי לבין צמיחה.
 אחת ההצעות שהולכות ותופסות תאוצה יותר ויותר בשנה האחרונה היא לאפשר לבנק המרכזי להדפיס כסף, אבל במקום להלוות אותו עם ריבית לממשלה דרך בנקים פרטיים -פשוט לחלק אותו ישירות לציבור ללא חוב וללא ריבית. פתרון זה קיבל מספר כינויים שהמפורסם שבהם הוא "כסף הליקופטר" של הכלכלן זוכה הנובל מילטון פרידמן. הוא תאר את התהליך כמו פיזור כסף מהליקופטר לאזרחים.
חוקרי קרן המטבע שבחנו גרסה של פתרון זה מצאו שאם הוא ייושם נכון, האינפלציה ויוקר המחיה שאנחנו סובלים מהן יעלמו יחד עם מרבית החובות שלנו מבלי לפגוע בצמיחה.  אחת ההצעות בישראל לפתרון זה ידועה בשמה אהב"ה - אבטחת הכנסה בסיסית לכל אזרח.

פתרונות אלה דורשים אומץ רב כי הם למעשה פוגעים במונופול הכי רגיש שיש היום לבנקים על המערכת הכספית. טיפול בבעית הדיור מבלי לטפל בבעיה המוניטרית משולה לטיפול במלנומה עם פלסטר. עד שלא יקום אותו פוליטיקאי אמיץ שיטפל בבעיה, כנראה שאנחנו צפויים לעוד הרבה דוחו"ת מבקר על מחדלי הדיור גם בעתיד.

72 תגובות:

  1. לא הבנתי איך הגענו משיטה כלכלית כושלת שמכניסה את הרוב לחובות לסוציאליזם - לתת כסף אנשים.
    הרי בשיטה הקיימת אם ניתן כסף לאנשים פשוט חובות המדינה יגדלו והמצב יחמיר.

    דרך אגב אהבתי את הגרף.

    השבמחק
    תשובות
    1. בספר "פורמטרזיה" - עכשיו בחנויות הספרים יש משפט יפה שקשור לנושא:
      במקום לנסות לקחת מאנשים,תן לעצמך מה שאתה רוצה.

      הכישלון הבסיסי בסוציאליזם זה הבעיה הפסיכולוגית של הלוקים בה הרצון הקבוע לקחת מאחרים,
      בנוסח מגיע לי.

      עכשיו שלא תבינו לא נכון , מגיע לי משפט מצוין ולכולנו מגיע הטוב ביותר.
      רק הבעיה התרגום שלו בשטח:"מגיע לי מאחרים".
      זאת אומרת תביאו לי על חשבונם - הווה אומר משחק סכום אפס.

      במקום אני ממליץ לעבור למצב מחשבתי של ליצור לעצמנו את מה שאנחנו רוצים לקבל -
      ז"א בדרכים יצירתיות.

      גמובן ששיטת ה"מגיע לי" בגירסה הרעה שלה עובדת גם למושחתים ז"א מבחינתם מגיע לי זה לא להתחנן לממשלה,כמה אני מסכן,כמה זה מוסרי לתת לי וכד' אלא בשיטת הרמאות ,ההסתרה והקנוניה.

      מחק
    2. יפה אמרת

      מחק
    3. גם היום הבנקים המרכזיים מפזרים כסף אבל בבריטניה מצאו ש98% ממנו מגיעים לחברות פיננסיות ובנקים ומעשירים את העשירים גם כך. עזוב את העניין הסוציאליסטי -מבחינה כלכלית טהורה מדובר במערכת פגומה אלא אם אתה מעוניין לקיים סוג של פאודליזם.
      לגבי העניין הסוציאליסטי : הרעיון של "כסף הליקופטר" הוא רעיון שתתפלא עומדים מאחוריו דווקא כלכלנים הנחשבים אויבם המר של הסוציאליסטים ונחשבים מאבות השוק החופשי אם זה מילטון פרידמן, ארוין פישר ואחרים. אם תתעמק בתוכניות תראה שמדובר ביצירת שוק שהוא הרבה יותר חופשי ממה שקיים היום.

      מחק
    4. אנונימי 1 - אתה לא הבנת את מהות הפתרון. חלוקת הכסף המדוברת לאנשים היא לא סוציאליזם ולא קומוניזם אתה לא לוקח את הכסף הזה מאף אחד ומחלק אותו. זה כסף שהמדינה מייצרת יש מאין. ולכן זה לא נכנס לקלישאה על סוציאליזם כי הוא לוקח מהעשירים ומחלק לעניים כמו כן זה כסף שמיוצר יש מאין ע"י המדינה ולכן המדינה לא תכנס לשום חוב על מנת לייצרו.

      מחק
    5. כמו כן בחוקי המשחק הקיימים בהם בערך 1% מאוכלוסית העולם מחזיק 50% מההון אזי הייתי אומרת שמישהו אחר פה הוא בעל הרצון לקחת מאחרים, גנב,עושק וחוטא בעבדות ולכן הגונב מגנב פטור והדרישה לקחת ממי שיש לו ולתת למי שאין לו היא צודקת. אם חוקי המשחק היו אחרים אזי אתה צודק בהתנגדותך לסוציאליזם כמו שהוא נתפס היום של לקחת מהאחרים.

      מחק
    6. להדר - קצר, קולע ותמציתי.

      תיקון קטן:
      אם עשיר נוכח בעני שחייו בסכנה מרעב או חוסר קורת גג ואין ברצונו לתת עזרה, אז הוא פושע על פי כל הגדרה. זהו טבע האדם שמחייב זאת.
      עושר שגורם למחסור בתנאי קיום מינימליים הוא פשע כפול . זהו המצב כיום ש 1% מחזיקים ב 50% מהנכסים בעולם.

      הבעיה עם 01:47 היא האגו.
      האגו מעוור. האגו מסמם את עצמו. רק כאשר האגו לאחר סבל רב שמביא על עצמו בהתכחשותו לטוב ולאמיתי, מבין שהרחיק מעצמו את האושר עד כמה שרק ניתן, שהטוב שניתן בידו לעזור שימש אותו לההפך, אז מבין שהוטעה, שהולך שולל בידי יהירותו המעוורת, אז מבין את אפסותו.
      מצפונו מייסרו .
      אין להתחשב בדעתו של 01:47 שנמצא בחוסר הכרה או הכרה חלקית כשם שאין להתחשב בדעתו של מסומם.

      מחק
    7. תודה לערן הילדסהיים, שחוזר ומפנה את האצבע לבעייה העיקרית לא רק של יוקר הדיור המאמיר, אלא של הכלכלה כולה, קרי, היצע כסף מבוסס חוב, שהוא תולדה מבנית של השיטה המוניטארית הקיימת. גם הפיתרון המוצע שהוא כסף ריבוני בר-קיימא, מועלה כאן באתר זה במאמרים, סרטוני וידאו, סרטים ומחקרים של טובי הכלכלנים והפעילים המוניטאריים. חשוב גם ליידע את החברים לגבי ספרו פורץ הדרך של בעז הירש 'יוצרים כלכלה חדשה' שבה הוא מעלה בצורה ברורה ונגישה לכל את הנושא. זהו הנושא הקובע את עתידנו הכלכלי מכל הבחינות וכל להטוטי הפוליטיקאים ובורותה של התקשרות, או הדיסאינפורמציה הניתחת עלינו מהם, לא יעלו ולא יורידו ביחס לאמת, כפי שגם משתקפת ממאמר זה.

      מחק
    8. ל 18:14

      לא הבנתי איפה טעיתי,הרי ברגע שמדפיסים כסף גם אם הוא לא מחוב אוטומטית אתה לוקח מאלה שיש להם כבר כסף זה סוציאליזם.(מדפיסים כסף אז הכסף הנוכחי שווה פחות)
      אולי אתה יכול לפרט מהיכן נובע כעסך.

      זה נחמד מאוד לתרום לעניים אבל זה אפשרות רק.

      מחק
    9. הדפסת כסף איננה יוצרת אינפלציה בהכרח, אינפלציה נוצרת כאשר יש יותר כסף יחסית למוצרים. למשל הדיור עלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות אך לא כך לגבי מוצרים אחרים (כי יותר כסף זרם לדיור ע"י משכנתאות). כל עוד הכסף המודפס החדש מנותב בחכמה לאפיקים שונים ובעיקר יצרניים אין שום סיבה לאינפלציה. אפשר לשמור על אינפלציה סביב ה 0%.

      מחק
  2. משברים כלכליים היו תמיד (מאז קום המדינה), מה קרה פתאום שכל האשמה היא על השיטה המוניטרית הקיימת?

    למרות שלכולם קשה כלכלית ולמרות שכסף מעניין את כולם אני לא רואה איך בדיוק השינוי יבוא על ידי העלאת המודעות לשינוי מוניטרי, זה לא קל להבנה בכלל, מדוע לא לדרוש ביטול מוחלט של הריביות דבר שיובן לכולם ברגע אחד?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין שום בעיה אם גופים פרטיים רוצים ומסכימים להלוות זה לזה כספים עם ריבית. הבעיה היא בשיטה בה כל הכסף מיוצר בצורת חובות עם ריבית כאשר לאזרח לא ניתנת אלטרנטיבה אחרת אם וכאשר הוא מעוניין לקבל כסף חדש.

      מחק
    2. רק מהפכה מחשבתית ובחוקי המשפט והכלכלה יביאו לשינוי.
      מה בדיוק יהיה מובן לאנשים כאשר נדרוש לבטל את הריבית? הוא יחשבו בעצמם, הי רגע איך אני ארוויח על חסכונותי? למה שמישהו ילווה כסף? וכו וכו. כל עוד החשיבה היא בחוקי המשחק הישן ללא הבנה של שורש הבעיות וכיצד כסף ללא ריבית, שמיטת חובות וחלוקת קרקעות יכולים לפתור בעיות אלו ומדוע הם לא פתרונות "סוציאליסטים"/"קומוניסטים" לא יהיה ניתן לעשות שום שינוי

      מחק
    3. שלום ערן

      תשובתך אינה ברורה לי כלל, (לשאלתי הראשנה כלל לא התייחסת), מדוע לא לדרוש ביטול מוחלט של הריביות ע"י הבנקים?

