יום שני, 30 ביולי 2012

400,000 הפגינו בעד הממשלה שלהם בהונגריה. איך לא שמענו על זה?

אנחנו עדים בשנתיים האחרונות להתעוררות גדולה בעולם מלווה בגל הפגנות חסרות תקדים של אזרחים נגד הממשלות שלהן. ראינו כבר כמעט הכל אבל הפגנת תמיכה ענקית של אזרחים בממשלתם כמו שהיתה בהונגריה בתחילת השנה, זה עוד לא הכרנו. מה היו החלטות הממשלה הדרמטיות שגרמו להמון אדם לצאת להפגנה זו ? מדוע לא שמענו על ההפגנה ומה עלה החודש בגורל אותן החלטות דרמטיות?



בתחילת השנה העבירה ממשלת הונגריה הימנית חוק דרמטי ברוב מוחץ של 293 מול 4 צירים בלבד: לראשונה במאה ה21, מדינה  קיבלה חוק שמטרתו להלאים את הבנק המרכזי ובכך לנטרל את כוחם של הבנקים ולהחזיר את השליטה בייצור הכסף לממשלה הנבחרת במקום לגוף שמעולם לא נבחר [קישור].
חוק זה שכלל עוד שינויים במבנה הארגוני של הונגריה, הוגדר על ידי הממשל בארה"ב והאיחוד האירופי כלאומני ,גזעני ולא דמוקרטי. מנהיגים רבים בהן הילארי קלינטון גינו את החוק שלדבריהם פוגע בדמוקרטיה. הבנק האירופי וקרן המטבע העולמית אף הטילו סנקציות על ההונגרים בתגובה.

לעומת זאת התומכים היחידים בהונגרים היו דווקא אלו המזוהים כלוחמי חופש אמיתיים , כמו למשל חבר הפרלמנט של האיחוד האירופי ,נייג'ל פאראג', שדיבר בפני ראש ממשלת הונגריה לפני כשנה:



גם בתקשורת העולמית ,בניגוד לנייג'ל פאראג',שרר קונצזוס: כולה התגייסה לטובת הגופים החזקים בעולם ויצאה במסע של גינוי והכפשה של ממשלת הונגריה בעקבות צעדיה.

העם ההונגרי מצידו יצא להפגנת תמיכה ענקית, שקטה ויוצאת דופן על מנת לחזק את ממשלתו בעמידתו מול הגופים העוצמתיים כל כך שעומדים מולו. סה"כ היו 400000 איש בהפגנה על פי הערכות המשטרה ההונגרית- אגב בתקשורת העולמית הציגו מספר קטן יותר של 100,000, אולם בלוגר הונגרי הוכיח בקישור כאן שהיו פי 4 מכך.  במהלך ההפגנה הונפו שלטים נגד ההסתה של התקשורת העולמית נגד הממשלה ההונגרית, נגד הבנקים ונגד האיחוד האירופי. אחד השלטים אף פנה לכל לטוקבקיסטים בכלי התקשורת המרכזיים במילים: "לכל המגיבים, אל תלכו שולל אחרי דעותיהם של עורכים נשלטים. בבקשה בידקו את העובדות!"



