יום ראשון, 15 ביולי 2012

ספרד על סף מלחמת אזרחים/ מאת דניאל ארגו

ממשלת ספרד החליטה להפוך את המשבר הכלכלי במדינה למלחמת אזרחים. אחרת קשה להסביר את שורת ההחלטות האחרונות שלה, שהובילו לאיבוד שליטה של הממשלה על אזורים שלמים בצפון המדינה, להקמת מיליציות אזרחיות ולקרבות של ממש בין אזרחים לשוטרים.


התנגשויות בין המשטרה והכורים  צילום: יוטיוב (איי.פי)


הבנקים מכניסים את המדינה למשבר
מאז 2008 מתמודדת ספרד, הכלכלה התשיעית בגודלה בעולם דאז, עם משבר כלכלי מהקשים בתולדותיה [לקישור] . הסיבות למשבר מגוונות, חלקן מקומיות וחלקן בינלאומיות, אבל מה שתרם יותר מכל לעומק המשבר הנוכחי היא התנהלות חסרת אחריות של הבנקים הספרדיים והתפוצצות בועת הנדל"ן במדינה. כתוצאה מכךב-2012 הכלכלה הספרדית מתכווצת בקצב של 2% בשנה, אחוז האבטלה עלה ל-25%, התוצר הלאומי הגולמי קטן מהחוב הלאומי ופתרון של ממש לא נראה באופק.

הממשלה מצילה את הבנקים

כמו במשברים דומים ברחבי העולם, ממשלת ספרד, בעידוד פעיל של האיחוד האירופי, הזרימו מליארדי יורו להצלת הבנקים הספרדים. 25 מיליארד הועברו למערכת הבנקים השנה, כשההערכה מדברת על העברה נוספת של 50 מיליארד בקרוב, מהם 30 מיליארד יורו לבנקים פרטיים [לקישור] . את העלויות של הצלת הבנקים גילגלה הממשלה הספרדית על האזרחים באמצעות העלאת מיסים והקטנת משכורות.


ואז פקיד אוצר נמרץ...
על מנת לממן את חבילת הסיוע לבנקים במדינה, ממשלת ספרד חיפשה כסף בכל מקום. פקיד נמרץ כלשהוא גילה שהממשלה מסבסדת את תעשיית הכרייה במדינה בסכום לא גדול של 311 מיליון יורו (על פי הסכם עם האיחוד האירופי [לקישור] ). הממשלה החליטה להפר את ההסכם, ולקצץ את הסובסידיות ב-190 מיליון יורו [לקישור] ועברה הלאה לחפוש עוד כסף שתוכל להזרים לבנקים. רק שהם שכחו, או התעלמו, משני דברים חשובים: הראשון הוא שהקיצוץ יוביל לאובדן פרנסה של 30,000 איש. השני הוא היסטוריית מאבקי הכורים בספרד.


ביטול המענקים – מכת מוות לאזור שלם
תעשיית המכרות בספרד ממוקמת באזור גיאוגרפי אחד בצפון המדינה – אסטוריה. כ-8,000 איש עובדים במכרות עצמם, ולפי ההערכות כ-30,000 משפחות מתפרנסות מתעשיית הכרייה ותעשיות נלוות שלה באסטוריה. המשמעות של ביטול המענקים הממשלתיים היא סגירה מיידית של המכרות, ולמעשה היעלמות של עשרות כפרים מהמפה, מאחר ואין אפשרויות פרנסה אחרות באזור. הצעד של הממשלה מרגיז במיוחד, מאחר ורק לפני זמן קצר נחתם הסכם עם הכורים על המשך הסובסידיות עד 2018, אז יהפכו המכרות לרווחיים.
אבל הכורים לא התכוונו לוותר על החיים שלהם, ועשו את אותו הדבר שההורים והסבים שלהם עשו. הם הכריזו על שביתה כללית.


ההיסטוריה של שביתות הכורים בספרד
שתי שביתות כורים גדולות התרחשו באסטוריה במאה ה-20. הראשונה, בשנת 1934, הייתה למעשה הקדמה למלחמת האזרחים בספרד, והסתיימה בטבח של 1,700 כורים על ידי מיליציות של הימין[לקישור]
השביתה השניה ב-1963 הייתה הפעם הראשונה שעובדים העזו לשבות תחת המשטר הפשיסטי של פרנקו [לקישור] . אז, לאחר שביתה בת שנה, הם הצליחו להכניע את הממשלה ולגרום לביטול של חוק איסור השביתות בספרד, מה שסימן את תחילת הסוף של המשטר ואת המעבר לדמוקרטיה. כך שהכורים השובתים של היום הם הבנים של אלו שהביסו את פרנקו, והנכדים של אלו שנלחמו נגד הפשיסטים בשנות ה-30.


