יום רביעי, 9 בנובמבר 2011

האיחוד האירופי מול ברית המועצות - מצאו את ההבדלים

ולדימיר בוקובסקי יליד רוסיה שהיגר לבריטניה במהלך שנות ה70,לוחם למען זכויות אדם ,נוירפיזיולוג וסופר מעניק זוית ראיה לא שגרתית על הדמיון המבהיל בין האיחוד האירופי לזה של שלטון ברית המועצות לשעבר. הראיון נערך לפני כ5 שנים, והוא רלוונטי להיום יותר מאי פעם. ריכזתי עבורכם (כולל תוספות מסוימות שלי שלא התרחשו עדיין בתקופה שבה שבוצע הראיון) חלק מדברי ולדימיר בראיון שניתן לצפות במלואו בסוף המאמר.

1. הממשלה בברית המועצות מנתה 15 אנשים שמינו אחד את השני, כך גם בנציבות האיחוד האירופי,שמשמשת כממשלה של האיחוד האירופי, ישנם 27 (בזמן קיום הראיון היו 20) אנשים שממנים אחד את השני ושאין להם שום אחריות לגבי אף אחד אחר. הם נהנים ממשכורות עתק ,הטבות רבות ופנסיות מנופחות.הם מחליפים תפקידים בתוך האיחוד  בלי שום קשר לפעילותם בין אם הצליחו או בין אם כשלו.
לעומת זאת הפרלמנט האירופי הוא גוף נבחר אך גם בברה"מ היה גוף נבחר זהה שקראו לו הסובייט העליון (Supreme Soviet). בשני הגופים הללו ההתנהלות היתה זהה ושניהם לא משמשים/שימשו יותר מסתם בובות של הממשלות.

2. כמו בממשלת ברית המועצות כך בנציבות האיחוד פועלים החברים בו ללא פידבק מהאוכלוסיה, בלי חשש איך האזרחים יגיבו ומקבלים את מהחלטותיהם בחשאי.

3. בברה"מ לשעבר היה גוף פוליטי אחד ללא אופוזיציה אמיתית וכך גם באיחוד האירופי.

4. כמו ברית המועצות, כך גם האיחוד האירופי לא רוכש שום כבוד לעקרונות הדמוקרטיה.
הדוגמא הטובה ביותר מעבר לפארסה של משאל העם ביוון הוא שאירלנד לא הורשתה לערוך בחירות עד שהממשלה שם לא תעביר את התקציב שלה, שתאם במידה מסוימת את רצון האיחוד. אבל התקציב הוא לב ליבה של הדמוקרטיה וחלוקת סדר העדיפויות אמורה  להקבע על ידי קואליציה שנבחרת ולא ממשלה שאיבדה את אמון העם שלה- אם התקציב הועבר לפני הבחירות אז אילו כלים נותרו לממשלה הנבחרת כדי לממש את מדיניותה?

5. בברה"מ התנכלו למתנגדי משטר ,כך גם באיחוד האירופי. ספרו של Alan Titchmarsh -England Our England לדוגמא ,למרות שהיה אחד מרבי המכר בבריטניה בקטגוריה של פוליטיקה ,מעולם לא סוקר במדיה באירופה כשהסיבה המשוערת לכך היא בגלל תוכנו שנגד את עקרונות האיחוד האירופי.

6.בברה"מ היה אסור למועצה להתנתק מהברית. באיחוד לא קיימת פרוצדורה מסודרת בה למדינה מתאפשר להתנתק ממנה. די לראות מה קורה שיוון עושה מאמצים להתנתק אבל לא יכולה. מרבית אזרחי יוון הם בעד פרישה מהאיחוד האירופי וכל ניסיון לקדם מהלך זה כמו משאל עם, נתקל בסירוב די אלים של ראשי האיחוד.

7. ברה"מ בשביל להמשיך להתקיים היתה צריכה כל הזמן להתרחב ולגדול. ברגע שהיא הפסיקה לגדול היא קרסה. אותו דבר עושה האיחוד שמעדיף לצרף אליו מדינות שתומכות באידאילוגיה שלו מבלי להתחשב במצבן הכלכלי.
כך נוצרו מצבים אבסורדים שצורפו מדינות שיכולות לגרום להפלת כל הגוש מבחינה כלכלית (כמו יוון) או שמספר מדינות שנלחמו בינהם להתנתק כמו ארצות יוגוסלביה ,עושות הכל עכשיו כדי להתאחד שוב רק כדי להיות תחת האיחוד.