אנחנו הרמנו את הכפפה והחלטנו אכן לבדוק את העובדות כפי שמופיעות במאמר שפורסם בעבר בקישור כאן.
לצורך השוואת העובדות מול אלה המצוינות בתקשורת, בחנו את מה שנכתב על חלק מהחוקים בסיקור שערך עיתון ישראלי מפורסם והשוונו מול מה שכתוב באמת בחוק. התוצאות ודאי לא יפתיעו אתכם:
העיתון טען שהשם של הונגריה שונה מ"רפובליקת הונגריה" ל"מדינתם של ההונגרים"- "הצעד הזה הוא שלב נוסף בהפיכתה של הונגריה לדיקטטורה תחת אורבן, מנהיג מפלגת הימין "פידס" טוען אותו עיתון.
החוק אומר: המילה רפובליקה הורדה מהשם בשל קונוטציות דתיות היסטוריות. הונגריה נשארה רפובליקה.
העיתון טען בהמשך הכתבה שהחוק מוציא דתות מיעוט אל מחוץ לחוק.
החוק: החוק החדש הגדיר 14 דתות כרשמיות, והן יהנו מתמיכה ממשלתית. שאר הדתות חוקיות לגמרי אבל הן אינן מוגדרות כרשמיות. אין פה שום דבר יוצא דופן.
העיתון טען שחוק התקשורת החדש הטיל מגבלות על השידורים.
החוק: חלק מהמגבלות שהטיל החוק הן בכלל על פרסום של אלכוהול וטבק.
זה כאמור רק מבדיקת חלק מהנושאים שהועלו בכתבה. לא סתם הבאתי את דוגמא זו, הדימיון הגדול בין הטענות שהועלו בכתבה לכתבות מקבילות בחו"ל היה גדול. כאילו נדמה שהעתונאים העתיקו אחד מהשני את התוכן תוך שינויי ניסוחים קטנים, כשהמקור הוא כנראה לא היה החוק המקורי בעצמו. ומכאן נשאלת השאלה: אז מי היה המקור?

ההטיה התקשורתית הזו גרמה ליותר ויותר בלוגרים הונגרים להציג אמת אחרת לעולם בנוסף לזו המוצגת בתקשורת המרכזית כמו הבלוג בקישור כאן.

אינני טוען שהכל מושלם בממשלה החדשה של הונגריה,אמנם מיעוט מחבריה נתפס כגזעני (גם בממשלה שלנו אגב), אך היא בוודאי לא כזו קיצונית כפי שמציגה זאת התקשורת. אני בספק אם היה עיתונאי שבאמת קרא את 200 עמודי החוק לפני שהעתיק את תקצירו מגורם תקשורת אחר. כך תוך סילוף עקרונות חלק מהחוק ניתנה הלגיטימציה בעולם להחרים את הונגריה. אף אחד לא שאל שאלות ,אף עיתונאי לא ניסה לבדוק את העובדות.

החודש הונגריה הוכרעה תחת הלחץ העולמי והסנקציות ,והחליטה להשאיר את הבנק המרכזי שלה תחת שליטת הבנקאים. למעשה כל הסעיפים בחוק בנושא זה בוטלו.  זה לבדו הספיק לאיחוד ולקרן המטבע להודיע שהם מסירים את הסנקציות מאותה מדינה ופותחים עימה במו"מ.[קישור]




אין בתוכן באתר זה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן באתר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והשימוש בתכנים המופיעים באתר זה הינו על אחריותו הבלעדית של הקורא. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד ואין הנהלת האתר אחראית במישרין ו/או בעקיפין לתוצאות העלולות להיגרם כתוצאה מהסתמכות על תכנים אלו, שאינם באים במקומן של חוות-דעת ו/או עזרה מקצועית. כמו-כן, אין הנהלת האתר אחראית, בשום צורה שהיא, על מהימנותו ושלמותו של המידע המפורסם כאן.הכותבים כותבים בהתנדבות מלאה, ואין לראות בתכנים משום המלצה, אמת מוחלטת או אמת כלשהי, או ראייה למצב - אלא דעתו הפרטית והבלתי מחייבת של הכותב

29 תגובות:

  1. שיטת העז אולי?! ..מכניסים שורה של חוקים שהעולם לא יקבל בימים כתיקונם, וכדי שזה יעבור מכניסים עז - הלאמת הבנק המרכזי. מוציאים את העז והכל עובר חלק...

    השבמחק
    תשובות
    1. יש קצת סתירה בתאוריה שלך: השורה של החוקים שהועברה בהונגריה סביר להניח שמעולם לא היתה מקבלת התיחסות תקשורתית בעולם אם העז לא היתה בפנים.
      למוקדי הכוח בעולם יש בד"כ הרבה מאד סובלנות עד שפוגעים להם בכיס.