      ברגע שאין ריביות כאלו לא יהיה אינטרס לבנקים להלוות גם אם ירצו לייצר כסף בצורת חובות

      הריבית היחידה שתותר תיהיה רק בין אזרחים

      מחק
    4. בשיטה הקיימת ברגע שבנקים יפסיקו להלוות לא יווצר כסף חדש. המשמעות היא שהמשק יצלול לתוך משבר תוך זמן קצר עם כל הסבל הכרוך בכך לאוכלוסיה. זאת לא המטרה.

      מחק
    5. ערן, יתכן, אך עדיין אתה תמיד אמרת שעדיף משבר קטן ולא מגה משבר ובכלל האם לטווח הארוך ביטול הריביות זה פיתרון טוב

      מחק
    6. הדר:

      הרי אתה כבר "אחרי" המהפכה המחשבתית.
      כולנו, הנחותים, צריכים לשאוף לרמתך הנשגבת, ולתשובות האולטימטיביות שלך לבעיות החיים.
      הרי דעתך שלך היא המתקדמת. דעתם של המתנגדים ברור שלא.
      אל תבזבז חלילה את זמנך היקר והחשוב על מנת לתת טיעון ענייני כלשהו למה אתה ושאר הגאונים כאן רוצים לכלוא את שאר החברה בכלא חוקיכם הנאורים (רק המדינה תייצר כסף.כן). רק נימת דבריך הכה עליונה ויודעת-כל מספיקה.
      הבעייה אתך היא אותה בעייה של כל "מתנגד" ומתחסד בהיסטוריה האנושית. סגידה לעצמו ואפס הבנה אמיתית של העולם.

      מחק
    7. היי אנונימי (שעונה להדר),
      שאלה:
      חוץ מסופרלטיבים שאמורים להשפיל את הדר (אגב, זו היא ולא הוא) - מה בדיוק אמרת? אני תוהה אם אתה מהטוקבקיסטים שמשלמים להם כדי להשמיץ את כל מי שמנסה להביע דעה עניינית (כמו הדר). אולי תגיד רק כשיש לך משהו לתרום לדיון, כי אתה מוריד את מיפלס השיח כאן לרמה שמתחת לים המלח. וכשאין לך מה להגיד - "סייג לחוכמה - שתיקה", כמאמר חכמינו.

      מחק
    8. מה ששונה בבלוג הזה (בדרך כלל) מבלוגים אחרים זה שמתנהל כאן רב שיח מכבד. בואו נשמור על זה.

      בעניין הריבית - הטענה היא כי מרבית הכסף החדש שמיוצר אינו צריך להינתן כחוב נושא ריבית, אלא להיווצר על ידי המדינה ללא ריבית. הרציונל הוא שכסף שמיועד להלוואה שאיננה יצרנית, אין למקבל מאיפה להביא את הריבית (מעבר לקרן).

      כספים הניתנים כהלוואה להשקעות יצרניות, שיש בצידן סיכוי לרווח עתידי, יכולות להינתן בריבית. חלק מן הכספים הללו יהיו כסף חדש שנוצר ע"י המדינה וחלק יהיה כספים קיימים של אנשים שמוכנים באופן מודע להלוות את כספם, תמורת תשואה, לאחרים.

      המחשבה היא שבהפעלת הרפורמה המוניטרית, כמות הכסף במשק לא תשתנה, אלא אופן ההקצאה שלו ישתנה. כיום הבנקים יוצרים את הכסף והם מחליטים למי הם נותנים אותו. התוצאה היא שמספר קטן של אנשים מקבל את רוב הכסף.

      לאחר הרפורמה, כסף חדש ייוצר על ידי המדינה ויוקצה באופן שוויוני יותר. בצורה כזאת, אי השוויון יקטן ושכבות שלמות באוכלוסיה, שכיום כמעט ולא משתתפות בחיים הכלכליים של המדינה, יוכלו להשתלב.

      מחק
    9. אל האנונימי
      טיעונים עיניניים על ייצור כסף ע"י המדינה ניתנו כאן בשפע מאמרים ויש גם אזור בבלוג כאן שנקרא "ביהס לכלכלה אמיתית" שם הדברים מוסברים, ולכן אין צורך לחזור עליהם בכל תגובה.
      עד כמה שידוע לי עדיין לא הצליחו להעביר את "נימת הקול" דרך התגובות.
      מהו העולם האמיתי? חוקי הכלכלה המומצאים? שאנו צריכים לשחק במסגרתם אחרת ישימו אותנו בכלא?
      היכן בתגובתי כתבתי שאני בעד שרק המדינה תייצר כסף? או הזכרתי זאת?
      אכן הזכרתי חוקים נאורים ומתחסדים אחרים כגון איסור ריבית שמיטת חובות וחלוקת נחלות, לפחות אלו רעיונות של מתחסדים גדולים לפני כך שתפנה אליהם לגבי ההתחסדות שלהם.
      ואם כבר מדברים על ייצור כסף, להיפך אני דווקא בעד מטבעות חלופיים דיגיטלים וקהילתיים שיהיה חופש בייצור הכסף, האם גם זו התחסדות? אי מחוברות למציאות?

      ליפעת תודה אבל אני בכל זאת הוא.

      מחק
    10. יפעת
      "סייג לחוכמה שתיקה" הוא כמאמר חכמיך ולא חכמינו. אני לא איתך בקבוצה כלשהי, ואם את רוצה להישמע חכמה יותר, אל תירמזי שמשלמים לי כי זה בהחלט לא מחכים אותך (מי בדיוק יישלם לי בשביל להיות עוקצני כאן? כמאמר "חכמינו" - תחשבי קצת. אולי תחכימי.)
      כל מי שתומך בשוק חופשי מפסיק להגיב כאן בשלב מסויים. אם היה "דיון ענייני" כמו שיפעת בהתחסדותה בטוחה שיש, זה לא היה קורה. אין בכל הבלוג הזה פוסט אחד ויחיד שמאזכר את השם "פרידריך האייק". מה שכן, השמות העולמיים "בועז הירש" ובייחוד "דוד איש שלום" (שמאשר שאכן הירש הוא פורץ דרך עולמי, אז נרגעתי) חוזרים כאן ללא הפסק. כנראה שה"דיון הענייני" הגיע למסקנה ששוק חופשי הוא קישקוש ושרק מדפסות כסף שנמצאות בשליטת הממשלה וכפתור ווליום קסום עם חוברת הוראות ששולט על קצב ההדפסה הם הם התשובה לבעיות העולם מקדמת דנא. הרי זה ה"מהפך המחשבתי" שחברי הכת מטיפים לו באשרם שנקרא "בית הספר לכלכלה אמיתית" לכל דורש כאן בבלוג.

      מחק
    11. אנונימי

      בוא נעזוב את השמות ונתמקד במהות....

      למה אתה מתכוון כשאתה אומר שוק חופשי? משתמשים במונח הזה רבות אבל לא באמת יורדים לסוף משמעותו.

      מחק
    12. למה שלא תיקרא על האייק?
      מה אתה בעצם רוצה, את האייק דרך ציטוטים שלי?
      אם אתה חולק עליו - תגיד בדיוק במה. תבאר ותסביר. תתמודד מולו ותכתוב על זה, ואל תנקוט בתכסיסים של ויכוח "מנומס ותרבותי" מול קורא אנונימי כדי לרכוש אהדה בזול מייתר חברי הכת בפורום. לדידי, להוכיח שהאייק "טעה" או לחלופין שאתה בעצם "ממשיך דרכו" הבלתי מובן זה דבר שאין ביכולתך לעשות.
      אגב, אין לי ביקורת עליך אישית, אתה עושה רושם של אדם כן ונבון שמאמין בצדקתו. אבל הדרך לגיהנום, אתה יודע...

      מחק
    13. אנונימי

      האייק וחבריו מהאסכולה האוסטרית שגו באופן בסיסי בהבנתם את הכלכלה המודרנית. כמה דוגמאות:

      1. הם תמכו ב"בנקאות חופשית" - כזו שאין עליה רגולציה (משום שהם שנאו כל התערבות מלמעלה). לטענתם, ברגע שלא תהיה כל רגולציה על הבנקים, הם יפעלו בצורה הנכונה ביותר. לתת לבנקים יותר חופש ממה שיש להם עכשיו??? הפוך, גוטה, הפוך.

      2. אנשי האסכולה האוסטרית לא הבינו את אופיו של הכסף. חלקם (נכון, לא כולם. האייק באופן ספציפי לא התייחס לכך באופן מפורש - אני לפחות לא מצאתי. אשמח אם תאיר את עיני) תפסו את הכסף כסחורה וביקשו להצמידו לזהב. מה הקשר בין מחצב טבעי לבין כסף שהוא משאב חברתי.

      3. האייק ייחס את התמשכות השפל הגדול בשנות ה-30 לניהול לא נכון של ייצור הכסף ע"י הממשלה" וטען כי "זה לא הקפיטליזם אלא ההתערבות הממשלתית שאחראית למשבר (השפל הגדול). מתוך מאמרו Denationalisation of Money עמ' 97 ו-127. בעיני זו שטות גמורה. ההתערבות הממשלתית של רוזוולט סייעה לקצר את המשבר ולא להאריך אותו.

