יום שלישי, 11 במרץ 2014

12 עובדות מדהימות על רכישות המט"ח של בנק ישראל

מאת: בעז הירש

מי אלה המרויחים האמיתיים מרכישות המט"ח של בנק ישראל? מהם הקשרים העסקיים שקיימים בין חברת ניהול הדולרים שמעסיק בנק ישראל לנגיד לשעבר סטנלי פישר? מה התפקיד הנוסף של רכישות המט"ח שבנק ישראל לא מספר לציבור? לפניכם 12 עובדות מדהימות על רכישות המט"ח של בנק ישראל. 


1. בנק ישראל רוכש עשרות מיליארדי דולרים משנת 2008

במהלך חודש אחד, ינואר 2014, רכש בנק ישראל מטבע חוץ ב – 1.7 מליארד דולר (כ-6 מליארד ₪). זה מצטרף לגידול משמעותי של היתרות בשנים האחרונות: ב-2008 גדלו היתרות ב-14 מליארד דולר, ב-2009 ב-17 מליארד, ב-2010 בכ-11 מליארד וב-2011 ב-4 מליארד.

2. יתרות המט"ח לנפש שמחזיק בנק ישראל הן מהגבוהות בעולם
יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל עומדות כיום על כ-83 מליארד דולר, פי 3 מרמתן בשנת 2008. רמת יתרות מטבע החוץ בישראל הן יותר מכפול מן הממוצע ב – OECD – כ-10,500 דולר לאדם נכון לעדכון האחרון.

3. ההחלטה על רכישת מט"ח מתקבלת בחשאיות ומלבד הנגיד איש לא יודע מי מעורב בתהליך קבלת ההחלטות.
בנק ישראל, שהוא הגוף הממונה על ניהול יתרות המט"ח של מדינת ישראל, מחליט על רכישות מט"ח. בפרוטוקולים של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל אין זכר לדיונים אודות תהליך קבלת ההחלטה לרכישת מט"ח. למעשה, החלטות בעלות משמעות של מאות מליארדי שקלים, נלקחות באופן שניתן להגדירו חשאי ובידי מספר אנשים בודדים.

4. בנק ישראל מדפיס/מייצר מאות מיליארדי ש"ח על מנת לרכוש את הדולרים ומעביר אותם בעיקר לגופים זרים.
בנק ישראל מחליט לרכוש מט"ח. נניח שמדובר ב- 100 מליון דולר ביום מסוים. לשם כך הבנק ,על פי דבריו, מדפיס/מייצר כ350 מיליון שקלים (לפי שער של 3.5 שקלים לדולר) .את  הכסף הוא מעביר לבנק מסחרי לצורך ביצוע העסקה. הבנק המסחרי מאתר לקוחות המעוניינים למכור דולרים, ואז מתבצעת העסקה. הגופים שמוכרים את הדולרים ומקבלים תמורתם שקלים הם, על-פי-רוב, גופים זרים שלא מתוך הכלכלה המקומית (בנקי השקעות, קרנות גידור, השקעות וכו'). הדולרים מועברים לבנק ישראל, השקלים עוברים לגורמים שקנו, הבנק מקבל את העמלה שלו. עסקה סגורה.

5. מיליארדים מהדולרים שרכש בנק ישראל הועברו לניהול חברת ההשקעות שפישר מושקע בה.
בלקרוק היא חברת השקעות גדולה שנבחרה לפני שנתיים לנהל עבור בנק ישראל את תיק ההשקעות של כספי יתרות המט"ח במניות בחו"ל. בתיק המניות שמסר סטנלי פישר לפני חודש למשרד לאתיקה ממשלתית בוושינגטון במסגרת הצהרת הון שערך, בלקרוק הופיעה בין אחזקותיו. בלומברג דווח בחודש שעבר כי פישר מתכוון למכור את כל מניותיו בבלקרוק כדי להמנע מניגוד עניינים עם מינויו לסגן נשיא הפדרל ריזרב.

סטנלי פישר. גרף רווחים אישיים מרכישות המט"ח של בנק ישראל?
6. בנק ישראל נמצא בחוב אדיר של 125 מיליארד ש"ח והפסד של כ44.5 מיליארד ש"ח בעקבות רכישות מט"ח.
השקלים שבנק ישראל הדפיס, ושייכים כעת לגופי השקעות מחו"ל, נכנסים למחזור הכלכלי של מדינת ישראל. מכיוון שמדובר בסכומי כסף גדולים מאד, שהימצאותם בשוק תוביל לאינפלציה חריפה, יש צורך "לספוג" אותם מן השוק. לכן בנק ישראל יוצר מכשיר ספיגה, קוראים לו מק"מ (מלווה קצר מועד), וסופג את מרבית השקלים החדשים מן הציבור. עבור מק"מים אלה משלם בנק ישראל ריבית. זהו המחיר הראשוני של רכישת הדולרים. בסוף 2013 עמדה יתרת המק"מים על 125 מליארד ש"ח, 43% בידי הבנקים וחברות הביטוח, 43% בידי קרנות הפנסיה, הגמל וקרנות נאמנות ו-14% בידי הציבור.