      ערן

      מחק
  2. התקשורת העולמית וגם זו הישראלית ניזונות משני מקורות עיקריים, סוכנויות הידיעות רויטרס ואי פי .
    לכן קל מאד להעביר את המסרים הרצויים להמונים באמצעות העיתונות העצלה שאינה עושה את עבודתה , אינה מחפשת מקורות אחרים ונסמכת על סוכנויות הידיעות. אין ספק שכוחה של החונטה הפיננסית העולמית הוא אבסולוטי, אולם כבר ראינו בעבר כוחות שנראו בלתי מנוצחים קורסים אל מול מציאות שהגיע זמנה. זה יהיה גם התרחיש במקרה הזה.
    אין כוח בעולם שיכול לעצור רעיון שהגיע זמנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה פשוט מדהים שעם כל אינסוף כלי התקשורת שקיימים, כולם מתבססים על 2 סוכנויות ידיעות בלבד.

      איתי

      מחק
  3. כתבה מעולה הממחישה בעצם את מוקד הכוח העולמי שהיא הבנקאות העולמית אשר שולטת בכל, לכן מגנים אותם ואומרים שהם נגד הדמוקרטיה, אבל זה הפוך המלחמה פה היא על החופש האמיתי של כל אחד ואחד, והעם ההונגרי הבין זאת ונלחם על הדמוקרטיה כנגד אלו שרוצים לקחת אותה ממנו במסווה של שוחרי שלום וחופש.
    זהו לדעתי זמנים גורליים לעתיד האנושות, אם מערכת הבנקאות תצליח לשרוד זה יעיד על דבר אחד החופש נלקח מהציבור ובעתיד יהיה הרבה יותר גרוע, לכן צריך לבצע שינוי חשיבתי, הלוואי שהעם היהודי יבין זאת כמו העם ההונגרי שהבין שמרמים אותו ושולטים בו כבהמה תוך שלילת החופש להחליט לטובת הכלל.

    השבמחק
  4. אם זה מה שעשו להם, איך נצליח בישראל?

    השבמחק
    תשובות
    1. המערכת הזו תקרוס גם כך. מה שיקרה אחר כך תלוי בנו. אם יהיו 400 אלף שיצאו לרחובות בארץ, בהונגריה ,בגרמניה ארה"ב וכו' נגד המערכת הזו -שום כוח לא יוכל לעצור את זה
      אנחנו רואים את התעוררות שאותי פשוט הדהימה בארה"ב בנושא ,אנחנו רואים בהונגריה, בדרום אפריקה (כאשר תושבים התאגדו להגיש תביעה תקדימית בנושא מול המערכת),קנדה (שהיתה האחרונה שקיימה מערכת שונה) ועוד -דברים מתחילים להשתנות.
      המערכת הזו קיימת 100 שנים -שינויה לא יקרה בשנה ולא בשנתיים אבל אנחנו בדרך הנכונה.
      כמו שאורי ירון אמר פה בתגובות:
      אין כוח בעולם שיכול לעצור רעיון שהגיע זמנו.

      ערן

      מחק
    2. ערן צודק לחלוטין, לפני שנה מעטים מאד בכלל היו מודעים לתרמית הגדולה, ופתאום נהיה גל של מודעות שהולך וצובר תאוצה, אנשים מכל רחבי העולם מבינים אותו דבר.

      מחק
  5. בישראל תמיד מרחפת שאלת הבטחון, "אסור שהבנקאות תיפגע בגלל הבטחון" שימו לב שתירוץ הבטחון הוא כלל עולמי גם ארהב משתמשת בתרוץ זה כנגד סכנות גדולות לכאורה, מפחידים את הציבור בכל מיני אמרות מגובבות, אבל האמת היא שהבנקים בישראל לא בדיוק דאגו לשלום ישראל בשום דרך, נהפוכה בחשבון פשוט רואים שהבנקים בחרו להוציא את הכסף הישראלי לחו"ל ובחרו לא להשקיע בישראל, ולא לפתח פה תעסוקה ומקצועות חדשים למשל.
    כך שטענת הצורך בבנקאות למען בטחון שיקרית מיסודה, ובודאי שניתן אחרת, ניתן לנהל את הכלכלה באופן שונה לחלוטין ממה שלימדו אותנו במשך עשורים, ולכך אין קשר עם בטחון או דמוקרטיה או שוק חופשי, את הערכים האלו כולנו רוצים לשמר, אבל תחת שיוויון ותחת מטרה אמיתית ונעלה כגון קידום המין האנושי לעבר מקום שיוכל לחיות ולשרוד בו לזמן ארוך, חשיבה כזאת צריכה להקצות משאבים לחינוך לתרבות לטיפוח זכות האדם האינדבדואלי וכולי, ומנגד העולם שורה כיום בתהפוכות, המסחר העיקרי הוא כסף, השלטון האמיתי הוא הבנקים, כל החוקים מוטטו בבת אחת למען הצורך להציל את מערכת הבנקאות בעולם ובישראל שקשורה לאותה מערכת, זוהי המלחמה האמיתית על החופש.

