יום שבת, 28 באפריל 2012

כך הצליחה קהילה ענייה ביוון לנצח את השפל הכלכלי בדרך לשגשוג ועושר

"הגענו לשפל של חיינו ועכשיו אנחנו חייבים לחשוב בדרך שונה" תאר טאסוס, ירקן מואלוס, את הגורם לשינוי הגדול שהתחולל בעיירת החוף הענייה ביוון. ואלוס מאפשרת לנו הצצה נדירה למערכת כסף שונה מזו שהתרגלנו ועד כמה היא משפיעה על חיינו. 



לפני כמה חודשים נוצרה מערכת כלכלית חדשה בעיר הנמל ואלוס. דווקא אותה עיר מנומנמת זו היתה הראשונה שיצרה רשת של למעלה מ800 אזרחים החברים במערכת הנקראת TEM, כל זה רגע לפני ששקעו לתוך עוני נורא מלווה באחוז אבטלה גדול וקושי אמיתי לקיים עצמם. ואלוס משקפת למעשה בעיה כלל עולמית: לא היה חסר בה כלום על מנת שתוכל לקיים עצמה בכבוד - היה בה מספיק מזון וסחורות בשביל כולם. למרבה האירוניה הדבר היחידי שהיה חסר בה ושגרם לעוני ומחסור מדומה הוא הדבר היחידי שהאדם שולט בכמותו שזה כסף (במקרה זה: יורו).

מערכת הTEM מממשת את כל מה שבאמת כסף צריך לייצג ושכבר שכחנו אותו: אמצעי עזר לסחר בין אנשים ותו לא. 

מערכת הTEM היא סוג של מערכת לסחר חליפין. אם יש לך סחורות או שירותים להציע ,אתה מקבל אשראי מהמערכת בריבית 0 (כלומר נרשמים לזכותך כמות מסוימת של מטבעות TEM).  ערכו של TEM אחד הושווה ליורו אחד ולכן הוא נתון להשפעות חיצוניות רק אם וכאשר יהיה צורך להמירו בעתיד לשימוש מחוץ לאותה רשת.
בכסף הTEM שצברת תוכל לרכוש  כל מוצר שתחפוץ ושמוצע למכירה בין חברי הרשת או להשתמש בשירות הניתן באותה רשת. כל זה מוביל אותנו לאותה מערכת סחר חליפין קדומה של פעם עם ניצול הטכנולוגיה של היום.
"עבור שירותי היוגה שהצעתי ,קיבלתי 24 TEM" מספרת למשל הארה סולדטו אחרי שרכשה עם חלק מהכסף הזה נרות מעוצבים. כמו הארה אזרחים נוספים סוחרים ברשת הזאת מתכשיטים דרך מזון , מכשירי אלקטרוניקה ,בגדים וכל מה שנמצא למכירה. בגלל גודלה של הרשת ניתן למצוא בה כמעט הכל על מנת לקיים חיים נורמטיביים.
המערכת היא כולה מערכת מקוונת כאשר לכל חבר ברשת יש חשבון TEM ,שעליו נעשות פעולות חיוב או זיכוי וירטואליות. ממציא המערכת יאניס גריגורי מספר  שהמערכת אטרקטיבית בגלל שהיא מספקת תקווה לאנשים. הם מגלים לדבריו, שכל אחד יכול לתת משהו ולקבל משהו בתמורה.
אחד החברים ברשת,טראסוב נטנטוס, מספר כי סוף סוף הוא יכול לקחת שיעורי שפות או מחשבים בתמורה לתחתוני ילדים שהוא מוכר. הוא מוסיף: "זה רעיון טוב כי אנחנו צריכים לגרום לאנשים להבין שכל אחד יכול לקנות או למכור משהו, אנחנו לא צריכים בשביל זה את היורו (המטבע)."
למרות שיש שרואים בTEM כמטבע אלטרנטיבי ,החברים ברשת זו רואים אותו כמטבע ראשי ומתיחסים דווקא ליורו כמטבע בר חלוף, "פה היורו שייך לעבר" טען אחד הקונים לשאלת כתב הBBC.

ההצלחה והשגשוג אותה חווה הקהילה בואלוס גורמת לכך שאותה רשת TEM הולכת ומתרחבת בקצב הולך וגובר כאשר עוד ועוד עסקים נכנסים לתוכה. מעבר לכך, המערכת מעודדת ומתגמלת  פעילות יצירתית למען הקהילה: למשל קיימת משתלה בואלוס המעסיקה אנשים עם קשיי לימוד ובתמורה עובדיה מקבלים חזרה מוצרים ושירותים שלא יכלו להשיג אותם תחת המערכת הרגילה.מנגד, היא מעודדת אזרחים לתרום בעבודה למען אותו עסק  על ידי עזרה בגיזום והצבת גדרות ובתמורה אותם אזרחים מקבלים שתילים הגדלים בה.
"אנחנו יכולים לרכוש לחם או ארוחה בתמורה למוצרים שלנו, או שהבנות יכולות ללכת להסתפר" מספר פרי מנצפלרי מי שמנהלת את אותו עסק. היא מוסיפה: "הצמיחה שלנו באה מתוך הכפר, וכך זה עבד בימים הקדומים לפני שהכסף נכנס לחיינו. זו הזדמנות טובה להתחיל הכל מחדש".

אחת מיוצרות המערכת מריה צ'ופיס מספרת שפגשה אישה שמכרה עוגה שאפתה בעבור יחידת TEM אחת . היא מספרת ששאלה אותה האם זה לא סכום נמוך מידי בהתחשב בזמן שהשקיעה , במצרכים ובהוצאות החשמל? האשה ביקשה ממריה להמתין עד לסיום פעילות השוק אז חזרה אליה עם שלושה סוגי פירות,  2 בקבוקי שמן של ליטר אחד ,סבון, שעועית עשרה ביצים ויוגורט. "אם הייתי צריכה לרכוש את כל זה בסופרמארקט כל זה היה עולה לי הרבה יותר מעלות אפיית עוגה" אמרה האשה למריה המופתעת.

גם הדור הבא נהנה ממערכת הזו: במבני עירייה ילדים יכולים היום להשתתף בפעילויות חביבות הכוללות מגוון משחקים, שירים ויצירה. הורים שפעם לא יכלו לממן פעילות זו ,עושים זאת הפעם באמצעות הTEM.