8. ברה"מ עשתה הכל כדי שאזרחיה ינטשו את הזהות הלאומית שלהם ויהפכו לאזרחים נאמנים יותר לברית , כך אחרי 70 שנה היא גם הצליחה ליצור את המדינה עם "האיחוד" האתני הגדול בעולם. באיחוד האירופי נעשה מאמץ גדול ליצור את 'ארצות הברית של אירופה' תוך ניסיון לגרום לאזרחי אירופה לנטוש את זיקתם למדינה שלהם במטרה להיות חלק מישות אחת גדולה שנקראת האירופאים. והשטיפת מוח עובדת : ב2011 נמצא בסקר כי 44% מהצרפתים ו35% מהגרמנים השיבו בחיוב לאפשרות ליצור מדינה אחת מאוחדת של אירופה.

9. בברה"מ שררה דיקטטורה. באיחוד הדיקטטורה מתוחכמת יותר: גופים שמתנגדים לאיחוד לא יכולים לגדול או להתקיים מאחר שהאיחוד חוסם את האפשרויות שגופים גדולים יממנו את פעילותם.

10. בברה"מ אסרו מתנגדי משטר. באיחוד האירופי הכלא הוא יותר אינטלקטואלי וכולל סנקציות וחרמות כאלו או אחרות נגד מי שיעז לצאת נגדם.

11. התירוץ להקמת שתי היישויות האלה הוא זהה: שניהם טענו שהמטרה היא למנוע מלחמה. 

5 תגובות:

  1. הנקודות העיקריות שהעלה ולדימיר מאפיינות כמעט אחת לאחת את ההתנהלות בקיבוץ וזאת מניסיון אישי (אני חבר קיבוץ 40 שנה). ההתפרקות הכלכלית ואיתה החברתית בקיבוצים נובעת ממש מאותן נקודות במאמר.
    טבע האדם לביטוי האגו ולחיפוש אחר מיצוי אישיותו הוא ניגוד מוחלט לדיכוי האלה ע"י מערכות הקיבוץ שתמיד נשלטו ע"י מספר אנשים שמדי פעם החליפו בינהם את תפקידי הניהול השונים בתוך הקיבוץ. אלה אותם אנשים שמאחוריהם משפחות (חונטות) שתמיד הכוח היה בידיהם.
    כאשר עזיבת הצעירים שהוא דור ההמשך הלך וגבר וזאת מהבנת מצב הדיכוי בקיבוץ כך ההתפוררות הקיבוץ היה רק עניין של זמן.
    היום הקיבוץ שינה פניו לישוב קהילתי המבוסס על גישה קפיטליסטית שחלקה המבוגר (אחרי גיל הפנסיה) נמצא בעוני ותלויה בחסדי המערכת וחלקה בעושר שצברה עוד מתקופת הפריצות של הקיבוץ של פעם.

    השבמחק
  2. ערן הילדסהיים9 בנובמבר 2011 בשעה 10:20

    מעניין מאד!
    תודה אבי

    השבמחק
  3. כשכולם מאוחדים קל יותר לשלוט עליהם. וזו מטרת האיחוד האירופי שפועל כמו בובה על חוט של ארה"ב, ששם שולטים משפחות הבנקאים מורגן ורוטשילד שמתכננים להרחיב את השליטה שלהם לכלל עולמית.

    השבמחק
  4. בעיני זו דמגוגיה , איך בכלל ניתן להשוות בין משטר פשיסטי סובייטי לאיחוד האירופי. יש הבדלים ניכרים ובראשם העובדה שלא משנה מה לא תמצא את עצמך במרתפי כלא קולימיה הנודע לשמצה בגין בהעת דיעה.
    אכן יש כוחות כלכליים עצומים בפעולה ויש לרסנם אך המרחק לדעתי בין האיחוד לברית המועצות הוא רב.

    השבמחק