    השבמחק
  6. אני לא מבין ערן מה האינטרס של ממשלות העולם להשאיר את הבנק המרכזי בהונגריה סה"כ כלכלה קטנה לא ממש משמעותית ,למה זה משנה להם ? ולמה הם טוענים שההחלטה לסגור את הבנק המרכזי בהונגריה היא החלטה גזענית ?

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום דור,
      במקרה הזה הגודל לא קובע. בכל העולם נשמר המונופול על יצור הכסף בידי המערכת הבנקאית. תחשוב מה יקרה אם יווצר תקדים בהונגריה (או בכל מקום אחר) ובכל העולם יראו את הונגריה פורחת כשכל העולם שוקע... הרי אז למעשה תחשף האמת: שכלכלה בלי בנק מרכזי עצמאי יכולה להתקיים בהצלחה. שניהול הכסף בידי הפוליטיקאים יכול להביא גם לשגשוג . שניתן לקיים כלכלה פורחת גם בלי ליצור אינפלציה ,שהמערכת הבנקאית הנוכחית היום רק שיעבדה אותנו וכו'.. ההשלכות של זה עלולות להוות את סופה של המערכת הבנקאית כפי שאנחנו מכירים היום.

      הטענה לגבי גזענות נוגעת לסעיפים אחרים בחוק שהעבירה הונגריה. הטענה לגבי הבנק המרכזי נוגעת לפגיעה בדמוקרטיה

      ערן

      מחק
    2. עם הכול אני מסכים אייתך חוץ מניהול הכסף בידי פוליטיקאים בנינו אני ואתה יודעים שעדיף שהם לא ינהלו את הכסף שלנו.

      מחק
    3. ערן שלום רב

      אודה על תגובתך.

      לעניות דעתי לא השמיע הבריטי מילה אחת מטוב ועד רע בנוגע למונח של בנקאות ביחס רזרבה ואו בנק מרכזי ואו כלכלה תלויית חוב.
      הוא כן השתמש מונח "הרעיון הכושל של "פרוייקט היורו" שכן ניתן לראותו כשלטון פיננסי ריכוזי.
      האם לדעתך כוונתו הייתה לקרא גם לפירוק הבנק המרכזי והבנקים המסחריים בבריטניה באנלוגיה לרצון נשיא הונגריה ?
      מהי המשמעות אם בכלל, של היות הנייג'ל משוייך לאגף הימני-ניצי-פשיסטי ? להיות תנועתו חלק מתנועה ימנית גלובלית -של ימין-פופליסטי אשר למעשה מעוניין בסוג של אנרכו-קפיטליזם (?)ואו ,מזוהה עם
      אידיאת-ה-laissez faire, laissez passer
      המדגישה את כלכלת "השוק החופשי"שכבר המחשת היטב באתר כי הינו פיקציה, - אידיאה,היוצאת חוצץ נגד כל שיויוניות חברתית,התערבות המדינה בסדר עדיפויות והקצאת -השקעות ונגד ניעות- חברתית מובנית.
      מכיוון שעבורי אתה כל כך מסתורי ועם זאת בעל יושרה כה גדולה ונדירה העולה מכל פוסט שלך,זה סתם עניין של סקרנות אנושית ותו לא לדעת במה אתה מאמין אישית, באגף השמאלי-כלכלי-חברתי-פוליטי או בצידו הימני ?
      מודה לך ביותר על האתר הנפלא ,המידע ,נועם -הליכותיך ותגובותיך הענייניות והמלמדות , אותן אני משתדל להבין בעצמי ,כלומר לנטרל את הקבעונות האקדמיים מהעבר וזה לא פשוט מחד, אך מאידך האמת משכרת ואני יוצא נשכר ,(כמי שהתחיל פעם בלימודי כלכלה באוניברסיטת ת"א :-)} ובעיקר להפיץ את הבייבי שלך בכל עת והזדמנות ולהנגישו לקהל רחב ככל שבאפשרותי.

