יום שני, 20 בפברואר 2012

למה מחאת הקיץ לא השפיעה על יוקר המחיה?

הנושא החם היום בחדשות הוא יוקר מוצרי שטראוס בארץ. דווקא איומי חרם של קבוצה יחסית קטנה בפייסבוק גרמה לשוויה של שטראוס להמחק ב170 מיליון שקל ביום אחד ולהלחיץ את ראשיה כפי ש420 אלף מפגינים בקיץ לא הצליחו להלחיץ אותה. האם זה מיקרי? 
מי שמכיר איך השיטה עובדת ודאי הבין כבר מזמן ,שהמסרים שהועברו בקיץ על ידי ראשי מחאת האוהלים דרך מומחיה (ספיבק ויונה) דווקא משרתים את השיטה ,שמחזקת את החזקים. לעומת זאת, צד אחר של המחאה כמו מחאת הקוטג' פגעה בשיטה במקום שהכי כואב לה. 
לפני כ-4 חודשים ערב המחאה החברתית האחרונה בכיכר רבין ,פרסמנו כאן בכלכלה האמיתית את המאמר הזה שרלוונטי להיום יותר מתמיד והשיטה מבטיחה שיהיה רלוונטי גם בעתיד. כך מובילים אותנו לעבדות כלכלית וכך נוכל להחלץ ממנה. קראו והפיצו. 



הצמיחה היא הגביע הקדוש של הכלכלות המערביות. מה פירושה?
הצמיחה נמדדת בתל"ג – תוצר לאומי גולמי – סך כל השירותים והסחורות המופקים במשק בשנה. אולם צמיחה פירושה עוד סחורות ועוד שירותים. במילים אחרות צמיחה = צריכה, וצמיחה= תפוקה. צריך לצרוך יותר, צריך לייצר יותר.
צמיחה נשמעת נפלא אנחנו צומחים, המשאבים לזקנים, לילדים, לחולים, לפועלים קשי היום כולם צומחים בחדווה. צמיחה זו מילה שמעוררת מחשבות של רעננות ירוקה, התחדשות ובנייה. נהדר!!!
אנחנו צומחים כבר 100 שנה. מחולות ושממה יש לנו מדינה לתפארת. לכו לגן הפיסגה ביפו ותראו איך צמחנו איזה כרך אירופאי ומפותח יש לנו במרכז. תעברו בפרברים ותראו כמה קניונים גדולים ומפוארים צמחו להם. אוטוסטראדות לאורכה ולרוחבה של המדינה הקטנה.

אז מדוע זה לא עובד? מדוע האזרחים מרגישים מרומים? מדוע המונים מטריחים את עצמם לכיכרות?
1. צמיחה פירושה לעבוד יותר, ללוות יותר, לראות פחות את המשפחה, להאזין לפרסומות המטופשות ולקנות מכונית נוצצת, תנור משוכלל יותר, כורסת Black Mamaba, דירה גדולה יותר בקומה גבוהה יותר ואולי להגשים חלום של קניית בית "בכפר".לזרוק את הרהיטים הקודמים. לזרוק את הטלוויזיה. את הפלאפון הישן או למסור את הבגדים והנעליים (אפילו שהם לא בלויים).

2. פן אחר של הצמיחה הוא הזיהום. האויר שלנו מזוהם – מי שמתקרב לת"א מהפריפריה רואה את הענן האפור שרובץ דרך קבע (חוץ מביום כיפור) מעל הכרך. הים שלנו מזוהם, מקורות המים והנחלים שלנו הזדהמו בביוב, באוקיינוס השקט יש "ים זבל" של פלסטיק צף לאורך בשטח 700000 קמ"ר (בערך פי 30 משטח מדינת ישראל). השטחים הפתוחים מלאים ערימות זבל בניין. חיות הבר בארץ נעלמו. הכבישים מרשתים את הארץ.פוקושימה מזהמת את העולם ברדיואקטיביות בצורה בלתי הפיכה. מקורות האנרגיה שלנו מתדלדלים במהירות ובדם שלנו יש עשרות חומרים זרים: טפלון, קוטלי מזיקים, חומרים מונעי שריפה, מתכות, דברים שלא היו שם לפני מאתיים שנה.

כל זאת בזכות הצמיחה המואצת שלנו.