7. בנק ישראל לא יוכל להשתמש ברזרבות הדולרים שרכש למקרה שיתרחשו אירועים עתידיים.
בניגוד לדעה הרווחת שהרזרבות שמחזיק הבנק הכרחיות לצורך התמודדות עם אירועים עתידיים, פרופ' ירון זליכה, מי שהיה החשב הכללי, הסביר בעניין זה כי אין כל סיכוי שבנק יממש את הר הדולרים שהוא יושב עליו. ברגע שהוא ינסה לממש חלק ממנו, כל הייצוא של מדינת ישראל יקרוס. לטענת זליכה, דולרים שנרכשו לפני כ-20 שנה, בתקופת כהונתו של הנגיד פרנקל, עדיין מצויים בבנק ישראל "ועוד לא הצלחנו להיפטר מהם".

8.  הטענה שמניעת התחזקות השקל היא זו שמניעה את הבנק לרכוש את המט"ח לא עומדת במבחן המציאות.
בחינה של רכישות המט"ח של הבנק תגלה כי דווקא בחודשים שהבנק רכש מט"ח באופן מאסיבי (אוגוסט 2009 או אפריל 2010) שער הדולר הממוצע היה גבוה יחסית (סביב 3.75). לעומת זאת, בחודשים בהם שער הדולר היה נמוך מאד – סביב 3.30 –כמו בקיץ 2011, בנק ישראל כמעט ולא רכש דולרים.

9. בנק ישראל משתמש ברכישות המט"ח כדי להגדיל את כמות הכסף במשק.
בנק ישראל מודה שחלק מהכסף שהוא מייצר לצורך רכישת המט"ח לא בהכרח נספג או יספג על ידו וזאת על מנת שיוכל להגדיל את כמות הכסף במשק וליצור אינפלציה. מדובר בהרחבה כמותית ברורה שנעשית כאן בידי בנק ישראל.

10. בנק ישראל משקיע עד 12% מיתרות המט"ח במניות.
כדי לממן תשלומי ריבית על המק"מים, שהבנק צובר וצובר, נאלץ בנק ישראל להפוך לשחקן מרכזי בבורסות העולם והוא מקצה עשרות מליארדי שקלים (כיום התיר הבנק לעצמו להשקיע עד 12% מן היתרות – שהם כ-10 מליארד דולר) למסחר במניות ומכשירים פיננסיים. משבר עולמי נוסף, שאינו תרחיש מופרך, עלול להפיל על בנק ישראל הפסדים עצומים העלולים להעמיד את הכלכלה הישראלית במצב חמור.

11. רכישות המט"ח מונעות את יכולתו של בנק ישראל להתמודד עם בועת הנדל"ן ויוקר המחיה.
בנק ישראל אינו יכול להעלות את הריבית (משום שאז יספוג תשלומי ריבית כבדים במק"מים). הריבית הנמוכה מעודדת את הציבור לפנות בעל כרחו להשקיע את כספו בנדל"ן והתוצאה היא עלייה של 50% במחירי הנדל"ן בארץ מאז 2009. השילוב של כסף חדש שנוצר במשק הישראלי כתוצאה מהגדלת יתרות המט"ח בשילוב עם חוסר היכולת של בנק ישראל להעלות את הריבית יוצר מלכוד של עליות מחירים שקשה לראות את סופו.

12. המרוויחים הגדולים מרכישות המט"ח: תאגידים בינלאומיים.המרוויחים הגדולים מן המהלך הזה הם תאגידים בינלאומיים, הנקראים בעיתונות הכלכלית הישראלית "הספקולנטים". אלה מספקים את הדולרים הזולים לבנק ישראל ומקבלים תמורתם שקלים חזקים. המהלך חושף את הכלכלה הישראלית ללחצים וסיכונים מיותרים. גורמים ספקולנטיים אלה, שאין להם כל זיקה לחברה הישראלית, יכולים להשפיע בצורה מסוכנת על המשק הישראלי.

60 תגובות:

  1. בקיצור סרטן בלב האומה!

    השבמחק
  2. מספר 5 זה חוקי?

    השבמחק
    תשובות
    1. המניות של פישר היו בנאמנות עיוורת. למרות זאת לא ברור כלל ובנק ישראל לא נותן תשובות (לפחות כשכלכליסט ביקש מהם) לגבי השאלות האם בבנק ידעו על אחזקותיו של פישר בטרם התקבלה ההחלטה להשתמש בשירותי בלקרוק ומהו זהות אותו נאמן?

      מחק
    2. ישראל חברה למערב, לרייך רביעי עולה. היושבים בקידמת הבמה חברו לממשלות העולם, שיצרו חזון לאזרח האולטימטיבי: יצרן שאינו צרכן=פרפטום מובילה=מכונה שעובדת בלי לבזבז אנרגיה. וככה הכל נשאר לגזע העליון! פישר וההנהגה הישראלית פושעים נגד האנושות! היהדות מכירה בהיות האדם בעל צרכים וזכותו לספק את צרכיו ורצונו! הדגם של גזע עליון חזק שולט וכל השאר כוח עבודה זול בכפייה, חיילי המולך ואמהות רוצחות נפש ילדיהן שלא יחלמו על עולם לכולם, עבר את מבחן היהדות החמדנית. ישראל מתקצבת את רובנו כך שלא נתפתח ונשנה את השיטה! סוגרת את בתי המשפט עבור רובנו, ומוחקת את מגילת זכויות האדם שהאו"ם קבע אחרי מלחמת העולם השניה! בוגדנות שאין לה אח ורע!!!!! זכותנו לקרא תיגר על שיתוף פעולה זה המשחק בחיים שלנו, הופך אותנו לזולים! זכותנו ליצור חזון של שפע לכל. לזכותו של כל אדם לספק את צרכיו לחלום ולהגשים ולפעולה להשגה של החזון הזה במציאות! היהדות צוותה ליצור תורה. לא להעתיק של אחרים!!! מרים איתנה מכמל

