יום רביעי, 16 בנובמבר 2011

מה עומד מאחורי התמיכה של הנגיד פישר בדו"ח טרכטנברג?

הנגיד פישר הודיע אתמול במסיבת עיתונאים מיוחדת:
"הממשלה פנתה לאדם מאד מכובד - יוצא מן הכלל - מנואל טרכטנברג, כדי שיביא לפתרונות, והביא דוח מאד אחראי תוך שמירה על מסגרת התקציב" 

התבטאות זו מצטרפת לרצף התבטאויות קודמות שלו שמטרתן העברה ויישום מהיר של דו"ח טרכטנברג.מוזר ,שפישר כדמות שאף אחד מאיתנו לא בחר בה, מתערב בנושא שאמור להיות נושא פוליטי. מדוע דוחף כ"כ פישר להעביר את התוכנית הכלכלית הזו? ממה הוא כל כך חושש?

כדי להבין את הסיבה לכך נצטרך להבין קודם לכן מה היו מטרות ועדת טרכטנברג:
לוועדה היתה מטרה לטפל בחמישה תחומים: הצעות לשינוי סדרי עדיפויות במטרה להקל על הנטל של אזרחי ישראל, שינוי תמהיל תשלומי המיסים, הנגשת השירותים החברתיים, הגברת התחרות במשק וצעדי יישום להורדת מחירי הדיור.

כבר מקריאת המטרות עולה תמיהה איך יתכן שהמדיניות המוניטרית שעליה אחראי בנק ישראל ,אותה מדיניות שהיתה אחד הגורמים המרכזיים  ביצירת אינפלציה ובניפוח מחירי הדירות, בכלל לא עמדה לבחינת הוועדה ואני אפילו לא מדבר על המלצות לשינוי אלא רק על כך שהיא לא הופיעה אפילו לבחינה בלבד.
הסכימו איתי שגם כך בנק ישראל אמור להיות מצוין בדו"ח מעצם היותו האחראי העיקרי והראשי על פי חוק בנק ישראל לשמור על יציבות המחירים בישראל ולכן ניתנה לו עצמאות שלא קיימת באף גוף אחר. היינו מצפים לפיכך לראות פרק , כמה משפטים או אפילו אזכור קטן ,שיסביר מדוע נכשל הבנק המרכזי בתפקידו זה וגם (אני מקווה שאני כבר לא מכביד מידי על הוועדה) הפקת לקחים והמלצות איך משפרים או משנים את המדיניות המוניטרית, כך שלהבא יהיה מנגנון שכן יוכל לנטרל את עליות המחירים.
מטרה נוספת של הועדה היא הגברת התחרות במשק . אי אפשר להגביר את התחרות במשק בלי לשנות את חלוקת המשאבים /כספים ,כך שתעשה בצורה שיוויונית יותר בין יותר גופים.אבל מצד שני כיצד אפשר לעשות זאת בזמן שבנק ישראל מאפשר לבנקים שבאחריותו להלוות חלק עיקרי מכספם (או יותר נכון כספינו) למספר מצומצם של טייקונים, שכמעט אינם נושאים באחריות אישית להלוואות אלו. את חלקם אפילו אפשר להגדיר כמנהלים כושלים שרוב התמחותם היא ביצירת קשרים טובים עם מנהלי הבנקים ושמראש ידוע שיכולת ההחזר שלהם בתקופת משבר תהיה גבולית בלשון המעטה. גם לזה מן הסתם היינו מצפים להתיחסות בדו"ח.