אז למה חונכנו שאנחנו כל הזמן צריכים לצמוח?
אחד הגורמים העיקריים לכך היא השיטה המוניטרית הנהוגה בעולם. כל מטבע בעולם מקורו בחוב. עבור כל שקל - קיים שקל חוב. על חוב יש לשלם ריבית. והריבית צומחת ללא קשר אלינו (לכלכלה). אם המשק לא יצמח בהתאם תתחולל אינפלציה, ערך הכסף יורד, כלומר ערימת הכסף גדלה במהירות, בעוד ערימת הסחורות והשירותים נשארת באותו הגודל.
אם המשק לא יצמח ואף יצטמצם, האזרחים ייקחו פחות הלוואות, אם הם ייקחו פחות הלוואות יהיה קיטון בכמות הכסף. אם כמות הכסף תקטן מניין יהיה כסף לשלם את הריבית? הריבית ,הנובעת משיטה מוניטרית קלוקלת, תובעת את חלקה ללא קשר לכלכלה. וכשהריבית לא מקבלת את חלקה היא נוקמת בפשיטות רגל, ופשיטות הרגל מדבקות. עסק אחד שפושט רגל גורם לעוד שניים לפשוט רגל משום שהוא מותיר אותם עם חובות בלתי צפויים. מהר מאוד פשיטות הרגל מגיעות לבנקים.
אבל לבנקים יש בנק משלהם - בנק ישראל. במרתף של בנק ישראל יש מכונה סודית שמדפיסה כסף ומלווה אותו לבנקים. בנק ישראל יעצור את גל פשיטות הרגל. אבל מצד שני הצלה כזו של בנקים תגרור גידול משמעותי בכמות הכסף בעת קיטון בפעילות המשק, דבר שיקפיץ את האינפלציה.
(כדרך אגב - למקרה זה של קיטון בפעילות המשק וירידה בערך הכסף במקביל קוראים סטגפלציה.)

לפיכך נובע כי צמצום הצריכה האישית גורם לערעור המערכת המוניטרית וקיצור ימיה.
בכך ,קומץ האנשים שנהנים מהמצב הקיים, לא מעוניין. השליחים שלהם, הנגידים לדורותיהם, שרי האוצר, הממשלה, ואפילו... חלק ממובילי המחאה ,בידיעה או בלעדיה, עושים את עבודתם ותומכים במערכת הקלוקלת- לכן הם יגידו לכם נגדיל את התקציב, נצמח (נצרוך), צריך לקנות! צאו וקנו! מיתון זה רע, במיתון אין כסף אין מה לאכול. דווקא כשתתחילו לחסוך דווקא אז אתם עושים דבר רע. נו נו נו.
אז בפעם הבאה ש"המומחים" אומרים לכם שהפיתרון הוא צמיחה – תבינו שאותם מומחים מובילים אתכם למשבר. אותם מומחים ינחו אתכם לצמוח עד לטיפת הדלק האחרונה בכדור הארץ, עד שנטבע בפלסטיק שאנחנו מייצרים, עד שהמזון שלנו לא יהיה ראוי למאכל בהמה, עד שנחנק מגזים רעילים, עד שנעבוד 24 שעות ברציפות.

אז איך ניתן לצאת מהמעגל בלי לצאת מהבית?
ההפגנות והסולדריות החברתית נהדרים. אבל רק מאמץ ממוקד יוכל לשים קץ לשיטה הקלוקלת.
אחד הפתרונות הנפלאים, באופן פרדוקסלי רק יקל עליכם את החיים. הוא פשוט וקל וקוראים לו צניעות וחיסכון.
למה מנהיגי המחאה לא מתייצבים מול המקרופון בכיכרות המדינה ואומרים – בואו נחסוך. מדוע לא אומרים לכם שהתשובה לעבדות היא צמצום הצריכה :
אל תרכשו דברים שאין בהם צורך אמיתי כגון אייפון 4S או אייפד רק כדי שנוכל לעמוד באמצע הרחוב ולרשום אימייל לעבודה. ממילא אנחנו עובדים קשה מדי.עיבדו פחות קשה. וותרו על השעות הנוספות -החברה שלכם לא תתמוטט אם תענו על המיילים רק למחרת בבוקר. הכינו אוכל ביתי במקום לצאת למסעדות. בלו יותר עם הילדים במקום לשלוח אותם לשמרטפיות. אל תעברו לבית יותר מפואר, הסתפקו בבית צנוע (באותה הזדמנות וותרו על המשכנתא), השתמשו במכונית צנועה ותחבורה ציבורית (עד כמה שאפשר). בטלוויזיה קטנה יותר. הראו כתף קרה להוט והגידו NO ליס, במקום זאת בקרו בספרייה השכונתית (הרבה יותר זול). וותרו גם על עיתון הבוקר, ממילא רוב המידע בו לא רלבנטי ומעורר רגשות שליליים. וותרו על הקאנטרי המפואר ורחצו בים במקום. עיזבו את ההשקעה במניות, ממילא הרוב מפסידים.