השביתה הנוכחית
ב-31 במאי 2012 הוכרזה שביתה כללית בכל המכרות והמפעלים באסטוריה. בתגובה שלחה הממשלה כוחות משטרה גדולים על מנת להשתלט על הכפרים והמפעלים באזור, דבר שהוביל להתנגשויות הראשונות בין השובתים והאוכלוסיה המקומית לבין יחידות המשטרה. המשטרה פתחה שוב ושוב בירי כדורי גומי וגז מדמיע לעבר המפגינים, ואף הרגה אחד מהם. אלא שהאלימות המשטרתית לא שכנעה את הכורים לוותר, אלא רק הגבירה עוד יותר את הכעס, והגדילה את התמיכה הציבורית בשובתים, שהכריזו על מצעד מחאה למדריד. [לקישור]



סיקור הגארדיאן של מליציות הכורים בספרד

המצעד מגיע למדריד – ראש הממשלה מלבה את האש
ביום רביעי האחרון, אחרי 3 שבועות בדרכים, הגיעו כאלף כורים שובתים למדריד. בערב אותו היום היו צפויות הפגנות של הכורים ותומכיהם במרכז הבירה. כשעה לפני תחילת ההפגנה בחר ראש הממשלה להופיע בפרלמנט ולהכריז על שורה של צעדים דרקוניים נגד האוכלוסייה: העלאת המע"מ ב-3%, קיצוץ משכורות במגזר הציבורי, ביטול קצבאות האבטלה והעלאת גיל הפרישה לפנסיה [לקישור]
בתגובה להודעה הדרמטית הצטרפו מאות אלפים למפגינים ברחובות – ופגשו שם יחידות משטרה שנפרשו בכל מרכז העיר. השעות שלאחר מכן הפכו את מרכז מדריד לשדה קרב כשעשרות אנשים נפצעו מירי של השוטרים לעבר המפגינים [לקישור]
המסר של הממשלה באותו לילה היה ברור – אנחנו הולכים עד הסוף, אפילו אם המשמעות היא להלחם באזרחים שלנו. והמסר הזה נקלט מיד על ידי המוחים.

הממשלה נגד העם – העם נגד הממשלה
במקביל לדיכוי האלים במדריד התפוצץ לחלוטין המצב בצפון המדינה. האוכלוסיה המקומית חסמה את כל הכבישים המוליכים לאזור, כבשה את המפעלים, וגירשה את השוטרים מעשרות כפרים. כשהשוטרים ניסו לחזור בכוח לאזור הם נתקלו במתרסים בוערים ובירי של רקטות תוצרת בית  . בצילומים מדהימים מהאזור, שמזכירים יותר מראות ממלחמות אזרחים בעולם השלישי, ניתן לראות מאות כורים הודפים את כוחות המשטרה, וזוכים לתמיכה מוחלטת מהאוכלוסיה המקומית [לקישור] . מה שבטוח הוא שעלות הדיכוי המשטרתי עלתה כבר מזמן מעל העלות של המשך הסובסידיות לתעשיית הכרייה במדינה.

ומה הלאה?
קשה לנחש איך יסתיים המשבר הנוכחי בספרד, אבל דבר אחד ברור כבר עכשיו: האזרחים במדינה לא מוכנים שימשיכו לגנוב מהם. הם רואים איך עשרות מיליארדים מוזרמים לבנקים פרטיים שאחראים למשבר, והכסף למימון חבילות ההצלה מגיע מהאזרחים עצמם. הם רואים שהמצב הכלכלי הולך ומחמיר למרות צעדי הצנע ב-4 השנים האחרונות, ומפסיקים להאמין לממשלה. הממשלה מצידה הפסיקה להתייחס למחאה נגדה, ובחרה לשלוח את המשטרה לדכא את ההפגנות.
אלא שהתחושה היא שהממשלה לא מעריכה נכונה את נכונות האזרחים להמשיך להאבק. באזורי הצפון אין לאנשים ברירה אחרת, מאחר וסגירת המכרות משמעותה חיסול אזור שלם והתרוקנותו מתושביו. מה גם שהסולידריות בין התושבים שם עמדה כבר במאבקים קשים לא פחות.
כעת נראה שהמשך מדיניות כלכלית דומה תפגע בקרוב במקומות נוספים במדינה, והתעקשות הממשלה להמשיך לדכא בכוח את ההפגנות והשביתות יכולה להפוך את המאבק נגד הקיצוצים למלחמת אזרחים בליבה של אירופה.