וכאן מגיעה באמת השאלה: האמנם יש התיחסות לנושאים אלו בדו"ח?
ובכן פתחתי את הדו"ח (ניתן למצואו במלואו בקישור למטה) במטרה לקרא על המסקנות שלו לגבי בנק ישראל.הדוח כולל 268 עמודים. חיפשתי את בנק ישראל שם ומה גיליתי? בנק ישראל לא מופיע כמעט בכל 268 העמודים שלו! כאילו אין לו שום קשר ואחריות למה שמתרחש בכלכלה פה בארץ. למען האמת הוא מופיע פעם אחת אבל תחת ההמלצה למנות נציג מטעמו להיות כחלק מוועדה שתפקידה להגביר את התחרות בין הבנקים..מה שנקרא לתת לחתול לשחק עם השמנת שלו. כלומר במקום הגברת הפיקוח או חלילה לחשוב על העברת הסמכויות מהגוף הבילתי נבחר הזה, שכשל גם בטיפול ביציבות המחירים ושבמדיניותו הוא היווה ומהווה עדיין מכשול להגברת התחרות וליציבות המשק, הוא עוד קיבל סמכות לעזור בבנית משהו חדש.
פה לא נגמרו ההפתעות ,אם תסתכלו מי היו חברי הוועדה בדו"ח תגלו שהיתה שם גם נציגות לבנק ישראל . האם ה"חשוד" יכול לשמש גם כשופט? כנראה כשזה נוגע לבנק המרכזי התשובה חיובית.

כולנו יודעים שאם ועדת טרכטנברג היתה באמת מתחילה לחקור מדוע המחירים עולים היא היתה מוצאת די מהר את הבאג הגדול הקיים בשיטה המוניטרית המושתת על חוב. השיטה מחייבת עליית מחירים תמידית על מנת שהמערכת תוכל לקיים את עצמה. אם אכן הועדה היתה מטפלת בנושא היא היתה עוד "עלולה" להגיע למסקנה שצריך למנוע מבנק ישראל לייצר כסף על פי חוב נושא ריבית כדי למנוע את עליות המחירים התמידיות. אתם יודעים מה, יתכן ששינוי שיטה מוניטרית כצעד ראשון הוא צעד קיצוני מידי אז אפשר להתחיל למשל בהמלצה לצמצום יחס הרזרבה או בהגבלות חמורות להלוואות מיליארדים לכל טיקון שרוכש חברה עם כסף שלא שייך שלו (לחייב אותו למשל להביא חלק ניכר מההלוואה כהון עצמי כתנאי לקבלת ההלוואות) . יש הרבה פתרונות שהם מהירים שלא מצריכים לקחת מסקטור אחד כדי להעביר לסקטור אחר אבל פה כבר נוגעים בפרה הקדושה של בנק ישראל. כל כך קדושה שהיא מוסתרת מכלל הציבור בחסות התקשורת שלנו. מספיק שתחפשו בגוגל על הבעיתיות של השיטה המוניטרית ,תראו שבאופן מפתיע אף מדיה גדולה בארץ מעולם לא הזכירה את הנושא הכאוב הזה.

לא ברור לי למה, אבל בנק ישראל נמצא מתחת למכ"ם של המוחים החברתיים ומטרתו של פישר להשאר שם למטה מתחת לאותו מכ"ם.לשם כך ניתן להעריך שהוא יודע שבכדי להוריד את להבות המחאה ועל מנת לחזור ל"יציבות", צריך לתת למוחים איזשהוא גזר (גם אם הוא גזר רקוב) ועדיף כמה שיותר מהר לפני שמישהו יתחיל לחפש את המקל ויגלה אותו ביד של הנגיד עצמו.

קישור לדו"ח טרכטנברג המלא לחצו כאן

18 תגובות:

  1. בסופו של יום חוזרים לאג'נדת "סדר עולמי חדש" שהמועצה ליחסי חוץ מנהלת. ומי שלא יודע אז אחד מחבריו הוא אדון סטנלי פישר שביבי שגם הוא חבר ב CFR מינה להיות נגיד. להלן כתבה מרתקת בנושא באתר:
    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=94279

    השבמחק
  2. CFR membership is restricted to U.S. citizens or permanent residents of the United States - Can you provide a reputable link that says Bibi is a CFR member?
    - Eran