במערכת הזו בניגוד להיום טייקונים שרוב התמחותם הוא בקשריהם עם מנהלי הבנק יהיו חסרי כל ולעומת זאת התופרת בבית מלאכה נידח תוכל לחיות בכבוד. במערכת הזו טובת הקהילה והסולידריות עומדת בראש סדר העדיפויות לעומת המערכת הנוכחית שבה הרווחיות היא המלכה ללא עוררין.

תומאס אדיסון אמר בעבר בהתיחסו לשיטה הנהוגה במערכת הבנקאית הנוכחית :
אנשים שלא יהפכו כף אדמה אחת, ולא יתרמו קילו של חומר, יאספו יותר כסף מארה"ב מכל האנשים שיספקו את החומרים ויעשו את כל העבודה בפרויקט...".
מערכת הTEM היא מערכת אחת מתוך למעלה מעשר שכבר קימות היום ביוון -במערכות האלה אנשים שלא יהפכו כף אדמה אחת ולא יתרמו קילו חומר לא ישרדו.

צפו בכתבה מתוך הBBC:

57 תגובות:

  1. ערן, כניראה שהמח שלי צרוב חזק בשיטה הנוכחית. אני לא מצליח להבין איך אני, כתייר שמגיע להתארח בכפר, ארכוש מוצרים, אשלם על המלון, אשלם לנהג הטכסי. או לא התייר המזדמן, היווני מאתונה שמגיע לכפר. מאיפה הוא יקח TEM ? הוא יצטרך לפרוט יורו? יהיה לו TEM מאתונה? אז שוב פעם אנשים יעשו כסף מהמסחר בכסף.
    כניראה שהמח שלי צרוב חזק כי קשה לי לדמיין מערכת פיננסית שעובדת אחרת. וצפיתי בכל הסרטים שהאתר מפנה אליהם, ואני מעיין באתר בתדירות די גבוהה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי,
      אני יכול להרגיע אותך שהמוח של כולנו צרוב חזק בשיטה הנוכחית אבל הפעם אתה לא טועה:

      המערכת הזה מבוססת על כסף מקומי ומיועדת עבור קהילה מקומית לצורך אמצעי עזר לסחר חליפין.. ככל שיצטרפו יותר ויותר חברים לאותה קהילה כך היא תגדל (גם דמוגרפית).בשלב הזה היא לא באה לתת מענה למסחר ברמה הלאומית או הבינלאומית - ברמות האלה המערכות עדיין מבוססות על כסף שמיוצר מחוב ונשלטות על ידי הבנקים המרכזיים ונכון לעכשיו לדאבוננו, עדיין כוחם חזק מידי בשביל שאזרח פשוט מהרחוב ויגרום לכך שגם הכסף ברמות האלה יהיה מבוסס על הכלכלה האמיתית (זה שינוי פשוט יחסית אך כזה שדורש שינוי תודעתי גדול וכמו שאמרת מוחנו כרגע אם דגש על כרגע צרוב בדבר הקיים).
      הסיבה שבנקים מרכזיים ובנקים בכלל כל כך שומרים על השיטה הנוכחית היא שברגע שהמערכת תעבור לשיטה מהסוג שהוחל בואלוס פשוט לא נצטרך אותם. ולכן כרגע קו המחשבה של יוצרי המטבעות האלטרנטיביים היא שאם אתה לא יכול להלחם בהם ,תצטרף אליהם ותקים מערכת נוספת מקבילה ובשלב הזה זה בהחלט יכול להספיק לפחות בשביל לשפר דרמטית את איכות החיים של קהילות שלמות ולא משנה היכן מיקומן.
      ככל שיותר ויותר קהילות בעולם יעברו לכסף לא מבוסס חוב (ויש היום כבר עשרות רבות כאלה בהרבה מדינות בעולם) ויבינו את היתרון שבכך, זה יגרום גם לשינוי התודעתי בציבור לגבי מקור הבעיה והדרך לפתור אותה ומכאן השינוי ברמה הלאומית יהיה עניין של זמן. כשזה יקרה תוכל להמיר את המטבע שלך עם מטבע אחר כמו הTEM גם בתור תייר או סוחר בינלאומי.
      יתרון נוסף במערכת כזו מתבסס על העובדה שגם כך השיטה המוניטארית הנוכחית תבוא לסיומה מתישהוא בשנים הקרובות כך שברגע שאתה יוצר בסיס למערכת אלטרנטיבית אתה לא תותיר ברירה אלא לעוד ועוד אנשים להצטרף אליה כדי לשרוד (כי עדיין אנשים יצטרכו לאכול ולהתקיים) וכך בין אם ירצה הבנק המרכזי (והבנקים בכלל) ובין אם לא זו תהפוך להיות המערכת העיקרית (מה שנקרא: העם יצביע ברגליים)

      ערן

      מחק
    2. אך תחשוב מה יקרה עם הדולר יתמוטט הרי שדוגמת עיירה יוונית תתפשט לכל עבר לכן כבר היום צריך להתכוננן למחר, אזרחים צריכים לקחת אחריות וליצור כסף חדש בלתי תלוי בכדי לממש את תפקידו היחידי סחר בין בני אדם.
      העיירה היוונית היא רק הקדמה להולך לקרות ניצוצות ראשונים של הבאגים בשיטה הרי ברור לכל שאינם יכולים להחזיר חובותיהם לשיטה הישנה כך שהמוצא היחידי היא לצאת מהמעגל העולמי ולהתכנס בתוך מעגל כלכלי פנימי, את התהליך הזה נראה הרבה בחודשים הקרובים עד התמוטטותה הכלכלית של ארהב והדולר והשיטה, דברים עוברים למזומן ולנכסים וסחורות.

