יום חמישי, 23 בפברואר 2012

כל הסיבות למה הסדר החוב עם היוונים אינו סופי

למרות כל החגיגות על הסכם החוב בין היוונים לאיחוד באירופי ,מסתבר שהמציאות היא קצת שונה. ההסכם שהוא בילתי אפשרי ליישום מבחינת היוונים, נראה כעוד ניסיון שווא של מדינות האיחוד לדחות את הקץ. כל הסימנים מראים שהסוף של יוון באיחוד קרוב. אם זה יקרה זה עלול לגרום לרעידת אדמה ,שתתחיל בפורטוגל דרך אירלנד,ספרד, איטליה ומשם לכל היבשת ומשם לכל היבשות. לא פלא לפיכך שהמדינות עושות כל כך הרבה אקרובטיקה כלכלית ,עד שנדמה לפעמים שהן עושות זאת רק בשביל להגיד לבוחריהם בשעת הקריסה : הנה ניסינו הכל וזה לא עבד.
לפניכם כל הסיבות למה ההסכם שנחתם רחוק מלבוא לידי מימוש מלא.



1. יוון תראה את כל הכסף רק בסוף התהליך
ע"פ ההסכם פקחים של האיחוד ישלחו ליוון לעקוב אחרי ביצוע הרפורמות, עד אז הכסף ישב בחשבון נאמנות וינתן בהדרגה בכפוף לאישור הפקחים. מאחר שההסכם ע"פ כלכלנים רבים הוא גם כך בילתי ניתן ליישום , סביר להניח שגם חלק ניכר מכספי הסיוע כלל לא יועברו ליוונים.

2. יש סיכוי סביר שההסכם יבוטל אחרי הבחירות ביוון באפריל
כרגע בסקרים ביוון מובילות הקבוצות הפוליטיות המתנגדות להסכם החוב.
אחד מראשי אחת מהקבוצות האלו מודה:
"אם נשיג רוב ימני בממשלה, נגיד בנימוס לטרויקה לעזוב את המדינה, וכנראה נצטרך לדון בהחזרת הדרכמה"

3. תוכנית הצנע רק תחמיר את מצבה של יוון ותסכן את ההסכם
כל ההסכם מבוסס על כך שלאחר קבלת הכסף היוונים יקבלו קצת חמצן וזמן. כשתסתיים תקופת "ההסתגלות" הזו, יוון באופן פילאי תחת הוראה כנראה של כוח בילתי נודע תתחיל לצמוח ואז תוכל להחזיר גם את כספי הסיוע ולצאת לדרך חדשה. זו לפחות הפרשנות שלי לקו האופטימי שמציגים החותמים על ההסכם.
מאז החלת מדיניות הצנע האחרונה התכווצה כלכלת יוון ב8%. מאז לא התרחש שום שינוי כלכלי חיובי או שינוי אחר דרמטי ביוון וגם זה לא צפוי בעתיד. מכאן שאין שום הגיון או משתנה אחר שיגרום למדיניות צנע נוספת גדולה עוד יותר לשפר פתאם את מצבה של יוון. כלכלה עם עוד 150,000 מובטלים ,עם קיצוצים קשים במשכורות ובקיצבאות לא תוכל לצאת ממצבה הקשה. לדעה זו אגב מצטרפים ,שלא מול המיקרופונים, גם חלק מאדריכלי ההסכם.

4. הפרלמנט היווני עדיין צריך לאשר את ההסכם
ההצבעה תתקיים ביום רביעי וכנראה ההסכם יאושר ,אם כי במציאות היוונית היום קשה להגיד בביטחון מה ילד היום.

5. ע"פ ההסכם : החוקה היוונית חייבת לעבור שינוי
האקונומיסט מתאר במאמרו דרישה שמוצגת בהסכם לבצע שינוי בחוקה היוונית. הדרישה אומרת כי על היוונים לשנות את החוקה כך שתכלול גם את מחובויתה של יוון לשים לעצמה בעדיפות לשלם את חובותיה במהירות האפשרית.
האם התערבות כה בוטה של מדינות חיצוניות בריבונותה של יוון תעבור את הרחוב היווני? אני בספק אבל לא אפול מהכסא גם אם כן.
.
6. גרמניה פינלנד והולנד טרם אישרו את ההסכם
בשלושת המדינות האלו יש אופוזיציה ,לעיתים משמעותית להסכם, כך שסביר להניח שההסכם יעבור במדינות האלו אבל זה יהיה רחוק מלעבור חלק.

7. המשקיעים הפרטיים עדיין לא אישרו את ההסכם
כשאני אומר משקיעים פרטיים אני מתכוון לבנקים, קרנות פנסיה ומשקיעים אחרים. סה"כ מדובר בסכום של 142 מיליארד דולר. אין שום ערבון לכך שהמשקיעים הסולידיים יסכימו לתספורת וחשוב מזה , ההליכים המשפטיים בנושא יכולים להמשך גם שנים רבות.

14 תגובות:

  1. מה ההיגיון בלרכוש ביטוח מיפני חדלת פירעוו וגם להסכים לתספורת???