    השבמחק
  3. באתר זה רשימת כל חברי הCFR http://www.mega.nu:8080/ampp/roundtable/CFRL-Rlist.html#N
    ביבי הוא חבר מספר 2804 NETANYAHU BENJAMIN,, 1988 annual rpt

    השבמחק
  4. גם אהוד אולמרט חבר מספר 2894 OLMERT EHUD,CFR '92

    השבמחק
  5. Here's a link from CFR that cast a serious doubt about the list you linked to:
    http://www.cfr.org/about/membership/
    Please look under: Membership Selection Procedures: A Summary

    Also:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Council_on_Foreign_Relations

    -Eran

    השבמחק
  6. אל תתן לחתול לשמור על השמנת.. טרכטנברג עצמו הוא יוצא בנק ישראל.
    הנגיד מ-2008 נתן לבנקים הגדולים אפשרות להפקיד פקדונות עליהם הם קיבלו ריבית יפה (פרוזדור הריבית הוצר בחצי)... והבנקים עשו על הפקדת הפקדונות רווח עצום מהריבית.. כך נוצר הרבה כסף. בתמורה הבנקים העלו את הריבית על המשכנתאות וכך ריכזו אליהם הון ציבורי עצום, הכל בשם הנזילות הקדושה.. ובין השורות יצרו דפלציה ואינפלציה בו זמנית. זה חידוש של הזמן האחרון, מה שנקרא - הראש היהודי עושה לנו פטנטים :) איזה גאונים!

    השבמחק
  7. איתי, לא הבנתי את הפוסט שלך. תוכל להבהיר את הנקודות הבאות?:
    1) מה היתה הריבית שקיבלו מבנק ישראל? לעומת הריבית ששילמו למפקידים.
    2) אם הבנקים העלו את הריבית על המשכנתאות כיצד הם ריכזו הון ציבורי? שכן אנשים מפסיקים להפקיד שהריבית עולה.

    בתודה.

    ע'

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. אמנם הריבית שקיבלו מבנק ישראל כביכול קטנה יותר מהריבית אותם הבנקים יכלו לגבות מהמפקידים, אבל בואו לא נשכח שזהו פיקדון יומי והריבית היא גם יומית! ואם אנחנו היינו משלמים בצורה יום-יומית ריבית כזו לבנק, כולנו היינו פושטים רגל וגם פושטים יד כבר מזמן.
      2. ההנחה היא שכשהבנק המרכזי מפטם את הבנקים ומונע מהם משבר נזילות, הצעד הוא צעד לטובת הציבור, אך נראה שהתנאים להלוואות ומשכנתאות לא הוטבו כלל, אלא להיפך, הבנקים המשיכו בשלהם למרות שקופתם התמלאה על ידי בנק ישראל.

      מחק
  8. ערן הפוסטים שלך חשובים אולם להאשים את הנגיד בעלית המחירים זו טעות, כמעט כמו להאשים את הממשלה בכל הצרות. נכון שלממשלה יש חלק לא קטן ביצירת הצרות, אולם יש לה גם חלק במניעתן.

    באותו אופן הנגיד בסך הכל עושה את מלאכתו נאמנה. ישנם גורמים שאינם תלויים בו - למשל גורמים בין לאומיים - ולצערנו גם גורמים אלה משפיעים על עלית המחירים.

    יריב

    השבמחק
  9. ערן הילדסהיים21 בנובמבר 2011 בשעה 0:28

    לילה טוב יריב,
    הנגיד הוא לא אשם היחידי בעליות המחירים וגם לא אמרתי את זה. מה שכן, באחריות הנגיד על פי חוק בנק ישראל לדאוג לשמירה על יציבות המחירים ולשם כך ניתנה לו היכולת הבלעדית לקבוע את הריבית במשק, לקבוע מדיניות מוניטרית והכל תוך עצמאות מלאה בה הציבור לא יכול להתערב בתפקידו. עצמאות שלא קיימת לאף גוף אחר במדינה. אם הוא אינו יכול להתמודד עם עליות המחירים הייתי מצפה מהנגיד שיחזיר את המנדט שקיבל מהמדינה.