      4. באותו מקום הוא גם טען כי הקמתו של גוש האירו "יגביר את הטעות המוניטרית ויגדיל את המונופול הממשלתי על ייצור הכסף". איפה הוא חי? אנחנו יודעים היטב כי לא הממשלות הם בעלות המונופול על ייצור הכסף, אלא הבנקים המסחריים. מראה מקום - אותו ספר עמוד 19-20.

      5. ולעניין עקרוני, לודוויג פון מיזס כתב בספרו "התאוריה על כסף ואשראי" (1912) כי "הוכחתה של תאוריה נמצאת בתוך ההגיון הפנימי שלה". (עמ' 82). זה אולי נכון למתמטיקה, אך לא לכלכלה וחברה (במקום שאנשים חיים בו). האסכולה האוסטרית כולה סולדת מן ה"מדעיות" של תחום הכלכלה (ואני מסכים איתם בזה), אך מכאן ועד להגיד כי תאוריה היא נכונה בגלל שיש לה הגיון פנימי המרחק רב.

      6. השנאה התהומית של האייק וחבריו להתערבות ממשלתית, העבירה אותם על דעתם וגרמה להם לא להבין כיצד כסף נוצר. השאיפה שלהם לחזק את ה"בנקאות החופשית" ולהסיר כל רגולציה מן הבנקים מעידה על כך.

      7. אני באופן אישי מעדיף את עמדתו של הכלכלן הגרמני גיאורג פרידריך קנאפ (מתנגדו הגדול של פון מיזס) שאמר במבוא לספרו "State theory of money" כי "אני דוחה את הרעיון לדון בטבעו של הכסף במנותק מרעיון המדינה לא רק כלא עדכני אלא אף כבלתי מתקבל על הדעת".

      מחק
    14. ל - אנונימי27 בפברואר 2015 בשעה 13:06:

      בהגדרה: שוק חופשי=שוק עבדים! שוק חופשי=רודנות! שוק חופשי=הפקרות!
      יש לך כאן 3 הגדרות חופפות של "שוק חופשי".

      מה ימנע מהעשיר העסקה בתנאי עוני מחפירים, ומניעת עבודה מאחרים?
      מה ימנע מהעשיר לצבור כוח פיזי ולהתחמש בצבא פרטי, להעסיק את בריוני עולם הפשע וצבא רובוטים אומרי הן, לשחד פוליטקאים ולשלוט מבלי להראות?
      מה ימנע ממנו לדכא כל גילוי של התנגדות, התמרדות כנגד השיטה, גילוי של רוח חופשית?

      שוק חופשי הוא מכבסת מילים לרודנות! אין דבר כזה שוק חופשי.
      שוק חופשי הוא מונח מניפולטיבי שהומצא ע"י רודני הכלכלה.

      יש להבחין בין שוק צודק לבין שוק לא צודק.
      שוק צודק הוא שוק שאין בו עניים . שוק לא-צודק הוא שוק שיש בו עניים.
      שוק חופשי הוא בהגדרתו שוק לא צודק. הוא מחייב שיתקיימו עניים ומוות מרעב וחוסר כל.
      שימוש בכוח איננו צודק או לא-צודק.
      אופי השימוש בכוח תלוי במטרתו. אם היא צודקת, אז הוא צודק וההפך נכון.
      גם אי-שימוש בכוח איננו צודק או לא-צודק. הוא תלוי במטרתו.

      חסידי השוק החופשי השוטים מנסים להחדיר להכרה במודע או שלא במודע שקיימת זהות בין אי-שימוש בכוח לבין צדק. אלא שזהות כזו איננה קיימת.
      מה שקיים הוא ההקשר והערכים. הם שקובעים האם שימוש בכוח או אי שימוש בו הוא צודק או שאיננו צודק.
      כאמור כלכלה חופשית איננה באפשר אלא בחברת עבדים ואדונים.
      כלכלה צודקת היא כלכלה לטובת כולם מתוך הקפדה על שמירה על חרות הפרט בלא לאפשר התעלמות מה"זכות לקיום מינימלי בכבוד של כל אדם" או ניצול של חולשתו. על הפרטים ניתן להתווכח.



      מחק
    15. בעז,

      יש לך כמה טעויות בסיסיות בהבנה של החברה האוסטרים (וממשיכי דרכם) ואני אנסה לפרט. הרעיון הבסיסי שלהם הוא שכנוע (חוזה) במקום כפייה (חוק). כלומר, אם הרעיונות שלך כ"כ טובים תשכנע אנשים להצטרף אליך במקום לאיים עליהם בקנס, כלא או כל סוג אחר של אלימות

      1. בנקאות חופשית - הם אכן תמכו בבנקאות חופשית. היום אין לך בנקאות חופשית, אלא תאגידים שמשתמשים בממשלה כדי למנוע תחרות ולשמור על מונופול (יצירת כסף). הנה הוכחה: נסה לפתוח בנק חדש. בנק הוא רווחי, אין ויכוח. משנות ה80 לא נפתח בנק חדש וגם הבנק ה"חברתי" נכשל. הנה הוכחה II: נסה ליצר לפגוע במנופול הבנקים ליצור כסף, וליצר כסף. כנראה שתמצא את עצמך נעול בחדר.

      בסיס הרעיון של בנקאות חופשית הוא שכל אחד יכול לפתוח בנק ולהדפיס את הכסף שלו. אתה יכול לבחור אם להשתמש בבנק א, בנק ב, לפתוח בנק משלך או לשמור כסף בבלטה. גם הממשלה יכולה לפתוח בנק ולהדפיס כסף, אבל אתה לא חייב להשתמש בו.

      אם חבורת אנשים רוצה כסף (כולל הממשלה). הם מיצרים מוצר או שרות בעל ערך ומנסים למצוא לקוחות.

      2. שפל גדול. אני מזמין אותך לקרוא את הכתבה ב Wall Street Journal המצטט חוקרים מאוניברסיטת UCLA (לא בדיוק מקורות נישה). הכותרת היא:
      How Government Prolonged the Depression. או איך הממשלה הפדרלית האריכה את המשבר (זה די דומה למה שקרה ב 2009 ומה שקורה היום אצלנו)

      ד"א אני מבין מה זה משאב טבעי ולמה כסף יכול להיות צמוד אליו. אבל מה זה "משאב חברתי"?

      מחק
    16. שחרורון

      תודה על המאמר מה WSJ. מעניין, אם כי במרכז הניתוח שלהם ניצב שוק העבודה ומספר השעות הממוצע שעבדו האזרחים. ברור כי במשבר כזה שבשיאו היתה אבטלה של מעל 25% יעבדו פחות. אני מעריך כי לולא הצעדים שנקט רוזוולט היו עובדים עוד פחות. לצד זה, הוא הקים את "הביטוח הלאומי", שאיפשר גם למי שלא עבד להתקיים. בסופו של דבר זו המטרה, לא?

      לו רוזוולט היה מאמץ את תוכנית שיקגו, שעמדה לנגד עיניו באותן שנים, ייתכן מאד שהמשבר היה מתקצר. אני בהחלט חושב כי רוזוולט טעה שלא פנה לכיוון רפורמה מוניטרית (תכנית שיקגו) ובמקום זה הפעיל צעדים פיסקליים.

      האם חוזה, שנחתם בין צדדים איננו מחייב כמו חוק? אני מבין שאתה מכוון למרכיב ההסכמה. אני חושב כי בחברה גדולה (של מליוני אנשים) הסכמה איננה מספיקה ונדרשת מערכת חוקים שתאפשר קיום משותף. אני מבין שבעיניך זו אלימות. בעיני זו הדרך לקיום משותף. נדמה לי שכבר היינו בדיון הזה.

      בנקאות חופשית - גם כאן איני חושב כי הרעיון שכל אחד יוכל ליצור כסף משרת את החברה בצורה טובה. כמובן שהקשיים שמערימים בארץ על הקמת בנק (נדמה לי שהבנק הבינלאומי הוא האחרון שהוקם בראשית שנות ה-70) הם בלתי סבירים בעליל.

      משאבים חברתיים - הם בדיוק הדברים שאתה כל כך מתנגד להם. אותם דברים שמאפשרים לחברה להתקיים במשותף באופן מוסדר כמו חוקים, אמצעי בטחון והגנה על האזרחים וגם כסף.

      מחק
    17. בעז,

      על זה בדיוק המחקר של UCLA. הם מראים שההתערבות הממשלתית גרמה למשבר להמשך (בדיוק כמו משבר הנדלן בארה"ב ובארץ). לולא רזוולט המשבר היה נגמר מהר יותר וגורם פחות נזק ולא היה צורך ב"ביטוח לאומי". יתרה מכך, יש מחקר אחר שמראה קשר ישיר בין ה"ביטוח הלאומי" האמריקאי להנצחת העוני.

      בנוגע לאכיפת חוזים. יש אינספור דוגמאות לחוזים שעובדים מצויין ללא צורך בחוקים. דוגמא טובה היא eBay וPaypal. הרי אף אחד לא ישלח שוטר לסיני שממנו קנית את המוצר. אבל איכשהו זה עובד מצויין.

      שורש הבעיה היא בליקחת בעלות על המוסר. בשם ה"חברה", "טובת הכלל" ושאר תירוצים אנשים מרגישים שהם יכולים לכפות את רצונם על אנשים אחרים ולגזול את רכושם. הנקודה היא שלא אני, לא אתה ולא אף אחד אחר יודעים מה "טוב לכולם".

      אתה חושב שמשאב חברתי זה בטחון וכסף. מישהו אחר חושב שמה שחשבו זה מזון ומוצרי יודיקה. לשניכם יש סיבות הגיוניות לחלוטין שאתם מאמינים בהם בלב שלם. הבעיה היא שאתם לא מעונינים לשכנע אנשים אחרים. אתם חושבים שצריך שיהיה גורם מרכזי שיכפה את הרצון שלכם על כל השאר. אחרי הכל, מה יקרה אם אנשים לא ישתכנעו?