    השבמחק
    תשובות
    1. ערן הילדסהיים23 בפברואר 2012 בשעה 19:34

      באופן עקרוני אין הגיון ולכן לא בטוח שמשקיעים הפרטיים יסכימו לתספורת. לעומת זאת אם כולם יבקשו לממש את הנייר שלהם נגד חדלות פרעון ,הם עלולים להשאר בלי גוף מבטח שיפשוט את הרגל ועם נייר שלא שווה כלום. סיבה נוספת היא שיש גוף בינלאומי שאחראי על כל הנושא הזה שהוא מחליט אם האירוע נחשב כחדלות פרעון או לא - ממה שהתרשמי עד עכשיו הגוף הזה כפוף ללחצים של הגופים החזקים בעולם ולכן יש סבירות לא מעטה שהאירוע לא יוכרז כאירוע של חדלות פרעון ואז המשקיעים ישארו בלי ביטוח ובלי הסכם.
      בקיצור: כולם עובדים על כולם שעובדים על כולם.
      ערן

      מחק
    2. יש הסבר טוב באתר של גים סינקלר על הגוף הזה ולמה הוא לעולם לא יכיר בתספורת ככל שלא יהיה כפשיטת רגל כי זה בעצם מרעום של פצצת מימן פיננסית שישמרו עליו. 

      מחק
  2. הביטוחים האלה הם בלוף, וראינו את זה עם הסאב פריים. ברגע האמת הם לא ישלמו כלום. גם בעלי החוב היווני הבינו את זה, ולכן הם נלחמים בכל הכח בפשיטת הרגל היוונית המתבקשת.

    יוון לא יכולה להתאושש. המצב שם לא בר תיקון בכלים שיש ליוון. המהלכים האלה רק מחזיקים את הגוויה הכלכלית היוונית בחיים, אבל בעצם מאריכים את הסבל של האזרח היווני. המהלכים נועדו ליצור מצב בו הבנקים בעלי החוב היווני, לא יצטרכו למחוק את החוב היווני מהספרים. הם בעצם משלמים לעצמם, העיקר שהחוב לא יחשב אבוד, ואז תהיה לבנקים בעייה תזרימית קריטית, ונתחיל לראות בנקים קורסים בכל העולם. הבעיה החשבונאית מנצחת את הצרכים האנושיים של בני האדם החיים. היוונים סובלים? אז מה, העיקר שבספרים המספרים יסתדרו.

    יוון צריכה לפשוט רגל, להתנתק מהיורו, ולבצע פיחותי מגן למטבע החדש שלה, כדי להתחיל בכלל לחשוב על צמיחה. עם חוב הגדול פי 5 עד 8 מהתלג שלה, אין הלוואה בעולם שהיא תוכל להחזיר. רק הריבית ידידתינו תמוטט אותה בסוף.

    השבמחק
  3. לארה״ב יש חובות עוד יותר גדולים מאשר ליוונים אם לקחת בחשבון את ביטוח לאומי, סטודנטים וכד׳ במשך העשור הקרוב הדור הבייבי בומרים אמור לצאת לפנסיה בקצב 10000 איש ביום בממוצע, יש אומרים שחוב כולל הוא יותר מ100 טריליון דולר וברור שאין כלכלה שמייצרת הכנסה שמספיקה לשרתו.
    הבעיה היא שיש סכנה אמיתית כי אליטות ישנו את כללי משחק נוסח 1984 כדי להתמודד עם הזעם של הmiddle class שהולך ונעלם כי הוא זה שישלם על זה וכמובן שלא שליטי הארץ. כל הפסד של בנקים עקב פשיטות רגל של מדינה או גוף כלכלי יכוסה ע״י פישרים ע״י הדפסה ודילול כח הקניה, גם סחר בזהב יאסרו באיזשהו שלב כפי שהיה בברה״מ יחד עם החזקת מט״ח (10 שנים בכלא וכמה ספקולנטים הוצוא להורג ע״י ניקיטה חרוסציוב בשנות ה60).

    השבמחק
  4. הכסף לא מיועד ליוונים, הכסף מיועד לתשלום החוב היווני.

    השבמחק
  5. אני מת שיזמברו את היוונים ועד הסוף..ב1942 נאצים אסרו עשרות אלפי יהודי סלוניקי העמידו אותם יום שלם עם בגדים קצרים ביום גשום וקר הכל לעיני אלפי יוונים אשר מחאו כפיים מרוב התלהבות..היו לא מעט אנשים גברים ונשים אשר מתו במקום אחרי המצעד המביש העלו את היהודים על קרונות של בהמות ושלחו לאושוויץ. יוונים באלפיהם צפו בהתלהבות במחזה האימים ועודדו את הנאצים במעשיהם..אין מחילה ולא ניתן לשכוח עכשיו שירגישו עמוק עמוק את הגרמנים החדשים כי הם יכניסו להם..

    השבמחק
  6. Unless one has direct knowledge, it's unfortunately, like most issues, a personal decision of who you wish to believe to...