      מחק
  3. הרושם שלי הוא, שאם הכתוב בסעיף 5 נכון, זה חייב להחקר לכל הפחות על ידי מבקר המדינה ולעבור לחקירת משטרה במקרה הצורך. אם יסתבר שסטנלי פישר עשה קופה באופן אישי מניצול לרעה של סמכויותיו כנגיד בנק ישראל, זו תהיה ההונאה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. הונאה בקנה מידה של "פרשת לואיזיאנה".
    פעם כתבתי על כך באתר בועת הנדל"ן:
    http://www.buat-nadlan.com/2013/02/300.html

    האם יתכן שנתנו את הבנק המרכזי שלנו לנוכל?

    דירק דיגלר

    השבמחק
    תשובות
    1. יש פה הרבה שאלות פתוחות לא צריך לרוץ למסקנה שמדובר בנוכלות ורמאות אבל זה דבר שבמדינה מתוקנת היה עובר לכל הפחות בדיקה.

      מחק
    2. זה מה שאמרתי, שצריך לקיים בדיקה. לגבי מה שנכתב בכלכליסט שהעברת המניות לנאמנות עיוורת פוטרת מחשש לניגוד עניינים ... לדעתי אין זה מספק במקרה הזה.
      אפילו שפישר העביר את המניות לנאמנות עיוורת, פישר יודע שהן שם והוא יקבלן חזרה אם הנאמן לא ימכור אותן. אם המניה משיאה תשואה יפה, אז למה שהנאמן ימכור אותה? אז בתור מנהל הבנק המרכזי משתמשים במשאבי הבנק להאדרת ערך המניה וגוזרים את הקופון בסיום התפקיד עם קבלת המניות מהנאמנות.
      בנתיב פעולה כזה מסתתר ניגוד עניינים למרות עלה התאנה של הנאמנות העיוורת.
      אצל האמריקאים זה אחרת. שם הוא יצטרך למכור את המניות.

      דירק דיגלר

      מחק
  4. פישר הפך את בנק ישראל למוסדי אמריקאי שלוקח מהפד את הזבל הירוק שהוא מדפיס ומכניס אותו לבורסה האמריקאית.
    מישהו הרי צריך לייצר ביקור מלאכוי לזבל שברננקה הדפיס.
    איזה אינטרסים האיש ייצג?
    האם יש קשר להתנהלותו בבנק ישראל לבין התפקיד שהוצע לו?
    כל השאלות הללו ישארו בגדר קונספירציה, אבל אי אפשר שלא לשאול אותם

    השבמחק
  5. אני מציע להתייחס לדברים במתינות ולא לקפוץ לאמירות בוטות. הקושי שלי עם סעיף 5 הוא זה שזה לא דווח באופן מסודר (לפחות לא מצאתי לכך תיעוד בפרסומי דיוני הועדה המוניטרית) בטרם הביצוע.

    השבמחק
  6. שלום לכולם
    לאור הדפסות הדולרים ובכלל מלחמת המטבעות שקיימת כיום בעולם, ברור כי היתפרצות אינפלציונית היא שאלה של זמן...זה ברור לי וברור להרבה כלכלנים.
    לכן אני הצעתי מס' פעמים לגב' פלוג לרכוש באותו "הר דולרים" - זהב.
    כך היא משיגה מס' דברים:
    1. מתפטרת מ"הר הדולרים"
    2. מנצלת את מחירו הנמוך של הזהב כיום לרכישה מסיבית של זהב.
    3. הכי חשוב, מגוונת את תמהיל ההשקעות של המדינה.

    מה דעתכם ? האם זה נשמע הגיוני ?
    חיים

    השבמחק
    תשובות
    1. חיים אתה צודק ובגדול
      ומי מקשיב לך? כאשר אנו כלי שרת של הפד.
      אני מושקע כבר 3 שנים בזהב, חורק שיניים אך יש לי סבלנות. יבוא הרגע שהנסיקה תהיה לשמיים.
      בנק ישראל היה צריך עוד בתקופתו של הנוכל פנקל לקנות זהב במקום דולר.

      מחק
    2. איך בכלל אפשר לרכוש זהב?
      הרי כשאתה קונה זהב אתה לא קונה זהב פיזי ממש אלא תעודה שאומרת שיש לך זהב שמור במקום מסוים אבל מאוד יתכן שמי שאתה שומר אצלו כביכול את הזהב אין לו פיזית את הזהב הזה.
      אינני יודע אם אפשר לקנות ממש זהב פיזי באופן חוקי אבל אם כן איפה תשמור אותו.
      אם תקנה בשוק השחור אז איךתוכל לדעת שמכרו לך זהב אמיתי?

      galgal21

      מחק
  7. טענות 7 ו8 סותרות אחת את השניה.
    במידה ורכישת הדולרים אינה משנה משמעותית את שער השקל אז גם מחירת הדולר לא תשנה משמעותית.
    ואילו עם פעולה זו אכן משפיעה אז בנק ישראל אכן יוכל להשתמש ביתרה כמכשיר יעיל תאורטית.
    לגבי הספקולנטים בשערי מטבע כבר כתבו על כך די הרבה ומכול הזכור לי הפתרון של הטלת מס מזערי על המרות מטבע יכול היה להקל על המצב ולשמש ככלי שלא יפגע במסחר האמיתי אשר מתבסס על רווחים של % שלמים אבל יפגע קשה בסוחרי מטבע אשר מתבססים על מחזורי מסחר גבוהים ורווח מזערי.