      מחק
    18. "שלא אני, לא אתה ולא אף אחד אחר יודעים מה "טוב לכולם". "

      דווקא יודעים טוב מאוד! אבל ישנם מתחכמים שרוצים שנחשוב שלא יודעים, שנרגיש מבולבלים, שנרגיש בספק.
      ציטוט ממי שחושב שיודע (הדר):
      "שמישהו אחר פה הוא בעל הרצון לקחת מאחרים, גנב,עושק וחוטא בעבדות ולכן הגונב מגנב פטור והדרישה לקחת ממי שיש לו ולתת למי שאין לו היא צודקת."

      הגורל שידוע כמורה הגדול מכולם, כשכלו כל הקיצים וההתגרות ברחמיו עברה כל גבול שולח את המתחכמים החצופים לבית ספר מיוחד שנקרא איגלו, קוטב צפוני וחיי אסקימוסים שילמדו שם כיצד יודעים "מה טוב לכולם". לאחר שהוכיחו יכולת לימוד והשרדות מרשימים הם מוחזרים לחיים נורמליים ונבחנים על ידיעותיהם ולקחיהם ואם נכשלים חוזרים שוב על אותה כיתה או אף יורדים כיתה.

      מחק
    19. בעז
      יפה. תודה על יציאתך מעמדת ההסוואה ותקיפתך הגלוייה את האייק.
      אני לא מסכים עם אף נקודה מדבריך, אבל אני מכבד את דעתך.
      אציין שקביעת קצב ייצור הכסף בהכרח מעוותת את מחירי הנכסים. לעולם לא יהיו בידך האמצעים והידע איך להימנע מעיוות השוק.
      לשאר קוראי הבלוג שתומכים בדעתו של בעז, אני ממליץ להיות "פרקליטיו של השטן" ולנסות לעקוב אחרי משנתו של האייק ולהבין את דבריו לעומק, בייחוד לנוכח הביקורת של בעז. להבין למה העובדה שיש מונופול על ייצור הכסף היא היא מקור הבעיות, ולא משנה מטעמו של מי המונופול.

      מחק
    20. לאנונימי27 בפברואר 2015 בשעה 13:06

      אין כאן גם פוסט אחד ויחיד שמאזכר את קרל מרקס (אפי' שפרידריך האייק לא ברמה שלו בשום תחום, כלומר אם כבר אז הקדימות היא למרקס) ובכל זאת מאשמים את כל המבקרים את הקפיטליזם החזירי כאן, שהם חוטאים בעוון הנורא שנקרא קומוניזם. עכשיו הגיע האשמה החדשה והיא שלא לומדים את ההוגים הנאו ליברלים ? כמו חוקת חירות של האייק ??
      אז לא, הדור שלנו דיי מפוכח ורואה כבר את כישלונו של שניהם - קפיטליזם וקומוניזם.
      כלומר הדמגוגיה הזולה להאשים את הדור שלנו בחטאים כמו חטא הקומוניזם, או החטא החדשה שלא לומדים את ההגות הקפיטליסטית ?! לא פועל היום !!
      כי כל הדור של היום ינקו את ההגות הקפיטליסטית ישר מהשדים. יותר נכון לומר שהדור של היום לא שמע בכלל הגות אחרת (עד לפני המחאה החברתית ב2011 לא היה להשיג את הקפיטל של קרל מרקס רק במוזאונים ובהוצאה של ימי תרח ובעברית קשה שהדור היום לא מכיר).
      שלא נצא עם סתם אשמות הדדיות ועם דמגוגיות זולות, כדאי באמת לסכם בקצרה את הכישלון הקומוניסטית ואת הכישלון הקפיטליסטית, מהזווית ההגותית כמובן, ולא מהזווית הכלכלית שהעובדות כבר מדברות מעצמן.
      הקומוניזם חושבת שאפשרי להקים ישות אנושית שכל פרטיה יסגדו לו. הם פיספסו את המציאות האנושית שכל פרט הוא מלך\בן חורין. ואם אין ישויות אנושיות, אז יש פרטים שמדברים בשמה, כלומר יש פרטים שהם השלטנים על שאר הפרטים, ולכן לא פלא שכל פרט לא ניסה להצמיח את הישות הדמיונית = קומוניזם ולכן הקומוניזם נפל, כי אי אפשר לשלול את חירותו של האדם, ואי אפשר להקים ישויות דמיוניות שכל הפרטים יסגדו לו אפי' שהישות תביא לכל פרט את האושר המיוחל, הוא לעולם לא ירצה להיות עבד, אף אחד לא רוצה להיות איזה בורג באיזה מכונה חברתית, אף אחד לא רוצה להיות רובוט להשמין את המכונה הדמיונית הזו.
      האדם במהותו הוא בן חורין = אחד = שמע ישראל השם אלוהינו (הישות שלנו כביכול, מול כל ישות חברתית דמיונית) השם אחד = הפרט + שרידות אישית לדורי דורות, והדגל שלנו - מול כל דגל לאומי דמיוני או גזעני דמיוני, הוא ברית מילה = אבר ההולדה = שרידות אישית לנצח. שבני אנוש יפסיקו להקים ישויות דמיוניות, אז באמת יבוטל ברית המילה. ברית המילה היא אקט שההורים אומרים לילד: אנחנו הולדנו אותך לחופש וחירות, ולא לשום מולך\ישות דמיונית. ולכן היהודי בכל הדורות לא היה לאומני והוא היה מלוחמי החופש הגדולים, אם זה קרל מרקס מצד הקומוניזם או מילטון פרידמן מצד הקפיטליזם.
      האירוניה היא שהם ידעו להילחם בעבדות ולמען החירות, אבל לא הצליחו להביא פתרון. קרל מרקס כנ"ל הקומוניזם (אם כי שהוא בעצמו לא חלם שככה יפרשו אותו, כלומר הוא לא היה קומוניסט כפי שהקומוניזם התפתחה), ומילטון פרידמן עם שלילת הטבע מכל בני אנוש אפי את הירושה הטבעית מההורים הוא רצה לבטל.

      נעבור לקפיטליזם:

      הקפיטל אומר בעצם ככה.
      תשלול מכל נולד את הטבע, (אייך ? על ידי משטר הרי בלי משטר אייך תשלול ? אז הוא כן צריך משטר\ישות דמיונית) אפי' את הירושה.
      המשטר ישקיע בילדים\ברובוטים, כלומר יעצב אותם עם חינוך ולימוד כרובוט צמיחה. וכמובן בחוץ יש שוק חופשי, ככה כל רובוט ישחק במשחק הזה בכפיה (הרי אין לו ברירה הוא צריך אוויר לנשום ומים לשתות ואוכל וגג על הראש לישון בו בלילה).
      ואז מבטיחים לנו החכמולוגים הנאו ליברלים שהיד הנעלמת תדאג שכל רובוט יהיה מאושר.

      המשך יבוא מיד

      מחק
    21. איפה הכשל של הקפיטל ?

      1, הוא חייב לשלול מכל בן אנוש את הטבע מראש (כפי שאתה מרמז לעיל) אחרת מי יעבוד לצמיחה הדמיונית ? ולכן הוא יותר גרוע מהקומוניסט שלפחות את הבסיס הוא נתן לכולם, מנגד לפרידריך האייק והגננת של ביבי (ושל נערי האוצר כמו אבי שמחון) הגברת תאצ'ר, טוענים שמצדם ימותו כל העניים תחת הגשר.
      ולמה חושב פרידריך האייק שהעניים ימותו בשקט תחת הגשר ? הוא חושב שהמוסר והערכים של בני אנוש הם סטטיים מהמסורת. כלומר הוא סומך על המסורת שאומרת לא תרצח ולא תגנוב ויש לכל אדם זכות לקניין, ולכן הוא דורש מהעניים למות בשקט תחת הגשר. ובאמת החבריה שמתגייסים בהמוניהם לדאעש, פשוט לא רוצים למות בשקט ויוצאים לצייד כמו הלקטים\ציידים של פעם (זאת גם מסורת אנושית, ועוד עם זכות קדימה למסורת המאוחרת), ולא מכירים בקניינים ולא בלא תרצח ולא בלא תגנוב ולא בשום מוסר וערך של המסורת המאוחרת.

      2, פשוט אין יד נעלמת. דווקא יש חוק התכנסות ההון אצל יחידים כמו אצל יוסף ופרעה במצרים.
      כלומר כל זמן שאליל הכסף שולט בבני אנוש (אין לך אפי' מים בלי כסף הרי אסור לך לאגור מים על פי החוק), הכסף (ההון = העמל האנושי) מתכנסת אצל יחידים עד המלחמה הבאה שבני אנוש נהפכים לציידים\לקטים.

      לסיכום:

      אין הבדל בין קומוניזם לקפיטליזם מבחינת העבדות האדם למשהו דמיוני כמו ישות.
      הנה מדינת ישראל תוכיח שהיא רודפת עד חורמה את החרדי והערבי שלא מסכימים לשתי מפרנסים למשפחה. היא רודפת כל זוג חילוני שלא הצליח בעיצוב הרובוטי להיות איש הייטק = התמחות עכשווית. כלומר, עיצבו אותם ונתנו להם הכשרה מקצועית, אבל מה לעשות שהעיצוב של אתמול (נגיד כול בני ישראל עורכי דינים) לא רלוונטי היום, כי היום צריך את כל בני ישראל כאנשי הייטק.
      ומה עוד, יכתיבו להם כמה להוליד, למשל על פי אבי שמחון אסור למשפחה להוליד יותר מ1,6 ילדים.
      ששואלים את אבי שמחון, הוא עונה דיי בפשטות: מה לעשות ? יש ברירה טבעית !!
      אני מסכים עמו שיש ברירה טבעית והיא דאעש והנאצים הציידים והלקטים שלא מכירים במסורת, (חלומו הוורוד של פרידריך האייק) רק להפך, מכירים במסורת של תרום המבול לפני שבני אנוש המציאו את הלא תרצח והלא תגנוב ואת הקניינים ואת הירושה.
      כלומר אם אתה רוצה ברירה טבעית ?! זה מה שאתה תקבל !!