      תודה רבה
      אבי יסינובסק
      ת"א

      מחק
    4. לדור-הסיבה היא מאחר והונגריה מהווה תקדים ועלולה לחשוף את הרמאות ולמוטט את השיטה, לא הפוליטיקאים צריכים לנהל את הכסף אלא צריכה להיות שקיפות לכל פעולותיו של הגוף העתידי שינהל את הכסף וידפיס אותו לפי צורך

      מחק
    5. לאנונימי 23-29 אני לא חושב שערן הביע פעם בכתבה שהוא נגד שוק חופשי ו/או נגד דמוקרטיה

      מחק
    6. שלום אבי,
      קודם כל לגבי מפלגתו של ניג'ל פראג' - אני לא חקרתי עליהם יותר מידי ואני לא חושב בכל אופן שהם הבעיה או הפתרון.
      אני שמעתי אותו גם מתבטא נגד השיטה המוניטארית הנוכחית מספר פעמים אם כי יותר בנושא של איך להתגונן מפניה מאשר להעלות פתרונות של איך לשנות אותה. בסרטון שהעלתי הוא אכן לא דיבר על זה -הסרטון הועלה לצורך דוגמא לאנשים שכן מגנים על המשטר ההונגרי.

      אם אתה שואל את דעתי האישית - אני לא רואה את המערכת היום כימין או שמאל , אלא מערכת שמשרתת את הבנקים.כלכלה של ימין או שמאל דימיוניים זו דרך נהדרת ליצור מצג שווא של דמוקרטיה.
      ברגע שתשנה את המערכת- השאלה אם עדיף קפיטליזם או סוציאליזם תקבל רלוונטיות כי אז תוכל לבחור באמת בדרך שאפשר ליישם דהפקטו ואם תממש בצורה נכונה זה יכול גם להצליח.

      תודה בכל אופן על המחמאות.
      ערן

      מחק
  7. אנרכיזם זו הדרך היחידה ליישם קפיטלזם.
    אין דרך אחרת.

    השבמחק
  8. אבל בוא לא נשכח שהמשטר ההונגרי הולך ומקצין. לצד חוק הלאמת הבנק, הועלו חוקים הקובעים שמפלגת השלטון תזכה אוטומטית בשני שלישים מהפרלמנט, במידה ותזכה ב- 25% מהקולות בבחירות (גם אם תיאורטית תהיה מפלגה שתזכה ביותר קולות ממנה). כלומר- הלאה הדמוקרטיה. דתות מסויימות, שאפיינו מתנגדי השלטון, נפגעו במעמדן (הן הפסיקו לקבל תמיכות שהגיעו להן) באורך פלא, הן אפיינו מתנגדי משטר. הצעת חקיקה (שעדיין עומדת) המטילה את האחריות על פשעי הקמוניזם ההסטוריים, על השמאל הסוציאל דמוקרטי. הצעה כזו, תחסל למעשה את השמאל הפוליטי בהונגריה, ובעצם תאפשר לקואליציה האולטרא ימנית של אורבן- הכוללת גורמים פשיסטיים בהגדרתם את עצמם- לשלוט ללא אופוזיציה אמיתית.

    עוד נקודה מעניינת היא, שדווקא משטר ימני פועל לפגיעה בבנק המרכזי, מוסד שהוא בבת-עינו של הימין הפוליטי השמרן. מי היה המשטר הימני האחרון בעל ערפול אידאולוגי שכזה? הנאציזם. תבדקו. מדאיג, חייבים להודות.

    הקצף באיחוד, יצא לא רק על הלאמת הבנק (לא נהיה נאיבים ונטען שבכלל לא- היה לזה משקל מכריע בהחלטה לפעול נגד הונגריה), אלא גם על הצעדים האנטי דמוקרטיים של משטר אורבן.