      מחק
    3. היי,
      הפעילות המתוארת בכתבה ובמאמר הם חלק מפעילות עולמית המוכרת בעולם כ BARTER EXCHANGE, הפעילות הראשונה המתועדת היא בשוויץ בעיירה בשם WIR בשנות ה 30 לאור המשבר של 1929 החלו שם לסחור בסחורות ושירותים. כיום לאחר קרוב ל 90 שנה לאחר מכן WIR הינו סוג של מסלקה םיננסית המשרתת אלפי עסקים קטנים ובינוניים באותה שיטה בדיוק.
      בארה"ב יש כ 500 חברות פעילות המבצעות עסקאות בשווי של כ 20 מיליארד$
      גם בישראל יש פעילות כזו בשם B2BARTER
      הכל חוקי, מוצאים חשבונית כאשר מוכרים ולכן אין בעיה עם מס הכנסה ומע"מ. השוני המהותי הוא בשיטת התקבול במקום לקבל כסף משתמשים במטבע וירטואלי ובעזרתו קונים סוחרות ושירותים של אחרים.
      היתרונות גדולים ורבים כגון: חשיפה ללקוחות חדשים, חסכון במזומן, הגדלת תזרים המזומנים, שימוש במלאי עודף, שימוש במלאי מתכלה וכד'.

      מחק
    4. קיימת השיטה הזאת בארץ לעסקים
      http://www.barter-media.co.il/

      מחק
  2. לא ברור לי מה החוכמה בשיטה אם ה-TEM צמוד ליורו. אם יש להם רזרבות יורו שהם מוכנים להעמיד לרשות הציבור ללא ריבית, אז בשביל מה להדפיס מטבע שלא קיים? ואם אין להם אז בסופו של דבר הם יצטרכו כסף "אמיתי" (יורו) ואז המערכת הזאת תקרוס. אני לא בטוח שירדתי לסוף דעתך, אולי אתה יכול להבהיר לי את הנקודה הזאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אורן
      הנה ההסבר איך עובדת המערכת לפי הניו יורק טיימס:
      The group’s concept is simple. People sign up online and get access to a database that is kind of like a members-only Craigslist. One unit of TEM is equal in value to one euro, and it can be used to exchange good and services. Members start their accounts with zero, and they accrue credit by offering goods and services. They can borrow up to 300 TEMs, but they are expected to repay the loan within a fixed period of time. Members also receive books of vouchers of the alternative currency itself, which look like gift certificates and are printed with a special seal that makes it difficult to counterfeit. Those vouchers can be used like checks. Several businesspeople in Volos, including a veterinarian, an optician and a seamstress, accept the alternative currency in exchange for a discount on the price in euros.

      למעשה הTEM נוצר לתת מענה לשאנשים בואלוס שרוצים לעבוד,לייצר או למכור אבל בגלל שאין מספיק יורו לתגמל אותם זה לא יכל לצאת לפועל .
      ההצמדה של ערך הTEM ליורו עד כמה שאני הבנתי מקורו בסה"כ באפקט פסיכולוגי יותר כדי לתת לו בסיס ערך מסוים במסחר הזה.
      המערכת לא באה במקום מערכת היורו הקיימת אלא במקביל ולכן היא אמנם מושפעת מזעזועים שמתרחשים בגוש היורו אבל גם משמשת כבולם זעזועים ,מאפשרת גמישות ,מונעת קריסה ומאפשרת את המשך קיום החיים בניגוד לערים אחרות שנפגעת אנושות וכתבתי כאן בעבר גם על מספר ההתאבדויות ההולך גובר ברחבי יוון.

      כשאתה חושב על זה למעשה היורו הוא בסך הכל דף נייר שלא מבוסס על כלום- בואלוס המציאו ויצרו מטבע חדש שמבוסס על דברים ממשיים (שמלבד ערכו הוא לא תלוי ביורו) ועל פי כלליו אי אפשר גם לשמור אותו לזמן ארוך או בכמות לא מוגבלת ומכאן שגם קשה לעשות עליו מניפולציות או רווחים.בנוסף, כמותו בשוק מוגבלת בהתאם לכמות העשייה ומכאן שנמנעת אינפלציה. לצורך קיום הTEM לא צריך גם רזרבות של יורו אלא רזרבות של עבודה ועשייה.
      בואלוס גם לא משתמשים בכלל בהדפסה - כל המסחר הוא מקוון דרך יחידות חיוב או זיכוי במחשב ונועד לצורך ניהול סחר חליפין.
      בנוסף יש השפעות נוספות לטווח הארוך למערכת כזו למקרה שהיורו יקרוס כפי שתוכל לראות בתגובה שלי למגיב הראשון.

      ערן

      מחק
    2. תודה על התשובה. אני מסכים לחלוטין עם העקרון שכסף צריך לייצג תרומה ממשית לחברה אבל עדיין לא ברור לי מה יקרה כשהם יצטרכו להמיר את ה-TEM ליורו כדי לקנות סחורה מחוץ לקהילה. אם העוגה של הגברת היתה שווה יורו, היא צריכה להיות "פראיירית"-אלטרואיסטית כדי להסכים לקבל תמורתה מטבע שטוב לשימוש רק בתוך הקהילה עצמה. לדעתי, השיטה הזו אינה שונה במהותה מהאופן שבו פועלים ארגוני הצדקה בעולם.

      מחק
    3. הגברת עם העוגה מסבירה היטב למה לא היה כדאי לה למכור את העוגה אפילו בשווי של למעלה מיורו אחד לעומת העסקה שעשתה עם TEM אחד. להשוואת הTEM ליורו אין משמעות אמיתית במסחר הפנימי בתוך הקהילה.. השאלה היא אלו סחורות או שירותים יכולה הגברת להשיג בעבור עוגה אחת ולא כמה כסף וזה היופי במערכת הזו היא מחזירה את המשמעות האמיתית לתפקידו של הכסף, זה שינוי מחשבתי ותודעתי שדורש להחליף דיסק ולהתרגל לדבר האמיתי.
      לגבי ארגון צדקה- לא הבנתי מה הקשר? הגדרה לא רישמית שלי ומאד כללית לארגון צדקה: זה גוף התנדבותי או ממומן שנותן למישהו משהו בלי לקבל דבר בתמורה ומבלי שהמקבל יצטרך לעשות דבר.. זה בדיוק ההפך ממה שנעשה פה: בשביל לקבל משהו אתה חייב גם לתת ולתרום משהו מעצמך באותו היחס וההפך..