      מחק
  3. טוב, עם הבחנה כזאת אומללה, אני לא רואה סיכוי לשינוי.
    בעיית אשראי נוצרת:
    - כאשר הגידול בתוצר קטן מהגידול באוכלוסייה. זאת בשל דילול משאבי טבע והעלייה בעלות כרייתם, קושי הולך וגדל ביצור מזון = יוקר מחייה.
    - חלוקה לא צודקת של התוצר הלאומי לבית אב. כשאדם אחד מרוויח 1.7 -מיליון שקל בחודש ואחר מרוויח רק 3.4 -אלף שקל לחודש או מחטט בפחי זבל. מה עושה מושחת (שכר כזה הוא בד"כ תגמול לשחיתות מערכתית או עסקית – יד רוחצת יד) כזה עם כול כך הרבה כסף? – הוא קובר אותו בבנק או משקיע באבנים = נדל"ן. כלומר- הכסף עומד ולמעשה יוצא מהמחזור. למה שהוא יקבל כול כך הרבה כשתושבים אחרים בארגון "שווה הזכויות" = "המדינה הדמוקרטית" מצמצמים במזון? בארגון כזה או באגודה כזאת להרבה לא שווה להיות חבר.
    - כל מנהיג שאומר – שבעיית יוקר הדיור היא בעיה של היצע וביקוש הוא שקרן או טיפש. כל מנהיג שלא מציע מנוע צמיחה או יותר נכון להגיד מנוע מקיים (כי מנוע צמיחה של משכנתאות הוא לא באמת צמיחה ולא באמת מקיים – הוא התחייבות לתוצר עתידי שעדיין לא נוצר) חלופי למנוע "הצמיחה" הנדל"ני – הוא מאחז עיניים או טיפש.

    מסתבר... שהילדסהיים הוא - עוד מאותו דבר.
    שיהיה לכם ב-ה-צ-ל-ח-ה
    ברברנים אינסופיים ומטופשים

    השבמחק
    תשובות
    1. בעית אשראי נוצרת שיש יותר מידי חובות.
      היא מוחרפת כאשר הגידול בתוצר קטן מהגידול באוכלוסיה.

      תציע פיתרון, ולא מנועי צמיחה זה פתרון לטווח קצר.
      מנועי צמיחה מעביר חובות למדינות אחרות ואז מתי שהוא הן מתאוששות ,מפתחות מנועי צמיחה ומעבירות את החובות בחזרה אלינו.

      מחק
  4. חברה,
    למי שלא קלט את המצב אז אני אסביר את זה בפשטות.
    בני אדם, בזמני לחץ, מתנהגים בדפוסים די קבועים.
    מכאן בועת הנדל"ן לא תקטן בזכות הממשלה אשר תעשה הכל כדי שההצגה תימשך - מתוך פחד של איבוד השליטה.

    לשמחתי - המציאות לא עובדת לפי מה שרוצים אלא לפי מה שאפשר - ולא ניתן לתדלק את הבועה הזאת לנצח.

    לגבי הקלה כמותית - כשיחלו לעשות זאת בישראל השקל לא יהיה שווה הרבה - וזה בדיוק כמו לקחת מאנשים כסף מהכיס, וכשזה יקרה והשקל ימשיך לאבד מערכו אנשים יחרימו את השקל! כלומר האנשים ימירו את החסכונות שלהם לדולרים ואל מחוץ לבנקים - וזו סכנה לבנקים!

    איך שלא מסתכלים על זה - זה לא יגמר טוב.
    הנסיון ליצור עודף דירות - לא יוריד את המחירים יותר מ 10% כי היזם לא יבנה בלי מכירה מוקדמת - צוואר הבקבוק יעבור אל העם שלא יכול לרכוש במחירי בועה.

    אבל מספרים לנו סיפורי סבתא - והבעיה היא שכולם מספרים את אותו הסיפור - כך שזה נשמע אמין...

    בבחירות הקרובות אין שום דבר חדש - לכן יאשימו שוב את העם שבחר "לא נכון" כאשר אין הבדל בין מועמד אחד לשני - כי כולם נותנים את אותו הפיתרון.







    השבמחק
    תשובות
    1. אמיר - תמיד נהנה לקרוא את התגובות שלך. מי אתה? צא לחזית!

      מחק
    2. ל 10:40,
      וואו.. תודה על הקומפלימנט!

      לגבי "החזית", אני יכול לתת לך כאן מאמר רק על הנושא הזה - אבל בשתי מילים:
      מלחמה זו תורה שלמה, לא תמיד נכון להתמודד חזיתית - דוויד וגולייט סטייל.
      (במיוחד אם העם עדיין לא מבין מי הוא האוייב - בשונה מסיפורי התנ"ך )

      אני מאוד מעריך ומכבד את ערן: אבל הבעיה היא שלוקח זמן לאנשים להבין על מה הוא מדבר.

      אני רוצה שיהיה ברור שערן עובד כמו משוגע להביא את הנתונים ואין לי שום טענות אליו!!!! מה שכן, הרבה אנשים תקועים עם הראש בתוך כספת נעולה - כזאת שיכולה לאתגר את הודיני, וזו ממש בעיה.


      אני בודק רעיון שיכול לעבוד יפה, אבל אני עדיין לא מבטיח כלום.

      יום טוב,
      אמיר

      .

      מחק
  5. AmirM פה מעלי - נעץ את המסמר היטב. בוקר טוב!

    השבמחק
  6. צריך לשחרר דירות שנמצאות בידי משקיעים לטובת זוגות צעירים, איך?
    לפעול להקטנת התשואה על ההשקעה הספקולטיבית הזו, למשל:
    מס מוגדל על רווחים משכירות.
    2. אכיפת חוק נגד פיצולי דירות.
    קנסות כבדים למשא ירי דירות ריקות ועוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אנונימי 08:57,
      אתה מציע אכיפת חוק נגד פיצולי דירות. אבל למטבע הזה יש גם צד הפוך. למה שלא ייאכף חוק האוסר על קבלנים - בעידודן המאסיווי של הרשויות המקומיות - לבנות רק דירות ענק מרובות חדרים ומדושנות ארנונה? אנשים מזדקנים, מתאלמנים, הילדים עוזבים את הבית, והם מפוטרים מעבודתם. למה שלא יפצלו בית גדול וישכירו את חלקו וכך לא ייפלו לקטגוריה של נזקקים? תחשוב על זה.

      מחק
  7. אפשר אסמכתא ונתונים ?
    איך הגעת למסקנה שה נ דל ן הוא קטר הצמיחה במשק?
    המדינה מכניסה ממיסי נדלן בסך הכל כמה מיליארדים יותר מאשר ב2008. מדובר נניח בין 5-10 מיליארד שקל תוספת בהגזמה. אז מה כל הסיפור כאן אני לא מבין.. זאת התוספת המשמעותית שגורמת לצמיחה? הכנסות ממיסים אחרים מסתכמים במאות מיליארדים.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. ההכנסות הישירות ממסי נדלן אינן ההכנסות היחידות של המדינה מנדלן. סביב הנדלן יש תעשיה אדירה של קבלנים מכל סוג כמעט שאתה יכול לחשוב עליהם, אספקה, יצור, הובלה, עורכי דין, מתווכים, פועלים ועוד. ההכנסות ממיסים עקיפים הן אדירות וגדולות בהרבה מ7 מיליארד ש"ח.
      2. הנושא אפילו היותר קריטי היא כמות הכסף החדש שמכניס הנדלן למשק כתוצאה מלקיחת משכנתאות. רק ב2013 לבדה הוזרמו למשק 51 מיליארד ש"ח של משכנתאות. זה סכום עצום. תוסיף לכך את ההלוואות מסביב של כל התעשיה - אתה תגיע לסכומים משמעותיים.
      (ראה את הגרף של התפלגות האשראי במשק שצירפתי למאמר)

      מחק
  8. הכסף שצריך להסתובב במשק תוסס וקראטיבי קבור בקירות אותם בתים שנבנו לפני חמישים שנה.
    כדי להוציא אותו משם חייבים להפוך את דירות יד 2 להשקעה לא כדאית למשקיעים ואת זה אפשר לעשות רק ע''י מיסוי.

    השבמחק
  9. קשר שתיקה ממוסד26 בפברואר 2015 בשעה 16:58

    הדבר המענין הוא שמבקר המדינה לא העלה אפילו ברמז את בעיית יצירת כסף מחוב כמקור לבעית יוקר המחייה והמחסור בדיור זול. כאילו שאין לו כל מושג על הקשר בין מחירי הדירות לבין שיטת ייצור הכסף.
    השיטה המוניטרית מחייבת ייצירת מחזור חובות הולך וגדל.
    מכאן המסקנות:
    1. לא תיתכן הורדה של מחירי הדירות אלא בתנאי שסך כל היצור של דירות יגדיל את האשראי בקצב השנתי הנדרש. זה מחייב שילוש של מספר הדירות שיבנו בשנה תוך הורדת מחירן ב 30%. לאחר כ 10-15 שנים השוק יגיע לרוויה ומשבר מימון חוב האשראי שגדל בריבית דריבית יתעורר מחדש.
    ניתן למנוע זאת ע"י הורדת הריבית לשעור אפסי למשל 0.1%, אבל זה מחייב שהריבית על המשכנתאות תרד לאותו שיעור אחרת הלווים יקלעו למשבר אי יכולת להחזיר את המשנתאות. הריבית הנהוגה כיום 8%-9% היא שוד לאור היום.
    2. הורדת מחירי הדירות בשליש תגרום לכך שבעלי הדירות שכבר נקנו יצטרכו להחזיר משכנתא שגבוהה משווי דירותיהם - כלומר, אם יקלעו לחובות והבנק ישעבד את דירותיהם יתברר לו שנוצרים אצלו חובות שאין להם כיסוי מכל מקור שהוא.
    3. הורדה של 30% לא תעזור בשום פנים ואופן לחציון שמשתכר כ 5500 שכל שכרו משמש לצריכה שוטפת.
    4. קניית דירות להשקעה יוצרת מחסור ממשי בדירות ומעלה את מחיריהן.