אין זה מקרה שהצעד האפקטיבי ביותר במחאה החברתית עד כה, היה צעד של הימנעות – הימנעות מקניית תוצרת תנובה.
הכח הצרכני של האזרחים, הוא האמצעי האפקטיבי, הפשוט, ואפילו הנוח ביותר שיש. אם בהורדת מחירים, או בשינוי המערכת הפיננסית.
אפשר לצאת לכיכרות אבל אין זה הכרחי, משום שמסה קריטית שתנקוט בפעולות הנ"ל תפרק את השיטה המוניטרית המעוותת בה אנו חיים תוך זמן קצר. ככל שיותר אנשים ישתתפו כך מגדלי החוב יתמוטטו מהר יותר.
בדיוק כמו שתנובה שינתה כיוון, אפשר לשנות עיוותים גדולים יותר במאמץ משותף, ממוקד ואפילו מהנה.
במקביל אל תשכחו להפיץ את המידע על השיטה הקלוקלת בה כסף מבוסס על חוב, ועל יתרונות הדפסת כסף ללא חוב ותשלום מיסים בעזרת הדפסה זו.  

15 תגובות:

  1. אין שום דבר רע בצמיחה כול עוד היא מפוקחת זאת אומרת שהצמיחה לא תפגע באיכות הסביבה ובאדם.
    לא ההינו רוצים משק ללא צמיחה ,כי מה שלא צומח נובל!

    צמיחה זה דבר חיובי בכול משק ,עוד עבודות עוד יצוא עוד יבוא ,יותר כסף מסתובב במשק.

    מה שאתה מציע זה לחנוק את המשק ולקוות שהשיטה תיחנק יחד עם המשק אבל איך שהוא יש לי הרגשה שגורמים מסוימים יחליפו כלב אחד בכלב אחר.

    השבמחק
    תשובות
    1. דור שלום, צמיחה כשלעצמה אינה דבר רע, אבל יש מספר נקודות שמבלבלות:

      1) השאלה הראשונה היא איך אני מגדיר צמיחה. מבחינתי המדד האולטימטיבי לצמיחה זה רווחת הפרט. אם אני מגדיר רווחה כשעות פנאי להורים וילדים, כמידת החירות שלנו, כאיכות המזון והמים, כמידת הבריאות\חולי שלנו, ואפילו כמדד סובייקטיבי של אושר, הרי הטענה שלי, שלשיטת המדידה הקיימת לצמיחה(תל"ג), אין שום קשר לרווחת האזרח, ולעיתים יש קשר הפוך. לפיכך מהזוית החשובה ביותר אין שום דבר חיובי בצמיחה.

      2) אי אפשר לנתק את הצמיחה (כפי שהיא מוגדרת היום) מההשלכות שלה. אם הצמיחה שלנו באה על חשבון הר זבל שמצטבר בארץ אפריקאית מרוחקת ובישראל, אם הצמיחה שלנו מכלה את משאבי הטבע, מזהמת את האויר היבשה ומקורות המים. אם הצמיחה שלנו הורסת את כדור הארץ, הרי שהצמיחה כן גורמת לתופעות שליליות ניכרות.

      3) איני רואה שום תועלת שצומחת לאזרח מעוד יבוא ועוד יצוא, למעט גאווה כוזבת שהמספרים בעיתון גורמים למספר אנשים.

      4) אני מציע לשנות את השיטה המוניטרית, לשיטה שתוציא אותנו מהמירוץ האווילי אחר התל"ג, מירוץ הצריכה\ייצור, שיטה שתמלא את התפקיד הבסיסי של כסף - לאפשר סחר חליפין, בלי ריבית כפויה, בלי בנק מרכזי שקובע את גובה הריבית (כדי להמשיך את הסחרחרה של צריכה-ייצור ככל הניתן), בלי בנקים מסחריים שיונקים כמויות אדירות של כסף רק כדי לייצר כסף, בלי קרנות פנסיה שמואילות להשקיע את הכסף שלנו אצל טייקונים בעבור עמלות מופרזות.