      ערן

      מחק
    4. ככל שהפלטפורמה גדולה יותר יש מגוון יותר גדול של מוצרים ושירותים אותם ניתן לצרוך.
      הפעילות היא למעשה לא פעילות ברטר רגילה אלא פעילות מולטי ברטר, בה כל חבר ברשת העסקית מציע את מה שיש לו ורוכש את מה שהוא צריך. אין תלות במי שרכש ממך, בשביל זה יש את ה TEM או את הברטר שקל בישראל.
      הפעילות במקור מיועדת לעסקים ולא לפרטיים, אבל בדוגמא של הגברת נגיד שהיא מוכרת את העוגה ב X TEM הרי שבעזרתם היא תוכל ללכת לרוקח (החבר ברשת) ולו לא ממש אכפת מה הגברת מכרה, הוא מעוניין ב TEM שבעזרתו הוא רוכש שירותים להם הוא נזקק. הרוקח למעשה מציע למכירה רק חלק ממגוון המוצרים שלו, לא את כולם, אלו שבהם הרווחיות שלו גדולה או שהם מוגדרים כמלאי מאוד איטי או מלאי שעוד מעט פג תוקפו, בשיטה זו יש WIM WIN לכולם.

      מחק
  3. הנסיון של תחליף הכסף בעיירה היוונית המתוארת נוצר בעצם מחוסר ברירה.
    מענין מה יקרה אם הממשלה היוונית תרצה לגבות מס על עסקאות הברטר האלו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הממשלה בארה"ב גובה כסף בעסקאות מאין אלו.
      בארה"ב בטופס השנתי של כל אזרח המוגש מידי שנה לרשויות 1099B יש סעיף המדבר על עסקאות בברטר.
      בכל מקרה בכל עסקה המוכר מוציא חשבונית ולכן אין התחמקות ממס.

      מחק
  4. ערן,
    יש לי שאלה:
    מה קורה אם הגברת הזקנה צריכה תרופות (יקרות יחסית) ?
    האם היא צריכה לקרוע את התחת ולמכור עוגות מסביב לשעון ??

    ובנימה רצינית יותר, כל שיטה שנוצרה על ידי בני האדם היא בעייתית - כאלה אנחנו, לא מושלמים בעליל.

    גם השיטה הנוכחית וגם האלטרנטיבות סובלות מכשלים לא מעטים - סוג של גבינה שוויצרית.

    למה ליצור אין סוף מערכות כסף תחליפיות ?
    למה לא לשפר את השיטה הנוכחית (הרעה והחולה) ? אם היה מדובר על ניסוי מדעי/סוציאלי, ניחא, אבל אם אנשים מבוגרים לא יוכלו לביא תועלת מדידה (כף אדמה או קילו חומר), מה יהא גורלם ?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם כל המערכת תעבור לשיטה הזו של ואלוס הרי חברות תרופות יתחילו לעבוד בשביל לתרום לקהילה ולא למען ריווחיות נטו ויש הבדל עצום: היום התרופות הנמכרות לך הן היקרות ביותר ולאו דווקא היעילות ביותר.
      אם נסתכל על אותה גברת זקנה שהזכרת וזקוקה לתרופות, הרי שהיום גם אם תאפה 100 עוגות מי יקנה אותם כשבסופר יש לך את אותם עוגות שנעשות על ידי תאגידי ענק ונמכרות בחצי מחיר?

      לגבי מערכות כסף חליפיות ובכלל - אין היום אף מערכת כלכלית או אחרת שהיא מושלמת ולכן השאיפה היא לשאוף לשלמות כי להגיע לשם זה לא ראלי. תמיד יהיו חורים בכל מערכת.
      המערכת הנוכחית אני חושב היא הגרועה ביותר -היא בנויה מחור אחד גדול עד שכבר לא ניתן למצא את הגבינה... היא בבסיסה מובילה באופן וודאי כל מדינה בעולם לפשוט את הרגל שלה או של המטבע שלה.
      אם אתה רוצה לשנות אותה כך שתיטיב עם האזרח הרי שאתה צריך לשנות אותה מיסודה והנה קיבלת מערכת כספים חדשה אם תרצה או לא.

      אנשים מבוגרים אולי לא יכולים להביא תועלת אך זו די תמימות לחשוב שכשאנחנו נהיה זקנים השיטה הנוכחית תדאג לנו ואני לא רוצה לחשוב אם תשאר לנו פנסיה בכלל -הרי הפנסיה בנויה בצורה כזו שבסופו של דבר על כך שלא יהיה כסף לשלם לכל הזקנים שיצטרכו אותה וכמו כל השיטה היא בנויה על משיכת זמן.
      המערכת שקיימת בואלוס דווקא מעודדת עזרה לקשישים ולחלשים שכן היא מתגמלת את העוסקים בדבר. היום אם תלך לעזור לקשיש סביר להניח שתאלץ לעשות זאת על בסיס התנדבותי כי לא יהיה לאף אחד כסף לשלם לך.

      ביפן יש מערכת למשל שקיימת מ1995 עם מטבע אלטרנטיבי שנועד לעזור לאוכלוסיה המבוגרת- היא נוחלת הצלחה מדהימה.תוכל לקרא עליה עוד כאן:
      http://dbweb.org/future.html
      מערכת כזו לא יכולה להתקיים תחת השיטה המוניטארית הנוכחית.
      הרעיון הוא להתנתק מההרגלים יש להגיד המגונים שהרגילו אותנו ושפועלים לטובת קבוצה מצומצמת של גופים ואנשים (בעיקר בנקים) כדי לחשוב על משהו פשוט שישרת את כולם וכמו שאמר המגיב לפני לא צריך לחכות לדקה ה90.

      ערן

      מחק
  5. פנסיה לא תהיה.
    לפחות לא כפי שאנחנו מקווים/מצפים שתהיה.

    אני עדיין לא מאמין בשיטה הזו (ובטח לא בנוכחית!). אם אפשר להאשים מישהו במצב זה רק את עצמנו. הבנקים אולי ניצלו את השיטה אבל את השיטה המציאו בני אדם. ובני אדם גם רוכשים כאילו אין מחר (ובהרבה פעמים דברים מיותרים). לוקחים על עצמם הלוואות ענק (כי אפשר !!!!).