    השבמחק
  8. מה יכול בנק ישראל לעשות חוץ מלקנות עוד דולרים? הוא לא יכול להעלות את הריבית (כדי להוריד את הביקוש להלואות לדיור) מכיון שאז יקנו עוד ש"ח והוא יתחזק.
    הוא לא יכול לקנות בדולרים האלו בארץ כי אז ימירו אותם לש"ח
    מדוע שהוא לא ימשיך "להדפיס" דולרים ולקנות אתם נכסים בחו"ל?

    השבמחק
    תשובות
    1. הממשלה יכולה להטיל מס שנתי על מי שמחזיק דירה (פרט לדירה ראשונה) ומס עוד יותר גבוה על תושב חו"ל שקנה דירה בארץ. אפשר להתחיל במס קטן ולהעלות אותו כל פעם. זה יהפוך את קנית דירה להשקעה ללא כדאי.
      אבל יחד עם זאת יש לי תחושה שקרנות הפנסיה שלנו, החסכונות שלנו וקרנות ההשתלמות שלנו קשורות במידה מסוימת למדד מחירי הדירות (נדמה לי שירון זליכה גם אמר את זה), כך שנפילת מחירי הדיור תפיל גם אותם.

      galgal21

      מחק
  9. חיים. רכישת זהב פיזי היא הדבר הנכון ביותר למדינת ישראל. הבעיה היא שבנק ישראל כבר אמר סמפורש שאין לו שום כוונה לקנות זהב. מוזר לא ?! (-:

    השבמחק
    תשובות
    1. כפי שמוזכר בסעיף 3 אין פרוטוקולים ותיעוד על דיוני ומהלכי הבנק באופן חשוף לעיין על כן יש מצב שהבנק קונה זהב בלי שנדע.

      מחק
    2. אבי
      בנק ישראל הודיע (הפעם בגלוי) שהוא לא רוכש זהב וגם אסר על בנקים פרטיים לרכוש זהב. בכמויות שבנקים מרכזיים רוכשים זהב קשה מאד להסתיר עסקאות כאלה מאחורי דלתיים סגורות.

      ערן

      מחק
    3. לכל אלו שממליצים לרכוש זהב תמורת דולרים שנצברו בבנק ישראל. תפסיקו לחיות בימי ביניים. התפיסה הזאת שזהב מציל מהיפר אינפלציה היא תפיסה שגויה. באותה צורה ניתן לרכוש כל סחורה (כסף, תירס, קפה, נפט וכו'), העיקר שניתן לשמור אותה איפושהו (שזה גם עולה כסף). רוב הבנקים מרכזיים הקטינו את הרזרבות זהב שלהם, כי הבינו שזה יקר מדי ולא יעיל. אנחנו הופכים להיות חלק משוק גלובלי וממדים שלנו לא מאפשרים להשפיע על מה שמתרחש בעולם. העולם הגלובלי צריך מטבע שמקובל על כולם כדי שיהיה יותר נוח לסחור (בנתיים זה דולר, אבל לא להרבה זמן). הבעיה מתחילה כאשר למדינה אחד יש אפשרות להדפיס אותה מטבע ללא הבחנה. הפתרון הוא (SDR (Special Drawing Rights.

      מחק
  10. במידה ריבית בארה"ב תעלה...בנק ישראל ירוויח מהר דולרים. אני מעריך ריבית תעלה..זה שאלה של זמן שאמריקאים יתחילו לצמצום הרחבה כמותית באופן הדרגתי לאחר מכן יעלו ריבית..מצב של בנק ישראל ישתפר ורווחים יגדלו..ערן מתי שזה יקרה נא תכתוב 10 נקודות חיוביות לטובת בנק ישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. נו טןפ, אז בנק ישראל ירוויח יפה מהר הדולרים, אבל בינתיים בועת הנדל"ן תתפוצץ לנו בפרצוף....

      מחק
    2. כאשר הריבית בארה"ב תעלה היא תגרום לקריסת ה $ ולחיזוק השקל. ולעלית ערך הזהב.