      5) השיטה הזו תחנק ממילא בהיפר אינפלציה, זה קרה תמיד לכל שיטה מבוססת חוב. זה קרה אפילו בישראל, הלירה ששימשה כמעט 40 שנה שווה היום אפס. אם תראה לי דוגמא אחת בלבד של כסף מבוסס על חוב בלבד, שהחזיק יותר מ-50 שנה מבלי להיקלע להיפר אינפלציה אני אודה לך מאוד.

      6) השם צמיחה הוא רמאות. הוא מטעה. זה בדיוק כמו שמכרו את תוכניות הביטוח לפנסיה הגרועות ביותר בשם האטרקטיבי ביותר - "ביטוח מנהלים". הצמיחה הזו היא דעיכה. דעיכה שלנו כבני אדם שהופכים לעבדים, ודעיכה של כדור הארץ שמתדלדל מאוצרות הטבע, עולם החי, ועולם הצומח.

      7) אם נחליף כלב אחד באחר, תלוי בך, בי, בשאר האנשים, במידת הידע שיש להם והרצון לשנות. הוא לא תלוי בקומץ אנשים אי שם במעלה הפירמידה. קומץ של שליטים\אליטה\אילומינטי או מה שזה לא יהיה, יכולים רק להנחות. זו בחירה של האזרחים אם הם מקבלים את ההנחייה, או שהם אומרים לאותם מנחים, תנחו את עצמכם ועיזבו אותנו במנוחה.

      ע'

      מחק
  2. מאמר השנה . צמיחה כספית זה לא קשור למציאות ,הצמיחה צריכה להיות במדע,אומנות
    ,חינוך וכל דבר שרלוונטי לבני אדם ,הכסף גודל בלי קשר לעולם הפיזי הצמיחה היא על חשבון ילדינו

    השבמחק
  3. כתבה מצויינת.
    תודה על ההשקעה.

    השבמחק
  4. סליחה שאני לא מתרגש מקוטג' ופסק זמן. הגזל הגדול והאמיתי נמצא בפנסיות. שם אני אפילו לא צורך משהו בתמורה לכסף שלי. פשוט לוקחים לך אותו על פי חוק. בזמן שאנחנו יוצאים לרחוב על עוד שקל בקוטג', החברות הגדולות גוזרות קופון ענק על הפנסיה שלנו, ואת היתרה מלוות לטייקונים, בלי לבדוק את כח ההחזר שלהם, או אפילו אם יש כוונה להחזיר.

    אח"כ יקראו לזה תספורת. לא גזל, עושק, או אפילו סתם חדלות פרעון. אפילו לא גז או גלח... תספורת. סמנטית, נשמע כאילו תשובה או בן דב הסתפרו. אבל האמת היא, שאת הכסאח עשו על ראשינו. ומי שאמור להשגיח על זכויותינו, מקבל את המשכורת מהטייקון שגזז את ראשינו.

    אז בזמן שאתם מחרימים את הפסק זמן, תזכרו תמיד שבצד השני, מישהו מחרים מכם חזרה עשרות ומאות פסקי זמן בחודש, מקרן הפנסיה שלכם.

    ואין לנו ברירה, ואין לנו חלופה. אנחנו חייבים- בחוק- לקחת חלק בחג הגז הזה, ותמיד בתפקיד הכבשים.

    השבמחק
    תשובות
    1. הציבור לא יודע אבל יש קשר הדוק בין הגזל בקופות הפנסיה ובין האינפלציה דרך מחירי הפסק זמן,הדירות והקוטג' והקשר הוא קיומה של שיטה מוניטרית המושתתת על חוב, שמחיבת שאתה תהיה בחובות כדי שמישהו אחר יהיה עשיר ומחייבת שהמחירים ימשיכו לעלות בגלל ירידת ערך המטבע (אינפלציה היא חלק מוצהר ביעדי בנק ישראל) ובלעדיה השיטה לא תוכל להתקיים בגלל מתמטיקה פשוטה.
      החלופה היא מעבר מהשיטה הזו ועל כך תוכל לקרא בהרחבה במדור עבדות מודרנית ובמדור חדש שאצור בעתיד.

      מחק
    2. אילולא השיטה המוניטרית שגורמת לאיבוד מתמיד של ערך הכסף, יכולת לחסוך את הכסף בכספת, בעלות מיזערית, בלי להלוות את הכסף לתשובה\דנקנר\לבייב\זיסר\פישמן\בן-דב ועוד רבים. אפילו בלי לקנות אג"ח מיועדות. שיטת הניהול של הפנסיה נגזרת מהשיטה המוניטרית.