    עוד לפני הדיון בחסרונות/יתרונות של כל שיטה, צריך להתקיים שינוי בדרך בה אנו מתנהלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנונימי, מסכימה איתך בעניין שהדבר המהותי שצריך להתחלף בד בבד עם השיטה זה בעצם מערכת היחסים שלנו שבנינו. כי המוח האנושי שלנו יכול למצוא פרצה בכל שיטה להטות את הכף לטובתו האישית גרידא, וכך ייצא ששוב אנו נמצאים באותו "לופ" קושר של ניצול הדדי. המערכת הכלכלית הנוכחית רק משקפת את מערכת היחסים בנינו בני האדם בקללתה, הגיע הזמן לבנות כלכלה חזקה ואמיתית כזאת שתתבסס של אמון הדדי. זה יוכל לקרות רק כאשר הבסיס לכלכלה יהיה איכפתיות הדדית תוך התחשבות בצרכים האמיתיים של פלחי האוכלוסיה הקיימת. ויפה שעה אחת קודם. ובל נשכח שכל הדברים הגדולים התחילו מצעד אחד קטן. השיטה הנוכחית שנולדה מתוך כאב אמיתי מאלצת את התושבים בחלק זה של יוון לפעול אחרת - בהתחשבות בצרכים אמיתיים הישרדותיים ולצאת מהחלום האמריאי שמכרו לנו, ושכולנו נולדנו לתוכו.
      ביחד נצליח :)

      מחק
  6. זה מזכיר מערכות של time bank וגם בישראל פעל בנק זמן
    שהציע סחר חליפין של שירותים בהם כל אחד תורם שעה לקהילה.
    כל המערכות הללו הן משלימות ומאפשרות רמת חיים גבוהה יותר למעוטי יכולת.
    לדעתי קידום של מערכות כאלה יביא לשגשוג ושיפור רמת חיים של אנשים רבים.
    המערכת הפיננסית זקוקה למערכת מתחרה שתקרא עליה תיגר

    השבמחק
  7. ערן,
    ראשית אני נהנה לבקר באתר ואוהב את המידע שאתה מספק לקוראיך. אני חושב שאתה מעלה נושאים חשובים כגון הצגת השיטה המוניטרית הנוכחית המבוססת חוב. עם זאת להערכתי לא ניתן לשייך את כל הבעיות השונות בעולם לחולי השיטה, ומסוכן לחשוב שהכל יהיה נהדר על פי כל שיטה אחרת ( שאינה מבוססת חוב).
    המקרה של אותה קהילה ביוון הוא מקרה שלהערכתי הינו משגשג ללא שום קשר לשיטה המבוססת חוב. אותה קהילה בגלל קשיים כלכליים של חבריה, מצאה שיטה פשוטה להעלים מס ( אינני יודע מה חוקיותה) ולכן ערך הכסף הווריטואלי החדש שווה יותר. כאשר מבצעים מסחר בכסף זה לא צריך לשלם מס על ההכנסה ולא מע"מ. רכישת חומרי הגלם בצורה זו זולה אף היא בגלל העדר המס. תופעה כזו יכולה להיות נהדרת כל עוד הרשויות מאפשרות זאת ולא מגבילים את המסחר בגלל דרישות למס בטענות להלבנת הון וכל עוד היא בסדר גודל קטן כיוון שעדיין הממשלה צריכה לגבות מס בשביל לספק שירותים ( חינוך, ביטחון, תשתיות,...).
    בישראל למשל במקרה של בנק הזמן ( שהינו מקרה דומה לסיפור הנ"ל) ישנה מגבלה של האוצר שהשירותים המסופקים לא יהיו בעסוק העקרי של נותן השירות מחשש להעלמת מס....
    אז אכן אנחנו יכולים לטעון כי אנחנו משלמים מס רב והשירותים שאנחנו מקבלים אינם מצדיקים את גובה המס ( הוא כנראה מופנה למקומות אחרים), אבל כדי לתקוף זאת מן היסוד יש לבחון את כמות המס וצורתה וחלוקת הכנסות המדינה ולא לבחון דרכים להעלמת מיסים....

    מחפש הכסף.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום למחפש הכסף!

      בשורה התחתונה זה נכון שהשימוש בכסף אלטרנטיבי גורם להעלמת מס במערכת הכלכלית הנוכחית.
      אולם השיטה הקיימת מנטרלת כל כסף אלטרנטיבי בגלל שלא ניתן לשלם איתו מס. כך אנחנו נשארים עם הכסף מבוסס חוב (שהיא האופציה הגרועה ביותר). נשמע הגיוני?
      האם זה נכון שהממשלה תגבה מיסים בעזרת כסף מבוסס חוב? יתירה מכך תחייב את האזרחים לשהשתמש רק בכסף מבוסס חוב? כשהכסף מבוסס חוב הוא הסיבה העיקרית למשבר הכלכלי ולקושי אליו נקלעו האזרחים?
      האם האזרחים ביוון צריכים להמשיך ולציית לחוקים גם כשהחוקים מנתבים אותם לדרך ללא מוצא?

      CU

      ע'

      מחק
  8. סרט שמסביר בדיוק מה שקורה בעיירה ביוון. זה מה שצריך להיות בכל העולם. הכסף בידי האזרחים ולא בידי מספר קטן של בנקאים. צפייה מהנה ומעניינת.
    http://www.youtube.com/watch?v=__5Etq-3ggs&feature=player_embedded

    השבמחק
  9. למחפש הכסף- הסיבה היחידה שאנחנו משתמשים בכסף נייר זה כי זה התשלום היחידי שהמדינה מקבלת כמיסים! השקל לא מוגבה בכלום! מדינת ישראל מחזירה כל שנה34 מיליארד ריבית על חוב חיצוני- לקרן המטבע העולמית וארה"ב. וזה רק הריבית!
    מדינת ישראל צריכה להדפיס את הכסף שלה בעצמה. לא ללוות אותו. אנחנו משלמים על הזכות לחיות??? האנשים האלה ביוון שומרים את "ההון" בתוך הקהילה ולא נותנים לתאגיד בין לאומי לקחת להם אותו. מס הכנסה עצמו לא חוקי. אצלנו בארץ יש "פקודת מס הכנסה" כי אנחנו עדין מדינה ב"מצב חרום" בארה"ב ממש יוצאים נגד זה ויש פסיקות של בית משפט http://www.youtube.com/watch?v=W_JP1xT_epY
    - לא כל מי שלא משלם מס הכנסה הוא גנב, לא כל מי שלא היה בקרבי הוא חרא. יש אנשים שמבינים את המציאות אחרת.