    כשאתה אומר שהנגיד עושה מלאכתו נאמנה -הייתי שמח שתפרט על איזו מלאכה אתה מדבר.
    אם מלאכתו כל כך נאמנה מדוע לא מנע את ההפקרות במתן הלוואות לכל טיקון ,גם אם מדובר בטיקון שמנהל את השקעותיו בחוסר אחריות (ראה מקרה תשובה ובן דב).מדוע הוא עמד בצד 3 שנים תמימות ולא מנע את ההפקרות בשוק המשכנתאות בה חלק ניכר ממקבלי המשכנתאות נמצאים גם היום שהריבית נמוכה שהם חנוקים (וזה לפי המפקח על הבנקים דודו זקן)ומסכנים את כל המערכת הבנקאית כולה ואותנו האזרחים. מדוע הוא ניפח את רזרבות המט"ח של ישראל לממדים מבהילים ושמאיימים על כל הכלכלה בעוד היו לו אופציות אחרות מסוכנות פחות.
    מדוע הוא לא משקיע את כספי הרזרבות ברכבת הקלה בת"א ומעדיף להשקיע אותם במניות של חברות זרות?
    הביקורת שלי כלפי הנגיד גם שהוא לא נקט בשום צעד לצורך צמצום עלית המחירים. ברור שזה לא היה מונע לגמרי את עליות המחירים כי כמו שאמרת אנחנו מושפעים גם מאינפלציה שבאה מבחוץ וגם מהריכוזיות שלממשלה חלק ממנה, אבל מפה ועד לא לעשות כלום המרחק גדול.

    יריב, כל עוד הכל טוב אז לא שמים לב להשפעות השליליות של מהלכיו של פישר, הבעיה תתחיל כשיהיה כשל שוק ראשון ואז נשלם את המחיר.
    היה בארה"ב נגיד שזכה בתקופת כהונתו לאיש השנה בטיימס , קראו לו גרינספאן, הוא עשה מהלכים איומים לכלכלת ארה"ב אך כאלו שהיטיבו עם האמריקאים בטווח הקצר וגרמו ל"פריחה" בשוק הנדל"ן.כל הנזקים שהוא עשה התגלו רק כשבועת הסאב פריים התפוצצה ומאז הוא נחשב לאחד הנגידים הגרועים בתולדות ארה"ב. אני חושש שאנחנו הולכים באותו כיוון גם הפעם.

    ערן

    השבמחק
  10. בנוסף - הנגיד שמר על ריבית נמוכה מאוד זמן רב, ריבית שאילצה משקיעים רבים לצאת מהפקדונות ולקנות נדל"ן, דירות להשקעה. היה זה גורם משמעותי בניפוח הבועה והנגיד אחראי לזה אישית.

    ע'

    השבמחק
  11. אין ספק שהנגיד פישר עשה לא מעט מהלכים מוטעים. אולם אתם יודעים מה אומרים, ראיה בדיעבד היא 6/6...

    אגב אתם בודאי יודעים שפישר (והמפקח על הבנקים בזמנו, רוני חזקיהו) דאגו במהלך המשבר של 2008 למנוע את נפילת בנק הפועלים ולפחות עוד בנק אחד גדול ע"י כך שמנעו מבעלי השליטה לבצע השקעות מסוכנות. כחלק מהמהלך פישר וחיזקיהו דאגו להעביר את דני דנקנר מתפקידו כיו"ר בנק הפועלים.

    פישר עשה ועודנו עושה מהלכים לחיזוק יציבות הבנקים בארץ. שוב אני אומר, הוא (כנראה) עשה לא מעט טעויות. אבל להאשים אותו בהגנה מכוונת על האינטרסים של בעלי ההון תוך עושק המעמד הבינוני והנמוך זה קצת פאר-פטצ'.