    מה בעצם המאמר הזה מספר לנו? 400,000 איש הפגינו בעד משטר שהולך ונהיה פשיסטי??? זה מעניין, אבל לא כזה מרשים. כמה מתוך 400K המפגינים היו אנשי המשטר ונאמניו? אין לך דרך לדעת. מפגני כח כאלה מאפיינים משטרים כוחניים. להזכירך- בסוריה, לפני כמה חודשים, היו הפגנות המונים בעד אסד. אז מה? אז ההמונים הסורים בעד אסד? כשמשטר מייצר מפגני תמיכה המוניים בעצמו, זה הרגע בו כדאי להתחיל דאוג, כך מלמדת ההסטוריה.

    עוד נקודה שכדאי לזכור ולבדוק לעומק, היא העובדה שמהלכי אורבן מזכירים מאד (מאד! וכבר דיברנו על זה כאן) את מה שעשה היטלר לכלכלה ולפוליטיקה הגרמנית בשנות ה- 30'. אתם ברצינות מצפים מהאיחוד האירופי לשבת ולראות לאן תתפתח ההרפתקה ההונגרית לאור לקחי ההסטוריה? ברצינות??? אתם לא מבינים למה באירופה יש מספיק אנשים מודאגים מההתפתחות הזו? 60 מליון הרוגים היבשת שילמה על ההרפתקה הפשיסטית האחרונה שלה. לא פלא שהם דואגים.

    ובכלל, כמי שחושבים שכוחו של הבנק המרכזי גדול מדי (וזה כולל אותי), כדאי לכולנו נבדוק למה דווקא משטרים אנטי דמוקרטיים נוטים לפגוע בו. למה הדמוקרטיות נוטות לפעול במרץ לשמירת כוחו של גוף, שבעליל מזיק יותר ממועיל. האם יש משהו שאנחנו מחמיצים?

    ובכלל- הרעיון לתת לפוליטיקאים את הכח לנהל כלכלות ולהדפיס כסף, הרבה יותר מפחיד אותי מהמצב הנוכחי. מתי נתקלתם בפוליטיקאי בעל אחריות ציבורית?

    לא יודע אם הייתי רץ לתמוך במשטר ההונגרי, אפילו שעל פניו הניסוי הכלכלי שם, אם לא ימשיך במתווה הנאצי, יכול להיות מעניין. לפני שהייתי יוצא להגנת המשטר הזה, הייתי מחכה לראות איך מכלול פעולותיו מתפתח. גם הכלכליות, גם האחרות. לא בטוח שלא תגלה בעוד כמה שנים, שפרסמת פה כתב תמיכה במשטר פשיסטי אלים ורצחני. נכון- לא בטוח שכך יהיה, אבל יש מספיק סימנים מדאיגים, שמחייבים אותנו לנקוט משנה זהירות בהתלהבות ממהלכי הונגריה. בשלב זה- הייתי שם את המהלך ההונגרי ב"צריך עיון". בוא נראה לאן העסק מתפתח לפני שאנחנו יוצאים מגדרנו. חוץ מהמלך הכלכלי, יש שם הרבה יותר מדי סימנים מעוררי דאגה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אורן,
      לא סתם העלתי את המשפט שכתבו באחד השלטים בהפגנה: "לכל המגיבים, אל תלכו שולל אחרי דעותיהם של עורכים נשלטים. בבקשה בידקו את העובדות!""
      מכל הבדיקות שערכנו כל מה שכתוב באותו עיתון שמשם הוצאת את נושא ה25% מהקולות וכו' היה לא נכון. את הנושא הספציפי של שיטת הבחירות לא בדקנו אבל יש לי הרגשה שגם פה היתה "הטיה" קלה או כבדה. בהזדמנות אעשה בדיקה..אתה גם מוזמן לעשות זאת. אם תרצה אשלח לך את החוק כלשונו.