    ליאור

    השבמחק
    תשובות
    1. מי שלא משלם מס הכנסה (אם הוא מחוייב בתשלום מס הכנסה) - עובר על החוק.
      מי שמשתמט מהצבא ללא סיבות המצדיקות שיחרור שכזה - הוא בהחלט חרא.
      אתה לא חייב לשרת בקרבי אבל אתה חייב לשרת בצבא או במסגרת אלטרנטיבית קרי שרות לאומי.

      מחק
    2. האם גם מי שלא שילם מס בגרמניה הנאצית היה עובר על החוק להגדרתך?
      האם על אדם כזה ראוי היה להטיל עונש לדעתך?

      יואב

      מחק
    3. ל03:29 אתה יודע כמה אנשים הולכים לקב"ן כל יום?
      חשבת שלא כל אחד יכול לחיות מ352ש"ח בחודש?
      אין קשר בין הליכה לקרבי לציונות.
      מה אתה אומר על כל האשכנזים מרמת השרון והרצליה שמגדלים את הילדים שלהם מגיל-0 להיות בממר"ם ולא בכפיר?
      ולא. הם לא ילכו לשטחים!
      אתה יודע כמה אנשים ירדו מהארץ אחרי מלחמת יום כיפור?
      מה אתה חושב עליהם?
      מה אתה חושב על תושבי דימונה שלא משלמים את תשלומי המים שלהם כי מאז שהתאגיד נכנס החשבונות קפצו פי2 ושלוש?
      מה תגיד- ישראל מתיבשת? שהם נפולת של נמושת? שהם עושקים את קופת המדינה? שהם אוכלי חינם? כמה חינם אפשר לאכול בדימונה?

      ליאור

      מחק
    4. אני מקווה שצפית בסרטון ביוטיוב- אין חוק מס הכנסה בארה"ב!
      זה לא חוקי לקחת מס מהאזרחים שם!
      אם אתה יכול למצוא את החוק הזה יש לך 50000$ זה הפרס שהם מציעים- בהצלחה

      ליאור

      מחק
    5. לא כל כך הבנתי מה יקרה אם לא יגבו מסים. איך יתקיימו שרותים ציבוריים? איך יתקיים סחר בין מדינות?
      הרעיון שאתם מציגים נפלא אלא שהוא יכול להתקיים בקרב מספר מצומצם ומוגדר של אנשים. איך בונים את זה עבור מיליארד?

      מחק
  10. תודה על התקווה שאתה נותן כל פעם...
    מקווה שהשינוי יגיע במהרה.

    השבמחק
  11. עד כמה שמדברים על זה גם בארה"ב לא היה מס הכנסה (IRS) לפני שהפד נכנס לתמונה וזה משהו שנוצר במאה העשרים (אבל, אולי אני טועה).
    המדינה בעצמה צריכה להתקיים כגוף נטרלי שמספק שירותים של שיטור ודאגה לשכונות ולקהילה והיא בעצמה יכולה להכנס לתוך הסיפור הזה של מטבע חלופי, וככה אין עניין של "העלמת מס".
    המדינה צריכה להיות מלכ"ר והיא צריכה לשרת את התשתית הכללית של כולם, היא צריכה לגבות בדיוק מה שהיא צריכה לגבות ולא מעבר כדי לשלם "חוב" למדינה או בנק אחר...בקיצור, לגבי הכתבה, אדיר לראות שכבר בפועל קיימים דברים כמו המטבע החלופי וכנראה שהיה צריך קהילה שהגיעה לתחתית של התחתי כדי לחזור לדברים האמיתיים שיש להם ערך כמו סחורות ושירותים שבני האדם צריכים באמת. מצוין גם לראות שזה כבר לא משהו של "קומץ סהרורי". וככל שיהיו יותר אלטרנטיביות ותשתיות כאלו במדינות בעולם ככה כולנו נסבול פחות זמן, בתקווה, כשכל הסיפור הזה של השיטה המוניטרית יתרסק ואנשי השררה ינסו לכפות את המערכת הגוועת הזאת על כולנו בכוח.

    השבמחק
  12. נראה לי שהיתרון הגדול בשיטה היא שאין מע"מ, מס הכנסה וכדומה. האם זה חוקי ביוון? האם זה חוקי בישראל?

    השבמחק
    תשובות
    1. ממשלת יוון העבירה לאחרונה חוק שמאשר שימוש במטבעות האלה ביוון.
      בישראל אין חוק כזה -חוק בנק ישראל אוסר על שימוש במטבעות אלטרנטיבים אבל כאן מגיעה השאלה מהו מטבע אלטרנטיבי? מה שקורה בואלוס הוא שאין שם באמת מטבע אלא חשבון "בנק" וירטואלי..האם זה נחשב מטבע? אני מאמין שהמחוקק לא חשב על אופציה כזו וזו שאלה פתוחה שאני מאמין שעוד רבות ידונו בה בעתיד

      ערן

      מחק
    2. ואגב אריאל, היתרון הגדול של המטבע הזה שאין בו מחסור (בניגוד ליורו) כל עוד החלטת לעבוד ולעשות משהו.יתרון נוסף הוא שאי אפשר לאגור אותו לאורך זמן ובכמות בילתי מוגבלת ולכן אי אפשר לעשות או קשה מאד לעשות במצב הזה "כסף מהכסף" והוא משרת אך ורק את המטרה של אמצעי עזר למסחר. במצב כזה רק מי שייצר משהו ישגשג בניגוד להיום שעל כל לחיצת מחשב קטנה נכנס סכום גדול לבנק או לבית ההשקעות

      ערן

      מחק
    3. תודה. מעניין. למה אי אפשר לאגור אותו לאורך זמן?

      מחק
    4. אם תאפשר לאגור את הכסף הוא יאבד ממטרתו לשמש ככלי עזר למסחר ויהפוך בעצמו למטרה של מניפולטרים. הגבלת כמות הכסף מונעת ממשהו לעשות כסף מהכסף כפי שקורה היום.