    בקיצור: הנגיד התעלם מכל 4 הנקודות המהותיות מלבד בעיית ההיצע שיש להגדילו.
    העמדת פנים או חוסר הבנה בכלכלה? מאחר שYNET מצנזר תגובות שעינינן 4 הנקודות האלה, לא נותר אלא להבין שיש כאן קשר שתיקה ממוסד בין כל הגורמים שנועד להסתיר מהציבור שלא ניתן להוריד את מחירי הדירות.

    השבמחק
    תשובות
    1. קשר השתיקה אתה טוען ואני מצטט: "כאילו שאין לו כל מושג על הקשר בין מחירי הדירות לבין שיטת ייצור הכסף. " ובכן, כן באמת אין לו כל מושג על שיטת ייצור הכסף, כמו שגם לשר האוצר לפיד לא היה מושג ירוק, הסיבה שאין לא לפוליטיקאים ולא לציבור מושג היא שזורים חול בעינינו, יצרני הכסף הפרטיים - הבנקים - מממנים באופן כבד דרך התיקשורת המימסדית, דרך בתי הספר לכלכלה, ועוד את הולכת השולל והדיסאינפורמציה של מערכת הכסף. למזלנו קמות בעולם וגם בארץ תנועות לתיקון מוניטארי, קרי תיקון של מערכת הכסף, שבבסיסן שרק המדינה היא שתפיק את היצע הכסף הלאומי. העולם כיום כבר היה יכול להיות בעידן של שפע כלכלי לכל, מבחינת ההיתכנות של ייצור מוצרים ושירותים והסיבה שהשפע הזה דווקא מתרחק מאיתנו היא בגלל כסף מבוסס חוב פרי הבאושים של השיטה המונטארית הקיימת. ובכן בדבריי אלה ניסיתי לסכם את כל התורה כולה על רגל אחת. אבל מי שרוצה להבין יותר לעומק מוזמן כאן לבית הספר לכלכלה האמתית, שבו ערן היקר מביא לפנינו את המיטב שבמיטב של הסרטונים, הסרטים, ההרצאות והמחקרים המלמדים את נושא מערכת הכסף, הכשל הנורא שבו היא נמצאת והפיתרון הנכון המתבקש. גם ספרו של בעז הירש 'יוצרים כלכלה חדשה' מסביר באופן מפורט אך קל להבנה את הנושא המסובך הזה, בשפה נגישה לכל אדם. פשוט צריך לקרוא ולהבין. אז חברים יקרים, במקום להתלונן ולנסות להמציא את הגלגל מחדש, פשוט לימדו, לימוד הוא הבסיס לכל הבנה ולאחר מכן לתיקון. כל עוד גם הקוראים כאן, שכבר הגיעו למקום הנכון, עדיין נעדרי הבנה מהותית של שיטת הכסף הנוכחית והדרך לתיקונה, המצב באמת עדיין קשה. אם בארזים של קוראי הכלכלה האמתית נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר בדמותם של הפוליטיקאים והציבור הבורים ונבערים.
      השיטה המוניטרית מחייבת ייצירת מחזור חובות הולך וגדל.

      מחק
  10. כך יש לפתור את בעיית הדיור:
    התוכניות שהעלו חברי כנסת אין בהן תועלת. יש לבצע את התוכנית הבאה שנותנת מענה אמיתי לבעיה:
    אפשרות א':
    1. להקפיא את מחירי הדירות כשמדובר על דירה ראשונה למגורים.
    2. להדפיס כסף חדש שישמש להכפלת השכר לבעלי השכר הממוצע ולמטה ממנו.
    3. להקפיא את הסכמי השכר והעלאות שכר של המשתכרים 18000 ש"ח בחודש ומעלה במגזר הציבורי.
    4. למסות מחירי דירה שניה להשקעה ב 100% ממחיר קנייתה.

    אפשרות ב'(עדיפה):
    1. לבנות 2 מיליון יחידות דיור עבור 2 מיליון שחסרים דירה משלהם (30% מהציבור).
    מחיר הקרקע יהיה בחינם .
    2. המימון:
    מחיר יחידה של 40 מ"ר יהיה 50000 ש"ח ליוצאי צבא ו 100000 לאחרים. המדינה תשקיע 100000 ש"ח על כל דירה: סה"כ 200 מיליארד. ההוצאה הממשלתית תחולק ל 10 שנים: סה"כ 20 מיליארד בשנה. תקציב המדינה לצורך השוואה הוא 400 מיליארד לשנה. ההוצאה הנדרשת על דיור תהווה 5% בלבד ממנו. ה 5% ילקחו מבעלי השכר הגבוה במגזר הציבורי ששכרם גבוה מ 18000 ש"ח לחודש כולל חברי הכנסת ואם לא יספיק אז יתבצע קיצוץ של 1% מיתר המשרדים. לדוגמה: המאיון העליון כולל כ 70000 בני אדם . בחילוק 20 מיליארד ל 70000 נקבל כ 285000 בחילוק ל 12 חודשים נקבל כ 24000. זהו הסכום שיצטרך להפריש המאיון ששכרו הממוצע מעל 100000 ש"ח לטובת כולכם. ישכרו קבלנים מחו"ל לביצוע פרויקט הבניה, אם לא ימצאו בארץ. הבנקים
    ידרשו להחזיר 75% מרווחיהם מריביות ועמלות שגנבו בריבית דריבית לטובת פרויקט הדיור ועזרה כלכלית לחלשים. בעלי הון (בעלי 5 מיליון ומעלה) ידרשו לשלם מס 50% על הכנסותיהם. אם לא ישלמו יוטל עיקול על חצי מנכסיהם. כל ההכנסות האלה ישמשו למטרה אחת בלבד: אבטחת קיום מינימלי בכבוד לכל אזרח הכוללת דיור והכנסה בגובה חצי מהממוצע.
    3. למסות מחירי דירה שניה להשקעה ב 100% .
    4. תנאי הכרחי לביצוע - שכל זוג\יחיד שיקבל את העזרה הנ"ל מהמדינה יתחייב שלא להוליד ילדים נוספים , ואם אין לו ילדים יתחייב שלא להוליד יותר מילד אחד כל עוד שנזקק לעזרת המדינה.
    5. מהרווחים מאוצרות הטבע ששייכים לעם בלבד (קרקעות, גז, נפט, פוספטים, ברום, מגנזיום, וכו')75% יופקדו לחשבון של כל אזרח ו - 25% ישמשו למימון פרויקט הדיור.
    יוגבל שכרם של מנהלי חברות הכרייה לפחות מפי 3 מהשכר הממוצע במקום המיליון וחצי כיום.

    הערה: התוכנית הזאת מוצעת בתנאי כלכלת חוב ומראה שניתן לשפר את המצב תוך הפחתה חלקית של גורם החוב מבלי לומר זאת במפורש ולהעיר את התנגדותם המידית של רודפי הבצע תאווי הכוח .
    התוכנית מראה שעוני הוא תוצר של חלוקה לא נכונה של העושר.

    השבמחק
  11. Anyone ages 30-50 is unlikely to see money this cheap again in their lifetime - it it does happen one will not be in position to assume the risk:
    Go out there, and borrow as much as they're willing to lend, at FIXED RATE - pile up on debt! - Next, convert it all to U.S. $s and park it in "ladder" short/intermediate CDs - you should be "above the water" and will stay that way for some time until the spread widens.
    You will start to make money increasingly as rates start to go up and money become scarce.
    Once interest rates hit 15-20% stop rolling your CDs and purchase dirt cheap 30 years U.S. Bonds locking in excellent coupon rate and living off the interest.
    We've been in CDs for few months and intend to do as described, on a large scale.
    - Eran.

    השבמחק
  12. גם הנתונים של המבקר לגמרי לא נכונים. הנה דוגמא קטנה.

    מחצית אזרחי ישראל נדרשת מעל 230 משכורות לדירה. אז אייך הוא מדבר רק על כ 150 משכורות ??

    מתוך הכתבה כאן

    http://www.realestatetoday.co.il/%D7%99%D7%95%D7%A7%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%9B%D7%9E%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%A9-26137/

    בביתר עילית: השכר הממוצע עומד על 4,537 שקל בחודש, מחירה של דירה ממוצעת עומד על 1.328 מיליון שקל. מכאן, מספר המשכורות שיידרשו לתושבי העיר לרכישת דירה – 293 משכורות – המספר הגבוה ביותר בטבלה.

    בירושלים: השכר – 6,985 שקל, מחיר הדירה – 1.806 מיליון שקל. מספר המשכורות – 259.

    מודיעין עילית: השכר – 4,443 שקל, מחיר הדירה – 1.128 מיליון שקל. מספר המשכורות – 254.

    תל אביב: השכר – 10,117 שקל, מחיר הדירה – 2.508 מיליון שקל. מספר המשכורות – 248.

    חולון: השכר -8,444 שקל, מחיר דירה – 1.537 מיליון שקל. מספר המשכורות – 182.

    ראשון לציון: השכר – 9,549 שקל, מחיר הדירה – 1.619 מיליון שקל. מספר המשכורות – 170.

    רמת השרון: השכר – 13,195 שקל, מחיר הדירה – 2.498 מיליון שקל. מספר המשכורות – 189.

    כפר סבא: השכר – 11,069 שקל, מחיר דירה – 1.901 מיליון שקל. מספר המשכורות – 172.