      מחק
    3. שכחת גם שברגע שהריבית תעלה לרמות של 3-4% הבורסה תקרוס או לפחות תתחיל לרדת בצורה משמעותית כי לא כולם מחפשים הרפתקאות אך רק הבורסה מציעה היום אלטרנטיבה לחיסכון. לדעתי ברגע שהבנקים יציעו ריבית אשר משתווה באופן תיאורטי למדד - ההמונים יוציאו את הכסף מהבורסה ויחזירו לפקדונות.
      כשבנק ישראל יתחיל לעלות לכיוון 3-4% האפקט פה יהיה הרבה יותר מרעיד. לא רק מהבורסה אלא פתאום האוויר מבועת הנדל"ן יירד, כי הרוב ירצה לצאת מהר לפני שהשוק נופל, ומעדיף לשבת רגל על רגל בזמן שהכסף שלו צומח ב3% שנתי מאשר לרדוף אחרי מודעות ביד 2 ולטפל בצנרת ולקבל 3.5%. אגב, מי שמספר לכם שהתשואה מנדל"ן גבוהה יותר מ3-4% כנראה בר מזל במיוחד (וקנה נכס במחיר רצפה או שקנה נכס לפני שנים רבות במקום שהפך למבוקש) או שקרן פתולוגי.
      יצא לי לדבר עם משקיע נדל"ן שמתייחס לנושא ממש כמו אל דת - ללא כל הגיון מספרי. מדובר ברו"ח במקצועו עם תואר ראשון בכלכלה ותואר ראשון במתמטיקה - ועם זאת הוא הסביר לי (בשיא הרצינות) שאת התשואה שלו הוא מודד לא לפי ערך הנכס אלא לפי ההשקעה הראשונית שלו בלבד. לדוגמה - השקיע 100,000 ש"ח על מנת לקבל משכנתא של 300,000 ש"ח על דירה בב"ש או חיפה (בשנים 2008-9, כמובן.) והוא סופר בתשואה שלו את השכירות שהוא מקבל (2200X12 כיום) כאחוז מההשקעה הראשונית 100,000. הפלא ופלא, 26.4% תשואה אחרי שיסיים את המשכנתא! כמובן שבשנים שהוא משלם משכנתא התשואה יורדת (תשלום משכנתא של 1500 ש"ח), רווח של 700 ש"ח "בלבד", אך עדיין 8.4% תשואה. מדהים, נכון? אבל לא רק זה נספר לו בתשואות המטורפות, אלא גם עליית ערך הנכס שכיום כבר לא שווה 400K אלא כ-650K. (מאיפה הערך השווי הנוכחית? מהראש כמובן, בהשוואה ליד 2. על מדלן הוא לא שמע)
      אנשים עובדים על עצמם פה, לא צריך בנק ישראל שיעבוד עליהם. אנשים פה משכנעים את עצמם שהם עושים "תשואות דו ספרתיות" על נדל"ן כשבעצם כל החישוב שלהם מעוות ומתבסס על העובדה ש"המחירים תמיד עולים". זה בערך כמו הלמ"ס שהתחיל לחשב ריביות בבנקים כצמיחה.

      מחק
    4. ובקיצור אנשים מחשבים תשואות לפי תזרים מזומנים חיובי ולא לפי רווח אמיתי. במילים אחרות אם לקחתי משכנתא ל- 30 שנים שההחזר עליה 1,500 ₪ לחודש, והשכירות היא 2,200 ₪ יש לי תזרים חיובי של 700 ₪ (ולא רווח!!). אם הייתי מקצרת את המשכנתא ל- 15 שנים וההחזר עליה היה 2,500 ₪ התזרים שלי היה שלילי 300 ₪ לחודש. אבל הייתי חוסך 15 שנים של תשלומי ריבית לבנק. ותחשבו על זה

      מחק
    5. 12:56 - אתה צודק אבל אתה משכנע את המשוכנעים!
      רוב קוראי הבלוג מודעים לזה ואף יודעים חשבון יותר טוב (מסתבר) מבוגרי תואר במתמטיקה וכלכלה.
      אנשים עובדים על עצמם בעיניים ומעבירים את ה"ידע" הזה הלאה, ופשוטי העם מסתנוורים מתשואה "מטורפת" של כמעט 30% כשבפועל הם "שוכחים" כמה חישובים שהופכים את התשואה בפועל ל2-3% אחרי מאמץ רב ועם הרבה מזל ואנשים מן השורה נופלים בפח הזה אחד אחרי השני. מעניין מתי כל זה יתחיל לקרוס...

      מחק
    6. מתי שפד יעלה את ריבית.

      1. דולר יתחזק מול מטבעות בעולם ומול
      סחורות.
      2. מניות ודיור יהיו על מחירי רצפה..
      3. כולם ישיבו את כספם לבנקים.
      4. מחירי דיור יירדו.
      5. בנק ישראל ירוויח ממילארדים דולרים.
      6. מתי זה יקרה...ארכוש את נכסים בלי חשבון נכסים מעוקלים.
      7. מסיבה מתישהו תגמר.אז מסיבה שלי תתחיל.

      מחק
  11. בינתיים היורו רק מתחזק כלפי הדולר. ובנוגע לזהב הנה כתבה על נושא שאולי ערן צריך להרחיב בו
    http://www.themarker.com/markets/1.2265880

    השבמחק
  12. וכמה עולה להקים מחדש מפעל שקרס כיוון ששער היצוא לא עוזר לו? מה ההשלכות על שוק העבודה? כמה השקעה צריך כדי לייצר משרה בעלות שכר של 400000 ש"ח בשנה? כמה משרות כאלו התבטלו או לא נוצרו עקב השקל החדש??
    איפה העליה של סין והודו ובכלל ה BRICS כמתחרות עולמיות ולעומת זאת התחזקות שכר המינימום מכ 700$ לכ 1200$ כמעט פי 2 בתקופה של 10 שנים?
    איזה יצואן שההון האנושי הוא המרכיב המרכזי בו (ומפעלים ומחצבים הם לא מה שישראל מצטיינת בו אלא טכנולוגיה והון אנושי) יכול לעמוד בהתייקרויות כאלו (שמשפיעות על כל שדרת השכר)??
    כמובן שטענות 7 ו 8 סותרות את עצמן. אין גם משמעות רבה לכך שהכסף יושב בדולרים - יותר סביר להניח שיושב בסל מטבע זר.
    גם לגבי החזקות פישר בחברת הניהול - אדרבא יש להם אינטרס נוסף להרוויח כסף עבור מדינת ישראל.
    וזליכה מתלונן שלא השתמשו בדולרים שיש? לאיזה מצב חירום הוא בדיוק מתכוון להביא אותנו כדי שזה כן יקרה?