    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=297419

    - Eran

    השבמחק
  7. גם בארגנטינה הממשלה השתלטה על הכיס של האזרחים ב2001 כשנגמר הכסף לשלם על החובות, אז הם עשו פיחות בפסו מצד אחד והמירו את חשבונות מט״ח של האזרחים בכח לפי שער הנמוך בהרבה מזה שהיה בפועל ואסרו על פעילות מט״ח כהוראת צו השעה. ראו, הוזהרתם! מי שחושב שהוא במצב טוב מכיוון שמודע למצב בניגוד לרוב הציבור שחי בחלל ומוזן בלוקשים חייב להפנים כי זה מה שסטנלי פישר עלול לחולל גם כאן למען ״יציבות המערכת״ ברגע שכלכלה תפסיק לצמוח ותכנס למיתון או אוליגרכים יפלו ויהיה צורך לחלץ אותם ולהדפיס עשרות מיליארדים. אין לי טיפת רחמים כלפי עמים אירופאים כולל יוונים, הם כולם בני ברברים ושופכי דם יהודי, אבל אנחנו בדיוק באותו המצב ושלטון האוליגרכי-בנקאי יטפל בנו בדיוק באותם כלים שמטפלים היום ביוונים. היוונים פשוט נפלו לפני כולם.

    השבמחק
  8. אני עובר על הפוסטים באתר הזה ומוכרח לומר שיש בהחלט מה ללמוד או לפחות להשוות עם פוסטים אחרים אשר עוסקים באותו תחום..אני אישית יותר אופטימי ביחס לעתיד לבוא..בקשר ליוון דעתי בלבד יוון פשטה את הרגל באופן לא פורמלי אירופים מעונינים למשוך זמן או במילים אחרות למרוח זמן.. כל זה במטרה אחת להרחיק את עיני המבקרים או האזרחים השמנים ומבוססים מבעיות פנים אירופיות אשר בחלקן חמורות יותר מפשיטת רגל של יוון..העולם המערבי זקוק לזמן ואת הדבר הזה הוא מקבל גם מאמריקה הגדולה וגם מיוון הקטנה זמן זה כסף והרבה כסף..לעניות דעתי אין מצב שהאנושות הנאורה תשתחרר בעתיד הקרוב מהסם אשר נקרא כסף עתידי-או מודפס- הרי בזכות הסמים הללו המערב בנה אימפריה של עסקים משגשגים בכל התחומים טכנולוגיים ואחרים וכי למה לו להשתחרר מהתלות שנקרא כסף מוניטרי או כסף מודפס..מי בכלל רוצה לחזור לימי המערות והברטר שהיה נהוג בתקופת הברזל..כל הדרכים מובילים לרומא שם טמון הפתרון למשבר הגדול אליו התגלגל העולם..

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום יעקב,
      אני מסכים איתך שאין מצב שהאנושות תשתחרר בעתיד הקרוב מהסם שנקרא כסף (או במילים אחרות :חוב) אלא שהשיטה הזו כמו בכל סם אחר היא ממכרת ודורשת מהמשתמש בה להשתמש בכמויות יותר ויותר גדולות עד שהגוף (הכלכלה) קורסת. זה לא עניין של רצונות ,זה עניין של מתמטיקה פשוטה של שיטה מוניטרית המושתתת על חוב.
      ערן

      מחק
    2. שלום יעקב, הכסף הנהוג כיום הוא לא האופציה היחידה. ישנן שיטות אחרות ליצירה וניהול של כסף, שנראות הרבה יותר מוצלחות. ראה באתר זה "הנס של וורגל", והכסף שהדפיסו לינקולן וקנדי.

      ע'

      מחק
  9. סקינסי בריסטול25 בפברואר 2012 בשעה 23:45

    מדוע העם היוני לא מכריז על פשיטת רגל , ושולח את הבנקים ל*** ?
    רק כך, עם כלכלה חדשה ללא מינוף יחד עם קיצוצים(מה לעשות יש פחות כסף) וכסף שמושקע בצמיחה אמיתית (כלכלת יצור ולא כלכלה פיננסית) יש להם סיכוי להשתקם .
    אגב ערן , מה קרה באיסלנד אחרי שהבנקים הפסידו במשאל העם ? המצב השתפר?

    השבמחק
    תשובות
    1. היוונים (האזרחים) כרגע לא בדיוק שולטים בנעשה במדינתם כי הממשלה שלהם כבר מזמן לא מיצגת אותם. פפנדראוס, שרצה לערוך משאל עם הועף מלהיות רוה"מ כנראה על ידי האיחוד ובמקומו מונה בכיר בבנק האירופי לשעבר.
      המצב של האיסלנדים היום יחסית מצוין. הם השתקמו בצורה יוצאת דופן. איסלנד עומדת כרגע בפני בעיות אחרות כמו משפטים בינלאומיים של מדינות וגופים חיצוניים שדורשים לקבל חזרה את החוב שלהם ולא אתפלא אם יוטלו עליהם גם סנקציות. זה שווה מעקב.

      מחק