    נתניה: השכר – 7,811 שקל, מחיר הדירה – 1.598 מיליון שקל. מספר המשכורות – 205.

    אשדוד: השכר – 7,488 שקל, מחיר הדירה – 1.249 מיליון שקל. מספר המשכורות – 167.

    חדרה: השכר – 7,782 שקל, מחיר הדירה – 1.084 מיליון שקל. מספר המשכורות – 139.

    חיפה: השכר – 9,376 שקל, מחיר הדירה – 1.019 מיליון שקל. מספר המשכורות – 109.

    באר שבע: השכר – 7,665 שקל, מחיר הדירה – 936 אלף שקל. מספר המשכורות – 122.

    ערד: השכר – 7,228 שקל, מחיר הדירה – 547 אלף שקל. מספר המשכורות – 76. זה אגב המספר הנמוך ביותר של משכורות הנדרש היום לרכישת דירה.

    השבמחק
  13. חברים - אל תחטאו בדמגוגיה!
    רוב הדירות נקנות ע"י זוג ולא ע"י יחידים. ואם נגיד ששני בני הזוג מרוויחים את השכר החציוני, שהוא כנראה גבוה יותר ונע סביב ה-6000 ש"ח (גם לא משהו), אז מספר המשכורות יורד לפחות מחצי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ל 20:57,
      אל תחטא בסטטיסטיקה.
      צריך להשוות תפוחים לתפוחים - אתה ממציא כאן משהו חדש!
      ומה קורא אם גם הילד של הזוג עובד?
      אנחנו מגיעים למחיר ריצפה??

      מחק
    2. אין כאן שום דמגוגיה כי כל אחד יכול לעשות חשבון, ולכן כל אחד מבין שאם על דיור הוא צריך חצי מההכנסה שלו ושל אשתו, אז המצב חמור מאוד, כי 250 משכורות מדובר על 20 שנות הקריטיות ביותר של חיי האדם שזה הקמת המשפחה - הולדתם גידולם וכמובן עזרה להם שיגיעו זמנם להקים משפחה.
      תן לי זוג צעיר היום שיוכל לעזור לבנו הבכור בעוד עשרים שנה שיגיע יומו להקים את הקן המשפחתי שלו ?? רוב ההורים של היום שרק מתחילים לחתן את ילדיהם, לא מסוגלים לעזור להם, מה יקרה במצב העכשווי שכל זוג בעצמו חייב להקדיש משכורת שלימה לדיור ?!
      ולכן תירגע, כל אדם יודע לעשות את החשבון וכל אחד יודע שצריך חוץ מדיור, גם לאכול ולגדל את הילדים.

      עוד נקודה חשובה.
      אתה מניח שחייב להיות שתי מפרנסים למשפחה, בזמן שכל מי שמתחתן בנישואין על פי החוק והיהדות, פשוט מתחייב לפרנס את משפחתו = הכתובה היהודית. כלומר יש רק מפרנס אחד למשפחה.
      עד לא לפני הרבה שנים בכל העולם ובכל התרבויות לא חשבו על טירוף הקפיטליסטי הזה לחייב את שתי בני הזוג לפרנס את עצמן.
      כינוס ההון האנושי אצל יחידים מביא למצב שחייבים היום שתי מפרנסים למשפחה ושניהם לא מצליחים לקנות דירה.
      לא רחוק היום שגם ילדים יהיו חלק בפרנסת המשפחה וחלק מהעבדות לבנקים.
      היום שתי בני הזוג עבדים לבנקים, מחר גם הילדים שלנו יהיו עבדים לבנקים, אם לא נתאושש.

      בכל אופן במקרה שלנו (בנישואין יהודית) שרק אחד מבני הזוג מתחייב לפרנס את משפחתו, החשבון לעיל נכון לגמרי.
      אגב גם אצל הערבים אותו סיפור. אתה לא יכול להכתיב לבני אדם ערכים ולומר להם ששתי בני הזוג חייבים לעבוד.
      ומי מהזוגות שכן רוצות לעבוד, אז זה אמור היה להיות הרווח שלהם - של הזוג, ולא של הבנקים או של הטיקונים.

      מחק
  14. בסופו של דבר, כל החוב ימחק בלחיצת כפתור אחת קטנה, או גדולה.. ואנחנו נישאר עם כל מה שצמח כאן. (בהנחה שלא תהיה מלחמת עולם 3..) עשרות אלפי בניינים בשנה, טכנולוגיה תעשייה קידמה ועוד ועוד ועוד.. בלי השיטה המוניטרית הנוכחית עם כל הצער שבדבר ועם כל המגרעות שלה הרוב הגדול של האנשים לא היו קמים בבוקר לעבודה ולמלאכה יום אחרי יום שנה אחרי שנה עשור אחרי עשור. תקשיבו לי טוב, אין סיכוי שהייתה נבנית כאן מדינה אם רוב האנשים לא היו !חייבים! לקום וללכת לעבודה. חייבים זה אומר חוב מי שלא הבין.

    השבמחק
    תשובות
    1. האם סיפוק, עניין, רצון ללמוד או סתם צורך לאכול זה לא מניע מספיק כדי לצאת לעבודה? אתה חייב גם "חוב"?

      מחק
    2. אתה אכן צודק, אף אחד לא היה קם בבוקר לבנות מגדלי ענק לבנקים, או לנקות משרדי ענק של חברות הביטוח במקום זאת היו קמים בבוקר ללמוד לנגן, ללמוד לחקור את הטבע ואחר כך היו מלמדים את הידע שצברו לאחרים ומשתמשים בו לייצר דברים המקדמים את האנושות ואת עצמם. אכן אם נשנה את השיטה כבר לא יהיו בני אדם שהם עבדים (חייבים ללכת לעבוד עבור אחרים) אלא רק בני אדם חופשיים רחמנא לצלן.

      מחק
    3. אנונימי 02:11

      מנסיון העבר החוב לא יימחק כך סתם "בלחיצת כפתור קטנה, או גדולה". במשברים אחרים בעולם אנו רואים כי זה עובר דרך אובדן משמעותי של ערך הכסף (אינפלציה) או משברי אשראי עצומים. עשרות אלפי הבניינים שנבנו יוותרו (בחלקם) ריקים כי מי שגר בהם לא יהיה לו כסף לשלם משכנתא. הטכנולוגיה תשרת רק את מי שיש לו אמצעים להינות ממנה. זה לא הרוב.

      אנשים רבים קמים בבוקר לעבודה מתוך אילוץ. השיטה המוניטרית כופה עליהם עליות מחירים/ירידת ערך הכסף וצריך לרוץ כדי להישאר במקום.

      בנוסף, כמות האנשים שקמה בבוקר לעבודה ועושה דברים לא מועילים חברתית (אני מתכוון למגזר ההון שעושה מניפולציות פיננסיות ללא תרומת ערך ממשית) עולה ועולה.

      הדר מכוון למקום נכון - השיטה צריכה לכוון להיותם של בני האדם חופשיים, שאינם עבדים לשיטה כלכלית שמאלצת אותם למתוח את אבריהם בכל הכח על מנת לשרוד.

      מחק
    4. לא שאני מעריץ גדול של "מגזר ההון" - למעשה הוא דוגמא מצויינת למונופול מגובה ממשלה (למשל: נסה לפתוח בורסה מתחרה). אבל כמו שכתבתי למעלה - לא אני ולא אתה יכולים לקבוע מה "מועיל חברתית" ומה לא

      מחק
    5. לשחרורון:
      סיפוק, עניין, רצון ללמוד וסתם הצורך לאכול זה מניע מספיק כדי לצאת לעבודה בשבילך בשבילי ובשביל ערן הילדסהיים. אבל כחברה אנחנו צריכים חוב/ה. תשאל את החרדים והערבים ומצביעי ביבי והרשימה עוד מתארכת אפילו תשאל את הנוער של ימינו לגבי סיפוק עניין ורצון ללמוד. אתה תופתע מה"התבבנות האבולוציונית" (מלשון בבון,. כמו אבולוציה הפוכה, שבה בן האדם מתחיל להתנהג כמו קוף). מקווה שעניתי לך.
      להדר:
      באמת? ללמוד לנגן? לחקור את הטבע?! למקרה ששכחת, האתגר הגדול שעומד לפנינו הוא הגרעין האירני.
      לבעז הירש:
      אתה מסתכל על המצב ומנתח אותו כמו כולם משתי נקודות מבט שונות. 1, מקודת מבטך, ו2, מנקודת מבט של החברה עצמה. אתה לא עושה את ההפרדה ומתבלבל שכן המסקנה מכל נקודת הסתכלות היא שונה אני אנסה לענות ולהסביר בקיצור. קודם כל אתה מתבסס על נסיון העבר שזה חשוב אבל בעייתי כי אתה לא לוקח בחשבון שינויים שמשפיעים ובעיקר ישפיעו על כל המשוואה בעתיד. אם אתה מסתכל על גרף כללי של הצמיחה האנושית בעשרות ובמאות השנים האחרונות אתה רואה הרבה תיקונים (משברים) אבל הגרף עצמו במגמה של עלייה (צמיחה) ברורה ותמידית (נכון לכרגע...). צריך לזכור שהחוב הלאומי למעשה מנקודת מבט שלך כאינדיוידואל כבר שולם. החוב הלאומי למעשה הוא כל מה שאתה נהנה ממנו כאינדיוידואל, אבל עוד לא שולם על ידי אותו חייב אלמוני שהוא למעשה החברה עצמה. גם אם אתה גר בשכירות תסתכל ימינה ושמאלה אני די בטוח שתראה קירות. ואני גם די בטוח שהפועל שבנה אותם כבר קיבל את המשכורת שלו.
      אז כמו שאמרתי -בסופו של דבר, כל החוב ימחק בלחיצת כפתור אחת קטנה, או גדולה.. ואנחנו נישאר עם כל מה שצמח כאן. (בהנחה שלא תהיה מלחמת עולם 3..)