פורסם לראשונה בדף של דניאל ארגו בMySay

20 תגובות:

  1. בישביל מה הבנקים צריכים את הכסף של החבילות סיוע? בגלל שחסר להם עכשיו אחרי שהם הלוו לאנשים כסף שלא היה קיים ויש סיכון לבהלת משיכות?

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. מדוע הדבר נדרש ? המערכת הבנקאית באירופה סובלת ממשבר אמון ונזילות שנמשך מאמצע שנת 2011, בעוד בנקים באירופה מהססים "לשחרר" אשראי לשווקים ואף זה לזה. בעקבות המצב, ה-ECB נאלץ כבר בסוף 2011 להזרים הלוואות בריביות נמוכות לבנקים ביבשת, בכדי להמריץ מעט את האשראי בשווקים.
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000761423

      http://www.themarker.com/wallstreet/1.1744653

      מכרז ההלוואות השני של ה-ECB : תוצאות ומשמעויות
      http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3563947,00.html

      לאן נעלמו 484 מיליארד יורו ואיפה הכסף עכשיו
      http://www.themarker.com/markets/marketmoney/1.1776177

      מי חושב שנמשיך לחלץ בנקים ומדינות "לנצח" - ולמה ?
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000760638

      "קושי פוליטי לדרוש מבעלי האג"ח של בנקים בספרד להסכים לתספורת"
      http://www.themarker.com/wallstreet/1.1732602


      "מדיניות גרמניה לא עובדת ; אני חושש מ'ריצה' על הבנקים"
      http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000757726

      מחק
  2. "הממשלה מצילה את הבנקים"

    : תיקון נתונים שגויים

    באיחוד הסכימו : 30 מיליארד אירו לבנקים בספרד
    ספרד קיבלה מהאיחוד האירופי סיוע בהיקף של 100 מיליארד אירו שמיועד למערכת הבנקאית שלה.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4253429,00.html

    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1752384


    ספרד תבקש מחר מהשותפות באיחוד האירופי סיוע של 62 מיליארד אירו נוספים, זאת על סיוע בשווי של 100 מיליארד אירו לשיקום והגדלת ההון בבנקים שלה שהוסכם באיחוד להעניק לה לפני כשבועיים.
    http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/380/400.html


    התוכנית החדשה תכלול העלאת מסים והפחתת הטבות סוציאליות בהיקף של 65 מיליארד אירו במשך שנתיים וחצי.

    התוכנית החדשה של ראחוי כוללת העלאת המע"מ במדינה ב-3% -מ-18% ל-21%- קיצוץ בקצבאות למובטלים במדינה, מיזוג רשויות מקומיות וקיצוץ בבונוסים שמוענקים לחלק מעובדי המדינה בסוף השנה.

    הקיצוצים בתקציב שהוצגו בתוכנית הזאת כפולים מהסכומים שהוכרז עליהם בעבר.
    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000764768

    http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3576883,00.html

    השבמחק
  3. שלום ערן,

    1. האם יש בידך מאמר שסוקר את ההיסטוריה של כלכלת נטולת חוב
    שהנהיגה קנדה בין השנים 1930-70.

    2. מדוע לדעתך אנגליה לא הצטרפה לאיחוד האירופאי והנהיגה במדינתה
    את מטבע האירו?

    תודה ושבוע טוב

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה כאן
      http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Depression_in_Canada

      מחק
    2. וראה גם כאן
      (וכל זה בהתייחס לשאלה מס. 1 שלך)
      http://en.wikipedia.org/wiki/C._H._Douglas

      אם מישהו מוכן להרים כפפה
      ולתרגם את הערך הזה לויקיפדיה בעברית
      יבורך !