      אני אגיב על שאר ההערות שלך:
      1. המשטר האחרון שהתריס ופעל כנגד עצמאות הבנק המרכזי היה המשטר הקנדי. לפניו היה ממשל ארה"ב בראשות קנדי.רק השלישי היו הנאצים.
      2. הקצף באיחוד לא יצא רק נגד הלאמת הבנק המרכזי אבל משום מה הקצף הזה פג רק כשההלאמה בוטלה בלי שום קשר לשאר החוקים.
      3. תראה לי משטר דמוקרטי בשנים האחרונות (לא דיקטטורי) שיכול להוציא את כל נאמניו ולהגיע למספר של 400 אלף להפגנת תמיכה (האמת שגם משטר דיקטטורי יתקשה עם מספרים כאלה בטח במדינה עם 10 מיליון תושבים).. תקן אותי אם אני טועה אבל לא ראינו כאלה דברים בשנים האחרונות בטח לא באוירה הנוכחית. אין שום מקום להשוות את הונגריה לסוריה חוץ מזה שבשניהם יש בנק מרכזי.
      4. אתה מגן כל כך על האיחוד האירופי שמגן עלינו מפני ההונגרים? אבל האם ידעת שקובעי המדיניות באיחוד הם כלל לא גוף שנבחר. האם ידעת שבכלל הועבר חוק עכשיו שמאפשר לאיחוד (הלא נבחר) לקחת כסף מאזרחי אירופה ללא אפשרות ערעור של האזרחים?
      מדוע שהמוסדות האלה יקבעו לממשלה נבחרת מה טוב בשבילה. אם הם כל כך חוששים מעליית משטר דיקטטורי הרי אז הם צריכים לחשוש יותר מכל מעצמם.
      5.כתבת "מהלכי אורבן מזכירים מאד את מה שעשה היטלר לכלכלה ולפוליטיקה הגרמנית בשנות ה- 30'" - לא הבנתי במה? היטלר היה דמות שנויה במחלוקת בפרלמנט הגרמני ונאלץ להוציא את כל האופוזיציה מחוץ לחוק כדי לקבל את תמיכת כל הפרלמנט שם.החוק של אורבן זכה לתמיכה מקיר לקיר בפרלמנט ולא בגלל איום של משטרה חשאית ,מעצרים,הוצאה מחוץ לחוק או רציחות.
      6. בעצמאות הבנק המרכזי פגעה הממשלה הקנדית עד 1976,לינקולן ומשטר של ג'ון קנדי. אף אחד מהם לא חשוד כמשטר אנטי דמוקרטי.
      בכלל להטיל ספק ביעילות הלאמת הבנק המרכזי בגלל שהנאצים עשו זאת שקול להטיל ספק באמינותו של כל מי שנוהג במרצדס ,נועל או לובש אדידס או נוסע על אוטוסטרדות (שהנאצים המציאו). יש להתיחס לגופו של עניין.
      7. אם אתה חושש שפוליטיקאים לא יגלו אחריות ציבורית אם ישלטו בכסף אז כיצד אתה תומך בגוף שאין לו כלל אחריות ציבורית כי הוא כלל לא נבחר על ידי הציבור ומנהל מדיניות שפוגעת בו?
      8. מסכים איתך שהמהלך ההונגרי צריך להיות תחת סטטוס של ""צריך עיון" -אבל מצד שני אפשר להגיד את זה על כל מהלך שהממשלה דמוקרטית או לא דמוקרטית עושה. אפילו הממשלה הנוכחית בישראל עברה כמה פעמים "ימי עיון" בקדנציה שלה הנוכחית.

      ערן

      מחק
    2. ערן, מהרבה בחינות אתה ואני נמצאים באותו צד של המתרס. כן- הניסוי ההונגרי מעניין. אני פשוט מציע משנה זהירות. לא כל מה שכתוב בעיתון הוא אמת, אבל גם דברים שכותב בלוגר הונגרי אלמוני, הם לא ערובה לאמת צרופה. גם לא שלטים בהפגנה. אני טוען שצריך לחכות כמה שנים, לפני שמציירים את משטר אורבן באור צדקני כל כך. יש שם לא מעט בעיות, שאי אפשר להתעלם מהן לגמרי, גם במהלכים הכלכליים, גם במהלכים החברתיים, גם הדמוקרטיים. בוא נמתין לפני שנחליט שהכל טוב, או שהכל רע.