    השבמחק
  13. הטענות כאילו סעיפים 7 ו-8 סותרים את עצמם אינן נכונות. טענות אלה מעמתות את עמדות הבנק באשר לסיבות לרכישות המט"ח עם המציאות.

    סעיף 7 יוצא כנגד טענת בנק ישראל שרכישת הדולרים מתבצעת כדי לסייע למשק במקרה של איומים עתידיים, בטחוניים או אחרים. ירון זליכה טוען בקישור כי לא ניתן יהיה להשתמש בדולרים הללו מבלי שהיצוא יקרוס.

    סעיף 8 יוצא כנגד טענה אחרת של בנק ישראל, שהוא רוכש את הדולרים כדי למנוע את התחזקות השקל. דווקא בתקופות שהשער ההמרה גבוה יחסית (שקל חלש) בנק ישראל רוכש דולרים באופן מסיבי, ואילו בתקופות ששער ההמרה נמוך (שקל חזק) הוא איננו רוכש דולרים.

    מכאן אפשר להסיק כי יש אינטרסים ושיקולים אחרים ברכישת הדולרים.

    השבמחק
  14. ערן, עשיתי חיפוש על קנדה פה בבלוג וראיתי כמה וכמה כתבות מדהימות, בין היתר נובע מהם שעד לא מזמן ממשלת קנדה הדפיסה בעצמה את הכסף. אז מפה נובע שהשיטה המוצעת פה בבלוג היא לא ניסוי כלכלי מופרך אלא משהו שפעל בהצלחה עד לא מזמן. נשאלת השאלה למה כששואלים אם השיטה תעבוד אז למה לא ישר אומרים :כן, היא עבדה בקנדה עד לא מזמן יפה מאוד !!!
    שאלה שניה היא אם זה עבד יפה מאוד איך הקנדים שינו את זה ? מה, כל כך קל לקרן המטבע ללחוץ ממשלות ?
    שאלה שלישית שיש לי, לא בדיוק באותו עניין : מתי התנועה לשינוי מוניטארי תתחיל לפרסם בעיתונות מודעות הקוראות לשינוי השיטה ? פרסום בעיתון לא כל כך יקר, יש פה אלפי חברים, כל אחד ישים קצת כסף, ויאללה...אחר כך נעבור לטלויזיה, מספיק ל... על המקלדת
    גיא

    השבמחק
  15. שכחת להוסיף את מס' 13 - ארה"ב מנסה להפחית את שער הדולר עד כמה שניתן כדי לצמצם את החוב הלאומי שלה. ומי יישאר בסוף עם דולרים חסרי ערך?....נכון, ישראלה הקטנה והיקרה.

    השבמחק
  16. בכתבה שלי אני מציע לרכוש זהב בחלק מהמטח.
    http://www.sponser.co.il/Article.aspx?ArticleId=41963

    השבמחק
  17. לאחר מחשבה על הנושא הגעתי למסקנה שרכישת הדולרים על ידי בנק ישראל היא פשוט שיטה להעברת ערך מהציבור אל המדינה (בנק ישראל) או במילים אחרות סוג של מס.
    העניין הוא שכאשר שער הדולר יורד, הערך של השקל עולה. זה מגדיל את העושר של כל תושבי המדינה המחזיקים בשקלים. מר ישראלי יכול לקנות בשקל יותר מוצרים מחו"ל.
    מה שבנק ישראל עושה, הוא מושך את העושר הזה אליו. על ידי הדפסת שקלים (פעולה שלא עולה לו דבר) הוא רוכש דולרים וכך מוריד את ערך השקל. בנק ישראל נשאר עם דולרים בעלי ערך ואילו תושבי ישראל נותרים עם שקלים ששווים פחות. כך גבה בנק ישראל מס מכל תושבי המדינה בלי להטריח אף פקיד שומה ובלי לשלוח אף צו עיקול.

    השבמחק
  18. אני רק רוצה לדייק פה במשהו. בסעיף 4 נאמר שהבנק מייצר או מדפיס שקלים. אם הבנתי משהו ממה שכל הבלוג הזה מדבר עליו הוא שהבנק בעצם לווה את השקלים הללו ושהם בעצמם מייצגים חוב, וזה עוד לפני שהוא רכש דולרים איתם.

    השבמחק
  19. מישהו יכול להסביר לי את סעיף 6:
    "
    6. בנק ישראל נמצא בחוב אדיר של 125 מיליארד ש"ח והפסד של כ44.5 מיליארד ש"ח בעקבות רכישות מט"ח.
    השקלים שבנק ישראל הדפיס, ושייכים כעת לגופי השקעות מחו"ל, נכנסים למחזור הכלכלי של מדינת ישראל. מכיוון שמדובר בסכומי כסף גדולים מאד, שהימצאותם בשוק תוביל לאינפלציה חריפה, יש צורך "לספוג" אותם מן השוק. לכן בנק ישראל יוצר מכשיר ספיגה, קוראים לו מק"מ (מלווה קצר מועד), וסופג את מרבית השקלים החדשים מן הציבור. עבור מק"מים אלה משלם בנק ישראל ריבית. זהו המחיר הראשוני של רכישת הדולרים. בסוף 2013 עמדה יתרת המק"מים על 125 מליארד ש"ח, 43% בידי הבנקים וחברות הביטוח, 43% בידי קרנות הפנסיה, הגמל וקרנות נאמנות ו-14% בידי הציבור"

    האם הכוונה היא שבנק ישראל מחליף את הש"ח תמורת דולרים, ומעביר את הש"ח לתאגידים שונים, ואז
    הוא לווה מהם בחזרה את הש"ח[באמצעות מכשיר המק"מ] ומשלם להם ריבית על ההלוואה?