      מחק
  4. ערן או כל מי שיודע ומעוניין לענות לי. אני בחנתי את תקציב מדינת ישראל לפי הלינק הבא:
    http://budget.msh.gov.il/#00,2011,0,1,1,1,0,0,0,0,0,0
    כמה שנים אחורה גם כן. המדינה משלמת 36,831,000,000 שקל כל שנה על ריבית ועמלות.
    וכאשר לוחצים על הלינק הזה ישנה התפלגות לשניים. מלוות פנים וחוץ. ואם נלחץ על פנים ישנם שלושה סוגים מלוות סחירים, מלוות לא סחירים, ביטוח לאומי.

    מה שאני לא מבין מי הם אלה הגופים שהלוו למדינה את הכסף. אחרי קריאות מרובות באתר הדבר הראשון שקופץ לי לראש הוא הבנקים, שהכפילו את הכסף שבבעלותם ביחס הרזרבה והלוו למדינה. האם ההבנה שלי נכונה ואם לא או לא מדוייקת אפשר להסביר לי מה קורה פה?

    השבמחק
    תשובות
    1. שוקי ההון והכספים - נתונים שוטפים
      מצרפי הכסף והאשראי
      המקורות מבנק ישראל ועלותם
      הפקדונות המוניטריים מהתאגידים הבנקאיים ועלותם
      תיק הנכסים של הציבור
      http://www.bankisrael.gov.il/deptdata/monetar/shukhon/shon_heb.htm
      התפלגות החוב הממשלתי
      http://www.ag.mof.gov.il/AccountantGeneral/GovDebt
      שוק ההון והכספים - נתונים ארוכי טווח
      http://www.bankisrael.gov.il/deptdata/monetar/shukhon/shonh_heb.htm
      החוב החיצוני
      http://www.bankisrael.gov.il/data/p72.htm
      המערכת הפיננסית
      http://www.bankisrael.gov.il/deptdata/mehkar/doch07/heb/d2007td.htm
      נתונים על פי נושאים
      http://www.bankisrael.gov.il/publheb/dataheb_sub.htm

      מחק
    2. דני, הצלחתי למצוא קצת מידע בלינק הבא שאינפורמטור רשם
      http://www.ag.mof.gov.il/AccountantGeneral/GovDebt/GovDebtTopNav/GDLocalDebt/GeneralFeatures/

      בערך במרכז הדף רשום מי מחזיק באג"ח המדינה של ישראל
      נכון למאי 2012 בנק ישראל מחזיק ב5%
      הבנקים מחזיקים ב12.6%

      מחק
    3. אוקי כל כך הרבה מידע. אני מתקשה מאוד לנתח אותו ככה על רגל אחת.

      מבחינת אגרות חוב. אני לא חושב שאגרות חוב זה משהו בעייתי. הרי הממשלה מפיקה אותן. ולא הבנקים נכון?

      מחק
  5. טירוף... במרכז מדריד, השבוע
    http://www.youtube.com/watch?v=mJ6jLGl5hbs

    השבמחק
  6. חברות וחברים יקרות/ים,
    הבנקים הגדולים זייפו את שיעורי הריבית על המשכנתאות ועל ההלוואות שלנו, ועכשיו הם הלכו צעד אחד רחוק מדי. הנציב הפיננסי של האיחוד האירופי מקדם חוקים חדשים שיכלאו בנקאים על עבירות כאלו, אבל הוא זקוק לתמיכה ציבורית כדי להתמודד עם הלובי של הבנקים ולחולל שינוי עולמי - בואו נגיע למיליון איש שיתמכו במדיניות החדשה תוך שלושה ימים:

    הבנקים הגדולים נתפשו בזיוף רחב היקף של שיעורי הריבית בעולם, שגזל כספים ממיליוני א/נשים בעולם שלקחו משכנתאות, הלוואות סטודנטים ועוד! אנחנו היינו הולכים לכלא על תרמית דומה - אבל בנק ברקליס נענש בקנס בלבד, שגובהו לא עולה אחוז קטן מרווחי הבנק! הזעם מתגבר - ועכשיו יש לנו סוף סוף הזדמנות לשנות את המציאות שבה הבנקים שולטים בדמוקרטיה.

    מישל ברנייר, נציב הפיננסים של האיחוד האירופי, נלחם בלובי החזק של הבנקים ומקדם רפורמה שתכלא בנקאים מאחורי סורג ובריח על תרמיות מסוג זה. אם האיחוד האירופי יפעל ראשון, המגמה עשויה להתפשט במהירות בכל רחבי העולם. אבל הבנקים פועלים בכל הכוח כדי לעצור את הרפורמות, ואנחנו זקוקים לרוח גבית חזקה של כוח אזרחי כדי להביא לאישורן.