      אני לא מגן/תומך/מאמין בממסד האירופי. הוא יותר מדי מושקע כלכלית ביבשת, מכדי להחשב חף מאינטרסים. ובכלל- מתי לאורך ההסטוריה היבשת האירופאית- ההנהגה שלה לפחות- הפגינה שיקול דעת בריא? או הגיון? או שכל ישר? או הגינות? הדרך בה הם נסוגו מכל טענותיהם מיד אחרי שאורבן ירד מעניין הבנק המרכזיי, מלמד אותנו היטב מה האינטרס האמיתי של הממסד האירופי בסיפור הזה.

      אז אני לא מאמין להם (או לביבי אגב, שגם הוא- מעדיף את החברים, הקואלציה והבנקאים על טובת הציבור). אבל זה לא יכול לשמש מנוף להצדקת אורבן (ששוב- יכול להיות שתוך שנתיים שלוש יסתבר שאני קשקשתי עליו, ויצאתי טונה). בינתיים- על פניו, המשטר ההונגרי מצטייר כאולטרא פשיסטי, שהולך ומקצין. אני מעדיף לחכות קצת לפני שאני מוחה לו כפיים, זה הכל.

      מחק
  9. האמת שזאת נקודה שמעניינת גם אותי
    כבר היום ידוע שהלמ"ס מזייף נתונים ושהפוליטיקאים מחלקים כסף למי שקרוב אליהם
    איך נדע שהמצב ישתפר גם ללא כסף תלוי חוב כשהפוליטיקאים אותם פוליטיקאים?

    השבמחק
  10. מעניין שלבסוף ההונגרים התקפלו ונכנעו לדרישות הבנקאים..

    כתבה שקראתי היום בכלכליסט:
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3578705,00.html
    בכתבה מתריעים מדיניות צנע קרבה וקיצוצים עמוקים בתקציב המדינה בסוף החודש הבא.

    מעניין איך יגיבו העם הישראל, האם האדישות העמוקה תפקע ? נמשיך לשחק במשחקי העכברים של מי יושב בכנסת או איזה טייקון צריך ליפול או שמא נבין שכל תחומי החיים שלנו ובפרט היחסים החברתיים בנינו צריכים לעבור שינוי רציני...
    נחיה ונראה, חשוב בינתיים להפיץ כמה שיותר את המידע על המשבר ודרכים להתמודד איתו, אני סבור שהדבר המרכזי הוא תיקון היחסים בין בני האדם מעל לכל תחומי המשבר האחרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ציינת פה את אחד הדברים המרכזיים והמהותיים שיהוו מרפא לכאוס הזה

      מחק
  11. לדעתי אין קשר בין שיטת הדמוקרטיה לבין שיטת הבנקאות, ההיפך הקומןניזם הוכיח שאין לו עתיד, ניתן לקיים כלכלת שוק חופשי , הבעיה בסך הכל הם הבנקים, צריך לקחת מהם את השליטה ולהחזירה לציבור על ידי שכל אדם יוכל לעסוק בבנקאות, ובנוסף ליצור שקיפות לגבי אופן הדפסת הכסף ולאן הוא הולך, פעם המלחמה הייתה האם המדינה תלאים את הבנקים, היום השאלה מי ילאים את מי, וזהו מצב מסוכן לזכויות של כל אחד, בעצם בחירה בעולם שפוי או עולם אכזרי אשר נשלט על ידי אכזריות וכוח.

    השבמחק
  12. שאלה לערן או לכל מי שיודע,
    למה בעצם התחילו עם כלכלה שמבוססת חוב? את מי זה שירת? למה הפרידו את הבנק המרכזי ממוסדות המדינה?
    אולי אם נשאל את השאלות של התחלת הבעיה נבין גם את הסיבות להיווצרותה ואולי את היתרונות שלה (הרי רצו לתקן משהו שלא עבד בעזרת היישום של הכלכלה הזאת).

    השבמחק
  13. המשטר בהונגריה הוא לאומני, גזעני, אנטי דמוקרטי. מצטרף להצעות שלא לחגוג על מהלכים של משטרים פאשיסטיים, גם אם חלקם ספציפית מתאימים להשקפת העולם שלנו.

    השבמחק