    אם כן,אז לא ברור לי, מה הוא עושה אם כל השקלים מה הוא עושה אם כל הדולרים?

    השבמחק
  20. השם בלקרוק אמיתי? גם נוכל וגם שחור? לא נראה לי

    השבמחק
    תשובות
    1. LOL . הכוונה בטח לסלע שחור

      מחק
  21. גבי

    בנק ישראל אכן מחליף את השקלים שהוא יוצר במט"ח. את השקלים הוא מעביר לבעלי המט"ח. את המט"ח הוא שומר אצלו (עד 12% מתוך הסכום הוא מנסה את מזלו בבורסות העולם). את השקלים שקיבלו מה שנקרא "הספקולנטים" הם משקיעים בשוק ההון הישראלי (בכל מיני מכשירים פיננסיים - אין על כך מידע רב ומדויק). מכיוון שבנק ישראל לא רוצה ליצור אינפלציה גדולה ("רק" 1%-3% בשנה), הוא "סופג" חלק מן השקלים הללו במק"מים ומשלם עליהם ריבית.

    לסיכום, לשאלותייך - את השקלים הוא סופג וברובם, ואת מה שהוא לא סופג זו בעצם ההרחבה הכמותית שהוא מבצע. מגדיל את היצע הכסף במשק בנוסף לכסף שהבנקים המסחריים יוצרים.
    את המט"ח - ברובו הוא שומר בכספות/או כשורות דיגיטליות במחשב. בחלק מן הכסף הוא מנסה להרוויח בבורסות העולם על מנת להקטין את הפסדיו מתשלומי הריבית שהוא משלם.

    השבמחק
    תשובות
    1. תיקון (תודה לאורי ירון)
      את רוב המט"ח הבנק שומר באגח"ים של מדינות שונות ואת מקצתו הוא משקיע בהשקעות ספקולטיביות כמו מניות וכו'.

      מחק
    2. אוקיי.. אבל אם הוא[מלווה כסף] רוכש אג"ח של מדינות אחרות, האם הוא לא צריך, לעשות המרה,של השקלים והדולרים למטבע של אותה מדינה בשביל לרכוש את האג"ח, ואז השקלים והדולרים, שוב משתחררים בחזרה לשוק החופשי? מה ההיגיון פה? הרי הרעיון הוא לא לתת לאותם ש"ח ודולרים להשתחרר שוב לשוק, לא?

      מחק
    3. בעצם חשבתי על זה קצת ואני חושב שהבנתי, קיימת תלות הדדית בין מדינות,וזה מתנהל בצורה מעגלית, כל מדינה רוכשת אג"ח של של המדינות האחרות, כאשר מדינה מסויימת שישראל קנתה את האג"ח שלה צריכה לשלם את הריבית, ישראל לוקחת את כספי הריבית וממירה אותם לש"ח בשביל לשלם את הריבית על המק"מים שלה, אין באמת החזקה פיזית של כסף אלה יותר תנועה של כסף ממקום למקום במעגל סגור של מוצרי השקעה, כאשר כל מדינה מצד אחד מנסה, לשמר את התחרותיות שלה באמצעות החלשת המטבע[אם כי לא יותר מדי] ומצד שני להרוויח על עתודות המט"ח שברשותה.

      מחק
    4. כל עוד המסחר במט"ח העודף מתקיים בשוק העולמי במעגל הסגור של רכישות אג"ח הדדיות של מדינות, ולא מתקיים, בתוך המדינה[כלומר רכישה של מוצרי השקעה בתוך המדינה] בין אם זה נדל"ן או עסקים ישראלים, אז השקלים העודפים לא נכנסים בעצם לשוק הישראלי, ויציבות המחירים נשמרת.

      מחק
    5. חחחח... האסימונים נופלים לי אחד אחרי השני- לפי סעיף 10בכתבה בנק ישראל מושקע ב12% מהמט"ח שברשותו במניות של חברות שונות, מה מונע מתאגידים או ממשלות להשקיע את השקלים שברשותם, בחזרה בחברות ישראליות..וזה אומר לשוק הישראלי[כי חלק מהמוכרים של המניות יהיו ישראלים], הרי החלק של המט"ח העודף הולך וגודל אם הזמן, כחלק יחסי ממחזור הכסף הכללי שקיים כרגע בידי האזרחים במדינה שלנו.. זה כמו לחץ של מים בהתחלה נופלת טיפה ואז עוד טיפה, בסופו של דבר המשקל נהיה כלכך גדול שכל התקרה קורסת!!! והמים מציפים ומטביעים את כולנו.

      מחק
    6. הריבית על המק"מים האלו היא מאוד נמוכה 1.3-1.4% בחישוב שנתי. איך בנק ישראל מצליח למכור אותם? איך זה שחברות הפנסיה וחברות הבטוח קונות אותם (חברות אלו מרויחות הרבה יותר מ-1.3-1.4% לשנה)?
      יש למישהו מושג מהם המכשירים הפיננסים שבאמצעותם סופג בנק ישראל את השקלים? כמה ריבית הוא משלם עבורם?

      galgal21

      מחק
  22. האם מישהו יכול להסביר לי (ובכלל) אחת ולתמיד מה הסיפור עם ההגנה על היצואנים/הבנקים/שער מט"ח? לא אמורה להיות "יד חופשית/כוחות השוק" שאמורים לטפל בכך? האם זה לא סותר לחלוטין את כל הקטע של "שוק חופשי"?