    אם תוך 3 ימים נגיע למיליון א/נשים שתומכים במדיניות שמקדם ברנייר, נעזור לו לעמוד מול הלובי הבנקאי וללחוץ על הממשלות לאשר את הרפורמות. לחצו מתחת כדי לחתום ומספר החתימות יעודכן בפעולת רחוב שתכניס דמויות של בנקאים לכלא שיוצב מול הפרלמנט האירופי:

    http://www.avaaz.org/he/bankers_behind_bars_f/?buNibcb&v=15976

    השבמחק
  7. ואולי הבעיה היא שהמדינה סיבסדה מלכתחילה את תעשיית המכרות?

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלת הביצה והתרנגולת נפתרה !
      http://news.walla.co.il/?w=/14/913641

      (:

      מחק
  8. עדכון לפוסט קודם של ערן-התפתחות מקורית ומעניינת !


    סן ברנרדינו, מחוז בארה"ב שבו בתים רבים עם משכנתאות הגדולות משוויין, מציע דרך דרסטית לעזור במשבר בעלי הבתים : המחוז יקנה את המשכנתאות מבעלי הבתים, יחלק אותן לשווי של הבתים וימכור אותן מחדש לקרן השקעות פרטית. הקרן תאפשר לבעלי הבתים להפחית תשלומים חודשיים ולא תפנה אותם.

    יידרש זמן רב ליישם מדיניות זו, אולם קהילת הבנקים טוענת נגדה כי היא תהווה תקדים מסוכן, שבו יישות ממשלתית תפעל כמלווה שתפגע בעסקי הבנקים באזור.
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.1776557

    השבמחק
  9. ערן, תוכל לעדכן לגבי המצב בהונגריה ואיסלנד?

    השבמחק
  10. אתם יודעים, המקרה של ספרד הוא עצוב אבל זה היה ידוע מראש... המפלגה PP היא תולדה של המשטר הפשיסטי של פרנקו, רוב האנשים במפלגה הם בנים או מקורבים לאנשים שהיו בשלטון בתקופת פרנקו. הם קבוצה של שקרנים, שלא מעניין אותם העם ובשבלהם ספרד מאז ומתמיד הייתה חצר הארמון ובו הנתינים.
    אחרי שהם זכו בבבחירות ברוב מוחלט (כן כן, אנשים היו נואשים אז רצו להחלף את PSOE, שלא עשו הרבה לפתרון המשבר, אז הם הצביעו לחבורת האפסים הזו), החלטנו לעזוב את ברצלונה, כי ידענו שטוב לא יצא מזה (בדומה לכך שעזבנו את ישראל כמה שנים לפני כן..).

    אני מקווה שעכשיו אזרחי ספרד מבינים נזכרים למה הם לא הצביעו PP בעשור האחרון...

    מה שעצוב עוד הוא שכמו במדינות אחרות, הממשלה שולטת במדיה ולכן לא מתפרסמות ידיעות על המחאה שקוראת בימים אלו בחדשות...
    http://www.youtube.com/watch?v=lW55Sqpq7AM
    הנה פלאסה דל סול לפני כמה ימים... זה לא הופיע בחדשות...

    את הפתרון, אפשר למצות במלה אחת: מולוטוב.

    ביבי

    השבמחק
  11. גישה חדשה - תספורת אירופית
    פניית פרסה של ה-ECB : מחזיקי אג"ח של בנקים ספרדיים ישאו בהפסדים
    http://www1.bizportal.co.il/article/327666

    השבמחק
  12. סקינסי בריסטול16 ביולי 2012 בשעה 18:12

    איך החוליגנים הללו קשורים ,למדיניות מוניטרית ?!שלא לדבר על כך שהם דורשים קיצבאות כדי לקיים את עסקיהם המפסידים,תכלס הם בדיוק כמו הבנקאים שרוצים שמשלמי המיסים יממנו אותם .

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי זו התשובה...
      http://kalkala-amitit.blogspot.co.il/2012/07/blog-post_17.html
      "לא עושים את האבחנה בין מחקר ומדע לבין אידיאולוגיה ושטיפת מוח"

      מחק