      מחק
    5. חייב לתקן אותך, יש מע"מ ויש מס הכנסה.
      היתרון בשימוש במערכת המולטי ברטר היא שאתה נחשף ללקוחות חדשים, חוסך מזומנים ועוד. אתה מפנה את היכולות שלך, עודף כושר הייצור או המלאי שלך והופך אותו למכיר, מה שלא הצלחת לעשות קודם לכן. התמורה ממה שקיבלת ישמש אותך לפעילויות אחרות שלך ולחסכון בהוצאות שממילא היית עושה

      מחק
  13. מרתק.
    אבל נראה שפיתוח כלכלי אמיתי דוגמת בניית בית או כביש חדש בלתי אפשרי לעשות ב TEM.
    אם אני יזם וצריך הלוואה גדולה על מנת לבנות דירות אין לי אפשרות לעשות זאת, כי אין אפשרות לצבור כסף לאורך זמן.
    למרות ששוב, בשביל צרכי הקהילה ביום יום זה נראה פתרון מדהים.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מוטי,
      דווקא במערכת הTEM אם תרחיב אותה יותר או אם למשל גם הממשלה תתחיל להדפיס אותה לפי אותו קריטריון ,דווקא אז יהיה לך יותר קל לבנות בית או לסלול כביש. הסיבה שהיום צריך לקחת הלוואות בשביל להקים תשתיות נובעת ממחסור בכסף - הTEM למשל נועד למנוע מחסור כזה. במקרה כזה יהיו כאלה שיקומו ויגידו שזה יגרום לאינפלציה אך אינפלציה לא יכולה להגרם כאשר גדילת כמות הכסף מוצמדת לצמיחת המשק בניגוד להיום שאין קשר בין השניים.

      ערן

      מחק
    2. כיצד אדם יכול לקחת הלוואה או לחסוך בשיטה הזו? האם יש עשירים ועניים? האם אני הוא מי שלא יכול לתרום לחברה? אז מה קורה אם אתה זקן או חולה? יש לך אפשרות לחסוך TEM (ולשמור על ערכו) לשעת צרה?

      מחק
  14. המערכת נפלאה
    אני סבור שעם מעבר לשיטת מסחר שכזו דרוש גם תהליך חינוכי מקיף ושינוי מהותי באורחות חיינו מאורחות חיים צרכניים תעשיתיים לאורחות חיים חברתיים קהילתיים.

    השבמחק
  15. קראתי בדקדקנות את הכתבה, אך לא הבנתי משהו מאד בסיסי:

    למה אתה חוזר וטוען שאנשים שסוחרים בבארטר ירצו לתרום לקהילה ולא רק להתעשר? למה שאדם לא יהתעשר מבארטר? הרי ככל שיש לך יותר כסף בארטר, כך תוכל לחיות ברמת חיים גבוהה יותר, אז מה ההבדל בין זה לבין כסף רגיל?

    סליחה, אבל אני לא מבין הרבה בכלכלה ולכן כנראה צריך להסביר לי לאט ובהגיון. מה ההבדל בין כסף בארטר לבין סתם מטבע של מדינה קטנה? לצורך העניין, אם קהילת הבארטר תגדל לגודל של 7 מיליון חברים, מה יהיה ההבדל בין זה לבין השקל?

    השבמחק
    תשובות
    1. הכוונה היא שהבנק לא מעורב באמצע לקחת ריבית על העברת הכסף מצד לצד.
      דבר שלא אתה צריך וגם לא הצד השני של העסקה, אלא רק הבנק מרוויח ממעורבותו בתהליך.

      מחק
  16. אבל איך זה עובד?

    כשאני אופה עוגה, אני צריך ביצים- שאני אקבל בסחר חליפין מהחנווני.
    אבל החנווני מקבל את אותן ביצים מתנובה לא בסחר חליפין.
    אז איך זה מקבל כסף?
    הדבר הנ"ל מתאים רק לכלכלה אוטרקית,אם יש לי תרנגולות שמטילות ביצים- אוכל להחליף אותן בקמח שמישהו טוחן.

    אבל מה אם אני רוצה תחתונים של לי קופר? או טלויזיה שאי אפשר לייצר בבית בכפר?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום לב,
      גם היום טלויזיה אתה לא מייצר בבית אלא מיבא מחו"ל בעזרת כסף זר ולמרות זאת זה לא מונע ממך למכור אותו בשקלים. תחליף במקרה זה את השקלים בTEM וקיבלת את התשובה.

      ערן

      מחק
  17. לא ברור לי משהו ?

    מי קובע כמה tem שווה העבודה שלי ? הרי שוק חופשי אומר - מו"מ בין שני צדדים חופשיים ? ההוצאות של העסק שלי מורכבות מהוצאות כגון : ארנונה, מס הכנסה, עובדים - וכדי שהעסק יחיה הוא צריך לספק הכנסה מסויימת - על כן כל מוצר שאני מוכר צריך לספק רווח כלשהו. מי יקבע מה המחיר ? עדיין לא ברור לי איך אפשר לשגשג דרך השיטה הזאת ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אסי,
      אתה שואל שאלות נכונות ופה אנחנו נכנסים כבר לחוקי המערכת. זה דבר שבהחלט דורש מאמר נפרד. אני מקווה שבקרוב אשיג את כל הנתונים ואפרסם אותם.

      ערן

      מחק
  18. למעשה כך התגלגל הכסף עד לימנו.
    הרצון לבצע איתחול למנגנון ולהחזיר את זה כל כך אחורה לא נראה לי הגיוני.
    לעניות דעתי, מדובר על משהו מאוד מקומי ומוגבל במוצרים שניתן לרכוש איתו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכסף נוצר על פי חוב בסה"כ 100 שנים. אתחול המנגנון יכול להעשות מרצון או בכפיה (על ידי קריסת המערכת הנוכחית שתתרחש בין אם נרצה ובין לא -השאלה היא רק מתי) .

      מחק
  19. משהו לא ברור לי.
    מה קורה אם אני זקוקה לבית? איך אני משלמת עבורו?
    כמה TEM אצטרך עבורו ומי יקבע את זה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם הTEM יורחב נמעבר לקהילה הקטנה יהיה אפשר לשלם איתו גם עבור דירה ,בדיוק כמו שאת משלמת היום.
      מי שקובע את המחיר בשיטה הזו ,זה בדיוק מי שקובע היום את המחיר.
      ההבדל הוא רק שכאן הכסף מיוצר מחוב.

      ערן

      מחק
    2. ואם אין לי מספיק TEM ואני רוצה לרכוש בית, האם אני אוכל להלוות TEM? איך אני אקבל הלוואה? בלי ריבית והצמדה? איך מתייחסים בשיטה זו למצב של חובות?

      מחק
  20. תודה!!!!!!
    אז איך מקיימים את זה כאן אצלנו?