    השבמחק
    תשובות
    1. הסבר תמצא כאן: http://www.kav.org.il/100994/b1162

      מחק
    2. תודה. כתוב יפה וממצה!

      מחק
  23. גבי

    כל המהלך העצום הזה של בנק ישראל - שכולל רכישת מט"ח במאות מליארדי ש"ח, יציאה לשוק הספקולטיבי וחשיפה לסיכונים עצומים, הכנסת "הספקולנטים" לשוק המקומי תוך סיכון הכלכלה הישראלית, הפסדי עתק של תשלומי ריביות (בנק ישראל קורא לזה בשפה יפה הגדלת התחייבויות הבנק) - מטרתו בסוף להגדיל את כמות הכסף במשק.

    אז למה לא פשוט לעשות זאת באמצעות הדפסת כסף נטול חוב על ידי הבנק מצד אחד, ומצד שני להקטין (עד ביטול מוחלט) את אפשרות הבנקים המסחריים ליצור כסף. כך נימנע מכל המהלך העצום הזה של רכישת מט"ח במאות מליארדי שקלים בהפסדים גדולים ובלי לתרום משהו משמעותי לכלכלה ולחברה בישראל.

    לא תיווצר אינפלציה כי כמות הכסף תישאר זהה רק היא תיווצר על ידי המדינה ללא חוב.

    השבמחק
  24. במילים פשוטות הכסף שלנו של פנסיה , חברות ביטוח....הם שייכים לארה"ב...מספר משפחות וחברות בינלאומיות מקבלים את הכסף שלנו בגלל שאנחנו בעבדות והם הבעלים שלנו...אותו דבר קורה עם כל המדינות בעולם שיש להם בנקים מרכזיים...היחידים שהם באמת נחשבים לעמים חופשיים מעבדות זה אירן ובעתיד רוסיה וסין... למיני עניין, האם אני צודק?

    השבמחק
    תשובות
    1. הם גם עבדים, רק לאדונים אחרים...

      מחק
  25. תודה על הדברים.

    השבמחק
  26. למנהיגי התנועה שמתראיינים : משהו לא ברור לי, שמעתי ראיון של שחר דולב וקרן נויבך שואלת אותו מה עושים, אז במקום להגיד עושים מה שקנדה עשתה 34 שנה, ועשתה מצויין, הוא מתחיל להסתבך עם מטבעות משלימים. אני לא מבין, בקנדה הייתה מערכת כסף ללא חוב בין 1940 ל 1974 או לא ? וגם ההסברים לקהל הרחב מה הבעיה עם השיטה היום הם לא ברורים. צריך ישר להגיד שהכסף היום נוצר כמו במשחק פירמידה, ושבפירמידה כל הזמן צריך להביא יותר ויותר כסף, אחרת הפירמידה נופלת. אז למי שמתראיין -תזכרו שלושה דברים : 1. השיטה היא פירמידה 2. כמו בכל פירמידה מי שזוכה ברוב הכסף זה מי שנמצא למעלה 3. הפתרון הוא מה שהיה בקנדה עד לא מזמן והיה מצויין
    ככה ביבי מנצח בחירות. 3 דברים קליטים. וזה בחינם העצות שלי. כי הציבור שונא פירמידות. שונא את מי שבראש הפירמידה. ורוצה להיות כמו קנדה. פשוט
    גיא

    השבמחק
  27. מאמר מקצועי חשוב המביא עובדות ומאיר את חשכת המהלכים הספקולנטים של בנק ישראל שהם פועל יוצא לאו דווקא מרשעותו של סטנלי פישר, כמו בעיקר דווקא בגין עקמומיותה ועיוותיה של השיטה המונטיארית הקיימת בישראל ובעולם של כסף מבוסס-חוב.

    השבמחק
  28. סטנלי פּישר.

    השבמחק
  29. החלשת השקל היא גם לטובת היצואנים שמספקים מקומות עבודה וגם משפיעה ישירות על התמ"ג של מדינת ישראל.
    השאלה היא לא למה בנק ישראל פועל באופן היחיד שהוא יכול. אלא למה הוא עושה את זה לבד? איפה האוצר?
    אין צורך להטיל מיסים ולפגוע בשוק החופשי. כל מה שצריך זה להנפיק למוסדיים אגח או מכשירים פיננסיים שיהיו תלויי עליה בשער השקל דולר. זה כמובן יאלץ את בנק ישראל לחלוק ברווחים על הדולרים שהוא מחזיק עם אותם גופים. אבל הוא יפסיק להפסיד.

    השבמחק
  30. ערן היקר,
    סעיף 8 הוא ביצה ותרנגולת, הצגת את זה כאילו הייתה התרנגולת ראשונה, ולא סתרה את האפשרות שהביצה הייתה כאן קודם.
    אסא.

    השבמחק
  31. נכון בהחלט!
    חשוב לחתום על עצומה:
    http://atzumot.co.il/Petition.aspx?id=59

    השבמחק
  32. פלוג צריכה לקנות זהב בכמה מליארדי דולרים, ולצור עוד כמה עשרות מליארדים ללא חוב ולחלק לכל אזרח מעל גיל 18

    חמדנות היא אל שווא

    השבמחק