      ע'

      מחק
  5. החוב מכרסם במוצר (סחורה/משכורת/שרות/כו') ואני (רב הציבור) קם בבוקר לעבודה חוזר בערב הביתה וחוזר חלילה כל יום והחוב תופח.
    הצריכה היא ענין של אינסטינקט הפרטי של כל אחד המותנה מסדר יום של הנורמה הציבורית, דבר שלא ניתן לשנות ללא מהפכה קיצונית אשר לא קורת סתם כך ביום בהיר אחד.
    ככל שנדבר על הבעיות הכלכליות אצלינו ומסביבינו התסכול שלנו ילך ויגבר ותו לא.
    השיטה המוניטרית המושתת על חוב היא לא לעולם חוסן ולכן היא תקרוס ברגע מסויים יחד עם הרבה סבל של כולנו, אך ממנה כפניקס תצמח כלכלה אחרת שאני מקווה שתהיה מאוזנת וצודקת הרבה יותר.
    אולי הפוך על הפוך יש לזרז את הקריסה ע"י הגדלת החוב כמה שיותר לחיות כאילו אין מחר............ מפחידדדדד.

    השבמחק
    תשובות
    1. הצמיחה כיום מתבססת על חינוך מגיל קטן לתרבות הצריכה,
      ביטול פרסומות במגוון מדיות יקטין הצריכה, ועל כן יהה מיתון.
      מיתון אינו דבר רע כלל וכלל, מיתון אומר שהכסף של הטייקונים במדינה לא תופח זה הכל, תוצר גולמי לנפש אינו פונקציה לרווחת הפרט ואינו מדד ראוי, דרושה שיטה מדורגת ללא ריבית.
      חשבו את כלל הממון פחות האלפיון העליון, במידה ויש פה מינוס, משמע שהמדד אינו ראלי ועל כן השיטה נכשלה, צר לי שמומחים לכלכלה יודעים ואינם חושפים האמת

      מחק
  6. במדינה שבו האוכלוסיה גדלה, צמיחה היא דבר הכרחית כדי לשמור על שיעורי אבטלה נמוכים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואם אני מציע מודל אחר שאנשים מתנדבים במקום לעבוד? כשנדרש שרק חלק מהאנשים יעבדו בשביל לספק את צרכי כולם מדוע כולם צריכים לעבוד?

      ע'

      מחק
    2. אם המטרה היא לעבוד יותר, ליצר יותר זבל, ולזרוק אותו- ברור שאבטלה היא דבר רע. אבל רגע! אולי זאת לא המטרה?

      מחק
  7. ערן ישר כח אין כמוך!
    כתבה מצוינת אכן הכח של הצרכנים בשיטה האשלייתית הקיימת היא פשוט
    לא לשתף פעולה עם שטיפת המוח הבלתי פוסקת של לקנות-לקנות-לקנות!
    הימנעות מאורגנת שפירושה הפסקת השימון של האשליה היא הדרך לשינוי,
    להורדת מחירים (בין אם קוטג', דלק או חשמל) וגם לשיפור המערכת כולה
    לטובת האזרח וחירותו במקום המצב הקיים של עבדים במצרים...

    השבמחק
  8. למה אין התייחסות למשבר בארהב ואירופה במיוחד יש לי תחושה ערן שיוון כבר לא שם השאלה היא רק איך הם יוצאים משם או באיזו דרך מה דעתך???

    השבמחק
  9. דווקא חרם הוא בעל אפקט קצר טווח.
    המחירים חזרו לעלות אחרי החרם, ורוטציה של החברות המוחרמות תביא לרוטציה של הוזלות ואז התייקרויות בהתאמה.
    הפתרון הוא ריסוק המונופולים, לא באמצעות רשות או ממונה, אלא באמצעות חוק קר ויבש - החוק ייקבע שמס החברות של חברה יגדל ביחס ריבועי לנתח השוק שלה, החל מנתח מינימלי מסויים. החוק יחול אוטומטית והרשות תהיה אחראית רק על חישוב הנתח (אם בכלל).
    אך לדעתי שום דבר לא יזוז עד שלא יהיה שינוי של שיטת הממשל, הדמוקרטיה הנוכחית לא מתפקדת, לציבור אין באמת נציג ולכן צריך למצוא מתכון אחר לדמוקרטיה.

    לועהארי

    השבמחק