    יריב

    השבמחק
  12. ערן הילדסהיים23 בנובמבר 2011 בשעה 1:03

    שלום יריב,
    אם נוצר הרושם הזה אז אני ממש לא חושב שפישר קם בבוקר ושואל את עצמו איך אני היום מקפח את המעמד הבינוני והנמוך? פישר עושה הכל ,כמו שאמרת ,לשמור על יציבות הבנקים שמשמעותו גם שמירה על יציבות של בעלי ההון ,שכן כידוע לך משה ניסים שר האוצר לשעבר התבטא לא מזמן ואמר שיתכן שמספיק שטיקון אחד יפול כדי שאולי יפיל גם בנקים איתו. אבל לצערנו בתקופה הנוכחית שמירה על יציבות בעל ההון באה הרבה פעמים (יותר מידי פעמים) על חשבון המעמד הבינוני והנמוך. בעלי הבנקים,אגב, אינם מהמעמד הנמוך והבינוני לכן שאלתי אליך ואני אשמח לשמוע אם תפרט
    אילו מהלכים עשה פישר לחיזוק מעמד הביניים והמעמד הנמוך?

    ערן

    השבמחק
  13. ע'
    אמנם עבר מעט זמן
    בכל מקרה בסוף שנת 2008 בנק ישראל הוציא מכרזי הפקדה יומיים רבים.
    כלומר הוא הסכים לקבל הלוואות מהבנקים הגדולים והחזיר להם את ההלוואה יום למחרת + ריבית. הכסף כמובן נוצר מהאוויר, הבנת?
    ככה הוא מנע מהבנקים ליפול. זה למעשה בדיוק כמו להכניס יד לכיס של הציבור, לקחת משם כסף ולהעביר אותו לבנקים. זה כמו שקרה בארה"ב שכספי משלם המיסים מימנו את הבנק רק בדרך יותר אלגנטית ופחות בוטה.

    השבמחק
  14. "Organic Mulch) (University of Illinois at Urbana-Champaign, NRES-19-97). Owning a regular lawn mower does not mean you have to give up on mulching your yard; you just have to be willing to do some work. In this same respect, mulch aids in the prevention of soil splashing onto plants.

    השבמחק
  15. Overall the times was a very exciting newspaper and one
    which is very insightful into its readers needs. Creating your own info or e-letter communication could also be considered.

    That may be, the temperature that is certainly most effective for catching fish.
    Some say it would have, because there is an ongoing collaboration between the two
    groups in attacks on Israel. But I felt I had something interesting, if not unique, to say about the Mafia because as a boy I had listened not only to Mafiosi in my stepfather's kitchen but to first and second generation Sicilians who understood how and why the Mafia had gotten a foothold in this country.

    Also visit my webpage - click here

    השבמחק
  16. Afterwards, he sent this particular Tres for you to Apollo for any compensation
    for the Fifty Nandies. Some of the papers that come out only once
    a week have managed to gather a large number of readers.
    This is also probably one of the easiest forms of advertising, with only an advert designed for a specific box needing to
    be created. God gets all buddy-buddy with Satan and in fact hires Satan to cause our hero
    all sorts of misfortunes and calamities. Lap books are another tool a teacher can use to help students create booklets that they will want to keep and review.


    Here is my web site - egyptian newspapers

    השבמחק
  17. This can be flight simulator
    version FS2002, FS2004 or the latest version of Flight Simulator, FSX.

    Even recommended system specs had difficulties coping with
    the games demands on first launch when flying over the more substantial town locations.
    At this time, and in a good location, the leader should
    set up a few anchors and belay the second climber so he can climb up and
    hand off the equipment he has been recovering. There were a few problems with setting the game up, but
    once we went through the manuals, these were mostly explained.
    Just attach a Joystick and pedals, and you could have a real
    experience of flying a plane.

    השבמחק