    השבמחק
  21. עוד חודש יצא אב טיפןס ויקרא המטבע "שחנט"
    מנצרך לממן "תעביר את זה הלאה" הינה מערכת שתפקידה לאפשר גישור קל, נוח ומהיר בין אנשים וגופים המוכנים לממן וכן להציע מוצר\שירות, הן מרכושם והן מזמנם עבור אלו הזקוקים לכך. בנוסף ישנה האפשרות ל"החלפת" מוצרים\שירותים שווי ערך

    המערכת תהיה פונקציונאלית ותכיל אפשרויות התממשקות עם הפלטפורמות המתקדמות ביותר כיום, אך יחד עם זאת תהיה פשוטה, נוחה וקלה ללמידה כך שהמשתמשים ייהנו מהשימוש במערכת ויפיקו בה שימוש רב.

    אפליקציית- מנצרך לממן,,תורכב מהמרכיבים הבאים:



    1. אפליקציית Facebook

    האפליקציה תהווה ממשק למערכת דרך פלטפורמת הFacebook המוכרת למשתמשים רבים. כך שמצד אחד תכיל פונקציונאליות כמעט זהה לזו שבאתר ומצד שני תיתן למשתמש תחושה של סביבה קלה, פשוטה ומוכרת.



    2. שרת ובסיס-נתונים

    . צורת ואופן ההתקשרות עם השרת תפורט בהמשך.



    3. ממשק ניהול לאפליקציה

    מערכת ניהול תוכן (CMS). המערכת תאפשר למנהל לערוך, לשנות ולהוסיף מידע בקלות וזאת בעזרת ממשקים ויזואליים פשוטים ונוחים.



    הגדרות


    משתמשים

    קהילה המשתמשים שיפעלו במערכת. המשתמשים יפעלו בשני אופנים פעם כצורכים פעם כנצרכים. המשתמשים בסופו של דבר יקבעו את מחיר המוצר\שירות וכן לאחר שימוש תהיה באפשרותם גם לדרגו.



    ממנים

    קהילת הממנים מרכושם ומזמנם, בכדי לעזור לנצרכים. אותם ממנים יבחרו מוצר או שירות אותו ירצו לתת לאחרים ויתמחרו אותו בהתאם הממן מעוניין שהנתרם יעביר גם הוא למישהו אחר-בסגנון תעביר את זה הלאה,ואז התרומה מתגלגלת ולא נעצרת ואז יכול להיות שההעברה תחזור לממן באיזה שהוא גלגול





    נצרכים

    קהילת אנשים הזקוקים לסיוע בצורה כזו או אחרת. אותם נצרכים יקבלו שירותים/מוצרים שיסופקו להם על ידי הממנים.



    שירותים / מוצרים

    שירות או מוצר שמספקים הממנים לנצרכים. השירות יכול לבוא לידי ביטוי בעזרה טלפונית, דרך המייל וכן בפעולות פיסיות גם כן. לכל פריט יוצמד מחיר אשר ייקבע בעזרת דירוגים ומכרזים.



    דירוגים ומכרזים

    עבור כל שירות ו/או מוצר יתנהל מכרז כאשר כל משתמש יוכל לדרג את הפריט לדעתו ולהגיב על המחיר. בהתאם לפרמטרים אלו ייקבע מחירו של הפריט.

    ההולך בדרך"חוכמת ההמונים לקביעת שווי



    הכשרות

    במידה ודירוג המוצר יהיה נמוך, המוצר יעבור לטיפול ויעבור תהליך שמטרתו היא להביא את המוצר למצב בו יהיה נדרש.



    מנטור

    יפקח וינהל את העסקות באזורו לשביעות רצון הדדים ובתמורה יקבל 4% מהעסקה.



    קבוצות

    כל משתמש יהיה שייך לקבוצה. בכל קבוצה יעמוד ראש קבוצה. הקבוצה תהיה חלוקה לוגית של המשתמשים. במידה וישנם חילוקי דעות בין חברי הקבוצה, ראשי הקבוצה יכריעו.








    השבמחק
  22. נראה שזאת שיטה שיכולה לעבוד בקנה מידה קטן ומקומי ולמוצרים קטנים, אבל לצורך קניה של מוצרים גדולים צריך מקום לאגירה של TEM-ים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכימה, אני רואה איך זה עובד לגבי שירותים ורכישת מוצרי מכולת וכו', אבל איך זה יספיק לרכישת דירה? איך היתן לקבל הללואה בשיטה זו? ערן, האם תוכל להסביר?

      מחק
    2. היי אני לא ערן אבל נראה לי שאני יכול להסביר לך. השיטה הנ"ל היא פשוטה וגאונית כי היא מסלקת את אחד הגורמים הכי מעוותים בשיטה הקיימת- הבנק וההלוואה בריבית, השיטה הזאת למעשה גונבת אנרגיה מכולנו כל הזמן, מאלה שלווים על ידי ריבית ואפילו מאלה שלא לווים כסף - על ידי הדפסת כסף והפחתת ה"אנרגייה" שכולנו צברנו(הכסף). אם ניקח לדוגמה משכנתא אז זה אומר שתוכל לקחת משכנתא מאוד גדולה ללא תשלום של כל ריבית לבנק או כל גורם אחר(שיטה שהייתה נהוגה בלוב דרך אגב בימי קדאפי). יש לזה השלכות הרבה יותר גדולות מהעובדה שאתה לא מחזיר לבנק פי כמה ממה שלווית - העובדה שלא יצרת חוב שממנו מרוויח גורם פרטי היא מאוד משמעותית כי למעשה כל משבר כלכלי קשה נובע מחובות כאלו ואחרים שלא ניתן יותר להחזירם - הגרעון העצום של ארה"ב.

      מחק
  23. אני חייב לציין שאני פשוט מאושר שאנשים פוקחים את העיניים וקולטים סוף סוף את הרעות החולות של השיטה המוניטרית הנוכחית -זה שינוי מדהים שהולך לסלק כליל את האחוז האחד שעושק את כל שאר הציבור, לסלק את הבנקים.

    השבמחק
  24. איך בשיטת ה TEM יזם לוקח הלוואה לצורך עסק חדש ומה קורה אם הוא נכשל ? כשיש ריבית אני יודע שחלק מההכנסה מוקצה לחובות אבודים.

    השבמחק