      מחק
    6. אז מי יכול לחשוב על החברה ומה טוב לה? אף אחד? האם אתה מאמין שאוסף של בודדים שכל אחד מחליט מה טוב עבורו ללא קשר לסביבה זה המודל החברתי המועדף?

      מחק
    7. זה בטוח עדיף על זה שאתה תחליט בשביל כולם

      מחק
    8. אל אנונימי 1225
      ראשית ראייתך את המושג "עבודה/יצירה" היא צרה וקפיטליסטית במהותה גם לערבים ולחרדים יש יצירות רבות שאולי עבורך הן אינן בעלות ערך ועבור כלכלה קפיטליסטית הן חסרות ערך אך בתוך החברה עצמה יש לה ערך רב.
      שנית הסיפוק מלימוד ורצון ללמוד קיים אצל כולם, האם ראית פעם ילד שאיננו סקרן וחוקר? מציע לך לקרוא קצת כיצד מערכת החינוך המערבית שנבנתה בהשראת הקפיטליזם הורסת כל פינה טובה אצל ילדינו. למשל את "ילדים חסרי ערך" של חן למפרט או באנגלית את ספריו של ג'ון טיילור גאטו, יש גם ראיונות וידאו מאלפים איתו ביוטיוב. (והוא היה מורה במשך עשרות שנים ונבחר מספר פעמים למורה השנה)
      שלישית, הגרעין האירני? דאעש? אני מבין שכבר שכחת את הגרעין הסוביטי ואל קאעידה והגרעין של קוריאה הצפונית או פקיסטן? פקח את העיניים כי עובדים עליך.
      רביעית - הצמיחה עליה אתה מדבר נמדדת בנוסחה שהומצאה ע"י בני האדם, בינה לבין המציאות אין שום קשר (הרי אין חוק טבע לצמיחה), אם כבני אדם נחליט שנמאס לנו מדת הכלכלה הנוכחית ונביא כלכלנים חדשים שימציאו לנו דת כלכלית חדשה בה למשל יכניסו פרמטרים כגון זיהום, הכחדת חיות, אושר וכו אזי לפי הדת החדשה אנחנו לא בצמיחה אלא בצלילה. הכלכלה צריכה לשרת את בני האדם ומטרותיהם החברתיות והמוסריות ולא להיפך. אם אינך רואה אי צדק בכלכלה הנוכחית, אשריך, אחרת עליך לדרוש חוקי כלכלה שונים על מנת לקדם את הצדק ומוסריות האדם.

      מחק
    9. ובכן בועז, חברה היא אוסף של בודדים כמו שיער זה אוסף של עצים.

      אתה יכול לחשוב על מה שאתה רוצה כולל על ה"חברה" ומה טוב לקבוצת אנשים מסויימת, אבל אתה לא יכול לכפות את דעתך על אחרים. אפילו לא בשם "טובת הכלל". אתה יכול לנסות לשכנע.

      למעשה מה שאתה אומר זה ככה (וזאת תמצית ה"דמוקרטיה"): יש לי רעיון שיטיב עם אנשים. אבל אנשים לא מסכימים איתי. הם לא מסכימים איתי לא בגלל שזה לא רעיון טוב, שהוא לא מביא להם ערך או שהוא עושה להם נזק. הם לא מסכימים איתי בגלל שהם לא מבינים שזה טוב בשבילהם. לכן, אני אשתמש באלימות כדי לכפות את הרעיון שלי על כולם - לטובתם כמובן.

      מחק
    10. שחרורון היקר. (בשעה 23:57)

      קצת מצחיק מה שאתה אומר, אתה אומר את כל זה אחרי שאתה כופה את מוסר על ידי המשטר.
      אתה כופה עלי את המוסר בהנחה שטוב לי עם המוסר של לא תרצח ולא תגנוב והכרה בקניין הפרטי שלך.

      אתה רוצה משחק הוגן, אז אתה מבטל את המשטר וכפיית המוסר הדוגמטי, ואז נראה מי משכנע את מי.

      אתה לא יכול להטיף לבועז היקר שיעור בחירות וחופש ולומר לו שאין לו זכות לכפות, בזמן שאתה עושה את אותו דבר עם המוסר הבסיסי שאתה כופה עם המשטר.

      מחק
    11. maxmen,

      אתה כנראה קצת מתבלבל עם ההגדרה של כפייה. כפייה היא שימוש באלימות (או איום לשימוש באלימות) כדי לגרום למישהו לעשות משהו.

      אני לא חושב שצריך לקחת רובים לכפות רעיונות על קבוצה אחרת של אנשים (כולל קבוצת האנשים הקרוייה ממשלה). זה שאני מצביע על כך שמישהו מפעיל אלימות נגדי ורוצה שזה יפסק לא אומר שאני כופה את הדעה שלי על מישהו

      מחק
    12. אני חושב שמה שמקסמן מנסה להגיד זה כי במצב בו אין חוק חברתי הנאכף ע"י גורם כל שהוא אין שום סיבה לכך שלא תקום קבוצה שלא תסכים עם קבוצת "השכנעתי אותי בא נעשה חוזה" ותחליט לקחת לכם את הכל בכוח או לא בכוח אלא בעורמה ולגנוב את עמלכם בלילה וזה מבחינת הלוגיקה שלך לגיטימי כי אתה לא רוצה לכפות חוקים על אף אחד.

      מחק
    13. שחרורון

      למעשה ההסכמה, או יותר נכון אי ההסכמה שלך, היא כפיה לכל דבר ועניין.
      לתפיסתך, כך אני מבין (תקן אותי אם אני טועה), אם אתה לא מסכים למשהו, אז מבחינתך הוא לא צריך לקרות..

      זאת אומרת, אם השתכנעת במשהו - אז אתה מסכים ואז הוא יכול לקרות.
      אם לא השתכנעת, אז אתה לא מסכים וזה לא יכול לקרות.

      מה זה עם לא כפיה? לעתים אפילו כפיה של מיעוט על הרוב.

      האם כל דבר צריך להיות מוסכם פה אחד? ואם לא, אז הדבר לא יכול להתקיים.?

      מחק
    14. הדר,
      כלומר בתרחיש הקיצוני הזה שאתה מתאר, שבו אין חוק חברתי, הדבר הכי גרוע שיכול לקרות זה שתקום ממשלה?

      בועז,
      איך בדיוק אי הסכמתו של שחרורון זה כפיה? לא הבנתי.
      נניח אתה רוצה להחיל מס מיוחד של 90% על כל מי שקורא לעצמו שחרורון באינטרנט.
      שחרורון לא מסכים. זה כפיה?

      מחק
    15. יואב. לא יודע איך הגעת למסקנה הזו מדברי. שחרורון מדבר על כך שכופים עלינו חוקים. במצב שאין שום חוק אלא רק הסכמות אזי אין שום סיבה שיהיו כאלה שלא יסכימו על חוקי המוסר הבסיסיים. צורות הסדר החברתי הן רבות אך תמיד היתה אכיפה של המוסכמות החברתיות ועד ימיות המשיח יהיה צורך ב"כפיה"של חלק מהחוקים. אפשר לדון על צורת השלטון המועדפת או על המוסכמות החברתיות אבל חברה ללא שום כפיה נראה לי חזון אוטופי אפילו בשביל אידיאליסט כמוני. ברור שצריך להוריד את רמת הכפיה למינימום

      מחק
    16. יואב,

      להבנתי, מבחינת שחרורון, אם הוא לא מסכים להחלת המס, אסור להטיל אותו.
      יותר מזה, לתפיסתו, עצם הרעיון להחלטה קולקטיבית כלשהי שאין עליה הסכמה מלאה, איננה לגיטימית. כל אחד רשאי לקבל החלטות רק עבור עצמו.

      מחק
    17. הדר,
      כתבת:
      "אין שום סיבה לכך שלא תקום קבוצה שלא תסכים עם קבוצת "השכנעתי אותי בא נעשה חוזה" ותחליט לקחת לכם את הכל בכוח או לא בכוח אלא בעורמה ולגנוב את עמלכם בלילה"
      זה לא ההגדרה של ממשלה?

      בועז,
      כתבת:
      "כל אחד רשאי לקבל החלטות רק עבור עצמו"
      זה לא משהו טוב?
      זה לא עדיף מאשר מצב שבו מחליטים בשבילך מה טוב לך?

      מחק
    18. יואב
      זו הגדרה של חכמולוג, דמגוג, ליצן מה שתרצה.
      אם היית חי ביקום משלך לבדך אז זה היה מעולה להחליט רק עבור עצמך, אחרת כל החלטה של הפרט משפיעה גם על פרטים אחרים.

      מחק
  15. אנונימי (אין לי מושג אם אני מתכתב עם אותו אנונימי)
    אתייחס כאילו אני מתכתב עם אותו אנונימי (ואם לא התנצלותי מראש)

    שים לה לדפוס הפעולה שלך -
    1. שאלתי אותך מה כוונתך לשוק חופשי - לא ענית.
    2. התייחסתי בפירוט להאייק - חוץ מלפרגן על תשובתי המפורטת, לא ענית לעניין
    3. גם כאן (13:47) ענית איזו תשובה מתחכמת שאין בה תוכן.

    האם ניתן להסיק מהתנהלות זו שאתה רק מבקר ושולל ללא מרכז עצמאי של דעות מגובשות?

    שוב, אם אני מדבר עם אנונימיים שונים, התנצלותי (אולי הגיע הזמן שתזדהו ולא תסתתרו מאחורי האנונימיות)

    השבמחק
    תשובות
    1. לא אותו האנונימי. אני עניתי רק בשרשיר אחד (לאחרונה היום ב-15:27).

      מחק